Opiskelija tarvitsisi apua

NenskiL

Hei!

Olen tekemässä opinnäytetyötä saduista, niiden historiasta, tyyleistä, vaikutuksesta. Tarvitsisin hieman tilastotietoa perheiden sadun käytöstä. Olisin erittäin kiitollinen, jos viitsisitte vastata muutamaan kysymykseen.


1. Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Tyttöjä vai poikia?
2. Luetaanko klassikkoja, kuten Lumikki, Tittelintuure jne. vai nykyaikasempia kuten Tessu-koira, Viljami-possu?
4. Onko satujen luku joka iltainen tapa vai satunnainen hetki yhdessä? Millaisissa tilanteissa satuja luetaan erityisesti? (esim. lapsen ollessa kipeä tai surullinen)
5. Mikä on lapsesi suosikki satu?

2

1141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      olet kuka? Mihin kouluun näytetyö tulee? Sadun käytöstä?

      ps. suosikkisatu...

    • Myös opiskellut

      Lapsia on syntynyt eri vuosina yhteensä kuusi, kolme tyttöä ja kolme poikaa.

      Satuja on alettu lukea n. pari vuotiaille, mutta ensin on myös kuvakirjoista katsottu kuvia lapsen kanssa alkaen alle 1-vuotiaastakin, jolloin kirjat ovat tulleet tutuiksi, lapi on oppinut asioiden nimiä ja tarkoitusta ym.

      Ei lueta Lumikkia eikä Hannua ja Kerttua niiden jopa pelottavan sisällön takia, vaan alkuun ovat olleet Aino, Teemu jne. joissa on mukavasti kuvattu ja kerrottu "oikeasti totta". Eläinaiheiset tarinat kuten maatilalla kanojen ruokinta ja kananmunien kerääminen lasten ollessa maatilalla, on ollut kiinostavaa meidän lapsille.

      Monesti on laitettu myös kasettisoittimeen satukasetti ennen nukahtamista, sillä ison perheen äidilla ja isällä on välillä joidenkin lasten kanssa joku homma kesken kun taas joku/jotkut alkavat alkuillasta unipuuhiin. Satukaseteissa on ilmeikkäät kertojat ja valikoimaa on löytynyt kirjastostakin.

      Satuja ei lueta jos lapsi on kuumeinen ja flunssainen jolloin ei oikein lapsikaan ole oma itsensä vaan väsynyt, toipilaana jo sitten jaksaa keskittyä ja kuunnella.

      Emme ole pitäneet pakollisena kuviona iltasadun lukemista lapsille, toki isommat ovat välillä lukeneet pienemmille ja se on ollut oihan OK.

      Joskus on annettu katsoa rauhallista esim. eläimiä luonnossa-ohjelmaa tv:stä ja jos lapsi on nukahtanut katsoessaan niin OK.

      Meillä on suosikkeina ollut nuorimmillemme esim. Anneli ja Onneli, myös satukasetteina jaksavat aina vaan kuunnella.

      Hyvää opiskelun jatkoa, toivottavasti sait jotain tarvitsemaasi tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. Mistä kaupungeista tai kunnista olette ?

      Mistä ? ?
      Ikävä
      46
      813
    Aihe