Morjensta!
Oiskohan kellään jotain järkevää tietoa asiasta kuin :
Meidän tilanne :
''Olen kotiäiti minulla ei ole vielä koulutusta olen kotihoidon tuella lapseni kanssa kotona lokakuun 2011 saakka, mieheni käy armeijaa pikku päivärahalla meille on tarjottu asumisoikeusasuntoa. Olemme ostamassa sitä, mutta vielä mietimme sitä asiaa että SAAMMEKO sen pienen lainan 19 000e jollei ole vk.työpaikkaa?? Ymmärsin asunnon myynti sivuilta ''ei tulo tai varallisuusrajaa''.? VASOKODIT.FI . En nyt tähän halua kommentteja ''mee töihi ja hanki vast sit kämppä''
Koska päätös on jo tehty en kaipaa mitään muita neuvoja kuin tämän lainan kanssa :--) !
Tarvitsemme enemmän tilaa, ja tuntuu hullulta tämän paikkakunnan vuokra hintojen mukaan alkaa vuokraamaan 3h k melkein 8-1000e/kk !
Asumisoikeusasunto tuntuu parhaalta vaihtoehdolta meille.
Mutta siis olisi mukavaa kuulla neuvoja tästä lainasta ja kokemuksia että onko joku saanut lainaa asumisoikeus asuntoon vaikkei ole ollut vakkarityöpaikkaa ja pienet tulot.
Minusta itsestäni sen pitäisi järjestyä koska asunto toimii ns.takaajana.
Onko kokemuksia??! Asumisoikeus asunto + laina muttei vakkari tt
15
4586
Vastaukset
- luusereiden määrä
1. Soita pankkiisi ja kysy sieltä. Tällä palstalla kukaan ei voi antaa 100% vastausta!
2. Asian loppupeleissä ratkaisee kenet saatte takaamaan tuon pankkilainanne, vaikka ASO-oikeus normaalitilanteessa riittääkin takaukseksi, niin teidän - kahden persaukisen ja yhden imeväisen - tilanteessa pankki tulee vaatimaan lainalle fyysiset takaajat, sillä totuushan on toistaiseksi se, ettette te pysty maksamaan lainanne lyhennyksiä ja korkoja, sillä ettehän te pysty maksamaan edes vuokriannekaan - yhteiskuntahan - eli me muut veronmaksajat - maksamme ne kuitenkin!
Parempi asua vaan "kotona" vanhempien nurkissa, kunnes tämä mahtisonni pääsee pois intistä ja menee töihin. - Antaa...
Asiahan tietysti selviää vain pankista kysymällä.
Mutta melkoisen varmasti tiedän, mitä sieltä vastataan, kun käytännössä kaksi tulotonta, ja siten myös maksukyvytöntä tulee lainaa pyytämään.
Vastaus on: Tulkaa uudestaan, kun edes toisella on vakituinen työpaikka ja säännölliset tulot.
Tosiasia on nimittäin se, että ei pankki anna lainaa jos lainanhakijalla ei ole edes teoreettisi mahdollisuuksia hoitaa lainaansa. Vaikka olisi millaiset takaajat/vakuudet tahansa. - lainalla asoon viime
pankki ei ehkä anna lainaa koko summaa jos asunto on "vanha" ja indexikorotukset yms. pittää ottaa huomioon vain se alkuperäinen asunnosta joskus maxettu summa on se minkä varmasti saa siitä luopuessa, jos rakennuskustannusindexit kääntyis laskuun niin ette saisi asunnosta luopuessanne kaikkia siitä maksamianne rahoja....eli selevällä suomella pankki päättää mistä summasta alakaa lainoittaan,,, jos yleensä alakaa, pitää mennä neuvottelemaan omaan pankkiin asiasta.
- hmmm...
varmaan pienempi kuin "vuokraamaan 3h k melkein 8-1000e/kk !" mutta se edellyttää että se ASO maksu 19,000 löytyy säästöinä' eikä lainana. Lainanhoito ASO vastike yleensä korkeampi kuin vuokra vastaavasta. Tulottomille (käytännössä) tuo pikkulainakin on korkea koska pankki ei anna pitkää maksuaikaa lainalle kuten omisusasuntoihin.
- tietää...
Pankki sen sinulle kertoo. Vaikuttaa siltä että olette juuri ja juuri teini iästä päässeet ulos joten lainan saaminen on alkuvaiheessa vaikeata ja jos itse olisin pankki niin en antaisi ellei ole sennttiäkään omaa rahaa tai vanhempien takausta.
- Minä vaan
Voi mitä vastauksia....älä välitä, tuo nyt oli odotettavissa, kun Suomessa olemme. Olemme itse lähes samassa tilanteessa ja tyulen kysymään pankista. Luulen, että voi onnistuakin! älä menetä toivoasi täällä tyypillisen lannistajamentaliteetin maassa. Olisi kiva kuulla, onnistuitteko:)
- ei ole varma
Minä vaan kirjoitti:
Voi mitä vastauksia....älä välitä, tuo nyt oli odotettavissa, kun Suomessa olemme. Olemme itse lähes samassa tilanteessa ja tyulen kysymään pankista. Luulen, että voi onnistuakin! älä menetä toivoasi täällä tyypillisen lannistajamentaliteetin maassa. Olisi kiva kuulla, onnistuitteko:)
Muutam vuosi sitten saimme ilman käsirahaa lainan. Nyt hiljattain taas haettiin uutta asuntoa ja 28 tuhannen lainasta halusivat 5 tuhatta käsirahha. Pankkien hanat ovat kiristyneet. Toisaalta jos ei ole yhtään saanut rahaa säästöön kannattaa ehkä vielä pysyä kaupungin vuokra asunnosa kunnes säästäminen tulee tutuiksi.
- Aso-lainaton
Me ei noin vain saatu vuosi sitten n. 11 000 euron lainaa asoasuntoa varten, kun perheen nettotulot oli n. 2000 €/kk. Kun omaa pääomaa ei ollut, olisi tarvittu takaajia jne, joten annettiin asian olla. Tosin kysyttiin vain yhdestä pankista. No, pankki tässä korkotuotot menetti, koska viimeistään loppuvuonna meillä on tuo summa säästettynä... :)
- rahapussipösö
ASo-asunnon vastike hipoo usein tuota 800 euroa kuukaudessa. Olisiko mahdollista kysyä lainaa omaan kolmioon? Toisaalta jos miehesi on armeijassa hänelle pitäisi valtion maksaa vuokrakämppä.
- veronmaksaja123
siis meidän maksaa....
- sdtrjusertu
Eikö kunnan tms. tulorajalliset vuokra-asunnot ole teidänlaisille sopivampi vaihtoehto. Asunnon koko olisi hyvä mitoittaa omien tulojen mukaan, ei avustusten mukaan (niitäkään ei sitten avokäsin tipu, jos toinen töissä ja niin sen pitääkin mennä).
Asoasunnot ovat ok ja niihin muutetaan usein siksi, että tulorajat ovat sellaiset, ettei halpoja vuokra-asuntoja voi saada, jos on töissä ja omaan ei ehkä siinä tilanteessa ole mahdollisuutta. - Säästän itse
Alkuperäiselle: Säästämällä rahat kasaan?
Eikö tuo raha olisi kuitenkin helpoin säästää etukäteen? Ei tarvi niin hirveästi stressata koko asiaa. Tietenkin joutuu muutaman vuoden odottamaan, mutta se kannattaa kyllä.
Pitkässä juoksussa myös halvempaa ja erittäin motivoivaa kun on tavoite jota varten säästät. - oik järjestyksessä
''mee töihi ja hanki vast sit kämppä''
Ei, kun ammatti ja työ ennen lasta. Mutta liian myöhäistä kun .... - Meillä näin
Kannattaa myös kysyä kaupungilta lainaa siihen asuntoon. Tampereella ainakin saatiin opiskeljoina 10000€ asuntolaina tampereen kaupungilta, eikä mitään takausta siihen tarvittu. laina-aika 10v ja olikohan 71€/kk
- eytht
Ota nopeasti yhteyttä pankkiin!
Heiltä voi usein saada lainatarjouksen jo ennen kuin otat asumisoikeusasunnon vastaan - ja näin se pitääkin tehdä. Eli älä hyväksy asuntoa ennen kuin olette koittaneet saada lainan. Muuten olette hiukan pulassa.
Asossa on se hyvä puoli että asumisoikeuspaperi käy lainan vakuudeksi, mutta ei välttämättä 100%:sti. Lisäksi joudutte mahdollisesti maksamaan vuokravakuuden (olen asunut asossa kahdesti ja eikö asoissa tosiaan ole tämänlainen maksu vaikkei vuokrakämppä olekaan) ja rahaa täytyy löytyä myös vastikkeisiin ja lainan lyhennyksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802