Munasarjatulehdus/klamydia??

tyttö-86

Kävin juuri lääkärissä ja minulla todettiin munasarjatulehdus. Lääkäri suositteli myös käymään klamydia-testeissä maanantaina, josta huolestuinkin todella. Lääkärin mukaan oireet voivat viitata myös klamydiaan, sillä sen komplikaationa voi esiintyä munasarjatulehdus, joka aiheuttaa lapsettomuutta! Vatsakipuja minulla on ollut nyt noin kolme päivää ja aloitinkin flagyl-lääkekuurin samantien. Onko kellään tietoa siitä, kuinka nopeasti kyseinen tulehdus voi aiheuttaa munasarjoissa vahinkoa?

Olen ollut nykyisen poikaystäväni kanssa jo kaksi vuotta, joten järkytyin todella. Minulla ei tähän mennessä ole ollut klamydian oireita, mutta luin lääkäri-sivuilta, että 75% tartunnan saaneilla naisilla ei esiinny minkäänlaisia oireita!
Olen todella peloissani varsinkin rakkaan poikaystäväni puolesta, jolla ei ole osaa eikä arpaa aikaisempiin suhteisiini, joista olen voinut tartunnan saada! Tämä on kamalaa, koska en tiedä mitä tehdä jos oma huolimattomuuteni aiheuttaa syyttömälle läheiselleni harmia.

Olisiko kellään samantapaisia kokemuksia, vinkkejä, tai tarkempaa tietoa munasarjatulehduksesta/klamydiasta? Pelkkä ystävän neuvokin tai lohdutus riittäisi, sillä olen todella yksin tilanteessa... :(

18

68430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siljan

Hei!!!

Jos sinulla on oireita jotka saattavat olla samanlaisia kuin klamydian oireet niin sehän ei tarkoita että on klamydia...
      Ja kaikista tärkeintä on että jos klamydian saa hoitoon kun se tapahtuu vain pillreitä napsimalla(2kpl) joten nou hätä.
      ja sitten poikaystävääsi:=)
      Jos tiedät että miehelläsi ei ole ollut irtosuhteita mutta sinulla on ollut niin eiköhän ole kaikista rehelisintä sanoa totuus jos sulla on klamydia....
      Ja toisekseen jos sä petät poikaystävääsi niin eiköhän se silloin tarkoita että teillä ei oikein hyvin mene niin eiköhän se olisi muutenkin keskustelun paikka??

tsemppiä sulle ja kaikki selviää mutta muista älä petä ystävääsi mutta mikä tärkeintä ÄLÄ ITSEÄSI

• tyttö 86

Hei ja kiitos vastauksesta!
        Noh, pianhan sen saa tietää onko kyseinen sairaus vai ei.
        Poikaystävä tietää tilanteen, joten kyllä varmasti kerron totuuden kun sen saan selville!
        Taisit saada väärän käsityksen tekstistäni, sillä en tosiaankaan petä poikaystävääni, olen ollut hänelle uskollinen koko kaksi vuotta, joten jos käy ilmi että minulla kyseinen tauti on, niin on se peräisin yli kahden vuoden takaa entisiltä poikaystäviltäni! Että sellaista =)

• mie
        tyttö 86 kirjoitti:

Hei ja kiitos vastauksesta!
        Noh, pianhan sen saa tietää onko kyseinen sairaus vai ei.
        Poikaystävä tietää tilanteen, joten kyllä varmasti kerron totuuden kun sen saan selville!
        Taisit saada väärän käsityksen tekstistäni, sillä en tosiaankaan petä poikaystävääni, olen ollut hänelle uskollinen koko kaksi vuotta, joten jos käy ilmi että minulla kyseinen tauti on, niin on se peräisin yli kahden vuoden takaa entisiltä poikaystäviltäni! Että sellaista =)

minulla oli kans vastaavat oireet esikoisen syntymän jälkeen.. ja klamydiahan siellä ja munasarjat tukossa.. kumpikaan ei meillä ollut pettänyt ja lääkäri kertoi että on tapauksia joissa klamydia 7 vuottakin piilevänä...
        mutta toinen lapsikin jo olemassa että minä ainakin pääsin "vähällä"! onneksi!

• Oona
        mie kirjoitti:

minulla oli kans vastaavat oireet esikoisen syntymän jälkeen.. ja klamydiahan siellä ja munasarjat tukossa.. kumpikaan ei meillä ollut pettänyt ja lääkäri kertoi että on tapauksia joissa klamydia 7 vuottakin piilevänä...
        mutta toinen lapsikin jo olemassa että minä ainakin pääsin "vähällä"! onneksi!

Minä sain tietää omastani, kun kirveli inhottavasti alapäätä ja mainitsin siitä PAPA-kokeen yhteydessä. Lääkäri täten otti myös klamydiatestin. Ja klamydiahan siellä oli. Aikaisemmin en ollut huomannut mitään oireita, ehkä hieman lisääntynyttä valkovuotoa.
        Ollaan poikaystäväni kanssa seurusteltu n. kolme vuotta ja muiden kanssa emme ole olleet. Joten taudin on täytynyt itää minussa reilut kolme vuotta, jolloin harrastin suojaamatonta seksiä. Poikaystäväni ei ole koskaan ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä ennen minua.
        Nyt tauti on hoidossa ja vaan odottamaan kontrolliaikaa ja tuloksia.
        Lasten teko ei meillä vielä ole ajankohtainen, mutta sittenhän sen näkee, pystyykö niitä saamaan. Mutta hulluksihan sitä tulee, jos alkaa sillä päätänsä vaivaamaan.

• tyttö-86
        Oona kirjoitti:

Minä sain tietää omastani, kun kirveli inhottavasti alapäätä ja mainitsin siitä PAPA-kokeen yhteydessä. Lääkäri täten otti myös klamydiatestin. Ja klamydiahan siellä oli. Aikaisemmin en ollut huomannut mitään oireita, ehkä hieman lisääntynyttä valkovuotoa.
        Ollaan poikaystäväni kanssa seurusteltu n. kolme vuotta ja muiden kanssa emme ole olleet. Joten taudin on täytynyt itää minussa reilut kolme vuotta, jolloin harrastin suojaamatonta seksiä. Poikaystäväni ei ole koskaan ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä ennen minua.
        Nyt tauti on hoidossa ja vaan odottamaan kontrolliaikaa ja tuloksia.
        Lasten teko ei meillä vielä ole ajankohtainen, mutta sittenhän sen näkee, pystyykö niitä saamaan. Mutta hulluksihan sitä tulee, jos alkaa sillä päätänsä vaivaamaan.

Ai kauhia, nyt rupesi pelottamaan... Noh, tänään tosiaan sitten kävin antamassa näytteet, kuulemma viikon päästä saadaan vasta tulokset. Eivät neuvoneet munasarjatulehduksesta mitään, vaikka kuinka kyselin, mikä kertoo terveysaseman laadusta aika paljon. On se kumma kun ei kunnolla tiedoteta sairauksista...!

Joten osaatteko sano tilanteesta?:
        Kivut eivät ole lähteneet oikeasta munasarjasta vielä, joten kauan kestää kun antibiootti alkaa vaikuttaa? Olen nyt siis kolmatta päivää syönyt lääkkeitä. Tosiaan eilen alkoi myös kivut vasemmalla puolella, joten voiko tulehdus olla levinnyt myös vasempaan munasarjaan?

• mie
        tyttö-86 kirjoitti:

Ai kauhia, nyt rupesi pelottamaan... Noh, tänään tosiaan sitten kävin antamassa näytteet, kuulemma viikon päästä saadaan vasta tulokset. Eivät neuvoneet munasarjatulehduksesta mitään, vaikka kuinka kyselin, mikä kertoo terveysaseman laadusta aika paljon. On se kumma kun ei kunnolla tiedoteta sairauksista...!

Kivut eivät ole lähteneet oikeasta munasarjasta vielä, joten kauan kestää kun antibiootti alkaa vaikuttaa? Olen nyt siis kolmatta päivää syönyt lääkkeitä. Tosiaan eilen alkoi myös kivut vasemmalla puolella, joten voiko tulehdus olla levinnyt myös vasempaan munasarjaan?

mulla se oli jo noussu niin ylös sarjoihin että tulehdus arvot oli korkeela ja kyyti keskussairaalaan ja suonen sisänen antibiootti! ja silti sain toisen lapsen.IHME! oli ollut piilevänä ainakin puolitoista vuotta!
        mulla oli järettömät alamaha kivut mutta ensi synnyttäjänä luulin niitten kuuluvan asiaan.
        kunnes en voinut edes kävellä kunnolla ja oli pakko mennä terveys keskukseen ja ensimmäisenä klamudia kokeisiin... vitsailtiin vielä illalla miehen kans että joo niin varmaan on mut olipa vaan ku aamulla lääkäri soitti. mulla oli muistaakseeni viikon tai 10 päivän kuuro mut ukko pääsi parilla tapulla.

nyt ei ole onneksi enää ollu eikä tule kun kontrolli käynnissä kaikki oli jo ok! kiinnikkeet jäi alamahaan ja sarjoihin mut iteppä hölmöilin ja maksan tyhmyydestä!

• helinä
        tyttö-86 kirjoitti:

sen verran voin omasta íkävästä kokemuksesta kertoa,että minulla oli kyseinen tauti puolitoista vuotta,ennen kuin se sattumalta löydettiinkin vaikka näin myhemmin on helppo sanoa,että oireethan olivat melko selkeät;virtsatietulehduksia useasti,tulehdusarvot koholla,kipua ja turvotusta alavatsassa.antibiotti-kuureja meni sitten kaksikin kappaletta ennen kuin saatiin negatiivinen tulos eli sitkeän laatuinen tulehdus siis.ja tämän jälkeen ahdistava ajatus lapsettomuudesta eli muutaman vuoden jolloin olin aivan varma siitä että munasarjat olisivat tukkeutuneet klamydian jäljiltä mutta tutkimuksissa ei löytynytkään sitten mitään vaikka olin jo siihen täysin valmistautunutkin,joten älä ajattele pahinta vaikka se tällä hetkellä vaikealta tuntuisikin.
        jaksamista!

• MissR
        helinä kirjoitti:

sen verran voin omasta íkävästä kokemuksesta kertoa,että minulla oli kyseinen tauti puolitoista vuotta,ennen kuin se sattumalta löydettiinkin vaikka näin myhemmin on helppo sanoa,että oireethan olivat melko selkeät;virtsatietulehduksia useasti,tulehdusarvot koholla,kipua ja turvotusta alavatsassa.antibiotti-kuureja meni sitten kaksikin kappaletta ennen kuin saatiin negatiivinen tulos eli sitkeän laatuinen tulehdus siis.ja tämän jälkeen ahdistava ajatus lapsettomuudesta eli muutaman vuoden jolloin olin aivan varma siitä että munasarjat olisivat tukkeutuneet klamydian jäljiltä mutta tutkimuksissa ei löytynytkään sitten mitään vaikka olin jo siihen täysin valmistautunutkin,joten älä ajattele pahinta vaikka se tällä hetkellä vaikealta tuntuisikin.
        jaksamista!

Mulla oli klamydia joko kaksi vuotta tai sitten vain kaksi kuukautta ennen kuin se aikoinaan todettiin. Oireet oli aika lievät aluksi, mutta eräänä yönä heräsin aivan hirvittävään alavatsakipuun. Menin heti seuraavana päivänä lekuriin ja klamydiahan sieltä löydettiin. En tiedä oliko levinnyt vielä munasarjoihin saakka, mutta tulehdusarvot ei olleet kovinkaan korkeat vaikka niin kipeä olinkin. Söin 14 vrk:n antibottikuurin ja klamydia parani. Mun miehellä ei ollut mitään oireita, vaikka hälläkin tauti oli ainakin sen kaksi kuukautta.

Vuosikausia mietin ja stressasin mitä tuhoja klamydia minussa on saanut aikaan, ja viime viikolla lopulta kävin munatorvien aukiolotutkimuksessa. Selvisin säikähdyksellä, mulle ainakaan klamydia ei jättänyt mitään merkkejä elimistöön, lekurin mukaan paikat oli "niin kuin klamydiaa ei olisi koskaan ollutkaan". Että ei se klamydia aina aiheuta mitään vakavaa, vaikka olis ollut kivuliaskin!

• en tiedä
        MissR kirjoitti:

Mulla oli klamydia joko kaksi vuotta tai sitten vain kaksi kuukautta ennen kuin se aikoinaan todettiin. Oireet oli aika lievät aluksi, mutta eräänä yönä heräsin aivan hirvittävään alavatsakipuun. Menin heti seuraavana päivänä lekuriin ja klamydiahan sieltä löydettiin. En tiedä oliko levinnyt vielä munasarjoihin saakka, mutta tulehdusarvot ei olleet kovinkaan korkeat vaikka niin kipeä olinkin. Söin 14 vrk:n antibottikuurin ja klamydia parani. Mun miehellä ei ollut mitään oireita, vaikka hälläkin tauti oli ainakin sen kaksi kuukautta.

Vuosikausia mietin ja stressasin mitä tuhoja klamydia minussa on saanut aikaan, ja viime viikolla lopulta kävin munatorvien aukiolotutkimuksessa. Selvisin säikähdyksellä, mulle ainakaan klamydia ei jättänyt mitään merkkejä elimistöön, lekurin mukaan paikat oli "niin kuin klamydiaa ei olisi koskaan ollutkaan". Että ei se klamydia aina aiheuta mitään vakavaa, vaikka olis ollut kivuliaskin!

munatorvien aukiolotutkimus... minkälainen? kertokaa kiitos.

• juupati juu!!

Olipa taas fiksu veto.Et vissiin lukenut alkuperäistä tekstiä kunnolla tai sitten on jossain vikaa:D

• Surppa_89

Jos tulehdus bakteeri on jo ollut kauan niin olisi kivutkin sen mukaiset. Mitä kauemmin pitkittää antibioottia niin sitä enemmän se saa vahinkoa aikaan. Minulla todettiin myös munasarjatulehdun äskettäin ja sekin esiintyi alaselkä kivulla ja mahakrampeilla. Ja sinuna menisin klamydia testeihin ihan varmuuden vuoksi. Ja se pitää paikkaansa ettei oireita ole aina. Itsekkin ihmettelen mistä olen tällaisen tulehduksen saanut. Älä niitä murehdi. Kaikesta aina selviää. Eikä klamydia tartu hirveän helposti. Ja senkin pystyy hoitamaan lääkkeillä ohi jos sellainen on. Mene pian testeihin ja toivotan sulle onnea ja vointia! Toivottavasti musta oli jotain apua sulle!

• Huolissaan oleva

Kuinka munasarjatulehdus todetaan?Minullakin oli klamydia, joka parani kahdella tabulla.Mutta nyt minulla ilmeni alavatsa kipua. kävin tänään verikokeessa jossa otettiin kaikki tulehduskokeet. Jos minulla olisi munasarjatulehdus, näkyisikö siitä tietoa tulehduskokeissa?

• sirulilli

mulla on ollut esikoisesta saakka tulehdus kohdun kaulassa sit todettii kondylooma ja klamydia ja sit vie lopuks kohdunkaulan syövän esiaste.nyt alko edellis päivän yhdynnän aikana kauhea kipu alamahas ja alaseläs iha ku olis kramppi tullu mahaa ja nyt ku käyn pissalla ni vähä vihloo ja sit eile illal ku oli menos nukkuu ni alko iha saikana taas vihloo alapääst.soitin lääkärii ja ne sano vaa et en kyl tie mikä vois ol et oliskoha munasarjois jotai??ja sit se vaa sano et lääkäri soittaa sul perjantain.yleensä kyl pitäs pääst sin lääkärii ja ottaa selvää mikä o eikä varrot et lääkäri soittaa!!!onko kellään ollu samanlaisii oireit?

• Tiinaaaaaa
        sirulilli kirjoitti:

mulla on ollut esikoisesta saakka tulehdus kohdun kaulassa sit todettii kondylooma ja klamydia ja sit vie lopuks kohdunkaulan syövän esiaste.nyt alko edellis päivän yhdynnän aikana kauhea kipu alamahas ja alaseläs iha ku olis kramppi tullu mahaa ja nyt ku käyn pissalla ni vähä vihloo ja sit eile illal ku oli menos nukkuu ni alko iha saikana taas vihloo alapääst.soitin lääkärii ja ne sano vaa et en kyl tie mikä vois ol et oliskoha munasarjois jotai??ja sit se vaa sano et lääkäri soittaa sul perjantain.yleensä kyl pitäs pääst sin lääkärii ja ottaa selvää mikä o eikä varrot et lääkäri soittaa!!!onko kellään ollu samanlaisii oireit?

Mulla siis myös todettiin klamydia täs joku 2 viikkoo sit, nyt olen syönyt 10 päivän kuurin,
        Mulla alamaha ja alaselkä alkanu oleen tosi kipeenä, välistä tuntuu ettei voi istuu ku niin vihloo selkään, ja alamahaa vihloo melkeimpä kokoajan. Mikä vois olla vikana? Munasarja tulehdusko? vastatkaa
        Kiitos

• Elettyä elämää

Hei,

Sairastin erittäin rajun ja vakavan munasarjatulehduksen muutama vuosi sitten. Kaiken kukkuraksi olin tuolloin ulkomailla lomailemassa ja viimeisenä iltana muutaman tunnin sisällä kipuilu muuttui sietämättömäksi.
      Lopulta henki alkoi salpaantua kipujen takia ja hotelliin tilattiin lääkäri joka antoi kipupiikin ja epäili endometrioosia. Tunnin kuluttua kipujen takia tilattiin ambulanssi ja tajunta alkoi heiketä.

Kuumetta en tuntenut mutta sitä oli lähemmäs 40 astetta ja olin 5 vrk tiputuksessa ja kahta eri antibioottia suonensisäisesti. Lääkärit saivat nopeasti selville bakteerin joten hoito voi alkaa heti sairaalassa ja heillä oli erittäin hyvät valmiudet.

Lensin vakuutusyhtiön tarjoamaan sairaanhoitajan kanssa suoraan suomalaiseen sairaalaan koska ultraäänitutkimusta ei pystytty tekemään vielä ulkomailla koska tilanne oli niin raju. Myös sairaalabakteerintakia tällainen toimenpide.

Seuraavana kesänä tehtiin tähystysleikkaus eli neljä haavaa alavatsaan ja siinäpä todettiin, että toinen munajohdin / munasarja ei ollut ikinä edes kehittynyt valmiiksi! Kuitenkin aina gynekologilla oli sanottu että munasarjat ovat kunnossa jne. Ainoa munajohtimeni ja munasarjani oli tietysti vaurioitunut tuon tuleduksen myötä ja leikkauksesta päättänyt lääkäri (varsin suorapuheinen ja tyly nainen ) ilmoitti, että lapsensaantiin ei ole muuta mahdollisuutta kuin hormoonihoidot. Lempeämpi sairaanhoitaja kuitenkin lohdutteli puhumalla "sitten kun saat lapsen " jne.

Olen nyt ollut ehkäisyttä jo muutaman vuoden eikä ole tärpännyt mitä tulee lapsen hankintaan, eli uskon kyseistä lääkäriä.

Lopullista syytä en ole koskaan saanut tietää, mutta muistaakseni jossain heräämössä joku sairaanhoitaja mainitsi että klamydia voisi olla syynä.

Sinun kannattaa ehdottomasti mennä sukupuolitautien poliklinikalle testatauttamaan tuo mahdollisuus ja samoin pyytää kumppanisi varmuuden vuoksi mukaan. Siinä ei ole hävettävää, koska teillä molemmilla on historianne johon ette enää voi vaikuttaa. Parasta että olet avoin ja rehellinen hänelle ja itsellesi, se suojelee suhdettanne parhaiten.

Itse sairastin nuorempana joitakin sukupuolitauteja klamydia mukaan luettuna. Niistä en ole ylpeä mutta eipä sille "sekoiluvaiheelle" mitään enää voi.

Olen lapsesta asti ollut todella taipuvainen tulehduksiin ( korvat, angiina, kurkunpääntulehdus jne ). Myös emätintulehduksia sairastan 2-5 kertaa vuodessa, usein kuukautisten jälkeen. Flagyl suun kautta otettuna on paras mutta pelkään immuuniksi tulemista. Sen kanssa todella kannattaa muistaa ettei ota tipaakaan alkoholia, muuten tulee antabusreaktio. Emätintulehdus myös tulee helposti jos on yhdynnässä eikä ole itse riittävän valmis joten liukastinta kannttaa käyttää jos on tuo taïpumus ajoittain.

Käytän myös maitohappobakteereja suun kautta sekä gynecapsia ( tms. ) emättimeen esim. heti kuukautisten loputtua.

Muista suojella itseäsi irtosuhteilta niin et joudu miettimään vanhempana että mitä tuli tehtyä nuorempana väärin :-)

• nähnyt/kokenut

Ikävä kyllä oireet viittaavat vahvasti klamydiaan, mutta jos kyseessä on kumpi tahansa, flagyl kuuri on tehoton eikä auta. Olen ollut kerran aivan samassa tilanteessa, pyydä lääkäriltäsi doximycin kuuri, joka auttaa kumpaakin, oli sitten klamydia tai munasarjatulehdus. Eikä kannata stressata, koska voitko olla 100% varma ettei miehesi ole tartuttanut ko. mahdollista klamydiaa? Koskaan ei voi olla täysin varma, jos kumpikaan ei ole loikannut toiseen sänkyyn suhteenne aikana, harrastanut suuseksiä yms, pitää vain ajatella että kyseessä on inhimillinen erehdys, joka on hoidettavissa ja jokaisella on menneisyytensä!

• .........

Minulla on ollut 5 kertaa munasarjantulehdus ilman sukupuolitautia, syytä on selvitetty ja ei ihan osata sanoa.
      Ensimmäisen kerran lääkäri sanoi selvä klamydia ja antoi doximycin kuurin mutta vaadin myös testin joka oli negatiivinen, päätteli kohdunkaulan ulkonäöstä sen.

Nyt olen osannut ennakoida koska se tulee jomotusta ja särkyä ja olen hakeutunut aikaisin lääkärille ja aina se sama doximycin tai kefexin yhdistettynä flagyl pillereihin viikon ajan.
      Minulta leikattiin endometrioosio vuosi sitten ja nyt ei ole ollut tulehdusta, minun gynegologi määräsi minulle varmuudeksi reseptille antibiootit jo jos lähden reissuun.
      Ja olen saanut pari lasta munasarjatulehdusten jälkeen ja endometrioosin aikana myös.
      Munasarja tulehdus ei tarkoita aina sukupuolitautia, minulla se johtuu ilmeisesti runsaista kuukautisista ja kohtuun pääsee bakteereita helpommin tai jotain.......

• Klamppa

Noin kuukausi sitten huomasin, että valkovuodon määrä oli lisääntynyt ja koostumuskin tavallista paksumpaa. Toissa iltana alkoi alaselän särky ja lämpöä oli 37,5 astetta. Yön aikana olo kävi tukalammaksi ja aamulla kuumetta oli vähän päälle 38 ja alaselkää ja -vatsaa särki. Varasin heti ajan työterveys lääkärilleni ja hän jo pelkistä oireista ja kohtua tunnustelemassa totesi munasarja- ja/tai munanjohdin tulehduksen. Kävin samalla reissulla kaikissa sukupuolitautien testeissä. Klamydian ja tippurin tulokset eivät kerenneet valmistumaan saman päivän aikana, joten lääkäri määräsi minulle varmuuden vuoksi kahdet antibiootit näihin molempiin tauteihin ja samalla hoitamaan munasarjojen tulehduksen.
      En ole vielä tänäänkään kuullut testien tuloksista, mutta pidän itsekkin klamydiaa ihan mahdollisena. Klamydiaan määrättiin neljä antibiootti pilleriä jotka piti ottaa kaikki yhdellä kerralla. Toinen antibiootti kuuri kestää kolme päivää ja pillereitä napsin kolmesti päivässä. Otin jo heti eilen ensimmäiset antibiootit ja kivut loppuivat illan aikana ja kuumekkin laski yön mittaan.
      Olen herkkävatsainen ja maitohappobakteereista huolimatta kuitenkin oksensin yöllä aika rajusti viimeisen antibiootin jälkeen. Onneksi olin juonut illalla paljon vettä, kuten lääkärikin minulle suositteli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe