Omistan Stiga Villa Ruohonleikkurin. Koneessa on Brigg&Stratton 8hv moottori ja sähköstarttia ei ole, eli koneella ikää arviolta noin 10 vuotta. Kone käynnistyy kylmänä hyvin, mutta mikäli koneen sammuttaa lämpimänä, ja yrittää minuutin parin jälkeen käyntiin, niin ei sitten meinaa lähtee millään. Kun odottelee koneen jäähtymistä kymmenen minuuttia niin taas lähtee. Onko kone väljä vai missä vika?
Brigg&Stratton asiantuntijoita??
7
2496
Vastaukset
- zzr1100kawa
ilman putsariin vaan puolteelusikkaa bensaa ja jos silloin hetkeksi hörähtää tietää että vika kaasarissa,jos ei hörähä niin vika sytytyksessä tulppa,puola tai kärjet ,jos kärjetön niin se puola tunnistimeen,tosin riksratton huoltomies sano kerran ettei se ole vaihtanut puolaa kuin 2kpl 20 vuoden aikana kun kyselin ja kehotti putsamaan liitokset kontakteista.Ps meikäläinen ei ole putsanut ruohon leikurin kaasaria 14 vuoteen koska olen aina välillä laittanut vahingossa mootorisahan 2tahti bensoja ja sammaa soveltanut syksyllä/keväällä myös 1100 kawasakissa niin ei kohot jumittele eikä bensatankki ruostu
- kävi mielessä
kävi mielessä kun moottori on kuuma niin imusarjasta haihtuu polttoaine ja teettää sen takia töitä käynnistäessä .
ootkos vaihtanu tulpan(lämpöarvo).- jee
kone on harva
- Kari
Asiantuntijoista en tiedä, mutta itse olen pelannut kyseisten vempaimien kanssa yli 20 vuotta ja jotain tietoa on tarttunut vuosien varrella.
Vanhemmat moottorit on rakennettu lyijylliselle bensalle ja nyt kun lyijybensaa ei enää saa, niin tämä lyijytön aiheuttaa voimakasta venttiilien kulumista. Kuluminen aiheuttaa jossain vaiheessa sen, että venttilivälykset loppuvat ja venttiilit eivät enää sulkeudu kunnolla. Se taas aiheuttaa kuumana käynnistysongelmia. Kun puristuspaineet karkaavat vuotavan venttiili ohi. Mäntämoottori tarvii käynnistyäkseen kolme asiaa, polttoaine-ilmaseosta, puristuspainetta ja kipinän. Jos yksikin näistä puuttuu, niin eipä käynnisty.
Kumma kyllä vaikka yleisesti on väitetty, että sen lyijyn tarkoitus oli voidella/suojella pakoventtiilejä. Niin avaamissani moottoreissa on aina ollut ongelma imuventtiileissä eikä pakoventtiileissä?????
Useimmissa tämäntyypin teollisuusmoottoreissa ei ole säätömahdollisuutta venttiilivälyksille. Homman hoituu koneistamalla.
Sivuventtiilikoneissa homma on aika helppo,
- kansi irti
- sivuluukku auki
- venttiilit irti
- ja ei kun "viilaamaan"/mittailemaan
Kansiventtiilikoneissa (OHV/OHC/DOHC) se on paljon isompi/vaativampi homma
Tietysti moottorin valmistajan suosittelemat huoltotyöt on syytä tehdä ajallaan, siitäkin huolimatta vaikka moottori olisi jo vanhempaa mallia.
Saattaa olla lisäksi muitakin syitä tuohon. Mutta näihin olen itse törmännyt toistuvasti.
Briggsin maahantuoja on Promotor oy. Moottorin sarjanumerolla vois kysyä sieltä. Että kummalle bensalle kone on tehty. - TM
Tarkista sytytyslaite. mulla hävisi ko vika kun vaihdoin osan.
- bäri
missä vika kun käynistän mottorin niin ilman puhdistajaan tulee öljya puristus mottorissa 4kiloa
- iräb
en tiedä, mut laitan aina ilmanputsariin öljyt itse. Sellasta tahmeeta tököttiä. Asiaan perehtymättömänä sanoisin, että sinun kohdallasi maahiset saattavat olla asialla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082