Ohitustilanteet

rge4wyhwtr

Koiralla on semmoinen paha tapa kun haukkuminen, niin koirille kun ihmisillekkin. Äkäinen se ei ole, se rakastaa toisia koiria, ei ole vielä sellaista koiraa tullut vastaan jonka kanssa ei tulisi toimeen, on heti alistuvainen kaiken ikäisille ja kokoisille koirille. Ei pelkää eikä vihaa ihmisiäkään, ja niillekkin haukkuu, ei tosin niin pahasti kun koirille. Miten sen saisi kitkettyä pois? mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? olemme kokeillut sitä että koira ei pääse tutustumaa toiseen niin kauan kun haukkuu, ei auta. Olemme kääntyneet samantien toiseen suuntaan kun haukkuminen alkaa, ei auta. Se ei sillä hetkellä ota minkäänlaista kontaktia kun se tilanne on, jonka vuoksi on hankala esim metsässä pitää irti vaikka muuten uskoo ja tulee aina luokse mutta jos toinen koira tulee vastaan niin sen jälkeen minua ei ole olemassa enää, vaikka otan kuonosta kiinni se ei katso minua se yrittää väkisin päänsä kääntää sinne missä se mielenkiinnon kohde on, jos ei päätä käännä niin se laittaa vaikka silmät kiiinni ettei sen tarvitse minua katsoa, muutenkin oikeastaan ulkona se ongelma että ei ota minkäälaista kontaktia.

Sitten taas jos mukana on vaikka toinen ihminen, se on AINA kiinnostunut siitä kuka ei ole siinä hihnan toisessa päässä, olemme mieheni kanssa kokeilleet, vaihtaneet aina taluttajaa, AINA se joka ei ole hihnan päässä kiinostaa, toinen ihminen ei ole olemassa. miten saan luotua koiraani kontaktin ulkona, niin että minä olen se mikä sitä eniten kiinostaa oli tilanne mikä tahansa. Koira on vasta vuoden ikäinen että tiedän sen vaikuttavan vielä koska se on nuori ja höselö, eli pitäisikö asia jättää myöhemmälle kuha se "rauhoittuu" vai aloittaa samantien?

ja tosiaan, miten saan sen haukkuminen pois, koska vaikka se ei ole vihamielistä niin se on ruma tapa jota en hyväksy.

33

764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rhget

Niin ja mainittakoon vielä että sisällä uskoo hyvin ja ottaa koko ajan kontaktia, eli tämä ongelma on vain ulkona.

• Terva^^

Jospa osoittaisit koiralle, että et suvaise haukkumista vieraille koirille ja ohmisille?

Oletteko opettaneet sanan EI? Haukkuminen alkaa -> Ei -> koira lopettaa. Yksinkertaista?

• htgrh
        Terva^^ kirjoitti:

Jospa osoittaisit koiralle, että et suvaise haukkumista vieraille koirille ja ohmisille?

Oletteko opettaneet sanan EI? Haukkuminen alkaa -> Ei -> koira lopettaa. Yksinkertaista?

Sanon AINA koiralle ei, kun se alkaa haukkumaan, ei tehoa, yleensä nostan sormen pystyyn tai samalla nykäisen hellästi hihnasta.. mikään ei tunnu tehoavan. vaikka yritän päättäväisesti kävellä vain normaalisti ohi, ja itse olen rauhallinen ja silleen ku sitä toista koiraa ei oiskaa siinä, ei auta.
        Ei ole koskaan vielä ollut negatiivistä kokemusta toisista koirista koiralla, ei ole tainnut ainuttakaan edes vihamielistä koiraa tulla vastaan koskaan. Koira on kyllä muutenkin ihmeen pelokas, esim kun imuroin, se menee ihan paniikkiin ja juoksee sängyn alle täristen, ja KOSKAAN ei olla peloteltu koiraa imurilla, ei ikinä, eli sillä ei periaatteessa oo mitään syytä pelätä imuria, mutta se vaan pelkää.

• perheen isä

Löytyykö sieltä jokin tapahtuma, jota et ehkä ole riittävästi huomioinut.

Viesti tuossa on varsin selkeä. "on heti alistuvainen kaiken ikäisille ja kokoisille koirille. "
      Ristiriita itse ongelman kanssa. Koira viestii epävarmuutta ja olisi jo aikaisemmin vaatinut hieman rohkaisua.
      Se, että tapahtuu tämä "ei ole vielä sellaista koiraa tullut vastaan jonka kanssa ei tulisi toimeen," ei tarkoita, että olisi koiralle mieluinen tapahtuma.

"Niin ja mainittakoon vielä että sisällä uskoo hyvin ja ottaa koko ajan kontaktia, eli tämä ongelma on vain ulkona." Tämä viestii kaikenkaikkiaan herkästä ja ulkoilutilanteessa epävarmasta koirasta.

Seuraa koiran ennakkomerkkejä ennen kohtaamista ja puutu niihin rauhoittavasti. Itse kohtaamisessa puutu siihen jämäkästi ja ohita tilanne määrätietoisesti. Näin koirasi voi alkaa luottamaan ja tukeutumaan sinuun näissä tilanteissa.

• herher

"itse kohtaamiseen puutu jämäkästi" Eli siis miten?? Olen aina sanonut sille topakasti EI kun se alkaa haukkumaan, olen kyykistynyt sen eteen ja ottanut kuonosta kiinni ja yrittänyt sanoa samalla EI, ei auta. Koskaan en ole painanut villaisella niitä tilanteita ja ollut puuttumatta kun se haukkuu, ihan jok ikinen korta sitä on kielletty ja asiaan puututtu mutta ei tunnu tajuavan ettei se ole sallittua.

• juicEEEhh
        herher kirjoitti:

"itse kohtaamiseen puutu jämäkästi" Eli siis miten?? Olen aina sanonut sille topakasti EI kun se alkaa haukkumaan, olen kyykistynyt sen eteen ja ottanut kuonosta kiinni ja yrittänyt sanoa samalla EI, ei auta. Koskaan en ole painanut villaisella niitä tilanteita ja ollut puuttumatta kun se haukkuu, ihan jok ikinen korta sitä on kielletty ja asiaan puututtu mutta ei tunnu tajuavan ettei se ole sallittua.

onko se sinusta jämäkästi? Sillon koira on tajunnut mitä tarkoitat kun se lopettaa toiminnan. Pölläytä sitä sen verran että kuuntelee, enkä tarkoita lyömistä tai potkimista.

• perheen isä
        herher kirjoitti:

Nyt olet tehnyt tämän: "Olen aina sanonut sille topakasti EI kun se alkaa haukkumaan, olen kyykistynyt sen eteen ja ottanut kuonosta kiinni ja yrittänyt sanoa samalla EI,"

Toimintasi tulee hieman myöhään. Auttaa harvemmin, jos koira on jo "kierroksilla"

Pitäisi tehdä tämä
        "Seuraa koiran ennakkomerkkejä ennen kohtaamista ja puutu niihin rauhoittavasti. "
        Ja kiristää jämäkkyyttä määrätietoisemmin , jos ei ala rauhoittua. Vaatii myös toistoa.

Mihin tämä kontakti katoaa ulkona? jos se on kohdallaan niin se silloin toimii tilanteessa kuin tilanteessa.

Vastaus voi olla tässä

"sisällä uskoo hyvin ja ottaa koko ajan kontaktia, " korostan tätä " ottaa koko ajan kontaktia, "
        Viestii epävarmuudesta ja tuo "ulkorähjäys" voi tarkoittaa, että koiran ja sinun välillä on tuossa asiassa hieman luottamuspulaa, eli koira ei täysin luota tilanteen hallintaa sinulle.

Toisin sanoen uskon, että "kaapista" löytyy joitain muitakin epävarmuus tilanteita.
        Mieti sellaisia asioita, jossa koira käyttäytyy hieman arasti tai epävarmasti. ei tarvitse olla "rähjäystilanne"
        Esimerkkinä voisi olla myös ylikorostunutta "iloisuutta" tai vastaavaa....mieti rauhassa.

"olen kyykistynyt sen eteen ja ottanut kuonosta kiinni"

Tässä pitää olla tarkkana. Usein kun "ojennetaan" koiraa sanoin, niin ihmisen oma agressiotaso nousee.
        Eli oma kiukkuisuus jää "päälle" vaikka tilanne meni jo.
        Eli tuollaisen ojennuksen jälkeen on itse vielä hieman tuohtunut. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Jos tarvitsee tiukasti ojentaa sanallisesti niin pitää muistaa palata omassa käytöksessä heti samalle tasolle, kuin ennen tilannetta. Jos et. niin käytös on myrkkyä herkälle koiralle.
        Hankala selittää, mutta toivon että ymmärrät asian.

Toistan jo vanhaa, mutta ei voi poistaa seurausta jos ei perehdy sen syyhyn.

• Itsellä kokemusta
        herher kirjoitti:

Koirasi alkaa kohta olla "murkkuiässä", ja on todella hyvä asia että puutut tähän ongelmaan, ja yrität kouluttaa koiraasi niin, ettei siitä tule remmirähjää. Sellainen käytös on omiaan provosoimaan myös muita, ohittavia koiria.

Itse tekisin seuraavasti: Koska koirasi on 1v ikäinen, veisin sen tässä vaiheessa tokoon (vaikkapa möllitokoon aluksi). Siellä opetetaan ohitustilanteita käyttäen nimenomaan positiivista vahvistusta. Koirasi oppii olemaan muiden koirien lähellä siten, että se ei "ylikiinnostu" niistä. Myös ohittamisia opetellaan.
        Useimmille koirille tämä riittää, kun johdonmukaisesti positiivisen vahvistamisen kautta palkiten ohitetaan. Parhaimmillaan homma menee niin, että kun ohitettava koira tulee vastaan, annat käskyn "seuraa", koirasi katsoo vain sinua ja palkitsevaa kättäsi, ja todellakin seuraa haukkumatta eikä katsokaan vastaantulevaan koiraan. Ja sinä palkitset hyvistä suorituksista namuilla oikea-aikaisesti. Lisäksi - Paranna koko ajan suhdettasi koiraasi yhteisellä hauskalla toiminnalla, ole jämäkkä ja hyvä johtaja sille, jota se arvostaa. Älä yli-huomioi koiraasi kotona tai muuallakaan. Älä paapo sitä myöskään ;) - Muuten se voi kuvitella olevansa sinua ylempiarvoinen jossain vaiheessa. Muista myös, että koira ei oikeasti "rakasta kaikkia muita koiria", tuo ajatus tuli sinun aivoistasi, koska olet ihminen, koira ei ajattele eikä tunne noin.

Kaikille koirille edellä kuvattu positiivinen vahvistaminen, namut ym. ei kuitenkaan riitä, on olemassa kovaluonteisia, teräviä rotuja ja yksilöitä, jotka ovat hyvin voimakastahtoisia.. Näille joutuu ottamaan käyttöön negatiivisen vahvisteen eli rangaistuksen. Esim: Aina kun ei-toivottu käytös alkaa, tapahtuu joku riittävän ikävä (koiran mielestä) seuraamus. Esim. ikävä ilman suhahdus (koulutussuihke), tai kolinapurkin rämähdys koiran viereen maahan. Esim. kolinapurkki on niin tehokas rangaistus yhdistettynä sen käyttöä edeltävään "jääkauteen", että oikeaoppisesti suoritettuna kovaluonteisinkin koira oppii ohittamaan nätisti (ja kulkemaan lenkillä vetämättä, jne.) Näitä en sinuna alkaisi kuitenkaan vielä tässä vaiheessa tekemään, ensin pitää kokeilla tokoa, ja selvittää asiantuntijalla (koirakouluttaja), koirasi terävyys, kovuus ja dominoivuusaste.

Muista olla koko ajan johdonmukainen, valitse huolella tietty linja ja noudata sitä, älä vaihda tyyliä usein.
        Tsemppiä!

• löytiskoirut

jonka antoi ongelmakoirakouluttaja; pidä mukana pientä litteää saippuapulloa, jossa on vettä.
      Kun huomaat koiran aikovan ruveta räyhäämään, kunnon ruuttaus naamalle niin se häkeltyy, jos yrittää uudestaan, toista se.
      Kuulemma ei montaa kertaa tarvitse sitä tehdä, kun pelkän pullon näyttäminen auttaa ja pian ei tarvitse sitä ollenkaan.
      Itse olen kokeillut ja se ihan oikeasti on auttanut.

Toisella koiralla taas autaa herkkujen heiluttelu nenän edessä, se on persompi syömiselle joten se keino tepsii siihen.

Kun toinen koira on ohitettu haukkumatta, kuljetaan vähän matkaa ja siten vasta kehutaan.

Meillä on kyllä tuloksia tullut nopeasti.

• Mieti vielä

edessä, siis kaikkien ja aina? Ymmärsinkö oikein? Jos siis aina, niin se on epävarma, sillä on jokin epävarmuuden aiheuttanut kokemus taustalla. Yritä miettiä hyvin tarkkaan, se voi olla ääremmiäisen nopea ja pieni tapahtuma. Onko joku muu ulkoiluttanut koiraa ilman sinua? Kun tuo tapahtuma löytyy ja mietitte sen läpi,vasta silloin voi alkaa poistaa seurausta, haukkua. Sitä on vaikea tehdä, jos ei tiedä mistä se johtuu.

Jos koira alistuu muiden edessä satunnaisesti, niin se on ok, silloin se fiksu, koska tietää milloin se kannattaa tehdä ja milloin ei.

• perheen isä

"jonka antoi ongelmakoirakouluttaja; pidä mukana pientä litteää saippuapulloa, jossa on vettä.
        Kun huomaat koiran aikovan ruveta räyhäämään, kunnon ruuttaus naamalle niin se häkeltyy, jos yrittää uudestaan, toista se.".....Tämä toimii aika varmasti...

Mutta, samalla piilottaa sen todellisen syyn ja se syy saattaa tulla esille, jossain toisessa tilanteessa myöhemmin ja usein tuleekin...

• perheen isä
        perheen isä kirjoitti:

"jonka antoi ongelmakoirakouluttaja; pidä mukana pientä litteää saippuapulloa, jossa on vettä.
        Kun huomaat koiran aikovan ruveta räyhäämään, kunnon ruuttaus naamalle niin se häkeltyy, jos yrittää uudestaan, toista se.".....Tämä toimii aika varmasti...

Mutta, samalla piilottaa sen todellisen syyn ja se syy saattaa tulla esille, jossain toisessa tilanteessa myöhemmin ja usein tuleekin...

""jonka antoi ongelmakoirakouluttaja; pidä mukana pientä litteää saippuapulloa, jossa on vettä.
        Kun huomaat koiran aikovan ruveta räyhäämään, kunnon ruuttaus naamalle niin se häkeltyy,..."

Tämä on myös erittäin tehokas tapa lopettaa koiratappelu vaikka 1/2l vesipullo mukana tai tämäntapainen "saippuapullo" jossa on mahdollisuus hieman "suunnata" vettä tai suihkua.

• jrtjtyuj4wy
        Mieti vielä kirjoitti:

edessä, siis kaikkien ja aina? Ymmärsinkö oikein? Jos siis aina, niin se on epävarma, sillä on jokin epävarmuuden aiheuttanut kokemus taustalla. Yritä miettiä hyvin tarkkaan, se voi olla ääremmiäisen nopea ja pieni tapahtuma. Onko joku muu ulkoiluttanut koiraa ilman sinua? Kun tuo tapahtuma löytyy ja mietitte sen läpi,vasta silloin voi alkaa poistaa seurausta, haukkua. Sitä on vaikea tehdä, jos ei tiedä mistä se johtuu.

Jos koira alistuu muiden edessä satunnaisesti, niin se on ok, silloin se fiksu, koska tietää milloin se kannattaa tehdä ja milloin ei.

No eräs tapaus mulla tulee mieleen, kun koira oli vielä pentu ja ensimmäistä kertaa käytiin koirapuistossa. Siellä oli pari vanhempaa narttua jotka vähän "pomotti" sitä, ei tarttunu kiinni tai mitään mutta ahistivat sen aitaa vasten ja sillon se oli peloissaan ja uikutti todella kovaäänisesti, mutta mielestäni se haukkui jo sitä ennenkin, mutta oisko tuo sitten vaan vahvistanut sen epävarmuutta. Mutta on niin outoa että se ei kellekkään hauku vihaisesti, vaikka se kovasti räkyttääki,mutta sillä on vaa todella kova into päästä sen koiran luokse haistelemaan. mutta nyt kun miettii niin kaiken jären mukaan se on epävarma, se pissii allensa (tosin ilolirut) ja alistuu tosiaan ihan kaikkien eteen. Mutta jos syy on todella se että se on epävarma, niin osaisiko joku kertoa miten koiralle opetetaan itsevarmuutta? eihän sille voi sanoa että tämä ei ole ollenkaan paha koira, älä pelkää. En kyllä aio rueta silittelemään ja halailemaankaan sitä antaakseni turvaa koska se vaan saa sen viestin että hyväksyn sen käytöksen.

• perheen isä
        jrtjtyuj4wy kirjoitti:

No eräs tapaus mulla tulee mieleen, kun koira oli vielä pentu ja ensimmäistä kertaa käytiin koirapuistossa. Siellä oli pari vanhempaa narttua jotka vähän "pomotti" sitä, ei tarttunu kiinni tai mitään mutta ahistivat sen aitaa vasten ja sillon se oli peloissaan ja uikutti todella kovaäänisesti, mutta mielestäni se haukkui jo sitä ennenkin, mutta oisko tuo sitten vaan vahvistanut sen epävarmuutta. Mutta on niin outoa että se ei kellekkään hauku vihaisesti, vaikka se kovasti räkyttääki,mutta sillä on vaa todella kova into päästä sen koiran luokse haistelemaan. mutta nyt kun miettii niin kaiken jären mukaan se on epävarma, se pissii allensa (tosin ilolirut) ja alistuu tosiaan ihan kaikkien eteen. Mutta jos syy on todella se että se on epävarma, niin osaisiko joku kertoa miten koiralle opetetaan itsevarmuutta? eihän sille voi sanoa että tämä ei ole ollenkaan paha koira, älä pelkää. En kyllä aio rueta silittelemään ja halailemaankaan sitä antaakseni turvaa koska se vaan saa sen viestin että hyväksyn sen käytöksen.

mutta pääasia, että niistä oppii ja pyrkii ne korjaamaan. (koirapuisto pentuna niistä yksi)

Äänen käyttöä miten ja missä yhteydessä.
        "uikutti todella kovaäänisesti, mutta mielestäni se haukkui jo sitä ennenkin, "

Tässä on ollut jo hyvin selkeä viesti koiraltasi johon odotti puuttumistasi ja tukea.
        Haukku (epävarmuuttaan) uikutus (jäi tilanteen armoille yksin ilman tukeasi)

Tässä tulos
        "se pissii allensa (tosin ilolirut) ja alistuu tosiaan ihan kaikkien eteen." aran/herkän koiran vahvat merkit.

Räkyttämisen syy voisi olla mahdollisesti tai todennäköisesti..
        "vaikka se kovasti räkyttääki,mutta sillä on vaa todella kova into päästä sen koiran luokse haistelemaan" Koira todennäkoisesti pyrkii tuolla pääsemään eroon koko tilanteesta mahd.nopeasti (tressaava tila)

"miten koiralle opetetaan itsevarmuutta?" Helposti mutta vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
        Yksinkertaisesti tekemällä, touhuamalla ja leikkimällä koiralle mieluisia asioita. Jatkuvalla hillityllä kannustuksella ja rohkaisevasti..toistoa ja aikaa...tois.....

Hyvä esimerkki, että pieni "virhe" (pentuna) vaatii ison ja pitkäkestoisen korjauksen.

• uskonpuutetta
        perheen isä kirjoitti:

""jonka antoi ongelmakoirakouluttaja; pidä mukana pientä litteää saippuapulloa, jossa on vettä.
        Kun huomaat koiran aikovan ruveta räyhäämään, kunnon ruuttaus naamalle niin se häkeltyy,..."

Tämä on myös erittäin tehokas tapa lopettaa koiratappelu vaikka 1/2l vesipullo mukana tai tämäntapainen "saippuapullo" jossa on mahdollisuus hieman "suunnata" vettä tai suihkua.

huolehdit, suojelet, puolustat ja välität siitä. Koirasi pitää luottaa sinuun, silloin se ei välitä muista. Nyt se ei luota sinun kykyihisi puolustaa itseään, siksi se menee alistuen muiden luo eli näyttää ettei ole uhka, pääsee nopeasti tilanteesta pois.

Sinuna aloittaisin vaikka perustokojutuista koulutuksen koiran kanssa. Kotona voitte harjoitella yhdessä pieniä temppuja. Kun puuhaat koirasi kanssa (rentona, ei-hermostuneena, todella rauhallisena ja iloisena silti), niin koira huomaa vähitellen, että kanssasi on kivaa, se alkaa seurata sinua eikä ympäröivää maailmaa. Jos näet pienenkin merkin, että jokin tilanne epäilyttää koiraasi, niin osoitat sille, että sinä hoidat tilanteen = puolustat sitä. Opettele lukemaan koirasi elekieletä. Esim kirja : Rauhoittavat Signaalit on erinomainen teos koiran elekielestä.

• bhtrgqa
        uskonpuutetta kirjoitti:

huolehdit, suojelet, puolustat ja välität siitä. Koirasi pitää luottaa sinuun, silloin se ei välitä muista. Nyt se ei luota sinun kykyihisi puolustaa itseään, siksi se menee alistuen muiden luo eli näyttää ettei ole uhka, pääsee nopeasti tilanteesta pois.

Sinuna aloittaisin vaikka perustokojutuista koulutuksen koiran kanssa. Kotona voitte harjoitella yhdessä pieniä temppuja. Kun puuhaat koirasi kanssa (rentona, ei-hermostuneena, todella rauhallisena ja iloisena silti), niin koira huomaa vähitellen, että kanssasi on kivaa, se alkaa seurata sinua eikä ympäröivää maailmaa. Jos näet pienenkin merkin, että jokin tilanne epäilyttää koiraasi, niin osoitat sille, että sinä hoidat tilanteen = puolustat sitä. Opettele lukemaan koirasi elekieletä. Esim kirja : Rauhoittavat Signaalit on erinomainen teos koiran elekielestä.

kannattaa jättää omaan arvoonsa. Niillä vain pelästytät koiraasi ja suhde ja luottamus laskee kuin lehmän häntä. Se saattaa jonkin aikaa toimia, mutta pelokkaalle koiralle se on vihoviimeinen tapa. Tietysti jos haluaa pilata koiransa elämän täysin, pilata suhteen ja luottamuksen täysin ja odottaa sitä pv, kun koiralle on tarpeeksi kertynyt stressiä kaikesta ja se ykskaks räjähtää ja sitten ihmetellään, kun ei se ole koskaan...

Poista SYY, älä seurausta. Jos seurauksen poistaa vippaskonsteilla, niin se siirtyy muualle, kohta on monta ongelmaa päällekkäin. Niitä ei enää kukaan ratkaise, helpoimmalla pääset, kun paneudut syyhyn kunnolla ja heti.

• perheen isä
        uskonpuutetta kirjoitti:

"Sinuna aloittaisin vaikka perustokojutuista koulutuksen koiran kanssa. Kotona voitte harjoitella yhdessä pieniä temppuja."

Suhteen luominen pitäisi aloittaa alusta, ja siinä ei välttämättä auta stressitason nosto jota tapahtuu "tokojutuissa" nämä ei myös tuo tätä toivottua luottamusta mitä nyt tarvittaisiin tähän tilanteeseen.
        kuten ei auta "pikkutemput" kotonakaan, sillä aralle koiralle rauhakotona on ensiarvoisen tärkeä.

Vapauttava tekijä on yhdessä olo mahdollisimman rennosti, leikkimällä koirien juttuja, kävelyä luonnossa kannustamalla ym...siis mahdollisimman paikoissa missä koira ei pääse stressaantumaan niin helposti. Tähän kannattaa käyttää hieman aikaa.

Kun side ja luottamus alkaa vahvistumaan koiran ja ohjaajan välillä niin siirrytään sitten asteittain harkitusti kohti ongelmaa eli näihin häiriötekijöihin ja niiden poistoon.
        Voi olla, että tästä ongelmasta ei koskaan päästä kokonaan eroon, mutta ongelma voi helpottua ja sen kanssa voi oppia elämään. Riippuu koirasta ja sen ohjaajasta ja tai tulevista tapahtumista koiran elämässä.

• keppihulluko
        bhtrgqa kirjoitti:

kannattaa jättää omaan arvoonsa. Niillä vain pelästytät koiraasi ja suhde ja luottamus laskee kuin lehmän häntä. Se saattaa jonkin aikaa toimia, mutta pelokkaalle koiralle se on vihoviimeinen tapa. Tietysti jos haluaa pilata koiransa elämän täysin, pilata suhteen ja luottamuksen täysin ja odottaa sitä pv, kun koiralle on tarpeeksi kertynyt stressiä kaikesta ja se ykskaks räjähtää ja sitten ihmetellään, kun ei se ole koskaan...

Poista SYY, älä seurausta. Jos seurauksen poistaa vippaskonsteilla, niin se siirtyy muualle, kohta on monta ongelmaa päällekkäin. Niitä ei enää kukaan ratkaise, helpoimmalla pääset, kun paneudut syyhyn kunnolla ja heti.

Minä jättäisin nuo "toko"-jutut nyt tekemättä, se ei luottamusta vahvista tipan tippaa..

"Nuo vippaskontsit tms. kannattaa jättää omaan arvoonsa"

• tyk6tuek57
        bhtrgqa kirjoitti:

"poista syy" Anteeks mut mitenkä? Sillä on KERRAN, vain yhden ainoan kerran eläissään ollut huono kokemus toisesta koirasta, se missä lenkkeilemme päivittäin jossa koiria tulee vastaan, ei yksikään koira ikinä ole vihamielinen, päinvastoin, ovat yhtä innoissaan menossa koirani luo kun koirani niiden, niin mikä syy minun pitää poistaa. nyt en vaa tajunnu

• hjtjrj
        perheen isä kirjoitti:

"Sinuna aloittaisin vaikka perustokojutuista koulutuksen koiran kanssa. Kotona voitte harjoitella yhdessä pieniä temppuja."

Suhteen luominen pitäisi aloittaa alusta, ja siinä ei välttämättä auta stressitason nosto jota tapahtuu "tokojutuissa" nämä ei myös tuo tätä toivottua luottamusta mitä nyt tarvittaisiin tähän tilanteeseen.
        kuten ei auta "pikkutemput" kotonakaan, sillä aralle koiralle rauhakotona on ensiarvoisen tärkeä.

Vapauttava tekijä on yhdessä olo mahdollisimman rennosti, leikkimällä koirien juttuja, kävelyä luonnossa kannustamalla ym...siis mahdollisimman paikoissa missä koira ei pääse stressaantumaan niin helposti. Tähän kannattaa käyttää hieman aikaa.

Kun side ja luottamus alkaa vahvistumaan koiran ja ohjaajan välillä niin siirrytään sitten asteittain harkitusti kohti ongelmaa eli näihin häiriötekijöihin ja niiden poistoon.
        Voi olla, että tästä ongelmasta ei koskaan päästä kokonaan eroon, mutta ongelma voi helpottua ja sen kanssa voi oppia elämään. Riippuu koirasta ja sen ohjaajasta ja tai tulevista tapahtumista koiran elämässä.

Sisällä ollessa, koira ok. ei pelkää ketään, on innoissaan kun vieraita tulee jne. Leikimme koiran kanssa ja hellimme rajojen kanssa, ei liikaa. Yritämme osoittaa sen paikkaa tässä laumassa nimittäin kuvittelee olevansa lapsiemme yläpuolella. Emme siis anna sen tulla sänkyyn tai sohvalle. Lenkkeilemme koiran kanssa, ja koira on reipas ja iloinen ja utelias luonteeltaan. Ja toisen koiran seurassa on erittäin aktiivinen, ihan semmonen riippakivi että toinen koira ei kohta jaksa välittää koko koirasta kun hyppii vasten ja nuolee koko ajan naamaa ja jokapaikkaa (joka on myös alistumisen merkki) Mielestämme koira on tasapainossa ja elää kanssa mukavaa elämää, emme lelli ja helli koiraa koko ajan mutta sen hyvinvointi on meille tärkeää ja teemme sen kanssa asioita. Ja ymmärrän ehkä jännityksen toisia koiria kohtaa jos on huono itseluottamus mutta miksi se välillä haukkuu myös ihmisile, ja niistä voin vakuuttaa ettei ole huonoja kokemuksia, ei IKINÄ.

• perheen isä
        tyk6tuek57 kirjoitti:

"poista syy" Anteeks mut mitenkä? Sillä on KERRAN, vain yhden ainoan kerran eläissään ollut huono kokemus toisesta koirasta, se missä lenkkeilemme päivittäin jossa koiria tulee vastaan, ei yksikään koira ikinä ole vihamielinen, päinvastoin, ovat yhtä innoissaan menossa koirani luo kun koirani niiden, niin mikä syy minun pitää poistaa. nyt en vaa tajunnu

"Sillä on KERRAN, vain yhden ainoan kerran eläissään ollut huono kokemus toisesta koirasta, "
        Jos se tulee pentuna. Varsinkin jos on herkkä...

Aiheen vierestä:
        Oma kirjoitukseni ei ole rakentaa monimutkaisia teorioita, tai kyseenalaistaa sinua vaan hieman herättää katsomaan asioita kokonaisvaltaisesti ja monelta kantilta.Sitä kautta ratkaisutkin voi muodostua helpommiksi ja pysyviksi kummankin kannalta.
        Toki löytyy asiaan helppo ja nopeakin ratkaisu, mutta se ei palvele koiraa.

• perheen isä
        hjtjrj kirjoitti:

Sisällä ollessa, koira ok. ei pelkää ketään, on innoissaan kun vieraita tulee jne. Leikimme koiran kanssa ja hellimme rajojen kanssa, ei liikaa. Yritämme osoittaa sen paikkaa tässä laumassa nimittäin kuvittelee olevansa lapsiemme yläpuolella. Emme siis anna sen tulla sänkyyn tai sohvalle. Lenkkeilemme koiran kanssa, ja koira on reipas ja iloinen ja utelias luonteeltaan. Ja toisen koiran seurassa on erittäin aktiivinen, ihan semmonen riippakivi että toinen koira ei kohta jaksa välittää koko koirasta kun hyppii vasten ja nuolee koko ajan naamaa ja jokapaikkaa (joka on myös alistumisen merkki) Mielestämme koira on tasapainossa ja elää kanssa mukavaa elämää, emme lelli ja helli koiraa koko ajan mutta sen hyvinvointi on meille tärkeää ja teemme sen kanssa asioita. Ja ymmärrän ehkä jännityksen toisia koiria kohtaa jos on huono itseluottamus mutta miksi se välillä haukkuu myös ihmisile, ja niistä voin vakuuttaa ettei ole huonoja kokemuksia, ei IKINÄ.

onko ohitustilanteet muriseminen saman henkilön kirjoitus?

• juhyrjyr
        perheen isä kirjoitti:

onko ohitustilanteet muriseminen saman henkilön kirjoitus?

ei ole minulla muita ketjuja täällä kun tämä. miten niin?

• perheen isä
        juhyrjyr kirjoitti:

ei ole minulla muita ketjuja täällä kun tämä. miten niin?

No kunhan kysyin.

• löytiskoirut
        Mieti vielä kirjoitti:

kysymys?
        Koska nythän oli kyse siitä, että koirat alkaa rähistä ja tempoa kun toinen koira tulee vastaan, ei todellakaan alistuvaa käytöstä.
        Tarkoitus on saada ohitustilanteet luonteviksi ja rauhallisiksi, ilman turhia räkytyksiä.

Ja kyllä on auttanut.Olkoon mikä vippaskonsti jonkun mielestä, mutta neuvo tuli ongelmakoirakouluttajalta ja luulisin, että hänellä on enemmän kokemusta koirien käyttäytymisestä kuin minulla, vaikka minulla on ollut aiemminkin koiria.

Ja hän on nähnyt meidän koirat ja kuinka ne käyttäytyvät. Että silleen

• hihnassa

Auttaisiko hihnan kireällä pitäminen ja aina pieni nykäisy, jos haukkuu tai yrittää sitä?Ei voi haukkua,jos kävelet ja pidät hihnaa kireällä.

• Kukkahatuton setä

Hihnan pitäminen kireällä ainoastaan nostaa koiran stressitasoa, joten vaikutus on juuri päinvastainen.

Taustat tietysti kuntoon eli riittävästi liikuntaa, jotta koiran energiataso ei ole liian korkea ja käynti eläinlääkärillä, jotta kyse ei ole mistään fyysisestä vaivasta.

Kun toinen koira lähestyy, niin hihna lyhyelle (ei vedetä tiukalle!) ja välitön, tiukka nykäisy hihnasta ja "SSSHHH", jos aletaan edes tuijottelemaan vastaantulevia koiria. Pyritään siihen, että koira siirtyy normaalista lenkkeilyvaeltelusta "seuraamaan" ohjaajaa toisen koiran lähestyessä ja että koira keskittyy katseellaan vain ohjaajaan. Kun vastaantulija on ohitettu, niin hihna taas pidemmälle ja antaa koiran mennä haistelemaan omia juttujaan. Ohjaaja päättää, miten vastaantuleviin koiriin suhtaudutaan eli mennäänkö tutustumaan tai tarvitseeko puolustautua. Ja "puolustautumisen" toisia koiria vastaan hoitaa näissä normaaleissa ulkoilutilanteissa aina ohjaaja eli opetetaan koiralle se, että sen ei tarvitse huolehtia kenenkään turvallisuudesta kun ollaan lenkillä.

Tätä sitten toistetaan ja toimitaan JOKA KERTA samalla tavalla. Vähintään 90 % koirista ymmärtää pelin hengen viikon, parin viikon sisällä. Koiraa ei kannata, eikä pääsääntöisesti edes saa pitää irrallaan, jos on edes pieni mahdollisuus törmätä toisiin koiriin siten, että kohtaaminen tapahtuu täysin omistajan hallitsematta. Jos rohkenee pitää koiraa irti vaikkapa metsässä, niin silloin on oltava 110 % varmuus siitä, että koira tulee käskystä luokse kaikissa tilanteissa ja tässä tapauksessa ei tilanne kuulosta lainkaan sellaiselta.

• En tiedä kyllä y
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

Hihnan pitäminen kireällä ainoastaan nostaa koiran stressitasoa, joten vaikutus on juuri päinvastainen.

Taustat tietysti kuntoon eli riittävästi liikuntaa, jotta koiran energiataso ei ole liian korkea ja käynti eläinlääkärillä, jotta kyse ei ole mistään fyysisestä vaivasta.

Kun toinen koira lähestyy, niin hihna lyhyelle (ei vedetä tiukalle!) ja välitön, tiukka nykäisy hihnasta ja "SSSHHH", jos aletaan edes tuijottelemaan vastaantulevia koiria. Pyritään siihen, että koira siirtyy normaalista lenkkeilyvaeltelusta "seuraamaan" ohjaajaa toisen koiran lähestyessä ja että koira keskittyy katseellaan vain ohjaajaan. Kun vastaantulija on ohitettu, niin hihna taas pidemmälle ja antaa koiran mennä haistelemaan omia juttujaan. Ohjaaja päättää, miten vastaantuleviin koiriin suhtaudutaan eli mennäänkö tutustumaan tai tarvitseeko puolustautua. Ja "puolustautumisen" toisia koiria vastaan hoitaa näissä normaaleissa ulkoilutilanteissa aina ohjaaja eli opetetaan koiralle se, että sen ei tarvitse huolehtia kenenkään turvallisuudesta kun ollaan lenkillä.

Tätä sitten toistetaan ja toimitaan JOKA KERTA samalla tavalla. Vähintään 90 % koirista ymmärtää pelin hengen viikon, parin viikon sisällä. Koiraa ei kannata, eikä pääsääntöisesti edes saa pitää irrallaan, jos on edes pieni mahdollisuus törmätä toisiin koiriin siten, että kohtaaminen tapahtuu täysin omistajan hallitsematta. Jos rohkenee pitää koiraa irti vaikkapa metsässä, niin silloin on oltava 110 % varmuus siitä, että koira tulee käskystä luokse kaikissa tilanteissa ja tässä tapauksessa ei tilanne kuulosta lainkaan sellaiselta.

Saako hihnan muka vetää lyhyelle ohitustilanteessa?

Oon käsittäny, että hihna pidetään aina saman pituisena. Sinänsä metodisi kukkahatuton setä kuulostaa järkeenkäyvältä, ainakaan nakkia ei heiluteta. Onko se jotain propagandapaskaa, että koira tulkitsisi tuon "Isäntä ottaa lyhyen hihnan - taitaa siis olla tosi paha paikka". Omasta mielestäni on.

• perheen isä
        En tiedä kyllä y kirjoitti:

Oon käsittäny, että hihna pidetään aina saman pituisena. Sinänsä metodisi kukkahatuton setä kuulostaa järkeenkäyvältä, ainakaan nakkia ei heiluteta. Onko se jotain propagandapaskaa, että koira tulkitsisi tuon "Isäntä ottaa lyhyen hihnan - taitaa siis olla tosi paha paikka". Omasta mielestäni on.

"Pyritään siihen, että koira siirtyy normaalista lenkkeilyvaeltelusta "seuraamaan" ohjaajaa toisen koiran lähestyessä ja että koira keskittyy katseellaan vain ohjaajaan. Kun vastaantulija on ohitettu, niin hihna taas pidemmälle ja antaa koiran mennä haistelemaan omia juttujaan"

"En tiedä kyllä y": ...Kyllä on aivan perusjuttuja. Juuri tätä itse käytän.
        Komppaan tässä "Kukkahatuton setää" muutenkin.

• Kukkahatuton setä
        En tiedä kyllä y kirjoitti:

Höpöhöpö. Koira aistii sekunnin murto-osassa, onko hihnan toisessa päässä oleva henkilö "paniikissa" vai ei, eikä hihnan pituudella ole sen kanssa mitään tekemistä. Jos ohjaaja alkaa hätäisesti vetää hihnaa lyhyemmälle, niin totta kai koiraa alkaa jännittää. Määrätietoisen rauhallisesti vaan lyhyempi ote hihnasta, niin hyvin menee. Koulutuksen tässä vaiheessa ei kannata ohjaajankaan tuijotella tai pälyillä vastaantulijoita tai niiden tekemisiä, vaikka haukkuisivat ja murisisivat kuinka. Omalla käytöksellä siis näytetään, että a) ei kiinnosta ja b) ei tarvitse pelätä/puolustautua.

Tämä sama periaate pätee kaikkiin tilanteisiin koiran kanssa eli jos ohjaaja panikoi tai on epävarma, niin se tunnetila siirtyy koiraan yhtä nopeasti kuin sähkö siirtyy kuparia pitkin. Ja aivan samalla tavalla myös päin vastoin eli rauhallisuus ja määrätietoisuus kyllä menevät koirankin tajuntaan nopeasti, vaan aiemmin opittua käytöstä ei koira tietenkään heti osaa itse muuttaa, mutta sehän tässä jääkin nyt ohjaajan tehtäväksi.

• perheen isä
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

Höpöhöpö. Koira aistii sekunnin murto-osassa, onko hihnan toisessa päässä oleva henkilö "paniikissa" vai ei, eikä hihnan pituudella ole sen kanssa mitään tekemistä. Jos ohjaaja alkaa hätäisesti vetää hihnaa lyhyemmälle, niin totta kai koiraa alkaa jännittää. Määrätietoisen rauhallisesti vaan lyhyempi ote hihnasta, niin hyvin menee. Koulutuksen tässä vaiheessa ei kannata ohjaajankaan tuijotella tai pälyillä vastaantulijoita tai niiden tekemisiä, vaikka haukkuisivat ja murisisivat kuinka. Omalla käytöksellä siis näytetään, että a) ei kiinnosta ja b) ei tarvitse pelätä/puolustautua.

Tämä sama periaate pätee kaikkiin tilanteisiin koiran kanssa eli jos ohjaaja panikoi tai on epävarma, niin se tunnetila siirtyy koiraan yhtä nopeasti kuin sähkö siirtyy kuparia pitkin. Ja aivan samalla tavalla myös päin vastoin eli rauhallisuus ja määrätietoisuus kyllä menevät koirankin tajuntaan nopeasti, vaan aiemmin opittua käytöstä ei koira tietenkään heti osaa itse muuttaa, mutta sehän tässä jääkin nyt ohjaajan tehtäväksi.

Samoin lyhyt hiha em.tapauksessa on myös turvallisuus kysymys mahdollisiin "nopeisiin" tilanteisiin joita voi syntyä kohtaamisissa. Voivat olla mitä vain.
        Koirani kohdalla se menee:( sivulle-eteen). Sivulta siirtyy eteen ja kävelee samassa linjassa kuin minä, hihna suorana mutta ei vedä. ja edestä sivulle hidastaa käyntiä kunnes on takaisin sivulla. Tai vapaammalla lenkillä haistelee ja keekoilee, mutta tarvittaessa sivulle ja seuraa. jne.

• justapuppy
        perheen isä kirjoitti:

Samoin lyhyt hiha em.tapauksessa on myös turvallisuus kysymys mahdollisiin "nopeisiin" tilanteisiin joita voi syntyä kohtaamisissa. Voivat olla mitä vain.
        Koirani kohdalla se menee:( sivulle-eteen). Sivulta siirtyy eteen ja kävelee samassa linjassa kuin minä, hihna suorana mutta ei vedä. ja edestä sivulle hidastaa käyntiä kunnes on takaisin sivulla. Tai vapaammalla lenkillä haistelee ja keekoilee, mutta tarvittaessa sivulle ja seuraa. jne.

Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan myös meidän ohitustilanteista...
        Kyse ei ole siitä että koirani haukkuisi/rähjäisi remmin päässä vaan ongelma piilee siinä että meidän herra jos huomaa toisen koiran niin yleensä käydään joko istumaan tai makaamaan maahan.
        Mitenkäs tästä sitten teet tyylikkään ohituksen? Ylös ei nouse ennen kuin toinen koira on kohdalla tai lähempänä ja silloinkin tehdään "ryntäys" vastaantulevaa kohden.
        Eikä vieläkään minkäänlaista haukkumista. Ja kun toinen koira on ohitettu niin sitten jäädään vielä yleensä tuijottelemaan perään.

Eli ideoita otetaan vastaan. En naksuttele ja herraa ei siinä vaiheessa namit kiinnosta kun joku toinen koira lähestyy. Tänks!

• En tiedä kyllä y kirjoitti:

Mikään laki ei kiellä,saako vai ei :D

Hihnan pituudella normilenkillä ei ole mitään väliä.Se sitten,jos on ongelmia ohituksessa,niin on eri juttu.
        Ja siinä taas tullaan siihen,että kun ohituksissa mennään lyhyemmällä,hallittavuus paranee.
        Ja kyllä koira tulkitsee nuokin asiat,hyvin omistajaa lukeva erittäin helpostikkin.
        Eli hihnan kanssa tullaankin siihen,miten se lyhennus on hyvä tehdä tehdä.
        Ennakoiden,eli pikkuhilaa ennen tilannetta vaivihkaa lyhennetään,mutta ei niin,että se tuntuu jo niskassa.Se kun saa,varsinkin hyvin ohjaajaa lukevat/voimakkaasti reagoivat helposti "skarppaamaan".
        Eli varsinaisesti ei ole propagandakakkaa.

Ohituksia voi tehdä eri tavalla.Minä teen ne niin,että opetan ja vielä pääasiassa vähän "nakkiakin" käyttäen välinpitämättömään ohitukseen.Eli panostan kontaktiin,en pakotteeseen.Eli opetan,mitä haluan,en niinkään rankaise väärästä toiminnasta,kun koira ei edes tiedä mitä siltä halutaan.
        Kun homma on kunnolla tehty,niin ohitus voi tapahtua vaikka pitkällä hihnalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1422
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      872
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      801
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      667
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      330
      639
    8. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      9
      636
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      57
      619
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      594
    Aihe