En halua laajakuvanäyttöä!

ärsyyntynyt

Minkä takia kaikki tietokoneliikkeissä myytävät näytöt ovat nykyään jotain ihme laajakuvavirityksiä?! Mitä käytännön hyötyä muka on älyttömän leveästä ja matalasta kuvasta ns. normaalissa työpöytäkäytössä, mm. tekstinkäsittelyssä ja netissä surffaamisessa?

Laajakuvanäytöt ovat typerän näköisiä, vievät kohtuuttomasti pöytätilaa ja kuva on silti matalampi kuin perinteisessä 4:3 tai 5:4 näytössä, ellei hanki jotain ihan naurettavan kokoista mallia! Ja leveällä näytöllähän ei normaalikäytössä tee yhtään mitään, päinvastoin siitä on ainoastaan haittaa. Esim. tekstinkäsittelyssä näkyy esillä olevasta sivusta entistä pienempi osa pystysuunnassa, samoin nettisivuista. Samaan aikaan näytöllä on valtavasti turhaa käyttämätöntä tilaa sivusuunnassa, jonka ainakin itse koen visuaalisesti epämiellyttävänä ja häiritsevänä. Kaiken lisäksi vanhoja taustakuviakaan ei enää voi käyttää, koska ne eivät tietenkään ole tarpeeksi leveitä riittääkseen koko näytölle, ja kuvan kummallekin puolelle jäisi tällöin typerännäköiset leveät mustat kaistaleet. Myös digikuvia joutuu katselemaan entistä pienempinä koska näyttö on suuresta tuumakoostaan huolimatta perinteisen kuvasuhteen näyttöä matalampi, ja tässäkään tapauksessa kuvan molemmilla puolilla näkyvät valtavat mustat palkit eivät ole kovin kaunista katseltavaa. Laajakuvanäytöstä voisi olla jotain hyötyä, jos esim. webbisivuja olisi tapana scrollata vaaka- eikä pystysuunnassa. Mutta näinhän ei asia tietenkään ole.

Ainoa hyöty näistä nykyisistä leveistä näytöistä saadaan laajakangaselokuvia tms. katseltaessa, mikä tuntuukin olevan tärkein yksittäinen syy niiden suosioon. Mutta mistä lähtien tietokoneen ensisijainen käyttötarkoitus on muka ollut elokuvien katselu?? Eivät kai tietokonevalmistajat voi tosissaan olettaa että ihmiset eivät tee koneillaan muuta kuin katselevat jotain Hollywood-roskaa!

13

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosikymmenellä.

      "Mutta mistä lähtien tietokoneen ensisijainen käyttötarkoitus on muka ollut elokuvien katselu?"

      Boomi alkoi vuosituhannen vaihteesta.
      Nykyään yli 90% käyttäjistä kokee elokuvien katselumahdollisuuden erittäin tärkeäksi.

      Alan ammattiliikkeistä saa kyllä perinteistä 4:3 jms. näyttöä jos välttämättä haluaa.

    • sen..

      ohjelman, esim, wordin tarvitse olla koko ruutun levyinen. Mitä enemmän pikseleitä sen parempi.

    • hilirimpsis

      "Eivät kai tietokonevalmistajat voi tosissaan olettaa että ihmiset eivät tee koneillaan muuta kuin katselevat jotain Hollywood-roskaa!"

      Taitavat tehdä paljonkin, ihme kyllä. Hölmöä vahdata filmejä postimerkin kokoisesta ruudusta. Tietokone ei aina ansaitse nimitystään.

      • postimerkki voi

        olla isokin.
        Minulla on tietsikassa näyttönä tykki ja sen 60" kuva.


      • hilirimpsis
        postimerkki voi kirjoitti:

        olla isokin.
        Minulla on tietsikassa näyttönä tykki ja sen 60" kuva.

        Juuri niin, puurot ja vellit sekaisin. Käytät tykkiä varmaan CAD-piirtämiseenkin. Minulla on olohuoneessa televisio, jota en ehdi juurikaan katsoa. Tietokonetta käytän tietokoneena ja ruutu sen mukaan.


      • postimerkki voi
        hilirimpsis kirjoitti:

        Juuri niin, puurot ja vellit sekaisin. Käytät tykkiä varmaan CAD-piirtämiseenkin. Minulla on olohuoneessa televisio, jota en ehdi juurikaan katsoa. Tietokonetta käytän tietokoneena ja ruutu sen mukaan.

        ajan muuttuneen?
        "Tietokonetta käytän tietokoneena..."

        Minulla on vain tuo yksi laite.
        Se toimii loistavasti tietokoneena, kotiteatterina ja televisiona.


      • hilirimpsis
        postimerkki voi kirjoitti:

        ajan muuttuneen?
        "Tietokonetta käytän tietokoneena..."

        Minulla on vain tuo yksi laite.
        Se toimii loistavasti tietokoneena, kotiteatterina ja televisiona.

        Juu, sinulla. Perheissä olohuoneen laitteita käyttävät ihmiset ekaluokkalaisista vanhuksiin ja on parempi, että ne ovat tarkoitukseensa hieman pelkistettyjä. Tietokoneen ärsyttävän hidas käynnistyminen on jo riittävä syy sen hylkäämiseen TV:n korvikkeena ja miksi pitää parin tunnin käyttöä varten konetta päällä ympäri vuorokauden. Pojankloppien konhotukset erikseen...


