Jos nyt alkajaisiksi kuviteltaisiin, että jostakin tupsahtaisi muutama kymmenen tuhatta euroa mummonmökin ostamiseen haja-asutusalueelta, niin entä sen jälkeen?
Haaveena olisi rauhallinen, luonnonläheinen elämä johon kuuluisivat eläimet (kanat, lampaat, vuohet, hanhet, kissat, koirat) ja oma puutarha/kasvimaa. Juokseva vesi ja viemäröinti olisivat ylellisyyttä, mutta on sitä pärjätty toistakymmentä vuotta ilmankin.
Saako näin EU-aikana enää edes kasvattaa omaan käyttöön muutamaa kanaa ja noita muita eläimiä, pikemmin lemmikeiksi kuin hyödyksi?
Mutta mutta. Vaikka sieltä omasta maasta saisi potut ja porkkanat, niin jollain pitäisi sähköt ja muut laskut maksella, eli mistä elanto? Jonkin verran näyttää maaseudulla olevan erilaisia ESR-projekteja, joihin tällä koulutuksella voisi päästä, ja ehkä joskus jotain virkojakin kunnassa avautuisi. Mutta kun juuri sellaisia töitä olen kurkkuani myöten täynnä! Kasvattaisin vaikka mehiläisiä mieluummin kuin täyttelisin rahoitushakemuksia.
Kirjailijaksi minusta ei ole, maalata en osaa, etätöiden löytäminen esimerkiksi kääntäjänä ei onnistu kun osaamassani kielessä on muutenkin ylitarjontaa. Opettajan tehtäviä voisin harkita, jos epäpätevänä kelpaisin (akateeminen tutkinto on mutta ei opettajan pätevyyttä).
Onko kukaan tehnyt elämänmuutosta ja hypännyt kaupungista ja suhteellisen turvallisesta työstä maaseudulle? Tai tunnetteko ihmisiä, jotka olisivat sen tehneet? Lukeneet mielenkiintoisia blogeja? Linkkivinkkejä?
Miten voisi elättää itsensä maalla?
59
7955
Vastaukset
- Uuniomenisti
Oletko tutustunut rihmasto.fi sivuille?
- Veljen sisko
linkistä! Pitää tutustua paremmin, ensisilmäyksellä näyttää valitettavasti siltä, ettei se tällaiselle erakkoluonteelle taitaisi sopia. Se minun Mummonmökkini kun saisi mieluiten sijaita kaukana kaikista muista (mutta kauppa-auto voisi käydä joka toinen päivä ja kadun toisella puolen saisi olla 24/7 avoinna oleva huoltoasema ;-))
Mutta juuri tuollaiset linkit ovat erittäin tervetulleita! - Uuniomenisti
Veljen sisko kirjoitti:
linkistä! Pitää tutustua paremmin, ensisilmäyksellä näyttää valitettavasti siltä, ettei se tällaiselle erakkoluonteelle taitaisi sopia. Se minun Mummonmökkini kun saisi mieluiten sijaita kaukana kaikista muista (mutta kauppa-auto voisi käydä joka toinen päivä ja kadun toisella puolen saisi olla 24/7 avoinna oleva huoltoasema ;-))
Mutta juuri tuollaiset linkit ovat erittäin tervetulleita!Niin, se on lähtökohdiltaan yhteisöllinen sivusto, mutta siellä on paljon muuta. En minäkään pystyisi yhteisössä elämään, vaikka toivoisin pystyväni. Mutta mutta, foorumin perusteella siellä liikkuu paljon juuri yksin tai perheinä eläviä, ekologisesta elämästä kiinnostuneita ihmisiä, ja henki sivuilla on positiivinen. Ihan mielenkiintoiset sivut. Sieltä saa vertaistukea haaveille elää vähän epäsovinnaisempaa elämää.
On muuten vaikeaa löytää vastaavia sivuja. Kun googlettaa maallemuuttoa, tulee blogeja, joissa kuvataan rahalla remontoituja somia keittiötä ja käsintehtyjä nalleja. Ei niissä mitään vikaa tietenkään, mutta minäkin ajattelin vähän muuta. - kylänäijä
Veljen sisko kirjoitti:
Mutta juuri tuollaiset linkit ovat erittäin tervetulleita! - Uuniomenisti
kylänäijä kirjoitti:
Juu, nuo sivut löysin minäkin. Ihan asiaa. Ja Linnilä kyllä totisesti tietää, mistä puhuu.:D
- KRP.
Monet internetti sivut linkittää toisten sivujen uutisia ja hankkivat näin mainostuloilla ja profiloimalla ihmisiä kymmeniä tuhansia euroja kuukaudessa. Käyttämällä näitä itepalvelu sivustoja teet töitä ilmaiseksi muille ja autat samalla profiloimaan kohdennettuja uutisia ja mainoksia ihmisille. Tämä taas aiheuttaa korkeampia hintoja tuotteisiin. Maksat siis mainostuloja, mainoksia tuotteiden hinnoissa.
- ISO-V
KRP. kirjoitti:
Monet internetti sivut linkittää toisten sivujen uutisia ja hankkivat näin mainostuloilla ja profiloimalla ihmisiä kymmeniä tuhansia euroja kuukaudessa. Käyttämällä näitä itepalvelu sivustoja teet töitä ilmaiseksi muille ja autat samalla profiloimaan kohdennettuja uutisia ja mainoksia ihmisille. Tämä taas aiheuttaa korkeampia hintoja tuotteisiin. Maksat siis mainostuloja, mainoksia tuotteiden hinnoissa.
Tuo on totta. Ainoat hyotyjat yleensa on omistajat ja heidan lahipiirinsa. Muut maksavat jo sahkolaskussa enemman kuin ikina saavat, varsinkin kun yleensa vaikka kavisi saka, niin et paljoa mitaan saa, koska saannoissa sanotaan ja rajataan kaikki niin tarkkaan. Eli jos trafiikkia tai mita sitten haetkin tulisi, niin hyvin todennakoisesti joku muu korjaa potin, koska trafiikki tulee jotain kautta josta et mitaan saa. Saatan itse aloittaa yritys toimintaa tuollakin alalla, mutta se on viela epavarmaa. Jos nain teen niin tarkoitus on nimen omaan kitkea kaikkia epaselvia ja turhauttavia toimintatapoja. Mutta jos haluatte lukea oikeasti hyvia, itse tekemiani kirjoituksia niin linkista niita loytyy. http://mattiviikate.newsvine.com/
- viruslinkkejä!
ISO-V kirjoitti:
Tuo on totta. Ainoat hyotyjat yleensa on omistajat ja heidan lahipiirinsa. Muut maksavat jo sahkolaskussa enemman kuin ikina saavat, varsinkin kun yleensa vaikka kavisi saka, niin et paljoa mitaan saa, koska saannoissa sanotaan ja rajataan kaikki niin tarkkaan. Eli jos trafiikkia tai mita sitten haetkin tulisi, niin hyvin todennakoisesti joku muu korjaa potin, koska trafiikki tulee jotain kautta josta et mitaan saa. Saatan itse aloittaa yritys toimintaa tuollakin alalla, mutta se on viela epavarmaa. Jos nain teen niin tarkoitus on nimen omaan kitkea kaikkia epaselvia ja turhauttavia toimintatapoja. Mutta jos haluatte lukea oikeasti hyvia, itse tekemiani kirjoituksia niin linkista niita loytyy. http://mattiviikate.newsvine.com/
ISO-V:n sivuilta saa haittaohjelmia koneelle. Kuka on vastuussa?
- ISO-V
viruslinkkejä! kirjoitti:
ISO-V:n sivuilta saa haittaohjelmia koneelle. Kuka on vastuussa?
Ei sielta saa normaali ihminen haitta ohjelmia, itse en ainakaan ole havainnut ainuttakaan. Johtuu ihan muista asioista jos saat haittaohjelmia jostain, ne ovat itse aiheutettuja eivatka sinallaan liity mitenkaan sivuihin. Ihan tiedoksi etta asiaton vaite haittaohjelmista tarkasti spesifioituna kuten tuo omasi, jota myos naemma copy&paste menetelmalla levittelet niin on hieman laitonta. Tuossa asiassa ainakin sina olet viestin lahettajana vastuussa. Muuten jos haluat kysya jotain niin vastaan mielellani. http://mattiviikate.newsvine.com/
- jep jep
ISO-V kirjoitti:
Ei sielta saa normaali ihminen haitta ohjelmia, itse en ainakaan ole havainnut ainuttakaan. Johtuu ihan muista asioista jos saat haittaohjelmia jostain, ne ovat itse aiheutettuja eivatka sinallaan liity mitenkaan sivuihin. Ihan tiedoksi etta asiaton vaite haittaohjelmista tarkasti spesifioituna kuten tuo omasi, jota myos naemma copy&paste menetelmalla levittelet niin on hieman laitonta. Tuossa asiassa ainakin sina olet viestin lahettajana vastuussa. Muuten jos haluat kysya jotain niin vastaan mielellani. http://mattiviikate.newsvine.com/
> Internetin haittaohjelmien määrä kasvaa vauhdilla. Symantecin raportin mukaan viime vuonna ilmestyi yhtä paljon haittaohjelmia kuin yhteensä koko internetin aiemman historian aikana.
Uusia haittaohjelmia liikkui internetissä viime vuonna lähes kolme miljoonaa. Haittaohjelmien määrä verkossa on jo ylittänyt ns. turvallisten hyötyohjelmien määrän.
Symantecin raportin mukaan myös verkkorikollisten toiminta on entistä ammattimaisempaa. Netin pitkäkyntiset tavoittelevat rahaa ja rahaksi muutettavaa tietoa.
Monet kuluttajat ja pk-yritykset eivät raportin mukaan huolehdi riittävästi ohjelmistojensa päivityksistä ja tietoturvansa pitämisestä ajan tasalla. Päivityksiä ei joko asenneta koneelle lainkaan tai ne asennetaan vasta pitkän ajan kuluttua niiden julkaisemisesta. <
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/04/netin_haittaohjelmien_maara_kaksinkertaistui_1617564.html
- Putkivalo
että nykyisten säädösten mukaan käy kalliiksi pitää eläimiä
- Putkivalo
oma elukka käveli näppiksen yli, ja lähetti viestin ennen aikojaan.
Olisihan sellainen "takaisin luontoon"-elämä mukava, jos pystyisi sillä elättämään itsensä. Ei taida tulla tarpeeksi rahaa kuitenkaan jos tuotanto on pientä. - Veljen sisko
Putkivalo kirjoitti:
oma elukka käveli näppiksen yli, ja lähetti viestin ennen aikojaan.
Olisihan sellainen "takaisin luontoon"-elämä mukava, jos pystyisi sillä elättämään itsensä. Ei taida tulla tarpeeksi rahaa kuitenkaan jos tuotanto on pientä.eli ajatus olisikin se, että puutarhasta saisi perustarvikkeita omaan elämiseen mutta varsinainen elinkeino olisi joku muu. Ei ole maallista mammonaa karttunut tähänkään mennessä (jos olisi niin olisin varmaan jo hankkinut mummonmökkini edes kesäasunnoksi) mutta en myöskään isoja elämässäni tavoittele. Elämänlaatu olisi tärkeämpää kuin elintaso.
Sellainen rajaus pitää tässä kohtaa vielä lisätä, että kovin pohjoiseen en olisi valmis muuttamaan; pimeä vuodenaika on liian rankka. (Etelä-)Savo tai (Etelä-)Karjala houkuttelisivat. - Putkivalo
Veljen sisko kirjoitti:
eli ajatus olisikin se, että puutarhasta saisi perustarvikkeita omaan elämiseen mutta varsinainen elinkeino olisi joku muu. Ei ole maallista mammonaa karttunut tähänkään mennessä (jos olisi niin olisin varmaan jo hankkinut mummonmökkini edes kesäasunnoksi) mutta en myöskään isoja elämässäni tavoittele. Elämänlaatu olisi tärkeämpää kuin elintaso.
Sellainen rajaus pitää tässä kohtaa vielä lisätä, että kovin pohjoiseen en olisi valmis muuttamaan; pimeä vuodenaika on liian rankka. (Etelä-)Savo tai (Etelä-)Karjala houkuttelisivat.Unelmat ovat kullan arvoisia, niistä kannattaa pitää kiinni. Ja kyllä ne toteutuukin, vaikka tuntuisivat miten mahdottomilta. Kun vaan aloittaa jostain, pikkuhiljaa huomaakin kuinka se askel askeleelta aukenee.
Itse viljelen omaksi iloksi, mutta saa siitä omat saalatit ja kurpitsaa jopa naapureille :) Keväisin tuntuu aina ettei millään jaksais, mutta tähän aikaan vuodesta se on jo silkkaa hupia. - Onni on maalla
Veljen sisko kirjoitti:
eli ajatus olisikin se, että puutarhasta saisi perustarvikkeita omaan elämiseen mutta varsinainen elinkeino olisi joku muu. Ei ole maallista mammonaa karttunut tähänkään mennessä (jos olisi niin olisin varmaan jo hankkinut mummonmökkini edes kesäasunnoksi) mutta en myöskään isoja elämässäni tavoittele. Elämänlaatu olisi tärkeämpää kuin elintaso.
Sellainen rajaus pitää tässä kohtaa vielä lisätä, että kovin pohjoiseen en olisi valmis muuttamaan; pimeä vuodenaika on liian rankka. (Etelä-)Savo tai (Etelä-)Karjala houkuttelisivat.Voin vilpittömästi suositella maallemuuttoa, ellei ole valmiiksi liian suuria suunnitelmia. Suunnitelmat muuttuu elettyjen vuodeaikojen ja muutenkin ajan kuluessa. Muutin pääkaupunkiseudulta maalle tasan kuusi vuotta sitten, enkä voisi kuvitellakaan enää elämää kaupungissa. Viisi ensimmäistä vuotta "pendelöin" ja se oli ihan ok. Muuten ei olisi ollut mahdollisuutta paikkojen kunnostamiseen. Vaikka en suuria remontteja tehnytkään, halusin tehdä talosta omani näköisen. Talossa on asuttu jo yli sata vuotta. Lattioista ja ikkunoista vetää, mutta niin on varmaat vetänyt sen sata vuotta. Terveempi olen täällä kuin kaupungissa. Lämmitän puilla ja hipsin talvella villasukissa.
Minulla on iso puutarha, parikymmentä marjapuskaa, mutta aina ne suunnitelmat hyötyviljelystä siirtyy seuraavaan vuoteen, koska mukavaa puuhaa riittää jokaiselle päivälle muutenkin.
Elämä maalla, vaikka asun yksin, ei ole yksinäistä. Nautin hiljaisuudesta, talven pimeydestä ja kesän ihanuudesta.
Tarpeet muuttu pieniksi, tavaran haaliminen turhaksi. Elämä paremmaksi.
Pidän eläimistä ja ehkä ensi kesänä otan kesälampaita, jotka voi luovuttaa omistajileen syksyllä. Kanoille on jo paikka olemassa, mutta vielä mietin ja opiskelen. Käyn katsomassa muiden kanoja ja niiden oloja, että omillani olisi hyvät oltavat.
Onnea onnelan etsintään, Veljen sisko! - santra seurailija
Veljen sisko kirjoitti:
Sellainen rajaus pitää tässä kohtaa vielä lisätä, että kovin pohjoiseen en olisi valmis muuttamaan; pimeä vuodenaika on liian rankka. (Etelä-)Savo tai (Etelä-)Karjala houkuttelisivat.Kyllä tällä pärjää sisulla, -mutta työtä on tehtävä sitä mitä eteen tulee.Maaseudulla lienee huutava pula maatalouslomittajista.Voisit tehdä viikonlopput töitä ,maksetaan parempaa .palkkaa.Puita kun karsit itse isäntien metsästä, niin sähkölasku jää minimiin.ja polkupyörä on verraton kulkupeli.Unohda se pieneläin osasto.Rehut maksaa,ja luulen että joudut panostamaan eläinsuojaan aika paljon(lienee joku direktiivi).Marjasta ja myy niitä.Kysele maanviljeliöiltä tilapäis työvoiman tarvetta. Mutta jouten tällä tulee nälkä ja vilu.Ota myös huomioon että joudut kustantamaan itse talviaurauksen jos asut etempänätiestä. Myös pottupelto ja vihannesmaa tarvii muokkaajaa, sekin maksaa,jos jokun saat muokkaamaan.
Maaseutu on muuttunut ja ihmiset siellä tekeevät pitkää työpäivää.On vaikeaa saada heitä enää naapuriin konehommiin.Mutta siis sisulla pärjää.
- sivutoim
siellä maalla yksistään maanviljelyllä elä maanviljelijätkään. Kotieläintilat elävät jos ovat tarpeeksi suuria. Kasvinviljelytilat lähes kaikki sivutoimisten tai eläkeläisten.
Mikset voisi sinäkin käydä kaupungissa töissä ja asua maalla? Pääsisit pitämään ryytimaata ja kanoja.- Veljen sisko
ei ole ekologisesti oikein kestävä vaihtoehto, ja jos päivästä menee yli kaksi tuntia työmatkoihin niin se aika on kaikesta muusta pois.
Pitää taas huomenna tutkia uudet työpaikkailmoituksen ja yrittää sitä kautta löytää ideoita. - ...
Samaa seuraillut. Viljelemällä kyllä elää. Mutta pinta-alan on oltava valtava. Kohta alkaa olemaan tuhannen hehtaarin tiloja. Pienviljelijöitä ei enää oikeastaan ole. Nätti ilmaus asialle on tämä legendaarinen "Tilakoot suurenevat". Noo, maata rajallinen määrä, sehän tarkoittaa vaan sitä, että pikkutilat lopetetaan.
Mä tunnen ihan pari tilaa, jotka elää viljelemällä. Mutta niillä on sitten jalostuslaitokset itellä. Se kun suomessa on toi lumi, talvisin hankala viljellä mitään ilman kasvihuoneita. Kaikki muut tilat on oikeastaan sivutoimisia. Suurimman osan vuodesta viljelijät on jossain kaivinkone- tai raksahommissa. Karjaa taas pitää ruokkia ja lypää joka päivä, siinä on mahdollisuus saada kokopäiväelanto. En tiedä, mutta lehmiä kai pitää olla useampi sata, että se elättää.
Tässä laskeskelin. Lapsena tässä meidän kylillä oli joka talossa omaa viljelystä ja elukoita. Nyt täällä ei ole edes kaikkia taloja pystyssä noin rakennuksina. Yli puolet mun tuntemista ihmisistä on muuttanut pois. Koulukavereitakaan asu täällä kuin muutama.
Niinno, mä siis oon mökillä nyt. Ja ihan oikeasti, mun tarkotus ois muuttaa joskus tähän takaisin. Vaikka vittuillakseni kunnalle ja potunviljelijöille :DDDD
=DW=
- ...
Helevetin hankalaa maalla saada rahaa. Kun ei niitä töitä yksinkertaisesti ole olemassa. Ite olen just nyt syntymäkodissani. Ent5inen maatila, kantatilakin vielä. En ole täällä asunut kolmeen kymmeneen vuoteen, ei täällä ole töitä, pakko ollut muuttaa töitten takia pois.
Yritettiin muuttaa "läheiseen" kaupunkiin pian kymmenen vuoden ajan. Haeskeltiin vaimon kanssa töitä sieltä. Olisi ollut mukavampaa kuin tsadissa ja mökilläkin pystyisi käymään vaikka joka päivä. Ei sattunut ikinä tilannetta, että olisi ollut taloudellisesti mahdollista muuttaa sinne. Toinen olisi aina jäänyt työttömäksi.
Ok. Tunnen muutaman pariskunnan, jotka on onnistuneet palaamaan maalle. Helvetillinen riski lähteä yhden työpaikan perässä toiseen päähän suomea. Mutta on ne selvinneet. Vaatinut vaan melko monta vuotta kaikilla, että saa työ ym. asiat kuntoon. Ja kun ihminen kaupungillistuu ajanoloon, ei täydellinen elämäntapamuutos ole ollut kenellekään helppo asia. No, lapsilla ei olekkaan vieressä leikkikenttiä, kauppaan voi olla joku kymmenen kilometriä, lehtiä ei kanneta kujansuuhun sunnuntaisin jne.
Maanviljeleminen koko suomessa tappiollista. Rahaa tulee lähinnä satokorvauksista ja erilaisista tukiaisista. Näin taataan halpa ruuan hinta. Poliittinen asia. Tuuet maksetaan tietenkin verovaroista. Nyt köyhä maksaa vähemmän veroja ja isotuloisempi enemmän. Mutta lenkkimakkara maksaa kaikille saman verran.
Öf, eksyin taas aiheesta.
Itellä nyt tilanne se, että kai otan riskin ja muutan maalle, siis tänne. Kun terveys on se kuin on, enkä ole saanut vuosiin oikeita töitä tsadista, siis kunnon palkkatöitä. Koulutukset ja työkokemukset on priimaa, satuin vain täyttämään viiskymmentä.
Osta se mökki jostain. Menee senttien laskemiseksi, mutta asioilla on tapana järjestyä. Tässä on edessä vissiin vuodenkuluttua konkurssiaalto. Eläkeläiset kun voivat sitten valita hoitopaikkansa. Ja suurin osa on kotoisin maalta. Ihan jokainen kunta suomessa tulee tukehtumaan sosiaalikuluihinsa.
Mutta sulla on vielä intoa työhommiin. Kyllä niitä saa kehiteltyä kun aikansa kehittelee. Hah. mä teen duunia kokoajan, ikävä puoli, niistä ei tule rahaa. Mutta oletus on, että joskus tämäkin kantaa hedelmää. Idea on tosiaan etätyö, tietokone ja kännykkä. Ja haaveissa on, joskus saa vielä kaurapuurorahat itelleen tienattua vielä.
