Tuli mökkilaiturin uusiminen ajankohtaiseksi, tuulinen ja savi/hiekkapohjainen loivasti syvenevä ranta, jäiden suhteen paikka sellainen, että talveksi otetta pois. Pitäisi pystyä kiinnittämään ainakin mökillä ollessa myös 5,5 metrinen ht-vene. Laituri olisi oltava n. 14-15 metriä pitkä, että syvyys riittää veneelle. Tutkimukseni mukaan kaupalliset vaihtoehdot olisi joko lip-lap tai norppa, jotka pylväslaituria tarjoavat. Kuulisin mielelläni kokemuksia moisista, laadusta, asennuksen helppoudesta, talviteloille siirrosta jne., kaikki käytännön kokemukset tervetulleita ja tietysti jos muita hyviä vaihtoehtoja on, niin kertokaa.
Liplapin iso oloneuvos 4,9 metrin jatkeella kustantaisi n. 4000e ja Norpan vastaavasta en ole vielä saanut tarjousta, mutta lienee samoja hintaluokkia. Molemmissa on taljalla säädettävä korkeussäätö, mikä plussaa kun veden korkeus vaihtelee mökkivedessä aika lailla.
Pylväslaituri
8
5220
Vastaukset
- zawsx
Hae kaupasta lautaa ja lankkua ja tee se laituri itte.
- Juristi41
Tuo on tietysti yksi vaihtoehto, nopeastihan tuon ruuvaisi kasaan. kuitenkin nuo laiturin säädettävät pylväät esim. lip-lapilla on kiinnostavat, mutta pekkien pylväiden hinnat on niin järjettömät, että kukaan tuskin niitä pelkästään ostaa, omalla työlle ei jää mitään arvoa ja tuskin laiturin kokonaishinnassa pääsee edes tasoihin, vaikka saisi kestopuun syksyllä lähes puoleen hintaan. Tietysti jos löytäisi jonkun metallipajan, joka tekisi pylväät niin sitten.
- katellut
Juristi41 kirjoitti:
Tuo on tietysti yksi vaihtoehto, nopeastihan tuon ruuvaisi kasaan. kuitenkin nuo laiturin säädettävät pylväät esim. lip-lapilla on kiinnostavat, mutta pekkien pylväiden hinnat on niin järjettömät, että kukaan tuskin niitä pelkästään ostaa, omalla työlle ei jää mitään arvoa ja tuskin laiturin kokonaishinnassa pääsee edes tasoihin, vaikka saisi kestopuun syksyllä lähes puoleen hintaan. Tietysti jos löytäisi jonkun metallipajan, joka tekisi pylväät niin sitten.
Samaa olen katsellut, esim. marinetekillä peruspysväst-yksikkö maksaa n. 700e ja niitä menee pidempään laituriin 1kpl ja lisäksi jos haluaa leveämmän päädyn, niin 2kpl erikoistilauksella a' 1000e, jolloin pelkät pylväät 2700e eikä yhtään lautaa vielä ristissä. Ei j-laare....
- jämäkkä laituri
Lyö talvella jään läpi kyllästetyt paalut, esim.100x100 ja teräspiikki päässä. irrotettava teräshattu pylvään lyöntipäähän ja moukarilla lyödään niin kauan kun vähänkään uppoaa, meillä upposi vajaa 2 metriä tiiviiseen pohjaan. Tee rakenne sellaiseksi, että suht. helposti voit korjata laiturin korkeutta jos jäät painaa pylväitä ja että säätövaraa on. Minulla vajosi joku pylväs 15cm per 3 vuotta, oikaisin kierretanko-tunkkivirityksellä, katsotaan miten jatkossa, vajoaako vielä.... ei kai Kiinaan saakka kuitenkaan.
- Juristi41
Tuokin on ollut mietinnässä. Jäiden paine tuossa kohti on todella kova ja luulen, että satasen paalu on melko pian poikki. Voisi tietysti tehdä nyt syksyllä yhden koepaalun ja testata. Yksi vaihtoehto olisi kenties myös saman paksuinen metalliputki, jota metallipajat myyvät metritavarana ja taitaa sitä saada esim. mtonetistäkin.
- kerralla kuntoon
Juristi41 kirjoitti:
Tuokin on ollut mietinnässä. Jäiden paine tuossa kohti on todella kova ja luulen, että satasen paalu on melko pian poikki. Voisi tietysti tehdä nyt syksyllä yhden koepaalun ja testata. Yksi vaihtoehto olisi kenties myös saman paksuinen metalliputki, jota metallipajat myyvät metritavarana ja taitaa sitä saada esim. mtonetistäkin.
Itsellä jonkun verran kokemuksia laitureista merellä suhtkoht kovissa olosuhteissa ja tärkein neuvoni on että tee kerralla kunnolla. Laituri on väärä paikka säästää rahaa, korjaamiseen menee aina rahaa ja mökillä on varmaan muutakin tekemistä kuin korjailla laitureita.
Itse upottelin rungon painekyllästetyistä katupylväistä (en tiedä onko enää saatavilla), parhaimmillaan 12m pylväät upposivat 8 metriä mutaan. Ja itse laituri 120 senttiä normi vedenkorkeuden päälle niin ei jäät pääse rikkomaan jne. Eihän ne ilmasia oo mutta eipä tarvi keväisin/syksysin tehdä laiturille mitään. Eikä tarvi miettiä kestääkö myrskyt yms.
- dhyt6656gfdg
oma ranta, ruoppaus on paras ja rantaviivalle laiturinpätkä rantaviivan suuntaisesti vaikka kivestä ja betonista. Pääset helpoimmalla ja halvimmalla jatkossa, 14 metriä pitkän tolppalaiturin kanssa riittää säätämistä joka kevät.
- pylväs
Niinkuin edellä nähdään, ongelmia on pylvälaiturin kanssa. Ainakin vuonna 2010. Nyt alkoi vuosi 2018 ja tilanne on toinen. Googlen hakusivuilta kyllä löytyy ongelmaan ratkaisu kun on tarkkana. Ehkä pitäisi päivittää uusi keskustelu aiheesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897