Aika ajanut ohi reilaamisen

80-90 luku

Reilaaminen oli taloudellisesti paras vaihtoehto ennen, siis 70-80-ja 90-luvun alkuun.
Aikana ennen halpalentoyhtiöitä ja internettiä.
Silloin kannatti ostaa koko Euroopan kattava junalippu, reissata aina öisin ja hakea majapaikka vasta paikanpäältä retkeilymajan jonoissa toisten reilaajien kanssa.

Nykyään, 2000-luvulla on asiat toisin. Matkajärjestelyt on helppo hoitaa itse (säästää matkatoimistojen provisiot) internetin kautta. Majoitukset voi varata etukäteen helposti netin kautta (tai pvä pari ennen kohteeseen tuloa tarkistaa paikallinen tilanne).
Mukana voi kantaa käteästi minikannettavaa tai käyttää nettikahviloita.
Matka taittuu nopeasti ja helposti lentäen halpalentoyhtiöillä, siihen voi yhdistää muutaman junamatkan paikallisjunilla.

Mutta jos itse junassa istuminen on osa matkaa, eikä ajattele niinkään taloudellisuutta, mikä ettei interrailille.

6

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bikku

      Jos pelkkää taloudellisuutta aina ajattelee on paras pysytellä kotonaan. Matkustaminen maksaa aina ja se on hintansa väärtti. Jos on fanaatikko, voi tietysti pysytellä junassa koko ajan. Mutta jos on ajatteleva itsenäinen ihminen voi vapaasti yhdistellä erilaisia matkustusmuotoja ja löytää niistä itselleen sopivimmat. Niin me teemme, käytämme halpalentoyhtiöitä ja Finnairinkin tarjouksia, liikumme Keski-Euroopassa junilla ja joskus Eurobusseillakin, joskus ajamme sinne autolla ja vaihdamme välillä matkustusmuotoa, käytämme halpoja hotelleja, hostelleja ja leirintämökkejäkin. Keskinen, kaakkoinen ja itäinen Eurooppa on tähän tarkoitukseen ehtymätön.

      • vanha reilaaja

        reilaaminenhan on junalla matkailua. ei siihen kuulu bussit tai lennot. siksi se on vanhentunut matkustuskeino. järkevä ihminen toisaan vaikka lentää ensin keski-euroopaan ja ostaa sitten junaliput erikseen. netti tekee maailmasta pienen.


      • Juna on nopea
        vanha reilaaja kirjoitti:

        reilaaminenhan on junalla matkailua. ei siihen kuulu bussit tai lennot. siksi se on vanhentunut matkustuskeino. järkevä ihminen toisaan vaikka lentää ensin keski-euroopaan ja ostaa sitten junaliput erikseen. netti tekee maailmasta pienen.

        Aikuisten reililippu (1.lk) on usein kannattava. Siirtyminen Keski-Eurooppaan toki on järkevintä lentäen. Nopea junayhteys Tallinnasta Berliiniin auttaisi suomalaisia paljon.


    • Pari pointtia

      Suomi on vähän syrjässä, eikä täältä ole kunnollista liityntää keski-eurooppalaiseen rataverkkoon. Tallinna -Berliini yhteys on tärkeä myös suomalaisille, jopa Finnairille syöttönä.

      Junan etuja ovat, että sieltä näkee maisemia, voi jättäytyä kyydistä pienelläkin paikkakunnalla ja asemat ovat keskustoissa. En sanoisi junaa vanhentuneeksi, mutta yhteyksiä Suomesta kylläkin heikoiksi.

      • Eurooppaan ja itään

        Ruotsin kautta pääsee Tanskaan, vaikkei yhteyttä voi nopeaksi kehua. Köpiksestä taas sitten onkin jo yhteyksiä, vaikka nopeat junayhteydet puuttuvatkin kokonaan Tanskasta. Hampurissa voi sitten hypätä moderniin kalustoon ja matkata pitkin Eurooppaa.

        Suomen kannalta kaksi tärkeintä nopeaa junayhteyttä ovat Tallinna - Berliini ja Helsinki - Moskova. Jos Ruotsi saa joskus yhteytensä kuntoon, niin Turku - Tukholma syöttö lentäen on kolmas tärkeä "junayhteys".


      • lento + juna
        Eurooppaan ja itään kirjoitti:

        Ruotsin kautta pääsee Tanskaan, vaikkei yhteyttä voi nopeaksi kehua. Köpiksestä taas sitten onkin jo yhteyksiä, vaikka nopeat junayhteydet puuttuvatkin kokonaan Tanskasta. Hampurissa voi sitten hypätä moderniin kalustoon ja matkata pitkin Eurooppaa.

        Suomen kannalta kaksi tärkeintä nopeaa junayhteyttä ovat Tallinna - Berliini ja Helsinki - Moskova. Jos Ruotsi saa joskus yhteytensä kuntoon, niin Turku - Tukholma syöttö lentäen on kolmas tärkeä "junayhteys".

        > Suomen kannalta kaksi tärkeintä nopeaa junayhteyttä ovat Tallinna - Berliini ja Helsinki - Moskova

        No, yritäpas lähteä Tallinnasta Berliiniin junalla, onnea matkalle. Jos saavut jollain konstilla Puolan rajalle, sitten onnistunee. Suoria yhteyksiä Tallinnasta Latviaan ja Liettuaan ei löydy, vaihtoyhteyksiakaan ei oikein saada.

        Lennetään ensin, jatketaan junalla, tämä on järkevä vaihtoehto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      191
      11579
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5489
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2777
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2405
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1871
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1845
    7. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1714
    8. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      12
      1636
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1488
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1486
    Aihe