Tjäreborgin oppaat

Gambiaan mennään

Voisiko joku kertoa minkälaisia Tjäreborgin oppaat tuolla Gambiassa on?

26

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gambiaaan matka käy

      samat naamat siellä näyttää olevan vuodesta toiseen. Kivoja oppaita ja asiantuntemusta riittää kun siellä ovat niin pitkään olleet.

    • Leenahannele

      Ihan ovat tavanomaisia.
      Suosittelen kyllä paikallista opasta Lamin Mamusannehia, joka on asiallinen, luotettava ja järjestää retket hyvin. Näkee paljon enemmän kuin jollain bussimatkalla. Lamin Sanneh löytyy netistä. Kannattaa laittaa viestiä ja kysyä, onko vapaana. Sitten vain suunnittelemaan. Paikalliset pitävät siitä, että käytetään paikallisia. Paikallisen oppaan He ovat myös paljon halvempia. Lamin puhuu hyvää englantia ja paikallisia.

      • Gambiaan mennään

        Kyllä meillä Tjäreborgin retket on ykkösenä, sen takia niiden oppaista kyselin. Suomeksi kun on niin kiva saada opastus.


      • Abaraka baake
        Gambiaan mennään kirjoitti:

        Kyllä meillä Tjäreborgin retket on ykkösenä, sen takia niiden oppaista kyselin. Suomeksi kun on niin kiva saada opastus.

        Joo, Tjäreborgin oppaat ovat tosi hyviä.
        - Moi, mä oon Mia ja mä en tiedä enkä uskalla viedä teitä oikein mihinkään.
        Mä kuljen konsernin sateenvarjo pystyssä edellä ja te voitte tulla ja piipertää laumana perässä. Mun ässät sihisee kivasti kun sönkkään typeryyksiä ja kerron epäfaktoja. Mä varoittelen kaikesta epätarkasti ja vien teidät turistimarkkinoille. En tiedä paikallisista tavoista, en tunne yhtään perhettä, en puhu mandingaa.
        Vien teidät synnytyssairaan, jossa voitte töllistellä naisia kuin eläintarhassa. En vie syrjäkylän kouluun, vaan kaupunki sellaiseen, jossa turistit ovat tehneet jo melkein tarpeeksi lahjoituksia. En tingi puolestanne ostotapahtumissa, enkä ikinä veisi paikallisten seassa lautalla Banjulista Barraan. Hintamme ovat mitä ovat ja pääasia on, että rahat menevät valkoisen miehen taskuun. Opastus toki saattaa olla myös ruotsiksi, mutta tuskin se haittaa. Siis kaikki rientäkää Tjären bussiin, ja kokekaa aito Gambia.


      • debbo fula
        Abaraka baake kirjoitti:

        Joo, Tjäreborgin oppaat ovat tosi hyviä.
        - Moi, mä oon Mia ja mä en tiedä enkä uskalla viedä teitä oikein mihinkään.
        Mä kuljen konsernin sateenvarjo pystyssä edellä ja te voitte tulla ja piipertää laumana perässä. Mun ässät sihisee kivasti kun sönkkään typeryyksiä ja kerron epäfaktoja. Mä varoittelen kaikesta epätarkasti ja vien teidät turistimarkkinoille. En tiedä paikallisista tavoista, en tunne yhtään perhettä, en puhu mandingaa.
        Vien teidät synnytyssairaan, jossa voitte töllistellä naisia kuin eläintarhassa. En vie syrjäkylän kouluun, vaan kaupunki sellaiseen, jossa turistit ovat tehneet jo melkein tarpeeksi lahjoituksia. En tingi puolestanne ostotapahtumissa, enkä ikinä veisi paikallisten seassa lautalla Banjulista Barraan. Hintamme ovat mitä ovat ja pääasia on, että rahat menevät valkoisen miehen taskuun. Opastus toki saattaa olla myös ruotsiksi, mutta tuskin se haittaa. Siis kaikki rientäkää Tjären bussiin, ja kokekaa aito Gambia.

        Yhdyn ylläolevaan. Vaikka saattaisitte kokea, että info menee oppaalta paremmin perille suomeksi kuin enkuksi, niin parempi kuitenkin yrittää sillä vähälläkin englannilla, koska silläkin tulee saamaan enemmän kuin tjären suomenkieliseltä palvelulta - tai kenties ruotsin.


      • H
        Abaraka baake kirjoitti:

        Joo, Tjäreborgin oppaat ovat tosi hyviä.
        - Moi, mä oon Mia ja mä en tiedä enkä uskalla viedä teitä oikein mihinkään.
        Mä kuljen konsernin sateenvarjo pystyssä edellä ja te voitte tulla ja piipertää laumana perässä. Mun ässät sihisee kivasti kun sönkkään typeryyksiä ja kerron epäfaktoja. Mä varoittelen kaikesta epätarkasti ja vien teidät turistimarkkinoille. En tiedä paikallisista tavoista, en tunne yhtään perhettä, en puhu mandingaa.
        Vien teidät synnytyssairaan, jossa voitte töllistellä naisia kuin eläintarhassa. En vie syrjäkylän kouluun, vaan kaupunki sellaiseen, jossa turistit ovat tehneet jo melkein tarpeeksi lahjoituksia. En tingi puolestanne ostotapahtumissa, enkä ikinä veisi paikallisten seassa lautalla Banjulista Barraan. Hintamme ovat mitä ovat ja pääasia on, että rahat menevät valkoisen miehen taskuun. Opastus toki saattaa olla myös ruotsiksi, mutta tuskin se haittaa. Siis kaikki rientäkää Tjären bussiin, ja kokekaa aito Gambia.

        Aika asiaton kirjoitus, törkeää mainita jonkun oppaan nimi tällä palstalla ja haukkua toinen pystyyn tuolla tavalla. Taisitpa kadehtia opasta, tuolla kun tuolla tavalla panettelet sitä julkisesti.


      • saajisaajing
        H kirjoitti:

        Aika asiaton kirjoitus, törkeää mainita jonkun oppaan nimi tällä palstalla ja haukkua toinen pystyyn tuolla tavalla. Taisitpa kadehtia opasta, tuolla kun tuolla tavalla panettelet sitä julkisesti.

        Joskus on hyvä tajuta sarkasmia. Kaikkien tjären oppaiden nimi on yleensä Mia, Pia tai muu hurritaustainen. Ketään ei varmaan parjattu henk.kohtaisesti. On tosiaan jotenkin kornia, että kun on nähnyt kohteessa uskomattomia asoita, niin paluumatkalla opas kertoi bussissa, että kohta näette lentokoneen lasketuvan kentälle. Siinähän sitä orjasaaren, slummilasten ja Serrekundan jälkeen katsottavaa.


      • sataviis
        Abaraka baake kirjoitti:

        Joo, Tjäreborgin oppaat ovat tosi hyviä.
        - Moi, mä oon Mia ja mä en tiedä enkä uskalla viedä teitä oikein mihinkään.
        Mä kuljen konsernin sateenvarjo pystyssä edellä ja te voitte tulla ja piipertää laumana perässä. Mun ässät sihisee kivasti kun sönkkään typeryyksiä ja kerron epäfaktoja. Mä varoittelen kaikesta epätarkasti ja vien teidät turistimarkkinoille. En tiedä paikallisista tavoista, en tunne yhtään perhettä, en puhu mandingaa.
        Vien teidät synnytyssairaan, jossa voitte töllistellä naisia kuin eläintarhassa. En vie syrjäkylän kouluun, vaan kaupunki sellaiseen, jossa turistit ovat tehneet jo melkein tarpeeksi lahjoituksia. En tingi puolestanne ostotapahtumissa, enkä ikinä veisi paikallisten seassa lautalla Banjulista Barraan. Hintamme ovat mitä ovat ja pääasia on, että rahat menevät valkoisen miehen taskuun. Opastus toki saattaa olla myös ruotsiksi, mutta tuskin se haittaa. Siis kaikki rientäkää Tjären bussiin, ja kokekaa aito Gambia.

        Kiitti tästä! Olin joskus 15 vuotta sitten Karibialla ja suomalainen miespuolinen opas varoitteli joka käänteessä lähtemästä hotellin aitojen ulkopuolelle! Onneksi en uskonut, vaan lähdin tutustumaan paikalliseen elämään. Opas oli vieläpä vihainen, jos erehty kyselemään liikaa ja liian vaikeita. Mutta oli hotellilla tosin suomalaisia, jotka eivät lähteneet hotellilta mihinkään, illat katselivat televisiosta Kauniita ja rohkeita. Päivät jumppas altaalla.


      • satakuussa
        sataviis kirjoitti:

        Kiitti tästä! Olin joskus 15 vuotta sitten Karibialla ja suomalainen miespuolinen opas varoitteli joka käänteessä lähtemästä hotellin aitojen ulkopuolelle! Onneksi en uskonut, vaan lähdin tutustumaan paikalliseen elämään. Opas oli vieläpä vihainen, jos erehty kyselemään liikaa ja liian vaikeita. Mutta oli hotellilla tosin suomalaisia, jotka eivät lähteneet hotellilta mihinkään, illat katselivat televisiosta Kauniita ja rohkeita. Päivät jumppas altaalla.

        Kiitos itsellesi, juuri näin. Lomalla viimeinkin...Suomituristii puristi sukka sandaalis. Mä vietän koko loman samas rantabaaris. Karhulippa suoraa, Vantaa kaut rantaa. Pakettimatka, puhalsin konees uimapatjoi...Onneks vaimo pakkas ruisleivät messii... Holidai, mikää ei oo kalliist pääst, kaikki menee, tuliaisiks pelkkä malaria. Kanalihal, pallit jääs vedän päälle valmari jos on palmui ja lukee isol Kanaria...Turistiluokasta kapteenille läpyläpy, kuka muka taputtaa sillo ku ollaan ländätty? En ui meres, koska turha lähtee allasbaarii pidemmälle kalaa..Valkoinen naamani kertoo etten oo täältä. Ja se näkyy kilometrien päästä, että oon tullut syväjäästä...Lomalla viimeinkin, voin ottaa iisimmin....


    • v.p-i

      Tämän hetkisistä Tjäreborgin oppaista en tiedä, mutta me kävimme retkillä myös suomalaisen Anun kanssa. Pienellä porukalla pystyy muokkaamaan mieleisiä retkiä, varsin varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa nimenomaan opastusta suomeksi. Hyvää matkaa!

      • Jouluksi menossa

        Juu...me myös käytetty Anua ja hyvä opas on. Tekee räätälöityjä retkiä ja ihan edullinen. SUOSITTELEN ANUA :-)


    • makoilalubamalu

      Joka haluaa retkelle Brikaman Craft marketiin ja lounaalle paikallisen perheen luo maaseudulle, ei kuitenkaan kauas, ja matkasi osuu helmikuun alkupuolelle 2013 niin laittakaa mailia [email protected]
      Olen mukana silloin ja retki on taatusti halvempi kuin matkatoimistojen järjestämä.

    • Olen ollet kahtena peräkkäisenä talvena Gambiassa. Ensimmaisenä vuonna kävin useammalla Tjäreborgin järjestämllä retkella. Joitakin suomenkielisiä retkiä, mutta jotkut retket joilla mukana ruotsinkielinen opas, jolloin opastus oli ruotsin ja englannin kielellä. Viime keväänä olin ainoastaa Anun järjesämillä retkillä joita voin suositella. Hän asuu suurimman osan vudesta Gambiassa ja on perehtynyt paikalliseen kulttuuriin todella hienosti. Opastus on sumen kielellä ja hän todllakin räätälöi retket asiakkaan haluamiin kohteisiin ja hintakin on edullisempi kuin Tjärebrgilla. Hänellä on myös paikallinen opas mukana ja kuljetus on mukavilla autoilla ja sopeutettu ryhmän kokoon. Voin suositella!

    • H&H

      Valitettavasti tänä talvena Anu ei ole Gambiassa, vaan Suomessa :( Eli hänestä ei nyt ole apua.. Lähdemme ensimmäistä kertaa perjantaina ja olemme sopineet paikallisen kanssa tapaavamme ja retkeilevämme :)

    • ollolollo

      Ihan ok-oppaat. Tosin infoon en suosittele osallistumaan. Erehdyin menemään sinne aamulla hotellilta lähtevällä kuljetuksella, mutta varsinaisen infon jälkeen oppaat jäävät vastailemaan ksysymyksiin, varauksiin jne. eli paluubussit lähtevät tuntien ja tuntien odottelun jälkeen takaisin. Eikä oppaat mitenkään vihjanneet, että apinapuisto olisi ollut about minuutin matkan päässä. Päädyin palamaan taksilla, joka olisi ollut paljon edullisempi, jos oppaat olisivat suositelleet ns. keltaisia paikallisten takseja. Pieniä asioita, mutta tuli tunne, että jos et ole varaamassa Tjären retkiä ym., niin painu v...uun. Mitään erityistä uutta tietoa maasta, tapahtumista jne. ei infossa ollut. Maassa ei tarvitse sen enempää Tjären kuin paikallistenkaan oppaita, kun lähes kaikki kävelymatkan/ lyhyen taksimatkan päässä.

    • valkoinen volof

      Suosittelen paikallisopasta, etenkin miehille, tarjoavat siskojaan auliisti pientä korvausta vastaan.

    • Gambia2013

      Moi,

      Palasin tänä aamuna Gambiasta. Täytyy sanoa, että Tjären kaksi opasta ovat tänä vuonna on kokemattomia aloittelijoita. Oppaan töitä ovat tehneet ehkä vuoden. Heidän kiireen, epätietoisuuden sekä stressin aistii hieman enemmän matkustanut. Retkillä asiat luetaan papereista ja heille auringon otto on tärkeämpää kuin retken vetäminen. Onneksi maasta löytyy luotettavua paikallisoppaita, joiden kanssa voi lähteä kauemmaksikin. Myös heidän kanssaan järjestelyt toimivat ja jos ei kaikki mene putkeen, niin sitten tehdään asiat african way.

    • Metusalami

      Itse olin ihan tyytyväinen Essin ja Joonatanin palveluihin. Olin yhdellä Tjären retkellä "arkipäivän Gambia" ja se oli ihan mielenkiintoinen, eikä siinä asioita paperista luettu. Tervetulotilaisuus oli ihan ok. Meillä se oli naapurihotellilla, että ei tarvinnu jäädä odotteleen. Paikallisten kanssa käytiin kahdella retkellä. Tjäreborgin netistä tulostettava esite Gambiasta oli tosi hyvä ja hyödyllinen, jos sen vaan viitti lukea.

      • teukku46

        19.1-13 palasin Gambiasta,3:lla retkellä mukana,vähä puheisia olivat oppaat.Etpä ollut sinäkään kauhean tyytyväinen,kun ainoastaan yhdelle retkelle lähdit ?????


    • Metusalami

      Ei se tyytyväisyys retkien määrästä ole kiinni.. Olimme jo etukäteen sopineet paikallisten kanssa retkistä ja ovathan ne halvempia ja joustavampia kuin matkatoimiston.. Mutta ihan tyytyväinen olin silti Tjärenkin retkeen. Mutta minäpä oonkin perus-tyytyväinen, enkä valita aina joka asiasta..

    • Villevai

      Minäkin olisin jos teen yhden puolipäiväretken joka maksaa 27 € ei sillä hinnalla paljoa voi odottaakaan.


      .

    • Metusalami

      1300dalasia on n.33€ :)
      Ei voi paljoa odottaa ei, mutta sanoin vaan olleeni tyytyväinen noin yleensäkin Tjäreborgin palveluihin yms. Tervetulotilaisuus oli ihan hyvä ja oppailta sain sen tiedon, minkä tarvitsin.
      Pidemmistä retkistä en sen paremmin tiedä, mutta onhan ne paljon kalliimpia kuin paikallisten vastaavat, joten siksi me käytimme paikallisia ja olimme niihinkin tyytyväisiä. Jos haluaa tyytyä vain matkatoimiston reissuihin, niin sitten on vaan tyytyminen niihin. Suosittelen silti mielummin paikallisia.

    • OpasJoonas

      Joonas oppaana, kaikkkea muuta kuin oppaaksi sopiva...piti itseään varmasti suurena johtajana, siellä edessä puhuessaan jalat haarallaan, antaessaan alaisilleen ohjeita, jotka olivat kaksi paikallista bussissa mukana.
      Menomatkalla kentältä hotelliin kehoitti vain tulemaan tervetulotilaisuuteen , siellä kuulema vastataan kysymyksiinne...Edes lämpötioja ei ei kertonut matkalla.
      En ymmärrä milläavuilla noin tympeä poika, on läpäissyt opaskurssin, eipä tainnut ymmärtää moni muukaan puheiden perusteella.
      Että se Joonaksesta,kaikesta huolimatta hyvää elämää hänelle, toivottavasti ymmärtää ettei enää hakeudu ainakaan oppaaksi-

    • Aurinkionen

      Hei
      Ocean Bayn edessä on afrisellin oppaita, joilta saa hyviä retkiä asiantuntevalla opastuksella ja edellisesti. Olimme 2 viikkoa opas Babun kanssa retkillä. Hyvin suunniteltuja ja meidän tarpeisiin räätälöityjä. Suosittelen.
      Valmiit matkatoimiston retket vievät rahankeruu paikasta toiseen. Kokeilimme ja olimme pettyneitä.

    • Ahneuspaistaasilmistä

      Tjäreborgin sekä muiden matkatoimistojen retkitarjonta todellakin säätelee maan retkitarjontaa sekä hintoja. Kun tjärellä nousee hinnat niin samalla nousevat paikallisten hinnat. On todellakin aina se jokin taho, joka määrittelee hinnat, maassa jossa kuukausipalkka on 20-100 euron välillä. Voisin kuvitella 20 eurolla ryhmäretkiä vaikka Senegaliin, ellei joku taho todellakin olisi siinä välissä tuomassa länsimaisia markkina-arvoja toiseen kulttuuriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe