Opetan peruskoulussa 17 h/vk sijaisena tulevan lukukauden, mutta en saa kesältä 2011 palkkaa. Olen koulutukseltani pätevä työhön. Kyse on sijaisuudesta, mutta ei äitiyslomasijaisuudesta.
Saako työnantaja toimia näin? Kesän palkka kilahtaa siis työnantajan kassaan eikä minulla ole varaa kieltäytyä, jos meinaan saada oman alani työkokemusta (ja joo, jos kieltäydyn työstä, sen saa joku epäpätevä, jolle tuokin palkka kelpaa).
Saako näin tehdä?
12
951
Vastaukset
- kunta päättää
Määräaikaisen virkasuhteen kesto opettajilla
Määräaikaisen virkasuhteen kesto opettajilla
Määräaikaisen virkasuhteen pituutta ei ole määritelty laissa. Olennaista on, että määräaikaisuudelle on olemassa hyväksyttävä peruste, esimerkiksi viran sijaisuuden hoito. Määräaika määräytyy kussakin tapauksessa sen mukaan, miten pitkäksi ajaksi määräaikaiseen viran hoitoon on tarvetta, enintään siis siksi ajaksi, kun hyväksyttävä määräaikaisuuden peruste on olemassa. Siten esimerkiksi viranhaltijan sijaiseksi otetun henkilön määräajan peruste lakkaa viimeistään silloin, kun viranhoitaja palaa hoitamaan virkaa.
Sijaista ei tarvitse ottaa koko siksi ajaksi, kun määräaikaisuuden peruste on olemassa. Jos esimerkiksi viranhaltijan opintovapaa päättyy elokuussa, hänen sijaisekseen otetun määräaikaisen viranhaltijan palvelussuhde voi päättyä jo toukokuussa, jos tarvetta viran hoitoon ei kesän aikana ole.
koko juttu www.kuntatyonantajat.fi > sopimukset > opettajat > sopimusneuvonta- ärkkierkki
Tämän siitä saa, kun asioita hoitaa täysin kykenemätön OAJ, joka ajaa (jos edes näitäkään) vain VAKITUISESSA VIRASSA olevien opettajien etuja. Epäilen kyllä tätäkin.. Tuntuu, että kerhoa pyörittää kykenemätön väki. Ja siksi en itse liittoon kuulukaan.
- Ensin kysynyt
ärkkierkki kirjoitti:
Tämän siitä saa, kun asioita hoitaa täysin kykenemätön OAJ, joka ajaa (jos edes näitäkään) vain VAKITUISESSA VIRASSA olevien opettajien etuja. Epäilen kyllä tätäkin.. Tuntuu, että kerhoa pyörittää kykenemätön väki. Ja siksi en itse liittoon kuulukaan.
Kiitos avusta! Yritin löytää tietoa OAJ:n sivulta mutta en löytänyt.
Ärkkierkki, en muuten minäkään kuulu OAJ:hin. Kuulun YTK:hon, ja hyvin ovat palvelleet. - Kenellä on varaa?
ärkkierkki kirjoitti:
Eihän millään muullakaan alalla sijaista tarvitse ottaa koko ajaksi, vaan vain siksi aikaa kun on tarve. Miksi ihmeessä kunnan olisi pakko palkata joku töihin kolme kuukautta pitemmäksi ajaksi kuin on tarve? Toinen asia tietysti on, että monet Etelä-Suomen kaupungit ovat päättäneet palkata pätevät aina heinäkuun loppuun. Tämä johtuu siitä että on kilpailua pätevästä työvoimasta. Ilmeisesti tuossa kyseessä onkin kunta, johon on päteviä hakijoita jonossa tulossa - joku pohjoinen paikkakunta lähellä opettajakoulutuslaitoksia, jotka tuottavat ylitarjontaa?
- naurettavaa!
Kenellä on varaa? kirjoitti:
Eihän millään muullakaan alalla sijaista tarvitse ottaa koko ajaksi, vaan vain siksi aikaa kun on tarve. Miksi ihmeessä kunnan olisi pakko palkata joku töihin kolme kuukautta pitemmäksi ajaksi kuin on tarve? Toinen asia tietysti on, että monet Etelä-Suomen kaupungit ovat päättäneet palkata pätevät aina heinäkuun loppuun. Tämä johtuu siitä että on kilpailua pätevästä työvoimasta. Ilmeisesti tuossa kyseessä onkin kunta, johon on päteviä hakijoita jonossa tulossa - joku pohjoinen paikkakunta lähellä opettajakoulutuslaitoksia, jotka tuottavat ylitarjontaa?
Aikaisemmin opettajat saivat palkkaa vain 9 kk:n ajalta ja kesä oli palkaton. Sitten 9 kk:n palkka jaettiin 12 kuukaudelle => kk-palkka pieneni. Näin ollen 9 kuukautta tehnyt sijainen on oikeutettu myös kesäpalkkaan!
Vanha käytäntö olisi tässä oikeudenmukaisempi.
On se vaan ihme, ettei tätä saada kuntoon. Kuitenkin on kyse julkisen puolen työpaikoista, eikä mistään harmaan talouden raksahommista!
Millaisen mallin tämä antaa lapsille? Jos kertoisi ettei ope saa palkkaa kun äitiyslomalainen palaa kesäksi töihin. - Nyt on nyt
naurettavaa! kirjoitti:
Aikaisemmin opettajat saivat palkkaa vain 9 kk:n ajalta ja kesä oli palkaton. Sitten 9 kk:n palkka jaettiin 12 kuukaudelle => kk-palkka pieneni. Näin ollen 9 kuukautta tehnyt sijainen on oikeutettu myös kesäpalkkaan!
Vanha käytäntö olisi tässä oikeudenmukaisempi.
On se vaan ihme, ettei tätä saada kuntoon. Kuitenkin on kyse julkisen puolen työpaikoista, eikä mistään harmaan talouden raksahommista!
Millaisen mallin tämä antaa lapsille? Jos kertoisi ettei ope saa palkkaa kun äitiyslomalainen palaa kesäksi töihin.Olihan se noin joskus vuonna miekka ja kirves. Kun kuntien budjettiin ei saatu lisää rahaa, opettajan vuosipalkka pysyi samana mutta se jaettiin 12 kuukaudelle. Silloin elettiin maatalousyhteiskunnassa ja suurin osa ihmisistä ei saanut mitään palkkaa, koskaan. Silti tulivat toimeen. Silloin oli kansakoulu 6 vuotta.
Sen jälkeen on yhteiskunta muuttunut ja opettajan palkkakin on muuttunut moneen kertaan. Voisimme myös miettiä, onko kesällä edelleen tarpeen noin pitkä vapaa, kun niitä peltotöitäkään ei enää ole eikä heinäpelloillekaan tarvita väkeä. - ärkkierkille
ärkkierkki kirjoitti:
Eikö sulle selvinnyt, että edellä lainattu ohje määräaikaisten kesäpalkasta oli Kunnallisen työmarkkinalaitoksen ohje kunnille. Ne noudattavat herkästi kaikkia niitä ohjeita, jotka eivät riko lakia mutta säästävät kunnan rahoja - tässä tapauksessa sijaisten kustannuksella. OAJ on niin kauan kuin muistan, yrittänyt parantaa sijaisten kesäpalkka-asiaa. Tähän mennessä on saatu lomapäiväkorvaus, jota ei makseta vakinaisille virkasuhteen loppuessa. Lisää samasta asiasta
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2007_24/page12.htm
Liittykää vain kaikki sijaiset Loimaan kassaan niin sitten varmasti ei OAJ enää yritä hoitaa teidän asioitanne.
- ex-ope
jokainen sitoutuu siihen, mitä allekirjoittaa. Jos työsopimus loppuu toukokuussa, on turha haaveilla kesäpalkoista. Opettajat näyttävät suostuvan mihin tahansa työsopimuksiin, ja ymmärtäähän sen,jos äitiyslomasijaisuuksistakin täytyy tapella kynsin hampain epäpätevien opettajien kanssa. Opetusalalla pyörii aivan liikaa epäpäteviä opettajia, jotka voivat tituleerata itseään opettajiksi, vaikka yliopistolla ei olisi opiskeltu päivääkään. Tätä taustaa vasten ei ole yllättävää, että sijaisopettajan liittyminen OAJ:öön on tehty käsittämättömän hankalaksi. Jäsenedut tarjotaan vain kultapossukerholaisille, ja sijaisopettajat ovat akateemista roskaväkeä, jonka etuja ei aja kukaan.
- faktaa:
OAJ:n jäsenyyden edellytyksenä on, että:
- opettajankelpoisuusehdot täyttävällä on voimassa oleva työsuhde jäsenyyden haku-/alkupäivänä
- opettajankelpoisuutta vailla olevalla on vähintään lukukauden kestävä toimi tai sijaisuus
Jäseneksi voi hakea myös, jos työskentely opettajana jatkuu tai on jatkunut toistuvasti ja yhtäjaksoisesti lyhyemmissä jaksoissa.
Opettajaksi opiskelevat liittyvät SOOL:n ja Opetk:n jäseniksi http://www.sool.fi/nyt.html. - Ei enää silppuriksi
faktaa: kirjoitti:
OAJ:n jäsenyyden edellytyksenä on, että:
- opettajankelpoisuusehdot täyttävällä on voimassa oleva työsuhde jäsenyyden haku-/alkupäivänä
- opettajankelpoisuutta vailla olevalla on vähintään lukukauden kestävä toimi tai sijaisuus
Jäseneksi voi hakea myös, jos työskentely opettajana jatkuu tai on jatkunut toistuvasti ja yhtäjaksoisesti lyhyemmissä jaksoissa.
Opettajaksi opiskelevat liittyvät SOOL:n ja Opetk:n jäseniksi http://www.sool.fi/nyt.html.Onkohan minua tylytetty peräti vastoin sääntöjä, kun ei huolittu paikallisyhdistykseen, vaikka olenkin ollut OAJ:n jäsenenä jo varsin pitkään? Tein uudella asuinpaikkakunnallani aluksi silpputöitä ja jouduin itse tilittämään jäsenmaksuni joka kuukausi kaiken muun (sovitellun päivärahan) paperisodan lisäksi. Piti ensin saada vähintään kuukauden mittainen sijaisuus, jonka jälkeen vasta hyväksyttiin paikallisyhdistyksen jäseneksi, jota kautta saattoi valtuuttaa työnantajan perimään jäsenmaksun suoraan palkasta. Onko muilla kokemuksia asiasta?
- ...
Ei enää silppuriksi kirjoitti:
Onkohan minua tylytetty peräti vastoin sääntöjä, kun ei huolittu paikallisyhdistykseen, vaikka olenkin ollut OAJ:n jäsenenä jo varsin pitkään? Tein uudella asuinpaikkakunnallani aluksi silpputöitä ja jouduin itse tilittämään jäsenmaksuni joka kuukausi kaiken muun (sovitellun päivärahan) paperisodan lisäksi. Piti ensin saada vähintään kuukauden mittainen sijaisuus, jonka jälkeen vasta hyväksyttiin paikallisyhdistyksen jäseneksi, jota kautta saattoi valtuuttaa työnantajan perimään jäsenmaksun suoraan palkasta. Onko muilla kokemuksia asiasta?
Jos paikallisesti tökkii, kannattaa asioida suoraan jäsenrekisterin kanssa.
- kuin nettitylytys
... kirjoitti:
Jos paikallisesti tökkii, kannattaa asioida suoraan jäsenrekisterin kanssa.
Olin jo kovin mielissäni, kun silppupaikkakunnan jälkeen sain pariksi vuodeksi säällisiä töitä naapurikunnasta. Jäseneksi liittyminen onnistui vaivattomasti netissä OAJ:n jäsensivuilla eikä ensimmäistä kertaa elämässä tarvinnut anella nöyrästi, että joku antaisi minulle luvan valtuuttaa oma työnantajani perimään jäsenmaksua omasta palkastani.
Nyt sitten työsuhteen päätyttyä naapurikunnassa huomasin netissä, että minut oli pullautettu pois naapurin paikallisyhdistyksestä, vaikka en ollut saanut edes työ- tai palkkatodistusta saatika kaikkea minulle kuuluvaa palkkaa. Ainakaan itse en ollut siinä vaiheessa vielä ilmoittanut jäsenrekisteriin mitään. Valtuutin kuitenkin sähköpostitse palkanlaskijan perimään jäsenmaksun myös saamatta jääneistä rahoista, joita aletaan maksaa vasta ensi viikolla. Kukahan olisi muuten "joutunut" ajamaan asiaani, jollen itse olisi siihen kyennyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1542068
Cheek ei enää aio äänestää kokoomusta
"Erityisen pitkästi hän kirjoittaa Palestiinan tilanteesta ja purkaa turhautumistaan siitä, miten ”Suomen valtionjohto s2061523- 841405
- 751232
A miehelle :)
Oli mukava näkeminen taas eilen. Olisinpa tänäänkin nähnyt sut. Harmi ettei tunneta kunnolla. Ja etten voi saada su351196Voikkaalla käynnissä iso poliisioperaatio
Poliiseja valkoisissa suojapuvuissa ja armeijan väkeä runsaasti paikalla , tyhjentävät omakotitalosta räjähteitä, aseit371178Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset
Kansanedustajien palkkiot nousevat lokakuun alussa sadoilla euroilla, kertoo eduskunnan palkkiotoimikunta. Ensimmäisen1251083- 76931
Joko sä olet aivan totaalisen rakastunut
Tai sitten sulla on joku hätänä. Kaikkeni lähestulkoon yrittänyt että perääntyisit mutta ei 😄65914- 79861