Maalla asuminen muuten on paljon halvempaa kuin kaupungissa. Suurin ero on matkakuluissa. Noh, jos mulla tsadissa kestää tankillinen pensaa pari kuukautta, täällä se kestää ehkä pari viikkoa. Kun on laiska käveleen ja matkat ON pitkiä. Mutta OK- talon ylläpito ei ole kallista, jos ei tarvi remontteja tehdä. Ja lämmitys on halpa, jos on itellä mettää. Suurin vitutus on tuleva jätevesilaki. Uppoaa jotain kymppitonni siihen, että paskat ajetaan puhdistaon läpi mereen. Ennen niilä lannoitettiin peltoja. Vaan, maapallolta loppuu pian louhittu fosfori ja kai sitten alkaa ihmispaskakin olemaan arvossaan...
Tää on monimutkainen asia. Mun mielestä maalle muutamisessa on paljon hyviä puolia. Mutta se vaatii sitä perkeleen suomalaista sisua ja tietynlaista rohkeutta.
Yks juttu muuten. Olet kai kuullut naapurikyttäämisestä? Se on kuule melkein teoreettinen asia kaupungissa. Maalla paljon tiukempaa. Mä nyt en silleen oikein seuraile naapureita. Mutta kellon voi tarkistaa silloin, kun naapurin vanhaisäntä lähtee aamulla ABC:lle aamukahville autolla....
Perusta nettikauppa.
=DW=- Anonyymi
Tarkoitit varmaan stadi ja bensa?
- niiskuneiti77777
Maalla asuminen on kyllä aika erilaista kuin jossain kerrostalossa. Kannattaa kyllä kokeilla ennen kuin suunnittelee sinne muuttoa. Siellä pitää olla aika valmis ratkeamaan 24 tuntia kaikenlaiseen hommaan ja talvella saattaa tulla vielä tuhottomasti lunta, eikä niitä lumitöitä hoidella ihan hetkessä..
ja pääseekö sieltä sitten liikkumaan, jos tiet on edespäin tukossa, ...pitäisi olla traktori tai sitten sopimus jonkun kanssa, että auraavat... jos meinaa töissä käydä.
Kesällä siellä on ihan erilaista kuin talvella, talvella ei ole edes katuvalaistusta, voi tuntua aika pimeältä ja synkältä, jos luntakin vain pukkaa.
On minullakin maaseutuelämästä kokemuksia, mutta siellä oli aikanaan isoja porukoita (sukulaisissa), jotka yhdessä hoitavat ne maatilan työt. Aattele jos sinne menee yksin tai kaksinkin, jaksaako sellaista? Kerrostalossa on kyllä vaivattomampaa. Jos ei ole nähnyt, mitä on asua maaseudulla, niin kannattaisi kyllä jotenkin kokeilla ennen kuin lähtee suinpäin siihen työrupeamaan.
Vanhassa talossa voi vielä vuotaa putketkin eli etukäteen olisi varmaan hyvä tuntea joku putkiasentaja, kun ei voi olla varma siitäkään, milloin se ehtii muilta töiltä tulla auttamaan. Jos on arvokas irtaimistokin, niin vesivuoto voi tärvellä ison omaisuuden. Kaikkeen pitäisi varautua edeltäkäsin..- cvbnm,mnbvc
"voi tuntua aika pimeältä ja synkältä, jos luntakin vain pukkaa." Ilman lunta on kyllä synkkää ja pimeää. Poikkeuksena keskikesä.
- Bollero
Päätin siinä kymmenvuotiaana että tulen joskus asumaan maalla. Vielä se ei ole onnistunut vaikka 40 paukahti rikki alkuvuodesta. Mutta muutoksia olen jo tehnyt: irtisanouduin vakityöpaikasta/ ammatista jota olin tehnyt jo 20-vuotta ja menin takaisin koulun penkille. Ammatti piti löytää joka työllistäisi melkein missä vain ja se oli ( omasta mielestäni ) lähihoitaja. Puolentoista vuoden päästä pitäisi olla vanhustyön paperit taskussa ja se oma mummon mökki rakenteilla.
Joskus haaveiden toteutumiseen menee vuosikymmeniä mutta hemmetti , ne voi myös toteutua kun mennään suomalaisella sisulla eteenpäin. Kyllä se suomenhevonenkin vielä löytyy torpan perältä ;)- qw
Ja huoltoasema 24/7 ei myöskään sijaitse kadun toisella puolen mummon mökkiin nähden.
- asuva
qw kirjoitti:
Ja huoltoasema 24/7 ei myöskään sijaitse kadun toisella puolen mummon mökkiin nähden.
Muutin maalle enkä ole katunut. Pieni tila, pari hevosta, lampaat omiin tarpeisiin ja se kasvimaa. Ei sillä todellakaan elä joten töissä käydään kauempana. Meneehän matkoihin turhan paljon aikaa, mutta kaikkea ei voi saada. Toivottavasti löytyy töitä lähempää jossakin vaiheessa. Tekemistä on myös enemmän kuin omiksi tarpeiksi.
Plussia on kuitenkin niin paljon että jaksaa ajaa työmatkoja ja tehdä pitkää päivää.
Kokeile ihmeessä. Ainahan sitä pääsee takaisin. - liikaa kaupunkilaine
asuva kirjoitti:
Muutin maalle enkä ole katunut. Pieni tila, pari hevosta, lampaat omiin tarpeisiin ja se kasvimaa. Ei sillä todellakaan elä joten töissä käydään kauempana. Meneehän matkoihin turhan paljon aikaa, mutta kaikkea ei voi saada. Toivottavasti löytyy töitä lähempää jossakin vaiheessa. Tekemistä on myös enemmän kuin omiksi tarpeiksi.
Plussia on kuitenkin niin paljon että jaksaa ajaa työmatkoja ja tehdä pitkää päivää.
Kokeile ihmeessä. Ainahan sitä pääsee takaisin.jo pelkästään maalla lentelevien kärpästen, paarmojen ja muiden itikoiden takia en haluaisi asua maalla. ei niiltä saa hetken rauhaa kun menee ulos. heti ovat kimpussa.
- ihankuin
liikaa kaupunkilaine kirjoitti:
jo pelkästään maalla lentelevien kärpästen, paarmojen ja muiden itikoiden takia en haluaisi asua maalla. ei niiltä saa hetken rauhaa kun menee ulos. heti ovat kimpussa.
kaupungissa ei lentelisi kärpäsiä, paarmoja ja muita itikoita. Missähän kuplamuovissa mahdat elellä?
- itsellesi
ihankuin kirjoitti:
kaupungissa ei lentelisi kärpäsiä, paarmoja ja muita itikoita. Missähän kuplamuovissa mahdat elellä?
Ei niitä paarmoja ja kärpäsiä todellakaan näy isommassa kaupungissa. Itse asun Tampereella, enkä ole yhteenkään paarmaan keskustassa törmännyt. Toisin on, kun käyn kotona, 2 metriä ovelta ja lauma hyönteisiä kimpussa:) Eli kyllä niitä enempi on maalla.
- archengel
Rahaa saat elämiseen sossusta tai hankkiudut työkyvyttömyyseläkkeelle, mikäli terveydentila antaa aihetta. Kun ei vielä kansalaispalkkaa ole, niin pitää keksiä muuta. Tai jos työttömyysturvalla meinaat elää ja asut korvessa, niin jätä auto hankkimatta. Vaikka bussiyhteydet toimisivatkin ihan hyvin, voit aina vedota siihen, että ei ole autoa, niin ei voi ottaa vastaan työtarjousta. Ihmiset eivät kuitenkaan usko, että maaseudulla mitään busseja kulkisi, niin selitys menee läpi. Jos kehoittavat muuttamaan taajamaan, niin käske heitä järjestämään sinulle asunto, yleensä into loppuu siinä vaiheessa ja saa olla taas rauhassa.
- megab
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekokylä#Katajam.C3.A4en_ekoyhteis.C3.B6
- NYT JO 60 VEE
OLIN NIISTÄ YHDESSÄ JA TÄYTYY MYÖNTÄÄ, ETTÄ SE OLI ELÄMÄN KORKEAKOULU.
SIINÄ MISSÄ OLIN JYLLÄÄ NS. UUS USKONNOT VAIKKA SITÄ EI MYÖNNETÄ.
EI SOPINUT MULLE, RAHAT KYLLÄ VIETIIN, TYHMÄ KUN OLIN JA LIIAN SINISILMÄINEN.
OMPAHAN NEKIN OPPIRAHAT MAKSETTU.
KUN YHTEISÖÖN LÄHTEE PAKKO OLLA ITSETUNTO KUNNOSSA.
- RosaLiiin
"Juokseva vesi ja viemäröinti olisivat ylellisyyttä"
Huh, huh...
Mieti kahdesti ja aattele ainakin kolmesti ennen kuin menet ja ostat jonkun mummonmökin ja muutat vaki asukkaaksi maalle kanojen, vuohien ja lampaiden kanssa.
Tässä muutama ajatus omasta elämästäni maalla.
Joku suositteli etätöitä, minäkin asun semmoisella katvealueella, yhteydet pelaa jos pelaa. Sähkölinjoja puretaan pois, valinnanmahdollisuudet siinä suhteessa vain kapenevat ja kallistuvat, vaikka poliitikot puhuvat toista. Mokkulat ja sun muut kökkyrät, ei toiveitakaan, että toimisivat täällä. Eli valitse mökkisi paikka tarkoin.
Palvelut vähenevät koko ajan, onneksi lapset ovat koulunsa käyneet ja muuttaneet maailmalle.
Alla on oltava hyvä auto, että pääse liikepaikoille ja kaupunkiin hoitamaan asioita ja hankkimaan, mitä nyt sattuu tarvitsemaan. Viiden kilometrin päässä on kyläkauppa, josta saa toki kaikista tarpeellisimman.
Onneksi netti toimii sen verran jonnain päivänä, että pystyy pankkiasiansa hoitamaan.
Joukkoliikenteestä voi vain haaveilla. talvisaikaan yksi onnikka aamulla kaupunkiin ja illalla toinen takaisin.
Jospa joudut sairaalaan, ei toiveitakaan että pääsisit omaan sairaalaan vaan johonkin kymmenenstä sairaanhoitopiirin sairaalasta. Terveyskeskuksessa on lääkäri jos hyvin sattuu, onneksi on hyvä omahoitaja.
Mie en ainakaan tulisi toimeen ilman kunnon kaivoa, juoksevaa vettä ja viemäröintiä, ja niitäkin se eu uhkaa rokottaa kalliimman mukaan jos mummonmökin asukas vain haluaa maksaa.
Sähköasiat pitää olla kunnossa.
Sähkö maksaa maallakin vaikka olisi vesivoimalaitos naapuripitäjässä.
Jätemaksua on pakko maksaa, kun kunta on niin päättänyt vaikkei taloutesi tuottaisi mitään poiskuljetettavaa jätettä.
Tiehoitomaksut nousevat myös koko ajan, valtio on vähentänyt avustuksiaan ja talkooporukka ikääntyy.
No niin tässä vain ripaus pelottelua, mutta kyllä maalla pärjää jos on maahenkeä, tarmoa ja ahkeruutta. Kanojen ja lampaiden yms hoito vaatii kyllä omat kuvionsa, kahdesti joka päivä on navetalle työnnyttävä, huvitti tai ei, ei niitäkään tosta noin vain hoidella tai jätetä hoidotta muutamaksi päiväksi kun lähtee reissuun.
Itse olen aikoinaan pääkaupunkiseudulta maalle muuttanut 50 , oman ammattini jättänyt, mennyt maanviljelijän kanssa naimisiin ja elänyt onnellisen elämän täällä. Leskenä olen asustellut yksin joitakin vuosia, taistellut esim.viime talvena valtavia lumimassoja vastaan ja pelännyt syyskuun pimeitä syysmyrskyjä. Kaikesta on kuitenkin selvitty. Asia, joka maalla vielä toimii ja josta itse olen hyvin kiitollinen, on naapuriapu, ilman sitä tuskin olisin näin kauaa sinnitellyt täällä.
Nyt viime aikoina olen ruvennut haaveilemaan kaupunkiin muutosta. Silloin kävisin maalla ja virkistyisin niitten muutamien mieleisten juttujen parissa ja kaikki tylsät asiat voisin unohtaa.
Samaa suosittelen sinullekin, hanki mummonmökki ja nauti elämästäsi siellä vapaa-aikoinasi. Voihan sitten käydä niin onnellisesti, että elämä mummonmökissä on juuri sitä mistä haaveilit ja tekeminen ja oleminen maaseudulla paisuu ja viihtyminen siellä vaatii eläimiä ympärille ja keksit sen tilan ulkopuolisen tulonlähteenkin. Tottahan maalla tarvitaan ihmisiä, opettajille ja hoiva-alan immeisille löytyy työtä jos sitä haluaa tehdä ja on valmis osan päivästään istumaan autossa. Kuvittelen, että olisi tosi mukavaa kun silloin tulee töistä kotiin, olisi lämmin mökki odottamassa eikä tarvitsisi heti ruveta puita kantamaan.
Maalla on kuitenkin mukavaa, itsestä se ihan kiinni, miten ja minne haluaa elämänsä järjestää.
Ja haaveilla kannattaa aina.- jokuvaan 123
tervetuloa vaan maalle. Itse ihastelen noiden yhteisöjen ihmisiä. Vaatii rohkeutta nykyaikana. Itse elelen nelihehtaarista vanhaa maatilaa neljän lapseni kanssa. On kanat ja hevoset sekä koiria. Kissoja pitäisi muutama etsiä jostain.
Maalla on mukavaa ja rauhallista. Varsinkin kun naapuriin on se vähintään 500m eikä näköyhteyttä ole :) Lapset saa temmeltää ja koirat kirmata eikä kukaan valita haukusta.
Itse kasvatan omat marjat, kesäkasviksdet ja juurekset sekä perunan. Lihat toistaiseksi tulee kaupasta ja elukoiden ruuat on heinää myöte ostotavaraa. Tällä hetkellä elellään minimiäitiyspäivärahalla ja sitten kotihoidontuella ennen kuin jatkan koulun loppuun. Yritystä olisi tarkoitus samalla käynnistellä.
Välillä yksin kaiken tekeminen käy voimille, varsinkin nyt kun vauva hidastaa tahtia. Sellaisina hetkinä tuntuu että olisi mukava olla yhteisöllisempää tyyppiä, mutta valtaosin nautin just siitä omasta rauhasta, vapaudesta ja itse tekemisestä.
HEI !
Tervetuloa maalle ! Täällä maalla voi ihan oikeasti asua, mutta on pidettävä menot kurissa...
L. on yksinkertaisesti vältettävä liiallista velkaantumista...tämä on seurausta kalliista elämänmenosta
muuaallakin, siis kaupungeissa ! Itse yrittäjänä olen pärjännyt maalla...velka vaan tuppaa lisääntymään !
Kouluissa on tilaa hyville opettajille...ei pätevyys ole ainoa kriteeri ! Riittää, kun lupaat lisätä asukkaiksi
vähintään puolisosi ja 7:n mukulaa (niin jos ne ovat tullakseen), kuntaan ! Väestökato on yksi maaseudun
kirouksista...nuoret eivät viihdy maalla...ruoho on aidan takana vihreämpää, heidän mielestään !
Pientiloja on saatavana koneineen 100 000 e:n seutuvilla...siis traktori puimuri kärryt maata 10 ha talo !
Saako kaupungista muutakuin jonkun parin neliön luukun sillä rahalla...missä siellä on se kasvimaa, entäs
luonto, poluista voi olla rippeitä jäljellä...no onhan siellä niitä kauppoja ja kuppiloita sitten kasapäin...!
Jos haluat maalle, ota asioista selvää tuttujen kautta...KYSELE TÖITÄ VALMIIKSI ! Vielä voit keritä syksyn
peruutuksia paikkaamaan...siis eivät kaikki opettajiksi valitut mene töihin sinne , minne he ovat valittuja !
Paljon on muutoksia Suomessa tapahtumassa ! Kannattaa tehdä lyhyempiä työjaksoja, kyllä ne eläke-etuu-
det ja ikälisät siitäkin karttuvat ! Kokemus ja RIKAS ELÄMÄ ON ELÄMISEN ARVOISTA !
Maatiloilla on kysyntää jatkajista...eihän sitä tietenkään tarvitse 1000 ha olla...siinä on höylänterä liian
pitkällä...tihkaisee kaupukilaispoijalla !- ei ikinä maalle
Jos haluat muutaa kauas huitsin nevadaan, mikäs siinä!
Muista, että jatkossa mihinkään et sitten pääse eilman autoa. Ei kauppaa, ei postia, ei pankkia, ei vaatekauppaa, ei mitään! Netti pelaa jos pelaa ja asentaja saapuu korjaamaan sitten 2 vkon päästä jos ehtii.
Juoruavat naapurit ja koko kylä tietää kaiken mitä duunaat - paremmin kun sinä itse.
Kallista se taipaleiden takana elo on ja viimeistään siinä vaiheessa kun ikää alkaa tulla, on palattava kaupunkiin. et jaksa ikuisesti niitä halkoja hakata ja uunia lämmittää, pihatöitä ja ajokorttikin lähtee todennäköisesti alta kun 75v tulee täyteen, ehkä jo ennen.
ehkä sulla on vähän ruusuiset ajatukset maalla asumisesta, et siellä pääse ongelmiasi pakoon.- maallaonkinmukavaa90
Asun todella pienellä paikkakunnalla,mutta kaupat ovat vain 1 km päässä,koulu 3km. Riippuu mihin mökkinsä rakentaa,mutta kauimmatkin kaverini asuvat vain 8-11km päässä.
Ja ei nettiongelmia.
Aiemmin halusin kaupunkiin ("täällä on kamalaaa,ei mitään!") muuta nyt jo enemmän nähneenä arvostaisin sittenkin omaa tilaa ja puhdasta luontoa enemmän kuin vaatekauppoja. Aina voi tilata netistä!:P
Tuo juoruilu on kyllä totta,valitettavasti..Mutta sitä ole pakko itsestä kenellekkään kertoa. - Pieni maailma!
maallaonkinmukavaa90 kirjoitti:
Asun todella pienellä paikkakunnalla,mutta kaupat ovat vain 1 km päässä,koulu 3km. Riippuu mihin mökkinsä rakentaa,mutta kauimmatkin kaverini asuvat vain 8-11km päässä.
Ja ei nettiongelmia.
Aiemmin halusin kaupunkiin ("täällä on kamalaaa,ei mitään!") muuta nyt jo enemmän nähneenä arvostaisin sittenkin omaa tilaa ja puhdasta luontoa enemmän kuin vaatekauppoja. Aina voi tilata netistä!:P
Tuo juoruilu on kyllä totta,valitettavasti..Mutta sitä ole pakko itsestä kenellekkään kertoa.Niin, mutta maailma on pieni. Aina joku tuntee sinut jossakin ja kertoo eteenpäin asiat jotka tietää. Niin ne juorut leviävät ikävä kyllä ennemmin tai myöhemmin. Kohta ne tietävät naapurisikin, paremmin kuin sinä itse.
Se vasta inhottavaa onkin, jos et itse ole puhunut juuri sanaakaan itsestäsi. Muut tekevät kuitenkin kuulemansa perusteella kätevästi omat oletuksensa etkä pääse itseäsi puolustamaan. Hymyilevät vain tietäväisinä vuodesta toiseen ja kertovat asioita eteenpäin.
No eipä kannata juoruista välittää, mutta niistä ei tosiaankaan pääse missään eroon. Ei edes maalla. Suomi on liian pieni. - asdfgjklkjhgf
Pieni maailma! kirjoitti:
Niin, mutta maailma on pieni. Aina joku tuntee sinut jossakin ja kertoo eteenpäin asiat jotka tietää. Niin ne juorut leviävät ikävä kyllä ennemmin tai myöhemmin. Kohta ne tietävät naapurisikin, paremmin kuin sinä itse.
Se vasta inhottavaa onkin, jos et itse ole puhunut juuri sanaakaan itsestäsi. Muut tekevät kuitenkin kuulemansa perusteella kätevästi omat oletuksensa etkä pääse itseäsi puolustamaan. Hymyilevät vain tietäväisinä vuodesta toiseen ja kertovat asioita eteenpäin.
No eipä kannata juoruista välittää, mutta niistä ei tosiaankaan pääse missään eroon. Ei edes maalla. Suomi on liian pieni.Minulle on ihan sama mitä jotkut pöljät puhuvat. Kyllä niitä riittää taajamissakin ja pienten kaupunkien kerrostaloissa.
- -----X
Vuosi maaseudulla ja tunteet voi olla toiset. Julkista liikennettä ei ole, joka paikkaan pitkä... tulee kalliiksi ajella vaateostoksille 60-70km lähimpään kaupunkiin kun kirkonkylästä ei saa kuin bensaa ja tuokaa ja nekin riistohinnoilla. lapsille ei kavereita, ei harrastusmahdollisuuksia jne. Talvella pimeää eikä missään ei mitään tekemistä.
lapsuuteni maalla eläneenä tiedän miten ahdistavaa se on, en ikinä muuttaisi takaisin maalle!- asdfghkjhg
Jos on lunta. Ajellaan sitä muutenkin ihan hupiajeluita, niin eikö se ole vielä hauskempaa, jos sitten oikeasti käy jossakin?
- nellinalle1
Me mieheni kanssa muutimme maalle kaupungista opiskelujen päätyttyä. Töistä ei tietoakaan ja oma punainen talo maasudun rauhasta laina rahalla.
No töitä onneksi saatiin lähimmästä kaupungista molemmat, mieheni aikaisemmin. Vanhaa taloa remppaillaan ja pian on navetan vuoro ni saa niitä lampaita ja kanoja sinne asustelemaan :) Tämä on ollu meidän molempien haave, punainen hirsi talo maasudun rauhassa eläinten parissa. Kyllä riskin otto kannatti!- -piko-
Niin, ollaan niin maaseudulla mutta kaupunki on kupeessa kiinni työpaikkoineen ja palveluineen. Eipä monellakaan tunnu olevan rahkaita muuttaa oikeasti aidolle maaseudulle!
2000 ihmisen kirkonkylän sivukylään, kirkolle 6 km ja lähimpään kaupunkiin 40 km, silloin ollaan maaseudulla! - Onni on rauha
-piko- kirjoitti:
Niin, ollaan niin maaseudulla mutta kaupunki on kupeessa kiinni työpaikkoineen ja palveluineen. Eipä monellakaan tunnu olevan rahkaita muuttaa oikeasti aidolle maaseudulle!
2000 ihmisen kirkonkylän sivukylään, kirkolle 6 km ja lähimpään kaupunkiin 40 km, silloin ollaan maaseudulla!1000 asukkaan (kirkon)kylässä, lähimpään kaapuntiin 40 km. Mutta kaupunkireissuja on harvemmin kuin kerran kuussa, ei ole tarvetta pois.
Kylänraitin varrelta saan lähes kaiken mitä tarvitsen.
Ei täällä nuoriso viihtyisi, mutta mikäs minun, yksinäisen eläkeläisen.
Kesäasukkaita tulee metelöimään varsinkin viikonlopuiksi ja odotan jo rauhallista syksyä.
- MIMMImaalla
Asun itse maaseudulla, talossani yksin (vielä) lemmikkien kera. Muutin isosta kaupungista pois.. koska halusin omaa rauhaa. Enkä ole katunut tätä päätöstä päivääkään. Minä kyllä kuljen töihin kaupunkiin edelleenkin (n.100km/pvä/ 40min. suunta), mutta se on oma valintani, vaikka voisihan maaltakin töitä löytyä. Arvostan kuitenkin niin paljon tätä omaa rauhaa, että sen verran uhraan aikaani työmatkoihin.
Kyllä sinä kanoja saat hankkia jos haluat. Vaikka lehmänkin. Onhan se juokseva vesi ylellisyyttä, mutta se helpottaa arkea, siitä sentään en luovu. Mutta onhan se ihanaa kun aamukahvin voi juoda omilla portaillaan..tuuli tuivertaa kasvoilla. Saan kävellä pihalla paljain varpain, syödä omia marjoja suoraan pensaasta, kokata ruokaa omista vihanneksista ja yrteitä.. Ei kuulu ylimääräisiä ääniä, auton melua..
Tosin talvella on todella pimeää, on kylmää, pirttiä pitää lämmittää, puita hakata, luoda lunta. Tunnin pihapuuhat hoitaa suitsukkelaan! Mutta ei sekään saa minua takaisin kaupunkiin. On se niin ihanaa laittaa villasukat jalkaan, käpertyä sohvalle laittaa takkaan tuli, sytyttää kynttilöitä...
Kun kerran tänne olen tullut, niin takaisin minua ei saa kaupunkiin muuttamaan. Vaatii tietynlaista rohkeutta ottaa se askel, mutta usko pois, on se sen arvoista. - Neiti X.
Minäkin muutin maalle vuosi sitten. Töissä käyn edelleen pääkaupunkiseudulla, n. puolen tunnin ajomatkan päässä. Enkä ole katunut päätöstä. Oma rauha kaiken kiireen ja kerrostaloelämän jälkeen on suorastaan ylellisyyttä. Ja sen huomaan myös omissa ystävissäni, jotka asuvat kerrostaloissa: olen jo joutunut osalle innokkaista vierailijoista sanomaan kiitos ei nyt, kun tänne maalle olisi halua tulla luonnon rauhaan, ainakin näin kesähelteillä.(Sinänsä hauska yksityisohta onkin se, että vaikka nyt naapureihin on matkaa puoli kilometriä, ja rauhaaa riittäisi muutoin, en ole koskaan juhlinut kaveri- ja työporukalla niin paljon kuin täällä nyt ..:)
Itse en ole viljellyt mitään eikä eläimiä ole, mutta tämä riittää näinkin.
Talvella voi (ainakin vanhemmassa talossa) tulla yllätyksiä: mm.putket voivat jäätyä, kuten itsellenikin kävi, mutta kaikesta selvitään. Lumenauraukset voi hoitaa jonkun paikallisen kanssa sopimalla, niin ei mene siihen turhaa aikaa ja aamulla pääsee töihinkin.Jos lämmityksenä käyttää pääasiassa sähköä, voi lasku olla yllättävän suuri. Puita lämmittämällä säästät, ja onhan se takkatuli mukavaa talvella.
Mutta kokeile ihmeessä sinäkin. Ainahan maalta pääsee pois, jos siellä ei lopulta viihdy.Pankista saa yleensä sen verran lainaa,ettei kaikkein kamalimpaan rötisköön tarvitse edes tyytyä.- joo.
Taas yksi yli romanttisoitunut maalle muuttaja. Kysy ihan ensiksi itseltäsi,onko sinusta hoitamaan edes minkäänlaista eläintä? Ota aluksi vaikka marsu ja hoida sitä muutama vuosi ja siitä pikkuhiljaa suurenna katrasta. Jos et ole tehnyt vuosiin ruumiillista työtä,voi työn tekeminen olla aika outo kokemus äkkiseltään.
Jatka lisää suunnittelua,kun olet jostain saanut rahaa tilan ostoon. - hauen tumppi
joo. kirjoitti:
Taas yksi yli romanttisoitunut maalle muuttaja. Kysy ihan ensiksi itseltäsi,onko sinusta hoitamaan edes minkäänlaista eläintä? Ota aluksi vaikka marsu ja hoida sitä muutama vuosi ja siitä pikkuhiljaa suurenna katrasta. Jos et ole tehnyt vuosiin ruumiillista työtä,voi työn tekeminen olla aika outo kokemus äkkiseltään.
Jatka lisää suunnittelua,kun olet jostain saanut rahaa tilan ostoon.Toinen vuosi maalla menossa, eikä kaduta...............muu kuin. että ei tullut muutettua aikaisemmin.
Rahaa tarvitsee elämiseen todella vähän, jos rakennukset kunnossa, puilla lämmittää, jne., sähkö (valaistus) ei montaa kymppiä/kk maksa.
Pienellä tilkulla saa jo tarvittavat vihannekset, marjat ja yrtit. Kalaa tulee käytännössä ympäri vuoden.
Elukoiden kanssa kannattaa harkita, jos ei ole kokemusta - riskit/taloudellinen hyöty olematon.
Helpommin, ilman riskiä rahaa saa pikku keikoista, joiden vastaanoton elukat estää - täällä on paljon mökkiläisiä, joten erilaista remontti- ja talkkarihommaa riittää.
Nettipokerista on melko helppo hankkia 20-50 €/pvä, kun on aikaa ja täällähän on, etenkin syksyllä ja talvella. - --M--
MAALLEMUUTTAJA!
Todella taas maallemuuttaja, puoli tuntia Helsinkiin hahahahaha!!!
Muuttaisitte oikeasti maalle ettekä jonnekin helsingin kupeeseen. Tuonne lieksan sivukylään tai Alahärmän Volttiin tms. niin puhutaan oikeasti maaseudusta! - sdfghjkjhgfddfg
--M-- kirjoitti:
MAALLEMUUTTAJA!
Todella taas maallemuuttaja, puoli tuntia Helsinkiin hahahahaha!!!
Muuttaisitte oikeasti maalle ettekä jonnekin helsingin kupeeseen. Tuonne lieksan sivukylään tai Alahärmän Volttiin tms. niin puhutaan oikeasti maaseudusta!Eikö esim. Nurmijärvi ole maaseutua? Korpimaat on sitten toinen juttu.
- maaseuturules!
luepa vaikka Kaarina Davisin aika uusi kirja "Irti Oravavanpyörästä", tamperelelainen sairaanhoitaja toteutti samanlaisen unelman. ; "Vähemmän työtä ja enemmän elämää? Sairaanhoitaja Kaarina Davis kamppaili pitkään suorituspaineiden ja riittämättömyyden tunteen kanssa. Lopulta hän päätti etsiä tavan nauttia elämästä joka päivä eikä "sitten joskus". Päätöksestä alkoi matka kohti onnellisempaa arkea. Muutoksen myötä kaupunkiasunto vaihtui mummonmökkiin, suorittaminen seesteisempään tekemiseen ja jatkuva kiire maaseudun rauhaan.
Irti oravanpyörästä kyseenalaistaa tiukkaan juurtuneita käsityksiä työstä, rahasta ja vapaudesta. Se kannustaa lukijaa pohtimaan omia valintojaan. Lämpimän huumorin ja terävien havaintojen sävyttämä teos kertoo, kuinka elämästä voi saada mielekkäämpää ja ekologisesti kestävämpää. Kaarina Davis näyttää, ettei elämänmuutokseen tarvita lottovoittoa."
Tsemppiä vaan kovasti unelmasi toteuttamiseen, lannistajia ei kannata kuunnella vaan tehdä ratkaisunsa itsenäisesti.
Jos et vierasta fyysistä työtä (lumien lapioimiset, puutarhamaan muokkaus yms.), pimeää kun katuvaloja ei ole mailla eikä halmeilla ja jos yksinäisyys ei ahdista (kyläyhteisöön sisään pääseminen voi viedä aikansa, tosin itä-suomessa meininki on yleensä välittömämpää kuin lännessä) niin varmasti pärjäät, eihän suomalaiset nyt ylipäänsä ole asuneet kauaa kaupungeissa jos tilannetta vertaa esim. Italiaan.- Näi o
Jos Kelan , Työkkärin ja sossun kynnys ei ole sulle liian korkea , niin sitten vaan maalle .
Asuntoja ja taloja on pilvin pimein vapaana . - ei saa yhtikäs
Näi o kirjoitti:
Jos Kelan , Työkkärin ja sossun kynnys ei ole sulle liian korkea , niin sitten vaan maalle .
Asuntoja ja taloja on pilvin pimein vapaana .mitään, jos sattuu jotakin omistamaan (kuten sen mummonmökin). Samalla tavalla maalla köyhät elävät taajamien surkeissa vuokrarivareissa. Sanoisin, että vielä sata kertaa ikävämpi vaihtoehto joutua sellaiseen, kuin asua kaupungissa vuokralla.
- fxdhs
kun pelaa pokeria netissä.
Hei,se on ihan realistinen vaihtoehto lisätulon hankintaan.
Eikun opiskelemaan Kaupunkilaispoika muutti maalle... ja eikä oo päivääkän katunu. Tääl on kaikki, rauha ja mukavat ihmiset. Ihmisiä on harvassa... mutta ne ees tervehtii... Tervetuloa Hattulaan:))))
- Oma itseni
Vastaukseni ei ehkä ole ihan mieleen, mutta mikset muuta maalle ja käy aluksi maalta töissä kaupungissa. Voit tunnustella elämää ja miettiä mitä tahdot. Osta eläimet myöhemmin kun olet sopeutunut. Itse käyn maalta töissä lähellä pääkaupunkiseutua tunti työajoa aamuin ja illoin. Ja mukava asua maalla. Se on sitä mitä haluat. Kaikkea ei voi saada heti, mielekäs ja rahakas työ maalta, haavetta vain. Tee työt siellä missä niitä on ja asu maalla.Voit iltasella vielä fillaroida, golfata, m-pyöräillä, kuopia maata ja uida ja hiihtää ja nauttia elämästä.
Ei kaikkea kerralla. On tullut kokeiltua asumista maalla ja kaupungissa (13 v) ja maalla-asuminen voittaa. En voisi kuvitellakaan kärvisteleväni enää kaupungissa missään kolhoosirivarissa, missä juorutaan ja kyylitään kaikkien asiat. Muutettiin 18 v. sitten maaseudulle - 2 km naapuriin, 9 km kirkonkylään , 65 km kaupunkiin. Rakennettiin 300 m2 asuin- ja muuta lämmintä tilaa ja 5000 m2 puutarhatonttia 3 ha:n pikkutilalle lammen rantaan. Tilalla ei ole aikasemmin ollut asutusta , joten kaikki - sähköt, viemärit, kaivot, tiet - rakennettiin itse - kirjaimellisesti (paitsi sähkötyöt). Vaikka tilalla asutaankin ja raivattua peltoa on , ei meillä ole maatilataloutta, vaan käydään ansiotyössä. Työmatkaan menee 7 min. suunta. Työttömyysjaksoja ei ole ollut - työtä on ollut täyspäiväisesti ja usein sen ylikin. Olen nyt neljäkutonen ja viisi vuotta sitten saatiin huushollivelat maksetuksi. Jotenka - kyllä kannatti ottaa riski ja hypätä. Suosittelen muillekin kiinnostuneille. Asunnot täällä on halvempia kuin kaupungeissa ja vuokramökkejäkin on tarjolla. Työttömyys on yleensä alhaisempaa kuin keskimäärin kasvukeskuksissa. Työtilaisuuksiakin on - etenkin kausityössä. Koulutusmahdollisuus kannattaa myös katsoa. Pientilatalouteen en luottaisi vaan ansiotyötä suosittelisin. Saahan siitä myös kontakteja ja tuttavuksia - eihän kukaan loputtomiin erakkona voi elää. Auto on melko välttämätön eikä se voi olla vanha romu. Maallelähtö kannattaa alustaa hyvin ja tehdä pari varasuunnitelmaa kaiken varalta.Romantisointi ei elätä, mutta ensin kun hankkii elinkeinon niin loppu hoituukin omalla painollaan. Tervetuloa Etelä-Savoon.
- retwolu3
voisi olla hyvinkin mahdollista.. -> KATSO
- Seutumaa
Asun maaseudulla, ympärillä: metsää, peltoa, järviä, jokia jne. Alueellemme ei kukaan, koskaan, eksy vahingossa. Silti Stockalle kestää autolla vain 45 min. Maaseudullakin rahaa menee jatkuvasti kaikenlaiseen ja paljon, jos haluaa pitää paikat kunnossa eli on hyvä olla työ, josta sitä rahaa tulee ja jatkuvasti. Mummonmökin voi tietty saada jostain useiden satojen kilometrien päästä, jopa parilla kymppitonnilla, mutta rahaa menee silti. Kanat ja lampaat ovat kiva ja hieno harrastus. Samalla rahalla saa maaseudulta joka tapauksessa huomattavasti enemmän. Ja elämän laatu on loistelias. Varmasti maaseudulta voi saada oman elinkeinonkin, mutta se vaatii rutkasti sinnikkyyttä...
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213532- 2313431
Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess462150Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2681567Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie561473- 961452
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO2381429Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe2111428- 991338
Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu561195