Omistajan sijoitusasunnon, jonka vuokralainen soitti minulle tänään. Hän pyysi lupaa kiinnitellä tauluja seinään. Tein ennen asunnon vuokralle laittoa kämpässä perusteellisen pintaremontin (kun oli tarkoitus aluksi asua siinä itse, mutta tapasinkin unelmieni naisen, jonka luokse muutin ja laitoin siksi luukkuni vuokralle), ja koska olin paklannut, hionut ja maalannut seinät virheettömiksi, niin en antanut vuokralaiselleni lupaa hakata nauloja seinään. Mutta mitä vielä, tämä vastasi, että oli soittanut minulle vain ILMOITTAAKSEEN, että laittaa taulut seinälle, ja näin ollen hän aikoi myös ne kiinnittää, vaikka en antaisi siihen lupaa! Jumaleissön! Lienee sanomattakin selvää, että aion irtisanoa vuokrasopimuksen ja jos seiniin on hakattu nauloja, niin teetätän seinien kunnostuksen jollain remonttifirmalla ja maksan laskun takuuvuokrista. Saa siinä sitten vuokralainen ihmetellä, kun takuuvuokrista tulee takaisin vain pieni osa, jos sitäkään.
Härski vuokralainen!
21
936
Vastaukset
- ponmwrg
asunto on sinun omaisuutta ja sinä päätät siitä!
Itselläkin on kokemusta hankalasta vuokralaisesta: Soitti minulle kesälomalle, että jääkaappi hajosi (tunhun vakio argumentti perustellessa vuokra-asumisen järkevyyttä: isäntä maksaa uuden) minä siihen, että en nyt kesken lomani mitään kaappia lähde ostamaan, että oodottele ensi viikkoon. Jaksoi sitten alkaa vielä valittamaan, ettei voi muka odottaa..
Tämä oli jo sen verran liikaa, että en ostanut ollenkaan uutta vaan vein tilalle vanhan jääkaapin autotallistani ja ostin itselleni uuden "olut-jääkaapin!"
Kyllä siinä tunhun naama venähti kun saikin entistä vanhemman ja pienemmän jääkaapin tilalle!- makeaa elämää
Kyllä on makeaa olla läski-isäntä :)
- 16+17
Muista irtisanoessa laittaa perusteeksi "asunnon myynti". Eihän sitä oikeasti tarvitse myydä (osakemarkkinoiden tilanne muuttui äkisti juuri kun vuokralainen oli kimpsuineen ja kampsuineen muuttanut ulos), mutta joskus oikeusistuimet saattavat asettua tuhnun puolelle, jos irtisanomisen perusteena on "vuokralainen alkoi kukkoilemaan".
- Näin meillä
Ole lujana!
Meillä vuokralainen oli vaihtanut omin toimin puisen alkuperäisnaulakon ikean uuteen. En sanonut mitään, koska vuokralainen on sentään maksanut asuntoani 10 vuotta, mutta totta kai laskutan vuokrasuhteen loputtua takuuvuokrasta poisheitetyn naulakon laskennalliset hankintakustannukset.
Joku tolkku omavaltaisuudellakin!- Poikolainen.
Turha sääliä vuokratoukkaa vain sen tähden että hän on maksanut pois asuntolainasi. Se ei ole mikään syy antaa hänelle lupaa esim. kiinnittää taulukoukkua seinään.
- Näin meillä
Poikolainen. kirjoitti:
Turha sääliä vuokratoukkaa vain sen tähden että hän on maksanut pois asuntolainasi. Se ei ole mikään syy antaa hänelle lupaa esim. kiinnittää taulukoukkua seinään.
Itse asiassa lähetin hänelle kukkalähetyksenä tulppaaneja sekä kopion pankin minulle luovuttamista osakekirjoista.
- Vuokraisäntä.
Näin meillä kirjoitti:
Itse asiassa lähetin hänelle kukkalähetyksenä tulppaaneja sekä kopion pankin minulle luovuttamista osakekirjoista.
potkaisin vuokralaisen pellolle sillä sekunnilla kun hän oli maksanut loppuun asuntolainani. Minulla ei ollut enää käyttöä tyhmälle vuokrauunolle sen jälkeen kun hän oli hölmönä maksanut pois lainani. Kirosi kengänkuva ahterissaan että jää taivasalle, sanoin että ei paljoa kiinnosta.
- epäilemättä.
Vuokraisäntä. kirjoitti:
potkaisin vuokralaisen pellolle sillä sekunnilla kun hän oli maksanut loppuun asuntolainani. Minulla ei ollut enää käyttöä tyhmälle vuokrauunolle sen jälkeen kun hän oli hölmönä maksanut pois lainani. Kirosi kengänkuva ahterissaan että jää taivasalle, sanoin että ei paljoa kiinnosta.
Sitten heräsit ja vaihdoit puhtaat alushousut.
- v. isäntä
Vuokraisäntä. kirjoitti:
Korotin reippaasti vuokraa ja ilmoitin tuhnulle, että nyt ei enää mikään stressaa kun laina on maksettu pois. Ota tai jätä.
Otti muuten.
- omistan, omistan
Olisi hauska nähdä nekin käräjät kun joku koittaa vuokrasopimusta irtisanoa sillä että toinen on laittanut tauluja seinälle.
Tavallisen tyhmä joka semmoista edes kysyy, saako laittaa tauluja seinälle.
No, provohan tuo kirjoitus on pakko olla.- Vuokralainen...
Ei kai nyt muutama naula siellä täällä mitään asunnon arvoa romahduta, tai maalaaminen, sillä saahan ne seinät maalattua aina helposti takaisin saman värisiksi kuin olivatkin. Minä ainakin olen esim. maalannut, tapetoinnut ja purkanut kiinteitä kaappeja (jotka tietysti vein verkkokellariin talteen, jotta voidaan laittaa takaisin paikalleen). Mistä se vuokraisäntä edes tietää, miltä asunnossa näyttää, kun hän ei saa tulla asuntoon ilman lupaani.
- Vuokraisäntä.
Vuokralainen... kirjoitti:
Ei kai nyt muutama naula siellä täällä mitään asunnon arvoa romahduta, tai maalaaminen, sillä saahan ne seinät maalattua aina helposti takaisin saman värisiksi kuin olivatkin. Minä ainakin olen esim. maalannut, tapetoinnut ja purkanut kiinteitä kaappeja (jotka tietysti vein verkkokellariin talteen, jotta voidaan laittaa takaisin paikalleen). Mistä se vuokraisäntä edes tietää, miltä asunnossa näyttää, kun hän ei saa tulla asuntoon ilman lupaani.
Olet mennyt koskemaan toisen omaisuuteen ilman lupaa. Juuri sinunlaisesi tuhnut pilaavat koko hyyrykansan maineen.
Vuokraisäntä huomaa kyllä jos maalikerrosten määrä on lisääntynyt ja voit olla varma että myös kitatut naulanreiät paljastuvat. Ellet sitten ole ammatiltasi rakennusinsinööri.
Lähtiessäsi varaudu siihen, että vähintään vuokrantakuurahat jäävät vuokraisäntäsi taskuun. Saat olla tyytyväinen jos niin vähällä selviät. - kysellä tietenkään
Vuokraisäntä. kirjoitti:
Olet mennyt koskemaan toisen omaisuuteen ilman lupaa. Juuri sinunlaisesi tuhnut pilaavat koko hyyrykansan maineen.
Vuokraisäntä huomaa kyllä jos maalikerrosten määrä on lisääntynyt ja voit olla varma että myös kitatut naulanreiät paljastuvat. Ellet sitten ole ammatiltasi rakennusinsinööri.
Lähtiessäsi varaudu siihen, että vähintään vuokrantakuurahat jäävät vuokraisäntäsi taskuun. Saat olla tyytyväinen jos niin vähällä selviät.Ainakin minä aikoinani vuokralla naulasin seinät täyteen tauluja sun muita varten. Ikinä en kysynyt yhtään mitään vuokranantajalta. Joitain paskaromppeita raahasin häkkikellariin talteen ja laitoin omat paremmat tilalle. Osan tuomistani tavaroista jätin lähtiessäni paikoilleen lahjaksi seuraavalle vuokralaiselle. Vuokranantajaa ei paljon kiinnostanut, hän kun ei ollut itse koskaan käynyt asunnossa ennenkuin tuli lopputarkastamaan sitä pois muuttaessani. Mistä hän voi edes tietää miltä siellä pitäisi näyttää. Nyt kun olen itse vuokranantaja, niin ainakin pidempiaikaisten vuokralaisten kohdalla on luonnollista, että seinille naulataan tauluja ym. En tietenkään odota, että vuokralainen alkaisi soittelemaan ja häiritsemään minua jonkun naurettavan naulaamisluvan vuoksi. Eiköhän hänellä ole sen verran järkeä päässä, että tietää missä mennään ja minkä verran nauloja hänen taulunsa tarvitsevat. Joka tapauksessa aina seuraavaa vuokralaista varten tulen vaihtamaan tapetit, jos nyt ei nykyinen osoittaudu kovin lyhytaikaiseksi vuokralaiseksi.
- pete-puuha.
