Worksistä Open Officeen

2+18

Open Officessa on kuulemma ohjelma tietokantojen tekemistä varten. Mahtaako olla mahdollista mitenkään avata ja tallentaa tällä ohjelmalla Microsoft Works 9:llä tallennetuja tiedostoja? Kysymyksessä on noin 12 000 tietuetta sisältävä tiedosto äänilevyistäni. Niistä on tallennettu eri sarakkeisiin esim. esittäjän nimi, kappaleen nimi, julkaisuvuosi jne.

Worksin kanssa ei ole mitään ongelmia, mutta ole kuullut, että sen valmistaminen lakkautettaisiin tulevaisuudessa. Tällöin joudun levyluetteloni kanssa ongelmiin. Jos jollakin on jokin muu ratkaisuehdotus, se otetaan kiitollisena vastaan.

6

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v3trCYpWiN

      Worksin tiedostomuotoja ymmärretään huonosti muissa ohjelmissa. Helpointa on siirtää tiedot tekstinä, jossa tietokannan sarakkeet on erotettu toisistaan pilkulla, puolipisteellä tai tab-merkillä. Eli Worksilla tallennetaan taulukko tuossa muodossa ja Openoffice osaa lukea tuollaisen taulukon.

    • Ilmeisesti Worksin joidenkin tiedostomuotojen lukemiseen on olemassa ohjelmakirjasto, jota esim. GO-OO käyttänee.

      http://www.go-oo.org/discover/#ms-works-import

      Tuossa on ihan monikossa, että Worksin tiedostoja, mutta epäilen noita tietokantatiedostoja, että ehkä ne eivät kuulu joukkoon? Niin kauan siitä, kun Worksiä olen viimeksi käpistellyt, etten muista, millä siinä saa tietokantaa siirrettyä toiseen muotoon (jos millään). Tuossa ensimmäisen vastaajan viestissä olisi varmaan yksi toimiva keino.

      Jaa ...

      http://support.microsoft.com/kb/884182

      Tuossa taas väitetään, että Works osaa tallentaa dBase-muotoon, jota Calc osaa lukea:

      http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Getting_Started/File_formats

      Tässä vaiheessa, jos ei ole mitään muuta syytä kuin pelko Worksin tuen ehkä tulevasta loppumisesta, niin suosittelisin jatkamaan toimintaa Worksillä, mutta tekemään ylimääräiset tallennukset dBase ja txt-muotoihin ja kokeilemaan GO-OO:lla, mitä saa näkyviin. Jos GO-OO ei saa auki, niin tuskin perus-OOO tekee sitä sen kummemin. Kummassakin näyttää olevan 3.2.1 -versio suomeksi ladattavissa (ainakin kielipakettina).

      Niin sitten jos joskus ehkä tulee se oikea tarve siirtää, niin onpahan asia tiedossa. Nimittäin toimivaa järjestelmää ei kannattane alkaa siirtämään turhaan. Lomakkeet, näkymät yms. käyttöä helpottavat piirteet ovat kuitenkin ehkä vaikeasti siirtyviä, vaikka itse aineisto siirtyisikin.

    • 2+18

      Kiitos kummallekin vastaajalle. Asensin Open Officen ja kokeilin tekstimuodossa tallennetun tiedoston avaamista. Se kävi ongelmitta, mutta taulukkonäkymää ei näemmä saa aikaiseksi. Parempi tuokin kuin ei mitään.

      Aion noudattaa toisen neuvojan ohjetta ja jatkaa uusien levyjen kirjaamista Works-taulukkoon, mutta pidän siitä ajan tasalla olevaa OO:ta varten tehtyä varmuuskopiota ajan tasalla sekä tietokoneella että USB-tikulla. Lisäksi minulla on vielä varmuuskopiot dvd:lläkin.

      Ongelma ajankohtaistuu, jos seuraavassa tietokoneessani ei olekaan Worksiä valmiiksi asennettuna eikä sitä saa kaupastakaan. Tosin epäilen, että jossakin päin maailmaa näitä Worksejä myydään aika kauan sen jälkeen, kun Microsoft on niiden tukemisen ja tekemisen lopettanut.

      Nykyisen kaksi kuukautta vanhan läppärini (Samsung R730) mukana ei tullut Worksiä levyllä, eikä tosin mitään muutakaan levyä, mutta huomasin juuri, että minulla on edellisen tietokoneeni mukana tullut Works 8.5 -levy tallessa. Vaikka sen onnistuisi asentamaan seuraavalle tietokoneelleni, ei liene takeita, että se osaa avata uudemmalla Works 9 -versiolla tallennettuja tiedostoja. Muistelen, että tallennettaessa vanhemmilla versioilla tehtyjä tiedostoja olen aina saanut varoituksen siitä, että jos tallennan uuteen muotoon, en välttämättä saa tiedostoa enää auki vanhemmalla versiolla.

      • Jaa sinulla vanha Worls 8.5. Tälle ei yhteensopivuuta luvata kuin Windows XP:lle joten sen käyttö loppuu kun Windows XP:n elinkaari loppuu, eli 2014 huhtikuussa.


      • Ja en muuten missään nimessä suosittele tiedon kirjaamista Worksiin vaan rakenna se tietokanta uusiksi siihen OpenOfficeen ja jatka siihen. Works on jo käytännössä kuollut ja nyt on siirtymävaihe siitä pois.


    • Works on jo lakkautettu. Jos on uusin versio niin se varmaan toimii Windows 7:lla vielä, ja jos on Windows 7:n normiversio eikä lelumallia niin sen saisi toimimaan varmaan vuoden 2019 lopulle maksimissaan. Kuluttajamalliwindowsilta loppuu 2014 lopulla. Worksin tietoturvapäivitykset lakkaa kuitenkin jo kolmen vuoden kuluttua, että sillä ei ainakaan vieraita tiedostoja voi avata vaikka vanhat systeemit saisi pyörimään. Windows 7:n elinkaaren viimeiset 2v on lähinnä siirtymistä Windows 9:n.

      Tietysti, mitään järkeä siinä venyttämisessä ei ole koska koko ohjelma on jo lopetettu että pitäisi alkaa kehittää ratkaisua miten saisi siirrettyä tiedot nykypäivään. Eli OpenOffice vaan koneelle, ja alkaa selvittämään. Ehkä Worksista saisi datan ulos CSV muodossa ja OpenOfficeen sisään tai jotain vastaavaa siirtämistä jonkun välimuodon kautta, tai sitten hankkii ohjelman mikä muuttaa tai vaikka tarvittaessa selvittää miten sellaisen voisi ohjelmoida.

      Aikaa nyt on vielä mutta Works on jo lopetettu ja hommat menee hankalaksi tulevaisuudessa. Muutaman vuoden kuluttua koko ohjelmaa ei enää edes muisteta eikä sille ole ehkä saatavana mitään ohjelmia mikä auttaisi siirtämään tiedon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe