Kärkkäinen työnantajana

hyvä vai huono

Kärkkäisellä on Lahdessa myyjänpaikkoja auki. Onko täällä kellään tietoa millainen työnantaja Kärkkäinen on? Minusta on kummallista että Kärkkäisellä on vähän väliä paikkoja auki. Joillekin osastoilleon ollut paikkoja auki aina vajaan puolen vuoden välein. Onko työvoiman tarve tosiaan noin suuri vai eivätkö työntekijät oikein viihdy tuolla.

38

16898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuikkko

      Kassahommissa ainakin käytäntönä että kassat lasketaan työpäivän päätteeksi omalla ajalla ilman palkkaa. Eiköhän se noissa osastonhoitajanhommissaki ole jotain samankaltaista riistoa...

    • Työ tehtävä

      Ehkä he ovat ottaneet erehdyksessä typeryksiä työhön ja heidät on pakko potkaista ulos.

    • Vaihda vaippasi

      "Onko työvoiman tarve tosiaan noin suuri vai eivätkö työntekijät oikein viihdy tuolla."

      Luuletko työpaikkoja joiksikin viihdekeskuksiksi, kaikenlaisia sekopäitä maailma on täynnä.

    • fiksulta kuulostaa

      fiksun työnantajan merkki: pitää ihmisiä 6kk ja pistää pätkätyön jälkeen pihalle = ei tarvitse kikkailla lomien järjestelyn kanssa sekä sinunkaltaisista valittajista pääsee eroon kivuttomasi, jos ei muuten niin 6kk sisään :)

      • Juurikin näin menee

        Tätä harrastetaan monessakin paikassa, usein kierto on 3-6kk...

        Pätkäläiselle ei tarvi myöskään työterveyshuoltoa, ei lomajärjestelyjä, ei 2,5 päivän lomakertymiä jne. Lisäksi uudet on aina helppo nakittaa laskemaan kassat, viemään roskat jne työvuoron jälkeen, niillähän on koeaika 4kk, josta on aina välillä hyvä "muistuttaa".


    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Älä edes hae sinne. Luultavasti baronan kautta menet sinne. Työilmapiiri täyttä paskaa siellä ja kahvihuoneessa on suurinpiirtein jokaiselle osastolle omat pöytänsä, eikä toisiin pöytiin huudella (poikkeuksiakin oli). Konkurssikypsä firma kaiken lisäksi. Työttömänä nauti tuistasi vielä ja hae ennemmin muualle töihin, jossa osataan arvostaa henkilökuntaa.
      Baronan kautta kyllä lupaillaa täysiä tunteja, mutta luultavasti saat tehdä 10-25 tuntia/vk. Eihän tuolla tule edes toimeen. Motivaatiosi kuolee hyvin pian, jos tuonne menet.

      • free man

        Jaa, ettö oikein omat pöydät jokaiselle osastolle... Olikohan nyt ihan varmasti kyseessä Kärkkäisen tavaratalo ?
        Työilmapiiri oli mielestäni mahtava ainakin sillä osastolla missä itse työskentelin.
        Tuo on kyllä totta, että kannattaa hakeuta enemmin muualle mikäli haluaa jonkinlaista arvostusta johtoportaan suunalta.
        Johto käsittelee alaisiaan kuin karjaa paitsi ei näitä p....een nu....ta joita riittää jokaisella työpaikalla.


    • työn tekijä

      Eiköhän se ole Kärkkäisellä kuten muuallakin niin, että hyvä arvostuksen ansainnut työntekijä saa sen, mutta joka ei ansaitse arvostusta ts. tee töitä palkkansa eteen, ei arvostustakaan saa.
      työilmpiiri taas tulee työntekijöistä itsestään, siitä on turha syyttää työnantajaa jos porukka porukoituu.. tuskin työnantaja määrää pöytiä osastoille kahvihuoneessa...

    • Mauno1970

      Mutta ei kenenkään pidä tehdä töitä ilmaiseksi. Eli jos käytäntö on tuo, että kassa lasketaan työpäivän päätteeksi omalla ajalla, niin YHTEYS LIITTOON!!

      • Homssu

        Kovasti ainakin yrittävät kuulemma pistää työtekijöitä hommiin osastolle ku osastolle: vaikka et tietäs kyseisistä tuotteista mittään ! Sellasta se palvelukin alkaa olla: en osaa nyt sanoa ku olen tolta viereiseltä osastolta vaan tuuraamassa....


      • Monessa paikassa

        Normaali käytäntö monessa muussakin paikassa. Työvuoro loppuu vaikkapa klo 21:00 ja sitten lasketaan vielä kassa...


    • kokemusta on

      Jos rahasta on kauhee pula ja töihin on pakko päästä, niin sillon kannattaa mennä Lahden kärkkäiselle töihin. Itellä oli ainakin heti alussa ihan hyvä palkka. Mutta samalla kannattaa kyllä ettiä muuta paikkaa tai niin ainakin ite tein ja olen onnelinen että pääsin sieltä pois. Työn tekijät vaihtuu useesti koska työ porukka on jakaantunut selvästi kuppikuntiin ihan niin kun sillon kun oltiin yläasteella. Toisten selän takakan puhutaan koko ajan paskaa tunsin itseni paljon vanhemmaks siellä, kun nämä lähemmäks kolmekymppiset jotka jauho koko ajan paskaa. Mun mielestä tämä huono ilmapiiri johtuu lähinnä siitä että työn antaa suosii osaa porukkaa ja ne jokka raataa niskalimassa saa vähiten arvostusta.

    • osastotätitär

      Itse Kärkkäisellä töissä olleena olen hieman eri mieltä. Kyllä meillä ainakin tauoilla kaikki ihmiset istuu sekaisin ja keskustellaan ja nauretaan. On tosi rento työilmapiiri ja mukavat työkaverit. Töiden sujuvuus osastoilla on aika paljon kiinni niistä myyjistä jotka sinne on palkattu. Toki niitä myyjiäkin on keitä ei ko. homma voisi vähempää kiinnostaa, mutta suurinosa ainakin meillä hoisi hommansa moitteettomasti ja sujuvasti. Esimiehille pysty aina menee sanomaan jos joku asia mättää ja siihen tartuttiin heti. Eihän ne asiat työpaikoilla parane, jos niistä ei kukaan avaa suutaan missään! Avoin ja rehellinen keskustelu auttaa ihmeesti kaikkiin ongelmiin ja loppuu se selän takana jauhaminenkin. :)

      Kassahommista en osaa sanoa, mutta meilläkin näytti olevan sama porukka ollut sielläkin päässä töissä pitkään. Osastoillakaan ei porukka vaihtunut hirmu nopeaan tahtiin, toki kesätöihin tulleita saatettiin palkata kesän jälkeen vakituiseksi. Toki aina on jotain pieniä ongelmia ja kränää, se on ihan normaalia. Täydellistä työpaikkaa tuskin on edes olemassa, varsinkaan näin isossa talossa. :)

    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Törmäsimpä tähän aiheeseen pitkästä aikaan. Tosiaan silloin, kun itse menin sinne töihin baronan kautta kirjotettiin minulle työsoppari 0-37,5 tuntia per viikko, koeaika 6kk ja kaikenhuipuksi määrä-aikanen ilman loppumispäivämäärää. Kyllä itteeni mietitytti pistää nimet tuollaiseen paperiin, mutta tosiaan kun lupailtiin täysiä tunteja ja annettiin toivoa siitä, että vakituinen duuni erittäin mahdollinen, niin nimet löin paperiin ja alotin työt tuolla. Toisin kävi ja töitä ei enää tarjottukkaan. Itse olen avoin ja sosiaalinen ihminen, mutta vakkarithan siellä katto baronan ihmisiä pahalla silmällä ja loi sillä sitä huonoa ilmapiiriä. Ala nyt tuollaisten työkavereitten kanssa tuttavuutta tekemään. No onni onnettomuudessa löysin itselleni erittäin hyvän työpaikan, jossa tunteja saa tehdä niin paljon kuin jaksaa ja firma osaa arvostaa työntekijöitään. Jos jotain opin tuolta kärkkäiseltä, niin sen, että itse ainakin kohtelen meidän firman henkilöstövuokraduunareita samoin kuten ketä tahansa työkaveria.

      • En tajua

        Sitä oon usein miettiny, että MIKSI IHMEESSÄ VUOKRATYÖNTEKIJÖITÄ pitää kohdella "oman väen taholta", kuin pelkkää ilmaa, tms..? Eihän se ole vuokratyöntekijän syy, jos TYÖNANTAJA nimenomaisesti hankkii niitä vuokratyöntekijöitä! Eiköhän se ole pikemminkin työnantajan syy... jos nyt "syyllistä" pitää etsiä.


    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Jälleen törmäilin tähän aiheeseen, niin todettakoon vielä etten todellakaan ole kärkkäiselle mitenkään katkera, vaan oikeastaan loppupelissä kiitollinen, ettei niitä töitä ollutkaan enään tarjota. Onneksi ei ollut töitä tarjolla, muuten en olisi uusia duuneja etsinyt ja päätynyt nykyiseen työhöni. Tosiaan kärkkäisellä noita etenemismahdollisuuksia ei ole, niin toisinpa on nykyisellä työnantajallani. Ja myös tämän kokemuksen ansiosta osaa arvostaa omaa työnantajaa, kun pitävät omistaan huolta.

      • Urakeskeinen

        Ai Kärkkäisellä ri etenemismahdollisuuksia ole?!! :Dddddd Voi luoja paratkoon.. Jos se jostaki on kiinni niin sinusta itestä se miten hoidat työt, kohtelet asiakkaita ja työkavereita ja miten pyrit itse kannustamaan muita omalla esimerkillä ratkaisee sen mihin asti sinullakin on mahdollisuuksia. ;)


    • Kassamyyjä

      "Normaali käytäntö monessa muussakin paikassa. Työvuoro loppuu vaikkapa klo 21:00 ja sitten lasketaan vielä kassa..."

      Sinun ei tarvitse laskea omalla ajallasi palkatta kassaa tai tehdä mitään muitakaan töitä kaupassa palkatta. Työnantajan on maksettava palkka ja vuorolisät myös siltä ajalta, jonka kaupan avaaminen ja sulkeminen kestää. Jos suostut tekemään palkatonta työtä, niin työnantajasi kusettaa sinua. Jos te myyjät suostutte tekemään ilmaista työtä, niin katsokaapas peiliin, missä on vika?

      En tajua, miksi joku suostuu tekemään ILMAISTA TYÖTÄ ja valittaa sitten siitä keskustelupalstoilla! Ottakaa asia ensin puheeksi esimiehen ja työpaikan luottamusmiehen kanssa. Jos se ei auta, niin ammattiliittoon yhteyttä ja äkkiä!

      Meillä tavaratalossa: Arkisin kauppa menee kiinni klo 21 ja kassamyyjien ja päivystävien myyjien työaika loppuu klo 21.15. Kassat lasketaan rahanlaskukoneella seuraavana aamuna ja kauppa suljetaan ajallaan. Työstä maksetaan ja kukaan ei tee ilman palkkaa mitään!

    • Eikannata

      En yhtään ihmettele paikan työntekijöiden vaihtuvuutta. Johtoporras on ylimielistä ja luoja sitä selän takana paskan puhumista.. Sääntöjä siis oli, että joku menee pois kuuloetäisyydeltä niin saa puhua pahaa perheestä ja henkilöstä.. Itse tiedän pari sieltä lähtenyttä.. Ja ainiin jossain esimiesasemassa oleva henkilö kun ei koskaan urallaan ole ollut päivääkään sairaana, niin turha odottaa ymmärrystä yhdellekkään sairauspoissaololle.

    • joskusoonladannu

      Kärkkäinen se liikkeenä että työnantajana kyseenalainen. Pitää olla "yhdistyksen" jäsen että yleensä pääsee töihin. Lisäksi myyjien ammattitaito on rajallista.

      • sdfgg

        ... rauhan ....

        vai minkä yhdistyksen! heh!


    • Unio

      Onko kokemuksia Kärkkäisen pomoista ?

    • Kärrkis

      Lestadiolaisten sisäpiiri juttua koko Kärkkäinen ja todella huonoa palvelua-asiakaspalvelu ei vastaa reklamaatiosähköposteihin, laitan seuraavaksi itte Juha Kärkkäiselle-mahtaako pääjehukaan vastata...Lisäksi laskuttavat vaihdenumeroonsa soittamisesta palvelupuheluna, vaikka kukaan ei vastaa. Eipä ole ennen tyhjästä hälytysäänestäkään maksettu-Kärkkäinen tässäkin ainutlaatuinen...Emme asioi enää, menettivät hyvän paljon ostavan asiakkaan...Ei ole koskaan missään firmassa näin huonosti nk. asiakaspalvelua hoidettu-ilmeisesti on varaa siihen tänä päivänä...

    • Hei!

      Onko tuoreempia kuulumisia Kärkkäisestä työnantajana? Eteenkin Lahden myymälästä? Kävin eilen työpaikkahaastattalussa ja jäi aika ylimielinen kuva päälliköstä. Saattoi tosin johtua ihan "haastatteluroolista", mutta yleensä mulla on aika tarkka vainu ihmisten suhteen.

      • Bfz

        Itse työskentelin kärkkäisellä, ei juurikaan kovin positiivista sanottavaa ole. Muuten olis varmaan ollu ok työpaikka kun ei muutakaan sinä hetkenä ollut, mutta se paskan puhumisen määrä oli aika huolestuttavaa, esimiehiä myöten. Esimiehet mustamaalaavat omia työntekijöitään muille, uskovat kaiken paskan mitä susta kuulee, joudut päälliköiden ja esimiesten puhutteluun ilman syytä, vain sillä perusteella mitä muut ovat sinusta perättömiä huhuja levitelleet. Puhutteluissa sinulla ei ole oikeutta kertoa omaa mielipidettä vaan homma toimii rangaistuksineen sen pohjalta mitä heille on kerrottu. Monet työntekijät valittelivat tätä samaa. Liittoon ei uskalleta soittaa, monelle tullut erilaisia sanktioita sen takia. Työsopimukset täyttä kusetusta! Palkataan mahdollisimman monta ihmistä samaan tehtävään jotta sinulle ei tarvitse maksaa niin "isoa" palkkaa, kun nämä muut tekevät ilman kokemusta saman homman puolet halvemmalla.
        Tuo työpaikka poltti itseni täysin loppuun, irtisanouduin ja laitoin elämäni taas mallilleen, rangaistuksena 3kk karenssi, vaikka oli näyttöä työkkärille monestakin asiasta, sairaslomatodistukset, lääkärinlausunnot ym. Ei vaan riittänyt. Aamulla töihin lähtiessä mietti, mistä sua tänää syytetään, mistä tänää pääset puhutteluun jne. Ei siellä paljoa jaksanu hymyillä asiakkaille. Sut oli poljettu niin maantasalle ja suurimman osan henkilökunnan ja esimiesten mielestä sä et ollu mitään, sua katottiin kun elävää paskaa.
        Mikäli mietit haetko työpaikkaa kärkkäiseltä, älä mieti, äläkä hae.
        Kärkkäinen omistaa myös 2 ravintolaa, huhun mukaan heille se vielä huonompi yhteishenki on. Useempi heiltä puhunut kuinka on paha olla. Mut kaikki vika on tekijöissä, johtoporras ei näe itsessään vikoja.
        En enää ikinä mene kärkkäiselle töihin, vaikka se olisi viimenen työnantaja koko pallolla!


    • Anonyymi

      Juu ei kannata mennä töihin. Paskanpuhuminen selän takana aivan uskomatonta. Tavaratalopäällikkö tekee tahallaan kiusaa tietyille työntekijöille. Varsinkin niille ketkä ei kuulu lahkoon. Ja se asiakkaista puhuminen se vasta ärsyttääkin. Heti kun asiakas kääntää selän niin uskomaton paskan jauhanta alkaa. En voi suositella kenellekkään. Ootappas kun sairastut vaikka flunssaan tai paskatautiin ja joudut oleen pois töistä. Sillä aikaa sinut on kyllä haukuttu alimpaan helvettiin ja ehkä työnkuvakin on muuttunut poissa ollessasi. Henkilökunta edutkaan eivät ole kaikille tasapuoliset. Jotkut saavat enemmän alea kuin toiset.

    • Anonyymi

      Jokainen voi hiljaa miettiä, millainen on työnantaja, joka tukee avoimesti natseja.

      • Anonyymi

        Lestadiolaisilla on yksi ajatusmaailma: "arbeit macht frei". Natsit ihanteena!


    • Anonyymi

      Olen ollut Ylivieskan Kärkkäisellä nyt 2kk töissä ja en ole keksinyt pahaa sanottaavaa Kärkkäisestä työpaikkana. Joka kerta kun tulee joku toinen toinen työntekijä työtehtävästä riipumatta vastaan niin aina moikataan ja ehkä vaihetaan pikasesti kuulumiset.

      Osastojen välillä en ole huomannut mitään kinaa vaan kaikki tulee toimeen keskenään. Paskanjauhanta on itsestä kiinni, jos et puhu paskaa muista voit olla varma että sinusta tai muistakaan ei puhuta paskaa. Sama koskee tuota kahvihuoneen kuppikuntautumista, Ihan hyvin voi muitten osastojen myyjien kanssa istua tauolla ja rupatella niitänäitä.

      Esimies käy vähintään kerran viikossa moikkaamassa osastoilla työntekijöitä ja jos on jotain siinä vaiheesssa tai milloinkaan niin aina on voinut kääntyä esimiehen puoleen. En siis itse ole koulutukseltani myyjä, mutta kattavan koulutuksen kokeneepien myyjien avun ja oman osastoon liittyvän harrastuksen myötä olen pystynyt aina palvelemaan asiakkaat moiteettomasti.

      Kassaa en ole koskaan laskenut työajan ulkopuolella, koska niin ei tarvitse tehdä, se kuuluu nääs työtehtäviiin ja on siten ihan palkallista työtä. En ole huomannut myöskään, että uskonto, sukupuoli, rotu tai edes seksuaalinen suuntautuminen ois vaikuttanu mitenkään. En edes tiedä ketkä on vuokrafirman kautta koska sillä ei ole mitään väliä , kaikki ollaan tasavertaisia myyjiä.

      Iso kiitos Kärkkäiselle hyvästä työpaikasta ja työporukasta aijon jatkaa työtehtävässäni koska ties vaikka joku päivä pääsis esimiesasemaanki niin kuin oma esimiehenikin on myyjänä aloittanut.

      • Anonyymi

        Ai niin allekirjoitus unohtui: Juha Kärkkäisen poika, joka leikkii pikkupomoa olemattomalla ammattitaidollaan


    • Anonyymi

      henkilökuntaedut kiinnostaisi, onko linkkiä tai faktaa, paskaa turha tulla kertoon

      • Anonyymi

        Taidat olla kovin vihreä kun kuvittelet huhujen syntyvän tyhjästä. Joskus niin on mutta yleensä eivät ne vailla totuus pohjaa ole.


    • Anonyymi

      Lahden Kärkkäinen on helvetti, älkää hakeko sinne.

      Allekirjoitan saman kuin edelliset tästä Lahden toimipisteestä. Paskan puhuminen ja haukkuminen on jotain ihan järkyttävää, ilmapiiri huono kaikkea kytätään ja kaikesta keksitään pahaa sanottavaa. Pomot ylimielisiä, pelkkää negatiivista palautetta. Varsinkin naiset joutuvat puhutteluun ihan mistä vaan keksitystä syystä. Potkuja ja varoituksia jaellaan myös keksityillä syillä. Työntekijöitä pompotellaan osastoittain, mistään ei anneta koulutusta ja kaikkea pitäisi tehdä ja osata. Työmäärä on valtava verrattuna mihin tahansa muuhun kauppaan.

      Välttäkää tätä paikkaa, kannattaa mennä mihin vaan muualle jos töitä tarvitsee. Ainoa hyvä asia on, että työntekijöissä on myös tosi mukavia ihmisiä enkä ymmärrä miten he jaksavat tuolla.

      • Anonyymi

        Komppaan tätä! Hirveitä kuppikuntia ja kauheeta paskan puhumista toisten selän takana ja nälvimistä. Työntekijät hengailee ja juoruilee keskenää eikä tee töitä. Mulkoillaan rumasti ja niin hirveä yhteishenki! Ei enää IKINÄ LAHDEN KÄRKKÄISELLE! Ei edes asiakkaaksi. Niin täyttä paskaa koko firma! Yksikin osoitteli minua sormella ja puhui toiselle työntekijälle minusta. Oli haukkunt minut pataluhaksi


    • Anonyymi

      Älkää menkö verkkokauppaan töihin, siellä sallitaan kiusaaminen ja kun olet pomon kaveri tähän ei puututa kuin sanomalla: Pitää ymmärtää että maailmassa on erilaisia ihmisiä. Tämä kiusaaja lisäksi päättää kenen sopimuksia jatketaan ja kenen ei ja hän on vain vuoropäällikkö. Jokaisessa palaverissa käsketään kunnioittamaan työkaveria, mutta se ei koske vuoropäälliköitä. Työ oli kivaa.

    • Anonyymi

      xxxxxxxxxxxxxxxxxxx täällä taas pitkästä aikaa.

      Ikävää kuulla ettei asiat ole muuttuneet. Kaikella oli tarkoituksensa, kun ei Baronan kautta täällä työt mulla jatkuneet silloin reilu 10v sitten. Samalla työnantajalla olen edelleen, kuin mihin lähdin täältä kun ei työvuoroja tarjottu. Nykyisessä paikassa minut on jo ylennetty useamman kerran ja tämä työnantaja selkeästi arvostaa työtäni.

      Kärkkäiselle huomio: arvostakaa kaikkia taloon tulevia työntekijöitä, muuten valuu potentiaali kilpailijoille.

      Mutta en ole mitenkään kokemuksestani katkera. Yksi huono kokemus vain muiden joukossa.

      Tavaratalossa asioin kuitenkin lähes viikottain, eli kauppaan olen tyytyväinen.

    • Anonyymi

      Voi melkein sanoa että pahin mahdollinen työnantaja, kroonista työntekijä- ja ammattiliittovihaa, erottanut luottamusmiehen ja joutui boikotin kohteeksi. Tukee äärioikeistolaista magneettimedia -lehteä. Älä mene jos suinkin voit välttää.

    • Anonyymi

      Toivottavasti kaikki Kärkkäiselle aikovat lukevat nämä ensin. Älä mene, mikä vaan on parempi paikka.

      Ensin potkitaan vanhaa porukkaa muka taloudellisin perustein ulos, että saadaan halvalla uusia pätkätyöläisiä tilalle. Ilmapiiri on hirveä, yksi tekee kymmenen työt. Kaikkea kytätään ja pomo puhuu pahaa minkä kerkeää. Kaikkia sääntöjä ja lakeja kierretään. Elämäni kauhein työpaikka ja uupumus siihen päälle. Lahdessa siis olin joskus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe