Viemärirakeiden vaarallisuus?

hupsistakeikkaavaan

Kuinka vaarallisia nuo viemärirakeet oikein on? Kun en tajunnut ollenkaan aluksi että siinä purkissa käskettiin käyttää suojanaamaria ja suojakäsineitä ym. Kaadoin vaan siitä purkista suoraan viemäriin niitä, en laittanut edes sitä 2,5dl:aa vaan jonkun 1dl ehkä. Kaadoin vedetkin siinä päälle ja sitten vasta rupesin lukemaan varoitustekstejä. Kädet sitten pesin, mutta eihän mulla mitä suojanaamaria ollut joten laitoin vaan ikkunan olohuoneesta auki. Ja aina kun kävin huuhtelemassa niiin olin hengittämättä tai yritin olla, oli aika vaikeeta kun alkoi jo pyöryttää niin useamman kerran vetäisin henkeä. Tajusin myöhemmin että ois pitäny kaataa ympäri viemäriä joten kaadoin vain yhteen kohtaan, muualle jäi vielä hiusmassaa, jääköhän noista rakeiden myrkyistä jotain sitten sinne hiusmassaan myrkyttämään ilmaa? En vaan nyt tiedä uskallanko tehdä samaa uusiksi ilman sitä naamaria.

10

4853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hupsistakeikkaavaan

Niin lisäyksenä: nuo mun rakeet on kaliumhydroksidia, näköjään on olemassa myös natriumhydroksidia olevia rakeita.

• hupsistakeikkaavaan

Laitoin muuten kylmää vettä noiden rakeiden perään ettei aine höyrysty, näköjään netin mukaan ois pitäny laittaa kuumaa. Mitäs nyt, jähmettyykö tuo aina ja tuleeko tuosta joku tukos putkistoon? Asun kerrostalossa vieläpä.

• huoltojamppa
        hupsistakeikkaavaan kirjoitti:

Laitoin muuten kylmää vettä noiden rakeiden perään ettei aine höyrysty, näköjään netin mukaan ois pitäny laittaa kuumaa. Mitäs nyt, jähmettyykö tuo aina ja tuleeko tuosta joku tukos putkistoon? Asun kerrostalossa vieläpä.

Suosittelen äkkiä huuhteleen runsaalla kuumalla vedellä. Kylmänä kun laittaa niin se menee paakkuna viemäriin ja jää sinne johonkin seinämään huonolla säkällä kiinni ja siellä se sitten syövyttelee viemärin puhki. Näin on käynyt muutamassa kämpässä. Huoltomiehenä olen ja siitä tiedän tapaukset. On noi aika vahvoja myrkkyjä.

• hupsistakeikkaavaan
        huoltojamppa kirjoitti:

Suosittelen äkkiä huuhteleen runsaalla kuumalla vedellä. Kylmänä kun laittaa niin se menee paakkuna viemäriin ja jää sinne johonkin seinämään huonolla säkällä kiinni ja siellä se sitten syövyttelee viemärin puhki. Näin on käynyt muutamassa kämpässä. Huoltomiehenä olen ja siitä tiedän tapaukset. On noi aika vahvoja myrkkyjä.

Löysin täältä netistä sitten vielä selosteen liittyen juuri tuohon mun ostamaan purkkiin ja siinä lukis että toimii paakkuuntumatta myös kylmässä vedessä. Ja sitten löysin myös tekstin jossa lukis että se kuumenee itsestään kun sekoittuu veteen. Siis tämä kaliumhydroksidi. Natriumhydroksidi ois sitä joka paakkuuntuu kun ei kuumene. En siis ole enää huolissaan siitä paakkuuntumisesta. Se vaan mietityttää että millasen maskin tuon kanssa tarvis? Tekis niin mieli putsata se viemäri huomenna vielä paremmin muttei kyllä huvittais myrkyttää itseä. Sellainen kankainen joka suodattaa pölyä ei taida riittää? Natriumhydroksidi ei ilmeisesti taas ole niin vaarallista hengittää kuin tämä on.

• tietääkö kukaan

Löysin täältä netistä sitten vielä selosteen liittyen juuri tuohon mun ostamaan purkkiin ja siinä lukis että toimii paakkuuntumatta myös kylmässä vedessä. Ja sitten löysin myös tekstin jossa lukis että se kuumenee itsestään kun sekoittuu veteen. Siis tämä kaliumhydroksidi. Natriumhydroksidi ois sitä joka paakkuuntuu kun ei kuumene. En siis ole enää huolissaan siitä paakkuuntumisesta. Se vaan mietityttää että millasen maskin tuon kanssa tarvis? Tekis niin mieli putsata se viemäri huomenna vielä paremmin muttei kyllä huvittais myrkyttää itseä. Sellainen kankainen joka suodattaa pölyä ei taida riittää? Natriumhydroksidi ei ilmeisesti taas ole niin vaarallista hengittää kuin tämä on.

Mites niillä alueilla joilla ei ole kunnallistekniikkaa? Siis viemärivedet menee sakokaivoon josta ylivuoto suoraan ojaan - voiko edes teoriassa imeytyä ojasta maaperän kautta kasveihin? esim marjat, omenapuut jne?

• huoltojamppa

Vain cleweriin tarvitaan viemärirakeita.... muut ei mene tukkoon

• Prosessinhoitaja

Kaliumhydroksidi kiteisenä liukenee hyvin veteen. Naamaria suositellaan mahdollisen väärän annostuksen takia.

Ca(Oh)2 ei tuhoa putkia eikä tiivisteitä. Lisäksi neutralisoi vesien happamista.

Suosittelen kuitenkin pitäytymään ohjeissa. Oman turvallisuuden vuoksi.

• sotki.puurot.vellit

Olipa tuossa paljon virheitä lyhyessä sadussa.

• voiteitäpoloisia

varmaan oot jo kuolu... EIKÄ kannata lukee käyttistä.. ei suomalainen pruukaa lukee!! Ok, laitoin smaa kamaa, ja kuumaa vettä, en kylläkään jäänyt siihen altaalle haistelemaan, uskon että aine hoitaa hommansa ilman tarkkailua, ja hoisi myös. Hengissä ollaan, ilman naamareita.

• raksaaja

Sama vika, hengissä.

Huomasin että äkäistä ainetta on kun tiskialtaan viemäriin sitä käytin. Painoin altaan pohjaventtiilin kiinni ja 2dl vettä päälle ettei kaasut tule sisään.
        Odottelin kotvasen ja huuhtelin kuumalla. Oli jotain haisevaa rasvajankkia täynnä se viemäri, heti ritilän alla. Hyvin puhdistui.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe