OK-talossa asuvat onnellisempia?

Onko tutkittu

Verrattaisiin talouksia joissa käytettävissä olevat tulot ovat yhtä suuret. Toiset asuvat omakotitaloissa, toiset kerrostaloissa. Luulisi että tuollainen tutkimus on tehty. Valistunut arvaukseni on että suuria eroja ei olisi onnellisuudessa. Asunto on kuitenkin vain asunto. Makuasioista on turha kiistellä sanoi koira kun muniaan nuoli.

20

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

Kyse on makuasioista. Jos on varaa ostaa omakotitalo mutta tahtookin asua kerrostalossa on siihen varmasti pätevät syyt. Sama toimii tietysti toisinkinpäin. Jokainen valitsee sellaisen asuinympäristön jossa on onnellinen. Jos ei ole voi aina muuttaa.

• Täällä tutkittu

Etkö ole lukenut tätä palstaa. Täällä on verrattu isossa omakotitalossa asuvia pienessa vuokraluukussa tai omistusasunnossa asuviin. OK-asukit ovat selvästi onnellisempia!

Ei Suomessa ole isoja laadukkaita kerrostalohuoneistoja. Jos onkin niin ei kukaan suomalainen niissä asu. Jotkut ulkomaanelävät niissä asuu, diplomaatteja ja sen sellaisia. Kaikki fiksut suomalaiset asuvat ok-talossa.

Siinä sinulle tieteellistä tutkimusta. On meinaan aivan oikein tutkittu. OK-taloasukit on kouluja käyneet, kyllä he nämä asiat osaavat.

• gjgkcgk

heh heh, koulutuksella ei ole mitään tekemistä sillä että asuuko okt:ssa tai kerrostalossa!!
        Kuinkahan moneen työtä vieroksuvaan yliopisto-pelle humanistiin olen baarimestarina törmännyt. eikä tuo mun mieskään ole kun yo ja ok palkkaista hommaa tekee. Ja kato kummaa... ostettiin oma talo 6 vuotta sitten, ja vielä vantaalta.

Ei ole kauheen vaikeata arvioida omat tulonsa ja menonsa, kävellä pankkiin ja hakea taloudelliseen tilanteeseen sopiva laina. En ole kertaakaan miettinyt että siihen tarvittaisiin jotain helvetin ylempiä tutkintoja. Kyllä ahkera työntekijä töitä aina löytää ja etenemään pääsee.

*HUOKAUS*

• tietysti sillä on

Keskimääräärin uudehkossa kerrostaloasunnossa on 72 neliötä ja omakotitalossa 150, asumiskustannukset samat.

Jos esimerkiksi asunnon koolla ei olisi merkitystä ihmisille, niin miksi omakotitaloista rakennetaan nykyisin hyvin yleisesti yli 200 neliöisiä? Koolla on merkitystä. Muussa tapauksessahan omakotitalon rakentaja rakentaisi kerrostaloasunnon kokoisen talon itselleen.

Joku viisas ajattelija on sanonut että tyhjä tila on mielelle ravintoa.

• Lue aloitus

Pitää verrata saman tulotason ihmisiä. Sinä vertaat eri tulotason, ei sellaisella vertailulla ole mitään merkitystä. Suunnillee samat tulot, suunnilleen yhtä kalliit asunnot. Silloin saadaan oikea tulos.

Vai väitätkö että samalla aluella oleva 150 neliön omakotitalo maksaa saman verran kuin 72 neliön kerrostalo-osake?

• kustannuksissa
        Lue aloitus kirjoitti:

Pitää verrata saman tulotason ihmisiä. Sinä vertaat eri tulotason, ei sellaisella vertailulla ole mitään merkitystä. Suunnillee samat tulot, suunnilleen yhtä kalliit asunnot. Silloin saadaan oikea tulos.

Vai väitätkö että samalla aluella oleva 150 neliön omakotitalo maksaa saman verran kuin 72 neliön kerrostalo-osake?

150 neliön omakotitalon rakentaa 200 tonnilla (1400€/neliö) ja 72 neliön kolmiosta joutuu maksamaan 200 tonnia (2700€/neliö) , asuminen on saman hintaista per kuukausi.

Samoilla tuloilla siis pystyy kumpaankin, toisessa pitää osata itse käyttää lapiota, toisessa ei.

• 10+10
        kustannuksissa kirjoitti:

150 neliön omakotitalon rakentaa 200 tonnilla (1400€/neliö) ja 72 neliön kolmiosta joutuu maksamaan 200 tonnia (2700€/neliö) , asuminen on saman hintaista per kuukausi.

Samoilla tuloilla siis pystyy kumpaankin, toisessa pitää osata itse käyttää lapiota, toisessa ei.

vantaalla missä itse asustan uusien kerrostalojen hinnat menevät jo lähempänä 4000e/m2 -> 288te/ 72m2
        Esim:
        http://www.srv.fi/asunnot/uuteen_kotiin/huoneistoesittely/id=13885044

Uusi omakotitalo n.1500e/m2 tontti n. 500e/m2 -> 300te.
        Esim:
        http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/muuttovalmiit/Raatiherra 146

Joo no on se lähes kaksikertaa isompi omakotitalo täällä 12 tonnia kalliimpi. Noh, kestän sen!

• Miksi pitäisi
        kustannuksissa kirjoitti:

Miksi pitäisi itse rakentaa, antaa ammattilaisten hoitaa. PK-seudulle ei kyllä parillasadalla tonnilla kovin kummoista mökkiä saa vaikka kuinka itse rakentaisi.

• 10+10
        Miksi pitäisi kirjoitti:

Miksi pitäisi itse rakentaa, antaa ammattilaisten hoitaa. PK-seudulle ei kyllä parillasadalla tonnilla kovin kummoista mökkiä saa vaikka kuinka itse rakentaisi.

katsoit linkin niin 146 m2 oli AVAIMET KÄTEEN jotain n. 200te. Toki siihen pitää joku kymppi laittaa lisää maatöihin, lupiin, liittymiin... Mutta rakentamaan ei tarvitse rueta. Itse tekemällä kun pääsee vielä nykyäänkin tonnin pintaan per neliö tontti.

• Armoton totuus

Suomessa on miljoona omakotitaloa. Kaikki eivät ole uusia, isoja ja viihtyisiä. Iso osa on vanhoja, huonossa kunnossa olevia röttelöitä. Maaseudulla näitä on vaikka kuinka paljon. Niissäkö Suomen kansa kerma asuu, tuskimpa.

• Kuutiodesimetri

Mutta varallisuudessa kyllä. Omakotitalo on kallis ostaa eikä ylläpitokaan tule sen halvemmaksi kuin kerrostaloasunnossa. Samoilla tuloilla siis kerrostaloasujalle jää enemmän rahaa muuhun käyttöön kuin asumiseen. Sillä rahalla voi sitten paikata tilanpuutetta ja ahtauden tuntua.

• Näin on

Hyvällä paikalla oleva kerrostalo maksaa omakotitalon hinnan, enemmänkin. Sijainti on monelle neliöitä tärkeämpi.

• pervoisäntä

• se vaan

• ja toisin päin
        Näin on kirjoitti:

Hyvällä paikalla oleva kerrostalo maksaa omakotitalon hinnan, enemmänkin. Sijainti on monelle neliöitä tärkeämpi.

Kerrostalohan on neliöhinnaltaan poikkeuksetta kalliimpi kuin vastaava omakotitalo.

Neliöt ovat monelle sijaintia tärkeämpi.

• Onko tutkittu?
        ja toisin päin kirjoitti:

Kerrostalohan on neliöhinnaltaan poikkeuksetta kalliimpi kuin vastaava omakotitalo.

Neliöt ovat monelle sijaintia tärkeämpi.

Reilu sata neliötä Helsingin kantakaupungissa toisella parinsadan neliön omakotitalo Espoossa, kumpi perhe on onnellisempi? Tulot on kummallakin samat.

• kätkeköön
        Onko tutkittu? kirjoitti:

Reilu sata neliötä Helsingin kantakaupungissa toisella parinsadan neliön omakotitalo Espoossa, kumpi perhe on onnellisempi? Tulot on kummallakin samat.

Mikä ihmeen mekanismi selittäisi mahdolliset erot? Ei nyt itsellä tule juurikaan mieleen. Joku väläytteli ketjussa tilan vaikutusta mieleen, terveyteen ja onnellisuuteen. Voihan tietysti olla, että 8 neliön asuva asuva on onnettomampi kuin 16 neliön asunnossa, joka taas on onnettomampi kuin 32 neliön asunnossa, jne. Mutta tuskin sekään suhde ikuisesti kasvaa: en usko, että onnellisuuden kannalta on juuri merkitystä asuuko 1000 neliön talossa vai 2000 tai 4000 neliön talossa.

Sitäpaitsi onnellisuustutkijat ovat ajan mittaan tajunneet, että onnellisuus koostuu niin monesta asiasta ettei sitä voida mitata yhdellä tekijällä. Ilmiselvästi asumiseen käytettävissä oleva tila tai asumismuoto ei ole yksi merkittävistä tekijöistä. Kun pohjoismaat ja erityisesti Euroopan pienimmissä kopperoissa asuvat suomalaiset ovat onnellisuusmittareissa maailman kärkeä, ei se tue kovin hyvin ajatusta asumistilan ja -muodon onnellisuusvaikutuksista.

Jotkut tilastot nostavat myös japanilaiset onnellisuudessa kärkisijoille, vaikka he asuvat takuuvarmasti todella ahtaasti. Jopa suomalaisia ahtaammin. Sen sijaan esimerkiksi Yhdysvallat on näissä onnellisuustilastoissa huonolla sijalla, vaikka omakotitalossa asuminen siellä on hyvinkin yleistä ja neliöitä niissä on todella reippaasti suomalaisten asuntoja enemmän.

• kfhlkl

Eiköhän tuo ole ihan jokaisen luonteesta kiinni, toiset ovat onnellisempia kerrostalossa ja toiset omakotitalossa, ja niiden välimuodossa: rivarissa.

Itse olen asunut noista jokaisessa, ja olen itse onnellinen tästä okt asumismuodosta, ja syykin löytyy omasta luonteesta... rakastan touhuta omissa oloissani, laittaa kesäisin puutarhaan ja talvisin askarrella autotallissa tai tehdä sisällä jonkin sortin remppaa. Ajatus takaisin kerrostaloon on kauhistuttava!! (syystä että siellä ei kauheasti voi toteuttaa itseään) Mutta minulla on paljon ystäviä jotka taasen eivät edes voisi kuvitella toisenlaista asumismuotoa, onhan se asumismuoto toisaalta helpompaa ja vapaampaa.... (lue: reissuun lähdöt tai muut pitemmät poissaolot kotoa)

Samaa jakautumaa varmasti noudattelee siinä, ostaako oman vai onko vuokralla. Toisaalta vuokra-asunto on hyvä ratkaisu jos ei halua sitoutua mihinkään, ja taas toisaalta oman ostaminen, etenkin omakotitalon ostaminen on suoraan sanoen toinen avioliitto (omalla kohdalla hyvä sellainen).

Parasta on se että jokainen kuitenkin saa täällä valita sen oman itselleen sopivan asumimuodon, ja sillä mennään.

• joskus¨¨

Itse koko nuoruuden omakotitalossa asuneena ja nyt pakollisesti kerrostalossa jonka sain maksettua juuri,omalla kohdalla omakotitalossa olisin huomattamasti onnellisempi.Varsinkin tontti on tärkeä ettei talo ole toisessa kiinni.

• Mikä maksaa

Turha kitistä, sinä ja muija teette ylitöitä tai hommaatte toisen työn jos muuten ei raha riitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe