Gerbiili ei totu

;((

Minulla on ollut gerbiilit jo viikon mutta ne eivät ole tottunut olemaan kädessä. Olen laittanut välillä käden terraan ja ne ovat käyneet haistamassa mutta sitten säntäävät karkuun. Olen kyllä ottanut ne käteen pari kertaa ja arvelen että ne eivät silleen totu käsittelyyn jos ne ottaa väkisin mutta kaverit (jolla ei ole mitään kokemusta gerbiilistä) sanovat että niin se tottuu. Arvelen että jos ottaisin gerbiilin käteen ja vaikka antaisin jonkun namupalan aina ja pistäisin käden terraan antaessa namu palan niin ehkä ne tottuu mutta ongelma on se että gerbiilini ei syö niin paljo että ne ei ota vastaan ruokaa jos laitan käden terraan niin gerbut haistavat namupalaa ja säntäävät karkuun ja sitten syövät kun olen ottanut käden pois. Miten voi totuttaa tällaiset gerbiilit jotka ei syö minun kädestä tms?? Gerbiilini ei pure minua vaikka olisi kuinka uhattu mutta en ole koskaan liikaa ahdistellut koska pelkään ettei ne silleen koskaan totu minuun vaan alkaa pelätä. Olen vain yrittänyt ottaa käteen ja nostanut vain pari senttiä ja laittanut sitten namun nenän eteen.

9

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiihoh

      Gerbiilin ehdoilla kannattaa totutella se käsittelyyn eli ei siis mitenkään väkisin syliin ottamista yms. Voisit yrittää kokeilla vaikka silitellä niitä ja ainakin ensin antaa haistella useasti päivässä. Voisit hieroa käsiäsi puruihi, jotta niiden haju tarttuisi käsiisi ja ne eivät ehkä pelkäisi niin paljon. Kun ne tulevat kädellesi suht luottavaisesti, voit yrittää nostaa niitä aina vähän kerrallaan ylemmäs, jotta ne sitten tottuisivat siellä yläilmoissa oloonkin.
      Sinun pitäisi jollain tapaa saada osoitettua, että kättä ei tarvitse pelätä. Herkun kanssa se onnistuisi parhaiten, koska jossain vaiheessa gerbiili tajua, että: "Haa, tämähän on hauskaa. Saan aina herkun, kun tuo käsi tulee tänne", eli siis gerbiili huomaa, että käsi onkin kiva juttu, koska silloin saa aina jotain hyvää ja kun käsi antaa jotain hyvää, ei sitä silloin kannata pelätä. Mitä herkkuja olet kokeillut antaa? Tykkäsivätköhän ne jostakin tomaatin tai porkkanan palasta? Voikukanlehdestä? Auringonkukansiemenistä? Kaupan jogurttinapeista tai muista herkuista? Meillä kuivatut porkkanan palaset menevät kuin kuumille kiville. Gerbiilisi eivät välttämättä vielä uskalla syödä mitään nähtesi, mutta tähän minulla ei ole ratkaisua...
      Ei minusta välttämättä ole paljoakaan apua, mutta idea on siinä, että gerbiili saadaan uskomaan, että kättä ei tarvitse pelätä ja sen saavuttamiseksi gerbiilille pitäisi aina tehdä/antaa jotain kivaa, kun käsi on terrassa.

      • aloittaja5

        annoin tomaattia ja kurkkua mutta ei ne koskenut kertaakaan niihin mutta ne syövät enemmäkseen hapankorppua ja jyväsekoitusta. muuta eivät minun nähden ole syönyt.


      • äääääääääääääää
        aloittaja5 kirjoitti:

        annoin tomaattia ja kurkkua mutta ei ne koskenut kertaakaan niihin mutta ne syövät enemmäkseen hapankorppua ja jyväsekoitusta. muuta eivät minun nähden ole syönyt.

        Meidän pojat hakivat kädeltä vain hene- maissi -paprika pakaste sekoituksen vihanneksia jotka olin sulattanut kiehuvassa vedessä. Mikään muu ei kädestä kiinnostanut


      • gerbu hullu

        Tuntui siltä että tiedät gerbeistä jotain!! No saanko kysyä pari kysymystä...Voiko gerbiileille tehä kotia pahvita ja laittaa ne kiinni klemmarilla?Tiedän että se mökki kuluu tosi nopesti mutta eihän se minua haittaa!!!Siis haittaako se klemmari???
        Vielä yksi kysymys...Saako niille antaa väripahvia eli sellasta pahvia jossa on värejä?????


      • Ger-bii-li
        gerbu hullu kirjoitti:

        Tuntui siltä että tiedät gerbeistä jotain!! No saanko kysyä pari kysymystä...Voiko gerbiileille tehä kotia pahvita ja laittaa ne kiinni klemmarilla?Tiedän että se mökki kuluu tosi nopesti mutta eihän se minua haittaa!!!Siis haittaako se klemmari???
        Vielä yksi kysymys...Saako niille antaa väripahvia eli sellasta pahvia jossa on värejä?????

        Ei niistä klemmareista mitään haittaa varmaan ois, mut joutusit sit tekeen sen mökin uudestaan varmaan joka päivä. Yksinkertasempaa antaa pahvilaatikoita ja ostaa tai tehä kestävä puumökki.

        Niin ja värillisessä pahvissa ei oo mitään ongelmaa, mut pitää vaan kattoo et se on silleen siistii, et ei nyt kukaan antais mitään rasvasta pizzalaatikkoo.


    • Gerba^^

      Gerbiili tarvitsee aikaa tottuakseen käteen. Viikko on ihan liian lyhyt aika siihen!! Laita kämmenelle auringonkukansiemen ja anna gerbiilin tulla rauhassa ottamaan se. Ensin gerban pitää olla tarpeeksi luottavainen ennen kuin sen voi ottaa käteen tuosta vaan. Ekaksi gerban pitää tulla ruokakesyksi, eli sen pitää uskaltaa hakea ruokaa kädestä. Näin se oppii että "Hei, tästä saa ruokaa, ei sitä tarvitse pelätä." Sitten kun se on tämän oppinut, voi alkaa pitää terraariossa kättä ja antaa gerbiilien kiivetä sitä pitkin. Sitten alat vähitellen totuttamaan niitä kädessä oloon, vaikka 10 sekuntia päivässä pidät niitä kädessä. Gerbat tarvitsee aikaa, eihän ne viikossa käteen tule älä luulekkaan!

      • Jaanajaanaajaa

        Minulla on ollut gerbiilit jo puolitoista vuotta. Kovalla yrityksellä oltaan saatu toinen melkein kesyksi, toinen hakee vaan siemeniä kädestä. Ja ihan hyvin menee.


      • Tikun emäntä
        Jaanajaanaajaa kirjoitti:

        Minulla on ollut gerbiilit jo puolitoista vuotta. Kovalla yrityksellä oltaan saatu toinen melkein kesyksi, toinen hakee vaan siemeniä kädestä. Ja ihan hyvin menee.

        Me ostettiin gerpsut semmosesta kaupasta, jossa kertoivat, että totuttavat poikaset jo vauvana ihmisen käteen ottamalla niitä käteen. No, kyllähän ne aluksi pakeni vierasta kättä, kun ostettiin ne, mutta nopeasti kesyyntyvät ihan kelpo lemmikeiksi. Otettiin niitä rauhallisesti puhellen usein syliin ja sylissä sai sitten auringonkukan siemenen tai pinjansiemenen. Viihtyvät mielellään olkapäällä ja kun päästetään sohvalle juoksemaan, on ihminen aina mukana siinä löhöömässä. Hyppelevät ihmisen päällä ihan mennen tullen. Nyt Tiku on 3-vuotias ja tulee yleensä häkin ovelle vastaan heti kun se avataan. Ja ruokakutsuntaan reagoi, että jahas, mitäs siellä nyt on tarjolla... Menestystä vaan omien pikkukavereiden kanssa!


    • Anonyymi

      Hei hei. Itellä meni 8kk saada toinen gerbiilini käsikesyksi. Mutta sekin kannatti, nykyään syleilevä ja ihmisläheinen pikku tyttö❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe