sensorineuraalinen otoskleroosi

55v

Te joilla on todettu sisäkorvatyyppinen otoskleroosi, niin oletteko saaneet leikkauksesta apua kuulon paranemiseen? Minulla kuulo nyt kovasti huonontunut ja leikkaus tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia sisäkorvatyyppisesta otoskleroosin leikkauksesta. Onko teillä käytössä bisfosfonaattilääkitys? Oletteko kokeilleet natriumfluoridia? En ole vielä kokeillut kumpaakaan lääkettä.

8

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55v

      Eikö muilla ole sisäkorvan otoskleroosia kuin mulla? Onko teillä leikattu ja onko siitä ollut apua, vai huononeeko kuulo edelleen leikkauksesta huolimatta?

      • 36v

        Minulla on diagnosoitu tuo (ilmeisesti) sama tauti eli sensorineuraalinen otoskleroosi. Ei ole leikattu ja ongelma taitaa olla se, että tähän otoskleroosin tyyppiin tuo leikkaus ei oikein tehoa. Kuulokäyräni on huonontunut nimenomaan korkeilla taajuuksilla. Nykyisin minulla on kuulolaitteet, jotka auttavat varsinkin puheen seuraamista.


      • 55v
        36v kirjoitti:

        Minulla on diagnosoitu tuo (ilmeisesti) sama tauti eli sensorineuraalinen otoskleroosi. Ei ole leikattu ja ongelma taitaa olla se, että tähän otoskleroosin tyyppiin tuo leikkaus ei oikein tehoa. Kuulokäyräni on huonontunut nimenomaan korkeilla taajuuksilla. Nykyisin minulla on kuulolaitteet, jotka auttavat varsinkin puheen seuraamista.

        Minulle lääkärit ovat puhuneet, että joskus tulevaisuudessa kun kuuloni vielä huononee, niin sitten korvien kuuloluut puhdistetaan. Mahtaakohan tällaisesta toimenpiteestä olla mitään apua?
        Toisessa korvassa kuulolaite on ollut jo kauan, nyt on suunnitteilla toiseenkin korvaan.


      • käytössä2
        55v kirjoitti:

        Minulle lääkärit ovat puhuneet, että joskus tulevaisuudessa kun kuuloni vielä huononee, niin sitten korvien kuuloluut puhdistetaan. Mahtaakohan tällaisesta toimenpiteestä olla mitään apua?
        Toisessa korvassa kuulolaite on ollut jo kauan, nyt on suunnitteilla toiseenkin korvaan.

        Tuolta edullisesti

        Behind Ear Sound Voice Amplifier Hearing Aid (1*LR44)
        Price: $8.30 postikuineen
        http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44317~r.34774240

        Ei tollaset tietenkään niin hyviä ole kuin ne kalliimmat.
        Kannattaa muistaa ettei laita liian isolle koska vahvistaa kaikkia taajuuksia/meteliä yhtälaisesti.


      • ehkä kohta kuuro?
        36v kirjoitti:

        Minulla on diagnosoitu tuo (ilmeisesti) sama tauti eli sensorineuraalinen otoskleroosi. Ei ole leikattu ja ongelma taitaa olla se, että tähän otoskleroosin tyyppiin tuo leikkaus ei oikein tehoa. Kuulokäyräni on huonontunut nimenomaan korkeilla taajuuksilla. Nykyisin minulla on kuulolaitteet, jotka auttavat varsinkin puheen seuraamista.

        molemmista korvista otoskleroosi. Niihin leikkaus on auttanut. Mutta minulla on joko toisessa tai molemmissa korvissa sisäkorvassa otoskleroosi ja sisäkorvaa ei voi leikata. Ehkä tämä ei ole samanlainen kuin kysyjällä, mutta minulle on sanottu, että ei voi leikata. Kuulolaite on ollut jo monia vuosia ja nyt olen taas huomannut, että kuuloni on huonontunut. Tänä syksynä täytyy tilata aika kuulontutkimukseen. Viimneksi sain kuulolaitteen (oikeastaan molempiin korviin) Joka on tietokoneella ohjelmoitu. Sitä ei siis itse voi säätää. Olenkin pitänyt vanhaa kuulolaitetta ja sen olen saanut kovemmalle. Minun sisäkorvaotoskleroosiani on jokainen raskaus huonontanut (4 lasta) . Viimeisen lapsen aikaan korvalääkäri oli vihainen kun en uskonut asiaa. Ja todella kuulokäyrästä sen näkee. Nyt nuorin lapsi on 33 vuotias ja kuulokäyrä on pysynyt jokseenkin samanlaisena (kun siis edellisen kerran kävin 2006). Minä taas en kuule matalia ääniä! Kuulolaitetta käyttäessäni kuulen, mutta en silti saa ainba selvää mitä puhutaan.


    • Matti Lapista

      Tervehdys vaan sinulle, mulla on diaknosoitu otoskleroosi, ja leikattu. Tilanne meni leikkauksessa osittain huonommaksi koska nyt korkeat äänet kuuluu, mutta matalat jäivät kokonaan pois. Osittain tilanne johtuu lääkärin mielestä siitä, että olin allerginen käytetylle puudutusaineelle ja sain siitä komplikaatioita leikkauksen yhteydessä. ( Leikattiin kolme kertaa ja tilanne ei korjautunut.) Leikkauksessa sain lisäksi jatkuvan tinnituksen muistoksi ko. operaatiosta. Nyt viimeisestä leikkauksesta on kulunut n.5vuotta ja toisenkin korvan kuulo on mennyt tosi huonoksi. Kokeilin kuulolaitettakin, mutta ei auttanut asiaa, koska tinnitus vei kaikki puheäänet aivan puuroksi. Tällä hetkellä olen koittanut vielä tulla toimeen vaivani kanssa, mutta ilmeisesti jossain vaiheessa menetän kuuloni kokonaan.Omalla isälläni oli saman tyyppinen sisäkorvatyyppinen otoskleroosi, ja hänellä leikkaus korjasi kuulon liki kokonaan. Sinun kohdallasikin on hyvin toden näköistä että leikkaus on jossain vaiheessa välttämätön, mutta toivon että saat avun leikkauksella hankalaan vaivaasi. ps: oikein hyvää syksyä sinulle, ja kaikille muillekin saman vaivan kanssa eläville kanssaihmisille!!!

      • 55v

        Korvalääkärissä käyty. Nyt on kuulolaitteet molemmissa korvissa ja oikeastaan nyt on helpompi kuunnella ääniä :). Leikkaustekniikka on kuulemma kehittynyt eteenpäin, joten on harvinaista nykyaikana et leikkauksessa tulee ongelmia, korkeintaan leikkaushaava voi tulehtua, mut kuuloa se ei voi viedä.
        Ensi vuoden puolella minulta puhdistetaan molempien korvien kuuloluut (ulkokorva) ja tosiaan sisäkorvan otoskleroosille ei voi tehdä mitään. Lääkärin mukaan leikkaus parantaa huomattavasti kuuloani, mutta ilman kuulolaitetta en tule pärjäämään. Olen tyytyväinen kuulon paranemiseenkin.

        Sisäkorvan otoskleroosista lääkäri kertoi, korvaluu ei ole luutunut kunnolla vaan on reikäinen, kuten pesusieni ja se rapistuu herkästi. Jos joskus tulee kuuroksi, niin implantti voidaan asentaa, jos sisäkorvaa on vähän jäljellä.

        Toivottavasti tästä tiedosta on hyötyä kanssaihmisille :)


    • Tämä on tosi vanha keskustelu, melkein 13 vuotta. Mutta olisi todella mielenkiintoista tietää miten kävi kuuulonne kanssa? Eikä vielä 13v jälkeen leikkaustekniikka on kehittinyt että vois tehdä jotain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe