Työpaikalla aivan liian kuuma!

Terveys huolettaa

Tämä on näillä keleillä varmasti erittäin yleistä, mutta minulle alkaa nyt riittää. Olen kahdeksatta päivää putkeen työvuorossa pienessä myymälässä, jossa ei ole ilmastointia lainkaan. Myymäläpäällikkö ei tunnu huomaavan että täällä on aivan liian kuuma työskentelyyn. Jouduin itse tuomaan tuulettimen tänne jotta minulla ja työkavereillani olisi hieman siedettävämmät työolosuhteet. Tosin nyt on jo niin kuuma, että vaikka istuu naama tuulettimessa kiinni niin ei paljon helpota oloa. Pari viikkoa sitten toin kotoani myös lämpömittarin, joka näytti lämpötilan olevan 35 astetta myymälän sisällä (tänään on varmaan jo lähemmäs 40). Olin pari päivää vapaalla, ja kun tulin takaisin niin mittari oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mihin lie joutunut, ties vaikka myymäläpäällikkö vienyt pois peitelläkseen työoloja.. Työkavereillakaan ei ole näköhavaintoja.
Osaisiko kukaan neuvoa, että mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Asiakkaatkin jo päivittelevät paikan kuumuutta ja neuvovat soittamaan johonkin työsuojeluun, mitä olen vakavissani ruvennut harkitsemaan. Pomohan on tällä hetkellä lomalla..

7

1839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä kitise

      Tee työsi

    • Hookoomakkara

      Eikös laissakin asti määritellä jotain tauoista, jos lämpötila työpaikalla ylittää tietyn rajan? Siis jos ei ole ilmastointia, ainakin näin muistelisin. Sehän on työnantajan velvollisuus vastata työpaikan viihtyvyydestä (/siedettävyydestä).. Puhuisit pomolle ensin? Kai sulla on oikeus soittaa hänelle vaikka onkin lomalla, kun kyse on kuitenkin HÄNEN alaisistaan?

      • näin-

        Laiskat hikoilijat kilometritehtaalle.


    • metalliduunari

      Meillä ainakin maksettu kuumista ja epämulkavista oloista lämpölisää. Tehtaassa on todellakin noussut lämpö nyt kesä helteillä 35C taukoja on myös voinut pitää vapaammin. Tämä siis metalli alan yrityksessä, mutta kai se kuuma on kuuma kaupan kassallakin.

    • g34234

      On se kumma jos työnantaja ei edes tuuletinta hanki.. toki kunnon ilmastointi olisi parempi.

      Jossain laissa tai ohjeissa oli tietoa miten pitkiä taukoja ja miten usein saa ja pitää olla mahdollisuus pitää tietyissä lämpötiloissa. Jos näitä ei noudateta, ottakaa yhteyttä liittoon.

      Kukas sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse. Eli jos duunarit eivät tee mitään, mitään ei taatusti tapahdu.

      • apteekin kassa

        Työsuojelupiirit ohjeistavat, että työnantajan velvollisuutena on teknisin toimenpitein huolehtia siitä, että lämpötila työpaikalla pysyy alle 28 asteen, kun ulkoilman lämpötila on normaali eli alle hellelukeman ( 25° C).

        Lämpötilan noustessa työpaikalla yli 28 astetta, on työntekijä oikeutettu yhteen 10 minuutin mittaiseen taukoon/tunti. Lämpötilan noustessa yli 33 astetta, saa pitää 15 minuutin tauon/tunti.


    • hikke

      Mitäs tehdä, jos sekä työsuojeluvaltuutettu että luottamusmies ovat tietoisia lämpöoloista (joka päivä yli 28 ja varmasti ensi viikon helteissä siellä 33 myös), mutta eivät tee mitään? Mielestäni mikään palkanlisä ei korvaa sitä, että tehdään lämpöuupumuksen partaalla 8 tuntia töitä päivässä. Seuraavaksi soitto liittoon, työterveyteen...?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe