Kuorman sidonnasta sen verran: Voiko esim. tonnin painoisen koneen sitoa etulaitaa vasten niin, että ei pääse liikkumaan? Mitähän poliisit tykkää? Ei se siinä mihinkään kyllä liiku, mutta kertokaas:)
Sidonnasta
12
3733
Vastaukset
- köysitemppukari
Voi sen sitoa etulaitaa vasten. Tai vaikka kattoon. Idea tuossa sitomisessa siis on se että sidottu tavara pysyy kyydissä vaikka hieman yllättäviäkin tilanteita eteen tulisi. Hieman sitä omaa järkeä kannattaa käyttää ja arvioida sidontapisteiden määrää suhteessa kappaleen massaan. Laitoja/seiniä ei ihan edes aina ole suunniteltu johonkin suuntaan pyrkivän kappaleen pysäyttämiseen ja lattiakoukut mitkä on vain lattialevyssä kiinni saattavat antaa kuvaa turvallisuudesta jota ei sitten käytännössä ollutkaan.
Jos on liian suuri vaiva laittaa yksi sidonta estämään eteenpäin siirtymistä niin sitten luotat etulaitaan. - 1+1
Faktahan on että sidonnan pitää täyttää seuraavat vaatimukset:
-eteenpäin kestää kiihtyvyyden 1g
-sivuille ja taakse kestää kiihtyvyyden 0,5g
kitka otetaan huomioon
Eipä taida olla niin heikkoa etulaitaa tehty etteikö kestäisi tonnia, kitkalla vielä vähennettynä. Sinänsä mielenkiintoinen muuten tuo vaatimus, kumipyöräkoneen jos ajaa lavalle eteseinää vasten niin jos kone pysyy käsijarrunsa varassa kyydissä lavan päällevedon niin normijärjellä on laillisesti "sidottu" vaikkei olisi liinan liinaa. Poliisi jos sattuu sakottamaan niin voi melko huoletta lähteä oikeuteenkin kiistettyään sakon- Välkky Ratissa
Eteenpäin koko kappaleen massaa vastaava sidonta. ja sivuille,taakse JA YLÖSPÄIN Puolet kappaleen massasta ja huomioitavaa on myös sidonnassa käytettävä sidonta välineen jyrkkyyskulma lavan suhteen sillä loivempi kulma vähentää sidonta voimaa!!!
Ps: Lakipykälät muuttuvat!
Ja myös uusien Lavojen etusermit on oikeasti tehty kestämään 6tonnin painon törmäys tilanteessa,mutta vanha läpimätä sermi sitä tuskin kestää,vaikka laki sanois mitä.
Ja tonnin painoinen kappale pelkästään etuseinää vasten vaikuttaa jo isommankin ajokin ajo ominaisuuksiin,joten kannattaa harkita kappaleen sitomista esim. vetoakselin päälle teliautossa ja metri vetävän etupuolelle,jos kyseessä 2.aks jakari. Alapään tuentaan ja liikkeen estämiseen eteenpäin on tyhjät pallettilavat EUR/VR/kertakäyttöset erinomainen ratkaisu.
Kuorman sidonta saattaa tun tua turhan päiväiseltä paapomiselta ja hätävaran liiottelulta JA SITÄHÄN SE ONKIN!! nimen omaan niitä yllättäviä tilanteita varten,joita jokapäivä liikenteessä tapahtuu! Ei,se tartte,kuin lapsen juoksemassa pallon perässä tielle!!! Saat pätevänä maailman parhaana Rekkamiehenä tilanteen hoidettua ja lapsen väistettyä äkkiväistöllä....... vain todetaksesi,että se tonnin kappale tuli kyljestä pihalle....jalkakäytävälle......lastenrattaat........niin tartteeko jatkaa? - 1+1
Välkky Ratissa kirjoitti:
Eteenpäin koko kappaleen massaa vastaava sidonta. ja sivuille,taakse JA YLÖSPÄIN Puolet kappaleen massasta ja huomioitavaa on myös sidonnassa käytettävä sidonta välineen jyrkkyyskulma lavan suhteen sillä loivempi kulma vähentää sidonta voimaa!!!
Ps: Lakipykälät muuttuvat!
Ja myös uusien Lavojen etusermit on oikeasti tehty kestämään 6tonnin painon törmäys tilanteessa,mutta vanha läpimätä sermi sitä tuskin kestää,vaikka laki sanois mitä.
Ja tonnin painoinen kappale pelkästään etuseinää vasten vaikuttaa jo isommankin ajokin ajo ominaisuuksiin,joten kannattaa harkita kappaleen sitomista esim. vetoakselin päälle teliautossa ja metri vetävän etupuolelle,jos kyseessä 2.aks jakari. Alapään tuentaan ja liikkeen estämiseen eteenpäin on tyhjät pallettilavat EUR/VR/kertakäyttöset erinomainen ratkaisu.
Kuorman sidonta saattaa tun tua turhan päiväiseltä paapomiselta ja hätävaran liiottelulta JA SITÄHÄN SE ONKIN!! nimen omaan niitä yllättäviä tilanteita varten,joita jokapäivä liikenteessä tapahtuu! Ei,se tartte,kuin lapsen juoksemassa pallon perässä tielle!!! Saat pätevänä maailman parhaana Rekkamiehenä tilanteen hoidettua ja lapsen väistettyä äkkiväistöllä....... vain todetaksesi,että se tonnin kappale tuli kyljestä pihalle....jalkakäytävälle......lastenrattaat........niin tartteeko jatkaa?Etsipä sitten se kohta missä vaaditaan kuormansidonta ylöspäin! Loppuis nimittäin maa-aines- vilja- ym kuljetukset aika pian maanteillä. Pölyämisen estäminen on siiten eri asia.
Etusermihän kestää minkä kestää, tuo 6t on kuitenkin sama mitä poliisit aina tyrkyttää. Totuus kuitenkin on toinen, mieti nyt taas vaikka sitä sorakuormaa. Asiasta on oikein direktiivikin jonka poliisi joutuu nykyään jo nielemään, liukkaripuoliperät kun on valmistettu nykyään sen mukaan. Moinen etusermi nääs kestää sen koko kuorman painon 30 t. Toimii myös käytännössä, nähty onnettomuuden jälkeen. Samoinkuin sen sivupressun todellinen kestävyys.
Tonnin murikka ei teliautossa eikä normijakarissa vaikuta ominaisuuksiin hevonv...tä vaikka sen ottais takaylitykselle, johan jotkut tankkaakin enemmän kerralla. Tai toiset nappaa sen nosturin sinne perään tyhjään autoon ja matka jatkuu teli ylhäällä
Siinä olet oikeassa että parempi liikaa kuin liian vähän mutta järjen rajoissa kuitenkin - välkky ratissa
1+1 kirjoitti:
Etsipä sitten se kohta missä vaaditaan kuormansidonta ylöspäin! Loppuis nimittäin maa-aines- vilja- ym kuljetukset aika pian maanteillä. Pölyämisen estäminen on siiten eri asia.
Etusermihän kestää minkä kestää, tuo 6t on kuitenkin sama mitä poliisit aina tyrkyttää. Totuus kuitenkin on toinen, mieti nyt taas vaikka sitä sorakuormaa. Asiasta on oikein direktiivikin jonka poliisi joutuu nykyään jo nielemään, liukkaripuoliperät kun on valmistettu nykyään sen mukaan. Moinen etusermi nääs kestää sen koko kuorman painon 30 t. Toimii myös käytännössä, nähty onnettomuuden jälkeen. Samoinkuin sen sivupressun todellinen kestävyys.
Tonnin murikka ei teliautossa eikä normijakarissa vaikuta ominaisuuksiin hevonv...tä vaikka sen ottais takaylitykselle, johan jotkut tankkaakin enemmän kerralla. Tai toiset nappaa sen nosturin sinne perään tyhjään autoon ja matka jatkuu teli ylhäällä
Siinä olet oikeassa että parempi liikaa kuin liian vähän mutta järjen rajoissa kuitenkinKappaletavaraa koskee eri lait!!! Onhan se ny päivän selvää,ettei maa aineskuormia tai nestekuormia voi sitoa!! tai voi,mutta menee vähä V..tun kauan aikaa vetää liinaa 4cm:n välein koko lavan pituudelta.
- sanoisin, että:
meille on opetettu että eteenpäin 2xmassa, sivuille 1xmassa ja taakse ½xmassa... lavan kitkan voi aina laskea 0,6 mukaan. tositilanteessahan jos vähänkin painavampia kikkareita kuljetetaan niin jos sen rotiskon kippaat tieltä kyljelleen niin eihän ne liinat mitään pidä, vaikka liinat/ketjut kestääkin niin koukut lähtevät lavanpohjasta veks. Mutta siinä vaiheessa se onkin ihan sama että onko rojut vielä kyydissä, kun auto kyljellään
Mutta pelottavimpia kuormia ovat jotkin painavat putkiniput, ei pysty sitomaan muuta kuin alaspäin. tuntuvat varmasti aika ilkeiltä selkänahassa pysähdyksen sattuessa. pari valokuvaa nähnyt missä putket tulleet kajuutan läpitte - nääs...
1+1 kirjoitti:
Etsipä sitten se kohta missä vaaditaan kuormansidonta ylöspäin! Loppuis nimittäin maa-aines- vilja- ym kuljetukset aika pian maanteillä. Pölyämisen estäminen on siiten eri asia.
Etusermihän kestää minkä kestää, tuo 6t on kuitenkin sama mitä poliisit aina tyrkyttää. Totuus kuitenkin on toinen, mieti nyt taas vaikka sitä sorakuormaa. Asiasta on oikein direktiivikin jonka poliisi joutuu nykyään jo nielemään, liukkaripuoliperät kun on valmistettu nykyään sen mukaan. Moinen etusermi nääs kestää sen koko kuorman painon 30 t. Toimii myös käytännössä, nähty onnettomuuden jälkeen. Samoinkuin sen sivupressun todellinen kestävyys.
Tonnin murikka ei teliautossa eikä normijakarissa vaikuta ominaisuuksiin hevonv...tä vaikka sen ottais takaylitykselle, johan jotkut tankkaakin enemmän kerralla. Tai toiset nappaa sen nosturin sinne perään tyhjään autoon ja matka jatkuu teli ylhäällä
Siinä olet oikeassa että parempi liikaa kuin liian vähän mutta järjen rajoissa kuitenkinTää onkin sitte mielenkiintonen juttu nää maa-aines kuormat. Tosihan on että ylös päin ei ole sidottu mitenkään. Eikä tarvettakaan ole niin kauan kun auto pysyy pyörillään. Ompas aika moni koppi ollu hiekkaa täynnä äkki pysäyksen jäljiltä... Enkä tarkota sellasia pysähdyksiä johon omilla jarruilla pystyy. Toinen juttu sitte onkin pressut ja kuorman sidonta verkot joiden tarkotus on estää se pölyäminen tai tavaran lentely ilmavirran mukana. Sen kerran kun oon nähny hakekontti autoja kyljellään niin joka kerta on purut tullu pressun läpi, vaikka kontti viä muuten kasassa olisikin. Kappale tavaran kanssa ylöspäin on varmasti hyvin sidottu, oli sitte miten vain köytökset laitettu. Eikähän sinne suuntaan kuorma liikukaan kuin mainutussa tapauksessa jossa jokainen suunta on mahdollinen hyvistä sidonnoista huolimatta.
- poapa'n
välkky ratissa kirjoitti:
Kappaletavaraa koskee eri lait!!! Onhan se ny päivän selvää,ettei maa aineskuormia tai nestekuormia voi sitoa!! tai voi,mutta menee vähä V..tun kauan aikaa vetää liinaa 4cm:n välein koko lavan pituudelta.
Kerro nyt vielä meille mistä ne eri lait löytyy? Ainakaan Venäjän Federaation Koodeksia ei tarvitse täällä noudattaa
- nääs...
Kyllä tonnin painoinen kone pysyy etulaitaa vasten, jos etulaita ei ole pelkkä vaneri. Esim. kuokkuvaihtolavoissahan se on hyvä tapa kiristää niitä etukiskoja vasten. Sehän se oikeesti on tärkeintä että kuorma pysyy kyydissä ja paikallaan, jotta ei liikahtaessaan kippaa autoa. Tärkeintä oikeestaan ettei kone pääse liikahtamaan pikkuisenkaan. Vaikka olis ohuemmat ketjut kunhan ei saa liikkeeseen alkua. Takaisin heilahdus kaataa auton ja vähän liike energiaa saanu kuorma katkasee ketjun nykäyksessä. Metsäkonelavetilla on kelvannu kaivinkoneen sitominen kahdella ketjulla. Sillä köyttämisellä on päässy ilman sakkoja ja pysyyhän se siellä. Toisaalta niinkin että kun joku elämäänsä kyllästyny näkee ratkasun tulevan vastaan 80km/h ja 21tonninen kone kyydissä niin voipi se kone lähtee lähes mihin suuntaan tahansa kelvollisista sidonnoista huolimatta.
- se metsäkone
täytyy sitoa kuljetuslavettiin jokaisesta pyörästä kunnon ketjuilla eikä millään koiran ketjuilla on muuten tavahan tosi.
- kaakkua pyllystä
Pikkuliina persiiseen ja menoks! Sillä sitoo kuorman ku kuorman!
- tuk,tuk.
..siis lakihan ei suoranaisesti käske sitoa mitään.vaan kuorma on TARVITTAESSA sidottava,tuettava tai jollain muulla tavalla varmistettava,ettei se missään vaiheessa kuljetuksen aikana pääse liikkumaan ja sillä tavoin aiheuttamaan vaaratilannetta liikenteessä.eli jos esim. pressu kärryssä on lattialla kylkilautoja sitomatta,niin ei ne varmaankaan aiheuta vaaraa,vaikka voivat jossain väistöliikkeessä liikkuakin lavalla.(tästäkin on kuulemma sakkoja jaeltu).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811