Busa vastaan Rocket

Motoparta

Tuolla aiemmin oli keskustelu missä verrattiin Hayabusan kiihtyvyyttä Triumph Rockettiin. En ota siihen kantaa, tuntuu kyllä suzuki peittoaa jo 0-100 km lähdönkin, en tiedä, kai riippuu siitäkin miten painotettu, ettei keuli, siis paino tehokkaasti takapyörällä ja voi antaa tehot ulos, Rocketissahan on vielä tiputettu oliko 7 % tehoa alkulähdössä, ehkä juuri tuon liian sutimisen estämiseksi.

Mutta joku väittä että pelkällä lastuttamisella ei saa koneesta paljoa enempää irti.
Luusisi että 200 heppaa irtoaa lastuttamalla, ehkä nuo jyrkät pakosarja pitää vaihtaa virtaavammaksi.

Perustelen sillä, että itselläni on "työkalu" Ford Ranger, 2,5 l ja litrateho n. 57 heppaa.

Rocket: 2,3 litraa ja litrateho n. 64,5 heppaa.

Siis toinen on moottoripyörä, todella alhainen viritysaste, toinen työkalu suhteellisen korkealla viritystasolla tarkoitukseen nähden, Nissan Navarassa vielä kovempi kone 170 heppaa.
Nämä ovat dieseleitä välijäähdytyksellä, mikä toki iso etu, mutta ihmettelen jos Rocketin kone on niin "tukkoisilla" virtauksilla ettei lastulla tehoa saisi irti, siis tuo viritysaste on todella alhainen konee kokoon nähden.

15

1295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoh hoijaa...

      V*ttu mitä ääliöitä täälläkin kirjottaa!

      • Motoparta

        Olen huomannut ja taas huomasin että täällä kirjoittaa paljon ääliöitä. Hassua, luulisi että motoristeissa on on järkimiehiä, mutta taidat sinäkin vielä ajella mopokortilla maitoparta tuulessa liehuen.

        Tai ehkä olet jäänyt teiniksi.

        se on vaarallista jos alla tehokasta moottoripyörätekniikkaa ja kypärä on tyhjä.


      • Turo-rinkeli
        Motoparta kirjoitti:

        Olen huomannut ja taas huomasin että täällä kirjoittaa paljon ääliöitä. Hassua, luulisi että motoristeissa on on järkimiehiä, mutta taidat sinäkin vielä ajella mopokortilla maitoparta tuulessa liehuen.

        Tai ehkä olet jäänyt teiniksi.

        se on vaarallista jos alla tehokasta moottoripyörätekniikkaa ja kypärä on tyhjä.

        lastutetaan? URRPOOOOOOOOO!


      • onneksi olkoon!
        Motoparta kirjoitti:

        Olen huomannut ja taas huomasin että täällä kirjoittaa paljon ääliöitä. Hassua, luulisi että motoristeissa on on järkimiehiä, mutta taidat sinäkin vielä ajella mopokortilla maitoparta tuulessa liehuen.

        Tai ehkä olet jäänyt teiniksi.

        se on vaarallista jos alla tehokasta moottoripyörätekniikkaa ja kypärä on tyhjä.

        Siltäkö se näyttää Nissanin ratin takaa...?


      • Motoparta
        onneksi olkoon! kirjoitti:

        Siltäkö se näyttää Nissanin ratin takaa...?

        Kypärän käyttö estäisi aivovammojen syntymisen kun ajetaan puuta päin liian suurella nopeudella.


      • pelkkä moto
        Motoparta kirjoitti:

        Kypärän käyttö estäisi aivovammojen syntymisen kun ajetaan puuta päin liian suurella nopeudella.

        Ostitko sitten sen kypärän..?


      • tryhtryr
        Turo-rinkeli kirjoitti:

        lastutetaan? URRPOOOOOOOOO!

        varmaan aloittaja tarkoittaa koneistamista.. mitä sitten meinaakin koneistaa?


      • Motoparta
        tryhtryr kirjoitti:

        varmaan aloittaja tarkoittaa koneistamista.. mitä sitten meinaakin koneistaa?

        Hieman järkeä....
        Kyllä lastuttamisella tarkoitin polttoaineensyötön "aivolaatikon" muuttamista. Lastun vaihto tai lastuttaminen ovat käytettyjä termejä kun puhutaan moottorien tehon nostamisesta polttoaineen syötöllä.
        Tehoon kun vaikuttaa niin moni tekijä, mutta syötön muuttamisella saadaan muunneltua montaa asiaa, vääntöä, huipputehoa ja tehokäyrää mm. tehon lisäyksen kääntöpuli on kulutuksen kasvaminen ja kestävyys, siksi on aina tehty joku kompromissi.

        Tarkoitin vain että noin isosta lohkosta irtoaisi paljon enemmän tehoa, vaikka ahdinta ei olisikaan, pelkällä syötön muuttamisella, mikäli vartauskanavat vaan ovat riittävän väljät.
        pakosarjat mm. näyttävät olevan Rocketissa jyrkät, loivemmilla putkilla tehoa jo irtoisi lisää.


      • joo joo
        Motoparta kirjoitti:

        Hieman järkeä....
        Kyllä lastuttamisella tarkoitin polttoaineensyötön "aivolaatikon" muuttamista. Lastun vaihto tai lastuttaminen ovat käytettyjä termejä kun puhutaan moottorien tehon nostamisesta polttoaineen syötöllä.
        Tehoon kun vaikuttaa niin moni tekijä, mutta syötön muuttamisella saadaan muunneltua montaa asiaa, vääntöä, huipputehoa ja tehokäyrää mm. tehon lisäyksen kääntöpuli on kulutuksen kasvaminen ja kestävyys, siksi on aina tehty joku kompromissi.

        Tarkoitin vain että noin isosta lohkosta irtoaisi paljon enemmän tehoa, vaikka ahdinta ei olisikaan, pelkällä syötön muuttamisella, mikäli vartauskanavat vaan ovat riittävän väljät.
        pakosarjat mm. näyttävät olevan Rocketissa jyrkät, loivemmilla putkilla tehoa jo irtoisi lisää.

        Tiedoksi:
        - teho = vääntömomentti x pyörimisnopeus
        - Datsunpalsta on tuolla auto ja autoilu osiossa


      • Mp
        joo joo kirjoitti:

        Tiedoksi:
        - teho = vääntömomentti x pyörimisnopeus
        - Datsunpalsta on tuolla auto ja autoilu osiossa

        Tehon kaavan. tämän palstan kyllä aion jättää väliin täällä on viisautta aivan liikaa.


      • rumppimies
        pelkkä moto kirjoitti:

        Ostitko sitten sen kypärän..?

        aika hyvää kivitystä:)


      • Turo-Rinkeli
        rumppimies kirjoitti:

        aika hyvää kivitystä:)

        ei puhuta lastuttamisesta. Ei muuta.


      • 1300cc-T
        Motoparta kirjoitti:

        Hieman järkeä....
        Kyllä lastuttamisella tarkoitin polttoaineensyötön "aivolaatikon" muuttamista. Lastun vaihto tai lastuttaminen ovat käytettyjä termejä kun puhutaan moottorien tehon nostamisesta polttoaineen syötöllä.
        Tehoon kun vaikuttaa niin moni tekijä, mutta syötön muuttamisella saadaan muunneltua montaa asiaa, vääntöä, huipputehoa ja tehokäyrää mm. tehon lisäyksen kääntöpuli on kulutuksen kasvaminen ja kestävyys, siksi on aina tehty joku kompromissi.

        Tarkoitin vain että noin isosta lohkosta irtoaisi paljon enemmän tehoa, vaikka ahdinta ei olisikaan, pelkällä syötön muuttamisella, mikäli vartauskanavat vaan ovat riittävän väljät.
        pakosarjat mm. näyttävät olevan Rocketissa jyrkät, loivemmilla putkilla tehoa jo irtoisi lisää.

        Niin kyllä pyöräpuolella käytetään PowerCommanderia tai muuta "laatikkoa" oman boksin rinnalla. Ei täällä mitään lastuja kyllä omaan aivolaatikkoon" tungeta! PC:llä saadaan korjattua mahdollisia puutteita teho-ja vääntökäyrissä. Paremman putkiston ja PC:n kanssa saadaan useimmiten runsaat 10 hv lisää ruutia,mallikohtaisia eroja on tietysti!


      • 2300cc
        1300cc-T kirjoitti:

        Niin kyllä pyöräpuolella käytetään PowerCommanderia tai muuta "laatikkoa" oman boksin rinnalla. Ei täällä mitään lastuja kyllä omaan aivolaatikkoon" tungeta! PC:llä saadaan korjattua mahdollisia puutteita teho-ja vääntökäyrissä. Paremman putkiston ja PC:n kanssa saadaan useimmiten runsaat 10 hv lisää ruutia,mallikohtaisia eroja on tietysti!

        Ei ainakaan ruisku Triumpheissa ja kotareissa tarvita välttämättä PC:tä tms erillistä boksia. www.tuneboy.com Tuolta saa taaloja vastaan obd kaapelin, ohjelman ja virisoftat erilaisille putki ja ilmanottovaihtoehdoille. Ruiskukarttojen säätö ym onnistuu myös jos on dyno ja pakokaasumittarit käytössä. Mitään bokseja ei siis tarvita. Viritysohjelma ajetaan pyörän omaan moottorinohjausyksikköön tietokoneella obd kaapelia käyttäen.


        www.tuneecu.com
        Tässä ilmainen versio jokseenkin vastaavasta ohjelmasta. Testattu on ja softan asennus ja kaikki ruiskun säädöt ja kalibroinnit hoituu. Myös vikakoodien luku. Ainoastaan obd kaapelin joutuu hankkimaan.


      • 1300cc-T
        2300cc kirjoitti:

        Ei ainakaan ruisku Triumpheissa ja kotareissa tarvita välttämättä PC:tä tms erillistä boksia. www.tuneboy.com Tuolta saa taaloja vastaan obd kaapelin, ohjelman ja virisoftat erilaisille putki ja ilmanottovaihtoehdoille. Ruiskukarttojen säätö ym onnistuu myös jos on dyno ja pakokaasumittarit käytössä. Mitään bokseja ei siis tarvita. Viritysohjelma ajetaan pyörän omaan moottorinohjausyksikköön tietokoneella obd kaapelia käyttäen.


        www.tuneecu.com
        Tässä ilmainen versio jokseenkin vastaavasta ohjelmasta. Testattu on ja softan asennus ja kaikki ruiskun säädöt ja kalibroinnit hoituu. Myös vikakoodien luku. Ainoastaan obd kaapelin joutuu hankkimaan.

        Näin on. Kun laitteet uudistuu uudistuu ja kehittyy myös ohjelmistot mitä tulee moottorinohjaamiseen. PC eli PowerCommander eri versioineen on kuitenkin edelleen huomattavasti yleisempi "ruiskunsäätöboksi" kuin se että yritettäisiin suoraan ajaa parempaa softaa orkkisruiskuun. Itselläni tosin ei ole mitään orkki-ruiskun säätölaitetta vaan lisäruiskusuuttimet ohjain joka lisää "soppaa" kun Holset alkaa työntämään ilmaa moottoriin. Mutta tämä on taas ihan eri juttu... ; )


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      398
      4450
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1722
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      135
      1494
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      73
      1263
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1076
    6. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      72
      1057
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1009
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      63
      952
    9. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      950
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      921
    Aihe