Poika, joka ei kasvanut aikuiseksi.

48

Olen 48-vuotias mies. Olen jonkun vuoden ikäistäni vanhemman näköinen, lihava ja kaljuuntuva. Vaimoa kohtaan käyttäydyn kuin puoliso ja lasta kohtaan käyttäydyn kuin perheenisä, mutta sisimpäni kuitenkin taitaa potea Peter Pan-oireyhtymää. Eri ihmisten seurassa olen eri rooleissa.

Nettikirjoittelussa harrastan usein sanaleikkejä ja pilailen, ja käytän nuorekasta kieltä, jonka johdosta minua usein luullaan netissä parikymppiseksi. Itseäni puolta nuorempien kaverien kanssa olen kuin kala vedessä, keskustelen sujuvasti modernista elektroniikasta tai autoista, tunnen laajasti rockin ja muun musiikin historiaa ja tapahtumia ja puhun luontevasti, reippaasti ja innostuneesti.

Kuuntelen ja ymmärrän heidän asioitaan, vaikka he ovat paljon nuorempia ja perheettömiä. Samat kapakkaillat, bailaamiset, seurustelut jne. ne on minullakin takanani. He kutsuvat minua jätkäksi, eivätkä äijäksi, minkä otan kunnia-asiana. Tutut nuoret naiset taas tulevat kertomaan minulle elämästään ja elämänsä ongelmista, sillä he tietävät, että minä en heidän asioitaan kerro eteenpäin, ja voin kuunnella, käydä syvällisiä keskusteluja ja neuvoa.

Onko aikuistumiseni jäänyt kesken, ja jos on, onko se epäkypsyyttä? Onko tavallista, että miehessä yhtä aikaa asuvat keski-ikäisen puolison ja perheenisän roolit samalla, kun hänestä löytyvät nuoremman jätkän asenteet ja kiinnostus nuorempien elämää kohtaan? En koe oloani epämukavaksi missään rooleistani.

81

7726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lho**

      ongelma on?
      Asiasihan ovat ihan hyvin, lukuunottamatta sitä, että olet ikästäsi vanhemman näköinen ;))
      Ole iloinen, että tulet toimeen erilaisissa tilanteissa ja ihmisten kanssa yleensäkin. Sehän on rikkaus !

      • -Aloittaja-

        Ongelma on siinä, että toisinaan ihmettelen, missä menee aitouden ja epäaitouden raja. Onko nuorekas käyttäytyminen nuorempien seurassa enää luonnollista tässä iässä? Olenko jäänyt joltain osin nuoruuteni vangiksi, sellaiseksi, kuin olin parikymppisenä?

        Kaiken muun lisäksi minussa vielä asuu ikuinen kapinallinen, joka ei suostu alistumaan epäoikeudenmukaisuuksiin auktoriteettien taholta. Aiemmin opiskeluni aikana olen joutunut usein napit vastakkain yksittäisten opettajien kanssa. Työelämässä taas olen sanonut suorat sanat ylemmilleni sen johdosta, että he eivät suostu näkemään työelämän ongelmakohtia eivätkä tartu niihin.

        Tämän ikäisenä pitäisi jo osata olla sovitteleva ja sovinnainen, pitäisi olla nöyrä ja kuuliainen, mutta en vain osaa. Olen keski-ikäinen vihainen nuori mies, hah hah... Tosin siitä voin olla tyytyväinen, että haluni nostaa epäkohdat esiin ja ajaa läpi positiivisia muutoksia on myös tuottanut tulosta.


      • mun isukki
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että toisinaan ihmettelen, missä menee aitouden ja epäaitouden raja. Onko nuorekas käyttäytyminen nuorempien seurassa enää luonnollista tässä iässä? Olenko jäänyt joltain osin nuoruuteni vangiksi, sellaiseksi, kuin olin parikymppisenä?

        Kaiken muun lisäksi minussa vielä asuu ikuinen kapinallinen, joka ei suostu alistumaan epäoikeudenmukaisuuksiin auktoriteettien taholta. Aiemmin opiskeluni aikana olen joutunut usein napit vastakkain yksittäisten opettajien kanssa. Työelämässä taas olen sanonut suorat sanat ylemmilleni sen johdosta, että he eivät suostu näkemään työelämän ongelmakohtia eivätkä tartu niihin.

        Tämän ikäisenä pitäisi jo osata olla sovitteleva ja sovinnainen, pitäisi olla nöyrä ja kuuliainen, mutta en vain osaa. Olen keski-ikäinen vihainen nuori mies, hah hah... Tosin siitä voin olla tyytyväinen, että haluni nostaa epäkohdat esiin ja ajaa läpi positiivisia muutoksia on myös tuottanut tulosta.

        isä on aina sanonut tuntevansa olevansa sisältään enemmän nuori;) kuin vanhenevansa kuten useat samanikäiset tuttavansa,on ennemmin poika(ikuinen pikku poika?) kuin vanhus....mikä nyt ei varmaan o hirveen paha asia....leikkimielisyys tallella;) ja osaa nähdä joissain asioissa asioita oikeesti nuorenki näkökulmasta;)


      • -Aloittaja-
        mun isukki kirjoitti:

        isä on aina sanonut tuntevansa olevansa sisältään enemmän nuori;) kuin vanhenevansa kuten useat samanikäiset tuttavansa,on ennemmin poika(ikuinen pikku poika?) kuin vanhus....mikä nyt ei varmaan o hirveen paha asia....leikkimielisyys tallella;) ja osaa nähdä joissain asioissa asioita oikeesti nuorenki näkökulmasta;)

        Sinun isäsi on hyvä ja ajan henkeä syvästi tajuava ihminen. Myös nuoria herkästi ymmärtävä.
        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/4.html


      • 30plus
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että toisinaan ihmettelen, missä menee aitouden ja epäaitouden raja. Onko nuorekas käyttäytyminen nuorempien seurassa enää luonnollista tässä iässä? Olenko jäänyt joltain osin nuoruuteni vangiksi, sellaiseksi, kuin olin parikymppisenä?

        Kaiken muun lisäksi minussa vielä asuu ikuinen kapinallinen, joka ei suostu alistumaan epäoikeudenmukaisuuksiin auktoriteettien taholta. Aiemmin opiskeluni aikana olen joutunut usein napit vastakkain yksittäisten opettajien kanssa. Työelämässä taas olen sanonut suorat sanat ylemmilleni sen johdosta, että he eivät suostu näkemään työelämän ongelmakohtia eivätkä tartu niihin.

        Tämän ikäisenä pitäisi jo osata olla sovitteleva ja sovinnainen, pitäisi olla nöyrä ja kuuliainen, mutta en vain osaa. Olen keski-ikäinen vihainen nuori mies, hah hah... Tosin siitä voin olla tyytyväinen, että haluni nostaa epäkohdat esiin ja ajaa läpi positiivisia muutoksia on myös tuottanut tulosta.

        "Tämän ikäisenä pitäisi jo osata olla sovitteleva ja sovinnainen, pitäisi olla nöyrä ja kuuliainen"

        PÖH!

        Entä ihmisoikeusaktivistit, hyväntekeväisyyttä päivittäin harjoittavat ammattimuusikot, jotka huutavat asioista, joista emme halua tietää?
        Useimmilla ihmisillä kai on vaikkapa jonkinlainen työminä, vaikkei se mitään epäaitoutta olisikaan. Ikäihmisten kanssa tulee vitsailtua mutta varottua ehkä liian roisia kielenkäyttöä. Olen taas oma itseni.
        Olen teatterialalla, ja työkavereissa on kaikenikäisiä näyttämöllä sekä sen ulkopuolella työskenteleviä. En ole koskaan ajatellut, onko joku mukava tyyppi 25- vai 55-vuotias. Hän on mukava tyyppi. Parhaiden tyyppejen sielulla ei ole ikää!

        Sinähän olet epäaito, jos et uskalla käyttäytyä itsellesi luonnollisella, ajattomalla tavalla nuorten seurassa.

        Maailma on kova paikka. Nautitaan kavereista ja ystävistä. Keskustellaan ja kehitytään. Ikään katsomatta.


      • Mummojo
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Sinun isäsi on hyvä ja ajan henkeä syvästi tajuava ihminen. Myös nuoria herkästi ymmärtävä.
        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/4.html

        Vastasit juuri itse kaipaamaasi kysymykseen. Minä olen mummo, mutta tunnen itseni kaksikymppiseksi.
        Kantapään kautta olen oppinut elämään itseni ja muiden kanssa sovussa. Rakastan nuoria, hassuja juttuja, olen hirveän vahingoniloinen , siten, että meinaan kuivua, kun jollekin sattuu jotain hullua, keksin älyttömiä juonia, pelleilen estotta, nauran itselleni, varsinkin kun huomaan tehneeni jotain aivan tajutonta tai minulle on sattunut joku kömmähdys.
        En arvuuttele eloani. MINÄ ELÄN! SÄHELTÄEN JA SÄVELTÄEN!
        Olen mielestäni ihan hyvä tällaisena. Ole sinä Petteri !


      • -Aloittaja-
        Mummojo kirjoitti:

        Vastasit juuri itse kaipaamaasi kysymykseen. Minä olen mummo, mutta tunnen itseni kaksikymppiseksi.
        Kantapään kautta olen oppinut elämään itseni ja muiden kanssa sovussa. Rakastan nuoria, hassuja juttuja, olen hirveän vahingoniloinen , siten, että meinaan kuivua, kun jollekin sattuu jotain hullua, keksin älyttömiä juonia, pelleilen estotta, nauran itselleni, varsinkin kun huomaan tehneeni jotain aivan tajutonta tai minulle on sattunut joku kömmähdys.
        En arvuuttele eloani. MINÄ ELÄN! SÄHELTÄEN JA SÄVELTÄEN!
        Olen mielestäni ihan hyvä tällaisena. Ole sinä Petteri !

        Asiasta toiseen, tässä eräs toinen aloittamani keskustelu esimerkin vuoksi. Sekin meni tulille, ts. liekin kuva keulilla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9233166


      • Enriko
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että toisinaan ihmettelen, missä menee aitouden ja epäaitouden raja. Onko nuorekas käyttäytyminen nuorempien seurassa enää luonnollista tässä iässä? Olenko jäänyt joltain osin nuoruuteni vangiksi, sellaiseksi, kuin olin parikymppisenä?

        Kaiken muun lisäksi minussa vielä asuu ikuinen kapinallinen, joka ei suostu alistumaan epäoikeudenmukaisuuksiin auktoriteettien taholta. Aiemmin opiskeluni aikana olen joutunut usein napit vastakkain yksittäisten opettajien kanssa. Työelämässä taas olen sanonut suorat sanat ylemmilleni sen johdosta, että he eivät suostu näkemään työelämän ongelmakohtia eivätkä tartu niihin.

        Tämän ikäisenä pitäisi jo osata olla sovitteleva ja sovinnainen, pitäisi olla nöyrä ja kuuliainen, mutta en vain osaa. Olen keski-ikäinen vihainen nuori mies, hah hah... Tosin siitä voin olla tyytyväinen, että haluni nostaa epäkohdat esiin ja ajaa läpi positiivisia muutoksia on myös tuottanut tulosta.

        on niin, että netissä voi huoletta kirjoittaa sillä fiiliksellä mikä kulloinkin on. www.livesexcam.fi/tissit.php tuo tosin tekee mieheksi, jos se oli se ongelma, tissit... Olen kyllä samaa mieltä sinänsä.


    • pari esimerkkiä

      Matti Vanhanen ja Ilkka Kanerva

      riittänevät vastaukseksi

      • -Aloittaja-

        Itselläni ei ole tapana mennä siihen suuntaan, mihin taikavarpu jalkojen välissä kulloinkin osoittaa. Olenhan naimisissa.


    • dgjzskizs

      Harva osaa sopeutua ja luovia kaltaisesi lailla eri tilanteissa. :)
      Tuohan on juuri se mitä ihmiset tavoittelevat rahan,onnen,terveyden ja perheen lisäksi.

      rok rok

      • -Aloittaja-

        Terveys, perhe ja onni ovat ihan okei, mutta tuo raha ei hirveästi kiinnosta. Perhe on pysynyt leipäkyrsän syrjässä kiinni, ja meijerivoita on ollut leivän päälle. Ei ole tarvetta kerätä maallista mammonaa. Jonkun mielestä voin olla jotenkin outo, kun en ole kiinnostunut kartuttamaan pääomaa.


    • elämä on

      mitähän itse ajattelet että aikuistuminen on? tai että mikä käyttäytymisessäsi viittaa epäkypsyyteen? sekö että tulet hyvin toimeen nuorempien kanssa? kuitenkin on niin, että ihmisessä on eri puolia ja rooleja ja se on hyvä, tuo joustavuutta ja monipuolisuutta. kunhan ne eivät ole pahasti ristiriidassa keskenään tai tuota vahinkoa ( itselle tai muille). mistä olet saanut päähäsi nähdä elämäntyylisi ongelmallisena? onko siitä jotain haittaa?

      • -Aloittaja-

      • trallallaaa
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Sanan "persoona" alkuperä on latinassa. Antiikin Roomassa käytettiin teattereissa vaihdettavia kasvonaamioita, näitä tällaisia:
        http://www.google.com/images?um=1&hl=fi&client=safari&rls=en&biw=1280&bih=643&tbs=isch:1&sa=1&q=theater masks&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
        Niistä käytettiin nimeä "persona". Voiko ihmisen persoona koostua useista erilaisista maskeista, joita vaihdetaan tilanteen mukaan? Ovatko maskit epäaitoja, pelkkää teatteria, ja aito ihminen on piilossa maskin takana?

        Itse olen tosin vasta noin 18 kesäinen, mutta omasta mielestäni myös minä osaan vaihtaa "maskia" tilanteen mukaan.
        Olen aina kyennyt olemaan itseäni paljon nuorempien, sekä paljon ja hyvinkin paljon vanhempien seurassa jo lapsesta. Joskus 12-vuotiaana minulta kysyttiin kuinka pystyn leikkimään 4-8 vuotiaiden kanssa. Vastasin että helposti. :) Nytkin tulee rupateltua niin vanhusten kuin keski-ikäistenkin kanssa ihan bussipysäkillä kuin naapurustossakin ja omaan ikäluokkaan kavereita on paljon, on jopa yksi noin 10-vuotta vanhempi, hyvä ystävä.

        Ja erityisesti sinulla luultavasti on hyvä kyky pysyä maailman tahdissa ja kykenet omaksumaan uusia asioita, mikä monilta ikäisillesi voi olla hyvinkin haastavaa. Lapset ja nuoret napsivat koko ajan uutta informaatiota ympäristöstään.
        Kyllähän meissä kaikissa asuu lapsi ja nuori, mutta jotkut unohtavat sen ja pinttyvät vanhoihin tuttuihin asioihinsa. Näin minä ajattelisin asian olevan.


      • -Aloittaja-
        trallallaaa kirjoitti:

        Itse olen tosin vasta noin 18 kesäinen, mutta omasta mielestäni myös minä osaan vaihtaa "maskia" tilanteen mukaan.
        Olen aina kyennyt olemaan itseäni paljon nuorempien, sekä paljon ja hyvinkin paljon vanhempien seurassa jo lapsesta. Joskus 12-vuotiaana minulta kysyttiin kuinka pystyn leikkimään 4-8 vuotiaiden kanssa. Vastasin että helposti. :) Nytkin tulee rupateltua niin vanhusten kuin keski-ikäistenkin kanssa ihan bussipysäkillä kuin naapurustossakin ja omaan ikäluokkaan kavereita on paljon, on jopa yksi noin 10-vuotta vanhempi, hyvä ystävä.

        Ja erityisesti sinulla luultavasti on hyvä kyky pysyä maailman tahdissa ja kykenet omaksumaan uusia asioita, mikä monilta ikäisillesi voi olla hyvinkin haastavaa. Lapset ja nuoret napsivat koko ajan uutta informaatiota ympäristöstään.
        Kyllähän meissä kaikissa asuu lapsi ja nuori, mutta jotkut unohtavat sen ja pinttyvät vanhoihin tuttuihin asioihinsa. Näin minä ajattelisin asian olevan.

        Kirjoitat poikkeuksellisen hyvää suomen kieltä, ja vieläpä hyvin kypsällä, harkitulla ja asiallisella tavalla. Asiaa. Sinäkin olet kameleonttisielu.


    • Asperger?

      Joskus minulla on sellainen käsitys että kyseessä voi olla asperger, ADHD tai jotain semmoista. Se voi olla mahdollista, mutta en ole ihan varma asiasta.

      • ikuinen kakara

        et jotkuu jaksaa tota ADHD diagnoosia tunkee joka helvatan paikkaa. Siitä tullut muotisana joka ainoaan, oireiluun.. Itse olen lähemmäs 50 ja nainen ja olen aina sanonut että ihminen on juuri sen ikäinen kuin itsensä tuntee, joten en taida sitten olla vielä ohittanut edes murkku ikää, vaikka lapseni (3 kpl) on jo aikuisia. Ihmiset nyt vain on erilaisia ilman että niillä olisi jokin oireyhtymä. Joten eiköhän jätetä noi diagnoosit ihan ammattiihmisille.


      • joku muu vastaa
        ikuinen kakara kirjoitti:

        et jotkuu jaksaa tota ADHD diagnoosia tunkee joka helvatan paikkaa. Siitä tullut muotisana joka ainoaan, oireiluun.. Itse olen lähemmäs 50 ja nainen ja olen aina sanonut että ihminen on juuri sen ikäinen kuin itsensä tuntee, joten en taida sitten olla vielä ohittanut edes murkku ikää, vaikka lapseni (3 kpl) on jo aikuisia. Ihmiset nyt vain on erilaisia ilman että niillä olisi jokin oireyhtymä. Joten eiköhän jätetä noi diagnoosit ihan ammattiihmisille.

        Itse olen joskus kuullut huhun että Alec Baldwin-niminen näyttelijä osaa olla myös erittäin naiivi. Kuvitelkaa! 5-kymppinen ihminen, jolla on melkein 17-vuotiaan mieli!


      • -Aloittaja-
        ikuinen kakara kirjoitti:

        et jotkuu jaksaa tota ADHD diagnoosia tunkee joka helvatan paikkaa. Siitä tullut muotisana joka ainoaan, oireiluun.. Itse olen lähemmäs 50 ja nainen ja olen aina sanonut että ihminen on juuri sen ikäinen kuin itsensä tuntee, joten en taida sitten olla vielä ohittanut edes murkku ikää, vaikka lapseni (3 kpl) on jo aikuisia. Ihmiset nyt vain on erilaisia ilman että niillä olisi jokin oireyhtymä. Joten eiköhän jätetä noi diagnoosit ihan ammattiihmisille.

        ADHD on muotia. Sillä on helppo selittää paljon asioita.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Medikalisaatio


      • Oletko lääkäri sanoessasi diagnoosia, edes lääkäri ei voi NETIN perusteella arvioida täysin mikä toista vaivaa.


      • Iitu Rihti
        ikuinen kakara kirjoitti:

        et jotkuu jaksaa tota ADHD diagnoosia tunkee joka helvatan paikkaa. Siitä tullut muotisana joka ainoaan, oireiluun.. Itse olen lähemmäs 50 ja nainen ja olen aina sanonut että ihminen on juuri sen ikäinen kuin itsensä tuntee, joten en taida sitten olla vielä ohittanut edes murkku ikää, vaikka lapseni (3 kpl) on jo aikuisia. Ihmiset nyt vain on erilaisia ilman että niillä olisi jokin oireyhtymä. Joten eiköhän jätetä noi diagnoosit ihan ammattiihmisille.

        Ja sinä olet pelkkä A-luokan taulapää.


    • hetikaikkinyt

      samanlainen, mutta naispuolinen....enkä ole koskaan ajatellutkaan olevani "epänormaali."

      • -Aloittaja-

        Olet sinut itsesi kanssa. Hyvä niin.


    • hymyhei

      Hei, et ollenkaan ole erikoinen mies. Lähes kaikki miehet ovat koko elämänsä ajan pikkupojan tasolla...kiukuttelevat vaimolle tai tyttöystävälle kuin äidilleen aikanaan ym.lapsellista käytöstä.
      Eihän tässä mitään hätää olisikaan, jos pojista tulisi miehiä, niinkuin meistä tytöistä on tullut naisia(poikkeuksia naisistakin löytyy)... varmaan liitotkin kestäisi paremmin kun olisi kaksi aikuista liitossa, eikä äiti ja keskenkasvunen kakaramies:)

      • -Aloittaja-

        ...................../´¯/)
        ....................,/¯../
        .................../..../
        ............./´¯/'...'/´¯¯`·¸
        ........../'/.../..../......./¨¯\
        ........('(...´...´.... ¯~/'...')
        .........\.................'...../
        ..........''...\.......... _.·´
        ............\..............(
        ..............\.............\...


      • missymoon

        Veikkaan että olet äiti-ihminen ja jos sulla on poikalapsi niin olet passannut sen tikun nokkaan sen koko elämän ja pääset vihdoin hänestä eroon siinä kun hän on 25-vuotias. Muutatte perheen voimin kamat hänelle ostettuun kämppään ja valitsette huonekalut. Maksatte kaikki viulut hänen puolestaan niinkuin tähänkin asti vaikka hän sattuisi olemaan työelämässäkin. Käyt siivoamassa kerran viikossa hänen kämppänsä ja sulla on oma avain tietty sinne. Kuuntelette vielä hänen v**tuiluaan ja kiukutteluaan joka on 5-vuotiaan pikkupojan tasolle jäänyt kun olette hyysänneet häntä.

        Ja sitten jos hän sattuukin saaman jonkun likan saman katon alle asumaan niin tämä likka huomaakin että hänelle jää kaikki talousasiat, kotityöt yms, ihan kaikki hänen hoidettavakseen. Ja jätkä ei tee mitään muuta kun mihin hänet on opetettu eli ei tee mitään. Jos käy edes töissä niin töiden jälkeen parkkeeraa perseensä sohvalle ja eikä siitä nouse tehdäkseen mitään asiaa mikä olisi parisuhteessa yhteisen hyvän edestä. Sitten tyttöystävä jos on viisas niin nostaa kytkintä ja haukut hänet lyttyyn että kyllä oot paska miniä kun et passannut mun poikaa!!!


      • voi vittu

        Just ADDH ja ASPERGER ??? Mikä tuon tyypin luonteessa viittaa kumpaankaan diagnoosiin? PETER PAN-ilmiö on tuttu juttu, jolloin miehellä on läpi käymättä "28- vuoden portti". Tutustukaapahan aiheeseen!


    • Niak

      Mikä se ongelma on ?

    • Pater Pen

      Samalla linjalla mennään täälläkin...olen 26 mies ja suurin osa mesekavereistani on 17-20 vuotiaita. Oikeat kaverini ovat kyllä ihan minun ikäisiä osa kyllä nuorempia ja tulen toimeen kyllä kaikenikäisten kansa. En vain osaa jutella omanikäisteni kanssa ihan niin hyvin . Vähän olen lapsellinen mutta osaan kyllä olla aikuinenkin. En koe sitä mitenkään epäkypsyytenä, olen miettinyt samaa itsekin että olenko jäänyt jotenkin kesken. Mutta se on kiva kun on mielikuvitusta muuhunkin kuin aikuisena olemiseen =)

    • Peter Panin vaimo

      Hei
      Peter Pan on tyyppi, joka ei koskaan kasvanut isoksi niin, että ottaisi vastuuta mistään, itsestään, tekemisistään, tai puhumattakaan perheestään. Sinä et vaikuta sellaiselta, vaan päin vastoin, sinulla on ilmeisesti syvällisiä ihmissuhteita. Iloitse siitä mitä sinulla on, sitähän sanotaan, että ei se ikä vaan mieli tekee ihmisestä vanhan...

      • mies.

        Joka etsii kadonnutta nuoruuttaan ja vaimokin vastaa äidin korviketta. Podet mitä ilmeisemmin tunne-elämän kypsymättömyyttä ja et pysty/halua olla ikäisesi. Voin näin miehenä sinua neuvoa,menetettyä nuoruuttasi et saa takaisin,keskity nykyisyyteen.


      • minä vaan
        mies. kirjoitti:

        Joka etsii kadonnutta nuoruuttaan ja vaimokin vastaa äidin korviketta. Podet mitä ilmeisemmin tunne-elämän kypsymättömyyttä ja et pysty/halua olla ikäisesi. Voin näin miehenä sinua neuvoa,menetettyä nuoruuttasi et saa takaisin,keskity nykyisyyteen.

        Eläkää ja antakaa muidenkin elää.Jokaisella meillä voi olla monta erilaista roolia (perheenisä, valmentaja,puoliso, pomo jne).Niin kauan kun ei tuota vahinkoa muille tai itselleen, kaikki on hyvin.


    • MISS.Pete Pan

      HIENOA! PYSY TUOLLAISENA! SEHÄN ON RIKKAUS!

    • ovat ihan normaalia, ei mitään hätää! Tottakai ihminen käyttäytyy eritavalla, eri roolissa, esim. mummolassa, kavereiden kesken, työpaikalla...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon. Kyseistä asiaa puitiin joskus lukion psykologian tunnillakin =)

      Ei aikuistuminen tarkoita sitä, että huumorintaju kuolee ja ruvetaan telkkarista katsomaan kaikki uutiset mitä näytetään. Itse tykkään katsella vielä piirrettyjäkin =) Muistan silloin kun mulla ei ollut vielä lapsia, yksi tyttö ihmetteli minkä takia mulla oli piirrettyjä leffahyllyssä *heh* Nyt olen 26 wee, enkä mä ainakaan halua myöskään aikuistua jos se tarkoittaa sitä, että pitää vakavoitua!

      Vaikutat kunnon mieheltä! Älä stressaa! =)

    • Energy66

      Ihminen on just hyvä sellaisena kuin on, ei tarvii muuttua miksikään muuksi jos ei itse koe siihen erityistä tarvetta. Ei ole mitään mallia millainen pitäis olla, tai kyllä sellainen lähimmäisten korvien välistä voi toki löytyä, mutta karavaani kulkee ja koirat haukkukoon :-) Arvostan paljon niitä ihmisiä, jotka kantaa aikuisen vastuut ja velvollisuudet, mutta samalla ovat säilyttäneet lapsenomaisen uteliaisuuden ja riemun elämää kohtaan!

    • yeahye

      sitten kun olen ikäisesi, tahdon olla samanlainen.

      • -Aloittaja-

        Kai se menee geeneissä. Kun äitini oli yli 60-vuotias, hän kuunteli Hurriganesia ja muuta hard rockia, halusi opetella kasvattamaan kannabista ja suunnitteli ajavansa prätkäkortin, jotta voi ostaa Harrikan. Pitsinnypläys ei kiinnostanut. Ei ihan tavallista eläkeläiseltä 1980-luvun puolivälissä. No, kuolo korjasi, ennen kuin unelmat ehtivät toteutua.


      • keinutuolii..
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Kai se menee geeneissä. Kun äitini oli yli 60-vuotias, hän kuunteli Hurriganesia ja muuta hard rockia, halusi opetella kasvattamaan kannabista ja suunnitteli ajavansa prätkäkortin, jotta voi ostaa Harrikan. Pitsinnypläys ei kiinnostanut. Ei ihan tavallista eläkeläiseltä 1980-luvun puolivälissä. No, kuolo korjasi, ennen kuin unelmat ehtivät toteutua.

        Mummo inhoo keinutuolii, painaa HD:lla pitkin Suomee... Dave Lindholm.

        http://www.youtube.com/watch?v=GIJ9iJmwvVE


    • 28

      jotain aikuista kun olet saanut lapsen aikaiseksi. Joo, itse olen 63 vuotias ja testin mukaan 30 vuotias henkisesti! Ei nua kyllä nuo 60 palstojen tarinat kiinnosta, kun tuntuvat ikäloppujen jorinoilta. Ei siinä mitään epänormaalia ole jos tuntee itsensä nuoreksi, eikö ihminen ole sen ikäinen miltä itsestä tuntuu!

    • EI Helinäksi.

      Luulen seurustelevani todellisen Peter Panin kanssa, 3kk seurustelun alussa hän jaksoi pinnistellä avaaman auton ovia , kantamaan kauppakasseja ja huomioimaan minut ennen muita.
      Siihen se sitten jäikin , mies kohta 50vuotta ei tule sovittuina aikoina , jää kiinni minne tahansa ja mistä tahansa syystä .Lukujärjestys pitäisi olla hänellä käytössä , sovitut asiat kasaantuu kun hän tekee asiat miten sattuu ja missä järjestyksessä tykkää, kiukuttelee sitten kun asiat kaatuu niskaan .
      katselee mielellään piirettyä ja autourheilua , tietää autoista paljon ja osaa korjata .
      Ei siivoa /ei vie pyykkejään / ei kanna kauppa kasseja/ei korjaa astioitaan tiskiin/ ei petaa petiään/ei korjaa likaisia vaateita lattialta/ jättää märät pyyhkeeet minne sattuu.... lista on loputon.Oma asunto kaatopaikka(siivosin sen parikertaa todetakseni että täysin turhaa)
      Raha-asioissa toivottoman onneton , ostaa mitä käteen sattuu miettimättä millä laskut maksaa(ruokkojakin useammasta lapsesta on)Kaikin puolin mukava sympaattinen ja herttainen , mutta täysin "helinä keijun" hoidossa vieläkin lähes 50 vuotiaana , helinän roolia hoitaa sisko .
      Kaikki käytännön asiat pankista lähtien hoitaa sisko .
      Emme siis asu yhdessä emmekä tule asumaan , en jaksa alkaa helinäksi kokopäiväisesti Peter Panille joka ei koskaan tule kasvamaan aikuiseksi.
      Puhumalla tämä peter pan ei muutu korkeintaan suuttuu .

      • -Aloittaja-

        Korutonta kertomaa. Kieltämättä en ole tuon tyyppinen. Itse ne kutsuisi tuota Peter Pan-syndroomaksi, vaan laiskuudeksi ja uusavuttomuudeksi. Tai tässä tapauksessa ehkä vanhanaikaiseksi avuttomuudeksi.


    • 50

      taitaa olla viidenkympin kriisi menossa :P

      • -Aloittaja-

        Tuskin, kun kolmenkympin kriisikin jatkuu vielä. Kaikki ajallaan.


    • komea54

      Terve olet, olet hyvä tyyppi, etkä kaavoihin kangistunut. Kesän jatkoa hyvää!

    • ira H

      "En koe oloani epämukavaksi missään rooleistani." Tuohan on ihailtava ominaisuus, tulet hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa eri tilanteissa.
      Et ole epäkypsä, ja luultavasti itse kustakin löytyy se toinen puoli :)

    • elämään

      uutta. Itse olen 30v 2lapseen perheen isä. Leikin vesisotaa omien ja naapuroston lasten kanssa, pyöräilen temppuradoilla, voin mennä laskemaan liukumäkeä leikkipaikoille. Olen keskustellut teini-ikäisten kanssa aikuistumisesta jne. Eräs kerta kun ei ollut muuta tekemistä, niin tein taloyhtiön pihaan talvella lapsille lumilinnan ja liukumäen.
      Miksi pitäisi elää tylsää aikuisen elämää??

    • ******

      Olen n. 10 vuotta nuorempi nainen, kuuntelen rockia ja käyn keikoilla, olen elektroniikan kanssa tekemisissä jo ammattini puolesta, keskustelen ja väittelenkin autoasioista jne. Se vaan nyt taitaa olla, niin että me 70-80 luvun nuoret ollaan sellainen rock/heavy sukupolvi ja eiköhän sitä töissä ja kotona jo tarpeeksi joudu "aikuinen" olemaan, miksi sitten vapaalla. Onneksi saman ikäiset tututkin ovat samanlaisia kuin itsekin.

      • -Aloittaja-

        Itse olen jättänyt jo bändien keikoilla käymisen vähemmälle. Joku aika sitten, kuitenkin, kun polvesta oli nivelside paskana, piti päästä pogoamaan Pelle Miljoonan tahdissa. Lavan eteen, kainalosauvat sivuun ja pomppimaan ylös alas. Jalka oli sen jälkeen aika pitkään kipeänä, mutta mitäpä ei ihminen tekisi hyvän musiikin takia.


    • Urheilu on syöpä

      Mikä ihmeen Peter Pan sinä olet? Vastaus on siis et ole. Minun perheessäni sen sijaan sellainen asuu. Kerron vähän. Hän on 35 v ja uskoo mm. että rahaa aina tulee "jostakin". Hän elää kuin 15 v., menee ja tulee iloisella mielellä ja ilman huolta huomisesta. Samanikäisistä ja -mielisistä kavereista vain on alkanut olla pulaa. Tuppaavat olemaan vakiintuneita ja perheellisiä aika monet jo tässä vaiheessa. Yli 20 vuotta hän elätteli unelmaa suuresta voitosta (siis urheilussa). Sen eteen uhrattiin koulut, työpaikat, kaikki. Nyt unelma on alkanut hiljaa hiipumaan. Ikämiessarjat kun ovat vähitellen ajakohtaisia. Hänen "uraansa" tuki tehokkaasti urheiluseurat ja niiden valmentajat, jotka viis veisaavat siitä, mitä entisille lupauksille tapahtuu. "Harjoittele, harjoittele ja harjoittele ja valmenna siinä sivussa ilman vähäisintäkään korvausta vielä nuorempiasi." Lisäksi seuran eteen on tehty mittaamaton määrä muuta talkoootyötä. Urheilu kaikkinensa tuottaa näitä peterpaneja, jotka eivät kykene aikuistumaan.

      • -Aloittaja-

        Pistä piirikunnanmestari ajoradalle, ja hanki parempaa seuraa. Ellei teillä sitten ole yhteisiä lapsia, mikä tietysti vaikeuttaa eroa.


      • Urheilu on syöpä
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Pistä piirikunnanmestari ajoradalle, ja hanki parempaa seuraa. Ellei teillä sitten ole yhteisiä lapsia, mikä tietysti vaikeuttaa eroa.

        Ei hän ole puolisoni vaan ns. perillinen.


      • -Aloittaja-
        Urheilu on syöpä kirjoitti:

        Ei hän ole puolisoni vaan ns. perillinen.

        Jaa. No sitten on jokin mennyt kasvatuksessa pieleen, kun olet kasvattanut itsellesi uusavuttoman pojan. Oliko pahasti sanottu? Anteeksi.


    • kasva

      isoksi, älä aikuiseksi!! hyvä periaate, ja niin monen "aikuisen" pitäisi osata ymmärtää nuoriakin,lapsiakin.mielummin noin,kun että nykysin parikymppisetkin pyrkivät olemaan niin asiallisia ja aikuisia,että plääh! : )

      • -Aloittaja-

        Se oli muistaakseni jonkun hampurilaisketjun mainos, jossa 1990-luvulla sanottiin: "Kasva isoksi, älä aikuiseksi!". Ihan hyvä elämänviisaus.


      • ISO-V
        -Aloittaja- kirjoitti:

        Se oli muistaakseni jonkun hampurilaisketjun mainos, jossa 1990-luvulla sanottiin: "Kasva isoksi, älä aikuiseksi!". Ihan hyvä elämänviisaus.

        Hyvin sinulla asiat on, monella muulla soisi olevan samoin, jatka ihmeessa samaan malliin. http://mattiviikate.newsvine.com/


      • Ei tätä!!

        kamalinta mitä voi toivoa on kasva isoksi älä aikuiseksi. Siis kaikkiko vain vanhenemaan muttei missään tapauksessa kehittymään ja viisastumaan. Ei herran jumala sentään, käsittämätöntä, että jotkut oikeasti toivovat ihmisten jäävän ikiteineiksi, joilla käsitys elämän valinnoista, seurauksista ymv. jää arvoitukseksi ja oppimatta.

        Toivotaan nyt vain jokaiselle nimenomaan aikuisuutta ja iän tuomaa kypsyyttä; aikuisuus on mukavaa, jos vain uskaltaa olla aikuinen ja nauttia siitä.


    • älykkyyttä

      Mikä on muka sitä aikuiseksi kasvamista? Muuttumista ryppyotsaiseksi ja mielikuvitseksttomaksi huumorintajuttomaksi muka? Tunnen olevani hyvin samanlainen ja tulen paremmin toimeen nuorten kanssa kuin oman ikäisteni keski- ikäisten kalkkeentuneiden. Elin pitkään nuoruuttani sanan varsinaisessa merkityksessä enkä alkanutkaan vanhentuun ennen aikaisesti. Ei saa antaa kenenkää nujertaa itsessään olevaa sitä jotain "hulluutta" jos se on posiitiivista. Eihän se ole muuta kuin ihanaa näin kylmässä suorituspaineisessa maailmassa että löytyy joku joka vähänkin ymmärtää...niin moni nuori varmasti tarvitsee sellaista olkapäätä kuin sinä. Älykäs ihminen osaa ottaa eri rooleja ja vähemmämmän älykkäillä on se sama aina ja joka tilanteessa. Käytä älykkyyttä kun sinulle on sitä suotu sillä kaikille ei ole!

    • NoWorries :)

      Ei mitään ongelmaa, olet sosiaalinen, käyt ulkona..Sinusta tykkää baari-kaverit, eivät he pidä sinua outona, naisille olet pelastus, ja ihmiset tykkää jos on monipuolinen ihminen.

    • Nainen vajaa kolkyt

      Ei ole mielestäni aikuistumisesi jäänyt kesken, vaan kuulostat erittäin vakaalta ja järkevältä tyypiltä. Itse elän kolmenkympin kriisi-vaihetta ja minä tunnen olevani nuorempi, kuin ikäni on: esim vertaan itseäni kakskymppiseen (jota en tiedä kaksikymppiseksi) ja ajattelen, että olemme molemmat samanikäisiä, mutta selviääkin, että olen kymmenen vuotta vanhempi. Olen kuitenkin ajatellut näin, että aikuistuminen on loppupelissä sitä, että löytää paikkansa elämästä ja on sinut itsensä kanssa. Juttusi kiinnitti huomioni, sillä 4-vuotias poikani koki ensimmäisen ikäkriisinsä 3,5-vuotiaana (eikä hän ole tainnut vieläkään siitä täysin selvitä). Hän sanoi, että ei halua kasvaa aikuiseksi ja aina kun tuli puheeksi, milloin hänellä on synttärit, niin hän alkoi itkeä, ettei halua täyttää 4 vuotta. Niin, nuorena sitä nykyisin alkaa tuo vanhemnemisesta huolestuminen: taitaa olla tämä yhteiskunta kuitenkin hiukan nuoruutta ihannoiva.

      Minusta siis on ihan tavallista, että meillä on useampia rooleja ja kypsyydestä kertoo nimenomaan se, että on luonteva niissä kaikissa. Itse työskentelen lasten ja nuorten parissa ja minä luulen, että nuorten maailma ei koskaan mene minusta kovin kauas: elän aina siinä jollain tavalla, ja se on kyllä mukavaa.

    • tavistytsy

      Kova sinun huomionhakusi on, muusta en tiedä. Kaikki normaali-ihmiset kyllä tietävät että ihan täysin tavallista on toimeen tuleminen erilaisissa rooleissa ja erilaisten ihmisryhmien sekä ikäluokkien kanssa. Eikä myöskään aikuistuminen ole synonyymi tylsistymiselle, sehän voi tarkoittaa myös vastuunottamista....
      Itsetunto on asia, jota ei koskaan turhaan paisutella. Jos sitä on, eipä tarvitse kysellä onko oikein olla ihminen.

      • korvaan

        Eräät ihmiset haukkuivat minua vastuuntunnottomaksi vaikka vouti ei ole ikinä mitään karhunnut vaan he tiesivät ette ollut sukuani jatkanut ja jatkanut sitä vastuuntunnotonta elämää mistä olin itse saanut alkuni.

        Alkuperäinen kysyjä saa varmasti näitä kateellisia ihmisiä kimppuunsa joilla älykkyysosamäärä ei ole vastaavaa alkuunsakkaan. Tyhmällä vastaajalla on ihan selvää leimata huomionhakuiseksi kun itsellään ei ole mitään mitä antaa kenellekkään. Tyhmä vetää heti jonkun vastuun ottamisen tietenkin sillä eihän sellaista osaa älykäs luova ihminen. Tyhmä ihminen haluaa latistaa muiden itsetunnon sillä eihän kellään ole samanlaista kuin idiootilla.

        Kuule olen sitä mieltä ettei kaikki ihmiset tiedä paskaakaan mitä on olla eri- ikäluokkien ja ihmisrymien kanssa, jos kuvittelet sen olevan kaikkien ihmisten luontainen rikkaus niin missä kellarissa olet oikein kasvanut?


      • johon keppi kalahtaa
        korvaan kirjoitti:

        Eräät ihmiset haukkuivat minua vastuuntunnottomaksi vaikka vouti ei ole ikinä mitään karhunnut vaan he tiesivät ette ollut sukuani jatkanut ja jatkanut sitä vastuuntunnotonta elämää mistä olin itse saanut alkuni.

        Alkuperäinen kysyjä saa varmasti näitä kateellisia ihmisiä kimppuunsa joilla älykkyysosamäärä ei ole vastaavaa alkuunsakkaan. Tyhmällä vastaajalla on ihan selvää leimata huomionhakuiseksi kun itsellään ei ole mitään mitä antaa kenellekkään. Tyhmä vetää heti jonkun vastuun ottamisen tietenkin sillä eihän sellaista osaa älykäs luova ihminen. Tyhmä ihminen haluaa latistaa muiden itsetunnon sillä eihän kellään ole samanlaista kuin idiootilla.

        Kuule olen sitä mieltä ettei kaikki ihmiset tiedä paskaakaan mitä on olla eri- ikäluokkien ja ihmisrymien kanssa, jos kuvittelet sen olevan kaikkien ihmisten luontainen rikkaus niin missä kellarissa olet oikein kasvanut?

        Karahtaako tämäkin? Anna kun arvaan, sinuun karahtaa ja ihan varmasti ;-D
        Siinä nyt nähdään monipuolinen sanavarasto jo. Tyhmä kertaa 3..... (Tai sitten vain "kellarissa" on ollut parempaa lukemista ja tekemistä)
        Ja olen samaa mieltä kanssasi. Kaikkien voimavara se ihmisten ymmärtäminen ei todellakaan ole, itse tarkoitinkin sellaisia normi-ihmisiä (normaali määrä empatiakykyä, sosiaalisia taitoja jne..).
        Ai että kun jostain saisi laajakuvakatsantolaitteen, jonka avulla laajenisi ymmärrys. Vastuunottaminen EI RAJOITU pelkästään lapsista huolehtimiseen (on monia vastuunsa kantavia ihmisiä nuorissa ja vanhoissa, joilla lapsia ei itsellään syystä tai toisesta ole/tule). Vastuu liittyy vahvasti ihmisen kykyyn mm. elää todellisessa, käsinkosketeltavassa maailmassa, jossa ne todelliset ihmissuhteet ovat (ei täällä virtuaalimaailmassa). Vastuunottoa esimerkiksi siitä kuinka toisia kohdellaan. Ymmärrys omien tekojen vaikutuksesta kanssaihmisiin, olosuhteisiin, terveyteen ja moneen muuhun "asiaan".
        Itsetuntoahan ei kukaan voi keneltäkään riistää, anastaa, latistaa tai ryöstää, jos sitä todellisuudessa on ollut. Yrittää voi, viedä ei. Asia on erilainen esimerkiksi syvällä Venäjällä tai Kiinassa, joissa propaganda kansaa kohtaan on ollut lähes aukotonta. Siellä ei paljon yksilön ajatuksenvirtaa aikoinaan kunnioitettu.
        Tsemppiä sulle virtuoso! Hauskaa, joskin hieman köyhää sanailua ;-)
        (tää foorumi on kiva, täällähän voi vastata vaikka itselleen, jos haluaa....)


    • kiusattu'

      koulukiusaaja kuten Stubb kuueemma

    • jxhvkdfhi

      no kyllähän niin voi olla mutta en oo ennemmin kuullu tollasta

    • Cloetta...

      Maissä kaikissa ihmisissä on useita erilaisia puolia ja erilaisia rooleja tilanteesta riippuen. On kypsän ihmisen merkki osata käyttäytyä tilanteen mukaisesti ja jos itse ei koe ristiriitaa käyttäytymisessään tai koe asiaa ongelmaksi, ei mielestäni ole syytä huoleen.

      Olen nainen ja itse en tosin koe kunnia-asiaksi, jos minua kutsutaan tytöksi tai vastaavaksi. Olen mielelläni keski-ikäinen aikuinen nainen vaikka juttelisinkin nuorten kanssa en kuitenkaan ole nuori ja haluan antaa nuorille oikean kuvan aikuisuudesta eli se ei suinkaan ole puuduttava ja tylsä ajanjakso ihmiselämässä vaan itse asiassa päin vastoin. Ei aikuisuus sulje pois hassuttelua, leikkimielisyyttä tai nuorekkuutta. Epäkypsää on teeskennellä jotakin muuta kuin on.

      • m.43.1/2

        kyllä toi normaalilta kuulostaa,Itse 43 ja poika 10v leikitään ja pidetään hauskaa lomalla,muuten kaikki työ kaveritkin on alta 30.Jotenkin omat ikäiseni tuntuvat junteilta jututkin jo eläke ukkojen tasoa,poikeuksiakin tietysti on,vaimokin sanonnut monesti että aikustu sinäkin jo;))))...mutta jotenkin vaan tykään elää kunnolla tätä elämää enkä mene virtojen mukana.Ompahan sitten kun joskus eläkeelle joutaa niin kivaa muistella nuoruutta


    • vai...

      jätkä muka hyvä nimitys ...sehän kertoo ettet ole muuta...kyllä äijä on paljon parempi se on oikea mies jolla on kondiksessa muut asiat...meillä sanottiinn jolla ei ole kaikki kunnossa on vain jätkä...

    • MyLady Grimm

      Pienenä en pelännyt pimeää tai mörköjä, vaan sitä että minun on pakko kasvaa aikuiseksi. Ajattelin että jonain aamuna herään ja huomaan muuttuneeni vakavaksi olennoksi nimeltään Aikuinen, ja että olen kadottanut ikuisiksi ajoiksi kyvyn ihmetellä, kysellä ja hassutella. Täytyisi olla aina järkevä, kohtuullinen ja edetä elämässä valmiiksi kirjoitetun kaavan mukaan, olla kuten muutkin ja tyytyä siihen mitä saa.
      Mikä onni tietää että olin väärässä......
      En koskaan lakkaa pohtimasta miksi on näin eikä noin, kyseenalaistamasta "kirjoittamattomia sääntöjä" ja kapinoimalla niitä vastaan, olemasta kiinnostunut kaikesta maan ja taivaan välillä. En välitä asioista joita kirjoitetaan KELAn lomakkeeseen, vaan siitä ihmeellisyydestä mitä löytyy mielen syvyyksistä. Innostuvat, uteliaat ja ennakkoluulottomat ihmiset ovat niitä joiden seurassa viihdyn, he joilla on aina pilkettä silmäkulmassa ja avara maailma pään sisällä.
      Älä epäile itseäsi, vaan ole täysillä mitä tahansa milloinkin olet. Vaikka kameleontti vaihtaa väriä, se on silti aina aito kameleontti :) Go on Peter Pan, fight the pirates!

    • Ongelma?!?!?1

      Kuullostaa aika järkevältä ja stressi vapaalta toiminnalta. Tärkeintä on, että huomioit sen itse ja osaat kumminkin vaihtaa "persooniasi" tarpeen tullen.

      Millainen lapsi ei haluaisi itselleen vanhempia, jotka edes jollain tasolla juoksentelee samalla aaltopituudella?

      Itse näen tuon suhteellisen terveenä, koska jos se jotain tuo niin stressi vapautta kaikesta ja elämään jotain sisältöäkin.

    • Helviiramummu

      Pidä toi, mutta hankala jos asia haittaa, ja jossain määrin haittaa kun siitä kirjoitat. Oon 42 vuotias kohta neljän lapsen mummu ja aina tullut hyvin toimeen lasteni kavereiden ja muiden nuorten kanssa. Lasten kaverit kertoivat paljon ongelmiaan jo silloin ja nyt kun ovat aikuisia niin oon vähän varamummuna ollu. Joskus lapset valittivat kun niiden kaverit meille tullessaan viihtyivät minun ja papan seurassa. Toisaalta auttoi asiaa että pappeli tiesi vinkkejä pleikkapeleihin sun muihin. Meille tuli Nintendot ja Pleikat kun ukko oli lapsenmielinen ja on vieläkin. Nykyään se uskaltaa lastenlasten kanssa enemmän lähtee mukaan niiden jutskiin, olis varmaan ennenkin halunnut mutta nyt jotenkin vapautuneempi tai sit pelkää ikäkriisiä tai jotain. oo mies tyytyväinen että se pikkupoika on siellä jossain! Oon vanhustyössä ja voin kertoa että lapsemielen ei tarvi kadota mutta siitä ei vaan puhuta.....

    • kt

      Hei! Sullahan on hyvin pullat uunissa. Ei mitään epänormaalia! Tunnistan tuosta itseni, olen 48 vuotias jo mummi. Ihan samanlainen, asiat relaa hyvin. Olen vastuuntuntuinen, hyvä palkkainen, kaikki asiat ok jne...hyvin pidetty moneen sulautuva ja itseni kanssa sinut. Onnellisesti naimisissa, aviomieheni rakastaa persoonaani. Joten eikun relaa ja nauti luonteestasi jos olet sen kanssa sinut!!!!!!!

    • is this?

      Aiheuttaako tunteesi vaimollesi tai lapsillesi ongelmia? Vaiko itseäsi vain tutkiskelet? Miksi sinä moista kyselet?
      Jos koet olosi mukavaksi, etkä tee hallaa kellekään, niin nauti.
      Eri asia on jos esim. netissä tarkoituksenmukaisesti esiintyy nuorempana hakeakseen nuoruuden menetyksen pelossa huomiota nuorilta ihmisiltä (jotkut esim. eivät paljasta ikäänsä tai käyttävät yhteydenottofoorumeilla vain nuoruudenaikaisia kuvia itsestään).
      Se on itsepetosta ja johtaa varmasti pieniin tuskiin, jos aitoja kanssakäymisiä haluaa.
      Pilkettä silmäkulmaan ja moro!

    • crocodile

      Mielenkiintoinen, kysymyksiä ja pohdiskelua herättävä kirjoitus. Ehkä kyseessä on enemmän elämänarvoista ja asenteesta kuin iästä.

    • "Eri ihmisten seurassa olen eri rooleissa." Kuka meistä ei olisi? Kysynpä vain...

      Kokoeile googlettaa donald winnicott ja sen ajatukset true self vs false self.
      Sitten voit vaikka bingata sanan sisäinen lapsi.

      Hyviä pohdintoja.

    • on kaikki

      hienosti. olet hyvin sosiaalinen persoona ja luotettava...

    • myös 50

      Olisko tuo nyt sitä kuuluisaa 50 villitystä ja nuoruuden ihannointia. Kyllä kai ihmisen pitäisi kehittyä elämässään. Kaksikymppiseksi en itseäni haluaisi viisikymppisenä, vaikka en ikäisekseni minäkään itseäni tunne.
      En kulje nuorison kanssa kapakoissa, koska en saa siitä itselleni mitään. Nuoruuteni elin jo nuorena. Ikäni ja elämäni tuntuu silti erikoisen hyvältä juuri tässä iässä. Minulla vain ei ole mitään "rooleja" vaan olen oma itseni.
      Mitä muuten osaat ja pystyt muille neuvomaan kun et itsekkään tunne itseäsi?

    • 47 vuotias teinitytt

      Itselläni on samoja fiiliksiä. Tunnen itseni nuoreksi ja viihdyn nuorekkaiden ihmisten seurassa. Tätiä ei minusta saa koskaan. Osaan toki käyttäytyä tilanteen mukaan, mutta kun on sopiva hetki niin pitää voida hullutella. Ennen aikojaan vanhenneet säälittävät minua. Näytän kyllä 7 vuotta nuoremmalle mutta kuitenkin 4-kymppiselle siis. Joten useinkin kohtaan paheksuvia ikätovereita joiden mielestä ei voi olla enää tällainen. HALUAN kuitenkin pysyä nuorekkaana vaikka kannankin vastuun töistä ja perheestä.

      Siis sinullakaan ei ole syytä murheeseen. Meitä aikuisia "teinejä" on kuitenkin muitakin :)

    • minä vaan

      tiedä...

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      296
      2466
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1153
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      79
      1094
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1053
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      275
      898
    6. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      819
    7. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    8. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      709
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      704
    10. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      65
      703
    Aihe