lapsien väkivaltaiset leikit

huoli pojasta

mitä mieltä olette lasten väkivaltaleikeistä?
naapurissani asuu perhe, jossa yksi poika on tosi aggressiivinen...
noh ainakin minun poikaani kohtaan ja jatkuvasti saa osumaa leikeissä :(
tänään sitten riisuin poikaani ja satuin huomaan selässä jälen. katselin hieman tarkemmin ja siinähän oliki kengänpohjan jälki?!
kysyin tästä asiasta naapuriltani ja sain vastaukseksi, et kyllähän se sunki poika lyö jne..
no mitähän tota kieltämään ja ottaahan se mallia muista tietenki..
leikit vaan on aina tappelua ja kiusantekoa :(
alan olla todella huolissani ja en saa rauhaa asialle.
poikani ei suostu sanomaan kuka sen on tehny, vaikka kuinka kysyn asiasta...
poika myös öisin heräilee itkeskeleen ja kävelee unissaan...
onko näillä tapahtumilla siihen osuutta?

49

5172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      itse laskin alleni ihan tuonne 8-9 v. asti kun siskot pieksivät ja kiusasivat aina.

      • voi voi voi

        Ja mitäs äiti teki, kun siskot pieksivät? Nauroi ja liittyi seuraan? Voi voi.


      • kysymysmerkki?
        voi voi voi kirjoitti:

        Ja mitäs äiti teki, kun siskot pieksivät? Nauroi ja liittyi seuraan? Voi voi.

        Auta poikaasi nyt, koska semmosen kiukuttelevan teinin komentaminen on mahdotonta.


      • kirveelle töitä
        voi voi voi kirjoitti:

        Ja mitäs äiti teki, kun siskot pieksivät? Nauroi ja liittyi seuraan? Voi voi.

        Näin se nuoriso varttuu, ku yh-äitejä hyysätään.
        Milloinhan tää yhteiskunta tajuu, että isät olis paljon parempia kasvattajia.


    • rouva27v.

      sinuna en päästäisi poikaasi enää leikkimään naapureiden lasten kanssa jos tapahtuu noin ikävästi. en tiedä, mistä unissakävely johtuu.. mutta olen lukenut että ennen nukkumaanmenoa pitäsi lapsen kanssa keskustella päivän tapahtumista niin sitten asiat eivät jää vaivaamaan mieltä unissa.

    • minä vaan

      ovat molemmat mustelmilla jatkuvasti... Painivat ja riehuvat mahdottomasti ja sana ei tehoa, vaikka mitä sanoisi/uhkailisi. Välillä pienempi veli oikein ärsyttää toista tahallaan. Vanhempi veli nähnyt painajaisia ja ei uskaltanut olla yksin kotona koulun jälkeen kun vasta kolmannen luokan lopussa muistaakseni... Sitten välillä itketään, kun sattuu. Koulukuraattori oli sanonut, että asioihin pitäisi tässä vaiheessa puuttua, koska myöhemmin vaikeampaa... Kait se kuuluu tuohon poikien käytökseen, mutta en silti hyväksy väkivaltaa!! Nykyisin kun youtubesta voi katsoa jenkkipainia esim. smackdown ja lapset ei ymmärrä että niitä ei voi tehdä tosielämässä. Mutta miten saisi sen loppumaan, joku kun keksisi ratkaisun?

      • poikanenn

        On epänormaalia jos terve poika ei käyttäydy juuri tuolla tavalla. Se on sitten asia erikseen, jos aletaan jo tuossa iässä takomaan turpaan niin, että veri lentää ja roiskuu.
        Hankalaksi se maailma muuttuisi jos pojatkin alkaisivat leikkimään kiltisti barbeilla.


      • poikanenn
        poikanenn kirjoitti:

        On epänormaalia jos terve poika ei käyttäydy juuri tuolla tavalla. Se on sitten asia erikseen, jos aletaan jo tuossa iässä takomaan turpaan niin, että veri lentää ja roiskuu.
        Hankalaksi se maailma muuttuisi jos pojatkin alkaisivat leikkimään kiltisti barbeilla.

        Huom. tämä oli siis vastaus kirjoittaja: "Minä vaan" viestiin.


      • Äitee1

        No jos minä olisin sinä, niin kysyisin neuvoa siltä koulukuraattorilta. Hän voisi sitten ohjata oikeaan osoitteeseen. Jos kyse on siskosi pojista, niin voitko keskustella siskosi kanssa tästä asiasta? Kai hänkin on huolissaan pojistaan ja huomannut jotain? Kiusaaminen ei kuulu normaaliin käytökseen ja siihen kannattaa puuttua ajoissa. Kertoohan sekin jo jotain, esim. lasten pahasta olosta. Itseään tai toisia ei kannata kuitenkaan syyllistää, vaan hakea apua. Se on kaikille osapuolille nyt parasta.

        Voimia sinulle!


      • isukki80

        Smackdown ja jenkki apini sopivaa viihdettä tuon ikäisille? Alussa varoitetaan englanniksi että ohjelma sisältää voimakkaita kohtauksia ja on haitallisia nuorille .. aikoinaan suomessa tuli sen takia myöhään.. Helppo ratkaisu olis lasten kanssa niin lapset ei ole tvn kanssa.


      • -
        poikanenn kirjoitti:

        On epänormaalia jos terve poika ei käyttäydy juuri tuolla tavalla. Se on sitten asia erikseen, jos aletaan jo tuossa iässä takomaan turpaan niin, että veri lentää ja roiskuu.
        Hankalaksi se maailma muuttuisi jos pojatkin alkaisivat leikkimään kiltisti barbeilla.

        Eli jos poikaa ei kiinnosta väkivalta, hän on epänormaali? Joopajoo. Ja on kai niitä muitakin leikkejä kuin mätkimiset ja barbit.


      • lovetti
        Äitee1 kirjoitti:

        No jos minä olisin sinä, niin kysyisin neuvoa siltä koulukuraattorilta. Hän voisi sitten ohjata oikeaan osoitteeseen. Jos kyse on siskosi pojista, niin voitko keskustella siskosi kanssa tästä asiasta? Kai hänkin on huolissaan pojistaan ja huomannut jotain? Kiusaaminen ei kuulu normaaliin käytökseen ja siihen kannattaa puuttua ajoissa. Kertoohan sekin jo jotain, esim. lasten pahasta olosta. Itseään tai toisia ei kannata kuitenkaan syyllistää, vaan hakea apua. Se on kaikille osapuolille nyt parasta.

        Voimia sinulle!

        Kiusaaminen on sisaruksille,normaalia!


      • kysymysmerkki?
        - kirjoitti:

        Eli jos poikaa ei kiinnosta väkivalta, hän on epänormaali? Joopajoo. Ja on kai niitä muitakin leikkejä kuin mätkimiset ja barbit.

        Itte leikin pienempänä aina poikien kanssa, vaik oon tyttö.
        En menny mihinkään tappeluun mukaan, mutta sählyä pelattiin joka päivä, ja tais meillä semmonen
        paini olla olemassa. Muistan ku leikittiin sitä aina. Sen nimi oli Paholainen vs. paholainen, ja oli se semmonen taisteluleikki, mut siinä oli hyvät säännöt, enkä muista et olis kertaakaan ketään sattunu siinä leikissä. : ) Et se on kyl epänormaalia jos pojat on noin väkivaltasia.


      • kysymysmerkki?
        lovetti kirjoitti:

        Kiusaaminen on sisaruksille,normaalia!

        No pitää myöntää että minäkin kiusaan joskus pikkuveljeäni.
        "Kiusaaminen on sisaruksille,normaalia!" Ehkä sun mielestäs, ja vaik oliski, ni mukavaa se ei ainakaan oo.


    • Lettuja!

      Älä ihmeessä jätä asiaa tähän!
      Jos joku kiusaa ja on väkivaltainen lapsellesi, hän luultavammin myös uhkailee häntä; "jos kerrot jollekin, sulle tapahtuu sitä ja tätä kamalaa". Lapsesi luultavasti oireilee; kulkee unissaan, heräilee, itkeskelee. Jos lasten leikit ovat aina tai lähes aina väkivaltaisia, painia, riehumista, taistelua, tms., jotain on pielessä. Tasapainoisten lasten leikit eivät sellaisia ole. Haluaako lapsesi olla naapurin lapsen kanssa? Lähteekö hän hänen matkaansa hymyssä suin? Onko onnellinen palatessaan? Kertooko hän mitä he ovat puuhailleet? Ellei, asiat eivät taida olla hyvin.

      Minäkin olisin hyvin huolestunut oman lapseni tilanteesta sinun kohdallasi. Minä en antaisi asian jäädä sikseen. Lapsesi ei uskalla kertoa, mutta sisimässään luultavasti toivoo, että joku auttaisi.
      Minkä ikäinen lapsesi on? Entä hänen kaverinsa? Tavatessani naapurin lapsen jututtaisin sitä (ilman hänen vanhempiaan), kertoisin mitä tiedän tai epäilen ja tekisin hyvin selväksi, että tämmöinen ei voi jatkua tai siitä seuraa jotakin. Kertoisin kaverille, että väkivaltaiset leikit ja pelit (esim. mitkä) eivät kuulu ihmisten, ei lasten eikä aikuisten, toimintaan. Kerron miksi ei ja mitä siitä voi seurata. Kertoisin myös mitä seuraa sille, joka toisia kiusaa ja pahoinpitelee.

      Jos todella vaikuttaa siltä, että naapurin lapsi on pahoinpitelyn takana tai leikit useinmiten (ei edes aina) ovat kuvaamiasi, en antaisi lapseni leikkiä hänen kanssaan kuin omien silmieni valvonnassa, todellakin koko ajan seuraisin mitä lapset puuhaavat enkä päästäisi lapsia silmistäni pieneksikään aikaa. Ja puuttuisin heti jos vähänkin olisi aihetta.

      Ota ehdottomasti asia myös puheeksi neuvolassa tai koulussa.
      Onko lapsellasi muita kavereita? Ellei, yritä autaa häntä saamaan niitä.

      Tsemppiä ja voimia sinulle! Puolusta lastasi tiikeriemon lailla, tee parhaasi että lapsesi voisi hyvin.

    • tosiymmällään

      Leikkiäkö?
      Kenties, mutta ei siitä nyt kengän jälkeä saa selkään jäädä!!!
      Keskustelkaa iltaisin päivän tapahtumat, vaikkei poika syyllistä nimeäisikään. Se, että joku kuuntelee ja pojan ei tarvitse pelätä seurauksia kertomansa jälkeen, on TÄRKEINTÄ mitä tuossa tilanteessa voi aikuinen tehdä.
      Harmillista, kun vastapuolen vanhemmat eivät pidä moista väkivaltaista käytöstä minään. Kai se on nykyään, että vahvat syö heikot ja pitää vain pärjätä.
      Taitaa tuo aikuisten työmaailman selviytymisen viidakonlaki tulla nykyään lastenkin laiksi. Harmi sinänsä, sillä meillähän olisi VARAA antaa lapsille turvallinen lapsuus....

      • kysymysmerkki?

        Tuli mieleen, että kerran tein parhaan kaverini selkään kengänjäljen ihan tahallani,
        kun me keinuttiin ja kaveri käveli edestäni, niin en voinut vastustaa kiusausta. Arvaatte varmaan mitä kävi. Keinuin sellaista vauhtia, että kaveri ei huomannut mitään niin kauan kun pystyin pidättämään naurua. : )

        Kenkäni oli kaverin harmiksi TOSI kurainen; )


    • No ompas muksuilla leikit, tuohon on jo puututtava, kielto että ei saa leikkiä väkivaltaisia leikkejä ei kenties onnistu koska näyttää siltä että naapurin pojalla "säteilee" ja se ei tajua tai sitten ei välitä, taitaa olla hiukan pikkusadisti ! Heijastaa myös sen naapurin pojan ongelmia kotona"niin ei meidän poika "joo joo Niin ei siihen muutakuin silmät auki etäältä ja koittaa puhuu pojallesi että ei sen sellaista tarvii hyväksyy että potkitaan ja muutenkin käyttäydytään toista kohtaan epäkunnioitettavasti, jo pelkkä töniminen on sitä jo toisen "integriteettisuojan" suomeksi yksilön suojan totaalista laiminlyöntiä, kyllä minusta siihen pitää olla resurssit tavalla taikka toisella puuttua ja kerta kaikkiaan katkaista se väkivallan kierre ennenkuin mopo karkaa käsistä, en halua tällä kaataa sitä sinun vanhemman(kirjoittanut)päälle vaan toimi yhdessä sellaisen/sellaisten ihmisten kanssa jolla on auktoriteettiä, Johon voit luottaa, tarviit sitä apua ja kyllä löytyy !
      Se vielä että hyvin todenäköisesti lapsesi unesta heräilyyn ja itkemiseen plus unissa kävelyyn viittaa siihen joko suoraan tai epäsuoraan(tahtoo pois ikävästä tilanteesta unissa) T.Hyviä neuvoja tarvitaan.

    • nannanen-86

      mutta jos alkaa mennä mahdottomaksi touhut, on asiaan puututtava. Minkä ikäinen poikasi on? oma poikani 6v ja valvon häntä yhä ulkona. Meillä poika lyö toista liian helposti. ollaan aina puututtu asiaan, kaikki lähti vaan leikeistä (näki pienenä isompien leikkivän Tekken-leikkiä ja otti lyönnit sitten tosissaan..siitä se sitten lähti...) ollaan yritetty kitkeä lyömistä pois, mutta olen todennut nyt viimeaikoina että yleensä riitaan tarvitaan kaksi. mustelmia tulee lapsilla aina, tyttöni ei tappele mutta on ihan mustelmilla jaloistaan ja oikeastaan joka paikasta.Yritähän seurailla vielä tilannetta, jos vakavampaa alkaa tapahtua niin vahemmat vastuuseen! vanhempien on aina puututtava kiusaamiseen, myös koulukiusaamiseen!

      Toivottavasti saat rauhan / mielenrauhan asiaasi pian ja kaikki selviää! :)

      • äippä77

        mene itse vahtaamaan mitä siellä leikeissä tapahtuu!


      • sm
        äippä77 kirjoitti:

        mene itse vahtaamaan mitä siellä leikeissä tapahtuu!

        lapset on ilkeitä toisiaan kohtaan ja joillain on taipumusta myös kiristää toista kertomaan äitilleen mitä on tapahtunut elikkä kehotan sinua äitinä menemään vahtimaan kauempaa miten lapset siellä käyttäytyy...itse olen huomannut kuinka joku tyttö esim rupeaa itkemään jos ei saa haluamaansa lelua minkä poikani otti ja rientää äitinsä luokse märisee..mutta jos potkitaan toista selkään se on jo paha!..mene tarkkailemaan ja ota vaikka kuvia jos ei muu auta.kiusaamisesta jää suuret jäljet !


      • ole läsnä
        äippä77 kirjoitti:

        mene itse vahtaamaan mitä siellä leikeissä tapahtuu!

        Vanhemman paikkaon lasten lähellä ja katsella sivusilmällä. Jos ei ole läsnäoleva vanhempi on peli jo menetetty. ajoissa kun opettaa lapsen kunnioittamaan auktoriteetteja niin puhumalla selviää monesti. Itse laitoin yhen tyttöni kaverin jäähylle ja tuotti Hyvän tuloksen tilanne korjaantui...


    • 01kskfksksjdjd893248

      perus lapsia...
      ...ja perus äitejä/isiä

      enään ei ole perus lapsi semmoinen joka leikkii niinkuin 8 luvulla syntyneet tai muuna vuosikymmeninä

    • aiti.77

      Lastasi on kiusattu ja sen takia se ei nuku kunnolla eikä syö kohta, tämä oli minun aloitukseni taannoin.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9178441

      Älä anna sen lapsesi leikkiä sen toisen kaverin kanssa tilanne pahenee, kun kiusaajan ja väkivaltaisen lapsen vanhemmat ei puutu.
      Lapsesi on solidaarinen ja ei halua pettää ns. kaveria joka on vain turmioksi hänelle.

      Eli kyse ei ole normaalista silloin kun se vaikuttaa yöuniin.

      • 3poikaa

        Kyllähän poikien leikit on rajuja. Mulla kolme poikaa ja varsinkin kaksi vanhinta jossain vaiheessa painivat ja 'rökittivät' toisiaan. Jatkuvasti sai olla erotuomarin hommissa.
        Mutta koskaan ei ollut kengänjälkeä tms selässä ja pienen painimatsin jälkeen olivat taas ylimmät ystävät.
        Pojat on poikia juu mutta kyllä tuo aloittajan tapaus kuulostaa jo siltä että siihen pitää puuttua!


    • lapsuudessa kiusattu

      Ei muutako sanot lapsellesi että haetaan uusia kavereita, ei tuommoisilla mitään tee jotka aivan pänttää ja kiusaa. Pitää sanoa lapselle että lyöminen sekä kiusaaminen on rumaa. Hyvä esimerkki itsestäni on ala-aste ajoilta, aivan kaikki kiusasivat meikäläistä ja itkien menin kerran kotiin ja isä huomasi asian, isä kysy että mikä on.
      Selitin tilanteen ja isä siihen tuumasi että lyö turpiin jos vielä kiusaavat, tein työtä käskettyä seuraavan kerran ku tuli kiusaaja paikalle, johan loppui kerralla se kiusaaminen.

      • Sääli on sairautta

        Miksi nykyään ei kakarat saa pihalla katsoa nokkimis järjestystä? Jos poikaasi kiusataan opeta se tappelemaan antamaan takaisin. Mitä sinä siellä teet asioita pahentamassa? Vai huudetaanko pojallesi jo että mamman poika.


      • O.O'
        Sääli on sairautta kirjoitti:

        Miksi nykyään ei kakarat saa pihalla katsoa nokkimis järjestystä? Jos poikaasi kiusataan opeta se tappelemaan antamaan takaisin. Mitä sinä siellä teet asioita pahentamassa? Vai huudetaanko pojallesi jo että mamman poika.

        Minun mielestäni pojalle pitäisi opettaa miten puollustaudutaan mutta se on kyllä aika ikävää tuo kiusaus... eihän se koskaan ole mukavaa. Kaikkia on varmasti kiusattu joskus mutta pitäisi kyllä kiusaajan vanhemmille sanoa asiasta . Pojilla on kyllä yleensä rajut leikit, ei kyllä kengän jälkiä tarvitse tulla..


      • pois ongelmista
        Sääli on sairautta kirjoitti:

        Miksi nykyään ei kakarat saa pihalla katsoa nokkimis järjestystä? Jos poikaasi kiusataan opeta se tappelemaan antamaan takaisin. Mitä sinä siellä teet asioita pahentamassa? Vai huudetaanko pojallesi jo että mamman poika.

        Ongelmat toki kasaantuvat itä-helsinkiin. Joten se omistus asunnon hankkiminen ikivelalla tuolta ongelma lähiöstä ei tainnut olla se fiksuin kortti. Kannattaisi harkita muuttaa jonnekkin järkevämmälle asuinalueelle.


      • Sääli on sairautta kirjoitti:

        Miksi nykyään ei kakarat saa pihalla katsoa nokkimis järjestystä? Jos poikaasi kiusataan opeta se tappelemaan antamaan takaisin. Mitä sinä siellä teet asioita pahentamassa? Vai huudetaanko pojallesi jo että mamman poika.

        saat kohta itse varoa nuorisoa koska saa luvan vanhemmalta käydä päälle. Takaisin voi kyllä joissaiin tapauksissa lyödä mutta ei pikkuinen alle kouluiän. Neuvottelemalla onko se ainoa keino selvitä kiusaajasta.


    • Täti

      Olisi tehtävä. Lasten leikit menevät ihan mahottomiksi nykyisin...Eivät voi leikkiä ilman kitinöitä, läpsimisiä, potkimisia ja puremisia. Eivät yhtään kuuntele niinkuin ei ois korvia ollenkaan. Tiedän mitä tuo lasten leikki nykyisin on, joutunut ja tullut sen verran sivusta seurattua...Tuo on sitä vapaata kasvatusta.

      Jos vapaassa kasvatuksessa ei saa tukistaa tai vetää korvalehdestä..Eihän se kiellä opettamasta lapsia sitten sanallisesti ja kertoa ettei niin saa tehdä. Mutta vanhemmat vähättelevät sitä mitä lapset tekevät, tilanteen tullen sitä lepsusti sanotaan että ei saa potkia, ja se unohdetaan sitten. Asia pitäisi kunnolla käsitellä. Samanlaisia ne on tytöt kuin pojatkin.

      Tiedän yhden papankin joka käskee tyttärensä lapsia tekemään pahaa, kiukuttelemaan kun heitä hoidetaan...Käskeen suihkuttaa vesipyssyllä vettä vaatteille, jos se kaikki kohdistuisi siihen itteensä niin sitä ei kyllä kestäis. Lapsia pitää neuvoa ja opastaa parempaan suuntaan eikä pahuuteen.

      Minä olen yrittänyt samalla hoitaessa opettaa heille miten pitää olla mutta taitaa olla yhtä tyhjän kanssa :( Eivät malta kuunnella. Tekisi mieli sanoa hoitosopimuksen irti. Käytin uimassakin mutta kun eivät totellu mitä sanoin siihen jäi uima reissut. Luulis olevan hyvillään kun tätillä on aikaa heitä katsoa. Ja uimas käyttää. Mutta kun ei kaikki lapset osaa edes perusjuttuja...käyttäytyä!!!

      Sitten vanhemmat sanovat kun ei jaksa aina lapsia katsoa tarvivat omaa aikaa ja sitten lapset jollekin hoitoon...En ihmettele yhtään jos voimat menevät siinä kun jatkuvasti pitää komentaa, kun ei ole sitä perusjuttuja ja käyttäytymisiä opetettu ollenkaan.

      Jos sanot lapselle että EI niin hän siitä huolimatta sen tekee vaikka se ois kuin väärin, Miten menet siinä ottamaan korvasta tai niskasta kiinni ja sanoa että sanoin EI se kans sitä tarkoittaa...Ois varmaan viranomaiset niskassa kiinni...

      Tuollainen kuri ois kyllä minusta suotavaa jos oikeesti olisi lapsi pahanteossa, Mutta se lasta lyöminen ja muuten satuttaminen sitä en hyväksy ollenkaan. Joku kuri kumminkin pitäisi olla.

    • kokemusta on

      sosiaali puolelle naapureistasi.eli yhteys lastenvalvojaan,voihan olla takana vaikka mitä kun tuolla tapaa käyttäytyy se naapurin poika.

    • norsku norsu

      kantes kertoa ja tyhmä naapuri>:(

      • on.

        Mitä ilmeisemmin lyhyehkö,koska kengän jälki oli selässä? Kyllä mononkuva oli minun nuoruudessani takapuolessa. Pitää normaalin pojan kestää vastoinkäymisiäkin,siitä se karaistuu kun kavereiden kanssa painitaan ja välillä tapellaan. Liika hyssyttely saa vaan aikaiseksi traumoja,kun ei saa purettua toimintatarmoa.Unissakävelykin loppuu,kun tenava laitetaan nukkumaan viimeistään klo 21 ja vähennetään siltä television katselua.


    • ilmainen neuvo

      kertoa siksi ettei paljastuisi mitä hän teki silloin.
      Sinun kannattaa sanoa että en suutu siitä mitä sinä teit, jos teit. Haluaisin vain tietää kuka sinua on potkaissut.
      Vaikka hän ei heti kerrokkaan, niin elä suutu/pety siitäkään.
      Näin lapsi oppii luottamaan vanhempaan, ja kertomaan joskus myöshemmin todella pahatkin asiat vaikka olisi itse tehnytkin jotain.
      Silloin asian voi selvittää ja auttaa omaa lasta.

    • kauheaäiti

      kiellä lastasi leikkimästä kyseisen naapurin muksun kanssa.. . sanot vain että löytyy pajlon mukavempia kavereita muualta.
      Sillä pahoin pelkää, että lasten kasvaessa väkivlta ym. häiriökäyttäytyminen lisääntyy.
      suojele lastasi vielä kun voit vaikuttaa.

      Minä olen muokannut lasteni kaveriporukkaa kertomalla suoraan, ettei väkivalta..kiusaaminen.. tms. ole normaali käyttäytymistä ja on vanhempia joilla ei ole perusedellytyksiä lasten kasvatukseen. ja pysyköön erossa ihmisistä joiden kielenkäyttö on ala arvoista.

    • järjestykseen. Näin aina sanovat sellaiset ihmiset jotka eivät todella välitä mitä toisen lapselle tapahtuu. Kouluelämässä etenkin aina yritetään yleistää ja vähätellä. Opettajasta lähtien.
      Jos ei se naapurin lapsi itse lyö niin ainakin se yllyyttä toista , koska sellainen on tapana jos vanhemmat eivät puutu asiaan. Olkaa tarkkana ja viekää neuvolaan tämä asia.

    • puutu ajoissa

      Myös asioiden salaaminen on lapsille rankkaa. Hän kenties haluaisi kertoa sinulle muttei uskalla. Vaikkei fyysistä väkivaltaa olisikaan, lapset osaavat raa'asti pudottaa jonkun porukastaan. Porukasta pois joutumisen pelkokin voi häntä vaivata.

      Mikäli lapset ovat sen ikäisiä että leikkivät suljetulla alueella, ihmettelen miksei kukaan näe tai puutu.

      Oma lapseni on vain 4-vuotias, mutta leikkimisestä ei meinannut tulla mitään pihan uuden pojan kanssa. Isompi ärsytti ja tämä huitomaan ja heitteli tavaroita ja hiekkaa hermostuessaan. Sanoin pihan muille vanhemmille, että tuon ikäisten ei vielä tarvitse leikkiä vahvemman oikeus -meiningillä. Niimnpä sovimme, että joku aikuisista on aina näkö/kuulo etäisyydellä ja puuttuu asiaan. Ja mikäli ongelmia syntyi, lietsoja vähäksi aikaa pois porukasta ja sitten yritettiin uudelleen. Kesäkuukaudet on mennyt ja homma alkaa tuottaa tulosta. Vahdimme että leikit sujuvat, kuitenkaan puuttumatta.
      Vanhempien tehtävä se kasvattaminen on, ei koulun. Ja jos ei pihaleikeissä osata olla ilman, että joku saa monoa, suunta on huono. Pojat on poikia ilman että jonkun yli on käveltävä.

      Ja telkkari.... katsomme uutiset vasta kun lapset nukkuu, kuitenkin aina jostain suhahtaa pätkä ruudussa ampuvia sotilaita. Lapsi ei koskaan ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota tai kysellyt. Kumminsa vei tutustumaan varuskuntaan jossa on töissä. Lapsi itki useana yönä ja sanoi että eihän ne tule tänne.

      pienistä se on pienillä kiinni.

    • hoitajatar,mar

      Kuule nyt näyttää siltä,että olisi syytä ilmoittaa lastensuojeluun niistä naapurin kauhulapsista,mitä ilmeisemmin se potkija on todella henkisesti häiriintynyt,ja vallankin kun naapuri ei ota kuin vähättelevän kannan koko asiaan

    • ...

      Kiellä leikkimästä kyseisen perheen lasten kanssa tai olemasta missään tekemisissä. Tee se myös selväksi sille naapurin lapselle että ei saa olla kontaktissa poikaasi koska on mennyt tähän. Ei lapsi osaa varoa väkivaltaisia lapsia, joiden vanhemmat ei välitä...

      Sun tehtävä on suojella lasta, koska itse ei osaa varoa aggressiivisia lapsia. Miksi olet antanut sen jatkua? Kerro pojelle että jos joku satuttaa, on kaveruus lopetettava heti. Uusia kavereita saattaa löytää muualta.

    • Äiti myös

      Mun mielestä nuo tapahtumat varmasti vaikuttaa lapsesi heräilyyn ja itkeskelyyn. Jos et halua kieltää lastasi leikkimästä naapurin lapsien kanssa, pyydä lapset teille leikkimään, jotta voit itse valvoa ja seurata mitä tapahtuu. Itse en päästäisi lastani naapuriin mikäli vanhemmat siellä hyväksyyn potkimisen, lyömisen yms. Tuollaiset leikit eivät ole mielestäni normaaleja leikkejä, edes pojille!
      Sä vanhempana olet lapsesi turva ja sun tehtävä on pitää hänen puoliaan, joten tee asialle jotain! Vaikka puuttumalla asioihin niin että järjestät hänelle turvallisen leikkipaikan omaan kotiin olemalla läsnä. Et varmaankaan halua lapsesi oppivan naapurin lapsien tavoille.

    • kasvattaja X 5

      Sovi poikasi kanssa, että hän voi leikkiä kyseisen pojan kanssa vai teillä ja silloin kun olet itse paikalla näkemässä mitä tapahtuu. Näin vältät pojan joutumisen silmätikuksi. Puutu asiaan napakasti, kun näet aihetta, vanhemmilla on velvollisuus suojella lastaan-kaikki pojat eivät halua leikkiä rajuja leikkejä ja liian rajut leikkikaverit yleensä tuppaavat käyttämään hyväkseen toisten "heikkoutta", eli rajumpaa menoa on luvassa.

      Vanhemmat voivat ja heidän pitää säädellä lasten leikkejä, TV katsomisia, pelaamista ja kavereita. Se on vanhempien tärkeintä kasvatustyötä, eikä pelkkä ruokkiminen ja tavaroiden hankkiminen.

      • Lapsia x 5

        Itse olen karsinut elämästäni pois kaikenmaailman "roskasakin", eikä sen koommin ole ollut kuin mukavaa ja rauhaisaa eloa.

        Kun muutimme nykyiseen kerrostaloon, emme ole olleet missään tekemisissä muiden asukkaiden kanssa, emmekä vie/päästä lapsia taloyhtiömme pihalle leikkimään. Tämä johtuu pitkälti suomalaisesta naapurikulttuurista, joka aiheuttaa lähinnä ongelmia sekä siitä, että taloyhtiössämme on niitä perinteisiä alkoholistiperheitä joiden lapsia laiminlyödään minkä seurauksena he lyövät muita lapsia yms. ihanaa.

        Sinänsä asuinpaikkamme on loistava, että asumme usean puiston ja ainakin 7 julkisen leikkipaikan vieressä jossa lapsilla on tilaa leikkiä kaikessa rauhassa, ilman kiusaajia. Vakituisia ystäviä heillä on päiväkodissa aivan riittävästi ja tarpeeksi.

        Tietenkin tällainen järjestely voi olla mahdotonta esim. yksinhuoltajalle.


      • unta vain jo tuo

        kuka kiusaa ja juttelemaan sinne ja asiassa jokin ratkaisu....itse menin koulukiusatun poikani rehtorille,opelle ja sit kiusaajan kotiin isän aikana...äiti kun vähätteli että pojat nyt on poikia...kun aijemmin yritin....se loppui kerralla se isä sano jos jatkuu poika saa arestii...jutellaan kyllä..äiti ei ollut edes isälle kertonu suojeli kiusaaja poikaansa...hymähti kun asiasta sanoin...nyt on poika huume,ym nuori ...oma poikani ammatissaan elää nuoren elämää omassa asunnossaan...meillä oli kuria ja rakkautta...laki ettei ketään kiusata.KANNATTAA PUUTTUA KUN VIELÄ VOIT ETTEI POIKASI ELÄMÄ MENE PILOILLE..OTA SELVÄÄ JA TEE JOTAIN JOKA AUTTAA LASTASI..SINUN VELVOLLISUUS ON SELVITTÄÄ ASIA ,, vaikka viranomaisten taholla jos ei muuten selviä lapsellasi oikeus olla rauhassa pihallaan


    • villasella

      Vaikka kuinka jotkut pitävät sitä normaalina, mutta he ovat sairastuneita. Lapsille pitää opettaa säännöt ettei kehenkään kosketa. Vanhemmat eivät ole ihan täysipäisiä nykyään eikä ennenkään ole olleet. Kakaroiden outoja kiljumisleikkejä arvostellessani minä olin hoidon tarpeessa niin kuin arvatessani tiesinkin kuinka vastuuttomat vanhemmat käyttäytyy, vika on aina muissa ei heissä koskaan.

      Ainoa keino on tekeytyä vähän "hulluksi" niin saa olla rauhassa naapurien kymmenpäiseltä kakaralaumalta. Silloin vanhemmat vahtii tekeleitään vähän tarkemmin muuten antaen niiden tehdä mitä mitä lystää. Vähän hullu naapuri rajoittaa kummasti kaikkea pahantekoa ja valvomattomia kakalaumoja. Jos kaikki ovat saman välinpitämättömiä naapurustossa niin ei hyvä, kengänkuvat saattavat olla kenen tahansa persuuksissa.

      Olisiko vähän liikaa pyydetty jos valvoisit kakaroidesi leikkejä ja puuttuisit asioihin muuta kuin nukkua tai tietokoneella notkuen kuten monet vanhemmat nykyään tekevät. Meidän kylällä riehui joskus pastorin poika jota kaikki pelkäsivät ja se loppui ihan sillä tavalla kun menimme oven taakse ja poika näki sen. Vanhemmat eivät olleet koskaan kotona ja talo olikin myynnissä hetken päästä. Omia lapsia ei meillä ole mutta puutuimme silti asioihin kun vanhemmat eivät kyenneet ja naapurin lapset pyysivät apua.

      • ÄITEE -51

        aikuinen toimii just noin kuin edellä kertova...hienoa huomata että joku välittää..meidän lapset teidän kakarat..moni sanoo...mutta kypsä aikuinen ei erottele kun kysymys viattomasta lapsesta,joka tarvitsee tukea ..vanhemmat kasvattaa ja antaa muiden kasvattaaa niin vain se menee...minäkin saanuyövieraaksi lapsen joka pelkäs mennä kotiin ku humalassa on vanhemmat...ja takki oli revitty rikki poikani koulukaverilla..itki poloinen poika..minä korjasin ja lohdutin että kyll tästä selvitään..aikuisenakin kiitollinen ettei jääny yksin noihin tilateisiin oli täti lähistöllä ,koulukaverin äiti,joka välitti.Kaikki lapset on kasvatuksen tulosta...myös kiusaaja joka kotona ei taida saada hyväksyntää ja rakkautta tai jotain puuttuu ,kun pitää toisia potkia yms..ei lapsi joka saa ymmärrystä tee toiselle pahaa....ja aikuisen velvollisuus on LAITTAA POIKKI ,ETTEI PAHEMMAKS MEE..JA LAPSELLE TRAUMAA


    • hoh hoijaa

      joku vanha kreikkalainen jo sanoi;
      lapselle pitää asettaa rajat, että nuorena osaa hallita itseään, ettei vanhuksena tarvi katua , mitä on tehnyt aikuisiässä.

    • lovetti

      unissaan kävely on normaalia,nuorille,aina,muuten on jokin vialla!

    • Asiasta tietävä

      Kannattaa alkaa seuraileen poikien touhuja. Vahinkoja sattuu, mutta kun saa kiinni pojat jostain aiheellisesta voi tehdä lasten vanhemmille valituksen ja jos ei kotoa löydy halua puuttua tilanteeseen, poliisi on seuraava etappi. 14vuotias on jo vastuussa rikosoikeudellisesti teoistaan ja kiusantekijä kiittää myöhemmin jos puututaan. lapsen puolesta vanhemmalla on velvollisuus ajatella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1113
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      769
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      760
    6. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    8. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    9. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      744
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe