Voiko joutua pidätetyksi poliisi asemalle jos ostaa tietämättään varastettua tavaraa ja myy vielä sen varastetun tavaran eteenpäin?
Mitäköhän tällaisesta voi pahimmillaan seurata?
Varastetun tavaran ostaminen
12
8926
Vastaukset
- Pete
voit joutua pidätetyksi. Sitä varmempaa se on mitä suurempi omaisuuden arvo on ollut. Ja aika pitkälti riippuu kyllä poliisistakin. Meinaan et haluaako hän hieman "opettaa" sinua.
Siinä ei selittelyt auta ettet tiennyt tavaraa varastetuksi jos olet sen esim. halvalla saanut. Silloin sinun olisi tullut olettaa, että tavara on varastettu tai muuten laittomasti haltuun saatua. - Pera
ja siitä millainen se arvo on ym. mutta perusjuttuna syyte joka rapsahtaa tuollaisesta on useimmiten "varastetun tavaran hallussapito" tai mahdollisesti "rikoksen suosiminen" mutta jälkimmäinen on aina vähän sellainen että katsotaan ihan tapauskohtaisesti ja muutenkaan ei niin yleinen. Pitkä juttu alkaa selittääm, katso itse lakikirjasta.
Mutta varastetun tavaran hallussapito kun useimmiten on kyseessä niin siinä katsotaan aina tiettyjä seikkoja ja tärkein lause tässä kohdassa on "SYYTÄ OLETTAA", eli tämä ratkaisee rapsahtaako syyte vai ei.
Yleisin tämän muoto on että ostat tavaraa sellaiseen alihintaan ettö hälytyskellojen on pakko soida TAI pidät hallussa niin että alkuperää nyt vähintään outona jokaisen tervejärkisen tulisi pitää. Paljon on sitten ihan rajatapauksia joissa hintakaan ei ole aina se kriteeri vaan katsotaan ostotilanne ja myyjä ja sitten se että onko ostajalla ollut syytä epäillä että kaikki ei ole kunnossa.
Eri asia ostatko asiallisesti luotettavaksi kenen tahansa olettamalta henkilöltä vai pimeällä kujalla auton takaluukusta. Eli tämä on toinen joka ratkaisee todella paljon.
Varmaan 90% näistä jutuista menee vakiokaavan mukaan tosin, osto tapahtuu kaverilta tai puolitutulta ja "enhän mä olisi voinut arvata..." ja silloin juuri katsotaan noita eri asiaan liittyviä kohtia.
Pienistä vähäarvoisista esineistä kun on kyse ja jos nyt on siinä mielessä itse ihan puhtoinen ettei ole syytä olettaa että olisi luukuttanut tai välittänyt tahallaan niin useimmiten heristetään sormea ja painetaan villaisella, pienten sakkojen kera voi laitokselta lähteä.
Mutta kyllä sitten aina esim. mitä isommasta ja arvokkaammasta on kyse ja mitä enemmän katsotaan että on varmasti ollut syytä epäillä tai jo ihan maalaisjärjellä olettaa tavaran alkuperä hämäräksi olosuhteiden ja hinnan puoleen niin tästä kyllä sitten voi rapsahtaa enemmänkin sanomista ja tuomiota.
Jos nyt jonkun perinteisen automankan tai videonauhurin olet ostanut ja sen myynyt eteenpäin plus hinta nyt siinä mielessä on ollut kohdallaan olet ostanut keneltä vain niin vaikka tietenkin syytä epäillä -kohta astuu vahvasti voimaan niin pienet sakkorapsut siitä korkeintaan saa.
Aina kuitenkin sen verran hankalaa tuollaisen vähäarvoisen käyttötavaran kanssa selvitykset jonka hinta nyt on muutamasta kympistä muutamaan sataan euroon. Ei sitä nyt keneltäkään vaadita että jos suht luotettavalta kaveriltaan ostaa vaikkapa mainitun autosoittimen joka ei ihan tuliteräkään enää ole ja suoraan kaupan paketissa niin kaikkia lippuja ja lappuja tarvitsee kysellä yksityishenkilöiden välisessä kaupassa.
Aina sitten joskus tulee pieniä kämmejä helposti.- Pera
meni vähän sekavaksi tuo loppu parissa kriittisessä kohdassa olleen kirjoitusvirheen takia ja varmaan asian ymmärsikin, mutta siis pointti oli että EI tarvitse vanhemmassa tavarassa yksityishenkilökaupassa tietenkään kaikkia kuitteja ja lappuja aina pyytää nähtäväksi. Hyvä tietenkin jos on mutta kuinka monella jostain vanhoista videoista tai soittimista yms. vähäpätöisestä pienelektroniikasta enää takuuajan päättymisen jälkeen juuri kuitteja ym. olemassa on.
Itse kyllä useimmiten onnistun turhan hyvään talteen aina pistelemään kaikki tavaroiden paperit kun niitä ei enää missään tarvitse mahdollisesti esitellä.
- minulle
No minulle kävi näin:
Ostin yhdet autostereot, joita en millään oikeasti källännyt varastetuksi.Myyjä esitteli ne minulle niin hyvin,ja vilautti ostokuittiaankin,jota en tosin sen kummemmin tarkistanut.Myyjä vaikutti niin rehelliseltä. Noh, ajoin ylinopeutta,ja poliisi pysäytti. Samalta paikkakunnalta (pieni paikkakunta) oli n.vuosi sitten varastettu vastaavat soittimet jotka minulla oli nyt sitten autossani.
Poliisi huomasi soittimet,ja niin kävi,jotta kolmen päivän päästä minut pyydettiin käymään poliisilaitoksella ja "laitettiin selliin"...Aluksi olin "pikakuulusteluissa",sitten laitettiin selliin jonka aikana tehtiin kotietsintä.
Seuraavana päivänä kiinniotostani minulta otettiin sormenjäljet,Dna-tunniste, jopa valokuvakin,ja tehtiin kuulustelu,ilmoitettiin jotta olen pidätetty. Olin oikeasti ihan "pihalla",jotta mihin olinkaan sekaantunut.
Pikakuulusteluissa minulle ilmoitettiin jotta epäillään varastetun tavaran hallussapidosta.
kolmantena päivänä olin viellä kuulusteluissa,jonka jälkeen pääsin pois.kuulustelijakin sanoi,jotta voi tulla syyte tästä varastetun tavaran hallussapidosta.
Oikeasti tämä tuntui aika uskomattomalta,jotta kuinka näin tehtiin.Kuin pahemmallekkin rikolliselle.Otetaanko kaikista "sellivieraista" sormenjäljet,Dna,ja valokuvat?? Nyt kun näin heitettiin äijä selliin (siis minut) ,kauonkohan nyt sitten saan ootella jotta josko tässä viellä käräjille asti pääsen ja saan syytteet niskoilleni. koskaan aikaisemmin kun en ole edes virkavallan kanssa ollut tekemisissä,niin mahtaakohan siinä syytteessä (haastehakemusko se on??) sitten olla myös rangaistusvaatimus ,ja koska tiedän ottaa vaikka asianajajan asiaan mukaan? Vaikka toki tunnustin ostaneeni nämä soittimet yksityiseltä,niin kuin teinkin mitä sitä totuutta valehtelemaan,niin voiko tässä "syytehakemuksessa" olla vaikka kuinka pitkä lista sitten "ostoksia",meinaan kuun pikakuulusteluissa minulle sanottiin jotta epäillään varastetun tavaran hallussapidosta??...
minulle on pää asia se,jotta jonka soittimet tietämättäni ostin saa ne takaisin,ja minä saisin rahani pois. Rehellisyys maan perii.- lhs
no... muakin ihmetyttää tuollainen, etenkin jos poliisi epäilee varastetun tavaran hallussapidosta... KROHOM..
- Reino
No kyllähän se voi vähän epäilyksiä herättää jos vielä myyt sitä varastettua tavaraa eteen päinkin. Joten vastaus on että toivottavasti siitä joutuu pidätetyksi poliisiasemalle.
varastettu saanto
X.............A..............B ( bona fidel )
ei saantoa . - juuliey676
liä
- juuäls
äls
- joooooooooo
äls äls
- Anonyymi
Ennen oli juttuja ainakin niin. Että jos olit tavaran kai kolmas omistaja, siis tavara oli jo kiertänyt pidempään, vaikka olisikin ollut alunperin varastettu, niin se kuului sen hetkiselle omistajalle.
- Anonyymi
Vähän sinne päin. Kyseessä on RVA 11 §:n mukainen vilpittömän mielen saanti. Tavaran joutuu luovuttamaan pois lunastuksetta sen oikealle omistajalle, jos se on viety omistajaltaan esimerkiksi näpistyksellä, ryöstöllä, tai varkaudella. Syytettä ei tule ja on oikeus hakea vahingonkorvausta siltä, jolta on tavaran saanut, tai siltä, joka sen on varastanut.
Mutta, jos tavara on joutunut pois oikealta omistajalta esim. petoksen, tai kavalluksen vuoksi, niin vilpittömässä mielessä ollut joutuu luovuttamaan sen omistajalleen vain lunastusta vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751390Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431279Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521076Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551058- 51775
- 65744
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62727Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39708Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44681- 30637