Toisten koirien ohitus

keinotloppuu

Elikkäs nyt haluaisin kokeneiden neuvoja siitä, miten ohitan toiset koirat lenkillä, ilman vetämistä! Autojen, ja ihmisten vetäminen ohittaessa koirallani on loppunut siihen, että en ole välittänyt tilanteesta ja olen vain kulkenut mahd. rauhallisesti ohitse. Koira on tällöin katsonut minuun kuin kysyen: "No eikö se ollutkaan niin paha juttu?" Ajan kuluessa lopettanut vetämisen. Vaan koirien ohitukseen tämä ei ole auttanut. Ei hauku tai murise, on vain hyvin kiinnostunut toisista koirista. JOSKUS olen saanut koiran kiinnostumaan enemmän minusta esim. koirankekseillä, ja tällöin mennyt ohi vetämättä. Rauhoittuu hyvin nopeasti kun toinen koira päässyt ohitse. Olen myös kokeillut sitä, niinkuin jotkut ovat neuvoneet, elikkäs sitä että nykäisen hihnasta ja kiellän ennen kuin veto kerkeää alkaa, mutta -- tilanne pahentui, ja lopetin nykäisyt välittömösti. Olisko siis kellään muita hyviä neuvoja?

10

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentu-is-rocking

      Älä missään nimessä vetäse hihnasta! Monet ihmiset tekevät sen virheen, mutta he unohtavat, että koira ei ajattele samoin tavoin kuin ihminen. (arvaan, että tästä tulee vielä kiivas väittely tänne keskusteluun). Kokemattomat ja asiantuntemattomat ihmiset neuvovat näin tekemään, mutta pahimmassa tapauksessa se lietsoo koiraa ja pidemmän ajan kuluessa se saa sen jopa käyttäytymään aggressiivisesti muita koiria kohtaan. Koira nimittäin assosioi vedon aina siten, että "kun näen toisen koiran, minua sattuu niskaan. Parasta alkaa puolustautumaan jo valmiiksi". Tosin, on niitäkin koiria, joille tämä toimii, mutta erittäin harvassa. Sun koiralle tämä ei siis toiminut.

      Itse olen käyttänyt omaan koiraan erittäin vaativia tekniikoita.. (koirani on erittäin dominoiva) Mutta luulen, että ne tekniikat eivät ole ehkä sun koiralle parhaita, joten anna niin kutsutun "pentukeinon". Eli, pidä mukanasi koiran lempilelu. Edellisellä koiralla itse käytin vetolelua, eli köyttä, jota on helppo pitää myös taskussa. Useimmat koirat pitävät enemmän vinkuleluista. Ja aina, kun tulee vastaan toinen koira kiinnitä koiran huomio itseesi lelun avulla juuri ennen kuin se alkaa vetää hihnassa. Mutta, jottei se assosioisi lelua toiseen koiraan (eli "aina kun näen toisen koiran, minulla on kivaa, kun saan leikkiä lelulla") niin jatka vielä muutama metri toisen koiran jälkeen leikkimistä oman koirasi kanssa. Eli et siis pysähdy, vaan jatkat koiran leikittämistä ja kävelet samalla itse rauhallisesti eteenpäin. Kun ohitustilanne on loppunut niin muistathan kehua koiraasi vuolaasti rapsutellen ja silittäen, kun se on tehnyt oikein. Käytä tätä tekniikkaa aina, kun kohtaatte toisen koiran. Opetus tehostuu, jos viet koiraa poluille tai paikkoihin, missä on juuri niitä muita koiria ja käytät tätä tekniikkaa aina. Lelua voit myös vaihdella, mutta makupaloja älä anna: muuten koira kiinnittää huomion makupalaan, eikä sinuun, niin kuin tarkoitus olisi. Lelun kanssa koiran on pakko kiinnittää huomiota sinuunkin, koska lelu ei tietenkään "yksistään leiki". On tärkeää huomata se, että et saa leikittää koiraa lelulla muulloin, vain näillä lenkeillä. Silloin koira kiinnittää tehokkaammin huomioon leluun ja sinuun. Viiden viikon kuluessa pitäisi vaikutus alkaa jo näkyä. Mutta pidä silti aina varuilta sitä lelua matkassa, koska koira ei saa päästä "varastamaan" missään vaiheessa, muuten joudut aloittamaan kaiken alusta ja sulla on kaksinkertainen duuni edessäsi.

      Omaan koiraan käytän siis "käännytystekniikkaa", mutta sitä en nyt tässä neuvo, se on aika raju. Kokeile ensin tuota ja postaa, miten olet onnistunut. Kärsivällisyyttä jaksamisia koirasi kouluttamiseen! Olet jo oikealla tiellä, kun edes vaivaudut tekemään vetämisasialle jotakin -läheskään kaikki eivät tee mitään, joten ne tunnollisetkin koiranomistajat saavat sitten muiden syyttävät katseet, vaikka heidän koiransa käyttäytyisi asiallisesti.

      • keinotloppuu

        Kiitos todella paljon vinkistä! Kuulosti siltä että voisi hyvin toimia, pitääpä kokeilla! (Koirulillani on nimittäin lempilelunsa, jota en ole hoksannut kokeilla ohitustilanteissa.) =)


      • Pilpooooooooo
        keinotloppuu kirjoitti:

        Kiitos todella paljon vinkistä! Kuulosti siltä että voisi hyvin toimia, pitääpä kokeilla! (Koirulillani on nimittäin lempilelunsa, jota en ole hoksannut kokeilla ohitustilanteissa.) =)

        Siis älä nyt ala leikkimään mitään pelleä koirasi silmien edessä. Siinä sun uskottavuus laskeekin.

        Kun koira alkaa vetämään ja kyyläämään toisia koiria sille, sano sille "EI" (jos olet sanan opettanut) - koira ymmärtää että "ahaa en saa tuijottaa noita", sitten annat uuden käskyn jotta koira tietää mitä tilanteessa kuuluu tehdä (olkoon se sitten "mennään!" "hep!" ) jne. mikävaan mikä tarkoittaa koirallesi sitä, että seuraa sinua.

        ei kannata tehdä asioista niin vaikeita. Jos kaikki koirat opetettaisiin että toisia ei saa tuijottaa, ei kukaan koira rähjäisi. Koirille tuijottaminen on haastamista taisteluun.

        Tällä menetelmällä olen, ilman nameja, kouluttanut lukuisia vaativia rotuja.


      • pentu-is-rocking
        Pilpooooooooo kirjoitti:

        Siis älä nyt ala leikkimään mitään pelleä koirasi silmien edessä. Siinä sun uskottavuus laskeekin.

        Kun koira alkaa vetämään ja kyyläämään toisia koiria sille, sano sille "EI" (jos olet sanan opettanut) - koira ymmärtää että "ahaa en saa tuijottaa noita", sitten annat uuden käskyn jotta koira tietää mitä tilanteessa kuuluu tehdä (olkoon se sitten "mennään!" "hep!" ) jne. mikävaan mikä tarkoittaa koirallesi sitä, että seuraa sinua.

        ei kannata tehdä asioista niin vaikeita. Jos kaikki koirat opetettaisiin että toisia ei saa tuijottaa, ei kukaan koira rähjäisi. Koirille tuijottaminen on haastamista taisteluun.

        Tällä menetelmällä olen, ilman nameja, kouluttanut lukuisia vaativia rotuja.

        Otaksun, että viestisi oli osittain vaustaus mun postaukseen..

        Olen todella pahoillani, jos ja/tai kun kirjoituksestani sai väärän käsityksen. Täsmennystä ei pyydetty, mutta selvennän asian silti. Eli en siis todellakaan tarkoittanut, että koiraa aletaan paapomaan tai leikkimään sen kanssa tai pelleilemään muutenkaan. Tarkoitus on lelun avulla saada koiran huomio itseensä. Silloin, kun koira sitten huomioi taluttajaansa, niin siihen voi halutessaan liittää käskyn (vaikkapa "katso" tai viheltäminen tai koiran lähiseuruuttaminen). Pidemmän ajan kuluessa koira oppii automaattisesti pelkästään käskyllä jakamaan huomionsa ja lopulta huomioi taluttajaa aina, kun toinen koira tulee vastaan. Eli meidän molempien keinot ovat erit; sinä käytät "EI" käskyä, joka toimii toisille koirille, toisille ei; mutta pyrkimyksemme on täysin samat: koiramme eivät huomioi vastaantulevia koiria. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin samaa systeemiä itsekin muuten käytät: koirasi saa ensin kiellon ja kiinnittää huomionsa sinuun: sen jälkeen se saa toisen käskyn tai rohkaisun ja matka jatkuu. pentutekniikassa koira siis lelun avulla (ei leikittämällä. esim köydellä ei aleta vetämään, koira vain pitää siitä kiinni) kiinnittää huomionsa taluttajaan ja sen jälkeen se saa kehut ja rohkaisut, jolloin matka jatkuu. Ja kuten aikaisemmin jo sanoin, ei makupaloja.

        Voin kertoa, että tämänhetkinen koirani, joka ei tullut mulle pentuna vaan murrosikäisenä -eli pahimmassa vaiheessa, mitä olla ja voi: testasi kaikkea ja johtajuuttani ihan joka asiassa- oli tullessaan oikea painajaislenkkeilytettävä. Voin kuvitella, että se varmasti ajatteli vievänsä minut lenkille, sen sijaan, että minä oisin vienyt sen. Se veti niin rajusti, että kerran se oli entiseltä omistajaltaan vetäissyt olkapäänsijoiltaan, kun on vielä uros ja isokokoinen ja vahva koira. Jouduin aloittamaan sen kanssa kaiken uudestaan. Ihan alusta asti. Ja ei siinä mitkään kiellot auttaneet: sille se tarkoitti vain haastetta, eli se luuli mun haastavan sitä. Sen sijaan, mun oli näytettävä sille sen paikka (se ei ilmeisesti tiennyt, että sen kuuluu kävellä vierellä) ja kesti kauan, ennen kuin se sen ymmärsi. Ja sitten, kun se tiesi paikkansa, se testasi mua, et onko pakko olla just siinä. Se koira ehti olla mulla melkein vuoden enne kuin uskalsin sen kanssa lähtee yleisille ilmoille. Siihen mennessä me lenkkeiltiin vain pururadoilla ja metsässä. Sen ekan puolenvuoden ajan mä koulutin sitä joka päivä monta tuntia, en tietenkään putkeen, mutta ajallisesti. Ja sillä tosiaan kesti melkein vuoosi, enne kuin se hyväksyi mut lauman johtajaksi.

        Tällä hetkellä me tottistellaan Järvenpään suunnalla ja ens kaudelle siirrymme VOI luokkaan ja kenties aloitamme agilityn perusteita tottiksen vastapainoksi.

        Ja ennen kuin joku ehtiikään mainita siitä, että "miksi sitten otit niin hankalan koiran?" tai "kuitenkin olet vasta aloitteleja harrastelija, niin kannattiko ottaa noin dominoiva koira, ostitko sian säkissä?"

        Dasse oli kyllä hankala koira, pakko myöntää. Mutta niin on moni muukin koira, joka luulee olevansa johtaja. Sille oli vain tehtävä selväksi paikkansa laumassa ja sen jälkeen se on ollut aivan mahtava koira. Kouluttaminen on edelleenkin haastavaa, mutta haastetta mä juuri kaipaankin.

        Dasse ei ole ensimmäinen koirani, päätelkää siitä jateksteistäni, mitä haluatte. Ja tiesin kyllä, mitä koiraa olen hankkimassa, sikaa säkissä en ottais, vaikka maksettais. Tulipahan pelastettua yhden koiran henki ja sain itselleni oivan kumppanin ja laumanjäsenen.

        (jaksoiko joku tosiaan lukea tänne asti?? :D)


      • keinotloppuu
        Pilpooooooooo kirjoitti:

        Siis älä nyt ala leikkimään mitään pelleä koirasi silmien edessä. Siinä sun uskottavuus laskeekin.

        Kun koira alkaa vetämään ja kyyläämään toisia koiria sille, sano sille "EI" (jos olet sanan opettanut) - koira ymmärtää että "ahaa en saa tuijottaa noita", sitten annat uuden käskyn jotta koira tietää mitä tilanteessa kuuluu tehdä (olkoon se sitten "mennään!" "hep!" ) jne. mikävaan mikä tarkoittaa koirallesi sitä, että seuraa sinua.

        ei kannata tehdä asioista niin vaikeita. Jos kaikki koirat opetettaisiin että toisia ei saa tuijottaa, ei kukaan koira rähjäisi. Koirille tuijottaminen on haastamista taisteluun.

        Tällä menetelmällä olen, ilman nameja, kouluttanut lukuisia vaativia rotuja.

        Siinähän se onkin kun vastaantuleva koira on paljon kiinnostavampi kuin minun komenteluni...


      • Anonyymi
        pentu-is-rocking kirjoitti:

        Otaksun, että viestisi oli osittain vaustaus mun postaukseen..

        Olen todella pahoillani, jos ja/tai kun kirjoituksestani sai väärän käsityksen. Täsmennystä ei pyydetty, mutta selvennän asian silti. Eli en siis todellakaan tarkoittanut, että koiraa aletaan paapomaan tai leikkimään sen kanssa tai pelleilemään muutenkaan. Tarkoitus on lelun avulla saada koiran huomio itseensä. Silloin, kun koira sitten huomioi taluttajaansa, niin siihen voi halutessaan liittää käskyn (vaikkapa "katso" tai viheltäminen tai koiran lähiseuruuttaminen). Pidemmän ajan kuluessa koira oppii automaattisesti pelkästään käskyllä jakamaan huomionsa ja lopulta huomioi taluttajaa aina, kun toinen koira tulee vastaan. Eli meidän molempien keinot ovat erit; sinä käytät "EI" käskyä, joka toimii toisille koirille, toisille ei; mutta pyrkimyksemme on täysin samat: koiramme eivät huomioi vastaantulevia koiria. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin samaa systeemiä itsekin muuten käytät: koirasi saa ensin kiellon ja kiinnittää huomionsa sinuun: sen jälkeen se saa toisen käskyn tai rohkaisun ja matka jatkuu. pentutekniikassa koira siis lelun avulla (ei leikittämällä. esim köydellä ei aleta vetämään, koira vain pitää siitä kiinni) kiinnittää huomionsa taluttajaan ja sen jälkeen se saa kehut ja rohkaisut, jolloin matka jatkuu. Ja kuten aikaisemmin jo sanoin, ei makupaloja.

        Voin kertoa, että tämänhetkinen koirani, joka ei tullut mulle pentuna vaan murrosikäisenä -eli pahimmassa vaiheessa, mitä olla ja voi: testasi kaikkea ja johtajuuttani ihan joka asiassa- oli tullessaan oikea painajaislenkkeilytettävä. Voin kuvitella, että se varmasti ajatteli vievänsä minut lenkille, sen sijaan, että minä oisin vienyt sen. Se veti niin rajusti, että kerran se oli entiseltä omistajaltaan vetäissyt olkapäänsijoiltaan, kun on vielä uros ja isokokoinen ja vahva koira. Jouduin aloittamaan sen kanssa kaiken uudestaan. Ihan alusta asti. Ja ei siinä mitkään kiellot auttaneet: sille se tarkoitti vain haastetta, eli se luuli mun haastavan sitä. Sen sijaan, mun oli näytettävä sille sen paikka (se ei ilmeisesti tiennyt, että sen kuuluu kävellä vierellä) ja kesti kauan, ennen kuin se sen ymmärsi. Ja sitten, kun se tiesi paikkansa, se testasi mua, et onko pakko olla just siinä. Se koira ehti olla mulla melkein vuoden enne kuin uskalsin sen kanssa lähtee yleisille ilmoille. Siihen mennessä me lenkkeiltiin vain pururadoilla ja metsässä. Sen ekan puolenvuoden ajan mä koulutin sitä joka päivä monta tuntia, en tietenkään putkeen, mutta ajallisesti. Ja sillä tosiaan kesti melkein vuoosi, enne kuin se hyväksyi mut lauman johtajaksi.

        Tällä hetkellä me tottistellaan Järvenpään suunnalla ja ens kaudelle siirrymme VOI luokkaan ja kenties aloitamme agilityn perusteita tottiksen vastapainoksi.

        Ja ennen kuin joku ehtiikään mainita siitä, että "miksi sitten otit niin hankalan koiran?" tai "kuitenkin olet vasta aloitteleja harrastelija, niin kannattiko ottaa noin dominoiva koira, ostitko sian säkissä?"

        Dasse oli kyllä hankala koira, pakko myöntää. Mutta niin on moni muukin koira, joka luulee olevansa johtaja. Sille oli vain tehtävä selväksi paikkansa laumassa ja sen jälkeen se on ollut aivan mahtava koira. Kouluttaminen on edelleenkin haastavaa, mutta haastetta mä juuri kaipaankin.

        Dasse ei ole ensimmäinen koirani, päätelkää siitä jateksteistäni, mitä haluatte. Ja tiesin kyllä, mitä koiraa olen hankkimassa, sikaa säkissä en ottais, vaikka maksettais. Tulipahan pelastettua yhden koiran henki ja sain itselleni oivan kumppanin ja laumanjäsenen.

        (jaksoiko joku tosiaan lukea tänne asti?? :D)

        Kyllä


    • gvwrea

      Nyppäisyt ja kiellot eivät juuri koskaan tuo tulosta ja saavat tilanteen näyttämään koiran silmissä vain pahemmalta, koska omistajakin käyttäytyy niin oudosti ja ennenkaikkea se sattuminen.

      Koiran ikä? Meillä on ollut samaa, mutta n 1,5 v koira alkoi liikkua kuin enkeli :) Jatka vain koulutusta, lempeällä kädellä, niin koirasi kunnioittaa sinua ja kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu.

      • keinotloppuu

        Koirani on reilun kahden vuoden ikäinen. Kiitos vinkeistä todella paljon ja hyvää alkavaa syksyä! :)


      • koira kasvatt.koulut
        keinotloppuu kirjoitti:

        Koirani on reilun kahden vuoden ikäinen. Kiitos vinkeistä todella paljon ja hyvää alkavaa syksyä! :)

        an menetelmän käyttö riippuu koirasta, sen luonteesta. Joillekin koirille ainoa keino, jolla ihan oikeasti saa koiran ohittamaan nätisti, on ensinnäkin EI- sanan (tai vastaavan kieltosanan) voimakas ehdollistaminen, ja sen käyttö HETI kun koira ohittaessa alkaa haastamaan vastaantulijaa tuijottelemalla sitä ja suuntaamalla korvansa eteenpäin, ja mahdollisesti alkaessa vetää ohitettavaan koiraan päin.
        Kovilla koirilla (vahva hermorakenne) joutuu ehdollistamisen yhteydessä käyttämään esim. koulutussuihketta tai kolinapurkkia yhdistettynä ei-sanaan. (Tästä on erillisiä ohjeita netistäkin löydettävissä.)

        Jos ei-sanan voimakas ehdollistaminen on onnistunut, tapahtuu ohitustilanteessa seuraavaa: Kun koira kuulee sanan, se laittaa korvansa taaksepäin, jolla se viestittää että se ei enää "ajattele" eikä stressaa itseään tilanteessa, vaan mukautuu ei-sanaan ja nöyrtyy. Se vilkaisee taluttajaansa, ja samalla antaa rauhoittavia signaaleita ohittavalle koiralle, eikä enää haasta tätä. (vilkaisu sivulle, poispäin, korvien laitto taaksepäin, jne.) Tuijottelu vastaantulevaan koiraan loppuu, toinen koira ei tule haastetuksi, sekin ohittaa rauhallisesti, ja ohittaminen sujuu nätisti.

        Tässä edellä joku kirjoitti aika hyvin tuosta ei-sanasta, hän oli täysin oikeassa.


    • thö otus

      meille annettiin neuvoksi että suihkupullosta tms. vettä naamalle jos ei se pelkkä "ei" mene perille. tosin ensin koiraa kutsutaan nimeltä ja annetaan sille mahdollisuus ottaa kontakti, jos ei tehoa niin "ei" ja vetta naamalle.. ja toinen vaihtoehtohan on että tylysti lähtee päinvastaiseen suuntaan mihin koira vetää. kyllä se toistojen toistojen jälkeen tajuaa ettei vetämällä pääse yhtään mihinkään minne tahtoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1112
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      917
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      10
      788
    Aihe