Mistä johtuu että joissakin riihimäkeläisissä mopoissa on kamalan kova ääni. Ovatko ne rikki? Eikö mopoja tarvitse katsastaa?
kovaääniset mopot
29
2293
Vastaukset
- mopo-poju
mopo kulkee paljon lujempaa
kun pakokokaasut virtaavat paremmin ulos
mopo voi kulkea 80-100 km/h kun sitä virittää
tulee myös ärhäkkäämpi ääni
nykyään ne on niin helppo virittää
eikä poliiseilla ole aikaa mopopoikia jaakata- Ja sit semmoinen
Ja siloin kun ne mopot on viritetty,niin ei niillä osata ajaa.Tosin onko osalla kuskeilla edes mopo korttia? poliiseja kiinnostaa varmaan mutta resurssit on huonot.
- huolehtivainen
Ja sit semmoinen kirjoitti:
Ja siloin kun ne mopot on viritetty,niin ei niillä osata ajaa.Tosin onko osalla kuskeilla edes mopo korttia? poliiseja kiinnostaa varmaan mutta resurssit on huonot.
Varmaan on ajajille kuulovaurio tuon kamalan äänen takia tullut taikka ainakin tinnitys.
Kuulosivuilla on nuorten ihmisten epätoivoisia viestejä että mitä nyt voi tehdä kun koko elämä on pilalla, ei pysty opiskella, mikään ammatti ei sovi, ei pysty nukkumaan, korvat soi taukoamatta yötäpäivää loppuelämän. Niin, toistaiseksi ei mitään voi tehdä, ei ole keksitty mitään apua joka todella auttaisi, jotain kosmetiikkaa saa jos on varaa maksaa paljon. Kannattaisi vaikka vanhempien tuota ajatella jos lapselle ei ole vielä järki kasvanut. - tärkeysjärjestys?
Ja sit semmoinen kirjoitti:
Ja siloin kun ne mopot on viritetty,niin ei niillä osata ajaa.Tosin onko osalla kuskeilla edes mopo korttia? poliiseja kiinnostaa varmaan mutta resurssit on huonot.
Eikö liikenneturvallisuus kumminkin ole tärkeä asia? Kuolonkolarien määrä on rajusti noussut ja monet ovat vaikeasti loukkaantuneet.
- tärkeysjärjestys!
tärkeysjärjestys? kirjoitti:
Eikö liikenneturvallisuus kumminkin ole tärkeä asia? Kuolonkolarien määrä on rajusti noussut ja monet ovat vaikeasti loukkaantuneet.
Liikenneturvallisuudella ja mopojen virittämisellä ei ole keskenään mitään yhteyttä. Paitsi ehkä se, että kuolonkolarit vähenee kun mopoa virittää. Koita itse sillä vakio mopolla ajaa muun liikenteen seassa. Hulluahan sellaisella on vaikka yrittää kolmion takaa päästä liikkeelle kun 40km/h vauhtiin kiihdyttämiseen menee 15 sekuntia.
- hampaasta
tärkeysjärjestys! kirjoitti:
Liikenneturvallisuudella ja mopojen virittämisellä ei ole keskenään mitään yhteyttä. Paitsi ehkä se, että kuolonkolarit vähenee kun mopoa virittää. Koita itse sillä vakio mopolla ajaa muun liikenteen seassa. Hulluahan sellaisella on vaikka yrittää kolmion takaa päästä liikkeelle kun 40km/h vauhtiin kiihdyttämiseen menee 15 sekuntia.
Juu. Ilman muuta pitää saada ajaa viritetyllä mopolla. Eihän kukaan hullu nyt hissukseen voi ajaa. Niin ja vielä ihan vapaasti ilman mopokorttia, alaikäisenä. Sitähän täällä Rixussa harrastetaan ihan yleisesti, eikä vähiten tytöt!
On se niin komeeta, kun moposta lähtee kovat äänet. Kait se muuten niin ruipeloille pojille jotain k:n jatketta antaa.
Eikä parin kaljan höyryissä ajamisessa voi olla mitään pahaa. Nuoria täytyy ymmärtää!
Mutta sitten kun tulee pipi, voisiko ne haavat nuolla ihan ilman yleisiä, järjestäytyneitä terveydenhuollon palveluja. Siis anarkiassa anarkian keinoin.
Ja jos ruumiita tai vammoja tulee tällaisen sankarin liikennekäyttäytymisen johdosta ulkopuoliselle, pidettäneen huolta, että sama tapahtuu myös aiheuttajalle! - asiasta huolestunut
hampaasta kirjoitti:
Juu. Ilman muuta pitää saada ajaa viritetyllä mopolla. Eihän kukaan hullu nyt hissukseen voi ajaa. Niin ja vielä ihan vapaasti ilman mopokorttia, alaikäisenä. Sitähän täällä Rixussa harrastetaan ihan yleisesti, eikä vähiten tytöt!
On se niin komeeta, kun moposta lähtee kovat äänet. Kait se muuten niin ruipeloille pojille jotain k:n jatketta antaa.
Eikä parin kaljan höyryissä ajamisessa voi olla mitään pahaa. Nuoria täytyy ymmärtää!
Mutta sitten kun tulee pipi, voisiko ne haavat nuolla ihan ilman yleisiä, järjestäytyneitä terveydenhuollon palveluja. Siis anarkiassa anarkian keinoin.
Ja jos ruumiita tai vammoja tulee tällaisen sankarin liikennekäyttäytymisen johdosta ulkopuoliselle, pidettäneen huolta, että sama tapahtuu myös aiheuttajalle!Mitä mieltä olette, pitäisikö minun hankkia polkupyörääni nopeusmittari? Pelkään että polkupyöräni kiihtyvyys ei yllä edes tuohon, mitä tärkeysjärjestys! sanoo vaarallisen hitaaksi.
- tärkeysjärjestys!
asiasta huolestunut kirjoitti:
Mitä mieltä olette, pitäisikö minun hankkia polkupyörääni nopeusmittari? Pelkään että polkupyöräni kiihtyvyys ei yllä edes tuohon, mitä tärkeysjärjestys! sanoo vaarallisen hitaaksi.
Ajatko sillä polkupyörälläsi autojen seassa? Ehkä olet juuri yksi niistä idiooteista, jotka tulevat autojen eteen polkupyöriensä kanssa ajamaan. Mopoilla ajetaan autojen seassa, eivätkä kaikki autoilijat (eritoten vanhukset) osaa tarpeeksi huomioida hitaammin kulkevia mopoja. Siinä ne kuolonkolarit syntyy. Kuinka monessa moposta aiheutuneessa kuolonkolarissa on ollut merkittävänä tekijänä kova vauhti? Suurin osa näistä onnettomuuksista sattuu nimenomaan siten, että lähdetään esimerkiksi sivutieltä isommalle tielle kiihdyttämään ja takaa tuleva auto ajaa kovaa päälle, kun ei huomaa hitaasti kulkevaa mopoa.
- metri/sekuntitoiseen
tärkeysjärjestys! kirjoitti:
Ajatko sillä polkupyörälläsi autojen seassa? Ehkä olet juuri yksi niistä idiooteista, jotka tulevat autojen eteen polkupyöriensä kanssa ajamaan. Mopoilla ajetaan autojen seassa, eivätkä kaikki autoilijat (eritoten vanhukset) osaa tarpeeksi huomioida hitaammin kulkevia mopoja. Siinä ne kuolonkolarit syntyy. Kuinka monessa moposta aiheutuneessa kuolonkolarissa on ollut merkittävänä tekijänä kova vauhti? Suurin osa näistä onnettomuuksista sattuu nimenomaan siten, että lähdetään esimerkiksi sivutieltä isommalle tielle kiihdyttämään ja takaa tuleva auto ajaa kovaa päälle, kun ei huomaa hitaasti kulkevaa mopoa.
No onko pakko paukasta nopeasti kulkevan auton eteen sivutieltä? Onko pakko tulla keskelle ajorataa? Voisiko ajaa oikeassa reunassa? Onko moposi takavalot kunnossa, jotta autot huomaavat sen? Pääsetkö trimmattun moposi kanssa autojen vauhtiin? Et pääse!
Lopeta hyvä ihminen tuo liikenneturvallisuusintoilusi trimmatulla mopolla. Liikenteessä nyt vaan on hitaampia ja nopeampia menijöitä. Ja mopo, myös sinun, kuuluu niihin hitaampiin! Siellä ajoradalla saavat myös polkupyörät ajaa, mikäli ei pyörätietä ole erikseen. Myös polkupyörien tulee ajaa tieliikennesääntöjen mukaan, siis myös mm. ryhmittyä.
Jos nyt sattumalta olet kuullut sellaisesta kuin tieliikennelaki...
Se kyllä pitää paikkansa, että liikenteessä on idioottejakin, mutta ei ainoastaan mainitsemasi polkupyöräilijät...tai autoa ajavat vanhukset... - asiasta huolestunut
metri/sekuntitoiseen kirjoitti:
No onko pakko paukasta nopeasti kulkevan auton eteen sivutieltä? Onko pakko tulla keskelle ajorataa? Voisiko ajaa oikeassa reunassa? Onko moposi takavalot kunnossa, jotta autot huomaavat sen? Pääsetkö trimmattun moposi kanssa autojen vauhtiin? Et pääse!
Lopeta hyvä ihminen tuo liikenneturvallisuusintoilusi trimmatulla mopolla. Liikenteessä nyt vaan on hitaampia ja nopeampia menijöitä. Ja mopo, myös sinun, kuuluu niihin hitaampiin! Siellä ajoradalla saavat myös polkupyörät ajaa, mikäli ei pyörätietä ole erikseen. Myös polkupyörien tulee ajaa tieliikennesääntöjen mukaan, siis myös mm. ryhmittyä.
Jos nyt sattumalta olet kuullut sellaisesta kuin tieliikennelaki...
Se kyllä pitää paikkansa, että liikenteessä on idioottejakin, mutta ei ainoastaan mainitsemasi polkupyöräilijät...tai autoa ajavat vanhukset..."Ajatko sillä polkupyörälläsi autojen seassa?"
Polkupyörällä olen ajanut 55 vuoden ajan, kolareitta. Olen ajanut lyhempiä ja pitkiäkin matkoja. Olen aina käyttänyt pyörää sekä kesällä että talvella, paitsi niinä aikoina, jolloin olen työnnellyt lastenvaunuja tai lastenrattaita. Kokemusta polkupyörällä ajamisesta siis on paljon. Pyörätiet on nykyajan uutuus, eikä niitä ole joka paikassa. - tärkeysjärjestys!
metri/sekuntitoiseen kirjoitti:
No onko pakko paukasta nopeasti kulkevan auton eteen sivutieltä? Onko pakko tulla keskelle ajorataa? Voisiko ajaa oikeassa reunassa? Onko moposi takavalot kunnossa, jotta autot huomaavat sen? Pääsetkö trimmattun moposi kanssa autojen vauhtiin? Et pääse!
Lopeta hyvä ihminen tuo liikenneturvallisuusintoilusi trimmatulla mopolla. Liikenteessä nyt vaan on hitaampia ja nopeampia menijöitä. Ja mopo, myös sinun, kuuluu niihin hitaampiin! Siellä ajoradalla saavat myös polkupyörät ajaa, mikäli ei pyörätietä ole erikseen. Myös polkupyörien tulee ajaa tieliikennesääntöjen mukaan, siis myös mm. ryhmittyä.
Jos nyt sattumalta olet kuullut sellaisesta kuin tieliikennelaki...
Se kyllä pitää paikkansa, että liikenteessä on idioottejakin, mutta ei ainoastaan mainitsemasi polkupyöräilijät...tai autoa ajavat vanhukset...En ole mopoa omistanut enää pitkään aikaan. Olen kuitenkin mopolla, sekä viritetyllä, että vakiolla, ajanut liikenteessä tarpeeksi, jotta voin sanoa että vakiomopolla ajaminen on vaarallisempaa kuin viritetyllä. Sillä viritetyllä mopolla ei tarvitse ajaa yhtään sen kovempaa kuin vakiollakaan, mutta liikkeellelähtö ja väistäminen helpottuu huomattavasti.
- huolestunut myös
asiasta huolestunut kirjoitti:
"Ajatko sillä polkupyörälläsi autojen seassa?"
Polkupyörällä olen ajanut 55 vuoden ajan, kolareitta. Olen ajanut lyhempiä ja pitkiäkin matkoja. Olen aina käyttänyt pyörää sekä kesällä että talvella, paitsi niinä aikoina, jolloin olen työnnellyt lastenvaunuja tai lastenrattaita. Kokemusta polkupyörällä ajamisesta siis on paljon. Pyörätiet on nykyajan uutuus, eikä niitä ole joka paikassa.Mutta jos pyörätie on olemassa, niin ajakaa sitten niissä. Liikenteessä näkee todella paljon sitä, että ajetaan keskellä autotietä, vaikka vieressä menee todella hyväkuntoinen pyörätie.
- kova on ääni
tärkeysjärjestys! kirjoitti:
En ole mopoa omistanut enää pitkään aikaan. Olen kuitenkin mopolla, sekä viritetyllä, että vakiolla, ajanut liikenteessä tarpeeksi, jotta voin sanoa että vakiomopolla ajaminen on vaarallisempaa kuin viritetyllä. Sillä viritetyllä mopolla ei tarvitse ajaa yhtään sen kovempaa kuin vakiollakaan, mutta liikkeellelähtö ja väistäminen helpottuu huomattavasti.
Valtava meteli, jota viritetty mopo tuottaa, puolestaan estää muun liikenteen valppaan seuraamisen sekä mopon kuskilta että muiltakin samaan aikaan tiellä liikkuvilta..
- afsafsafsfasasfasf
tärkeysjärjestys! kirjoitti:
En ole mopoa omistanut enää pitkään aikaan. Olen kuitenkin mopolla, sekä viritetyllä, että vakiolla, ajanut liikenteessä tarpeeksi, jotta voin sanoa että vakiomopolla ajaminen on vaarallisempaa kuin viritetyllä. Sillä viritetyllä mopolla ei tarvitse ajaa yhtään sen kovempaa kuin vakiollakaan, mutta liikkeellelähtö ja väistäminen helpottuu huomattavasti.
Vielä kun osaisivatkin virittää sitä niin että huippunopeus ja meteli ei kasva niin se olisi hyväksyttävää. "Peltsin suoralla" tuli mopopojat n.70 ohi ja muutenkin keskustassa ajelevat miten sattuu (ei kaikki, mutta varmaan 95%).
Kaupunkialueella ei ole niin ruuhkaisaa etteikö löytäisi turvallista kiihdytysväliä jos on vähänkään kärsivällisyyttä, joten tuo selitys ei mene läpi lainkaan.
Koska mopokortin saa nykyään liian helposti niin viritetyt mopot kuskien olemattomilla liikennetiedoilla ovat suuri riski ja tähän pitäisi puuttua enemmän. Kortti pois jokaiselta mopon virittelijältä ja autokouluun 18 vuoden iässä kokeilemaan uudestaan. - tärkeysjärjestys!
afsafsafsfasasfasf kirjoitti:
Vielä kun osaisivatkin virittää sitä niin että huippunopeus ja meteli ei kasva niin se olisi hyväksyttävää. "Peltsin suoralla" tuli mopopojat n.70 ohi ja muutenkin keskustassa ajelevat miten sattuu (ei kaikki, mutta varmaan 95%).
Kaupunkialueella ei ole niin ruuhkaisaa etteikö löytäisi turvallista kiihdytysväliä jos on vähänkään kärsivällisyyttä, joten tuo selitys ei mene läpi lainkaan.
Koska mopokortin saa nykyään liian helposti niin viritetyt mopot kuskien olemattomilla liikennetiedoilla ovat suuri riski ja tähän pitäisi puuttua enemmän. Kortti pois jokaiselta mopon virittelijältä ja autokouluun 18 vuoden iässä kokeilemaan uudestaan.Pelleilyä sillä viritetyllä mopolla en tietenkään itsekään hyväksy. Mopoa voi virittää myös ilman että melu kasvaa, eli ottamalla maahantuojan lisäämän kuristimen pois pakoputkesta, jolloin moposta tulee vakio (sellainen millaiseksi se on tehtaalla rakennettu). Mankit ja PV:t on tietysti asia erikseen. Niitä ei olekaan tehty ajettavaksi kovempaa kuin 45km/h, toisin kuin uudet mopot.
En näe siinä kyllä mitään järkeä, että 15-vuotiaat laitetaan ajamaan mopoilla, jotka eivät kulje eikä kiihdy, mutta jo vuoden päästä 16-vuotiaana saa alleen pyörän, joka kulkee jopa 150km/h. - Viisas
huolehtivainen kirjoitti:
Varmaan on ajajille kuulovaurio tuon kamalan äänen takia tullut taikka ainakin tinnitys.
Kuulosivuilla on nuorten ihmisten epätoivoisia viestejä että mitä nyt voi tehdä kun koko elämä on pilalla, ei pysty opiskella, mikään ammatti ei sovi, ei pysty nukkumaan, korvat soi taukoamatta yötäpäivää loppuelämän. Niin, toistaiseksi ei mitään voi tehdä, ei ole keksitty mitään apua joka todella auttaisi, jotain kosmetiikkaa saa jos on varaa maksaa paljon. Kannattaisi vaikka vanhempien tuota ajatella jos lapselle ei ole vielä järki kasvanut.Kai tiesit mopoilijoilla olevan kypärä joka eristää ääntä hyvin ? ja että , siinä kyydissä ääni ei ole läheskään yhtä kova koska vaimennin on kuskin takana ja ääni kuuluu takaa näin kovempaa..
- VViisas
Viisas kirjoitti:
Kai tiesit mopoilijoilla olevan kypärä joka eristää ääntä hyvin ? ja että , siinä kyydissä ääni ei ole läheskään yhtä kova koska vaimennin on kuskin takana ja ääni kuuluu takaa näin kovempaa..
Viisaslle
Äänen ei tarv olla hirmukova, tinnitus voi tulla jos on pitkän aikaa melko kovaa ääntä. - Anonyymi
VViisas kirjoitti:
Viisaslle
Äänen ei tarv olla hirmukova, tinnitus voi tulla jos on pitkän aikaa melko kovaa ääntä.olisiko murrosiän oireilua
- HooDee
vaan se ajotyyli !! Ajetaan ku isommatkin moottoripyöräilijät ja ohitellaan muutenkin ahtaalla hämeenkadulla !! Etenkin se joku junnu jostain helvetin hooligan fightersista..
- Deehooo
Eiköhän ne hooligan fighterit aja joillain ihan muilla kuin mopoilla...
- aushfaushf
Deehooo kirjoitti:
Eiköhän ne hooligan fighterit aja joillain ihan muilla kuin mopoilla...
ne on pikku poikien mopoja...
- A BE CE DE
Aivan naurettavaa vääntämistä ja leikitään että tiedetään asiasta josta ei ole mitään käsitystä, ollaan niiin tietävinään mutta silti puhutaan aivan puuta heinää.
Saanen korjata muutamia käsitteitä ja pakko puolustaa mopopoikia sekä tyttöjä tässä viritys asiassa muutamalla sanalla! Mutta aloitettakoon sillä että itse olen viettänyt tienpäällä useampia miljoonia kilometrejä työnpuolesta ajaen Taksia, täysperävaunua, puoliperävaunua sekä jakeluliikennettä kuorma-autolla ja pakettiautolla. Harrastuksena ollut 30v kaksipyöräisellä moottorikuljettimella liikkuminen liikenteessä sekä maastossa..
- Mopojen nopeusrajoite on peruja ajalta jolloin niiden tekniikka (jousitus ja jarrut) eivät olleet polkupyöriä kummoisemmat ja niillä liikuttiinkin pääsääntöisesti kevyenliikenteen väylällä kuten polkupyörällä. Tällöin turvallisuuden nimissä olikin paras jotta ne eivät kulje kovempaa kuin polkupyörät.
- Tämän päivän mopojen tekniikka on laadukkaampaa ja alustat ovat paremmat kuin 90 luvun moottoripyörissä ja ne ovatkin monesti tehty juuri moottoripyörien runkoihin. Maat mihin myydään 90% uusista mopoista sallii mopojen kulkevan 80-90km/h jolloin taas meillä maahantuojan tehtäväksi jää juuri tuo kuristaminen niin ettei mopo kulje kovempaa kuin tuo 45km/h vaikka laite olisikin suunniteltu juuri tupla nopeudelle. Tästä taas aiheutuu teknisellä puolella moottori rikkoja ja liikenteessä vaara tilanteita...
- Mikäli mopo kulkee juuri tuon 45km/h maksimissaan se aiheuttaa turhia vaaratilanteita mopoilijoille kun taajama nopeuksissa autoilijat ohittavat mopoilijan 99%.lla varmuudella vaikkakin nopeus rajoitus olisi vain 50km/h.
Taajamassa kun ajetaan poikkeuksia lukuunottamatta yleensä 55-60km/h ja jos joku noudattaa taajamassa 50km/h nopeusrajoitetta se ohitetaan mikäli suinkin on mahdollista.. kuvitellaanpa mopoilija joka on kokematon nuori liikenteessä ja autoilijoiden on pakko päästä ohi jos mopo kulkee tuon 45km/h vaikka vastaan tulee liikennettä, sivuutetaan mopo 10-20cm päästä aiheuttaen ilmavirtaus joka heilauttaa mopoilijan puolelta toiselle ja pahimmassa tapauksessa takana tulevan auton eteen!
Itse kannatan mopojen nopeuksien nostamista 60km/h turvallisuuden nimissä!- halle lujaa
Niin juuri. Jos tuokin hyvinkääläinen mopoautoilija olisi ajanut lujempaa, kukaan ei olisi kuollut, koska hän olisi ehtinyt suojatien ohi paljon ennen kuin alla jäänyt uhri oli siinä kohdassa.
- perkheles
Nuo crossipyörältä kuulostavat mopot pitäisi lailla kieltää.
ainakin täällä petsamon alueella on yksi kahjo joka vedättää sillä mopollaan minkä ehtii. pari kertaa käynyt mielessä että kävis sen rännärin laittamassa kilon paloihin.olispa ainakin pari päivää hiljaisempaa. - H. Marja
Ai täällä hallekin ajaa nykyisin lujaa. Hallesais mielellään tuulla ajamaan
mullakin lujaan.
Ai tääkin on nosto, sehä on jo takas jenkkilässä. - mopoilija98
ilmeenne kun ajan pitkin riihimäkeä kovaäänisellä kevytmoottoripyörällä josta kaikki naapurit valittaa mutta poliisit ei sanoneet mitään edes kun itse huomautin äänistä heille, sanoivat ettei se ketään kiinnosta :D
Autistit ja kukkahattutädit servattu- kampiakseliton
Ei se minua kiinnostakaan. Huomaat sen itsekin sitten parinkymmenen vuoden päästä kun kuulosi heikkenee, jos ajat jatkuvasti yli 100 db:n metelissä.
- Anonyymi
Jos mopoissa on häiritsevän kova ääni voi pakoputkeen laittaa betonia ..on lähes äänetön eikä kulje mihinkään.äänenvaimentimen käyttö auttaisi paljon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875