Ovatko pääkaupunkiseudun lähiliikenteen bussinkuljettajien päivät liian pitkät, työn rasittavuuteen nähden?
Mielestäni kyllä, vaihdoin juuri itse alaa kun Akt ei ole saanut aikaan inhimillistä työpäivää.
Esimerkkejä löytyy paljon, viime viikolla Nobinan bussi ajoi Kampin linja-autoaseman tolpaa päin väsynyt kuljettaja?
Onko terveellistä ajaa 11 tunnin työpäiviä linja-autossa, jossa sisälämpötila helteellä jopa 40 astetta.
Aikaa työn suorittamiseen ei ole myöskään annettu vaan ajoaikoja puristetaan koko ajan entistä tiukemmiksi.
Ammattiliitto Akt vain hymistelee, miksi bussinkuljettajan työpäivät ovat vielä ajassa miekka ja kilpi?
Pitkät Päivät
66
1249
Vastaukset
- vanha perinne
Aikoinaan tavoitteena oli jelpata pitkien matkojen kuljettajien mahdollisuutta palata takaisin kotipaikkakunnalle. Ymmärtääkseni paikallisliikenteellä ei tällaisia "kotiinpalupulmia" ole, ainakann pääkaupunkiseudulla.
Työnantajat tietty, varsinkin uudet, tulkitsivat työaikalain joustomahdollisuudeksi ja myös ehkä palkkaleikkuriksi.
Ti8edä sitten. Mielestäni paikallisliikenteessä ei ole mitään tarvetta venyttää kuljettajien työpäivänpituutta. Onhan esim paperiteollisuudessakin toteutettu vurotyösysteemi, jossa maksimi vuoron pituus on 8 tuntia. Esim 6 - 14, 14 - 22 jne.
Miksi ei bussiliikenteessäkin voitaisi inhimillistää työaikoja.
Ihmettelen vaan :)- on kannattamatonta
Pääosa julkisesta liikenteestä on kannattamatonta. Jotta se yleensä pyörisi, on riski siirretty yhteiskunnalle ja yhteiskunta yrittää taas minimoida tappiot kilpailuttamalla reitit. Idea on teoriassa hyvä, mutta veronmaksajille kovin kallis.
Paras on, kun myönnetään että kannattamattomia linjoja voidaan lakkauttaa. Sen jälkeen koko ala on terveemmällä pohjalla.
- Haku oikea puu
Ei kaikki ole AKT:n käsissä. Kyllä tässä asiassa työsopimusten pohjana on työaikalainsäädäntö. Kukas ne lait säätää? Eduskunta. Eli kansanedustajat. Muistaakapa tämä ensi eduskuntavaaleissa. Mielestäni on melko turhaa odottaa tai vaatia AKT saavan työajan sopimusteitse lyhyemmäksi kuin mitä laki sallii.
- Kyse on
Työnantajan haluttomuudesta toteuttaa kohtuullisia työaikoja.
- Sivusta seuraaja
Kyse on kirjoitti:
Työnantajan haluttomuudesta toteuttaa kohtuullisia työaikoja.
Ihme hommaa! kun työvuoron pituus voi olla 11 tuntia tunnin tauko tekee 12 tuntia, näitä pari putkeen,sitten 4. tunnin päivä!
-Tämmöisillä keleillä ei ole liikenneturvallista.
-Heikot on sopimukset kun kaupunkiliikenteessä sallitaan tuommoinen.
-Mitenkäs jaksaa kuljettaja kun ikää tulee?
- Varmana vaikuttaa asiakapalvelun laatuun ja liikenneturvallisuuteen. Sivusta seuraaja kirjoitti:
Ihme hommaa! kun työvuoron pituus voi olla 11 tuntia tunnin tauko tekee 12 tuntia, näitä pari putkeen,sitten 4. tunnin päivä!
-Tämmöisillä keleillä ei ole liikenneturvallista.
-Heikot on sopimukset kun kaupunkiliikenteessä sallitaan tuommoinen.
-Mitenkäs jaksaa kuljettaja kun ikää tulee?
- Varmana vaikuttaa asiakapalvelun laatuun ja liikenneturvallisuuteen.Onko kukaan koskaan ajatellut miten on käytännössä mahdollista järjestää kaikille kuljettajille inhimillinen 8 tunnin työpäivä? Ruuhka-aikoina tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia keskipäivään ja iltaan verrattuna. Jos aamuvuoro alkaisi kaikilla kuuden maissa ja loppuisi kahdelta, mitä puolet kuljettajista tekisivät klo. 10-14 välisen ajan? Ruuhka-aika n. 7-10. Samoin iltavuoro, työaika 14- 22, ruuhka-aika n. 15-18, mitä loppuaika? Entäs yöbussit eli 22-03, kuka ne ajaisi? Helb, tai siis JHL järjesti asian ruuhka vuoroilla, siis ajoa aamu ruuhka, 3-5 tuntia taukoa ja ajoa taas ilta ruuhka. Sekin loppuu vuoden vaihteessa, tulee AKT:n järjestelmä.AKT:llä tämä siis järjestetty kellon ympäri päivillä ja sitten tunnit tasataan 40 tuntiin viikossa 4 tunnin pätkäpäivillä. Ei paljon muita vaihtoehtoja taida löytyä? Tai viisaammat sitten kertoo ;)
- lyhyet pois
helbkuski kirjoitti:
Onko kukaan koskaan ajatellut miten on käytännössä mahdollista järjestää kaikille kuljettajille inhimillinen 8 tunnin työpäivä? Ruuhka-aikoina tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia keskipäivään ja iltaan verrattuna. Jos aamuvuoro alkaisi kaikilla kuuden maissa ja loppuisi kahdelta, mitä puolet kuljettajista tekisivät klo. 10-14 välisen ajan? Ruuhka-aika n. 7-10. Samoin iltavuoro, työaika 14- 22, ruuhka-aika n. 15-18, mitä loppuaika? Entäs yöbussit eli 22-03, kuka ne ajaisi? Helb, tai siis JHL järjesti asian ruuhka vuoroilla, siis ajoa aamu ruuhka, 3-5 tuntia taukoa ja ajoa taas ilta ruuhka. Sekin loppuu vuoden vaihteessa, tulee AKT:n järjestelmä.AKT:llä tämä siis järjestetty kellon ympäri päivillä ja sitten tunnit tasataan 40 tuntiin viikossa 4 tunnin pätkäpäivillä. Ei paljon muita vaihtoehtoja taida löytyä? Tai viisaammat sitten kertoo ;)
Itseasiassa ongelma on lyhyet päivät, koska niitten takia joutuu tekemään 10 työpäivää kahdessa viikossa. Jos saisin itse valita ajaisin 4x10h päivää viikossa joten kahdessa viikossa olisi 8 työpäivää, mutta peräti 6 vapaapäivää. Ainakaan Vantaan sisäisiä ja seutulinjoja ajaessa kymmenen tunnin päivät ovat ihan ok.
- Kannattavuus
lyhyet pois kirjoitti:
Itseasiassa ongelma on lyhyet päivät, koska niitten takia joutuu tekemään 10 työpäivää kahdessa viikossa. Jos saisin itse valita ajaisin 4x10h päivää viikossa joten kahdessa viikossa olisi 8 työpäivää, mutta peräti 6 vapaapäivää. Ainakaan Vantaan sisäisiä ja seutulinjoja ajaessa kymmenen tunnin päivät ovat ihan ok.
Olen ollut autokuskina työpaikassa jossa työvuorot oli 0600-1400, 1400-2200 ja 2200-0600.
Kukaan ei puhunut silloin mistään ongelmista.
Linja-autoyritykset joutuu kustannussyistä järjestämään ajovuorot näin kun ne nyt on.
Siis ei niin väliä mitä kuskit ajattelee kunhan talous on kunnossa. Kannattavuus kirjoitti:
Olen ollut autokuskina työpaikassa jossa työvuorot oli 0600-1400, 1400-2200 ja 2200-0600.
Kukaan ei puhunut silloin mistään ongelmista.
Linja-autoyritykset joutuu kustannussyistä järjestämään ajovuorot näin kun ne nyt on.
Siis ei niin väliä mitä kuskit ajattelee kunhan talous on kunnossa.Ja olitko bussikuskina vai muuten vaan kuskina? on vähän eri juttu nääs..
- 8h
helbkuski kirjoitti:
Onko kukaan koskaan ajatellut miten on käytännössä mahdollista järjestää kaikille kuljettajille inhimillinen 8 tunnin työpäivä? Ruuhka-aikoina tarvitaan kaksinkertainen määrä kuljettajia keskipäivään ja iltaan verrattuna. Jos aamuvuoro alkaisi kaikilla kuuden maissa ja loppuisi kahdelta, mitä puolet kuljettajista tekisivät klo. 10-14 välisen ajan? Ruuhka-aika n. 7-10. Samoin iltavuoro, työaika 14- 22, ruuhka-aika n. 15-18, mitä loppuaika? Entäs yöbussit eli 22-03, kuka ne ajaisi? Helb, tai siis JHL järjesti asian ruuhka vuoroilla, siis ajoa aamu ruuhka, 3-5 tuntia taukoa ja ajoa taas ilta ruuhka. Sekin loppuu vuoden vaihteessa, tulee AKT:n järjestelmä.AKT:llä tämä siis järjestetty kellon ympäri päivillä ja sitten tunnit tasataan 40 tuntiin viikossa 4 tunnin pätkäpäivillä. Ei paljon muita vaihtoehtoja taida löytyä? Tai viisaammat sitten kertoo ;)
wessulla on kuljettajia jotka ajavat 8-9h vakisarjaa, on myös kuskeja 5 vapaalla jotka ajavat taas pitkiä päiviä, on kuskeja jotka ajavat vikko pitkää ja viikko lyhyttä. KAIKKI ON MAHDOLLISTA OIKEASSA TALOSSA, missä muutenkin homma hoituu kaikin puolin.
- älä edes vertaa
8h kirjoitti:
wessulla on kuljettajia jotka ajavat 8-9h vakisarjaa, on myös kuskeja 5 vapaalla jotka ajavat taas pitkiä päiviä, on kuskeja jotka ajavat vikko pitkää ja viikko lyhyttä. KAIKKI ON MAHDOLLISTA OIKEASSA TALOSSA, missä muutenkin homma hoituu kaikin puolin.
Wessua oikeisiin työnantajiin ja niihin jotka oikeasti hoitavat PK-seudun joukkoliikennettä. Wessuhan on ihan mitätön ja arvoton jutska. Kukaan itseään kunnioittava, ei edes mene töihin Wessulle. Sorry, mutta arvostus alkaa A.a.
- 13+10
älä edes vertaa kirjoitti:
Wessua oikeisiin työnantajiin ja niihin jotka oikeasti hoitavat PK-seudun joukkoliikennettä. Wessuhan on ihan mitätön ja arvoton jutska. Kukaan itseään kunnioittava, ei edes mene töihin Wessulle. Sorry, mutta arvostus alkaa A.a.
eka häirikkö on palannut joutohetkiltään, liekkö ansaittua vai lintsattua
- 8h
älä edes vertaa kirjoitti:
Wessua oikeisiin työnantajiin ja niihin jotka oikeasti hoitavat PK-seudun joukkoliikennettä. Wessuhan on ihan mitätön ja arvoton jutska. Kukaan itseään kunnioittava, ei edes mene töihin Wessulle. Sorry, mutta arvostus alkaa A.a.
Ihan samaa voi sanoa yksinkertaisista helb kuskeista, eivät kelpaa muualle ajamaan ja kun katsoo heidän toimiaan niin ihan idioottiporukkaa, ei osata sammuttaa autoja, taukoja pidetään mm elielin purkulaiturissa ja ammatinsa osaavat kuskit joutuvat jättämään äidit vaunuineen ja lapset ja vanhukset keskelle ajorataa kun purkulaiturissa ei tilaa kun nuo mitättömät helb kuskit pyhässä yksinkertaisuudessaan ei välitä.
Helb olisi parempi vaikka siperiassa
Wessu sentään on kasvava ja kilpailuja voittava talo jossa oikeasti on ammattitaitoisia kuljettajia, joista oikeasti välitetään. - 7,5 +
8h kirjoitti:
Ihan samaa voi sanoa yksinkertaisista helb kuskeista, eivät kelpaa muualle ajamaan ja kun katsoo heidän toimiaan niin ihan idioottiporukkaa, ei osata sammuttaa autoja, taukoja pidetään mm elielin purkulaiturissa ja ammatinsa osaavat kuskit joutuvat jättämään äidit vaunuineen ja lapset ja vanhukset keskelle ajorataa kun purkulaiturissa ei tilaa kun nuo mitättömät helb kuskit pyhässä yksinkertaisuudessaan ei välitä.
Helb olisi parempi vaikka siperiassa
Wessu sentään on kasvava ja kilpailuja voittava talo jossa oikeasti on ammattitaitoisia kuljettajia, joista oikeasti välitetään.Taisi saada Wessun luuseri loparit Helbiltä kun noin kitkeränä, sinun äo:lla tuohon yritykseen sovitkin, Helbiltähän paskanpuhujat ja luuserit on saanut lähteä.
- 8h
7,5 + kirjoitti:
Taisi saada Wessun luuseri loparit Helbiltä kun noin kitkeränä, sinun äo:lla tuohon yritykseen sovitkin, Helbiltähän paskanpuhujat ja luuserit on saanut lähteä.
En ole lopareita turhasta (helb) firmasta saanut kun en ole ikinä edes ajatellut meneväni niin alas elämässäni, että menisin ko paikkaan, mielummin olisin työttömänä. Katkera en ole, ottaa vaan päähän ko firman kuskien ajattelupolitiikka, yhteistyötä pitäisi tehdä vaan se on mahdotonta itsekeskeisesti ajattelevien kanssa,. Mene katsomaan elieliä tai kamppia.....elielin jo sanoin aikaisemmin vaan kampissakin purussa tekevät vaihtoja vaikka usea auto odottaa takana jonoksi asti, kampissa auto jää käyntiin ja kuski tupakalle. AKUISSA TMS EI OLE VIKAA, haista vittu on yleisin vastaus mitä helb kuski vain yksinkertaisesti osaa vastaa.
- j. Ala
8h kirjoitti:
En ole lopareita turhasta (helb) firmasta saanut kun en ole ikinä edes ajatellut meneväni niin alas elämässäni, että menisin ko paikkaan, mielummin olisin työttömänä. Katkera en ole, ottaa vaan päähän ko firman kuskien ajattelupolitiikka, yhteistyötä pitäisi tehdä vaan se on mahdotonta itsekeskeisesti ajattelevien kanssa,. Mene katsomaan elieliä tai kamppia.....elielin jo sanoin aikaisemmin vaan kampissakin purussa tekevät vaihtoja vaikka usea auto odottaa takana jonoksi asti, kampissa auto jää käyntiin ja kuski tupakalle. AKUISSA TMS EI OLE VIKAA, haista vittu on yleisin vastaus mitä helb kuski vain yksinkertaisesti osaa vastaa.
Ai et sitten päässyt Helbille, no sehän sua ottaa pannuun, kas kun rima on korkeammalla helbillä, kuin wessulla.
- 8h
j. Ala kirjoitti:
Ai et sitten päässyt Helbille, no sehän sua ottaa pannuun, kas kun rima on korkeammalla helbillä, kuin wessulla.
Olet barmaa yksi noista mitättömistä, yksinkertaisista helb kuskeista kun SINULLA ON SUOMENKIELEN YMMÄRTÄMISVAIKEUKSIA.
Paras kun sinä ja muut helb kuskit menette vaikka paskalaitokselle erottelemaan jätteitä, ANTAKAA ALAN AMMATTILAISTEN HOITAA LINJAAUTOLIIKENNE AMMATTITAIDOLLA, teistä turhista helbbi kuskeista ei siihen ole.
- ...
ko. kirjoitus kuvastaa työnantajien asenteita työntekijöitä kohtaan alasta riippumatta !!!!
- Nokia N86 8MP
Vaihtelevatko helbin kuskit säännöllisesti linjoja mitä ajavat? Kuka jaksaa ajaa 10h nyt 27.8. asti Katajanokalla raitiolinja 4:n poikkeusreitin takia bussilinjaa 4X edestakas edes kokonaisen päivän? Pitempiä linjoja on varmasti paljon mukavempi ajella?
- Jaavetti-69
Kumma on, että ei saada Bussinkuljettajan oloja kuntoon, noissa työajoissa eletään hevosmiesten aikaa, nykyliikenne on kovaa ja ruuhkaista, kyllä pumppu ja pää pettää kuljettajalla kun ajetaan noita älyttömän pitkiä päiviä kaupunkiliikenteessä.
Ymmärrän pitkien päivien tarkoituksen pikavuoroissa ja maantie/rahtipuolella, mutta tappotahtinen sekuntin tarkka aikataulu ruuhkaliikenteessä, aivan eri asia, kyllä 8. tuntia pitää olla maksimi-työaika.
ihminen ei ole kone.
Miksi tehokkuus ja kilpailuttaminen tappaa inhimilliset arvot. - voisi pitää
Jaavetti-69 kirjoitti:
Kumma on, että ei saada Bussinkuljettajan oloja kuntoon, noissa työajoissa eletään hevosmiesten aikaa, nykyliikenne on kovaa ja ruuhkaista, kyllä pumppu ja pää pettää kuljettajalla kun ajetaan noita älyttömän pitkiä päiviä kaupunkiliikenteessä.
Ymmärrän pitkien päivien tarkoituksen pikavuoroissa ja maantie/rahtipuolella, mutta tappotahtinen sekuntin tarkka aikataulu ruuhkaliikenteessä, aivan eri asia, kyllä 8. tuntia pitää olla maksimi-työaika.
ihminen ei ole kone.
Miksi tehokkuus ja kilpailuttaminen tappaa inhimilliset arvot.huolta pumppunsa ja päänsä kunnosta, eikä käyttää kaikkea vapaa-aikaan sa kepua lipittäen ja rasvaruokaa syöden, sekä paskaa jauhaen naapurin työtävieroksuvan kanssa. Työajat ovat jokseenkin kohdallaan, sillä havoin noita 11 tuntisia sopii 2 viikko jaksoon. Pääosin työpäivien pituudet ovat 7-9 tunnin välille, joten ei pidä valittaa.
- Kuskina Stadissa
voisi pitää kirjoitti:
huolta pumppunsa ja päänsä kunnosta, eikä käyttää kaikkea vapaa-aikaan sa kepua lipittäen ja rasvaruokaa syöden, sekä paskaa jauhaen naapurin työtävieroksuvan kanssa. Työajat ovat jokseenkin kohdallaan, sillä havoin noita 11 tuntisia sopii 2 viikko jaksoon. Pääosin työpäivien pituudet ovat 7-9 tunnin välille, joten ei pidä valittaa.
Toista mieltä olen, ja muut kuljettajat samoin, noi 10-11 tunnin päivät kaataa miehen ja Akt ei ole saanut aikaan juuri mitään.
Taidatkin olla itse pikku-pomo, joka täällä ylistää ihanuutta, todellisuus on monessa firmassa se, että viikossa voi olla 9-11 tunnin päiviä useampi, pistetään 9 tuntia ja parin tunnin tauko päälle, kiinni olet, mutta työaikasi lyhenee vain sen 9 tuntia, sitten välillä 4-5 tuntia päivä ja taas 12 tunnin sidonnaisuus.
Pomolle D: .. - kuski minäkin
voisi pitää kirjoitti:
huolta pumppunsa ja päänsä kunnosta, eikä käyttää kaikkea vapaa-aikaan sa kepua lipittäen ja rasvaruokaa syöden, sekä paskaa jauhaen naapurin työtävieroksuvan kanssa. Työajat ovat jokseenkin kohdallaan, sillä havoin noita 11 tuntisia sopii 2 viikko jaksoon. Pääosin työpäivien pituudet ovat 7-9 tunnin välille, joten ei pidä valittaa.
seutuliikenteessä järjestään työpäivät ovat 10-11 tuntia, siitä kun tulet töihin ja siihen kun lähdet kotiin. Yhdessä vuorossa on reilu tunnin tauko päivällä muut sellasia 15-40 minsaa! 4 vapaapäivää on 2 vko:ssa mutta ne eivät välttämättä ole perättäisiä päiviä. Yksi vuoro on reilu 4 tuntia.
- ja silti olen
Kuskina Stadissa kirjoitti:
Toista mieltä olen, ja muut kuljettajat samoin, noi 10-11 tunnin päivät kaataa miehen ja Akt ei ole saanut aikaan juuri mitään.
Taidatkin olla itse pikku-pomo, joka täällä ylistää ihanuutta, todellisuus on monessa firmassa se, että viikossa voi olla 9-11 tunnin päiviä useampi, pistetään 9 tuntia ja parin tunnin tauko päälle, kiinni olet, mutta työaikasi lyhenee vain sen 9 tuntia, sitten välillä 4-5 tuntia päivä ja taas 12 tunnin sidonnaisuus.
Pomolle D: ..huomannut saman, että todellisuudessa työpäivät ovat jokseenkin normaalipituisia. 7-9 tuntia on pääosin se aika jonka työssä joutuu olemaan ja siihen mahtuu, jo taukokin. Onhan noita pitkiäkin joskus, mutta kyllä ne jää 2-3/kaksviikko jakso.On käytännössä täysin mahdoton yhtälö ajatella, että olisi 8 tunnin työpäivät tällä alalla. kuka sen järjestelyn maksaisi, kun ala nytkin kamppailee kannattavuuden kanssa ja kuitenkin joukkoliikennettä pitää olla olemassa.
- Jarrulla..
ja silti olen kirjoitti:
huomannut saman, että todellisuudessa työpäivät ovat jokseenkin normaalipituisia. 7-9 tuntia on pääosin se aika jonka työssä joutuu olemaan ja siihen mahtuu, jo taukokin. Onhan noita pitkiäkin joskus, mutta kyllä ne jää 2-3/kaksviikko jakso.On käytännössä täysin mahdoton yhtälö ajatella, että olisi 8 tunnin työpäivät tällä alalla. kuka sen järjestelyn maksaisi, kun ala nytkin kamppailee kannattavuuden kanssa ja kuitenkin joukkoliikennettä pitää olla olemassa.
Eihän sun mielestäsi kuljettajalle voi ihmisen työaikaa järjestää! Esimerkiksi Englannissa on järjestetty, siellä voi olla taukotunteja, mutta ne luetaan työaikaan, täällä yli tunnin tauosta maksetaan perustuntipalkka, mutta aikaa ei lueta työaikaan kuuluvaksi, näin kuljettaja voidaan pitää kiinni aika pitkiä aikoja!
Kyllä se 8 tunnin päivä olisi järjestettävissä, aikataulut on kiristetty niin järjettömiksi nykyään, että helposti niitä inhimillistämällä ja liikenneturvallisuuden nimissä työpäivä voidaan tehdä normaalin mittaiseksi.
Tämä on rahan ja tahdon kysymys, kun suostuu kyykytettäksi saa aina kyykistyä, jos ei paremmasta tiedä ei voi muuta vaatia.
Vr:n puolellakin lähiliikenteessä tauot luetaan työaikaan kuuluvaksi ja kyllä bussinkuljettaminen kaupunkiliikenteessä on niin vaativaa työtä, että kyllä liian pitkä päivä herpauttaa aistit ja vie terveyden.
Kokemusta löytyy 30 vuotta bussin ratissa ja nyt rupeaa olemaan puhki. Jarrulla.. kirjoitti:
Eihän sun mielestäsi kuljettajalle voi ihmisen työaikaa järjestää! Esimerkiksi Englannissa on järjestetty, siellä voi olla taukotunteja, mutta ne luetaan työaikaan, täällä yli tunnin tauosta maksetaan perustuntipalkka, mutta aikaa ei lueta työaikaan kuuluvaksi, näin kuljettaja voidaan pitää kiinni aika pitkiä aikoja!
Kyllä se 8 tunnin päivä olisi järjestettävissä, aikataulut on kiristetty niin järjettömiksi nykyään, että helposti niitä inhimillistämällä ja liikenneturvallisuuden nimissä työpäivä voidaan tehdä normaalin mittaiseksi.
Tämä on rahan ja tahdon kysymys, kun suostuu kyykytettäksi saa aina kyykistyä, jos ei paremmasta tiedä ei voi muuta vaatia.
Vr:n puolellakin lähiliikenteessä tauot luetaan työaikaan kuuluvaksi ja kyllä bussinkuljettaminen kaupunkiliikenteessä on niin vaativaa työtä, että kyllä liian pitkä päivä herpauttaa aistit ja vie terveyden.
Kokemusta löytyy 30 vuotta bussin ratissa ja nyt rupeaa olemaan puhki.sillä englannissa on kymmenkertainen väestömäärä suomeen nähden ja sitä kautta volyymia, ihan eri tasolla. Myöskin järjestelmä asettaa erillaisuuksia, jo tuon väestömääränkin kautta.
8 tunnin työpäiviä ei voi käytännön syistä järjestää, sillä niille ei olisi maksajia. Ihan turhaa on moisia edes esittää, sillä se vain osoittaa ettei ole todellisuuden tajua ja ymmärrystä siitä, miten kustannukset vaikuttavat työaikoihin.
On myöskin asetettava kysymys AY-liikkeelle ja varsinkin AKT.le että miksi he halusivat mm. 2004 pätkätyöt pois, sillä juuri nuo pätkät on nyt pakko sijoittaa normaaleihin jaksoihin. Jos noita pätkiä saisi vapaasti tehdä ne jotka niitä tahtovat erillaisista syistä(opiskelevat, yh_vanhemmat,tms.) , niin työajat tasaantuisivat automaattisesti. Ketä siis on syytä osoittaa sormella ja esittää, noita vaatimuksia?- Kelokalle
AriKähärä kirjoitti:
sillä englannissa on kymmenkertainen väestömäärä suomeen nähden ja sitä kautta volyymia, ihan eri tasolla. Myöskin järjestelmä asettaa erillaisuuksia, jo tuon väestömääränkin kautta.
8 tunnin työpäiviä ei voi käytännön syistä järjestää, sillä niille ei olisi maksajia. Ihan turhaa on moisia edes esittää, sillä se vain osoittaa ettei ole todellisuuden tajua ja ymmärrystä siitä, miten kustannukset vaikuttavat työaikoihin.
On myöskin asetettava kysymys AY-liikkeelle ja varsinkin AKT.le että miksi he halusivat mm. 2004 pätkätyöt pois, sillä juuri nuo pätkät on nyt pakko sijoittaa normaaleihin jaksoihin. Jos noita pätkiä saisi vapaasti tehdä ne jotka niitä tahtovat erillaisista syistä(opiskelevat, yh_vanhemmat,tms.) , niin työajat tasaantuisivat automaattisesti. Ketä siis on syytä osoittaa sormella ja esittää, noita vaatimuksia?Puppua on väitteesi ettei 8 tunnin päiviä voi järjestää maksajien puutteesta johtuen.
Pakkohan se olisi jos kukaan ei kertakaikkiaan millään alalla suostuisi tekemään yli 8 tuntisia päiviä niin mitäs tekisit? Antaisit koko suomen työtätekevälle kansalle lopputilin vai? Kukahan silloin ketään kuljettaisi tai ylipäätänsä mitään tekisi,oli maksajia tai ei.
Se on totta sinunkin suustasi että 8 tuntisia päiviä ei voida järjestää...ei...päivät voi olla allekin sen. 8 tuntia ehdoton maksimi. Kysy vaikka vävyltäsi - kelokalle
kuski minäkin kirjoitti:
seutuliikenteessä järjestään työpäivät ovat 10-11 tuntia, siitä kun tulet töihin ja siihen kun lähdet kotiin. Yhdessä vuorossa on reilu tunnin tauko päivällä muut sellasia 15-40 minsaa! 4 vapaapäivää on 2 vko:ssa mutta ne eivät välttämättä ole perättäisiä päiviä. Yksi vuoro on reilu 4 tuntia.
Tuon kovaäänisen kähärän, joka ei asioista mitään tiedä, pitäisi joutua itse kokemaan pitkät työpäivät. Hän on kuullut vain kovia juttuja hyvältä vävyltänsä ja niitä retostelee omiin nimiinsä itse ollen köyhä kuin kirkonrotta ja lienee työtönkin jutuista päätellen.
- ihan vaan vihjeeksi
kelokalle kirjoitti:
Tuon kovaäänisen kähärän, joka ei asioista mitään tiedä, pitäisi joutua itse kokemaan pitkät työpäivät. Hän on kuullut vain kovia juttuja hyvältä vävyltänsä ja niitä retostelee omiin nimiinsä itse ollen köyhä kuin kirkonrotta ja lienee työtönkin jutuista päätellen.
Että toi "kovaääninen" Kähärä on tehnyt varmaan tripalsti sen pätkä bussihommia, kuin sä. Sattuu vaan oleen ihan oikeessa, sillä kellokalleko kustannukset hoitaisi, mitä nuo 8 tunnin työpäivät aiheuttaisi? Tuskin!
- kelokalle
ihan vaan vihjeeksi kirjoitti:
Että toi "kovaääninen" Kähärä on tehnyt varmaan tripalsti sen pätkä bussihommia, kuin sä. Sattuu vaan oleen ihan oikeessa, sillä kellokalleko kustannukset hoitaisi, mitä nuo 8 tunnin työpäivät aiheuttaisi? Tuskin!
Mistä sinä tiedät kenenkään kähärän tai kenenkään toisenkaan työmääristä. Itse lienet yksi vallan ajokortittomia jalkamiehiä, tai voisiko sanoa, peräti naisia. Kustannukset on kuule työnantajien ja muiden porhojen ongelma. Ei palkkatyöläisen. Älä ajattele liian suuria asioita noin pienellä koneistolla . Itse tiedän tapaus Kähärän. Ei hän itse, mutta vävynsä on ihan eri maata ja häneltä ottaa aiheita kirjoituksiinsa.
- kelokalle
Kelokalle siksi kun kellokalle nimimerkki on jo käytössä. Tosiasiassa olen nykyammatiltani menetelmäteknikko, siis työntutkija elikä kellokalle kuten kansankielellä haukutaan. Itse ajoin silloisella Liikenne Oy.llä jo vuonna 1970 jolloin sinä vielä saatoit ajella hiekkalaatikolla neppiksillä vaan. Olen 62 vuotias entäs sinä?
Väität tekeväsi bussihommia ja samalla olevasi yrittäjäkin, jonkun nyrkkipajan tietysti. Ei kuule taida tunnit riittää vuorokaudessa yrityksen pyöritykseen tietäen linja-autoalan pitkät päivät.Tai sitten sinulla liian löysät päivät jolloin kellokalle teidän bussi firmaan saneeraamaan löysät sinultakin pois. Ei muuta kun ilmoitat missä työskentelet, tulen mielelläni niin saat löysät pois työrupeamistasi.
Vävysi on kunnon mies. Eihän hänen toimissaan ole ollutkaan moitteen sijaa. Kerro nyt kumminkin mistä maasta hän on kotoisin. Ottaisit esimerkkiä hänestä etkä riekkuisi täällä höpisemässä ,olethan perussuomalaisiin kuulunut itsekin. En ole persu, silti mulla on Mersu. Ei sossun rahoilla sellaista E- sarjaista ostettaisi, voin kertoa sinulle Lada-mies. Ei silti, hyvä ja luja autohan sekin ja jo keräilyharvinaisuuskin.Vaan sen verran työntutkijana ihmettelen mikä ihannointi 11-12 tuntisiin päiviin teillä oikein on? Eikö työn tuottavuus ole pääasia eikä siihen kulutettu aika?
Niin ja minnekkäs ovelle minä voisin tulla keskustelemaan niitä asioita selviksi? Et kai vaan tarkoita kokoomuspuolueen vaalimainos,-ja ilmapallonjakotilaisuuksiasi.Sinne minä en tule suurin surminkaan.Sen verran täytyy olla mies eikä mikään yrittäjää leikkivä bussinkuljettaja.
Siis kaikki kunnia oikeille bussinkuljettajille, äskeisellä tarkoitin nimenomaan tuollaisia jotka leikkivät herraa olematta sitä ja pääsemättä edes puhutteluasteelle. - kelokalle
Kysyt mikä mies on menetelmäteknikko paljastaen samalla sivistymättömyytesi ja tietämättömyytesi. Olet niin suppeakatseinen ettet näytä tietävän kuin oman suoritustason alasi. Menetelmäteknikko on työntutkija, siis se joka mittaa minkä verran aikaa vie tietty työn suoritus kaikkine hidastuskertoimineen ym. turha selittää et kuitenkaan käsitä kouluja käymätön.
Onhan mesejä mustalaisilla mutta heistähän ovat monet raha,-sekä hevosmiehiä.
Kerroinko minä äskeisessä viestissäni muka että Mercedekseni on vanha? No, tietysti autohan vanhenee heti kun sen liikkeestä ulos ajaa. Minun on vuosimallia 2009 että miten sen nyt ottaa. Ajettu hieman yli 10000km.Että semmosta.
Yrittäjä en ole kehunut koskaan olleenikaan eikä se mikään kehumisen arvoinen asia olekaan paitsi omien koirienkin puremaksi tulleelle kokoomuslaiselle joka koittaa räpistellä väärässä jengissä, jos näin voitaisiin ilmaista.
Et vieläkään suostunut kertomaan mistä maasta sinun vävysi on kotoisin. Sinähän tykkäsit ainakin ennen kovasti ulkomaalaisista. Eikä siinä mitään, minunkin mielestäni heistä on meillä paljon opittavaa, sinullakin, jos kykenet mitään oppimaan muuta kuin toisia haukkumaan. - bussikuski..
Niin ei ole sinun asiasi miettiä mistä kustannukset katetaan, jos kuljettajille tehdään esim 7-9 h työpäivät. Sitä rahaa on kuule riitttänyt ja riittää esim kuntapuolella maksamaan tolkutomalle joukolle "pälliköitä" 5000€ ja yli kk.
- 7+11
bussikuski.. kirjoitti:
Niin ei ole sinun asiasi miettiä mistä kustannukset katetaan, jos kuljettajille tehdään esim 7-9 h työpäivät. Sitä rahaa on kuule riitttänyt ja riittää esim kuntapuolella maksamaan tolkutomalle joukolle "pälliköitä" 5000€ ja yli kk.
ja hiekkalaatikko porukka on palannut näköjään lomiltaan
- ei huomaa
kelokalle kirjoitti:
Kysyt mikä mies on menetelmäteknikko paljastaen samalla sivistymättömyytesi ja tietämättömyytesi. Olet niin suppeakatseinen ettet näytä tietävän kuin oman suoritustason alasi. Menetelmäteknikko on työntutkija, siis se joka mittaa minkä verran aikaa vie tietty työn suoritus kaikkine hidastuskertoimineen ym. turha selittää et kuitenkaan käsitä kouluja käymätön.
Onhan mesejä mustalaisilla mutta heistähän ovat monet raha,-sekä hevosmiehiä.
Kerroinko minä äskeisessä viestissäni muka että Mercedekseni on vanha? No, tietysti autohan vanhenee heti kun sen liikkeestä ulos ajaa. Minun on vuosimallia 2009 että miten sen nyt ottaa. Ajettu hieman yli 10000km.Että semmosta.
Yrittäjä en ole kehunut koskaan olleenikaan eikä se mikään kehumisen arvoinen asia olekaan paitsi omien koirienkin puremaksi tulleelle kokoomuslaiselle joka koittaa räpistellä väärässä jengissä, jos näin voitaisiin ilmaista.
Et vieläkään suostunut kertomaan mistä maasta sinun vävysi on kotoisin. Sinähän tykkäsit ainakin ennen kovasti ulkomaalaisista. Eikä siinä mitään, minunkin mielestäni heistä on meillä paljon opittavaa, sinullakin, jos kykenet mitään oppimaan muuta kuin toisia haukkumaan.että syyllistyy itse toisten haukkumiseen ja silti syyttää asiasta toisia. Tosiasiassa kelokalle ei ole enempää "menetelmä teknikko" (missä valmistunut ja milloin?)kuin liikennealalla, koskaan ollut.
Antipatia teknikko olisi ehkä soveliaampi "titteli" moiselle, sillä silkkaa itsetunnon puutetta tuntuu kärsivän ko. tu(t)kija. - miettiä ja kantaa
bussikuski.. kirjoitti:
Niin ei ole sinun asiasi miettiä mistä kustannukset katetaan, jos kuljettajille tehdään esim 7-9 h työpäivät. Sitä rahaa on kuule riitttänyt ja riittää esim kuntapuolella maksamaan tolkutomalle joukolle "pälliköitä" 5000€ ja yli kk.
oma vastuunsa siitä, että miten pidämme pyörät pyörimässä. Duunarinkin intresseihin tarpeellista maksukykyä kun ei voida älyttömillä vaatimuksilla heikentää, tai käy niin että kohta monet kuskit jäävät ilmaan töitä. Vastuu työpaikkojen säilyttämisestä on meillä jokaisella.
- Alalla ollut
miettiä ja kantaa kirjoitti:
oma vastuunsa siitä, että miten pidämme pyörät pyörimässä. Duunarinkin intresseihin tarpeellista maksukykyä kun ei voida älyttömillä vaatimuksilla heikentää, tai käy niin että kohta monet kuskit jäävät ilmaan töitä. Vastuu työpaikkojen säilyttämisestä on meillä jokaisella.
Nimimerkki Miettiä ja kantaa, älä sinä ajatele kun siihen tarvitaan muutakin kuin...
Totuushan on tämä, että työn jakaminen se toisi niitä työpaikkoja ja myös veronmaksajia.
Mikäli esimerkiksi bussinkuljettajien vuorot tehtäisiin ihmisen työn kaltaisiksi,ajettaisiin lähiliikenteessä 8 tunnin päiviä, myöskin aikatauluja laadittaisiin niin, että kenenkään ei tarvitsisi ajaa ylinopeutta ja kuljettajalle järjestettäisiin mahdollisuus normaaleihin inhimillisiin tarpeisiinkin.
Eli työaika normalisoimalla syntyisi työpaikkoja ja näin sinunkin pienen ihmisen nim. Miettiä ja kantaa työpaikka olisi turvattu ja sinun ei tarvitsisi murehtia työnantajasi ja veronmaksajien vastuuta. Alalla ollut kirjoitti:
Nimimerkki Miettiä ja kantaa, älä sinä ajatele kun siihen tarvitaan muutakin kuin...
Totuushan on tämä, että työn jakaminen se toisi niitä työpaikkoja ja myös veronmaksajia.
Mikäli esimerkiksi bussinkuljettajien vuorot tehtäisiin ihmisen työn kaltaisiksi,ajettaisiin lähiliikenteessä 8 tunnin päiviä, myöskin aikatauluja laadittaisiin niin, että kenenkään ei tarvitsisi ajaa ylinopeutta ja kuljettajalle järjestettäisiin mahdollisuus normaaleihin inhimillisiin tarpeisiinkin.
Eli työaika normalisoimalla syntyisi työpaikkoja ja näin sinunkin pienen ihmisen nim. Miettiä ja kantaa työpaikka olisi turvattu ja sinun ei tarvitsisi murehtia työnantajasi ja veronmaksajien vastuuta.Kerro millä kustannat tuon halusi jakaa eli mistä otat ne lisäkustannukset jotka muodostuvat, jos bussikuskin työajat tehdään vain 8 tunnin mittaisiksi? Helppo sanoa että pitää jakaa ja pitää saada mutta ei ole valmiutta kertoa että miten, millä kustannuksilla ja kenen kukkarosta, nuo kustannukset otetaan. Veronmaksajienko kukkarosta, sekö turvaa työnjakamisen. Työnantajan kukkarosta joka auttamattomasti tyhjenee ja näin vähentää mahdollisuutta jakaa työtä, vai kenen taskuille mennään? Omalle taskulle jakaja tuskin omaa valmiuksia mennä, sillä toisten taskuilla on helpompi käydä.
- Alalla Ollut
AriKähärä kirjoitti:
Kerro millä kustannat tuon halusi jakaa eli mistä otat ne lisäkustannukset jotka muodostuvat, jos bussikuskin työajat tehdään vain 8 tunnin mittaisiksi? Helppo sanoa että pitää jakaa ja pitää saada mutta ei ole valmiutta kertoa että miten, millä kustannuksilla ja kenen kukkarosta, nuo kustannukset otetaan. Veronmaksajienko kukkarosta, sekö turvaa työnjakamisen. Työnantajan kukkarosta joka auttamattomasti tyhjenee ja näin vähentää mahdollisuutta jakaa työtä, vai kenen taskuille mennään? Omalle taskulle jakaja tuskin omaa valmiuksia mennä, sillä toisten taskuilla on helpompi käydä.
Saksassahan tätä on juuri testattu ja kokemukset hyvät, eli työaikaa lyhentämällä, saatiin työttömyysluvut pienemään, tämänhän sanoo jo järkikin.
Eli saksan mallin mukaan, voitaisiin Bussinkuljettajien työaikaa lyhentää 6. tuntiin, näin palkattaisiin lisää kuljettajia ja verotulot asian kompensoisivat.
Tutustu Ari k saksan malliin!
Asiaa vastaan ovat vain suurpääoman edustajat(oikeistolaiset) ,he kun eivät ymmärrä, että miksi kaiken rahan pitäisi heille valua.
Tavallinen työntekijä tuosta hyötyisi.
Tutustu Sakasan malliin! Alalla Ollut kirjoitti:
Saksassahan tätä on juuri testattu ja kokemukset hyvät, eli työaikaa lyhentämällä, saatiin työttömyysluvut pienemään, tämänhän sanoo jo järkikin.
Eli saksan mallin mukaan, voitaisiin Bussinkuljettajien työaikaa lyhentää 6. tuntiin, näin palkattaisiin lisää kuljettajia ja verotulot asian kompensoisivat.
Tutustu Ari k saksan malliin!
Asiaa vastaan ovat vain suurpääoman edustajat(oikeistolaiset) ,he kun eivät ymmärrä, että miksi kaiken rahan pitäisi heille valua.
Tavallinen työntekijä tuosta hyötyisi.
Tutustu Sakasan malliin!Saksan malli on saksan malli, eikä ole sellaisenaan sovellettavissa Suomeen. Pelkillä verotulojen kasvulla ei todellakaan voida kompensoida niitä kustannuksia joita moiseen "työjakamiseen" ryhdyttäisiin. Kalustoa vaadittaisiin lähes 20-25 % lisää, samoin henkilökuntaa. Myöskin polttoainekulut huollot, vakuutukset ym. kasvaisi sitä mukaa. Verotuloillako nuo kaikki kompensoitaisiin. Meinaatko oikeasti, että kaikkien yhteiskunnan jäsenien pitäisi kustantaa sun työajan laskeminen parilla tunnilla ja millä sen perustelisit? Teillä vassareilla tuntuu olevan myötäsyntyinen taipumus elää toisten taskujen kaivelulla, ja saada sitä kautta omaan taskuun täytettä.
- kelokalle
AriKähärä kirjoitti:
Saksan malli on saksan malli, eikä ole sellaisenaan sovellettavissa Suomeen. Pelkillä verotulojen kasvulla ei todellakaan voida kompensoida niitä kustannuksia joita moiseen "työjakamiseen" ryhdyttäisiin. Kalustoa vaadittaisiin lähes 20-25 % lisää, samoin henkilökuntaa. Myöskin polttoainekulut huollot, vakuutukset ym. kasvaisi sitä mukaa. Verotuloillako nuo kaikki kompensoitaisiin. Meinaatko oikeasti, että kaikkien yhteiskunnan jäsenien pitäisi kustantaa sun työajan laskeminen parilla tunnilla ja millä sen perustelisit? Teillä vassareilla tuntuu olevan myötäsyntyinen taipumus elää toisten taskujen kaivelulla, ja saada sitä kautta omaan taskuun täytettä.
Kuules kikkare. Etkö tiedä että maailma on nykyään globaali. Ainakin siihen ovat kokoomuslaiset vedonneet yrittäessään tuhota työläisen hyvinvointia selitellen että kun muissa maissa...kun Kiinassa...kun Intiassa...Karjalassa jne.
Kyllä se Saksan systeemi pelaisi yhtä hyvin täälläkin jos pistetään pelaamaan.
Samaa mieltä että pysytään Suomessa ja suomalaisina. Et vieläkään ole suostunut kertomaan miten suomalainen on vävysi ? Mies on kyllä kunnon mies eikä mikään kokoomuskepuli luovutetulta alueelta kuten eräs.
- Pappa ratissa
Aina on tehtynnä alalla pitkiä päiviä, olen ajanut vuodesta 1965
ja Esppoon auton varikolla mankkaalla, josta siirryytyhin Klovin hienoon varikkohon. Päivät oli aluksi 16-20 tuntia pitkiä ja linja-autoasemalla tai varikolla norkoiltiin hyppytunnit, oli monta persoonaa kuskeja, Turhapuro juoksi tukka pystyssä ja vanha verkkopaita päällä, hallin ympäri juoksulenkkejä, oli se näky sekin. Yks kuljettaja asui välillä hallin patjalla, lähti kesälomalla bulgaariaan naimaan ja ryyppäämään, tuli turnipsin näköisenä takasin.
Fiksuimmat siirtyivät HKL:lle ajamaan ja lienevät jo eläkkeellä, minä vanha tomppeli ajan yhä, ikää on jo 66 vuotta, mutta eläke niin pieni, että ei sillä pärjää. Firman nimikin on muuttunut vuosien myötä varmaan kertaa, nyt se on Nobina, tierä mitä tarkoittaa, mutta ei vanha jaksa enään pysyä aikatalussa, kireitä ne on, varmaan supermies suunniteltu ajanmaan.
koittaakkanhan poijjat pärjätä, pappa se jaksaa, ennen oli manuaalit pannari-volvot, nyt ajellaan automaateilla, mutta työ ei ole helpottunut, päin vastoin.- RR
Mikä ihmeen tyyppi se on tuo Kähärä? Tuommoinen p:n nuolija pitäisi pieksää hyväksi! Kaikenlaista kahjoa se leipä elättää.
- pitääkö kaikkien
RR kirjoitti:
Mikä ihmeen tyyppi se on tuo Kähärä? Tuommoinen p:n nuolija pitäisi pieksää hyväksi! Kaikenlaista kahjoa se leipä elättää.
olla sun kaa samaa mieltä ja valittaa joka asiasta, pelkkää velttouttaan? Jos et ymmärrä taloudellisia lainalaisuuksia niin älä ainankaan rupee uhoileen, sillä se voi kolahtaa omaan niskaan . Kaltaisiasi "pieksijöitä" on juuri AY-mafia pullollaan, ja se ei enään toimi 2010 luvulla. Vielä te mellastitte parikymmentä vuotta sitten, mutta ette enään.Kyllä duunarinkin pitää ymmärtää muunkin, kuin jäsenkirjan punaisen värin päälle.
- talkoo-taavetti
pitääkö kaikkien kirjoitti:
olla sun kaa samaa mieltä ja valittaa joka asiasta, pelkkää velttouttaan? Jos et ymmärrä taloudellisia lainalaisuuksia niin älä ainankaan rupee uhoileen, sillä se voi kolahtaa omaan niskaan . Kaltaisiasi "pieksijöitä" on juuri AY-mafia pullollaan, ja se ei enään toimi 2010 luvulla. Vielä te mellastitte parikymmentä vuotta sitten, mutta ette enään.Kyllä duunarinkin pitää ymmärtää muunkin, kuin jäsenkirjan punaisen värin päälle.
Samaa mieltä RR.n kanssa ainakin minä olen ja pysyn kannassani mokomasta Kähärästä.Se on vain yksi Karjalan maan gulda kägönen joka on eksynyt pääkaupunkiin jossa leikkii herraa vaikka todellisuudessa on kaukana heistä.Kyllä tiedämme taloudelliset lainalaisuudet ja siksi taistelemme nyt kuten 20 ja 40 kin vuotta sitten. Ei porvarien nuiva suhtautuminen duunaria kohtaan ole miksikään muuttunut niistä päivistä, ainakaan lievempään suuntaan joten siksi jäsenkirjat helottaa punasina yhä edelleenkin.Vielä me tarvittaessa osataan mellastaakin. Viime kevättalvella runsaslukuiset kusiruuttapartiomme pistivät järjestykseen lakkorikkureita ja muutama sai pieksennänkin ja vielä sen lisäksi tärpätillä sudittiin munat että jätkä juoksi horisonttiin. Oli se vaan huima näky että iso ihminen osaa mennä kovaa. Se pitäisi tehdä teidänkaltaisillekin talousexperteille ehdottomasti , vaikkei lakkoja olisikaan.
- miettiä
talkoo-taavetti kirjoitti:
Samaa mieltä RR.n kanssa ainakin minä olen ja pysyn kannassani mokomasta Kähärästä.Se on vain yksi Karjalan maan gulda kägönen joka on eksynyt pääkaupunkiin jossa leikkii herraa vaikka todellisuudessa on kaukana heistä.Kyllä tiedämme taloudelliset lainalaisuudet ja siksi taistelemme nyt kuten 20 ja 40 kin vuotta sitten. Ei porvarien nuiva suhtautuminen duunaria kohtaan ole miksikään muuttunut niistä päivistä, ainakaan lievempään suuntaan joten siksi jäsenkirjat helottaa punasina yhä edelleenkin.Vielä me tarvittaessa osataan mellastaakin. Viime kevättalvella runsaslukuiset kusiruuttapartiomme pistivät järjestykseen lakkorikkureita ja muutama sai pieksennänkin ja vielä sen lisäksi tärpätillä sudittiin munat että jätkä juoksi horisonttiin. Oli se vaan huima näky että iso ihminen osaa mennä kovaa. Se pitäisi tehdä teidänkaltaisillekin talousexperteille ehdottomasti , vaikkei lakkoja olisikaan.
Kenen varoilla eduskunnan virkamiehille nostettiin hiljattain 20% palkkoja. Miksi siellä ei ajatella, kuten eräs kähärä sanoo maksajaa.. Kyllä sitä rahaa riittää ja sitä riittää myös joukkoliikenteen hoitamiseen jos vaan niin halutaan, mukaanlukien oikean mittaiset työpäivät.
- kun sun pitäs
miettiä kirjoitti:
Kenen varoilla eduskunnan virkamiehille nostettiin hiljattain 20% palkkoja. Miksi siellä ei ajatella, kuten eräs kähärä sanoo maksajaa.. Kyllä sitä rahaa riittää ja sitä riittää myös joukkoliikenteen hoitamiseen jos vaan niin halutaan, mukaanlukien oikean mittaiset työpäivät.
pystyy puhumaan taimenista. Tyypillistä räpellystä puhua jostain virkamiesten palkannostosta, kun kokoluokat asioilla on ihan eri tasoa. Naiivius on kait ihan aikuisten oikeasti tavoiteltavaa, vai mitä?
- Oikeus ja Kohtuus
kun sun pitäs kirjoitti:
pystyy puhumaan taimenista. Tyypillistä räpellystä puhua jostain virkamiesten palkannostosta, kun kokoluokat asioilla on ihan eri tasoa. Naiivius on kait ihan aikuisten oikeasti tavoiteltavaa, vai mitä?
Paljon on paljon, kyllä näitä virkamiehiä ja kansanedustajia, poliitikkoja ja johtajia kumarrellaan, heillä maksellaan erorahoja, sitten saivarrellaan, että ei pienipalkkaisen kuljettajan työpäivää voi lyhentää ja työtahtia löysentää.
Missä vika kun ukot putoo ratin takaa?
Moni joutuu ennenaikaiselle eläkkeelle, kun päivät sikamaisen pitkät, moni ei saavuta edes eläkettä kun sattuma korjaa sadon.
En äänestä kokoomusta, enkä vihreitä, en myöskään Kepua, ne ovat kurjistaneet Pk-seudun kuljettajien olot, poliittisilla päätöksillään. - sitten pelastavat
Oikeus ja Kohtuus kirjoitti:
Paljon on paljon, kyllä näitä virkamiehiä ja kansanedustajia, poliitikkoja ja johtajia kumarrellaan, heillä maksellaan erorahoja, sitten saivarrellaan, että ei pienipalkkaisen kuljettajan työpäivää voi lyhentää ja työtahtia löysentää.
Missä vika kun ukot putoo ratin takaa?
Moni joutuu ennenaikaiselle eläkkeelle, kun päivät sikamaisen pitkät, moni ei saavuta edes eläkettä kun sattuma korjaa sadon.
En äänestä kokoomusta, enkä vihreitä, en myöskään Kepua, ne ovat kurjistaneet Pk-seudun kuljettajien olot, poliittisilla päätöksillään.sinut enneaikaiselta ratintakaa putoamiselta?
- Pelastakaa putoamast
sitten pelastavat kirjoitti:
sinut enneaikaiselta ratintakaa putoamiselta?
Vasemmistoliitto, skdl, perus-suomalaiset, joku näistä on duunarinkin puolella!
Kokkari ajaa vain työnantajan ja pääoman asiaa, surkuhupaisa on työntekijä, joka kannattaa porvareita, sehän kusee omiin housuihinsa, mutta kun ei ole kauhalla annettu jne... - Pruasniekka
Pelastakaa putoamast kirjoitti:
Vasemmistoliitto, skdl, perus-suomalaiset, joku näistä on duunarinkin puolella!
Kokkari ajaa vain työnantajan ja pääoman asiaa, surkuhupaisa on työntekijä, joka kannattaa porvareita, sehän kusee omiin housuihinsa, mutta kun ei ole kauhalla annettu jne...A hää o kaike lisäks viel Karjalast lähtösii ja vävykii o iha Persialahelt saakka tänne tult.
Pruasniekka kirjoitti:
A hää o kaike lisäks viel Karjalast lähtösii ja vävykii o iha Persialahelt saakka tänne tult.
Siul se ei sit olt mittää oikiaa asjaa olemas, kuha pittää naamaa vääntää, vaik ei oo kykyä. Hittook sie höpäjät jos siust ei oo minkää tekijäjäks, saati minkää puhujaks. Mie oon kuule ylpee juuristain, sil niihe avul tää suomi on rakennettu sellaseks, ku mitä se nyt on.
Pohjalaisetkii ois jo kuolt sukurutsauksen aiheuutammmii ongelmii, jos ei ois karjalaisii asutettu hei tykö. Älä sie ala vähäjärkinen selittämmää, ku siul ei oo kykyä siihe. Siul se tuo fobia tuottaa jatkuvii ongelmii, mut siihekii löytyy ratkasu tuolt mieleterveyden huollo puolelt. Oo sie vaa rohkee ja ota yhteyttä sellasee kallokutistajaa, kyl se siit helpottaa. Ja jos ei helpota ni vejä ranteet auki, ni tuska loppuu.- pruasniekka
AriKähärä kirjoitti:
Siul se ei sit olt mittää oikiaa asjaa olemas, kuha pittää naamaa vääntää, vaik ei oo kykyä. Hittook sie höpäjät jos siust ei oo minkää tekijäjäks, saati minkää puhujaks. Mie oon kuule ylpee juuristain, sil niihe avul tää suomi on rakennettu sellaseks, ku mitä se nyt on.
Pohjalaisetkii ois jo kuolt sukurutsauksen aiheuutammmii ongelmii, jos ei ois karjalaisii asutettu hei tykö. Älä sie ala vähäjärkinen selittämmää, ku siul ei oo kykyä siihe. Siul se tuo fobia tuottaa jatkuvii ongelmii, mut siihekii löytyy ratkasu tuolt mieleterveyden huollo puolelt. Oo sie vaa rohkee ja ota yhteyttä sellasee kallokutistajaa, kyl se siit helpottaa. Ja jos ei helpota ni vejä ranteet auki, ni tuska loppuu.Kuule elähä sie höpäjä ihe ku et mittää tiijä juuristais. Ei ne kummosii olt ko muilkaa.
Kovast sie kehut tietäväis rovujalostuksetkii ja väität teikäläiste heit avittaneet sukurutsaukselt. No kyl sää siin oikias olet jot siukii sukurutsaus saa uutta verta sielt Persialahelt mist se siu ahkera vävypoika o kotosii. Siut mie neuvosi menemää sill kallokutistajalle ja heittämä nuo kokomustuohut helvettii.
Jos sie oikee viel enempi haluat juuriais jalostaa nii koita mennä ite hevostallii ja kota jonku tamman kans... - vaik kui koitat
pruasniekka kirjoitti:
Kuule elähä sie höpäjä ihe ku et mittää tiijä juuristais. Ei ne kummosii olt ko muilkaa.
Kovast sie kehut tietäväis rovujalostuksetkii ja väität teikäläiste heit avittaneet sukurutsaukselt. No kyl sää siin oikias olet jot siukii sukurutsaus saa uutta verta sielt Persialahelt mist se siu ahkera vävypoika o kotosii. Siut mie neuvosi menemää sill kallokutistajalle ja heittämä nuo kokomustuohut helvettii.
Jos sie oikee viel enempi haluat juuriais jalostaa nii koita mennä ite hevostallii ja kota jonku tamman kans...et sie pruasniekka(?) itekkää ymmärrä, et älä ala säheltämmää niihe kans, jotka oikiast asjoist jottai tietää ja niist viel jottai ymärtääkii. Sie ku tunnut oleva noi umpiluine , ni jätä sie vaatuo miettimineniihe haltuu, joil on siihe oikiast kykyä ja maholliksuuksii.
- kelokalle
vaik kui koitat kirjoitti:
et sie pruasniekka(?) itekkää ymmärrä, et älä ala säheltämmää niihe kans, jotka oikiast asjoist jottai tietää ja niist viel jottai ymärtääkii. Sie ku tunnut oleva noi umpiluine , ni jätä sie vaatuo miettimineniihe haltuu, joil on siihe oikiast kykyä ja maholliksuuksii.
Luettuani teidän molempien kirjoituksia kehottasin myös sen toisen Karjalan käkösen, Kähärän,jonka suvunjalostus on jäänyt seuraavan sukupolven harteille, myöskin jättämään fundeeraamisen sellaisille joilla siihen on molempien korvien välissä riittävästi kapasiteettia.
- kehottaa
kelokalle kirjoitti:
Luettuani teidän molempien kirjoituksia kehottasin myös sen toisen Karjalan käkösen, Kähärän,jonka suvunjalostus on jäänyt seuraavan sukupolven harteille, myöskin jättämään fundeeraamisen sellaisille joilla siihen on molempien korvien välissä riittävästi kapasiteettia.
kellekkään mitään, sillä sä olet osoittanut olevasi silkka pelle. Ehkä sun työntutkintasi objekti olisi syytä suunnata vaikka pitsin nypläykseen, sillä bussialasta sä et ymmärrä mitään. Sä selkeästi osoitat olevasi pelkkä idiootti, ja luotaat juttusi fobioittesi kautta. Et edes itse huomaa tuota avointa huoruuttasi, jota harjoitat.
- kelokalle
kehottaa kirjoitti:
kellekkään mitään, sillä sä olet osoittanut olevasi silkka pelle. Ehkä sun työntutkintasi objekti olisi syytä suunnata vaikka pitsin nypläykseen, sillä bussialasta sä et ymmärrä mitään. Sä selkeästi osoitat olevasi pelkkä idiootti, ja luotaat juttusi fobioittesi kautta. Et edes itse huomaa tuota avointa huoruuttasi, jota harjoitat.
Saat sinä epäillä kykyjäni ihan rauhassa sillä totuus ei siitä miksikään muutu. Väitteeseesi etten tiedä bussialasta mitään esittäisin vastakysymyksen missä itse mahdoit bussialasta ottaa selvää vuonna 1970 minun ollessani silloisen Liikenne Oy.n palveluksessa? Mahtanitko olla edes leivän päälläkään edes kunnes vasta paljon myöhemmin ja sitä leipää sitten joku huora sitten joskus haukkasi ja seuraus kirjoittelee sitten täällä kaikenlaisia pöpejä meistä toisista.
Myönnän että ikää jo on mutta niin on kokemustakin karttunut. Linja-auto,-sekä työntutkinta-aloilla ollessa vuosikymmenten saatossa oppinut tunnistamaan kahelitkin jo naamaa näkemättä. Eikä isoa vahinkoa synny vaikka jää henkilökohtainen tapaaminen kokonaan. - näreet..
miettiä kirjoitti:
Kenen varoilla eduskunnan virkamiehille nostettiin hiljattain 20% palkkoja. Miksi siellä ei ajatella, kuten eräs kähärä sanoo maksajaa.. Kyllä sitä rahaa riittää ja sitä riittää myös joukkoliikenteen hoitamiseen jos vaan niin halutaan, mukaanlukien oikean mittaiset työpäivät.
Kilpailemisella saatu hyöty, jos sellaista kokonaisuudessa edes tulee ottaen huomioon joukkoliikenteen palvelutaso/yksityisautoilun lisääntyminen, valuu loppujen lopuksi kuntien loputtoman organisaation kautta ylimpien virkamiesten taskuihin ja siksi myös koko kuntaorganisaatio johtoa myöten pitää alkaa kilpailuttamaan. Tämä loputon kilpailuttaminen on alkanut sahata omaa oksaansa, eikä ole enää yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. TEHOKKUUS-KILPAILUTUS....oravanpyörä kaikessa suorittavassa työssä, mutta virkamies ja hallintokoneistossa ei minkäänlaisena ajaa loppujen lopuksi pöhöttyneeseen ylimpään organisaatioon, mikä nielee kaiken taloudellisen säästön itselleen mm ylisuurina palkkoina, työaikojen lipsumisella taukoineen ym..ym. Tämä on fakta joka koitetaan peittää korulausein päättäjien kaikkivoipaisuudesta ja loputtomasta välttämättömyydestä.
Vai ollaanko tässä "maan tavassa" samalla linjalla kuin vaalirahoituksessakin ties miten monet vuosikymmenet..? - tää kelopää
kelokalle kirjoitti:
Saat sinä epäillä kykyjäni ihan rauhassa sillä totuus ei siitä miksikään muutu. Väitteeseesi etten tiedä bussialasta mitään esittäisin vastakysymyksen missä itse mahdoit bussialasta ottaa selvää vuonna 1970 minun ollessani silloisen Liikenne Oy.n palveluksessa? Mahtanitko olla edes leivän päälläkään edes kunnes vasta paljon myöhemmin ja sitä leipää sitten joku huora sitten joskus haukkasi ja seuraus kirjoittelee sitten täällä kaikenlaisia pöpejä meistä toisista.
Myönnän että ikää jo on mutta niin on kokemustakin karttunut. Linja-auto,-sekä työntutkinta-aloilla ollessa vuosikymmenten saatossa oppinut tunnistamaan kahelitkin jo naamaa näkemättä. Eikä isoa vahinkoa synny vaikka jää henkilökohtainen tapaaminen kokonaan.on perussuomalainen saittihäirikkö, sillä tuo sanailu kuvastaa hyvin ko. ryhmän tapoja ja asenteita. Tämä sama mitättömyys on äänessä niin politiikka palstoilla, kuin täälläkin ja varmaan monella muullakin palstalla. Tyyppi joka ei ole päässyt edes liikenne oy.llä koeaikaa pidemmälle, selittää osaavansa kaiken.
- kelokalle
tää kelopää kirjoitti:
on perussuomalainen saittihäirikkö, sillä tuo sanailu kuvastaa hyvin ko. ryhmän tapoja ja asenteita. Tämä sama mitättömyys on äänessä niin politiikka palstoilla, kuin täälläkin ja varmaan monella muullakin palstalla. Tyyppi joka ei ole päässyt edes liikenne oy.llä koeaikaa pidemmälle, selittää osaavansa kaiken.
Huomiokyvyssäsi on todella pahoja puutteita,no onhan noita syntymävikoja aika paha korjata.
Perussuomalainen en ole ollut koskaan, Kähärä sensijaan on sieltä kertaaleen pois jo potkittukin. Liikenne Oy llä olin koeajan jälkeen vielä loppuun asti ja vähän aikaa sillä Metsälällä mikä jatkoi Liikenne Oy tä. Että pakko myöntää paljon osaavan vaikkei haluaisikaan. Ei ole puolueista potkittu . Vävyt ja miniätkin sentään ihan PERUS suomalaisia, siis täällä syntyneitä ja asuvia.En tarkoita puolueen jäseniä. - kuinka paljastat
kelokalle kirjoitti:
Huomiokyvyssäsi on todella pahoja puutteita,no onhan noita syntymävikoja aika paha korjata.
Perussuomalainen en ole ollut koskaan, Kähärä sensijaan on sieltä kertaaleen pois jo potkittukin. Liikenne Oy llä olin koeajan jälkeen vielä loppuun asti ja vähän aikaa sillä Metsälällä mikä jatkoi Liikenne Oy tä. Että pakko myöntää paljon osaavan vaikkei haluaisikaan. Ei ole puolueista potkittu . Vävyt ja miniätkin sentään ihan PERUS suomalaisia, siis täällä syntyneitä ja asuvia.En tarkoita puolueen jäseniä.itseäsi joka virkkeessä jonka kirjoitat! Jos et ole perusu, niin kuinka tiedät että onko Kähärä ollut koskaan persu, tai kuka tai mikä on hänen vävynsä alkuperä tai mahdollinen konteksi on, itse ko. henkilöön. Paljastat itseäsi kuin 3 pennin vosu, ja sitten kehtaat vielä väittää että et muka ole tai olet joku kellokalle. Vedä se kkellosi ja palaa maanpäälle, niin ehkä tuo elämä sullekkin aukeaa.
Sä olet selkeästi henkilökemia ongelmainen örvelö jolle ei ole eikä tule olemaan mitään kunnioitusta ei tällä palstalla, saati missään muuallakaan foorumilla. Katsos mies on mies ja siten tunnettava, ei mikään kelopää. - kelokalle
kuinka paljastat kirjoitti:
itseäsi joka virkkeessä jonka kirjoitat! Jos et ole perusu, niin kuinka tiedät että onko Kähärä ollut koskaan persu, tai kuka tai mikä on hänen vävynsä alkuperä tai mahdollinen konteksi on, itse ko. henkilöön. Paljastat itseäsi kuin 3 pennin vosu, ja sitten kehtaat vielä väittää että et muka ole tai olet joku kellokalle. Vedä se kkellosi ja palaa maanpäälle, niin ehkä tuo elämä sullekkin aukeaa.
Sä olet selkeästi henkilökemia ongelmainen örvelö jolle ei ole eikä tule olemaan mitään kunnioitusta ei tällä palstalla, saati missään muuallakaan foorumilla. Katsos mies on mies ja siten tunnettava, ei mikään kelopää.Persu en ole koskaan ollut enkä mene mutta tunnen toki sellaisia jotka siellä ovat ja kertoneet kuinkä lemppasivat Kiharaisen pellolle eikä liene enää kuin ajan kysymys kun Kokoomuksenkin ovi rävähtää ulospäin ja ukko lentää kengänkuva PERSUuksiissa.
Maan päällä olen tiukasti jalat maassa . Tarvittaessa voin kyllä käydä kelloa vetämässä vaimosikin luona jos sinusta siihen ei enää ole.
Kunnioitusta en myöskään ole täältä hakemassa, korkeintaan hillitsemässä jonkun karjalakäen liiallista kukkumista.
Kyllä se sen vävy on ihan tunnettu mukava kaveri. Katsos valopää, kyllä henkilöitä voi tuntea ja taustoja tietää kuulumatta samaan jengiin.
Mies on mies ja minkä minä sille voin jos kellosi ei enää seiso. - Partajugi
Tulkaahan Kihara ja Kelo kaljalle Helmigrilliin, niin teen sovinnon jos Koirakähärälle sopii, vai jatkaako riitaisana korvarengastyyppinä ?
- Anonyymi
Nykyään on kokoontuminen perjantaisin Pub Parisissa , Kontulan ostarilla.
Jugi sai porttikiellon Pikkulintuun nopeitten käsiensä takia tässä jo aikaa sitten.
Mutta Pub Parisissa tervetuloa. Minäkin Helsingissä käydessä siellä vierailen ja sama porukka meitä on vaikka sitä Kähärää ei ole näkynyt eikä ketään tissiposkea toisiakaan. Mutta kunnolla oltava kun tulette, ettei taas tule sitä porttikieltoa jo sinnekin kun Jugi ei malta pitää käsiään kurissa jos joku rupeaa hirnahtelemaam.
Karju Heinolasta - Anonyymi
Onkohan Ari Kähärä nyt mustasukkainen kun hänen Juhana lähti kaukoitään niitä hoitajia värväämään Satosen kanssa ja polvisuojat mukana ?
Parta-Jugi - Anonyymi
Polvisuojat varmaan oli mukana Juhanalla kun oli takavuosina matkoilla ja sauvakävelyä harrastamassa Antero Vartian kanssa.
Käde oli siitä silloin niin mustis että....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262726Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242042Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121548- 761309
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71218Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381176- 641026
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10944Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70891- 102877