MAN:in vaihteisto

Omituinen juttu

Eli tiedän kyllä miten toimii normaali aluevaihteisto ja jakajavaihteisto.

Mutta töissä on nyt uusi MAN jossa on 8 vaihdetta sekä C ja R, mutta nämä kaikki kahdeksan vaihdetta on siis vierekkäin, mutta silti ohjeissa puhutaan aluevaihteistosta, sekä että pitää jossain välissä kun vaihtaa, niin lydä kämmenpohjalla kevyesti nuppia yms juttuja.

Eli osaisiko joku selkeästi kertoa miten tuo vaihteisto toimii, mitään erillistä nappia ei vaihdekepissä ole...

21

6194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZF

      C on ryömintävaihde ja R pakki. Kepissä on ensin H-kaaviolla ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen. Sitten kun napautat vaihdekeppiä vapaalla vähän voimakkaammin oikealle, vaihtuu alue isolle (tässä välissä kannattaa käyttää vaikka käsi irti kepistä, että ehtii alue varmasti vaihtua ennen seuraavan vaihteen kytkemistä). Sitten on taas H-kaaviolla vaihteet vitosesta kasiin. Vapaalla vaihdekeppiä vasemmalle napauttamalla menee taas pieni alue päälle. Pienellä alueella vaihdekeppi keskittää 3-4 linjalle ja isolla alueella 5-6 linjalle.

      • omituinen juttu

        keppi ei ikinä liiku kuin maksimissaan kolmessa eri kohdassa sivuttaissuunnassa (eli ihan kuten viisivaihteisessa henkilöautossa)?

        Ja siis "pienellä alueella" on käytössä vaihteet CR1234 ja isolla alueella 5678, meinkö oikein

        Entä kun on kytketty tuo iso alue, niin liikkuuko silloin keppi ainoastaan kahdessa kohdassa poikittaissuunnassa, tai voiko sen myös työntää täysin vasemmalle, ja jos voi, niin mitä siinä kohtaa on?

        On kyllä todella omituinen systeemi tuossa, mun mielestä, vanhanhempi MAN 5 vaihteisella automaatilla oli pal helpompi :/


      • yx kuski vaan
        omituinen juttu kirjoitti:

        keppi ei ikinä liiku kuin maksimissaan kolmessa eri kohdassa sivuttaissuunnassa (eli ihan kuten viisivaihteisessa henkilöautossa)?

        Ja siis "pienellä alueella" on käytössä vaihteet CR1234 ja isolla alueella 5678, meinkö oikein

        Entä kun on kytketty tuo iso alue, niin liikkuuko silloin keppi ainoastaan kahdessa kohdassa poikittaissuunnassa, tai voiko sen myös työntää täysin vasemmalle, ja jos voi, niin mitä siinä kohtaa on?

        On kyllä todella omituinen systeemi tuossa, mun mielestä, vanhanhempi MAN 5 vaihteisella automaatilla oli pal helpompi :/

        tuo laatikko ns. tupla H kaavio. ja aivan oikein eli pienellä puolella pakki ryömäri ja 1 2 3 4 ja isolla loput. kun sitä keppiä liikutat pieneltä isolle alueelle sen kyllä huomaat. aivan sama ääni kuin vaihtaisit sen alueen napista. se keppi menee vähän "jäykemmän" kohdan yli ja taitaapi jäädäkkin vähän oikealle verrattuna pieneen alueeseen. isolla alueella keppi liikkuu kahdessa kohdassa ja aluesalpa estää pienelle menon liian suuressa nopeudessa, samoin kuin muissakin askeissa. kannattaa kaydä paikallaan vaihteet kerran läpi ennekuin lähtee tien päälle arpomaan numeroita.

        oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty??? no tuo saattaa tuntua teoriassa ihan ydinfysiikalta, mutta kun lähdet ajamaan niin huomaat että ei se ollutkaan niin vaikeaa.


      • menikös nyt oikein?
        yx kuski vaan kirjoitti:

        tuo laatikko ns. tupla H kaavio. ja aivan oikein eli pienellä puolella pakki ryömäri ja 1 2 3 4 ja isolla loput. kun sitä keppiä liikutat pieneltä isolle alueelle sen kyllä huomaat. aivan sama ääni kuin vaihtaisit sen alueen napista. se keppi menee vähän "jäykemmän" kohdan yli ja taitaapi jäädäkkin vähän oikealle verrattuna pieneen alueeseen. isolla alueella keppi liikkuu kahdessa kohdassa ja aluesalpa estää pienelle menon liian suuressa nopeudessa, samoin kuin muissakin askeissa. kannattaa kaydä paikallaan vaihteet kerran läpi ennekuin lähtee tien päälle arpomaan numeroita.

        oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty??? no tuo saattaa tuntua teoriassa ihan ydinfysiikalta, mutta kun lähdet ajamaan niin huomaat että ei se ollutkaan niin vaikeaa.

        Keppi liikkuu "aina" vain C/R ja 2/4 eli kolmen loven väliä?

        Ja kun laittaa isolle alueelle, niin ykkönen muuttuu vitoseksi, kakkonen kutoseksi, kolmonen seiskaksi ja nelonen kasiksi?

        Jos noin on, niin on kyllä todella surkeasti selitetty tuo ohjeissa, eikä ainakaan selkeytä asiaa se, että nuo vaihteet 5-8 on siellä "sivulla" vaikka ne ei todellisuudessa ole...


      • Mutta melkeen
        menikös nyt oikein? kirjoitti:

        Keppi liikkuu "aina" vain C/R ja 2/4 eli kolmen loven väliä?

        Ja kun laittaa isolle alueelle, niin ykkönen muuttuu vitoseksi, kakkonen kutoseksi, kolmonen seiskaksi ja nelonen kasiksi?

        Jos noin on, niin on kyllä todella surkeasti selitetty tuo ohjeissa, eikä ainakaan selkeytä asiaa se, että nuo vaihteet 5-8 on siellä "sivulla" vaikka ne ei todellisuudessa ole...

        Vaan vaihteet on juurikin siellä paikoissa missä ne keppiin on merkattu mutta välissä 5/6 ja 3/4 on semmonen jäykempi kohta jolloin menee iso tai pieni alue, riippuen kumpaan suuntaan siirrät keppiä...

        Se taasen missä väliss tulee keppiä lyödä kevyesti, niin ei tuu kyllä mieleen ittellekään mitä se meinaa....


    • Vai mitä sotkette

      Kun yritäette selittää tuon YKSINKERTAISEN asian noi moinmutkikkaasti.

      Eli jokainen vaihde on tismalleen siinä kohdassa missä se kaaviossakin on, eli mikään ei muutu miksikään eri vaihteeksi, se on vaan jos keppi menis poikittaissuunnassa viiden eri loven yli valtoimenaan, niin olisi tuuripeliä mikä vaihde menee (ainakin melkein tuuripeliä)

      Pienellä alueela keppi siis liikkuu välillä RC 34 ei edes mene enpää oikeaan vapaaehtoisesti.

      Sitten taasen suurella alueella keppi pääsee liikkumaan vain väliä 65 78 eikä mene enempää vasempaan vapaaehtoisesti.

      Ja nappia tosiaan ei ole, mutta lyömällä keppiä alaspäin, vaihtuu alueelta toiselle.

      Ja "oikeasti" siis autossa on vain neljä vaihdetta eteenpäin, ja isolla alueella siis käydän "oikeasti" läpi vaan vaihteet 1-4 uudestaan, mutta siitä sun ei tartte tietää mitään, auto hoitaa homman.

      Ja kysyit myös jossain välissä että mitä tapahtuu jos koittaa laittaa R:n tai C:n isolla alueell, niin ei mitään, koska keppi ei mene isolla alueella sinne asti...

      • Omituinen juttu

        Mutta se jäi vielä epäselväksi, että ohjaantuuko se keppi itsetään enemmän sinne oikealle kun laittaa ison alueen, ja taasne vastaavasti vasemmalle kun laittaa pinen alueen, tai onko tossa välissä vaan joku lukkosalpa jonka yli voi siirtää vaihteen aina haluttuun suuntaan?


        Ja voisihan tuo olla vaikka niin että väliä 3-5 keppi menisi ilman mitään josuia, ja ykköseen ja seiskaan ois sitten jousi ja perutukseen jäyksempi jousi, ja että auto hoitaisi itse tuon aluevaihteiston käytön, mutta sehän olisi ihan liian helppoa...


      • öllölä
        Omituinen juttu kirjoitti:

        Mutta se jäi vielä epäselväksi, että ohjaantuuko se keppi itsetään enemmän sinne oikealle kun laittaa ison alueen, ja taasne vastaavasti vasemmalle kun laittaa pinen alueen, tai onko tossa välissä vaan joku lukkosalpa jonka yli voi siirtää vaihteen aina haluttuun suuntaan?


        Ja voisihan tuo olla vaikka niin että väliä 3-5 keppi menisi ilman mitään josuia, ja ykköseen ja seiskaan ois sitten jousi ja perutukseen jäyksempi jousi, ja että auto hoitaisi itse tuon aluevaihteiston käytön, mutta sehän olisi ihan liian helppoa...

        ja omasta mielestäni jopa nopeampi ja mukavampi käyttää kuin tuo nappisysteemi kun sen kerran oppii. Ei siinä normiälyisellä kaverilla mene kuin vartti niin sen jo oppii, ja pari kertaa kun on sen kanssa ajanut niin homma sujuu jo luonnostaan. Näillä selityksillä saa vaan asian kuulostamaan paljon hankalammalta mitä se on. Se ei ohjaannu itsestään oikealle. Jos liikaa vedät vasemmalle niin menee pieni alue päälle.


      • ihme systeemi
        öllölä kirjoitti:

        ja omasta mielestäni jopa nopeampi ja mukavampi käyttää kuin tuo nappisysteemi kun sen kerran oppii. Ei siinä normiälyisellä kaverilla mene kuin vartti niin sen jo oppii, ja pari kertaa kun on sen kanssa ajanut niin homma sujuu jo luonnostaan. Näillä selityksillä saa vaan asian kuulostamaan paljon hankalammalta mitä se on. Se ei ohjaannu itsestään oikealle. Jos liikaa vedät vasemmalle niin menee pieni alue päälle.

        äläkä niin vaikeasti

        "Se ei ohjaannu itsestään oikealle. Jos liikaa vedät vasemmalle niin menee pieni alue päälle." eli meneekö siis kuitenkin iso alue itsestään pälle kun mennään välistä 3/4 väliin 5/6 ja päinvastoin mennessä pieni alue, tuo olisi hyvin loogista...

        Mutta missä välissä sitten keppiä lydään.

        Ja joudun kuitenkin tuota autoa jossain vaiheessa ajaan, ja ois hyvä tietää teoriassa miten toi menee, ku muutenkin on kytkimen ja vaihteiden käyttö vähän hukassa kun vain automaatteja oon ajanut...

        Ja kyllä se olisi paljon loogisempaa että olisi nappi, jonka jälkeen käytäisi vaihteet 1-4 uudestaan läpi


      • yx kuski vaan
        ihme systeemi kirjoitti:

        äläkä niin vaikeasti

        "Se ei ohjaannu itsestään oikealle. Jos liikaa vedät vasemmalle niin menee pieni alue päälle." eli meneekö siis kuitenkin iso alue itsestään pälle kun mennään välistä 3/4 väliin 5/6 ja päinvastoin mennessä pieni alue, tuo olisi hyvin loogista...

        Mutta missä välissä sitten keppiä lydään.

        Ja joudun kuitenkin tuota autoa jossain vaiheessa ajaan, ja ois hyvä tietää teoriassa miten toi menee, ku muutenkin on kytkimen ja vaihteiden käyttö vähän hukassa kun vain automaatteja oon ajanut...

        Ja kyllä se olisi paljon loogisempaa että olisi nappi, jonka jälkeen käytäisi vaihteet 1-4 uudestaan läpi

        jos pyydät sen edellisen kuskin( joka ehkä sen askin on jo oppinut) näyttämään sulle, näin ainakin itse tekisin. nyt kun tarkemmin ja ajatuksella noita viestejä olen lukenut niin ilmeisesti tuo alueen vaihto on muuttunut. jos näin on niin ei minullakaan ole tietoa miten sitä keppiä pitäisi hakata että saa alueen vaihdettua. tosin omat kokemukset ovat niin vanhoja että "uudistusta" on voinut hyvinkin tulla. ennen ainakin noissa armeijan keksinnoissä ja 2228 mersussa jota JOUDUIN työkseni ajamaan oli tuo alueen vaihto sivulle. eiköhän tuo muuten ole sama laatikko, ainakin toiminnaltaan.


      • Ettekö tiedä itsekää
        yx kuski vaan kirjoitti:

        jos pyydät sen edellisen kuskin( joka ehkä sen askin on jo oppinut) näyttämään sulle, näin ainakin itse tekisin. nyt kun tarkemmin ja ajatuksella noita viestejä olen lukenut niin ilmeisesti tuo alueen vaihto on muuttunut. jos näin on niin ei minullakaan ole tietoa miten sitä keppiä pitäisi hakata että saa alueen vaihdettua. tosin omat kokemukset ovat niin vanhoja että "uudistusta" on voinut hyvinkin tulla. ennen ainakin noissa armeijan keksinnoissä ja 2228 mersussa jota JOUDUIN työkseni ajamaan oli tuo alueen vaihto sivulle. eiköhän tuo muuten ole sama laatikko, ainakin toiminnaltaan.

        Se MANin vaihteisto, koska netissä pystyy jopa täysin selittämään miten ajetaan helikopterilla (siis ihan yksityiskohtaisesti) mutta ei sitä miten 8 vaihteinen vaihteisto toimii...

        Ja vaikkapa Volvon 3 C R vaihteiston toiminta on todella yksinkertaista selittää niin että jokainen sen ymmärtää, vaikka tossa on sentään 12 vaihdetta eteenpäin...


      • gearo
        Ettekö tiedä itsekää kirjoitti:

        Se MANin vaihteisto, koska netissä pystyy jopa täysin selittämään miten ajetaan helikopterilla (siis ihan yksityiskohtaisesti) mutta ei sitä miten 8 vaihteinen vaihteisto toimii...

        Ja vaikkapa Volvon 3 C R vaihteiston toiminta on todella yksinkertaista selittää niin että jokainen sen ymmärtää, vaikka tossa on sentään 12 vaihdetta eteenpäin...

        Normi järjellä varustettu ymmärtää itsekin tuon tuplahoo-kaavion toiminnan, muut kysyy sellaiselta joka sitä autoa on ajanut. Jos on sisäistänyt asiasta edes sen verran että se alueen vaihto tapahtuu siitä kepistä niin ei siinä mahdottoman monta vaihtoehtoa ole.


      • öllölä
        ihme systeemi kirjoitti:

        äläkä niin vaikeasti

        "Se ei ohjaannu itsestään oikealle. Jos liikaa vedät vasemmalle niin menee pieni alue päälle." eli meneekö siis kuitenkin iso alue itsestään pälle kun mennään välistä 3/4 väliin 5/6 ja päinvastoin mennessä pieni alue, tuo olisi hyvin loogista...

        Mutta missä välissä sitten keppiä lydään.

        Ja joudun kuitenkin tuota autoa jossain vaiheessa ajaan, ja ois hyvä tietää teoriassa miten toi menee, ku muutenkin on kytkimen ja vaihteiden käyttö vähän hukassa kun vain automaatteja oon ajanut...

        Ja kyllä se olisi paljon loogisempaa että olisi nappi, jonka jälkeen käytäisi vaihteet 1-4 uudestaan läpi

        eli kun kepakko on siinä keskellä vapaa asennossa niin heilauttamalla sitä vasemmalle sivulle niin menee pieni alue päälle ja oikealle heilauttamalla taas iso. Keppi palaa aina itsestään takaisin vapaa kohtaan aluevaihdon jälkeen jos et sitä muualle liikuta. Kyllä ne vaihteet sieltä löytyy kun hetken ajat.


      • Missä vikaa?
        öllölä kirjoitti:

        eli kun kepakko on siinä keskellä vapaa asennossa niin heilauttamalla sitä vasemmalle sivulle niin menee pieni alue päälle ja oikealle heilauttamalla taas iso. Keppi palaa aina itsestään takaisin vapaa kohtaan aluevaihdon jälkeen jos et sitä muualle liikuta. Kyllä ne vaihteet sieltä löytyy kun hetken ajat.

        Eli mitä eroa on kepin heilauttamisella, ja sillä että siirretään toinen vaihde päällä, ja mihin vapaa kohtaan se palaa, ison tai pienen alueen.


        On se se ihme, miten on niiiiiin vaikeaa selittää teiltä tommonen yksinkertainen juttu, vaikka taatusti tidätte tismalleen miten se toimii


      • t,jud
        Missä vikaa? kirjoitti:

        Eli mitä eroa on kepin heilauttamisella, ja sillä että siirretään toinen vaihde päällä, ja mihin vapaa kohtaan se palaa, ison tai pienen alueen.


        On se se ihme, miten on niiiiiin vaikeaa selittää teiltä tommonen yksinkertainen juttu, vaikka taatusti tidätte tismalleen miten se toimii

        Roikutko sinä siinä risussa kokoajan? Anna olla ja mene varastolle.


    • Omituinen juttu

      Tulee vastuksia tyyliin "joo se on ihan helppo" mutta sitten kun kysytään miten se toimii, niin tulee vastuksia "kyllä sen kokeilemalla oppii, pyydä jotain näyttämään..."

      Eli ei se toiminta kauhean helppoa ole, jos sitä ei pysty teksillä kertomaan miten se toimii...

      • helep-poo

        Jos ei tuotakaan ymmärrä oivalla itse niin on tämä kyselijä tainnut pienenä tyttönä palikkapelissäkin hakata nelikuutiota pyöreään reikään.


      • ehkä näin kuitenkin
        helep-poo kirjoitti:

        Jos ei tuotakaan ymmärrä oivalla itse niin on tämä kyselijä tainnut pienenä tyttönä palikkapelissäkin hakata nelikuutiota pyöreään reikään.

        Rekkakuskit pitää omaa hommaa niin hienona "ei tuota voi selittää, kyllä sen sitten oivaltaa kun ajaa" "siis omg toihan on ihan tavallinen tupla-h kaavio"

        Eli siis helikopterin lentämisen ja hallintalaitteiden pystyy selittämään jopa täällä, muttta ei kuormurin vaihteiston toimintaa....


      • helikopterillakin on

        Helikopterin ajo on helpompaa kuin tuo, ja helpommin selitettävssä...

        No ei vaiskaan


        Jokainen vaihde on tismalleen siinä kohdassa mikä on kaaviossa mikään vaihde ei muutu miksikään.

        Pienellä alueella keppi pääsee liikkumaan poikittaissuunnassa väliä R-3 eli ihan normaaisti, ei edes mene sinne oikealla päin liikaa että menis ison alueen puolelle.

        Kun taasen vapaalla sitten napautat keppiä kädellä, niin keppi siirtyy hieman oikeammalle ja keppi liikkuu sivuttaissuunnassa 5-7 väliä, eikä edes mene liikaa vasemmalle.

        Ja sitten taas vaalla kun napautat keppiä, niin keppi ohjaantuu hieman vasemmalle ja se liikkuu sivuttaissuunnassa R-3


        Eli siellä EI ole mikään jäykempää kohtaa eikä keppiä lyödä sen yli


    • veljet

      Ei kyllä ole helpompaa ku volvon i sift

    • Keppivaihteet

      On niin yksinkertainen vaihteisto zf h kaavio,että jos on ajokortin suorittanut,ei ole vaihteisto enää ongelma. Kokemusta on ja aika nopea vaihtaa isommalle.
      Fulleriin ehkä joudut totuttelemaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe