Automaatin öljynvaihto

ToyInnZ

Moron!

Minulla on käytössäni automaatti Yaris Verso, jonka huoltokirja kertoo automaattivaihteiston öljynvaihtoväliksi (vai miten tuon fluidin nyt suomentaakaan) 100k. Autolla meni juuri 100.000 rikki, ja kun huollossa käyttäessäni kysyin tuosta, niin korjaamon setä oli sitä mieltä, ettei automaatin öljynvaihdosta ole oikein mitään käytännön hyötyä. Mahtaako täällä olla jollain tietämystä onko näin? Mitä etuja tai haittoja tuosta voisi olla? Omalla maalaisjärjelläni kuitenkin kuvittelen että puhtailla öljyillä laatikko saattaisi pidemmässä juoksussa vaihtaa paremmin.

6

4507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • expertti pertti

      Jos automaattiöljyt ovat mustat ne tulee vaihtaa pikimmin. Jos ne ovat tummanpunaiset ne eivät vielä tarvitse vaihtoa. Musta väri öljyissä kertoo että ne ovat palaneet kovan kuormituksen seurauksena eivätkä enää voitele.

      • automaatteja 25 v

        Eihän se noin yksiselitteistä ole, laatikkoon kuten muuallekkin kertyy kondensiovettä joka heikentää öljyn laatua aikanaan.
        Autolla tuskin on ajettu tuota 100.000 km vuodessa.
        Alkuperäiset öljyt ovat kuitenkin jo keränneet myös epäpuhtauksia.
        Itse olen vaihtanut noin 2 vuoden välein automaatin öljyt, kilometreistä ja merkistä huolimatta.
        Hinta on niin pieni ettei kannata säästää. Laatikon korjaus 1500-3000 €
        Useissa laatikoissa on myös suodatin, vaihdettava tai pestävä se myös otettava huomioon.
        Kannattaa olla tarkkana mitä öljyä laittaa, niissäkin paljon eroja vaikkei uskoisi.
        Ohjekirjasta selviää oikea laatu.
        Väärät öljyt ja laatikko ei vaihda kunnolla.
        Vielä jos on huoltokirjassa suositus, kannattaa mennä oitis vaihdattamaan.
        Jos öljyt ovat mustat ja haisevat palaneelle silloin on jo myöhäistä, remppa edessä.


    • vaihtaa.

      Nykyisin on useassa automaatissa ns. ikuiset öljyt.Merkistä riippuen samallakin laatikolla voi olla erilaiset huoltosuositukset. Käytännössä kuitenkin laatikon elinikä on paljon pidempi, jos huolehtii siitä, että siellä kiertää puhtaat öljyt. Itse olen vaihdattanut ne 50-60.000:n välein. Halpa hinta huolettomasta laatikosta.

      • kannattaa vaihtaa

        öljy automattiin tosiaan halpahinta toimivasta laatikosta ja kannattaa viedä sellaseen paikkaan jossa OIKEASTI osataan noi hommat sellanen joka sanoon ettei kannata niin ei toden näköisesti ei osaa vaihtaa
        noita öljyjä (jotkut vaatiin mittarin hommaan millä tarkastetaan oikea lämpötila yms)

        "variksen" automaatti sen verran harvinainen että uusi voi maksaa reilusti..


    • volvon miäts.

      korjaamon setä oli sitä mieltä, ettei automaatin öljynvaihdosta ole oikein mitään käytännön hyötyä.
      ???olisikohan tuo korjaamon setä ollut hiukan liian monta kertaa maahantuojan koulutuksissa, käytännössä jos tuollaiseen muutaman vuoden ikäisen yariksen automaattilaatikko hajoaa niin remppa maksaa 5000-10000 egeä, siinä kohtaa tulee äkkiä äitiä ikävä.

      Kyllä automaattivaihteiston öljynvaihto on asiallista suorittaa suomen vaihtelevassa ilmastossa muutaman vuoden välein, niin matka jatkuu ongelmitta mutkaista tietä näkymättömiin.

      • 60.000

        Tuota olen noudattanut eli mulla se on siis 3:n vuoden välein. Merkittävää eroa ei synny, mutta vaihtaa uusilla öljyillä hiukan pehmeämmin (yli 300 tkm ajettu) . Laatikot ovat tarkkoja oikeasta öljylaadusta eli ATF Dextron II tai III ja varsinkin öljyn määrästä. Jos öljy jostain syystä vajenee, niin laatikko alkaa temppuilemaan eli heittelee (pieniä) vaihteita päälle omavaltaisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe