Tämä on näillä keleillä varmasti erittäin yleistä, mutta minulle alkaa nyt riittää. Olen kahdeksatta päivää putkeen työvuorossa pienessä myymälässä, jossa ei ole ilmastointia lainkaan. Myymäläpäällikkö ei tunnu huomaavan että täällä on aivan liian kuuma työskentelyyn. Jouduin itse tuomaan tuulettimen tänne jotta minulla ja työkavereillani olisi hieman siedettävämmät työolosuhteet. Tosin nyt on jo niin kuuma, että vaikka istuu naama tuulettimessa kiinni niin ei paljon helpota oloa. Pari viikkoa sitten toin kotoani myös lämpömittarin, joka näytti lämpötilan olevan 35 astetta myymälän sisällä (tänään on varmaan jo lähemmäs 40). Olin pari päivää vapaalla, ja kun tulin takaisin niin mittari oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mihin lie joutunut, ties vaikka myymäläpäällikkö vienyt pois peitelläkseen työoloja.. Työkavereillakaan ei ole näköhavaintoja.
Osaisiko kukaan neuvoa, että mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Asiakkaatkin jo päivittelevät paikan kuumuutta ja neuvovat soittamaan johonkin työsuojeluun, mitä olen vakavissani ruvennut harkitsemaan. Pomohan on tällä hetkellä lomalla..
Työpaikalla aivan liian kuuma!
7
2073
Vastaukset
- Älä kitise
Tee työsi
- Hookoomakkara
Eikös laissakin asti määritellä jotain tauoista, jos lämpötila työpaikalla ylittää tietyn rajan? Siis jos ei ole ilmastointia, ainakin näin muistelisin. Sehän on työnantajan velvollisuus vastata työpaikan viihtyvyydestä (/siedettävyydestä).. Puhuisit pomolle ensin? Kai sulla on oikeus soittaa hänelle vaikka onkin lomalla, kun kyse on kuitenkin HÄNEN alaisistaan?
- näin-
Laiskat hikoilijat kilometritehtaalle.
- metalliduunari
Meillä ainakin maksettu kuumista ja epämulkavista oloista lämpölisää. Tehtaassa on todellakin noussut lämpö nyt kesä helteillä 35C taukoja on myös voinut pitää vapaammin. Tämä siis metalli alan yrityksessä, mutta kai se kuuma on kuuma kaupan kassallakin.
- g34234
On se kumma jos työnantaja ei edes tuuletinta hanki.. toki kunnon ilmastointi olisi parempi.
Jossain laissa tai ohjeissa oli tietoa miten pitkiä taukoja ja miten usein saa ja pitää olla mahdollisuus pitää tietyissä lämpötiloissa. Jos näitä ei noudateta, ottakaa yhteyttä liittoon.
Kukas sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse. Eli jos duunarit eivät tee mitään, mitään ei taatusti tapahdu.- apteekin kassa
Työsuojelupiirit ohjeistavat, että työnantajan velvollisuutena on teknisin toimenpitein huolehtia siitä, että lämpötila työpaikalla pysyy alle 28 asteen, kun ulkoilman lämpötila on normaali eli alle hellelukeman ( 25° C).
Lämpötilan noustessa työpaikalla yli 28 astetta, on työntekijä oikeutettu yhteen 10 minuutin mittaiseen taukoon/tunti. Lämpötilan noustessa yli 33 astetta, saa pitää 15 minuutin tauon/tunti.
- hikke
Mitäs tehdä, jos sekä työsuojeluvaltuutettu että luottamusmies ovat tietoisia lämpöoloista (joka päivä yli 28 ja varmasti ensi viikon helteissä siellä 33 myös), mutta eivät tee mitään? Mielestäni mikään palkanlisä ei korvaa sitä, että tehdään lämpöuupumuksen partaalla 8 tuntia töitä päivässä. Seuraavaksi soitto liittoon, työterveyteen...?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381