Kertokaapas ulkosuomalaiselle vieläkö hunsvotti-nimitystä käytetään, ja missä tilanteessa?
Hunsvotti
11
1287
Vastaukset
- 1+17
voin käyttää, epäluotettavasta, usein myös häntäheikistä, jonka läheltä sana on kotoisinkin.
"Hei! Lapset ovat tietävinään mistä tulee sana HUNSVOTTI. Mistähän se on peräisin ja mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Hei!
Mitähän ne lapset ovat oikein väittäneet? Hunsvotti tarkoittaa yleisesti heittiötä, lurjusta. Taustalla on nykyruotsin sana hundsfott, joka taas on lainattu alasaksasta. Sana tarkoittaa sivistyneesti ilmaistuna narttukoiran häpyä. Kyseessä on ollut 1600-luvulla erittäin säädytön sana ja paha solvaisu.
Lähteet: Veijo Meri: Sanojen synty (Gummerus 1982)
Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja" Igs http://igs.kirjastot.fi/
(SKS, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 1992)
Terveisin iGS-toimitus
Helsingin kaupunginkirjasto- GloriaJoy
nyt tuosta selityksestä sain vastauksen siihen, kun olen aina ihmetellyt sitä *v-sanaa; eli ruottalaissuden muistoja :-(( alkuperältään
- Uusutelias
Mitä tekee? Ja entäs atria? Onko turhakkeen synonyymi?
- ...
Tarkoittaa nykyään puliukkoa, alkoholistia, juoppoa, tajunnet sanan merkityksen. Ennen se kai tarkoittanut pikkupisnesmiestä, joka muka ovelana ollessaan on kusetellut itseäänkin tyhmempiä tai rehellisempiä ihmisiä.
=DW=
- Lho**
Miksi naiset rakastuvat renttuihin?
- ensyklopedia heteka
äo:ssa on suuri ero. Siksi.
- samilja
suuresti.
Kuin sitäkin, että tytöt rakastuisivat miehiin, joissa on heidän isänsä huonoja ominaisuuksia. samilja kirjoitti:
suuresti.
Kuin sitäkin, että tytöt rakastuisivat miehiin, joissa on heidän isänsä huonoja ominaisuuksia.Se kun on naisilla tuo hoivavietti. Naiset kuvittelee, että voivat parantaa rentun(sehän tarvii oikeanlaista hoitoa), Siksi naiset rakastuvat renttuihin ja hunsvotteihin. Ja kyllähän renttu, hunsvotti näiden hellässä huomassa hyvin viihtyy, vaan joskus se totuus valkenee, isonkin hoivavietin omaaville naisille.
- Lho**
k-kotton kirjoitti:
Se kun on naisilla tuo hoivavietti. Naiset kuvittelee, että voivat parantaa rentun(sehän tarvii oikeanlaista hoitoa), Siksi naiset rakastuvat renttuihin ja hunsvotteihin. Ja kyllähän renttu, hunsvotti näiden hellässä huomassa hyvin viihtyy, vaan joskus se totuus valkenee, isonkin hoivavietin omaaville naisille.
on lipevä kieli
kuiskintaa on mukava kuulla
todellisuus tulee vastaan, oikeassa olet
ja rentun kieli rallattaa
nainen huokaa ja kikattaa
ja kaikki jatkuu
ennallaan............ - ,--,
Lho** kirjoitti:
on lipevä kieli
kuiskintaa on mukava kuulla
todellisuus tulee vastaan, oikeassa olet
ja rentun kieli rallattaa
nainen huokaa ja kikattaa
ja kaikki jatkuu
ennallaan............on oppinut, että isä valehteli lähes aina suunsa avatessaan, ei tarvi kuvitella, että sellaista miestä kaipaisi vierelleen.
- ...
Se oli kai joskus viiskytluvulla sellainen kotimaisten elokuvien siisti ilmaisu vittumaiselle ihmiselle. Kyllä nykyään käytetään paljon suorempaa ja raaempaa kieltä. Eikä sellaista sanaa silloinkaan kukaan tosielämässä käyttänyt. Nuoriso tuskin tietää, mitä "hunsvotti" edes voi tarkoittaa. Liilevat kai joksikin kehumiseksi, jos joku niille niin sanoo.
=DW=
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789