Kanini ei syö eikä juo! Pitkään aikaan, ei moneen tuntiin (20h)

Dumless

Kanini on heittäytynyt täysin syömättömäksi ja apaattiseksi. Se kököttää häkkinsä nurkassa melkein liikkumattomana. Olen juottanut (pipettimellä pakkojuottanut) kania, jotta se ei kuihtuisi. Mutta laihoin tuloksin. Vasta äsken tällä samaisella kanilla silmät tulehtuivat, mutta ovat paranemiseen päin. Yhden pienen pissin ja muutaman (n. 5) papanaa saanut aikaiseksi. Voiko kyseessä olla suonitukos tai jokin muu? Lääkäriin minä olen menossa huomenna. Mutta mitä lääkäritkään voi kaneille? Tietääkseni eivät paljoa mitään. Mutta voiko tämä syömättömyys johtua pitkistä hampaista? Pupulla on nimittäin hieman epätasaiset hampaat. Ikääkään kanilla ei ole kuin vasta kolme vuotta. Niin ja se heittäytyy nostettaessa aivan lötköksi, eikä aristele mitään paikkaa koko kehossaan. Olisiko kenellään nyt hyviä neuvoja? Pitäisi pärjätä huomiseen asti. Enkä kyllä usko saavani unta koko yönä.. :/

9

3969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön888

      onko kaapissa parafiiniöljyä suolistotukokseen? jos ei niin koeta ananasmehulla, vaikka se ei olekaan yhtä tehokas kuin parafiiniöljy (antaisin 3ml kerran puoleen tuntiin kunnes maha alkaisi toimia, mutta voi olla ettei toimi). koita myös hieroa varovasti kanin takapuolta.
      http://www.kolumbus.fi/marijamuut/kanitieto/kaninsairaudet/kanisairaudet.htm

      tunnustele myös onko kanin maha ikäänkuin turvoksissa. massu voi olla kaasuuntunut jos on saanut sopimatonta ruokaa
      http://kani.foorumi.org/viewtopic.php?f=13&t=4


      jos taasen hampaat vaivaavat kani voi nirskutella niitä, mutta jos nirskuttelu on kovaäänistä kanilla voi olla kovat kivut.

      • Dumless

        Voi kiitos! Luin tämän viestin illalla, mutten kerennyt vastaamaan, joten tässä tämä nyt on. Kani on elossa ja varsin hyvävointinen. Lääkärissäkin käytiin. :)

        Mitään öljyjä ei ole, eikä ananasmehuakaan (vaikka yritin etsiä). Eikä sillä tukosta muutenkaan ollut.

        Ruokana on ollut kaikkea samaa mitä ennenkin. Aina olen tarkkaavaisesti katsonut etten anna mitään sopimatonta.

        Lääkäri lyhensi hampaita ja kotona kani söi melko tavallisesti. Lääkäri antoi myös jotain suonien limakalvoja vahvistavaa möhnää ja silmätippoja.

        Nyt toivotaan vain parasta. :P


      • pupuemo
        Dumless kirjoitti:

        Voi kiitos! Luin tämän viestin illalla, mutten kerennyt vastaamaan, joten tässä tämä nyt on. Kani on elossa ja varsin hyvävointinen. Lääkärissäkin käytiin. :)

        Mitään öljyjä ei ole, eikä ananasmehuakaan (vaikka yritin etsiä). Eikä sillä tukosta muutenkaan ollut.

        Ruokana on ollut kaikkea samaa mitä ennenkin. Aina olen tarkkaavaisesti katsonut etten anna mitään sopimatonta.

        Lääkäri lyhensi hampaita ja kotona kani söi melko tavallisesti. Lääkäri antoi myös jotain suonien limakalvoja vahvistavaa möhnää ja silmätippoja.

        Nyt toivotaan vain parasta. :P

        Hienoa, että saitte nopeasti ajan eläinlääkäriin ja selvisitte hampaiden lyhentämisellä! Meillä on yhdellä kanilla ollut melko paljon hammasongelmia. Niitä on lyhennetty ja hammaspiikkejä on poistettu. Yleensä ensimmäinen oire hammasvaivoista on ollut huonontunut syöminen, välillä taas silmien vuotaminen on patistanut eläinlääkäriin ja vika onkin löytynyt hampaista.


      • dj
        Dumless kirjoitti:

        Voi kiitos! Luin tämän viestin illalla, mutten kerennyt vastaamaan, joten tässä tämä nyt on. Kani on elossa ja varsin hyvävointinen. Lääkärissäkin käytiin. :)

        Mitään öljyjä ei ole, eikä ananasmehuakaan (vaikka yritin etsiä). Eikä sillä tukosta muutenkaan ollut.

        Ruokana on ollut kaikkea samaa mitä ennenkin. Aina olen tarkkaavaisesti katsonut etten anna mitään sopimatonta.

        Lääkäri lyhensi hampaita ja kotona kani söi melko tavallisesti. Lääkäri antoi myös jotain suonien limakalvoja vahvistavaa möhnää ja silmätippoja.

        Nyt toivotaan vain parasta. :P

        Hyvä kun huolehdit pupustasi. Nyt pidät hampaat kunnossa. Tuorekurkku on yksi hyvä nesteenantaja mitä kani syö mielellään, samoin arbuusi. Tälläisillä helteillä kannattaa pitää vettä saatavilla niin pullossa kun astiassakin.


    • pinja-kani

      Mun kani ei syö mutta juo ja sillä on suolistotukos :'(

    • pinja-kani

      Dumless, teidän kanilla on ilmeisesti suolitukos niinku meijän kanilla ja se on kuoleman paikkeilla siis teidän kaninne. vie se eläinlääkäriin tai anna sille parafiiniöljyä, tuoretta ananasta ja bulgaria jogyrttia. ;) ei suolitukos oo yhtää kivaa ja se tulee vaa kun on jotain syönyt esim (muovia)

      • Ei jugurttia kaneille! Sen elimistö ei todellakaan osaa sulattaa sitä ja menee vielä huonompaan kuntoon :(


    • Suoliongelmat

      Vaikka tämä on jo vanha ketju niin sanon silti ihan vaan jos jollain on samanlaisia ongelmia.

      Mun kanilla oli viime viikolla sama juttu, se ei syöny eikä juonu, makoili vaan. Nostettaessa oli veltto ja makas välillä ihan kummallisissa asennoissa. Juotin kanille ruiskulla vettä ja myöhemmin liotin veteen heinäpellettiä ja muutaman terveen papanan ja juotin myös sen litkun kanille. Hieroin kanin vatsaa suoliston suuntaisin liikkein. Parin tunnin päästä kani oli jo paljon virkeämpi, se alkoi jo juomaan omatoimisesti ja maisteli ruokaakin varovasti. Illaalla se jo loikki iloisena ja rouskutti ahneesti porkkanaa.

      Luulen että johtuu suolisto-ongelmista, ei ne välttämättä vaarallisia ole jos tekee asialle jotain. Aina kun pupu vaikuttaa sairaalta niin kannattaa ensiavuksi pakkojuottaa ja -syöttää.

    • Anonyymi

      Jos kani on sairas miksi viette sitä jollekkin lääkärille joka maksaa X€ ja todetaan että pitää lopettaa joka taas maksaa X€ jos kotikonstein ei esim saa mahaa toimimaan, niin antaa kuolla. Minun lapsuudessa kanin pää olisi laitettu pölkylle ja näytetty kirvestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe