Avensis ja isofix

Lapsellinen

Hei
Onko kenelläkään kokemusta isofix-järjestelmän turvaistuimista. Olen uuden Avensiksen omistaja ja nyt kuopuksin turvakaukaloikä on ohitse ja eipä oikein kiinnostaisi ruveta turvaistuinta kiinnittelemään vöillä. Onko kenelläkään kokemusta isofixista ja istuimista. Onko hintansa väärti ? Millaisen istuimen hankkisin ? Turvallisinta olisi kuljettaa 1-vuotiasta vielä selkä menosuuntaan. Kaupassa katselin istuimia ja kaikki olivat vanhoja vyömalleja. Valistakaa ihmeessä minua, näissä turvaistuinasioissa tunnen olevani "Liisa ihmemaassa".

3

4744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostaja

Tällä hetkellä ainoa ei autovalmistajan isofix-istuin on Britax Duo Isofix. Autonvalmistajilla on lisäksi joitakin omia Isofix-malleja.

Todella valitettavaa on se, että tuo Britaxin Isofix malli on vain kasvot menosuuntaan. Keski-eurooppalainen typerä ja vaarallinen tapa.

Suosittelen selkä menosuuntaan istuimia. Meillä on 2,5-vuotiaalla Britaxin Two-way (9-25kg) ja nuoremmalla 10 kuukautisella HTS Besafe Kid (9-18kg). Molemmat mielestäni hyviä istuimia. Besafe kid tosin turhan vaikea kiinnittää. Auto on Megane II Break.

2,5-vuotiaan (96cm) jalat alkavat olla jo koukussa, mutta on silti vielä viihtynyt selkä menosuuntaan. Tuon HTS Besafe Kidin selkänojan makuukulmaa saa säätää, joten se oli hyvä valinta pienemälle vielä vauvaikäiselle.

Molemmat istuimet ostettu hyväkuntoisina käytettyinä ja molemmista maksettiin 80 euroa/istuin eli siinä vähän käytettyjen hintatasoakin tiedoksi.

• Turva-Jaksu

En ole varma, mutta minulla on käsitys, että tämä Isofix-standardi ei lainkaan "tue" selkä menosuuntaan penkkejä, ei ole siis suunniteltu niille lainkaan? Tämän takia niitä kiinnityskoloja ei kai koskaan laiteta keskipenkkiinkään. Eli jos haluaa suurinta turvaa, se ei käy, oli sitten auto mikä tahansa. Eli "hiki säästää verta" noin raadollisesti ilmaistuna tässäkin.

Onneksi omat kersat matkustaa jo korokkeilla ja vanha HTS BeSafe pantiin kiertoon sukulaisille. Se oli aikanaan kaupan kallein penkki, jotain yli tuhat FIM.. Siihen sai myös erillisen tukiraudan, jonka avulla asennus onnistui takapenkille selkä menosuuntaan. Se oli muuten hyvä, mutta liukuili kyllä vähän edestaas itsekseen kasvot eteenpäin kiinnityksessä ja oli tosi painava/tukeva.

Aiheen vierestä: Korokeistuin on muuten siitä hyvä isommillekin lapsille, että ne näkee paljon paremmin ulos kun istuvat korkeammalla. Kannattaa siis käyttää vaikka ei olisi enää koon puolesta ihan pakkokaan. Paitsi V70 Volvossa, josta ei näe ulos takaa kuin moottorisahan avulla...
        ;-)

• Avensis

Meillä oli myös vastaava "ongelma" viime kesänä, kun nuorimmainen kasvoi ulos kaukalosta. Automme on uusi Avensis farmari ja itse halusimme istuimen taakse keskelle, joten isofix-istuin ei tullut kyseeseen (Avessahan on kiinnikkeet vain laitapaikoilla). Kokeilimme useita istuinmalleja kiinnittäen huomiota myös siihen miten hyvin laitapaikoille mahtuu istumaan, vanhemmat lapsemme kun ovat jo 9- ja 12-vuotiaat, tässäkin suhteessa istuimissa on melkoisia eroja. Samalla istuin erottaa vanhemmat lapset hyvin toisistaan.

Valitsemamme istuin (Maxi-Cosi) on melko kätevä kiinnittää ja irrottaa auton omalla kolmipistevyöllä ja kiristyy aika tiukkaan paikalleen sekä lisäksi siinä on kätevä kallistuksen säätö. Sen voi kylläkin asentaa vain kasvot menosuuntaan mutta mielestäni selkä menosuuntaan asennettavat olivat valitettavasti astetta hankalampia käyttää.

Hieman hankalaksi havaitsimme sen, että oikeanpuoleisen turvavyön lukko jää väkisin osittain istuimen alle piiloon ja turvavyötä oli hankala saada kiinni, solkea kun ei voi vetää ulos penkistä. Taivutinkin kuumailmapuhaltimen avulla turvaistuimen reunalevyä hieman sisäänpäin ja nyt lukko on kohtuullisesti esillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe