Kertokaa te viisaat, miksi kaikissa uudemmissa kerrostaloasunnoissakin on oma sauna? Oikeasti hyvin monet saunovat alkuinnostuksen jälkeen noin kerran viikossa, hyvä jos sittenkään. Pienissä tiloissa löylyhuone vie turhaan tilaa.
Miksi rakennusliikkeet eivät anna edes vaihtoehtoa sille tilalle, vaikka kunnon vaatehuone? Olen mielinyt hankkia asunnon uudesta talosta, kun haluaisin parvekkeen tai terassin (niitä ei löydy muuten ihanista vanhoista taloista), mutta tämä pakollinen sauna estää sen. En käytä edes talosaunaa, miksi tarvitsisin oman, kun saunon noin kaksi kertaa vuodessa. Ja pesuhuoneessa on tietenkin WC-pönttö vielä...
Miksi uudemmissa asunnoissa on aina sauna
13
2170
Vastaukset
- .
sanottiin monen muuttavan saunan vaatehuoneeksi, jota ei uusissa taloissa ole.
Talouskellari on myös kaupunki asunnossa aivan turha tai sen pitäisi olla erikseen ostettava omalla sähkömittarillaan. Nyky kaupunkilainen ei viljele, eikä osta isoja määriä.
Silti esim. Tampereen kaupungin vuokra yksiö 29 neliötä on jääkylmäkaappi yhdistelmä 340 L. :D
Hyvän tarpeen kerrostalo:
Yleinen yhteinen sauna ( johon voi tilata oman vuoron) ja lenkkisauna. esim kaksi pesuhuonetta yhdellä löylyhuoneella ja näitä yksi aina rappukäytävää kohden.
Pesutupa isolla n. 10 kg pyykkikoneella kunnon linko erillisenä.
Liotus altaat pyykkituvassa
Hyvä pyykin kuivaushuone.
Kellarin kuiva lämmin säilytyskomero
Urheilu välinen pyörä kellari.
Ulkovarasto autojen pyörille ja kerrostalon pihakalusteille esim. roska/jäte varaston viereen.
Kylmäkellari maksaa kaksiota kohti sähkölaskussa n. 40 € / kk AIVAN turhaa, mutta juu tehdään vaikka kymmenes ydinvoimala.- Oma sauna
Asuin välillä talossa, jossa yhteis-sauna, palasin nopeasti takaisin oman saunan pariin.
yhteissaunassa surkea hyginea,, ihmiset ovat sikoja, laastareita, kaljapullon korkkeja lauteilla, tupakanhaju pukuhuoneessa, lasten kakkavaippoja roskiksessa, on jopa paskannettu löylyhuoneeseen.
Myöskään saunavuoroista ei välitetty, vaan sai oven takana huudella omaa vuoroaan, kerran piti hakea talonmies, kun juopunut mies makasi saunassa ja kyse oli omistustalosta.
Omassa saunassa oma vuoro ja itse saa pitää sen puhtaana ja uusissa taloissa on asuntosaunassakin tosi hyvä ilmanvaihto.
Eli todella hienoa, että rakennetaan omia saunoja asuntoihin.
- uusissa saunaa
Pari UUTTA kerrostaloa on tullut vastaan, missä ei kaikissa huoneistoissa ole saunaa. Muttei näissä sitten ollut edes yhteissaunoja. Ei hyvä näinkään.
Olen samaan mieltä, että on ihan älytöntä rakentaa saunoja joka kämppään, etenkin johonkin 40-45 m² yksiöihin ja pikkukaksioihin, missä sitten haaskaantuu pyörätuolimitoitetun = VÄHINTÄÄN 6 m² KPH:n kanssa pesutiloihin kaikkiaan 9-10 m² eli reilu viidesosa asunnon pinta-alasta. Vanhat 35 m² yksiöt 3 m² kylppärillä ovatkin lähes yhtä tilavia kuin nykyiset 45 m² kaksiot....
Kaikki eivät saunaa kaipaa niin suuresti, että haluaisivat haaskata siihen sen 3-4 m² x 4000 €/m² (pesutiloissa on asunnon kalleimmat neliöt) eli 12000-16000 €! Puhumattakaan niistä, jotka eivät terveydellisistä syistä edes voi saunoa....
Kerrostalojen suunnittelussa vaan on tapana kopioida surutta vanhoja ratkaisuja ja tässä mennään vielä 80-luvun opeilla. Silloin huoneistokohtaiset saunat olivat uusi juttu & iso myyntivaltti. - SuihkunYstävä
Todella surullista, kun ei löydy kaappitilaa, ei vaatehuonetta, ei mitään säilytystilaa, mutta pakkosauna löytyy aina.
- saunaonsuomi
Paskapuhetta, kaikissa uudisasunnoissa ei ole saunaa mutta se oma sauna on hyvä asia kun sitä osaa käyttää mutta mitä suihkun ystävä matu suomen tavoista ja kulttuurista välittää laskee lattiakaivoon ja kylpee paskassaan
- SuihkunYstävä
saunaonsuomi kirjoitti:
Paskapuhetta, kaikissa uudisasunnoissa ei ole saunaa mutta se oma sauna on hyvä asia kun sitä osaa käyttää mutta mitä suihkun ystävä matu suomen tavoista ja kulttuurista välittää laskee lattiakaivoon ja kylpee paskassaan
Matu ei ole kyseessä. Luultavasti matut nielevät pakkosaunat paljon kiltimmin kuin minä. Lapsuudenkodissa oli tietenkin sauna ja pitkään aikuisenakin yhteistä kerrostalosaunaa harrastin. Nyt olen vieroittunut saunasta, kun ei oikestaan ole mahdollisuutta. Mutta olen huomannut, että maailmassa on paljon muuta miellyttävämpää kylpemiiseen liittyvää kuin sauna. En tarvitse saunaa ja uskon että kukaan muukaan ei tarvitse.
Ei ainakaan pakkosaunaa.
- viideltäsaunaan
Mielestäni likaisena viihtyvä voi palata takaisin maakuoppaan asustelemaan.
- ulkosauna
Jossakin omakotitalossa oli sauna sisällä ja sitten vielä ulkosauna. Ökyä hommaa, pitää olla millä mällätä!
Monet käyvät saunomassa harrastuksen yhteydessä, kuten minä uimahallissa. Ulkosauna on ja sitä lämmitetään kesäisin. Kylppärissä on höyrysuihkukaappi ja se riittää. En kaipaa kaljoittelusaunaa kuten jotkut.
En halua maksaa saunan lämmityksestä, kai sisäsaunoissa on lattialämmitys nykyään. Rojukaappi saunasta tulee sellaisille, jotka eivät välitä saunoa.
Asuin aiemmin rivarissa ja siellä oli siisti sauna ja kylmiökin. Sitten saunan yhteydessä oleva vessa piti lukita, kun yx muori alkoi käyttää sitä vessaa, kai pienentääkseen vesilaskuaan.
En kannata saunan tekemistä kaikkiin asuntoihin ainakaan yksiöihin. - saunoja4
Koska monet kuitenkin haluaa oman saunan! Itellä ollut oma sauna kahdessa viime kämpässä, ja viikoittaiseen yhteissaunavuoroon ei kyllä ole enää paluuta.. Saunotaan edelleen noin 3 kertaa viikossa, kiva napsauttaa sauna päälle juuri silloin kuin haluaa saunaan mennä. Kyllä saunattomiakin kämppiä on paljon uusissa taloissa tarjolla, toki ois hyvä jos laittaisivat tilalle sitten vaikka sen vaatehuoneen. Säilytystilaa on nimittäin monissa uudemmissa asunnoissa ihan liian vähän. Ja pyörätuolimitoittelut joka ikiseen kämppään on kyllä ihan hölmöjen hommaa, mieluummin ottaisi lisää asuintilaa kuin melkein yhden huoneen kokoisen kylpyhuoneen. Invamitoitusta tarvitsevia on kuitenkin suhteessa aika vähän.
- Anonyymi
Ruuvaa kiukaan sulakkeet irti sähkötaulusta, niin saunaakin uskaltaa käyttää vaatehuoneena. Lauteethan toimii hyllyinä ja ilmanvaihtokin on kunnossa.
- Anonyymi
Minulla on uudessa talossa kerrostalo rakennettu vuonna 2020, oma iso sauna tervaleppälauteineen ja sen lisäksi eteiskomerot ja makuuhuoneen perällä iso vaatehuone ja asunto on pieni kaksio.
Asuntoja voi suunnitella hyvin ja huonosti ja hyvin huonosti, joissakin uudiskohteisa ei ole kuin yksi tai kaksi hyllykomeroa vaikka asunto olisi 70 neliötä kolmio, toisissa taas vaatehuone tai jopa kaksi vaatehuonetta ja sauna.
Oma sauna on ehdottoman hyvä kun sitä osaa käyttää oikein ja en minäkään sauno kuin kerran viikossa mutta siitä nautin rauhassa ja oman aikataulun mukaan. - Anonyymi
Sauna jota ei juurikaan käytetä on kallis.
Se on kuitenkin useimmille myyvä ominaisuus asuntokaupoissa mikä nostaa asunnon hintaa. Tuo on vähän sama asia kuin merinäköala asunnosta muiden rannassa olevien asuntojen ollessa edessä ja vettä näkyy vain jostakin rakosesta hieman. Tuo " merinäkymä" maksaa ylimääräistä asunnon hinnassa?
Etenkin Helsingissä on ihmisiä ketkä ovat halukkaita maksamaan siitä että naapuritalojen väliköstä, keittiöjakkaralla seisten pilkahtaa jossain kaukaisuudessa vettä.
Itselle ei tulisi mieleenkään ostaa kämppää millä ei ole omaa rantaa ilman naapureita. Itse asiassa mitä sellaisella naapuritalojen kerrostalonäkymällä joiden takana häämöttää jossain kaukaisuudessa vettä, tekeekään.
Oma talo, oma ranta ei kerrostaloja edessä eikä takana. Oma hiekkaranta jossa rantahuvila saunoineen sekä oma laituri jossa oma vene. Kaupan päälle tulee vesistö näkymä jota ei tarvitse kiikaroida talojen lomitse.- Anonyymi
Sauna on monelle turhake. HS kirjoitteli jo useampi vuosi sitten tästä. Artikkelissa esiteltiin muistaakseni 4 tapausta, missä sähkögrilli oli muutettu joko vaatehuoneeksi tai työtilaksi. Viimeksi mainituilla onkin koronan ja etätöiden tiimoilta ilmaantunut tarvetta.
Aloitusviestin jälkeen maailma on muuttunut fiksumpaan suuntaan. Yhä suuremmassa osassa uudiskohteita ei yksiöiden ja kaksioiden neliöitä ole tuhlattu sähkögrilliin! Ja löytyy suuremipakin asuntoja ilman grilliä... omat pelimerkit nyt kiinni rakenteilla olevan talon kolmiossa, jossa ei tietenkään turhaketta ole.
Sähkögrilliä kaipaaville löytyy tarjontaa ylenpalttisesti 80-luvun .... 2010 luvun taloista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269