      • postimerkki voi
        hilirimpsis kirjoitti:

        Juu, sinulla. Perheissä olohuoneen laitteita käyttävät ihmiset ekaluokkalaisista vanhuksiin ja on parempi, että ne ovat tarkoitukseensa hieman pelkistettyjä. Tietokoneen ärsyttävän hidas käynnistyminen on jo riittävä syy sen hylkäämiseen TV:n korvikkeena ja miksi pitää parin tunnin käyttöä varten konetta päällä ympäri vuorokauden. Pojankloppien konhotukset erikseen...

        "Juu, sinulla.Perheissä olohuoneen laitteita käyttävät ihmiset ekaluokkalaisista vanhuksiin..."

        Perheeseemme kuuluu, minä 55v, vaimo, tytär 21, isäni 88, 2 koiraa ja 1 kissa.
        Isäukollakaan ei tuota mitään vaikeuksia käyttää aparaattiaja hän sitä eniten käyttääkin.

        "Tietokoneen ärsyttävän hidas käynnistyminen on jo riittävä syy sen hylkäämiseen..."
        Laite on valmiustilassa ympäri vuorokauden.
        Sen käyttämä sähkö ei tässä isossa talossa tunnu missään.

        Sen myönnän asiaan vaikuttavan että olen ammatiltani atk-systeemisuunnittelija ja tehnyt
        laitteistoon erinäisiä sitä parantavia ja laajentavia omia virityksiäni.


      • hilirimpsis kirjoitti:

        Juu, sinulla. Perheissä olohuoneen laitteita käyttävät ihmiset ekaluokkalaisista vanhuksiin ja on parempi, että ne ovat tarkoitukseensa hieman pelkistettyjä. Tietokoneen ärsyttävän hidas käynnistyminen on jo riittävä syy sen hylkäämiseen TV:n korvikkeena ja miksi pitää parin tunnin käyttöä varten konetta päällä ympäri vuorokauden. Pojankloppien konhotukset erikseen...

        Macit herää nukkumistilasta ainakin meillä parissa sekunnissa. En osaa pitää sitä pitkänä aikana, eihän siinä ehdi mithän. Minkä takia tietokone pitäisi heti kokonaan sammuttaa jos sitä ei käytä muutamaan tuntiin? Ero virrankulutuksessa nukkumisen ja sammuksissa olon välillä on olematon.


      • hilirimpsis
        postimerkki voi kirjoitti:

        "Juu, sinulla.Perheissä olohuoneen laitteita käyttävät ihmiset ekaluokkalaisista vanhuksiin..."

        Perheeseemme kuuluu, minä 55v, vaimo, tytär 21, isäni 88, 2 koiraa ja 1 kissa.
        Isäukollakaan ei tuota mitään vaikeuksia käyttää aparaattiaja hän sitä eniten käyttääkin.

        "Tietokoneen ärsyttävän hidas käynnistyminen on jo riittävä syy sen hylkäämiseen..."
        Laite on valmiustilassa ympäri vuorokauden.
        Sen käyttämä sähkö ei tässä isossa talossa tunnu missään.

        Sen myönnän asiaan vaikuttavan että olen ammatiltani atk-systeemisuunnittelija ja tehnyt
        laitteistoon erinäisiä sitä parantavia ja laajentavia omia virityksiäni.

        "Sen myönnän asiaan vaikuttavan että olen ammatiltani atk-systeemisuunnittelija ja tehnyt
        laitteistoon erinäisiä sitä parantavia ja laajentavia omia virityksiäni."

        Siis ei tietoakaan käyttäjäystävällisyydestä, no onneksi asutte samassa talousessa ja voit antaa opastusta.


      • hilirimpsis
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Macit herää nukkumistilasta ainakin meillä parissa sekunnissa. En osaa pitää sitä pitkänä aikana, eihän siinä ehdi mithän. Minkä takia tietokone pitäisi heti kokonaan sammuttaa jos sitä ei käytä muutamaan tuntiin? Ero virrankulutuksessa nukkumisen ja sammuksissa olon välillä on olematon.

        Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikea? Televisio on televisio. Turha tyrkyttää keskeneräisiä ratkaisuja olohuoneeseen, kun käytettävyys on mitä on, kanavan vaihdotkin laitteissa vielä tänäkin päivänä etanan vauhdissa. Kyllä keittiössäkin kunnon lusikka ja haarukka sen armeijan yhdistelmämysteerin voittaa. Sitä kun ei tiedä koska laitetta tarvitsee, ehkä seuraavana päivänä, joten parempi sammuttaa.


    • ...

      1) Yleensä ihmisillä on kaksi vierekkäin olevaa silmää, mistä johtuen ihmisen näkökenttä on huomattavasti laajempi leveys- kuin korkeussuunnassa. 16:9 on nimenomaan ihmisen silmälle luonnollinen kuvasuhde, 4:3 valittiin aikoinaan standardiksi vain teknisten rajoitusten vuoksi.

      2) Suurelle osalle ihmisistä, kuten nille, jotka käyttävät konetta muuhunkin kuin nettisurffailuun, on tärkeää saada useampi ikkuna näkymään ruudulla yhtäaikaa. Tämä ei yleensä onnistu järkevästi 4:3 -ruudulla. 16:9-näytöt paransivat ainakin omaa työtehoani valtavasti. Nykyisessä työssäni niitäkin pitää olla kaksi vierekkäin, ettei tarvitse jatkuvasti vaihtaa ikkunoiden järjestystä.

    • Ry3oCQmB1h

      24" näyttö tarkkuudella 1920x1200 antaa kuvasuhteeksi 16:10 ja siihen sopii A4 paperi pystyyn. Leveys jää vähän vaille 16:9 kuvasuhteesta mutta TN paneelin saa alle 300 € ja parempivärisen IPS paneelina alle 400 €.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe