miksi onnitella?!

en onnittele

Olin rippijuhlassa, jossa tavan mukaan onniteltiin rippikoulun käynyttä nuorta. Onniteltiin MISTÄ syystä?! Itse en onnitellut, kun en saanut mitenkään mieleeni, miksi olisi pitänyt onnitella.

En nähnyt tässä uskonnollisessa rituaalitoimenpiteessä (rippikoulu ja konfirmaatio) kuin sen, että ihminen on ainoastaan ollut osallisena yhden uskomuskannan mukaisessa opetuksessa, manipulaatiotraditiossa ja riitillisissä menoissa. Mihin onnittelu tässä asiassa perustuu?

11

1169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka ...

      Onnittelulla ja juhlilla yritetään saada aikaan sellainen tunnelma että rippikoulun käyminen olisi jotenkin hyvä asia. PUAAAAHHHHH ... HEH HEH HEH ... Ajatelkaa nyt vähän, vain typerykset ja idiootit käyvät kirkon aivopesun läpi ja käyvät vielä julkisesti tunnustamassa jumalauskonsa. Uskonnon pitäisi kriminalisoida jotta herkkäuskoisten nuorten törkeä hyväksikäyttö loppuisi.

      • 2010!? Kahdeksan vuotta olet spämminyt samaa? Nyt ei oikeasti liene tervettä....


    • maalaismummo

      ja en ole enää vuosiin mennyt kenenkään rippijuhliin. En kertakaikkiaan kehtaa olla mukana sellaisessa touhussa.

    • älykäs nuori

      Olishan se hullua onnitella nuorta siitä, että hän on idiootti.

      • uskonto on turhaa

        Naapuri kyseli, joko meidän lapsemme rippijuhlat lähestyvät, ja kun kerroin ettei meillä olla "sillä lailla" uskontoon suuntautuneita, heillä tuli kauhea hätä puolustella oman lapsensa rippikoulunkäyntiä sillä, että meni kun kaveritkin meni. Mutta eihän se muuta asiaa, että onko niin vietävissä, kun menee riparille vapaaehtoisesti tai niin vietävissä, että menee aivottomana muun lauman perässä :)


    • Näin meillä

      Onnittelin naapurini poikaa viime kesänä hänen rippijuhlissaan kun talutin pojan uutta mopoa, jota olin naapurini pyynnöstä säilyttänyt ulkovarastossani. Ristin sijaan sai kypärän saatesanoilla "suojaa paremmin kuin mikään pilipaliristi".

      • huomiointia

        Noh, tuohon rippikoulu = mopo en mainitse muuta kuin, että säälittävää, mutta sen verran sanon tuosta rististä, että eihän mikään ristikoru suojaa OLLENKAAN!


    • ripittämätön

      olen kuullut kerrottavan, että joku pääsi ripille
      voisiko joku kertoa, että mihin ko henkilö tosiasiassa on päässyt eli mistä häntä pitäisi onnitella

      • uskonto on turhaa

        Wikipedia:
        "Rippi on kristinuskossa synnintunnustus, katumus, kääntymys ja siihen liittyvä synninpäästö."

        Syntiähän ei ole olemassakaan. Kristinuskon tyypit ovat keksineet synti -sanan, että saisivat ihmiset alistettua hallintaansa, eli maksamaan kirkollisveroa ja tekemään ilmaistyötä (ns. hyväntekeväisyyttä). Ihmisille uskotellaan eri asioiden tekemisen johtavan kuolemanjälkeiseen ikuiseen kidutukseen, ja vain uskomalla satuolentoon voi siitä kidutuksesta päästä. Hupaisaa..

        Onnitteluun ei ole järkeenkäypää selitystä, kuin ei ole koko uskonnollekaan.


    • näin

      Niin, mietin myös samoja asioita kuin edellä. Miksi pitää onnitella. Siksikö, että on ollut kuuntelemassa pappien satujuttuja ja tunnustanut uskonsa kansan edessä vai onko tunnustanut ? Minä kun olin 50-luvulla Rippikoulussa, osasin kyllä mm. katekismuksen ulkoa, joka oli mielestäni kyllä hyvän käytöksen oppikirja, mutta, mitenkähän uskonnon laita oikein oli. En muista oikein tunteneeni uskonnon vaikutusta mitenkään. Olen kyllä vanhempana ajatellut asiaa kriittisesti, en pilkalla ! Ihminenhän on luotu ajattelemaan ja ottamaan kantaa asioihin. Sitä vartenhan aivot ovat. Ihminen on loistava luonnon tuote, hän tietää olevansa olemassa.

    • T...Mirka

      Minä lähinnän säälin riparin käyneitä. Menivät kirkon ansaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe