Vihot vs. kansio?

-koo-

Oon aloittamassa lukion syksyllä, ja pohdiskelen vielä kumpiin päädyn. Kerro siis oletko itse mieltynyt vihkoihin vai kansioon ja miksi? Plussat ja miinukset :) Ja erityisesti kansion käyttäjiltä haluisin kuulla käytännön vinkkejä.

14

1402

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saaaaaana

Ite kannatan vihkoja, eipä ainakaan mene sivut sekasin. ja paljon mukavempi kantaa matkassa. menee aina oppikirjan vliin vihko mukavasti. :)

• we4wegsdg

En tajua tuota kansio juttu voisiko joku selittää .. ?
        Et minkälainen kansio ja sillee

• fingers

Saa paljon enempi tavaraa, sinne vaan aikajärjestykseen. Kunhan vaan laittaa reiät siististi. :) Tilaa se toki vie.... Kurssin jälkeen vaan joku merkki, et tietää uuden asian alkavan. :)

• moimnjasnvakjm

Ittellä on kansio ja minusta se on kätevä kun sinne saa myös kurssin aikana jaetut monisteet. Vihkoonkin ne toki saa mutta sitten ne häviää yms. Kansio vie tilaa mutta jos ostaa vihkon ja ei käytä siitä kun puolet, niin menee hukkaan jos ei ota muita kursseja aineesta. Matikassa käytän isoja A4 vihkoja, siinä tehdäään niin paljon vihkoon. Mulla on tuommonen 2 tai 3 cm paksu kansio, jakson lopussa se on aika täysi, mutta ei kuitenkaan liian, se on just sopivan kokonen. Mullon sellassia välilehtiä siellä välissa, niin erottaa aineen. Joka jakson lopussa laitan sitten kotona ne paperit eri kansioon (isompi). Vaatii tietty vähän järjestelmällisyyttä mutta... Hyvin on toiminut, aion jatkaa (meen 2.), vaikka joskus tuntuis että vihkot oliskin parempia (niitten paperien kanssa sähläys ja sit kun vahingossa repee).

• Kansio on parempi, käytin itse sellaista koko lukioajan. Kannattaa ostaa pienempi/kevyempi kansio tunneille mukaan ja kotiin pari isompaa kansiota, johon voi siirtää kurssin jälkeen kyseiset paperit. Sitten voi uuden jakson aloittaa taas tyhjällä kansiolla.

Pysyy myös helpommin lukionkin jälkeen tallessa kuin vihkot, ja nätimmin yhdessä paikassa. Plussana on myös se, että kaikki kursseilla jaettavat monisteet saa kätevästi rei´itettyä myös kansioon. Ja on helpompi lukea aikanaan ylioppilaskirjoituksiin muistiinpanot, kun kaikki kyseisen aineen kurssit ovat järjestyksessä kansiossa.

Huomasin myös, että kätevää oli kun kansiossa pystyi kuljettamaan tärkeitä monisteita, joita tarvitsi useammalla kurssilla, ja katsomaan niitä tarpeen mukaan(esim. kurssisuunnitelmat, kurssitarjotinmoniste, lukujärjestys, koeviikon aikataulut yms.) Makuasia, kummasta tykkää enemmän, mutta mielestäni kansio on käytännöllisempi.

• ,,-,
        keijukainen_91 kirjoitti:

Kansio on parempi, käytin itse sellaista koko lukioajan. Kannattaa ostaa pienempi/kevyempi kansio tunneille mukaan ja kotiin pari isompaa kansiota, johon voi siirtää kurssin jälkeen kyseiset paperit. Sitten voi uuden jakson aloittaa taas tyhjällä kansiolla.

Pysyy myös helpommin lukionkin jälkeen tallessa kuin vihkot, ja nätimmin yhdessä paikassa. Plussana on myös se, että kaikki kursseilla jaettavat monisteet saa kätevästi rei´itettyä myös kansioon. Ja on helpompi lukea aikanaan ylioppilaskirjoituksiin muistiinpanot, kun kaikki kyseisen aineen kurssit ovat järjestyksessä kansiossa.

Huomasin myös, että kätevää oli kun kansiossa pystyi kuljettamaan tärkeitä monisteita, joita tarvitsi useammalla kurssilla, ja katsomaan niitä tarpeen mukaan(esim. kurssisuunnitelmat, kurssitarjotinmoniste, lukujärjestys, koeviikon aikataulut yms.) Makuasia, kummasta tykkää enemmän, mutta mielestäni kansio on käytännöllisempi.

Taidanpa minäkin päätyä kansioihin, aloitan parin viikon päästä lukiossa :) Hyviä ideoita sulla, keijukainen_91. Varmaan olis kätevää käyttää jonkinlaista välilehtisysteemiä ja laittaa aina monisteet tietyn aineen kohdalle. Oliko sulla niin, että käytit vain yhtä kansiota ( kotona olevat) ja kuljetit siellä kaikkien aineiden monisteita?

Muuten en oikeen ymmärrä, siis te joilla on vihkot, liimaatteko te saamanne monisteet siihen vai sujautatte vaan väliin (=pudotat kerran ja saat huonon mielen)?

• ,,-, kirjoitti:

Taidanpa minäkin päätyä kansioihin, aloitan parin viikon päästä lukiossa :) Hyviä ideoita sulla, keijukainen_91. Varmaan olis kätevää käyttää jonkinlaista välilehtisysteemiä ja laittaa aina monisteet tietyn aineen kohdalle. Oliko sulla niin, että käytit vain yhtä kansiota ( kotona olevat) ja kuljetit siellä kaikkien aineiden monisteita?

Muuten en oikeen ymmärrä, siis te joilla on vihkot, liimaatteko te saamanne monisteet siihen vai sujautatte vaan väliin (=pudotat kerran ja saat huonon mielen)?

Juu, välilehdet kannattaa olla erottamassa kurssit toisistaan. käytin yhtä kansiota, jossa oli kerrallaan aina siinä jaksossa käytävien kurssien muistiinpanot. Välilehtien "etusivulle", johon pystyi kirjoittamaan mitä oppiainetta mikäkin välilehtinumero vastasi(esim. vaikkapa 1.ruotsi 2. äikkä yms.) merkitsin myös läksyt, josta oli kotona sitten helppo katsoa samalta paperilta mitä läksyä mistäkin aineesta oli tullut.

Välillä siirsin sitten siitä pienemmästä kansiosta kotona oleviin kurssien muistiinpanoja, jotta kansio pysyisi kevyenä.(Ja tietenkin uuden jakson alussa siirsin edellisten kurssien muistiinpanot kotikansioihin ja laiton uudet luentopaperit koulukansioon seuraavia kursseja varten.) varsin kätevää, eikä tarvinnut kuljettaa kouluun joka päivä montaa erilaista vihkoa kutakin ainetta varten :D

• opiskelija_opiskelija
        ,,-, kirjoitti:

Itse olen käyttänyt vihkoja koko lukioajan eli sen 3 vuotta, minkä se minulla kesti. Minulle se oli kätevämpää kurssien aikana. Monisteet kulkivat vihkojen välissä (aluksi kokeilin yhdessä kurssissa liimata niitä väleihin, mutta totesin sen aika epäkäytännölliseksi kyseisen aineen monistemäärän takia), mutta en mielestäni ainuttakaan monistetta hukannut opiskelujeni aikana - se tosin riippuu aineesta ja opettajastakin, sillä kaikki eivät ole niin monisteisiin villiintyneitä. :D

Joskus tuli tosiaan aika suuri pino monisteita (kun oli vanhojenkin kurssien monisteita saman vihkon välissä), mutta pyrin tyhjentämään niitä isoihin mappikansioihin aina välillä kotosalla. Monisteet olivat joko vihon tai oppikirjan välissä. Kuitenkin vihot minulle olivat luonnollisempi puoli tästä huolimatta. Kansiossa on tietenkin aina se etu, että monisteen saa juuri siihen sopivaan välikohtaan, mutta itse osasin yhdistää ne oikeisiin paikkoihin muutenkin.

Käytin pääosin niitä pieniä vihkoja (puolet A4:sta, ovatko ne sitten A5 vai mitä)... Parissa aineessa sattumoisin hyödynsin niitä isompiakin. Matematiikan vihot olivat myös A5-kokoa, mutta fiksumpaa ehkä olisi siinä käyttää ihan A4:sta laskujen määrää ajatellen.

Käteväähän tuo kansion käyttökin on, jos siihen tottuu ja tykästyy. Itse vain en pitänyt nyt niin kaamean raskaana raahata muutamaa A5 vihkoa repussani. Kyllä ne kirjat ovat se, mikä painaa - ihanaa oli varsinkin, kun oli jaksossa kahta vierasta kieltä (2-3 opusta per aine sekä vihko) ja äidinkieli (500-sivuinen Käsikirja, kurssivihko sekä oma paperinen vihko).. :D

Tosin, kansio vaatii enemmän järjestelmällisyyttä. Täytyy joko aina kuuliaisesti koulupäivän jälkeen rei'ittää monisteet aikajärjestyksessä (ellei kanniskele mukanaan rei'ittäjää omasta takaa tai saa aina lainattua opettajan omaa tms.) Mutta järjestelmälliselle käyttäjälle se antaakin paljon - voi tehdä väliin omia lisäyksiään yms.

Minusta ei voi väittää, että jompikumpi olisi parempi. Ne ovat yhtä hyviä, mutta metodit eivät vain sovellu yhtä hyvin kaikille. Joku ei jaksa kansioiden kanssa sähläystä ja pitää sitä sekavana ja toinen pitää taas vihkojen käyttöä tympeänä. :) Tärkeintä onkin löytää itselle parhaat opiskelutekniikat ja myös muistiinpanojen toteutustekniikat yms. ;)

• opiskelija_opiskelija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt vihkoja koko lukioajan eli sen 3 vuotta, minkä se minulla kesti. Minulle se oli kätevämpää kurssien aikana. Monisteet kulkivat vihkojen välissä (aluksi kokeilin yhdessä kurssissa liimata niitä väleihin, mutta totesin sen aika epäkäytännölliseksi kyseisen aineen monistemäärän takia), mutta en mielestäni ainuttakaan monistetta hukannut opiskelujeni aikana - se tosin riippuu aineesta ja opettajastakin, sillä kaikki eivät ole niin monisteisiin villiintyneitä. :D

Joskus tuli tosiaan aika suuri pino monisteita (kun oli vanhojenkin kurssien monisteita saman vihkon välissä), mutta pyrin tyhjentämään niitä isoihin mappikansioihin aina välillä kotosalla. Monisteet olivat joko vihon tai oppikirjan välissä. Kuitenkin vihot minulle olivat luonnollisempi puoli tästä huolimatta. Kansiossa on tietenkin aina se etu, että monisteen saa juuri siihen sopivaan välikohtaan, mutta itse osasin yhdistää ne oikeisiin paikkoihin muutenkin.

Käytin pääosin niitä pieniä vihkoja (puolet A4:sta, ovatko ne sitten A5 vai mitä)... Parissa aineessa sattumoisin hyödynsin niitä isompiakin. Matematiikan vihot olivat myös A5-kokoa, mutta fiksumpaa ehkä olisi siinä käyttää ihan A4:sta laskujen määrää ajatellen.

Käteväähän tuo kansion käyttökin on, jos siihen tottuu ja tykästyy. Itse vain en pitänyt nyt niin kaamean raskaana raahata muutamaa A5 vihkoa repussani. Kyllä ne kirjat ovat se, mikä painaa - ihanaa oli varsinkin, kun oli jaksossa kahta vierasta kieltä (2-3 opusta per aine sekä vihko) ja äidinkieli (500-sivuinen Käsikirja, kurssivihko sekä oma paperinen vihko).. :D

Tosin, kansio vaatii enemmän järjestelmällisyyttä. Täytyy joko aina kuuliaisesti koulupäivän jälkeen rei'ittää monisteet aikajärjestyksessä (ellei kanniskele mukanaan rei'ittäjää omasta takaa tai saa aina lainattua opettajan omaa tms.) Mutta järjestelmälliselle käyttäjälle se antaakin paljon - voi tehdä väliin omia lisäyksiään yms.

Minusta ei voi väittää, että jompikumpi olisi parempi. Ne ovat yhtä hyviä, mutta metodit eivät vain sovellu yhtä hyvin kaikille. Joku ei jaksa kansioiden kanssa sähläystä ja pitää sitä sekavana ja toinen pitää taas vihkojen käyttöä tympeänä. :) Tärkeintä onkin löytää itselle parhaat opiskelutekniikat ja myös muistiinpanojen toteutustekniikat yms. ;)

Niin, vihkojen käyttö on monelle tietenkin luonnollista, kun siihen peruskoulussa jo on tottunut, ja ne on ihan käytännöllisiä myös :)

Minulla kulki koulussa mukana kansioon laitettava litteä rei'ittäjä, ei vienyt juuri yhtään tilaa ja monisteet sai rei'itettyä heti kun ne jaettiin. Sellaisia myydään ainakin Suomalaisessa, hinta muistaakseni jotain 2-4€ luokkaa. Suosittelen, jos kansiota aikoo alkaa käyttämään :))

• ,,-,

Niin, vihkojen käyttö on monelle tietenkin luonnollista, kun siihen peruskoulussa jo on tottunut, ja ne on ihan käytännöllisiä myös :)

Minulla kulki koulussa mukana kansioon laitettava litteä rei'ittäjä, ei vienyt juuri yhtään tilaa ja monisteet sai rei'itettyä heti kun ne jaettiin. Sellaisia myydään ainakin Suomalaisessa, hinta muistaakseni jotain 2-4€ luokkaa. Suosittelen, jos kansiota aikoo alkaa käyttämään :))

Mitä papereita käytit muistiinpanojen tekemiseen? :) Tunnen itseni tyhmäksi, todella.

• sdfrwesdf
        ,,-, kirjoitti:

Mitä papereita käytit muistiinpanojen tekemiseen? :) Tunnen itseni tyhmäksi, todella.

Kannattaa ostaa sellanen vihko josta aina sitten repii paperii kun tarvii.

• Minä 94

Löytyisiköhän netistä kuvaa tuollaisesta rei'ittäjästä? Mäkin haluaisin jonkun sellasen jos kansiota rupean käyttämään.:D

• Minä 94
        Minä 94 kirjoitti:

Löytyisiköhän netistä kuvaa tuollaisesta rei'ittäjästä? Mäkin haluaisin jonkun sellasen jos kansiota rupean käyttämään.:D

Ja millainenhan on hyvä kansio?:/
        Joku pehmeekantinen vai?

• ,,-,
        Minä 94 kirjoitti:

Aa, nyt tiedän millaista paprua kannattaa hankkia.

Kyseistä kansioon laitettavaa rei'itintä myytiin ainakin Kärkkäisellä nimellä minirei'tin. Kapistus maksoi vain 1,90 €; ei paha hinta todellakaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6937
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3885
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      190
      3479
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2532
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13