Viemärirakeiden vaarallisuus?

hupsistakeikkaavaan

Kuinka vaarallisia nuo viemärirakeet oikein on? Kun en tajunnut ollenkaan aluksi että siinä purkissa käskettiin käyttää suojanaamaria ja suojakäsineitä ym. Kaadoin vaan siitä purkista suoraan viemäriin niitä, en laittanut edes sitä 2,5dl:aa vaan jonkun 1dl ehkä. Kaadoin vedetkin siinä päälle ja sitten vasta rupesin lukemaan varoitustekstejä. Kädet sitten pesin, mutta eihän mulla mitä suojanaamaria ollut joten laitoin vaan ikkunan olohuoneesta auki. Ja aina kun kävin huuhtelemassa niiin olin hengittämättä tai yritin olla, oli aika vaikeeta kun alkoi jo pyöryttää niin useamman kerran vetäisin henkeä. Tajusin myöhemmin että ois pitäny kaataa ympäri viemäriä joten kaadoin vain yhteen kohtaan, muualle jäi vielä hiusmassaa, jääköhän noista rakeiden myrkyistä jotain sitten sinne hiusmassaan myrkyttämään ilmaa? En vaan nyt tiedä uskallanko tehdä samaa uusiksi ilman sitä naamaria.

10

5691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hupsistakeikkaavaan

      Niin lisäyksenä: nuo mun rakeet on kaliumhydroksidia, näköjään on olemassa myös natriumhydroksidia olevia rakeita.

      • hupsistakeikkaavaan

        Laitoin muuten kylmää vettä noiden rakeiden perään ettei aine höyrysty, näköjään netin mukaan ois pitäny laittaa kuumaa. Mitäs nyt, jähmettyykö tuo aina ja tuleeko tuosta joku tukos putkistoon? Asun kerrostalossa vieläpä.


      • huoltojamppa
        hupsistakeikkaavaan kirjoitti:

        Laitoin muuten kylmää vettä noiden rakeiden perään ettei aine höyrysty, näköjään netin mukaan ois pitäny laittaa kuumaa. Mitäs nyt, jähmettyykö tuo aina ja tuleeko tuosta joku tukos putkistoon? Asun kerrostalossa vieläpä.

        Suosittelen äkkiä huuhteleen runsaalla kuumalla vedellä. Kylmänä kun laittaa niin se menee paakkuna viemäriin ja jää sinne johonkin seinämään huonolla säkällä kiinni ja siellä se sitten syövyttelee viemärin puhki. Näin on käynyt muutamassa kämpässä. Huoltomiehenä olen ja siitä tiedän tapaukset. On noi aika vahvoja myrkkyjä.


      • hupsistakeikkaavaan
        huoltojamppa kirjoitti:

        Suosittelen äkkiä huuhteleen runsaalla kuumalla vedellä. Kylmänä kun laittaa niin se menee paakkuna viemäriin ja jää sinne johonkin seinämään huonolla säkällä kiinni ja siellä se sitten syövyttelee viemärin puhki. Näin on käynyt muutamassa kämpässä. Huoltomiehenä olen ja siitä tiedän tapaukset. On noi aika vahvoja myrkkyjä.

        Löysin täältä netistä sitten vielä selosteen liittyen juuri tuohon mun ostamaan purkkiin ja siinä lukis että toimii paakkuuntumatta myös kylmässä vedessä. Ja sitten löysin myös tekstin jossa lukis että se kuumenee itsestään kun sekoittuu veteen. Siis tämä kaliumhydroksidi. Natriumhydroksidi ois sitä joka paakkuuntuu kun ei kuumene. En siis ole enää huolissaan siitä paakkuuntumisesta. Se vaan mietityttää että millasen maskin tuon kanssa tarvis? Tekis niin mieli putsata se viemäri huomenna vielä paremmin muttei kyllä huvittais myrkyttää itseä. Sellainen kankainen joka suodattaa pölyä ei taida riittää? Natriumhydroksidi ei ilmeisesti taas ole niin vaarallista hengittää kuin tämä on.


      • tietääkö kukaan
        hupsistakeikkaavaan kirjoitti:

        Löysin täältä netistä sitten vielä selosteen liittyen juuri tuohon mun ostamaan purkkiin ja siinä lukis että toimii paakkuuntumatta myös kylmässä vedessä. Ja sitten löysin myös tekstin jossa lukis että se kuumenee itsestään kun sekoittuu veteen. Siis tämä kaliumhydroksidi. Natriumhydroksidi ois sitä joka paakkuuntuu kun ei kuumene. En siis ole enää huolissaan siitä paakkuuntumisesta. Se vaan mietityttää että millasen maskin tuon kanssa tarvis? Tekis niin mieli putsata se viemäri huomenna vielä paremmin muttei kyllä huvittais myrkyttää itseä. Sellainen kankainen joka suodattaa pölyä ei taida riittää? Natriumhydroksidi ei ilmeisesti taas ole niin vaarallista hengittää kuin tämä on.

        Mites niillä alueilla joilla ei ole kunnallistekniikkaa? Siis viemärivedet menee sakokaivoon josta ylivuoto suoraan ojaan - voiko edes teoriassa imeytyä ojasta maaperän kautta kasveihin? esim marjat, omenapuut jne?


      • huoltojamppa
        hupsistakeikkaavaan kirjoitti:

        Löysin täältä netistä sitten vielä selosteen liittyen juuri tuohon mun ostamaan purkkiin ja siinä lukis että toimii paakkuuntumatta myös kylmässä vedessä. Ja sitten löysin myös tekstin jossa lukis että se kuumenee itsestään kun sekoittuu veteen. Siis tämä kaliumhydroksidi. Natriumhydroksidi ois sitä joka paakkuuntuu kun ei kuumene. En siis ole enää huolissaan siitä paakkuuntumisesta. Se vaan mietityttää että millasen maskin tuon kanssa tarvis? Tekis niin mieli putsata se viemäri huomenna vielä paremmin muttei kyllä huvittais myrkyttää itseä. Sellainen kankainen joka suodattaa pölyä ei taida riittää? Natriumhydroksidi ei ilmeisesti taas ole niin vaarallista hengittää kuin tämä on.

        Vain cleweriin tarvitaan viemärirakeita.... muut ei mene tukkoon


    • Prosessinhoitaja

      Kaliumhydroksidi kiteisenä liukenee hyvin veteen. Naamaria suositellaan mahdollisen väärän annostuksen takia.

      Ca(Oh)2 ei tuhoa putkia eikä tiivisteitä. Lisäksi neutralisoi vesien happamista.

      Suosittelen kuitenkin pitäytymään ohjeissa. Oman turvallisuuden vuoksi.

      • sotki.puurot.vellit

        Olipa tuossa paljon virheitä lyhyessä sadussa.


    • voiteitäpoloisia

      varmaan oot jo kuolu... EIKÄ kannata lukee käyttistä.. ei suomalainen pruukaa lukee!! Ok, laitoin smaa kamaa, ja kuumaa vettä, en kylläkään jäänyt siihen altaalle haistelemaan, uskon että aine hoitaa hommansa ilman tarkkailua, ja hoisi myös. Hengissä ollaan, ilman naamareita.

      • raksaaja

        Sama vika, hengissä.

        Huomasin että äkäistä ainetta on kun tiskialtaan viemäriin sitä käytin. Painoin altaan pohjaventtiilin kiinni ja 2dl vettä päälle ettei kaasut tule sisään.
        Odottelin kotvasen ja huuhtelin kuumalla. Oli jotain haisevaa rasvajankkia täynnä se viemäri, heti ritilän alla. Hyvin puhdistui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe