Sairas ja pidätyskyvytön koira - mitä tehdä?

neuvoton____

Minulla on nuori koira, joka on varsinainen maanantaikappale ja kärsii vaikka mistä sairauksista ja ongelmista. Kaikki semmoisia mitkä yksinään eivät olisi suuri asia, mutta kun niitä kerääntyy ja kerääntyy niin alkaa tuntua että missä vaiheessa ei enää kannata hoitaa. Lisäksi koiralla on virtsateissä epämuodostuma mikä aiheuttaa pidätysvaikeuksia, vähintään kolmen tunnin välein pitäisi päästä ulos.

Olen jo pitkään miettinyt missä vaiheessa olisi aika päästää koira pois eikä kiusata sitä enää uusilla ja taas uusilla tutkimuksilla. Pidätysvaikeudet alkavat olla se pahin ongelma, mielestäni vaipoissa eläminen ei ole koiran elämää. En myöskään halua seuraavia mahdollisesti kymmeniä vuosia siivota päivittäin pissoja lattialta.

Kasvattaja on tarjoutunut ottamaan koiran takaisin ja antamaan sille loppuelämäksi kodin, jossa saisi asua maalla, ulkoilla vapaasti ja leikkiä lauman kanssa. Pidätysongelman kanssa eläminen olisikin siellä varmasti helpompaa kuin minun luonani rivitalossa.

Mikäli päädyn lopettamaan koiran terveydellisten ongelmien takia niin lopetukselle ei ole vaihtoehtoja. Mutta jos pidätysongelmille ei näy loppua ja koiran vointi ei tästä enää paljon pahene niin en tiedä kauanko jaksan pidätyskyvyttömän koirankaan kanssa elää.

Antaisitteko te tällaisen koiran kasvattajalle, joka huolehtisi siitä sen loppuelämän vai veisittekö lopetettavaksi? Tuntuu, että kasvattajalle koiran palauttaminen olisi tavallaan "luovuttamista", kun niin kauan on näiden ongelmien kanssa tapeltu. Haluaisin hoitaa koiran loppuun saakka kun olen sen ottanut, mutta jos tilanne jatkuu näin en välttämättä pysty koiraa elää kauaa pitämään. Sopeutuisiko koira hyvin takaisin kasvattajan laumaan? Vai olisiko ero minusta koiralle niin vaikeaa että parempi olisi päästää pois. Se olisi pahin vaihtoehto, että veisin sen kasvattajalle ja se olisi siellä onneton vaikka kuukauden ja sitten terveys pettäisi. Terveysongelmat ovat luonteeltaan sellaisia ettei niistä tiedä onko aikaa kuukausi vai kymmenen vuotta.

En myöskään haluaisi koiraa lopettaa jos kasvattaja on toista mieltä ja haluaisi vielä koettaa elää koiran kanssa tai hoitaa sitä.

Mitä tekisitte? Onko kenellekään ylipäätään tullut vastaan tilannetta, jossa kasvattaja on eri mieltä lopettamisesta kuin omistaja?

19

824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

Jos kyse on muustakin kuin pidätyskyvystä. Joskus asiat on vain näin.
      Jos on paljon pientä "kremppaa" niistä muodostuu helposti yhdessä suuri.
      Täytyy muistaa kuitenkin, että nuori kestää näitä jonkin aikaa paremmin, mutta myöhemmin asia kertaantuu.
      Ei kaikkia voi eikä tarvitse "pelastaa". Luonnon kulku on mikä on.

• neuvoton___

Kiitos vastauksesta. Olen ajatellut tekeväni niin, että kun koiralla ei todennäköisesti kuitenkaan ole ihan hirveän montaa vuotta edessään niin pidän sen ja teen sen elämästä mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista niin kauan kunnes jokin ongelmista kasvaa liian suureksi. Suuriin leikkauksiin tai muihin en enää koiraa pistä, vaikka kasvattajan mielestä se voisikin olla järkevää. Aikaa tulisi ehkä se puoli vuotta ja sen jälkeen jokin toinen ongelma kasvaisi puolestaan.

Tuo vaan pidätyskyvyn puute pistää hermot jatkuvasti niin kireälle että pikkuhiljaa suurin pelko on se, että koira pysyy tuollaisessa puolikunnossa niin kauan, useampia vuosia, että pitää alkaa miettimään omaa jaksamista ja että mitä sille koiralle silloin tekee.

• rohkeutta!

Ei ole tullut samaa tilannetta onnekseni vastaan, joten pelkästään ajatusten pohjalta mietiskelen. Tunnet koirasi parhaiten. Onko se ongelmistaan huolimatta iloinen, pirteä ja elämänhaluinen? Vai näkyykö ongelmat koiran olemuksessa, kenties väsymyksenä, haluttomuutena? Arvaat varmaan, mitä vaihtoehtoja suosittelen riippuen vastauksista edellisiin kysymyksiin.

No sitten, jos koira on pirteä ja iloinen, niin kun tunnet sen parhaiten, miten se suhtautuu maailmaan ympärillään? Toisiin koiriin, uusiin ihmisiin, uusiin paikkoihin? Siis asioihin, joita se joutuisi kohtaamaan jos antaisit sen kasvattajan kautta uuteen kotiin. Jälleen arvaat varmaan, mitä tarkoitan vaihtoehtojesi kannalta.

Ei ole sen enempää luovuttamista antaa koiraa takaisin kasvattajalle kuin sen lopettaminen olisi. Ratkaisun pitäisi lähteä ensisijassa koiran edusta. Tuntuuko, että jossain toisissa olosuhteissa se voisi vioistaan huolimatta elää onnellista koiranelämää? Anna sille silloin siihen mahdollisuus. Vai onko todennäköistä, että sillä ei olisi mitään hyvää odotettavana elämältä, vaikka olosuhteet muuttuisivatkin? Silloin on ehkä oikea teko antaa sen nukkua pois.

Keskustele oman eläinlääkärisi kanssa ennen päätöksentekoa. Kuvasit pidätysvaikeuksien lisäksi vain ylimalkaisesti sen vaivoja, mutta eläinlääkäri osaa antaa paremmin arvioitaan, koska tuntee koirasi tilanteen.

• perheen isä

Hieno ohjeistus "sairaan koiran" elämänlaadun mittaamiseen. Aivan loistava.

Mutta jos tilanne on todella tämä..

"Aikaa tulisi ehkä se puoli vuotta ja sen jälkeen jokin toinen ongelma kasvaisi puolestaan."
        ja vaatii useamman leikkaushoidon ja lääkityksen niin kohtuutonta koiralle.
        Mutta asian ratkaisun ja päätäntävallan voi hyvin antaa kasvattajalle. Jos täyttää "rohkeutta" kirjoittajan "ohjeistuksen".

• neuvoton___

Tuo on oikeastikin tosi loistava ohje, kiitos siitä!

Koiralla on vielä elämänhalua jäljellä eikä se kärsi ongelmistaan vielä itse juuri lainkaan, suurimmat harmit ja vaivan joutuu näkemään omistaja. Jos koira vaikuttaisi itse sairaalta niin päätösten tekeminen olisi huomattavasti helpompaa.

Uskoisin että vaikka hyvin riippuvainen minusta onkin, kyllä se sopeutuisi myös uuteen laumaan. Saisi jatkuvasti olla lajitovereiden kanssa ja leikkikaveri olisi aina lähellä, sitä en (vielä) pysty koiralle itse tarjoamaan. Tulevaisuudessa tarkoitus olisi kyllä (jos koira elää sinne asti).

Vielä on itselläni halua ja energiaa jaksaa hoitaa koiraa ja katsoa mitä tuleman pitää. On vaan vaikea löytää se piste missä kannattaa pysähtyä miettimään onko enää sen arvoista. Kuten sanoit, yritän juurikin ajatella koiran parasta sen suhteen onko sen parempi minun luonani, jossain muualla vai koirien taivaassa.

Koiralla on ongelmia lisäksi munuaisissa, maksassa, vatsassa ja suolistossa sekä nivelissä ja luustossa. Hyvin maanantaikappale siis. Tai kuka ties jos kaiken taustalla on kuitenkin vielä jokin yksittäinen sairaus mitä ei ole selvitetty. Kuitenkin tilanne on se, ettei voi tietää mikä osa koirasta sanoo sopimuksensa irti ensimmäisenä.

Vielä ei myöskään olla suurten päätösten edessä leikatako vai ei, mutta jossain vaiheessa todennäköisesti joudutaan sitä miettimään. Siihen voi (toivottavasti tietysti) kuitenkin mennä vielä vuosia.

Pitää kasvattajan ja eläinlääkärin kanssa pyrkiä pistämään stoppi sitten kun koiran voinnista näkee että se on sairas. Tai sitten kun se olisi väistämättä edessä, jos toinen vaihtoehto olisi leikkaus.

• perheen isä
        neuvoton___ kirjoitti:

Tuo on oikeastikin tosi loistava ohje, kiitos siitä!

Koiralla on vielä elämänhalua jäljellä eikä se kärsi ongelmistaan vielä itse juuri lainkaan, suurimmat harmit ja vaivan joutuu näkemään omistaja. Jos koira vaikuttaisi itse sairaalta niin päätösten tekeminen olisi huomattavasti helpompaa.

Uskoisin että vaikka hyvin riippuvainen minusta onkin, kyllä se sopeutuisi myös uuteen laumaan. Saisi jatkuvasti olla lajitovereiden kanssa ja leikkikaveri olisi aina lähellä, sitä en (vielä) pysty koiralle itse tarjoamaan. Tulevaisuudessa tarkoitus olisi kyllä (jos koira elää sinne asti).

Vielä on itselläni halua ja energiaa jaksaa hoitaa koiraa ja katsoa mitä tuleman pitää. On vaan vaikea löytää se piste missä kannattaa pysähtyä miettimään onko enää sen arvoista. Kuten sanoit, yritän juurikin ajatella koiran parasta sen suhteen onko sen parempi minun luonani, jossain muualla vai koirien taivaassa.

Koiralla on ongelmia lisäksi munuaisissa, maksassa, vatsassa ja suolistossa sekä nivelissä ja luustossa. Hyvin maanantaikappale siis. Tai kuka ties jos kaiken taustalla on kuitenkin vielä jokin yksittäinen sairaus mitä ei ole selvitetty. Kuitenkin tilanne on se, ettei voi tietää mikä osa koirasta sanoo sopimuksensa irti ensimmäisenä.

Vielä ei myöskään olla suurten päätösten edessä leikatako vai ei, mutta jossain vaiheessa todennäköisesti joudutaan sitä miettimään. Siihen voi (toivottavasti tietysti) kuitenkin mennä vielä vuosia.

Pitää kasvattajan ja eläinlääkärin kanssa pyrkiä pistämään stoppi sitten kun koiran voinnista näkee että se on sairas. Tai sitten kun se olisi väistämättä edessä, jos toinen vaihtoehto olisi leikkaus.

Antaa mennä kasvattajalle niin saa temuta ja rellestää mielin määrin sen minkä terveytensä puolesta vielä voi..ja elää sellaisen jakson vapaana. Tosin en väitä, etteikö se sinun luona olisi onnellinen.
        Mutta ihmisen tressi tarttuu helposti koiraan, jos sitä terveyttä paljon murehdit.
        Päätöksiä vain ajoissa. Se on kaikille paras.

• neuvoton___
        perheen isä kirjoitti:

Antaa mennä kasvattajalle niin saa temuta ja rellestää mielin määrin sen minkä terveytensä puolesta vielä voi..ja elää sellaisen jakson vapaana. Tosin en väitä, etteikö se sinun luona olisi onnellinen.
        Mutta ihmisen tressi tarttuu helposti koiraan, jos sitä terveyttä paljon murehdit.

Mutta eikö siinä tapauksessa kaikkien ainakin ns. kotikoirien olisi onnellisempi elää kasvattajan luona, missä on usein enemmän temmellystilaa ja kavereita kuin niiden omistajien luona? Oli niillä sitten vähän tai paljon aikaa jäljellä.

Mielelläni kuulen eri mielipiteitä, tuo on vain mielessä ollut mitä itse olen pohtinut kun tätä asiaa pyörittelen.

• neuvoton___
        perheen isä kirjoitti:

Lisäksi ihmettelen, miten kasvattaja aikoisi hoitaa koiran hyvin tiukkaa ruokavaliota siellä kun on melkein kymmenkunta muuta koiraa mukana. Ja kaikki lääkkeet ja muut. Että tulisiko kasvattajan sitten kuitenkaan hoidettua sitä yhtä hyvin kuin minä hoidan, vaikka niin nyt sanookin? Ettei sitten jossain vaiheessa totea, ettei pystykään ja sitten vie koiran joka tapauksessa piikille..

• perheen isä
        neuvoton___ kirjoitti:

Lisäksi ihmettelen, miten kasvattaja aikoisi hoitaa koiran hyvin tiukkaa ruokavaliota siellä kun on melkein kymmenkunta muuta koiraa mukana. Ja kaikki lääkkeet ja muut. Että tulisiko kasvattajan sitten kuitenkaan hoidettua sitä yhtä hyvin kuin minä hoidan, vaikka niin nyt sanookin? Ettei sitten jossain vaiheessa totea, ettei pystykään ja sitten vie koiran joka tapauksessa piikille..

Tarina täydentyy ja saa uutta merkitystä...
        "Lisäksi ihmettelen, miten kasvattaja aikoisi hoitaa koiran hyvin tiukkaa ruokavaliota siellä kun on melkein kymmenkunta muuta koiraa mukana. Ja kaikki lääkkeet ja muut. Että tulisiko kasvattajan sitten kuitenkaan hoidettua sitä yhtä hyvin kuin minä hoidan,"

"siellä kun on melkein kymmenkunta muuta koiraa mukana."

Tämän tiedon valossa koiran paikka on ehdottomasti kotona ja sinun harkintasi takana sen jatkoa ajatelle.

Itse ajattelin kasvattajana yksittäistä kasvattajaa, jolla on yleensä yksi tai kaksi koiraa.
        Mikä motiivi kasvattajalla ylipäänsä asiassa on?

• neuvoton___
        perheen isä kirjoitti:

Tarina täydentyy ja saa uutta merkitystä...
        "Lisäksi ihmettelen, miten kasvattaja aikoisi hoitaa koiran hyvin tiukkaa ruokavaliota siellä kun on melkein kymmenkunta muuta koiraa mukana. Ja kaikki lääkkeet ja muut. Että tulisiko kasvattajan sitten kuitenkaan hoidettua sitä yhtä hyvin kuin minä hoidan,"

"siellä kun on melkein kymmenkunta muuta koiraa mukana."

Tämän tiedon valossa koiran paikka on ehdottomasti kotona ja sinun harkintasi takana sen jatkoa ajatelle.

Itse ajattelin kasvattajana yksittäistä kasvattajaa, jolla on yleensä yksi tai kaksi koiraa.
        Mikä motiivi kasvattajalla ylipäänsä asiassa on?

Tämä on ensimmäinen pentueensa ja kertomansa mukaan ikävöi vieläkin jokaista kolmea pentua niin, että olisi valmis ottamaan ne milloin vain takaisin.

Kasvattaja on tosi hyvä ja vastuuntuntoinen ja uskon hänen olevan ihan tosissaan tuossa mitä sanoo.

Hän on kyllä sanonut, että luottaa minun ja eläinlääkärin mielipiteeseen siitä jos koira olisi hyvä lopettaa. Mutta juuri tuo sisäsiisteyden takia "luovuttaminen" minua mietityttää, koska epäilen että kasvattaja ei välttämättä ole siitä kanssani samaa mieltä. Vaikka en siis vielä ole itsekään luovuttamassa, mutta en takaisi ettei niin jossain tapauksessa kävisi.

• perheen isä
        neuvoton___ kirjoitti:

Tämä on ensimmäinen pentueensa ja kertomansa mukaan ikävöi vieläkin jokaista kolmea pentua niin, että olisi valmis ottamaan ne milloin vain takaisin.

Kasvattaja on tosi hyvä ja vastuuntuntoinen ja uskon hänen olevan ihan tosissaan tuossa mitä sanoo.

Hän on kyllä sanonut, että luottaa minun ja eläinlääkärin mielipiteeseen siitä jos koira olisi hyvä lopettaa. Mutta juuri tuo sisäsiisteyden takia "luovuttaminen" minua mietityttää, koska epäilen että kasvattaja ei välttämättä ole siitä kanssani samaa mieltä. Vaikka en siis vielä ole itsekään luovuttamassa, mutta en takaisi ettei niin jossain tapauksessa kävisi.

Ymmärrän ja varmasti olet oikea ihminen päätökset koirasta tekemään.
        Oli päätös sitten mikä tahansa, niin pysy vahvasti sen takana.

• neuvoton___
        perheen isä kirjoitti:

Ymmärrän ja varmasti olet oikea ihminen päätökset koirasta tekemään.
        Oli päätös sitten mikä tahansa, niin pysy vahvasti sen takana.

Kiitos kommenteistasi! Tuli omat ajatukset paljon järkevämmiksi kun sai vähän objektiivista näkökulmaa. Pitäisi vaan yrittää ottaa rennosti eikä pähkäillä tätä niin ei koira siitä sitten stressaannu.

Toivotaan että tämä tästä vielä sutjaantuu.

• miro45

en tietenkään lopettaisi!!

Anna kasvattajalle..koira kerran pärjää siellä kun voi liruttaa useammin.

• myöskään

kuinka vanha koira on... kerrotko? se ei voi olla kovin nuori kertomasi mukaan. Eläinlääkärinlausunnot jäivät myös aika epäselviksi... anna kasvattajalle, jos et pysty huolehtimaan.

• neuvoton___
        myöskään kirjoitti:

kuinka vanha koira on... kerrotko? se ei voi olla kovin nuori kertomasi mukaan. Eläinlääkärinlausunnot jäivät myös aika epäselviksi... anna kasvattajalle, jos et pysty huolehtimaan.

Koira on vähän reilu 2v. Eläinlääkärilausunnot eivät ole mielestäni kovin oleellisia, pääasia on että kyse on kroonisista ongelmista jotka eivät koskaan parane mutta jotka eivät vielä haittaa varsinaisesti koiran elämää.

• nelli41
        neuvoton___ kirjoitti:

Koira on vähän reilu 2v. Eläinlääkärilausunnot eivät ole mielestäni kovin oleellisia, pääasia on että kyse on kroonisista ongelmista jotka eivät koskaan parane mutta jotka eivät vielä haittaa varsinaisesti koiran elämää.

ilman muuta silloin kasvattajalle..ainakin kokeilisin menisikö siellä jos kerran vain liruttelu syy ja kipuja ei ole..kaikki muu olisi itsekästä ja nuori koira sopeutuu kyllä kasvattajan laumaan ja jos kerran kasvattaja tunnollinen ja haluaa yrittää.

• Joziela
        nelli41 kirjoitti:

ilman muuta silloin kasvattajalle..ainakin kokeilisin menisikö siellä jos kerran vain liruttelu syy ja kipuja ei ole..kaikki muu olisi itsekästä ja nuori koira sopeutuu kyllä kasvattajan laumaan ja jos kerran kasvattaja tunnollinen ja haluaa yrittää.

Nyt menee OT, mutta ei voi mitään.
        Koiranomistajana saan aina kylmiä väreitä kun hyvää tarkoittavat(?) immeiset tulevat neuvomaan miten sitä koiraa ei saa lopettaa jne. Siinä vaiheessa kun omalle perheenjäsenelleen miettii vastaavaa ratkaisua, ei ole kyse ihan pienistä ongelmista, on se sen verran rankka päätös. Suomi on pullollaan sekundakoiria joita jostain syystä ei ole raaskittu lopettaa ja niitä välitetään perheestä toiseen. Se että eläin on nuori ei ole mikään syy olla käyttämättä eutanasiaa. Ei tällaista päätöstä voi sanella sääli tai "katsotaan nyt vielä vähän"-asenne. Päätös ei siitä helpommaksi muutu mitä sairaammaksi koira käy ja itse laittaisin huomattavasti mieluummin omat koirani liian aikaisin monttuun kuin liian myöhään. Ell-asemalla työskennellessäni näin aivan liikaa eläimiä joiden päivät olivat tulleet täyteen ajat sitten mutta joista omistajat tiukasti pitivät kiinni siitä välittämättä että koira kärsi. Ja henkilökohtaisesti en laittaisi sairasta koiraani eteenpäin koska haluaisin olla täysin varma sen hyvästä hoidosta. En edes kasvattajalle.
        Neuvottomalle voimia raskaan päätöksen edessä. Suosittelen konsultoimaan hoitavaa eläinlääkäriä ja muodostamaan päätöksen sen mukaan.

• perheen isä
        Joziela kirjoitti:

Koiranomistajana saan aina kylmiä väreitä kun hyvää tarkoittavat(?) immeiset tulevat neuvomaan miten sitä koiraa ei saa lopettaa jne. Siinä vaiheessa kun omalle perheenjäsenelleen miettii vastaavaa ratkaisua, ei ole kyse ihan pienistä ongelmista, on se sen verran rankka päätös. Suomi on pullollaan sekundakoiria joita jostain syystä ei ole raaskittu lopettaa ja niitä välitetään perheestä toiseen. Se että eläin on nuori ei ole mikään syy olla käyttämättä eutanasiaa. Ei tällaista päätöstä voi sanella sääli tai "katsotaan nyt vielä vähän"-asenne. Päätös ei siitä helpommaksi muutu mitä sairaammaksi koira käy ja itse laittaisin huomattavasti mieluummin omat koirani liian aikaisin monttuun kuin liian myöhään. Ell-asemalla työskennellessäni näin aivan liikaa eläimiä joiden päivät olivat tulleet täyteen ajat sitten mutta joista omistajat tiukasti pitivät kiinni siitä välittämättä että koira kärsi. Ja henkilökohtaisesti en laittaisi sairasta koiraani eteenpäin koska haluaisin olla täysin varma sen hyvästä hoidosta. En edes kasvattajalle.
        Neuvottomalle voimia raskaan päätöksen edessä. Suosittelen konsultoimaan hoitavaa eläinlääkäriä ja muodostamaan päätöksen sen mukaan.

Oma itsekkyys ja sen tuoma ajattelu menee helposti tosiasian ohi...

• fedfag
        Joziela kirjoitti:

kyllä nuori koira sopeutuu ja parempi harkittu päätös kuin hätiköity ratkaisu..

kasvattaja tuolla on tunnollinen ja haluaa yrittää menisikö siellä eikä siis ole menemässä kiertoon..oma eläinlääkärini sanoi kerran kun sanoin että kannattaako vielä yrittää kun tuttujen mielestä paras oli "koirani lopettaa niin niinhän ne aina sanoo vaikkei tiedä asian laitaa" ja ettei hän sitä päätöstä tekisi missään nimessä kun lääkityskin on vaivaan ..eläimillä on oikeus elämään varsinkin kun kipuja kerran ei ole ei ole siis mitään syytä koiran tappamiseen.
        ja jos eläinlääk samaa mieltä.

itse meinasin lopettaa koirani puoli vuotta sitten mutta päätin katsoa vielä ja kas kummaa koira toipui..eli harkitkaa..ennen kuin hätiköitte.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe