Terve. Ostin FUTABA 6EX-2.4Ghz lähettimen. Minulle ei aukea että, mitä eroa on näillä asetuksilla
"DUAL RATES / Exponential Setting"
"EXPO Exponentials Setting"
"EPA End Point Adjustment"
FUTABA 6EX-2.4Ghz
4
885
Vastaukset
- 6 EXA 2.4 GHz täällä
En ole aivan varma muistanko oikein, mutta:
DUAL RATES = servojen pyörimisnopeuden säätö
- vaikuttaa siihen kuinka ärhäkästi servot kääntyvät, kun vipuja väännellään
- tarvitaan esim. nopeassa taitolennossa, ei liitokoneessa
- aloittelija ei tarvi
EXPO = servojen lineaarisuus
- vaikuttaa siihen kääntyvätkö servot samassa suhteeesa kuin mitä vipua väännetään
- ajattele, että käännät ohjaimen vipua tasaisella nopeudella nollasta maksimiin: servo kääntyy aluksi nopeasti, mutta hidastuu loppua kohden tai päin vastoin
- eipä tätäkään aloittelija tarvitse
EPA= tällä säädetään kuinka pitkälle servo kääntyy eli ns. liikkeenrajoitin
- tarvitaan, jos servo kääntyy liikaa ja meinaa jotain mennä rikki
- jotkut lennokkivalmistajat antavat mitta-arvot sille paljonko siivekkeet saavat kääntyä ylöspäin ja paljonko alaspäin ja tämän toiminnon avulla liike on helppo rajoittaa sopivaksi
- tämä on varmasti tärkein näistä kolmesta!- futabisti2
Muuten oikein, mutta:
DUAL RATES ei vaikuta servon nopeuteen vaan liikkeen maksimi määrään.
-kytkimellä voi valita isot tai pienet liikkeet eri kanaville Esim. 50% ja 100%. Tällöin servo kääntyy vastaavasti joko puolet tai kaikki.
-käytetään esim siivekkeillä ja sivuperäsimellä. Isoilla liikkeillä onnistuu jotkin temput(Syöksykierre, snaproll jne.) paremmin, kun taas pieniä liikkeitä voidaan tarvia tarkkuutta vaativissa liikkeissä tai esim. konetta ohjatessa maassa rullatessa. Yleensä jo ensilennolle kannattaa laittaa dualit käyttöön ja muistaa kytkimen asennot. Lennokki saattaa olla liian herkkä tai laiska ja tällöin voi kytkimellä napsaista eri liikkeet päälle.
-Dual Rates high/low asetus on ainakin Futabassa prosentteina EPA:sta eli absoluuttisesta maksimi liikkeestä.
Jos servoa taasen halutaan hidastaa, niin siihen löytyy erikseen "delay" toimintoja...
- harakiri
Tarviiko puhallinkoneessa käyttää expoa ja dual ratesia
- kirikir
No minä ainakin käyttäisin. Itsellä Futaban 7c ja kaikille koneille olen expoa laittanut. Rauhoittaa kummasti liikehtimistä ja on kyllä mielestäni se mitä ainakin juuri aloittelija tarvii. Toivottavsti ei ole eka kone sulle tuo puhallinkone?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä571628- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1241248- 1401054
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten338849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612