Vuokraisäntä. kirjoitti:
Lähtiessäsi varaudu siihen, että vähintään vuokrantakuurahat jäävät vuokraisäntäsi taskuun. Saat olla tyytyväinen jos niin vähällä selviät.Olin muutaman vuoden vuokralla. Tein yht sun toista. Kun tuli lähdön aika niin isäntä kiitti ja anto pullon ja muuta sälää.
- siimamies.
Tuossa on muuten aivan asiaakin.
Itselläni on uudehko (2005) sijoituskämppä vuokralla johon vaihdoin sen ostaessani hieman tyylikkäämmät tapetit perus valkoisten tilalle. Samalla asensin myös pitkille seinille katon rajaa liukukiskot josta vuokralainen voi vaikkapa siimalla ripustella taulunsa niin pysyvät seinät reiättömänä. Myös vuokrasopimuksessa on tästä ehto. Suosittelen.- hybhtyebh
Meille kävi niin, että vuokralainen pisti koko kämpän remonttiin (siis piti rempata irtisanomisen jälkeen), ja lasku oli moninkerroin takuuvuokran suuruinen. Sitä ei saanut edes perittyä takaisin, kun vuokralainen vetosi varattomuuteen. Että siinä meni sitten n. 3 kertaa koko vuokra-aikana syntyneet kustannukset tuohon asunnon korjaamiseen, eikä se ole vieläkään asuinkelpoinen.
Vähän laittaa miettimään, että sijoitanko ensi kerralla osakkeisiin mieluummin. Lisäksi jatkossa vuokratessa pitää sopia, että omistaja käy asuntoa katsomassa esm parin kk välein, jotta ehtii nähdä pahimmat ongelmat ennen niiden pitikitymistä, jos vuokralainen ei niistä ilmoittele. Uuden lain mukaan vastuu on omistajalla, vaikka asunto olisi vuokrattukin. - Ulosottaja
hybhtyebh kirjoitti:
Meille kävi niin, että vuokralainen pisti koko kämpän remonttiin (siis piti rempata irtisanomisen jälkeen), ja lasku oli moninkerroin takuuvuokran suuruinen. Sitä ei saanut edes perittyä takaisin, kun vuokralainen vetosi varattomuuteen. Että siinä meni sitten n. 3 kertaa koko vuokra-aikana syntyneet kustannukset tuohon asunnon korjaamiseen, eikä se ole vieläkään asuinkelpoinen.
Vähän laittaa miettimään, että sijoitanko ensi kerralla osakkeisiin mieluummin. Lisäksi jatkossa vuokratessa pitää sopia, että omistaja käy asuntoa katsomassa esm parin kk välein, jotta ehtii nähdä pahimmat ongelmat ennen niiden pitikitymistä, jos vuokralainen ei niistä ilmoittele. Uuden lain mukaan vastuu on omistajalla, vaikka asunto olisi vuokrattukin.Myy vuokrasaatavasi perintätoimistolle. Kulut ulosmitataan aikanaan käräjäoikeuden päätöksellä
- Ulosottaja
Ulosottaja kirjoitti:
Myy vuokrasaatavasi perintätoimistolle. Kulut ulosmitataan aikanaan käräjäoikeuden päätöksellä
"Kulut ulosmitataan aikanaan käräjäoikeuden päätöksellä "
Siis saatavat kuluineen...
- Omistaja,.,,.
On iilimadosta seuraava tässä evoluutiossa. Tarkkana saa olla, kenelle vuokraa ja vitunmoinen nivaska papereita on lyötävä pöytään, jonka lurkki hyväksyy. Itsellä kaksi vuokrakämppää ja onneksi välttynyt suuremmilta murheilta. Ensi vuonna lataan kuitenkin 15% korotuksen vuokriin, jotta edes omansa saa pois.
- vuokralla
Kuluttajaviraston sivuilta:
Vuokralaisen on hoidettava huoneistoa asiallisesti. Normaalikin asuminen kuitenkin kuluttaa huoneistoa, josta vastuu on vuokranantajalla. Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle sellaiset asuntoon kohdistuvat vahingot, jotka hän on aiheuttanut tahallisesti, laiminlyönnin tai muun huolimattomuuden seurauksena.
Normaaliin kulumiseen kuuluvat esim. seinälle asennetun ruuvihyllyn jättämät reiät, sängynjalkojen painosta lattiaan tulleet jäljet ja rasvan tarttuminen uuniin. Sen sijaan jos esimerkiksi lattiapäällysteet ovat rikkoontuneet esineiden siirtämisestä, pudottamisesta tai nostamisesta, kyseessä ei ole normaali kuluminen.- oli miten oli
Vuokralaisella on oikeuksia tasan niin paljon kuin isäntä niitä suo. Elleivät ehdot kelpaa, jonossa on kiljuen tulossa uusia joille ehdot käyvät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735