Kellarikerroksen teko, valuharkoista, elementeistä.....

Kellarintekijä

Olemme aloittamassa syksyn aikana rakentamista. Rakennamme korkealla perustuksella olevan talon, jossa kellari on täysin auki. Kellariin tulee saunatilat ja harrastetiloja.
Eli kellari tulee kokonaan lämpimäksi, työmaa on pohjois-pohjanmaalla.

Onko kokemuksia mistä kellari kannattais tehdä?
Hinnaltaa edullisesti.
Omatyö onnistuu, olemme miettineet eristettyä valuharkkoa.
Nostelu on raskasta mutta jospa ne jaksais nostella.
Onko harkko merkeistä ja kustannuksista tietoa?

Toinen vaihtoehto on valmiit betonielementit.
Mistä löytäis sen edullisen tekijän.

Omantyön osuus on suuri ja nostamme elementtitalon päälle.
Välipohja tulee ontelolaatoista.

Mitä tuo eristetyistä valuharkoista tehty kellari tulee maksamaan seinä neliöltä?

5

3001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • er6ew6

      100€/m2

    • raksaaja-pera

      Lammin harkoilla teetin oman kellarin ja muutaman tuttu koko talonkin. Pystytysporukasta on TÄYSIN kiinni loppputuloksen laatu. Jos haluat sähköjä harkkoseiniin niin ne pitää putkittaa ennen valuja. Lammilla on diilejä betoniasemien kanssa, kannattaa kysyä jo ennen tilausta. Valuharkkoseinien roiloaminen on niin puisevaa hommaa että sähköputkitukset olisi hyvä tehdä seinien latomisen yhteydessä. Tarvitse siten sähkärin tontille joka toinen päivä vähintään koko latomisen ajan.

      Jos teet itse niin menee kolminkertainen aika ja muistat mitata joka harkkokerros monta kertaa. Kun ladot 10-14 kierrosta harkkoja niin yläosa on kiero jos ei ole mitattu ja korjattu koko ajan. Itse en lähtisi Lammin harkkoseiniä itse tekemään. 400mm paksu ja 200X600mm harkko on aika paksu ja hankala nosteltava. Harkkojen leikkely isolla laikkakoneella ei ole myöskään miellyttävää puuhaa. Lisäksi ne valuhommat on se, missä voi moni asia mennä pieleen. Mitä esim. ajattelit tehdä kun kesken valun jostain harkosta korkkaa reuna irti ja tuoretta betonia valuu reiästä lattialle ja pummpuauton tuntitaksa 150 Euroa/h plus valumiesten taksat juoksee ? aAmmattimiehet saa tilanteen hallintaan kesken valun. Amatöörillä menee päivä pilalle. Meillä oli näitä tapauksia muistaakseni joka valussa (kolme valua) yksi mutta ammattiporukka hoiti homman kuntoon pikapikaa.

      Betonielementeistä ei saa kustannustehokkaampaa ratkaisua. Meillä säästyi yli 10000 Euroa valuharkoilla kun huomioitiin kaikki valubetonit, urakkatyöt, raudoitukset jne. Eli vertaan elementtifirmojen tarjouksia ja sitä mitä meille valuharkkokellari lopulta tuli maksamaan.

      Lammin harkot ainakin ovat niin sileitä että ulkopuolen slammauksiin meni vain muutama säkki tavaraa ja muutama päivä. Sisäpuolella tarvitaan vähän parempa jälki joten aikaa ja aineitakin meni enememmän mutta ei järjettömiä määriä.

      Oma suositus on valuharkko ja urakkana.

      • yksrakentaja

        minun suositus, että siinä säästää yhden 10 tonnia kun tekee itse!

        Valuharkot on helppo latoa ja valaa itse kun antura on tehty huolella vaateriin, noudattaa ohjeita ja on tarkkana mitoissa.

        Joka vavia ei ole pakko mitata moneen kertaan, kun tekee nurkkiin kunnon ohjurit aluksi. lisäksi sähköputket voi laittaa kuka vaan. Siinä ei sähkäriä tarvitse ja kun itse tekee saa ne sähköt sinne minne haluaakin.

        Mutta kertarakentajalle hyvä vaihtoehto voisi olla myös muurattava leca-harkko. Itse laskeskelin viimeksi rakentaessa, että 150m2 talon perustuksissa leca-harkon materiaalikustannus oli n.1000e halvempi kuin valuharkolla (siis valut ja raudat huomioiden.) Eikä se muuraminenkaan kovin hidasta ole. Itse muurasin ensimmäiseen taloon ilman muurauskokemusta n.150 kiveä/päivä ja 60-70/ilta.

        Toki kellarin seinä on työläämpi ja eriste-harkkojen vuoksi kalliimpi kuin pelkkä perustus, mutta ei mikään mahdoton toteutettava omana työnä muuratenkaan.


      • hddfdf
        yksrakentaja kirjoitti:

        minun suositus, että siinä säästää yhden 10 tonnia kun tekee itse!

        Valuharkot on helppo latoa ja valaa itse kun antura on tehty huolella vaateriin, noudattaa ohjeita ja on tarkkana mitoissa.

        Joka vavia ei ole pakko mitata moneen kertaan, kun tekee nurkkiin kunnon ohjurit aluksi. lisäksi sähköputket voi laittaa kuka vaan. Siinä ei sähkäriä tarvitse ja kun itse tekee saa ne sähköt sinne minne haluaakin.

        Mutta kertarakentajalle hyvä vaihtoehto voisi olla myös muurattava leca-harkko. Itse laskeskelin viimeksi rakentaessa, että 150m2 talon perustuksissa leca-harkon materiaalikustannus oli n.1000e halvempi kuin valuharkolla (siis valut ja raudat huomioiden.) Eikä se muuraminenkaan kovin hidasta ole. Itse muurasin ensimmäiseen taloon ilman muurauskokemusta n.150 kiveä/päivä ja 60-70/ilta.

        Toki kellarin seinä on työläämpi ja eriste-harkkojen vuoksi kalliimpi kuin pelkkä perustus, mutta ei mikään mahdoton toteutettava omana työnä muuratenkaan.

        mitä ihmettä vain 1000€ kalliimpi ettei ollut 10000€


      • yksrakentaja
        hddfdf kirjoitti:

        mitä ihmettä vain 1000€ kalliimpi ettei ollut 10000€

        tarkkaa summaa mutta suuruusluokkana 1000e. Betonin hinta oli tosin laskettu kirjahintaa halvemmalla.

        mielestäni 1000 euroakin on rahaa (yli 15e/jm) jos puhutaan summista luokkaa 3-4 tonnia, mitä nuo harkot suunnilleen maksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe