Kanini ei syö eikä juo! Pitkään aikaan, ei moneen tuntiin (20h)

Dumless

Kanini on heittäytynyt täysin syömättömäksi ja apaattiseksi. Se kököttää häkkinsä nurkassa melkein liikkumattomana. Olen juottanut (pipettimellä pakkojuottanut) kania, jotta se ei kuihtuisi. Mutta laihoin tuloksin. Vasta äsken tällä samaisella kanilla silmät tulehtuivat, mutta ovat paranemiseen päin. Yhden pienen pissin ja muutaman (n. 5) papanaa saanut aikaiseksi. Voiko kyseessä olla suonitukos tai jokin muu? Lääkäriin minä olen menossa huomenna. Mutta mitä lääkäritkään voi kaneille? Tietääkseni eivät paljoa mitään. Mutta voiko tämä syömättömyys johtua pitkistä hampaista? Pupulla on nimittäin hieman epätasaiset hampaat. Ikääkään kanilla ei ole kuin vasta kolme vuotta. Niin ja se heittäytyy nostettaessa aivan lötköksi, eikä aristele mitään paikkaa koko kehossaan. Olisiko kenellään nyt hyviä neuvoja? Pitäisi pärjätä huomiseen asti. Enkä kyllä usko saavani unta koko yönä.. :/

9

4175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön888

onko kaapissa parafiiniöljyä suolistotukokseen? jos ei niin koeta ananasmehulla, vaikka se ei olekaan yhtä tehokas kuin parafiiniöljy (antaisin 3ml kerran puoleen tuntiin kunnes maha alkaisi toimia, mutta voi olla ettei toimi). koita myös hieroa varovasti kanin takapuolta.
      http://www.kolumbus.fi/marijamuut/kanitieto/kaninsairaudet/kanisairaudet.htm

tunnustele myös onko kanin maha ikäänkuin turvoksissa. massu voi olla kaasuuntunut jos on saanut sopimatonta ruokaa
      http://kani.foorumi.org/viewtopic.php?f=13&t=4

jos taasen hampaat vaivaavat kani voi nirskutella niitä, mutta jos nirskuttelu on kovaäänistä kanilla voi olla kovat kivut.

• Dumless

Voi kiitos! Luin tämän viestin illalla, mutten kerennyt vastaamaan, joten tässä tämä nyt on. Kani on elossa ja varsin hyvävointinen. Lääkärissäkin käytiin. :)

Mitään öljyjä ei ole, eikä ananasmehuakaan (vaikka yritin etsiä). Eikä sillä tukosta muutenkaan ollut.

Ruokana on ollut kaikkea samaa mitä ennenkin. Aina olen tarkkaavaisesti katsonut etten anna mitään sopimatonta.

Lääkäri lyhensi hampaita ja kotona kani söi melko tavallisesti. Lääkäri antoi myös jotain suonien limakalvoja vahvistavaa möhnää ja silmätippoja.

Nyt toivotaan vain parasta. :P

• pupuemo
        Dumless kirjoitti:

Voi kiitos! Luin tämän viestin illalla, mutten kerennyt vastaamaan, joten tässä tämä nyt on. Kani on elossa ja varsin hyvävointinen. Lääkärissäkin käytiin. :)

Mitään öljyjä ei ole, eikä ananasmehuakaan (vaikka yritin etsiä). Eikä sillä tukosta muutenkaan ollut.

Ruokana on ollut kaikkea samaa mitä ennenkin. Aina olen tarkkaavaisesti katsonut etten anna mitään sopimatonta.

Lääkäri lyhensi hampaita ja kotona kani söi melko tavallisesti. Lääkäri antoi myös jotain suonien limakalvoja vahvistavaa möhnää ja silmätippoja.

Hienoa, että saitte nopeasti ajan eläinlääkäriin ja selvisitte hampaiden lyhentämisellä! Meillä on yhdellä kanilla ollut melko paljon hammasongelmia. Niitä on lyhennetty ja hammaspiikkejä on poistettu. Yleensä ensimmäinen oire hammasvaivoista on ollut huonontunut syöminen, välillä taas silmien vuotaminen on patistanut eläinlääkäriin ja vika onkin löytynyt hampaista.

• dj
        Dumless kirjoitti:

Hyvä kun huolehdit pupustasi. Nyt pidät hampaat kunnossa. Tuorekurkku on yksi hyvä nesteenantaja mitä kani syö mielellään, samoin arbuusi. Tälläisillä helteillä kannattaa pitää vettä saatavilla niin pullossa kun astiassakin.

• pinja-kani

Mun kani ei syö mutta juo ja sillä on suolistotukos :'(

• pinja-kani

Dumless, teidän kanilla on ilmeisesti suolitukos niinku meijän kanilla ja se on kuoleman paikkeilla siis teidän kaninne. vie se eläinlääkäriin tai anna sille parafiiniöljyä, tuoretta ananasta ja bulgaria jogyrttia. ;) ei suolitukos oo yhtää kivaa ja se tulee vaa kun on jotain syönyt esim (muovia)

• Ei jugurttia kaneille! Sen elimistö ei todellakaan osaa sulattaa sitä ja menee vielä huonompaan kuntoon :(

• Suoliongelmat

Vaikka tämä on jo vanha ketju niin sanon silti ihan vaan jos jollain on samanlaisia ongelmia.

Mun kanilla oli viime viikolla sama juttu, se ei syöny eikä juonu, makoili vaan. Nostettaessa oli veltto ja makas välillä ihan kummallisissa asennoissa. Juotin kanille ruiskulla vettä ja myöhemmin liotin veteen heinäpellettiä ja muutaman terveen papanan ja juotin myös sen litkun kanille. Hieroin kanin vatsaa suoliston suuntaisin liikkein. Parin tunnin päästä kani oli jo paljon virkeämpi, se alkoi jo juomaan omatoimisesti ja maisteli ruokaakin varovasti. Illaalla se jo loikki iloisena ja rouskutti ahneesti porkkanaa.

Luulen että johtuu suolisto-ongelmista, ei ne välttämättä vaarallisia ole jos tekee asialle jotain. Aina kun pupu vaikuttaa sairaalta niin kannattaa ensiavuksi pakkojuottaa ja -syöttää.

• Anonyymi

Jos kani on sairas miksi viette sitä jollekkin lääkärille joka maksaa X€ ja todetaan että pitää lopettaa joka taas maksaa X€ jos kotikonstein ei esim saa mahaa toimimaan, niin antaa kuolla. Minun lapsuudessa kanin pää olisi laitettu pölkylle ja näytetty kirvestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2856
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      30
      2489
    3. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2418
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      20
      2313
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1808
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1772
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1315
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      4
      1202
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe