Viroon muutto

estin45

Viime viikolla tein muuttoilmoitukseni Viroon. Minulla on ollut siellä asunto jo lähes vuoden, mutta nyt siirtyi sinne paperitkin. Muuttoilmoituksen tein Pohjois-Tallinnan kaupunginhallitukselle ja sain muutamassa päivässä virolaisen henkilötunnuksen. Tunnuksella anoin kansalaisuusvirastosta (kodakondsusamet) henkilökorttia, jonka saan noin kahdessa viikossa. Joka paikassa palvelu oli ystävällistä ja nopeaa. Henkilökortti maksoi vain 50 kruunua eli reilut 3 euroa. Valokuvaus korttia varten oli ilmaista.
Viro on helppo maa, mutta maan kieli pitää hallita. Kaikki paperit ovat vain viroksi. Venäjän hallinta viron lisäksi on hyvä etu.

16

7290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sorisoooori

      Jotenkin hihityttää täällä turistina pyörivät suomalaiset, jotka pyytävät kapakissa "van biör pliis". Kun yksi olut on viroksi lähes sama kuin suomeksi. Mutta ehkä on hienompaa käyttää englantia.
      No, ei tää ehkä kuulunut tähän aiheeseen... sori.

      • Berlin fan

        Eipä auta, vaikka kyseinen lausahdus onkin lähes sama viroksi kuin suomeksi, jos sitä ei tiedä. Siispä on järkevämpää käyttää sitä kieltä (esimerkiksi englantia), mitä osaa, eikä alkaa arvailla (kun esimerkiksi kahvin ja viinerin tilaaminen arvausperiaatteella viroksi ei onnistu). En usko, että kyse on mistään hienostelusta.


      • estin45
        Berlin fan kirjoitti:

        Eipä auta, vaikka kyseinen lausahdus onkin lähes sama viroksi kuin suomeksi, jos sitä ei tiedä. Siispä on järkevämpää käyttää sitä kieltä (esimerkiksi englantia), mitä osaa, eikä alkaa arvailla (kun esimerkiksi kahvin ja viinerin tilaaminen arvausperiaatteella viroksi ei onnistu). En usko, että kyse on mistään hienostelusta.

        Joo, näinhän se on. Huvitti myyjän ilme Kaubamajassa kun mun mieheni kysyi etteikö ole todella halvempaa patjaa (=huonompaa tyynyä).


    • estin45

      Jahah, se id-kortti tulikin sitten jo kahdessa päivässä. On kyllä ripeää toimintaa, pitää sanoa!

      • estin45

        Hehhee, tunnukseni mukaan olen Saarenmaalla Kuressaaren sairaalassa syntynyt syntymäpäiväni kolmas tyttölapsi. Nähtävästi vaihtoehtoa "ulkomailla syntynyt" ei koodistossa ole olemassa. No, Saarenmaa on ihan kiva paikka.


      • Meikä poika
        estin45 kirjoitti:

        Hehhee, tunnukseni mukaan olen Saarenmaalla Kuressaaren sairaalassa syntynyt syntymäpäiväni kolmas tyttölapsi. Nähtävästi vaihtoehtoa "ulkomailla syntynyt" ei koodistossa ole olemassa. No, Saarenmaa on ihan kiva paikka.

        Millaisia asunnot ovat Eestissä? Olen katsonut asuntoilmoituksia. Näyttää, että vanhemmissa asunnoissa olisi järjestään puulämmitys ja hirmuinen määrä halkoja omakotitalon pihalla.


    • vehvilainen

      pitais saada vanha moottorivene viron lipun alle kun on jaanyt liikaa maksamatta maksuja vanhana yrittajana Suomeen ja vesille venhosen mieli eli pitaako vuokrata ensin asunto virossa etta saa henkilokortin. Luulis etta osoite ja henkilokortti tarvitaan asiointeihin virastoissa. On Helsingissa tuttu virolainen mutta han ja muut ovat aika sisaanpainkaantyneita kaikessa mika tuleee viron asioihin. Aion vanhana konnana hankkia merilaisen ja rekisteroida virossa kun jos sen rekisteroi suomessa niin vouti huomaa sen rekisterissa ja haluaa realisoida sen edunsaajille. Osaan jokusen sanan venajaa ja se on etu kun on tekemisissa virolaisten kanssa. Jos olen oikein ymmartanyt niin venajan karhu putin puhuu jonkin verran mafiapotaskaa. Eikun kyna sauhuamaan josn jotain asiaan liittyvaa ja jos se on hamaran rajamailla niin aina parempaa.

    • dfghj27

      Paljonko maksaa nykyään eläminen Tallinnassa? Eli paljon pitää tienata jotta saa kohtuullisen elämän tason? Siis asunnon vuokra ruoka. Olisin valmis muuttamaan myös jaettuun huoneistoon.

      • vastaus222

        Tallinna vuokrat on tosi isot muuhun maahan verrattuna, esim. yksiö alk.180€/kk ja päälle "kommunaal kulud", vesi, sähkö ja mahdollisesti kaasu, elikkäs 50-150€. Esim. Pldiskissa puolet halvempaa, ja matkaa tallinnaan vain n.60km!!

        Asuntoja löytyy osoitteista www.k.ee ja www.city24.ee, tiedot ihan suomeksikin:)


      • tallinnalainen
        vastaus222 kirjoitti:

        Tallinna vuokrat on tosi isot muuhun maahan verrattuna, esim. yksiö alk.180€/kk ja päälle "kommunaal kulud", vesi, sähkö ja mahdollisesti kaasu, elikkäs 50-150€. Esim. Pldiskissa puolet halvempaa, ja matkaa tallinnaan vain n.60km!!

        Asuntoja löytyy osoitteista www.k.ee ja www.city24.ee, tiedot ihan suomeksikin:)

        Paldiski on yksinkertaisesti peräreikä, vähävaraisten vanhuksien ja työttömien ominta aluetta. Suomalaisen omistama asunto käännetään tuolla viimeistään parin kuukauden kuluessa.
        Kannattaa miettiä vähän tarkemmin mihin on varaa ja mihin ei.


    • Velkakierteessä 2011

      Moi!

      Mitenhän menee kun olen suomalainen mies 43 vuotta ja minulla on ulosotossa aika paljon maksettavaa. Joka kuukausi menee tietty summa ulosottoon.

      Jos muutankin Viroon asumaan, käyn viikot Suomessa työssä ja palkka maksetaan viron pankkitilille?

      Onnistuuko? Onko kokemusta?

    • tallinnalainennn

      Hah, henkilökortti 3 euroa? Ei tod. Maksoin siitä juuri 25e.

      • Ennen oli ennen...

        Tallinnassa on nykyään suomen hinnat.


    • Kycykpjyygtdtjn

      Ääliö,,,3 euroo vuonna 2010,,

    • maastamuutto23

      Hei,

      itselläni kanssa suunnitteilla muuttaa viroon. Miten nopeasti homma hoituu, tarkoituksena olisi mahdollisimman pian saada myös Viron rekisterissä oleva auto käyttöön. Eli kuinka kauan kestää siitä hetkestä kun on vuokrannut asunnon virosta että saa rekisteröidä ajoneuvon virolaisiin kilpiin? Pitääkö henkilöllä olla kotipaikka virossa että saa viron kilvet autoon.

    • Anonyymi

      Hieno päätös! Onnea, kannattaa ottaa askel ja häipyä Suomesta. Virossa elämänlaatu paljon parempaa.
      Terveisin Virossa jo yli 10v asunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe