Kiitos ja anteeksi

Mumetsu Kai

4 lastenlasta ja yksi lapsi viettivät 6 viikkoa lomaa luonani, koska tuloni ovat pienet ja kuitenkin 5 lapsen ruokkiminen, vaatettaminen pyykkäys jne on aikamoinen rasite taloudellisesti ja poikani vaimoineen antoi usean pyytämisen jälkeen yht. 290€ joista 120 meni vaatteisiin, kenkiin uimapukuihin jne. 'en omasta mielestäni pidä sitä miternkään suurena korvauksena.
Poikani koti on siivoton ja tämä ei ole vain minun mielipiteeni, uusi miniäni jonka olen tavannut 4 kertaa käyttää kaiken ajan ex-miniän haukkumiseen.
6 viikkoa on pitkä aika 4-12 vuotiaille lapsille olla erossa vanhemmistaan ja tämän minäni tytär on ollut hyvin vähän tekemisissä kanssani aikaisemmin niin että olen hänelle aika vieras henkilö.
Kun vanhemmat tulivat sitten noutamaan lapsiaan loman jälkeen, he olettivat kai minun jatkavan kaitsemista ja kun sanoin ettei nyt 8 ja 4 vuotias vielä osaa itse laittaa vuoteitaan ja ottaa iltapalaa, niin nämä "vanhemmat" häipyvät tupakille.
aamulla tämä miniä nousi viimeisenä ylös ja käveli suoraan keitiöön tekemään aamupalaa siis itselleen lapset sai odottaa vieressä, kun vanhimmainen yritti ottaa leipää niin sormella viitattiin että mene pois siitä. ei voi mitään että kiehahti.
No sain kuitenkin kauniin Kiitoskirjeen
Näin se menee.

Hei XXXXX
Kiitos että tytöt sai olla täällä kesälomaa viettämässä. Kiitos että olet ostanut heille, vaatteita, kenkiä, ruokaa ja pesuaineita, ja kaikesta muusta myös kiitos, mitä olet heille laittanut mitä en vielä tiedä.
Kiitos myös siitä, että olet joka päivä huutanut milloin mistäkin. Olet valaissut paljon, ja tehnyt selväksi, mikä minä olen ja myös mikä sinä olet.
Anteeksi etten ole sellainen miniä kun toivot!
Anteeksi ettei ollut rahaa laittaa enempää!
Anteeksi että joku sotki pöytäsi en vain tiedä kuka!
anteeksi että asuntomme on täynnä tavaraa! Anteeksi mitä olen sanonut AASTA, ei olisi todellakaan pitänyt! anteeksi että olen loukannut sinua! Anteeksi, että olen haukkunut Exää! Kiitos!!! että olet loukannut minua, minun äitiä ja tytärtä!
Kiitos yösijasta ja Anteeksi että olemme tiskanneet ja luutunneet täällä! kiitos myös siitä ettet löytänyt mitään positiivista minusta!
Kiitos että olemme saaneet olla lomalla kun tytöt oli täällä!
Jos jotain jäi sanomatta niin kiitos ja anteeksi myös niistä asioista

T Kirsi

135

13164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä tässä ja nyt

      Jaa, noh, sellainen kesä sinulla sitten, mutta sehän on kaikki ollutta ja mennyttä, ei tätä päivää. Nythän kaikki on kuitenkin hyvin?! Siis nyt, ja nyt, ja nyt..

    • ei mene läpi

      ..ja miksi otit kuudeksi viikoksi lapset hoitoosi?! Eikä kukaan äiti tai isä jätä koko oman loman ajaksi lapsia hoitoon.

      • mumetsu Kai

        Olisipa kaikki noin yksinkertaista. On olemassa ihmisiä jotka näin tekevät jopa niin että lupaavat tulla hakemaan aikaisemmin.
        Välimatka kun on yli 1000km niin ei lapsia ihan tosta noin vaan takaisin kotiinkaan palauteta.
        Silti lasten hyvinvointi on kuitenkin tärkeintä.
        Elä tässä ja nyt, niinhän se menee on vain paha mieli siitä kun nämä vanhemmat ei oikeasti kiitoksen sanaa sanoneet. Tämä miniä on nyt ottanut itselleen suuren vastuun ja työurakan, kun tuli 4 lapselle äidin rooliin, siinä myös hänen tähän asti ainokaisena ollut tyttö joutuu aika suuren muutoksen kokemaan kun joutui luopumaan omasta huoneestaan jne. Nyt 7 henkinen perhe asuu 3h keittiötä, kumpikin työttömänä. Huoli lapsista on suuri, mutta jos eläisinkin tässä ja nyt ja uskoisin että tämän nuoren parin rakkaus nyt on kaiken kestävää ja jokaiselle perheen jäsenelle riittävää. Jos tämä on provo niin minulla onkin sitten mahtavan sairas mielikuvitus. Totuus on usein tarinaa ihmeellisempi


      • Anoppi ja mummu minä
        mumetsu Kai kirjoitti:

        Olisipa kaikki noin yksinkertaista. On olemassa ihmisiä jotka näin tekevät jopa niin että lupaavat tulla hakemaan aikaisemmin.
        Välimatka kun on yli 1000km niin ei lapsia ihan tosta noin vaan takaisin kotiinkaan palauteta.
        Silti lasten hyvinvointi on kuitenkin tärkeintä.
        Elä tässä ja nyt, niinhän se menee on vain paha mieli siitä kun nämä vanhemmat ei oikeasti kiitoksen sanaa sanoneet. Tämä miniä on nyt ottanut itselleen suuren vastuun ja työurakan, kun tuli 4 lapselle äidin rooliin, siinä myös hänen tähän asti ainokaisena ollut tyttö joutuu aika suuren muutoksen kokemaan kun joutui luopumaan omasta huoneestaan jne. Nyt 7 henkinen perhe asuu 3h keittiötä, kumpikin työttömänä. Huoli lapsista on suuri, mutta jos eläisinkin tässä ja nyt ja uskoisin että tämän nuoren parin rakkaus nyt on kaiken kestävää ja jokaiselle perheen jäsenelle riittävää. Jos tämä on provo niin minulla onkin sitten mahtavan sairas mielikuvitus. Totuus on usein tarinaa ihmeellisempi

        Tuntuu aika vaikealta koko tilanne.
        Selität hieman miniänkin ongelmaa, joten ymmärrystä sinulla on hänen ikävälle käytökselleen.
        Tilanne on nyt takanapäin, ja ehkä siitä voisi ottaa sen opin, että kaikkia lapsia ei tule ottaa lomailemaan yhtä aikaa.
        Sinä väsyt ja lapset ihmettelevät, missä heidän paikkansa loppujen lopuksi on. Uusi lapsenlapsi pelkää, ettei löydä paikkaansa tässä tilanteessa. Hänellä on ehkä ollut kaikkein vaikeinta.

        Miniäsi ei ymmärrä, että sinä ole yhtä sukupolvea vanhempi. Olen huomannut, että ikä ei näy tämän päivän ihmisissä.
        Aikaisempina vuosikymmeninä nuoret pitivät jo viiskymppisiä vanhuksina, nyt vielä seitsemänkymppisetkin ovat heidän mielikuvissaan eläkeläisiä ja senioreita, joilla ei vanhuuden vaivoja ole. Heiltä odotetaan samaa joustavuutta kuin lastenlasten vanhemmilta.
        On myös annettu se harhaanjohtava kuvitelma, että nykypäivän eläkeläiset ovat varakkaita ja hyvin toimeentulevia, joilla kyllä on varaa kustantaa lapsenlasten loma-ajat. Suurin osa eläkeläisistä kuitenkin elää n. 1 000 euron eläkkeellä - verot, josta sitten maksavat kaiken elämisensä ilman mitään tukia tai avustuksia. Sillä summalla lastenlasten vanhemmat tuskin tekisivät päivätyötä palkkalaisina.

        Koeta ymmärtää heitä ihan lasten vuoksi. Niinhän se vanha sananlaskukin sanoo, että kiittämättömyys on maailman palkka. Kun kiitosta ei tuota paremmin kuulu, on mukava muistaa se toinenkin sananlasku: Kissa kiitoksella elää!
        Ymmärrän pahan mielesi. Toivon kuitenkin, että jaksat ajatella, että lapset olivat tilanteeseen syyttömät. Siksi heidän asemansa tulisi olla tässäkin tilanteessa etusijalla.


      • UMBERLA
        Anoppi ja mummu minä kirjoitti:

        Tuntuu aika vaikealta koko tilanne.
        Selität hieman miniänkin ongelmaa, joten ymmärrystä sinulla on hänen ikävälle käytökselleen.
        Tilanne on nyt takanapäin, ja ehkä siitä voisi ottaa sen opin, että kaikkia lapsia ei tule ottaa lomailemaan yhtä aikaa.
        Sinä väsyt ja lapset ihmettelevät, missä heidän paikkansa loppujen lopuksi on. Uusi lapsenlapsi pelkää, ettei löydä paikkaansa tässä tilanteessa. Hänellä on ehkä ollut kaikkein vaikeinta.

        Miniäsi ei ymmärrä, että sinä ole yhtä sukupolvea vanhempi. Olen huomannut, että ikä ei näy tämän päivän ihmisissä.
        Aikaisempina vuosikymmeninä nuoret pitivät jo viiskymppisiä vanhuksina, nyt vielä seitsemänkymppisetkin ovat heidän mielikuvissaan eläkeläisiä ja senioreita, joilla ei vanhuuden vaivoja ole. Heiltä odotetaan samaa joustavuutta kuin lastenlasten vanhemmilta.
        On myös annettu se harhaanjohtava kuvitelma, että nykypäivän eläkeläiset ovat varakkaita ja hyvin toimeentulevia, joilla kyllä on varaa kustantaa lapsenlasten loma-ajat. Suurin osa eläkeläisistä kuitenkin elää n. 1 000 euron eläkkeellä - verot, josta sitten maksavat kaiken elämisensä ilman mitään tukia tai avustuksia. Sillä summalla lastenlasten vanhemmat tuskin tekisivät päivätyötä palkkalaisina.

        Koeta ymmärtää heitä ihan lasten vuoksi. Niinhän se vanha sananlaskukin sanoo, että kiittämättömyys on maailman palkka. Kun kiitosta ei tuota paremmin kuulu, on mukava muistaa se toinenkin sananlasku: Kissa kiitoksella elää!
        Ymmärrän pahan mielesi. Toivon kuitenkin, että jaksat ajatella, että lapset olivat tilanteeseen syyttömät. Siksi heidän asemansa tulisi olla tässäkin tilanteessa etusijalla.

        lisätä vielä yhden sananlaskun: Yksi äiti elättää 12 lasta, mutta 12 lasta ei elätä yhtä äitiä. Surullista mutta totta.


    • raisa-mummi

      No vaikka olisit laittanut pelkkään ruokaan tuon 290 euroa , niin 6 vkoa x 7 pvää on =42 kerrottuna 5 lapsella , olisi 210 , eli noin euro per lapsi ... / pvässä

      Jätä omaan arvoonsa , jos nautit lapsista , se muisto heille jää koko loppuiäksi : )
      Parhaasi teit , kiitä itsesi siitä .

      • .

        et taida tietää mitään pienillä tuloilla elämisestä.

        Suomessa saisi ottaa suvaitsevaisuus kuukauden, jolloin kukaan ei saisi käyttää elämiseensä yli 10 €/päivä.

        Taitaisi netti palstoilla taitaisi tulla hiljaista kun turhat huutelijat miettisivät hetken.


      • Hemuli45

        "Jätä omaan arvoonsa , jos nautit lapsista , se muisto heille jää koko loppuiäksi : ) "

        Jätä omaan arvoonsa ??? Jos rahat on loppu, ei siinä paljon lapsia ruokita, vaikka kuinka olisi hyvää tahtoa. Kaamea tilanne.


    • elämä opettaa

      Ihmetyttää, miksi hoidit lapsia, jos se ei kuitenkaan olisi sinulle sopinut?! Jos tunnet, että sinua on käytetty hyväksi, niin aina on ihmisiä, jotka käyttävät hyväksi, jos heidän annetaan se tehdä.

      Ei kaunan kantaminen, vihan kylväminen ja selän takana vinkuminen mitään auta. Ala pitää puoliasi sillä hetkellä, kun siihen on tarvetta. Turha nurista jälkikäteen..

      • .

        "Olisipa kaikki noin yksinkertaista. On olemassa ihmisiä jotka näin tekevät jopa niin että lupaavat tulla hakemaan aikaisemmin.
        Välimatka kun on yli 1000km niin ei lapsia ihan tosta noin vaan takaisin kotiinkaan palauteta. "


      • Matkustavaiset
        . kirjoitti:

        "Olisipa kaikki noin yksinkertaista. On olemassa ihmisiä jotka näin tekevät jopa niin että lupaavat tulla hakemaan aikaisemmin.
        Välimatka kun on yli 1000km niin ei lapsia ihan tosta noin vaan takaisin kotiinkaan palauteta. "

        Aika pitkät matkat nykyisin on mummuloihin. Tuo 1000 km mainitaan usein näillä palstoilla.


      • matka mummolaan
        Matkustavaiset kirjoitti:

        Aika pitkät matkat nykyisin on mummuloihin. Tuo 1000 km mainitaan usein näillä palstoilla.

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......


      • ...
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        Jaha, ja siellä yksi pirttihirmu anoppi valittaa, kun miniä on niin hirveä ihminen. Ehkäpä miniällä on syytä antaa lasten olla tapaamatta sinua. Poikasi on varmaan samaa mieltä miniän kanssa, vaikka ei sitä uskalla sinulle sanoa.


      • '
        ... kirjoitti:

        Jaha, ja siellä yksi pirttihirmu anoppi valittaa, kun miniä on niin hirveä ihminen. Ehkäpä miniällä on syytä antaa lasten olla tapaamatta sinua. Poikasi on varmaan samaa mieltä miniän kanssa, vaikka ei sitä uskalla sinulle sanoa.

        tuonne > anoppi appi foorumille, tämä on Isovanhempien KESKEISILLE jutuille.


      • hddh

        Näiltäkin sivuilta on saatu lukea kuinka yli 70v liikuntarajoitteiselle tuodaan vauva hoitoon "muutamaksi tunniksi" = koko viikonlopun yli. Että kyllä niitä röyhkeitä ihmisiä riittää, mutta vaikea hyväntahtoisen vanhuksen on tehdä mitään radikaalia kun kyse on kumminkin omista sukulaisista.


      • novoisunprkle
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        tahdottomia lepsuja naisten edessä.. ja naisilta on kateissa kohtuullisuus.


      • mummi -47
        ... kirjoitti:

        Jaha, ja siellä yksi pirttihirmu anoppi valittaa, kun miniä on niin hirveä ihminen. Ehkäpä miniällä on syytä antaa lasten olla tapaamatta sinua. Poikasi on varmaan samaa mieltä miniän kanssa, vaikka ei sitä uskalla sinulle sanoa.

        tiedätkös kun joka viikonloppu piti poikani lähteä satoja km miniän kotiin ja meille tulivat 2 kertaa vuodenaikana.Asuivat meidän asunnossa ilman vuokraa ja miniän kotiin piti kaikki ruuatkin ostaa kun siellä meni kaikki rahat alkoon ja olivat työttömiä.Laitoimme kädet ristiin kun nuorillemme tuli ero 13 aviovuoden jälkeen ja ralli pojalta loppui.Nyt on pojalla hyvää tietä oma asunto maksussa ja oikein kiva tyttöystävä joka itsestään huolehtii ja ennenkaikkea hänen vanhempansa tulevat itse toimeen,eivät ruinaa nuorilta rahaa.Lapsia ei saa viedä ilman ruoka kustannuksia mummolaan pitkäksi aikaa.ajatelkaa nuoret miksi se teidän elatusvelvollisuus kuuluu isovanhemmille.Rakkautta lapsenne tarvitsevat ja sitä saa mummeilta ja papoilta alkää vaatiko muuta.He ovat jo omansa kasvattaneet.


      • kaikkea kummaa
        hddh kirjoitti:

        Näiltäkin sivuilta on saatu lukea kuinka yli 70v liikuntarajoitteiselle tuodaan vauva hoitoon "muutamaksi tunniksi" = koko viikonlopun yli. Että kyllä niitä röyhkeitä ihmisiä riittää, mutta vaikea hyväntahtoisen vanhuksen on tehdä mitään radikaalia kun kyse on kumminkin omista sukulaisista.

        Siis todellakin sitä voi sanoa että se ei vaan käy ja ei jaksa.
        Aloittajasta ajattelen, että outoa kun on yleensä luvannut lapsikatraan luokseen pitkäksi aikaa, jos ei kerran varaa ole - pelisäännöt olisi pitänyt sopia etukäteen jos kerran ylläpito ei kuulunut sopimukseen. Ei olisi tullut näitä hankaluuksia. Eikä todellakaan ole normaalia noin pitkiksi ajoiksi lapsia mihinkään sysätä - eikä edes ottaa vastaan.


      • kasvu
        novoisunprkle kirjoitti:

        tahdottomia lepsuja naisten edessä.. ja naisilta on kateissa kohtuullisuus.

        niin on,mutta minkäs mahtaa kun vaativat vaikka mitä ja jos ei toteudu kaikki on miehen syytä.Miten äidit olette tyttärenne kasvattaneet.Onkos niillä ollut isää ollenkaan?


      • Marutzia
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        Minun anoppini asuu n. 40 km:n päässä meistä (mieheni, hänen poikansa siis minä ja kolme lastamme) ja käy todella harvoin meillä, haluaisin hänen käyvän katsomassa lapsenlapsiaan, mutta hänen toinen poikansa asuu samalla paikkakunnalla n.5km:n hänen kotoaan ja siellä hän käy monta kertaa viikossa. Tekee sen myös meille tiettäväksi ja syyksi sanoo että he asuvat lähempänä ja hänen on mukavempi sinne mennä. minun vanhempani asuvat( nyt vain isäni koska äiti kuoli yllättäen 4 vuotta sitten) melko lähellä meitä (n.4km) he kävivät usein ja olivat lastenlasten elämässä josta anoppini on vieläkin erittäin katkera, kun lapset ovat kiintyneempiä enemmän minun isääni kuin häneen. antaisin mielelläni lapsia hoitoon ja hän saisi tulla meille, mutta häntä eivät meidän lapset kiinnosta. Hänhän se siinä häviää mutta meidän syyhän se on. Olen asiasta usein pahalla mielellä, koska mielestäni meidän lapsemme eivät ole yhtään huonompia kuin toisen pojan lapsi. olkaa mummut iloisia lapsenlapsistamme. En kuitenkaan hoidata lapsiani hänellä tai omalla isälläni montaa viikkoa tai joka päivä vaan haluaisin että he olisivat elämässämme mukana tuomassa lasten elämään rikkautta(henkistä ei maallista). Toinen poika hoidattaa lapsensa todella usein anopillani mutta jos me pyydämme hän tulee todella pitkin hampain ja muistuttaa että hänellä on pitkä matka meille.


      • tosikovilla
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        Oletkos nyt ihan varma että toi on SUN miniäsi, kun mullakin ihan samanlaista.


      • miniä 2x
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        Olen kyllä kuulut monen kaverini suusta että anopilla ei juuri ole asiaa kylään. Kysynkin miksi? Vastaus on yleensä ollut että, puuttuu liikaa pojan elämään ja perheeseen jne. Siinä vaiheessa olisi JOKAISEN MINIÄN muistettava kun valittaa että, mikä onni on kun lapsilla on isovanhemmat ja he tapaavat niitä ja mikä helpotus se on parisuhteelle jos lapset SAAVAT olla mummolassa tai pappalassa yhdenkin yön. Itse olen sitä mieltä että, vaikka anoppi olisi kuin kauhea niin toimeen on tultava ja aina on tervetullut sinne missä on anopinkin omalapsi. Anopin ja miniän on kuitenkin anettava tilaa toisilleen kun samaa miestähän ne kummatkin rakastaa :) Itselläni on ex-anoppi ja hänen kanssaan soittelemme säännöllisesti ja meidän uusio perhe on sinne tervetullut koska vaan ja nykyisen anopin kanssa otimme yhden kerran " pienen sanaharkan " ja vaikka emme toisillemme kovin usein soittelekkaan niin osaa hän ovesta tulla sisään ja lapset odottavat innolla häntä kylään.
        Itse en voisi kyllä edes kuvitella jättäväni lapsiani 6 viikoksi minnekkään. Isommat tytöt saavat lähteä mummin ja papan matkaa 2vko. jos isovanhemmat pyytää mukaan( kerran vuodessa kesälomalle ) ja pienemmillä riittää viikonloppu max. koska todellakin tiedän mitä viisi lasta vaatii ja kuinka suuri työ heissä on, en edes oleta että mummo tai pappa jaksaisi välttämättä päivää tai vuorokautta enemmän. Kiitos kuitenkin omille anopeilleni olemassa olosta vaikka joskus ajatukset meneekin ristiin.


      • pyhhh
        kasvu kirjoitti:

        niin on,mutta minkäs mahtaa kun vaativat vaikka mitä ja jos ei toteudu kaikki on miehen syytä.Miten äidit olette tyttärenne kasvattaneet.Onkos niillä ollut isää ollenkaan?

        ei se kuule siitä johdu onko ollut isää tai ei! toi on taas tollann sukupuoliroolitus- ajatusmaailma et äipät mäkättää ja iskät murisee.


      • Voi meitä mummoja
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        Herranjestas, sä puhut aivan kuin minä, ihan kuin mun minjäni olisi kyseessä! Kamala paikka kerrassaan ja välillä vituttaa niin että tukka lähtee, mutta tappelemaan ai kannata alkaa, pitää vaan koittaa olla laihassa sovussa että edes joskus niitä lapsenlapsia näkisi. Harmittaa vain että minun oma poikani on niin lässy ja tossun alla ettei sen vertaa pysty puoliaan pitämään että mummo saisi olla enemmän lapsenlapsensa kanssa.

        Hauskinta tässä on myös se, kun minjäni kysyi minulta että vaikka sulla on lapsenlapsi ***** enkös mä enää olekkaan sulle tärkeä?

        Huhheijaa..joskus tuo lapsellisuus ja itsekeskeisyys pöyristyttää!


      • leeni2
        kasvu kirjoitti:

        niin on,mutta minkäs mahtaa kun vaativat vaikka mitä ja jos ei toteudu kaikki on miehen syytä.Miten äidit olette tyttärenne kasvattaneet.Onkos niillä ollut isää ollenkaan?

        minun miniani tai poikani nainen vielä nuorikin. meillä on ollut iahn hyvöät välit mutta tytär kertoi että hän haluaisi katkaista välit sillai että poikani ei olisi missään tekemisissä kanssani, poika oli sanonut että ennemmin eroaa kun katkaisee suhteet äitiin. tämä alkoi riidasta tyttären kanssa puuttu siihen haukku kierjeen lähetti ja tosiaan nuoret naist oli niin tässä vittuuntuneita kun olen tiputtanut painoni alkanut ostaa muotivaatteita ,kummallakin niillä huono itsetunto niin minä elämäni kunnossa , hoikka ja kuullemma niin itteeni täynnä että alkoivat minulle ihan ehdottaa mielenterveystoimistoa, ,kiristämään lapsenlapsen tapaamisella, nyt tyttären kanssa sovittu niin ku aina niin minia pyyteli anteeksi ,sanoin antaa olla en muistele .mutta kyllä jotain jätti.


      • Viisasten kivi
        Marutzia kirjoitti:

        Minun anoppini asuu n. 40 km:n päässä meistä (mieheni, hänen poikansa siis minä ja kolme lastamme) ja käy todella harvoin meillä, haluaisin hänen käyvän katsomassa lapsenlapsiaan, mutta hänen toinen poikansa asuu samalla paikkakunnalla n.5km:n hänen kotoaan ja siellä hän käy monta kertaa viikossa. Tekee sen myös meille tiettäväksi ja syyksi sanoo että he asuvat lähempänä ja hänen on mukavempi sinne mennä. minun vanhempani asuvat( nyt vain isäni koska äiti kuoli yllättäen 4 vuotta sitten) melko lähellä meitä (n.4km) he kävivät usein ja olivat lastenlasten elämässä josta anoppini on vieläkin erittäin katkera, kun lapset ovat kiintyneempiä enemmän minun isääni kuin häneen. antaisin mielelläni lapsia hoitoon ja hän saisi tulla meille, mutta häntä eivät meidän lapset kiinnosta. Hänhän se siinä häviää mutta meidän syyhän se on. Olen asiasta usein pahalla mielellä, koska mielestäni meidän lapsemme eivät ole yhtään huonompia kuin toisen pojan lapsi. olkaa mummut iloisia lapsenlapsistamme. En kuitenkaan hoidata lapsiani hänellä tai omalla isälläni montaa viikkoa tai joka päivä vaan haluaisin että he olisivat elämässämme mukana tuomassa lasten elämään rikkautta(henkistä ei maallista). Toinen poika hoidattaa lapsensa todella usein anopillani mutta jos me pyydämme hän tulee todella pitkin hampain ja muistuttaa että hänellä on pitkä matka meille.

        Olet paremmassa asemassa kuin se toinen miniä, jos anoppi siellä juoksee monta kertaa viikossa.
        Mieluummin liian harvoin, iloitse!

        Lapset eivät välttämättä tarvitse isovanhempia koko ajan, koska eivät isovanhemmat ole mitään viisauden ja onnen tuojia, vaan ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät jaksa temppuilla lastenlasten kanssa, he väsyvät ja ärtyvät.
        Olen aina ihmetellyt, mitä rikkautta isovanhemmat lapsille tuovat. Miksi sitä rikkautta ei saa omilta vanhemmilta?

        Saattaa olla, että toisen perheen lapset kadehtivat serkkujaan, joiden ei joka viikko tarvitse pitää seuraa vanhoille viisaille isovanhemmille, vaan he saavat tehdä mitä haluavat omassa arjessaan.


      • Mies...
        matka mummolaan kirjoitti:

        Se matkan pituus kilometreissä ei ole ratkaiseva mummolaan vaan se, kumpi mummo siellä matkan päässä asuu.
        Itse asun muutaman kilometrin päässä poikani perheestä ja käyntikerrat ovat todella harvinaisia, puolin ja toisin.
        Miniäni vanhemmat asuvat parin sadan kilometrin päässä ja sinne mummolaan riennetään viikonloppuisin ja aina pidemmilläkin lomilla.

        Huvittavaa siinä on myös se, että miniäni äiti on sitä mieltä, että minun ei kannattaisi hänen sanassaan "tuollaista matkaa" kovin usein ajaa "tyhjän takia" !!!???? on siis kysymys minun pyynnöistäni saada käydä poikani perheen luona, miniältä on siis AINA oltava lupa, jotta voin siellä käydä. Poikani lupa ei riitä ja jos hän kutsuu käymään, miniä saa mielettömiä kohtauksia jotka saattaa kestää viikkoja, ellei häneltä ole erikseen lupaa kysytty.
        Miniäni vanhemmat taas voivat tulla vapaasti milloin vain, siihen ei tarvita poikani suostumusta.

        Poikani anoppi tietää tarkalleen kaikki nuo pyyntöni ja kerjäämiseni koska miniäni itkee kaikki vastoinkäymisensä äidilleen. Pahin vastoinkäyminen hänelle olne juuri minä joka ikävöin HÄNEN lapsiaan ja toisena tulee tietysti hänen miehensä, joka yrittää epätoivoisesti täyttää kaikki vaimonsa pienimmätkin oikut. Ja niitä riittää......

        Mikä ihme vanhoja naisia vaivaa?!? Miksi ette tule toimeen nuorempien naisten kanssa? Miksi miniää pitää aina haukkua?


    • 60-vuotias mummeli

      Hei kaikki !
      Itse hoidan 2,5 vuotiasta lastenlastani (äiti yksinhuoltaja) välillä viikonloput pe-su ja myönnän avoimesti, että olen hyvin väsynyt välillä. Minulla menee seuraava päivä ihan vaan lepäämiseen, kun lapsi on haettu pois. Toki ymmärrän lapsen äitiä, että hän on vilkkaan lapsensa kanssa 24/7 ja minä vain 2 vuorokautta.
      Onneksi mieheni on mukana hoitamassa ja käymmekin yhdessä leikkipuistossa, jäätelökioskilla tai muuten autoajelulla. Tai sitten oleskelemme pihamme hiekkalaatikollamme.

      Varmasti joku nyt tykkää, että minun pitäisi jaksaa tuo 2 vuorokautta, mutta me ihmiset olemme erilaisia ja minulle ainakin tuo aika on pitkä.
      Meillä ei ole muita lapsenlapsia ja haluan korostaa, että pikkuinen on meille hyvin rakas.

      Välillä tyttäreni tuo lapsensa, kun menee asioillensa, aamupäivällä meille, jolloin jäämme pihallemme. Sen jälkeen menemme sisälle syömään ja sitten onkin päiväunien aika. Päiväunien aikana tyttäreni saapuukin, jolloin me saamme rauhassa keskustella "aikuisten asioita". Tämä lyhyt hoito sopii minulle mainiosti ja siinä en väsy yhtään.

      AP: etkö sinä ollut väsynyt noin pitkästä hoitojaksosta ??

      Kommentteja äideiltä ja muilta mummeilta !!

      • pienen ja ison äiti

        Ilmeisesti et hoida lasta vasten tahtoasi, vaan otat hänet aina mielihyvin hoitoosi? Tietenkin tuon ikäisen kanssa väsyy kuka vain. Kaikkeen tekemiseen liittyy omat puolensa. Väsymys on onneksi voitettavissa, jos on joskus mahdollisuus lepäämiseen ja voimien palauttamiseen. Sinä onneksi annat tyttärellesi voimia jaksaa arjet lapsen kanssa, kun suot mahdollisuuden palautumiseen. Olet ihana!

        Aika aikaansa kutakin, ja lapset kasvavat. Kolmevuotiaan ja sitä vanhemman lapsen kanssa on jo PALJON leppoisampaa olla, kun hän osaa itsekkin tehdä asioita, ja muutenkin on enemmänkin seurana kuin vain hoidettavana.


      • MUMMOX
        pienen ja ison äiti kirjoitti:

        Ilmeisesti et hoida lasta vasten tahtoasi, vaan otat hänet aina mielihyvin hoitoosi? Tietenkin tuon ikäisen kanssa väsyy kuka vain. Kaikkeen tekemiseen liittyy omat puolensa. Väsymys on onneksi voitettavissa, jos on joskus mahdollisuus lepäämiseen ja voimien palauttamiseen. Sinä onneksi annat tyttärellesi voimia jaksaa arjet lapsen kanssa, kun suot mahdollisuuden palautumiseen. Olet ihana!

        Aika aikaansa kutakin, ja lapset kasvavat. Kolmevuotiaan ja sitä vanhemman lapsen kanssa on jo PALJON leppoisampaa olla, kun hän osaa itsekkin tehdä asioita, ja muutenkin on enemmänkin seurana kuin vain hoidettavana.

        AIVAN TURHAA TAPPELUA! MINÄ OLEN HOITANUT VIISI VUOTTA LAPSEN LAPSIA, HEIDÄN ÄITINSÄ KUOLTUA!
        VOI LUOJA ÄLKÄÄ TAPELKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NAUTTIKAA LAPSISTA!!!!!OLKAA KIITOLLISIA ETTÄ LAPSILLA ON ISÄ, ÄITI JA VIELÄPÄ ISOVANHEMPI JOKA KANTAA KORTENSA KEKOON!! T.KOLMEN LAPSEN MUMMI!


      • 2 aikuisen äitee
        pienen ja ison äiti kirjoitti:

        Ilmeisesti et hoida lasta vasten tahtoasi, vaan otat hänet aina mielihyvin hoitoosi? Tietenkin tuon ikäisen kanssa väsyy kuka vain. Kaikkeen tekemiseen liittyy omat puolensa. Väsymys on onneksi voitettavissa, jos on joskus mahdollisuus lepäämiseen ja voimien palauttamiseen. Sinä onneksi annat tyttärellesi voimia jaksaa arjet lapsen kanssa, kun suot mahdollisuuden palautumiseen. Olet ihana!

        Aika aikaansa kutakin, ja lapset kasvavat. Kolmevuotiaan ja sitä vanhemman lapsen kanssa on jo PALJON leppoisampaa olla, kun hän osaa itsekkin tehdä asioita, ja muutenkin on enemmänkin seurana kuin vain hoidettavana.

        Ihmettelempä että lapset jätettiin noin pitkäksi aikaa hoitoon..ja vanhemmat työttöminä..olisit ottanu vain vanhimmat lapset hoitoosi ja ruokaa heille ja vanhemmat maksaa ne mitä lapset kuluttaa..ei tuo menny oikein...luvatiin hakee aikasemmin....oikein teit kun kysyit heiltä rahaa kustannusten peittämiseksi...omalle äidille en ikinä tekis noin ja aina itse olen paikalla ollu ja ruokien kans...ei eläkeläisellä riitä rahaa aikuisten lasten ja alst lasten elättämiseen..onneks minun poikani jo armeijan käyneet...ja tulevaisuus voi tuoda mummin osan...en pelkää sillä meillä asiat aina keskustellaan ei tuu yllätystä.poikani auttavat ja kunnioittavat ja rakastavat minua ,niikuin minäkin heitä aina.


      • mummi minäkin
        MUMMOX kirjoitti:

        AIVAN TURHAA TAPPELUA! MINÄ OLEN HOITANUT VIISI VUOTTA LAPSEN LAPSIA, HEIDÄN ÄITINSÄ KUOLTUA!
        VOI LUOJA ÄLKÄÄ TAPELKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NAUTTIKAA LAPSISTA!!!!!OLKAA KIITOLLISIA ETTÄ LAPSILLA ON ISÄ, ÄITI JA VIELÄPÄ ISOVANHEMPI JOKA KANTAA KORTENSA KEKOON!! T.KOLMEN LAPSEN MUMMI!

        tuosta viestistä huomaa, että olet aika väsynyt. Jossain vaiheessa vielä uuvut totaalisesti, sillä ei mummin tarvitse hoitaa lapsenlapsiaan koko aikaa..ei vaikka näiden äiti olisi kuollut!
        Mummillakin pitää olla oma elämä ja omat juttunsa. On tosi itsekästä lapselta vaatia isovanhempia katsomaan lasta noin paljon.


      • nauttimista?????
        MUMMOX kirjoitti:

        AIVAN TURHAA TAPPELUA! MINÄ OLEN HOITANUT VIISI VUOTTA LAPSEN LAPSIA, HEIDÄN ÄITINSÄ KUOLTUA!
        VOI LUOJA ÄLKÄÄ TAPELKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NAUTTIKAA LAPSISTA!!!!!OLKAA KIITOLLISIA ETTÄ LAPSILLA ON ISÄ, ÄITI JA VIELÄPÄ ISOVANHEMPI JOKA KANTAA KORTENSA KEKOON!! T.KOLMEN LAPSEN MUMMI!

        Mitä nauttimista niissä on? Käsitän nautinnolla ihan muita asioita.


      • Ota puheeksi

        Pe-illasta sunnuntaihin on kamalan pitkä aika hoitaa 2,5 -vuotiasta, joka ei ole oma lapsi. Se on paljon rankempaa kuin oman hoitaminen, koska vastuukin tuntuu suuremmalta. Varmaan sinusta tuntuu, ettet voi oikein lasta komentaakaan, että hän muistaisi mummola-käynnit vain pelkkänä autuutena.

        Minusta olisi oikein, jos sanoisit suoraan mielipiteesi tästä järjestelystä. Lapsi voisi olla teillä joko perjantai TAI lauantai-illan, jolloin äiti voisi valita, kumpana tekee omia juttujaan. Tai jos hän on kaksi yötä teillä, toisena päivänä hän olisi kuitenkin äitinsä kanssa. Ymmärrän, että äidillä menojalka saattaa vipattaa, mutta moni yksinhuoltaja elää niin, ettei lapsi pääse koskaan (!) yöhoitoon isovanhempiensa kanssa. Pidän siis hänen tilannettaan hyvin onnekkaana, siinäkin tapauksessa että lyhentäisit viikonloppuhoitoja omia voimavaroja vastaavaksi! Tämähän on kaikkien etu.


      • MUMMOX
        mummi minäkin kirjoitti:

        tuosta viestistä huomaa, että olet aika väsynyt. Jossain vaiheessa vielä uuvut totaalisesti, sillä ei mummin tarvitse hoitaa lapsenlapsiaan koko aikaa..ei vaikka näiden äiti olisi kuollut!
        Mummillakin pitää olla oma elämä ja omat juttunsa. On tosi itsekästä lapselta vaatia isovanhempia katsomaan lasta noin paljon.

        Mihin pistän lapset?? Pistänkö pihalle?...nyt mummo viettää loman, ottakaa lelut mukaan...............voi jumalan pyssyt ja puu kuulat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • tosotosi
        MUMMOX kirjoitti:

        AIVAN TURHAA TAPPELUA! MINÄ OLEN HOITANUT VIISI VUOTTA LAPSEN LAPSIA, HEIDÄN ÄITINSÄ KUOLTUA!
        VOI LUOJA ÄLKÄÄ TAPELKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NAUTTIKAA LAPSISTA!!!!!OLKAA KIITOLLISIA ETTÄ LAPSILLA ON ISÄ, ÄITI JA VIELÄPÄ ISOVANHEMPI JOKA KANTAA KORTENSA KEKOON!! T.KOLMEN LAPSEN MUMMI!

        Tästä asiastahan ei ollutkaan kysymys, jos jaksat ajatella.


      • Otanäistäselvää...

        "Meillä ei ole muita lapsenlapsia ja haluan korostaa, että pikkuinen on meille hyvin rakas.

        Välillä tyttäreni tuo lapsensa, kun menee asioillensa, aamupäivällä meille, jolloin jäämme pihallemme."

        Että ei ole muita lapsia kuin tuo 2,5 vuotias -jonka hoitaminen väsyttää- ja tytär kuitenkin tuo myös lapsensa -joka nukkuu vain päikkärit- hoitoon...?


      • osaan lukea
        Otanäistäselvää... kirjoitti:

        "Meillä ei ole muita lapsenlapsia ja haluan korostaa, että pikkuinen on meille hyvin rakas.

        Välillä tyttäreni tuo lapsensa, kun menee asioillensa, aamupäivällä meille, jolloin jäämme pihallemme."

        Että ei ole muita lapsia kuin tuo 2,5 vuotias -jonka hoitaminen väsyttää- ja tytär kuitenkin tuo myös lapsensa -joka nukkuu vain päikkärit- hoitoon...?

        En näe tuossa mitään ihmetteelmistä. Samasta lapsesta on kyse koko ajan.


      • asdff
        Otanäistäselvää... kirjoitti:

        "Meillä ei ole muita lapsenlapsia ja haluan korostaa, että pikkuinen on meille hyvin rakas.

        Välillä tyttäreni tuo lapsensa, kun menee asioillensa, aamupäivällä meille, jolloin jäämme pihallemme."

        Että ei ole muita lapsia kuin tuo 2,5 vuotias -jonka hoitaminen väsyttää- ja tytär kuitenkin tuo myös lapsensa -joka nukkuu vain päikkärit- hoitoon...?

        On olemassa kokopäiväistä viikonloppuhoitoa ja lyhyaikaista arkipäivähoitoa. Ymmärsitkö?


      • Eläkkeellä ollaan

        Vaikka pikkulapsen äitikin voi tuntea väsymystä, niin hänen on kovin vaikea käsittää, että edellisen polven ikäinen ihminen väsyy kahdessa päivässä. Terve ja hyväkuntoinen, tuskin edes eläkeiässä, kyllähän nyt luulisi jaksavan tuon veran!

        Mutta niin se vain on. Luojamme on ihan oikein päättänyt, että lastenhoito kuuluu naisen elämän kahdelle ensimmäiselle kolmannekselle ja lopun aikaa hänellä on oikeus lepoon ja rauhaan.
        Lapsenlapsi on silti rakas ja isovanhemmat tuntevat toisinaan jopa suurempaa hellyyttä kuin omiaan kohtaan aikanaan, mutta väsymys tulee silti.
        Turha mummojen on väittää, että hyvin jaksavat.
        Eivät jaksa.


    • YYYYYYYYYYYYYYYYY

      etkö ihan perhepiirissä olisi voinut hoitaa asiaa? Riidassa on kaksi osapuolta, ehkä sinäkin olisit jotain voinut toisin tehdä.

      • Asiassa kaksi puolta

        Tartun tuohon.
        Isän ja pojan välit kiristyivät tässä taannoin, kun poika ei pyynnöistä huolimatta - aikuinen mies - suostunut auttamaan kesämökin hommissa, vaikka vietti siellä perheineen koko lomansa.
        Minusta kysymyksessä ei ole riita, jos isän aivan asialliseen avunpyyntöön saa hirveät haukut ja huudot "minä olen lomalla, en pakkotyössä".
        Isä ei puhunut mitään enää, keräsi kamppeensa ja lähti kaupunkiin seuraavana aamuna.
        Riidasta ei voi puhua, koska vain toinen todellakin huusi kurkku suorana, toinen ei sanonut sanan sanaa.

        Haluan vain huomauttaa, että tilanne on edelleen sama. Loma on loppunut jo kuukausi sitten. Sanaakaan ei ole vaihdettu.
        Onko tässsä nyt kysymyksessä mielestäsi riita?


    • anoppi itsekin

      Jos minä olisi lapsia piikonut noin kauan ja vielä olisin saanut haukkumakirjeen päälle, niin kyllä suuttuisin. Hävytön miniä ja luultavasti:
      -mustasukkainen ex-miniästä
      -kateellinen siitä, että olet noille neljälle lapselle OIKEA mummi

      Haluaa vaan nöyryyttää sinua ja mustamaalaa sinua luultavasti sukulaisilleen ja tuttavilleen. On luultavasti jo tajunnut, että uusperheen arki ei ole häntä varten. Purkaa kiukkuaan ja katkeruuttaan sinuun. Nouse koko asian yläpuolelle äläkä missään tapauksessa näytä että olet pahoittanut mielesi. Tunne arvosi isoäitinä ja poikasi äitinä, ja jätä tuollainen teinipissis-miniä ihan omaan arvoonsa. Pojallesi toki näytä kirje ja naurahda päälle. Ei tuo liitto kauaa kestä, joten ensi kesänä tuskin samoilla kuvioilla edes mennään.

      Kaikkea hyvää sinulle ja jaksamista.

      Äläpäs ota enää hänen lastaan hoitoon seuraavalla kerralla, vaan vieköön oman äitinsä luokse. Sovi selkeät rajat milloin lapset tuodaan ja milloin haetaan. Sovi myöskin rahallinen korvaus etukäteen.

      • pennut järjestykseen

        .. niin tuotahan siitä seuraa. Näkyy mummoloiden lisäksi päiväkodeissa, kouluissa ja sosiaalitoimessa.

        Uusavuttomilla vanhemmilla ei ole mitään vastuuta ja he itse ja lapset ovat suorastaa pyhimyksiä.


        Rajoja on vanhempana vaikeampi vetää, mutta sekin on mahdollista,kun vaan on sinnikäs.


      • voimia sinulle

        kiitokset sait miniältä...riitää vältä ja ens kesänä ei ilman vanhempiaan ..vaan lomala jos käyvät vievät lapset mennessään..et ole lomakoti et todelalkaan itse siitä päätät..ketä kotonasi käy ..jos tuota jatkaa niin ei hyvin käy eläkeesi ei riitä...vanhemmile opetus tarpeen ..haukutaan kun hyvää työtä teit..miniäsi on ilkeä ihminen ja moittii jo ex miniää tuntematta häntä vain miehensä kertomia uskoo.ja sitten sinutkin haukkui kirjeellä..jo on röyhkeä ihminen..sano poajllesi ettei enää kuin koko perhe ettet ala tuohon rumbaan kiitosta ei saa kuin haukkua vaan..hoitakoon hyvä miniä ne oikein ,täydellinen kun luulee olevansa...nyt stoppia todellakin tälle..miniä ruotuun kun ei osaa käyttäytyä.poikasi kanssa puhu tästä ja kerro päätös.hoitakaa itse kun en kelpaa..tuo kirje todella viim pisteesi..kaikkea hyvää sinulle ja voimia!


    • kysymys kuuluu

      Kirjoituksestasi ei käy selville, missä noiden neljän lapsenlapsesi äiti eli ex-miniäsi on?
      Jos hän on kuollut, ymmärrän asian. Tuntuu kylläkin epäuskottavalta, että poikasi nyky-vaimo panettelisi vainajaa.
      Muutoin tuntuu aika erikoiselta, että lasten oikea äiti ei ole välittänyt ottaa lapsiaan kesällä hoitoon. Olosuhteita tuntematta on vaikea sanoa, mutta minusta hän on laiminlyönyt tehtävänsä jättämällä lapset noinkin pitkäksi ajaksi yksinomaan sinun vastuullesi. Onhän hänelläkin vanhemman vastuu, vaikka olisikin ns.etävanhempi.
      Missä hän on ollut nuo kuuluisat kuusi viikkoa?

    • voimia mummolle

      ei vain kaikki osaa arvostaa sitä mitä meillä on,

    • ahdistaa

      mullakin ollut PIKKUISEN samanlaisia ongemia, koskaan ei kiitetä,haukutaan jopa. Lapsenlapsia kehoitetaan olemaan jopa tuhmia kun ollaan mummolla. Saatana.
      Vanhin lapsi sanoi kerran äitinsä kuullen että toi mun veljeni, joka on vuoden vanha, että sehän tykkää mummista.Ei ole vähään aikaan näkynyt ketään, saatika soitelleet, koska ei mummista saa tykätä.
      Tässä sitten pähkäilen että MISTÄ on kysymys, mutta annan asioiden olla, tulee taas aika kun nöyrrytään.
      Kyllä se miniä taas, siis mitä hittoa kun me ei tulla toimeen miniöiden kanssa. Vai oisko niissä vika?

    • Isofaija

      Hienoa. että lapsenlapsilla on mummola (ja joskus pappala). Lapsillamme helpompaa ja paikka, jossa voi keventää sydäntään. Kaataa koko likasangon mummon päälle. Sitä varten olemme ja se meidän tulisi ymmärtää.
      Lapsiin ja lapsenlapsiin kannattaa investoida eikä odottaa, että voi joskun antaa tililtään pienen perinnön, josta raukat joutuvat vaikeuksiin verottajan kanssa.
      kehottaisin sijoittamaan lapsiin elämän aikana ja varsinkin lapsenlapsiin. Heissä on turvamme ja toivomme.
      Isofaija

    • asiatonoleskelu

      ihan käsittämätöntä, että joku voi laittaa toisen kirjoittaman kirjeen nettiin kaikkien luettavaksi. oikeuteen vois haastaa kirjesalaisuuden rikkomisesta!!
      mut muuten tuo toisen ihmisen hyväksyminen sellaisena kuin hän on, on todella vaikeaa, kun kaikkien pitäisi olla sellaisia kuin minä haluan! ja kyllä sä voit osoittaa sormella ihan itseäsi noista jutuista, senkin tyranni, kun et osaa sanoa ei, jos tuntuu semmoiselta.

      • nää on niin nähty!

        Ap mummu teki täysin oikein laittaessaan kirjeen nettiin! Ja sellaista kirje-salaisuutta ei ole olemassakaan etteikö kirjeen kohde voisi sitä julkistaa.
        Kirjesalaisuus tarkoittaa sitä ettei ulkopuolinen saa toisen kirjeeseen puuttua, ja vaikka se annettaisiinkin kaverille luettavaksi kaveri ei saa julkistaa sitä ilman asianomaisen lupaa, mutta jokainen saa itselle osoitetulle kirjeelle tehdä mitä haluaa!
        Kirjeen kirjoittaja voi aina miettiä mitä paperille laittaa.


        Sinä taidat olla juurikin se omaisiaan hävyttömästi hyväksi käyttävä uusavuton riiviö-miniä joka vielä avun saatuaan haukkuu kiitokseksi.


      • Ruususka2
        nää on niin nähty! kirjoitti:

        Ap mummu teki täysin oikein laittaessaan kirjeen nettiin! Ja sellaista kirje-salaisuutta ei ole olemassakaan etteikö kirjeen kohde voisi sitä julkistaa.
        Kirjesalaisuus tarkoittaa sitä ettei ulkopuolinen saa toisen kirjeeseen puuttua, ja vaikka se annettaisiinkin kaverille luettavaksi kaveri ei saa julkistaa sitä ilman asianomaisen lupaa, mutta jokainen saa itselle osoitetulle kirjeelle tehdä mitä haluaa!
        Kirjeen kirjoittaja voi aina miettiä mitä paperille laittaa.


        Sinä taidat olla juurikin se omaisiaan hävyttömästi hyväksi käyttävä uusavuton riiviö-miniä joka vielä avun saatuaan haukkuu kiitokseksi.

        Itselle osoitetulle kirjeelle ei todellakaan saa tehdä mitä vaan!!! Oletko kenties kuullut tapaus Ruususesta ja Vanhasesta. Ruususta rangaistiin siitä, että hän julkisti ITSELLEEN OSOITETTUJA viestejä ilman lupaa.


      • Nojust

        Mitähän kirjesalaisuuden rikkomista tuo on, kun ei kukaan edes tiedä, kuka kirjeen on lähettänyt ja kenelle? Ihan anonyymiä touhua. Joten ihan sama, vaikka täällä julkaisikin.


    • trifgdsg

      Jos ensi kerralla otat hoitoosi vain omat lapsenlapsesi?

      Aika pitää varmistaa, että kauanko ovat.
      (ja ilmoitus lastensuojeluun, jos kukaan ei tule hakemaan ja sinä itse olet väsynyt. Eihän noin voi toimia.)

      Lapset saattavat muistella lämmöllä niitä tämän kesän kuutta viikkoa :)

    • Yualle

      on täysi sekopää!

      Onko vikaa myös pojassasi, kun tällaisen hembukan "löytänyt". Eniten säälittää lapsien takia :(

    • eimummu...

      Olen harmissani saamastasi kirjeestä. Uuden miniän kirje on typerä. Olet tehnyt melkoisen urakan hoitamalla viittä lasta 6 viikkoa. Tuntuu pahalta, että poikasi sysäsi lapsensa sinun hoidettaviksi noin pitkäksi aikaa. Lisäksi on kurjaa, että luvatut aikataulut eivät pitäneet. Ymmärrän hyvin, että tilanne oli hiertänyt sinua jonkun aikaa ja olit räjähdysaltis.

      Koska oltiin kodissasi, vanhemmat olettivat, että sinä annat lapsille iltapalaa. Neljä lasta ovat poikasi lapsia ja hän on ensi sijaisesti vastuussa heidän aamupaloista ja petien laittamisesta. Ehkä miniä on vieraskorea ja hänen hankala ruveta emännöimään sinun kodissasi.

      Perheen osalta tilanne on kokonaisuudessaan hankala. He asuvat aivan liian pienessä asunnossa. Poikasi ex-vaimon haukkuminen tuntuu kurjalta. Tunsiko uusi miniä ex-vaimon vai mistä hänen tietonsa ovat peräisin ?
      Epäilet, että tämä uusi kuvio ei tule kestämään. Onko poikasi lapsilla hyvät suhteet äitiinsä ? Viettävätkö he aikaa hänen kanssaan ?

      Kaikkea hyvää sinulle jatkossa..

      • Liinaleenu

        Tässä joku terapeutiksi opiskeleva harjoitteli vastaamista. Missä on sisältö?


    • ******

      Tun kirjeen ajatuksella ? Haukut nytkin miniääsi, vaikka itse olet kirjeen perusteella naljaillut koko ajan, jos et sarkasmia ymmärrä, niin ei voi mitään. Ajatteletko ollenkaan, että sentään vähän antoivat rahaa ja vihoviimeinen virhe minkä sinä teit menet haukkumaan toisten äidin ja vielä tyttärenkin, vain idiootti tekee sellaista.

      Minä olen itse tuollaisessa helvetissä elänyt ja nyt ollaan siinä pisteessä etten anoppitekeleen kanssa pahemmin puhele, ihmettelen vain mistä helvetin syystä haukkuu sekä minua että lapsiani ? Sitten kun ei sinne mennä käymään eikä olla missään tekemisissä soittelee perään ja käskee käymään. Miksi mentäisiin ? Haukuttavaksi ja kuunteleen kuinka hänen muitten lasten puolisot ovat niin hyviä (toinen löytänyt jo uuden ja toinen on juoppo) ja lapsetkin täydellisiä.

      • mummo vaan

        Jos molemmat vanhemmat on työttömiä niin missä niillä oli varaa olla 6 viikkoa lomilla . ---Kun minulla oli lapset pieniä niin en saanut koskaan apua minun äidiltäni. Syy siihen oli että välimatka oli peräti 1200 km. ---Nyt kun olen itse mummo 3 lapselle niin yritän hoitaa niitä niin paljon kuin on mahdollista . Tykkään tosi paljon lastenlapsistani . Kun he olivat vanhempiensa kanssa lomilla Kyproksella oli minulla tosi ikävä heitä . Soittivat usein sieltä niin yksi lapsi sanoi minulle puhelimessa että tule tänne mummo . Luulen että he kaipasivat myös minua .


    • sivusta seurannut

      Olen itse lapseton, mutta läheisissä väleissä äitini ja muiden sisaruksieni kanssa eli seurannut siis sivusta äitini mummona olemista sekä kuunnellut hänen ajatuksiaan lastenlasten hoitamisesta. Ja se, mitä arvostan äidissäni, on suorasukaisuus ja taito organisoida. Lapsenlapsia ilman muuta tuupataan herkästi hänelle hoitoon (olen minäkin apuani tarjonnut, mutta mummolaa ei mikään tunnu voittavan :) ) ja hän sanoo kyllä tai ei oman jaksamisensa mukaisesti. Korviini ei ole kantautunut erityistä valitusta saati muutakaan arvostelua, vaan arvelen juuri suoruuden ja kyvyn neuvotella asioista niin ettei turhia riitoja syntyisi. Itse olisin menettänyt hänen sijassaan useammankin kerran malttini ja ihmetellyt hyväksikäyttöä, mutta kummasti ne langat ovat hänen käsissään silti pysyneet.

      Tällä tarinalla en arvostele ap:n tilannetta, vaan pahoittelen uuden miniän lapsellisuutta. Mutta kuitenkin näen, että parempi tehdä asia hänelle ja pojalle selväksi kuin kyräillä hiljaa itsekseen. Joskus rajat on kai piirrettävä selväksi?

    • !!!!

      Mitä täällä valitat? Avaudu kerrankin elämässäsi sille ämmälle ja sano, niin kuin asiat ovat.

      • uunake

        Olen lastenhoito alalla töissä ja tiedän miten vanhemmat tuovat jopa oman kesäloman aikana lapsensa hoitoon että he saavat levätä raskaan työvuoden jälkeen. Eikö myös lapsikin olisi loman tarpeessa kun on uurastanut aikaisia aamuherätyksiä ja pitkiä iltäpäiviä hoidossa, se on kullkaa lapsen työpäivää!!! Vanhemmat saavat toki levätä mutta antakaa se mahdollisuus myös lapsellekkin ja tehkää jotain kivaa yhessä missä ei olla niin sidoksissa klo aikoihin tai rutiineihin. Kaikilla paljon mukavampaa kun lomalla heitetään vapaalle ja nautitaan yhdessä olosta näin jaksaa sitten talvella kaikki paremmin.


      • Mummo myös
        uunake kirjoitti:

        Olen lastenhoito alalla töissä ja tiedän miten vanhemmat tuovat jopa oman kesäloman aikana lapsensa hoitoon että he saavat levätä raskaan työvuoden jälkeen. Eikö myös lapsikin olisi loman tarpeessa kun on uurastanut aikaisia aamuherätyksiä ja pitkiä iltäpäiviä hoidossa, se on kullkaa lapsen työpäivää!!! Vanhemmat saavat toki levätä mutta antakaa se mahdollisuus myös lapsellekkin ja tehkää jotain kivaa yhessä missä ei olla niin sidoksissa klo aikoihin tai rutiineihin. Kaikilla paljon mukavampaa kun lomalla heitetään vapaalle ja nautitaan yhdessä olosta näin jaksaa sitten talvella kaikki paremmin.

        Hei lähihoitaja,

        Lapsenkin pitää saada lomaa, se on totta, mutta mitä se tähän aloittajan kirjoitukseen liittyi? Lapsethan olivat lomalla viikkotolkulla.


    • ak

      ehkäpäs sun kannattas mennä itseesi jos tollaisia kiitoskirjeitä saat. miniälläs on varmaan tosi paha mieli kun anoppi on tollanen.. en edes viitti sanoa.

    • kesäloma...

      minä itse elätän 3 lasta 24/7 ja mieheni 3 lasta aina vkloppuisin ja mielelläni ostan vaattet ja ruuat yms. todella pienellä pätkätyöläisen lähihoitajan palkalla, enkä valita, mielestäni sinun ei olisi pitänyt pyytää rahaa, ei minunkaan äiti pyydä ja mielellään silloin tällöin hoitaa lapsia ja on ite opiskelija. Mummous on etuus ja lapset rakastavat mummoaan ja mummot yleensä lapsenlapsiaan. Rankkaa on kaikilla, mutta lapset ovat kerran vain pieniä. Sen sijaan sinun ei olisi pitänyt ottaa lapsia noin pitkäksi aikaa hoitoon.Se EI OLE LASTEN kohdalle oikein. Ymmärrän jos ulkomaanmatkan tai viikon loman ajaksi lapset ovat hoidossa, mutta ei noin pitkää aikaa. Haukuit poikasi kodin siivottomaksi, no koitappas ite 24/7 pitää uusioperhe kasassa ja ruokittuna ei aina taida jaksaa siivota. Miniäsi kirje oli kylläkin karsean kuuloinen, mutta mietin syytä siihen. Onko välit tulehtuneet jo aikaisemmin ja miten itse puhut miniällesi? Poikasi kuuluisi ottaa vastuuta enemmän samoin lasten äidin!!!!!!Uusioperhekuviot ovt vaikeita ja sinä et taida ainakaan tukea tätä kuviota.


      Jos itse olen terve sitten kun olen mummo niin jatkan äitini linjalla ja autan lapsiani jaksamisen ja mahdolisuuksien mukaan. Auta sinäkin, mutta tee selvät rajat!!!!Ja mitä aamupalahommaan tulee niin et tiedä miksi miniäsi toimi näin. Ehkä oletti että sinä omassa kodissasi emännöit?Toki tuntuu kurjalta tuommoinen, mutta me ei tiietä sitä koko tilnnetta siellä.

      • Sallamaari45

        "mielellään silloin tällöin hoitaa lapsia ".

        Silloin tällöin? Kokeilepa laittaa kolme lastasi ja yksi ylimääräinenkin kaupan päälle ja tyrkkäät ne äidillesi silloin tällöin eli kuudeksi viikoksi putkeen hoidettavaksi. Kysy sen jälkeen, oliko pelkästään mieluista.


    • kappas vaan

      eihän tollanen ole oikeesti normaali vanhempien käytöstä. kaikki täällä puhuu nyt miniää ja exminiää ja milloin mitäkin. kyllähän nyt täytyy katsoa oman pojan suuntaan ja silmät pyöreinä.jännä että oma poika ei tule mieleenkään että siinä on jotain vikaa ja pahasti. kyllä pojalla luulisi hälytyskellojen soivan jos tilanne on tollanen mutta pelkään pahoin että hänen vastuu on unohtunut ihan muualle kuin omiin lapsiin.omalle äidilleni en edes kehtaisi olla tollanen sika. tarinaa voisi jatkaa vaikka aamutunneille asti mutta nopein ratkaisu olisi nostaa se kissa pöydälle joka sinne kampeaa. oman poikasi käytös ihmetyttää ja se tarvisi tarkempaa tutkiskelua eikä osoitella niin miniää kun exminiää....kun syy ei ole niissä vaan todennäköisesti pullaikana kotona aikoinaan olevassa pojassasi jolla elämä on vielä itselläänkin lapsenkengissä.kun tälläsiä lukee ni ei tarvi ihmetellä yhtään kun porvoo ym surmanlaukaukset ovat tätä päivää. tarvisi joskus miettiä oikeasti muitakin kun omaa suuta ja hyvinvointia nautintoineen. ps.marja tyrnikin antaa muille suun makiaks eikä aina oma suu ole se ainoa vaihtoehto.

    • yksi vanhempi

      Hei olet tehnyt,suuren uhrauksen lastenlapsilesi.Kai vanhemmat,sitten olivat tuhlanneet rahansa.Ymmärrän sinua täysin,mikä on tuntemuksesi, tuonlaisen käytöksen jälkeen.Saisivat lasten vanhemmat,mennä itseensä ajatella,mitä tuli tehtyä.En voi kun toivottaa,sinulle jaksamista,kaikesta huolimatta.Miniälläsi ei tunnu olevan,kaikki kotona.Ei ainakaa ole kohtelias, se tuntuu varmaan sinusta pahalta.Kun olin aviossa,meillä lapset söivät lapset,sen jälkeen vasta me aikuiset.Jaksamiset sinulle mumitsu.

      • 1016

        Hei!
        On ihana kun haluat olla mummo poikasi lapsille mutta rajansa kaikella eikä minun mielestä uuden minian lapsi kuulu sinulle hoitoon onhan hänellä omat isovanhemma laittakoot minia hänet sinne hoitoon.
        Sinuna keskustelisin poikasi kanssa tästä tilanteesta ja saamastasi kirjeestä sillä poikasi voi olla tietämätön miniasi lähettämästä kirjeestä.
        Sinuna sanoisin suorat sanat pojallesi jos ei keskeskustelu auta en ota hoitoon kuin sinun 4 lastasi ja vain korkeintaan muutamaksi päiväksi.
        Minulla on itselläni 2 poikaa joita hoidan 24/7 joita omat vanhempani eivät ole koskaan suostuneet hoitamaa saatika tulleet tapaamaan.
        Minulla on 3 sisarusta vanhimmalla siskolla on kaksi lasta keskimmäisellä on 1 lapsi toiseksi nuorimmaisella on 2 adoptiolasta ja kaikki sisarusteni lapset ovat olleet mummolle ja papalle kaikki kaikessa ja ovat viettäneet mummololassa viikkoja hoidossa jotta opettaja vanhemman ovat saaneet lomailla rauhassa kuka missäkin miehineen.
        Omat vanhemmpani ovat jostain saaneet päähänsä,että minun lapset eivä tarvitse mummoa ja edesmennyttä pappaa ollenkaan ja syytä en tiedä heidän käytökselle sillä aina kun olisin halunnut keskustella asiasta sain vastaukseksi asia ei sinulle kuulu.
        En ole karkera mutta olen iloinen poikasi lasten puolesta,että heillä on noin ihana mummo joka rakastaa heitä kuin omia muista jatkossa vain muutamia päiviä
        VOIMIA SINULLE MUMMO PS poikani kasvettua aikuiseksi ja tehdessä omia lapsia aion olla poikieni lapsille oikeassa mittasuhteessa sellainen mummo josta omat lapseni ovat jääneet kokonaan paitsi
        hyvää syksyn jatkoa kaikille lukioille


      • 1016 kirjoitti:

        Hei!
        On ihana kun haluat olla mummo poikasi lapsille mutta rajansa kaikella eikä minun mielestä uuden minian lapsi kuulu sinulle hoitoon onhan hänellä omat isovanhemma laittakoot minia hänet sinne hoitoon.
        Sinuna keskustelisin poikasi kanssa tästä tilanteesta ja saamastasi kirjeestä sillä poikasi voi olla tietämätön miniasi lähettämästä kirjeestä.
        Sinuna sanoisin suorat sanat pojallesi jos ei keskeskustelu auta en ota hoitoon kuin sinun 4 lastasi ja vain korkeintaan muutamaksi päiväksi.
        Minulla on itselläni 2 poikaa joita hoidan 24/7 joita omat vanhempani eivät ole koskaan suostuneet hoitamaa saatika tulleet tapaamaan.
        Minulla on 3 sisarusta vanhimmalla siskolla on kaksi lasta keskimmäisellä on 1 lapsi toiseksi nuorimmaisella on 2 adoptiolasta ja kaikki sisarusteni lapset ovat olleet mummolle ja papalle kaikki kaikessa ja ovat viettäneet mummololassa viikkoja hoidossa jotta opettaja vanhemman ovat saaneet lomailla rauhassa kuka missäkin miehineen.
        Omat vanhemmpani ovat jostain saaneet päähänsä,että minun lapset eivä tarvitse mummoa ja edesmennyttä pappaa ollenkaan ja syytä en tiedä heidän käytökselle sillä aina kun olisin halunnut keskustella asiasta sain vastaukseksi asia ei sinulle kuulu.
        En ole karkera mutta olen iloinen poikasi lasten puolesta,että heillä on noin ihana mummo joka rakastaa heitä kuin omia muista jatkossa vain muutamia päiviä
        VOIMIA SINULLE MUMMO PS poikani kasvettua aikuiseksi ja tehdessä omia lapsia aion olla poikieni lapsille oikeassa mittasuhteessa sellainen mummo josta omat lapseni ovat jääneet kokonaan paitsi
        hyvää syksyn jatkoa kaikille lukioille

        Nimimerkille 1016, kirjoitit
        "...mutta rajansa kaikella eikä minun mielestä uuden minian lapsi kuulu sinulle hoitoon onhan hänellä omat isovanhemma laittakoot minia hänet sinne hoitoon. "

        Asuvat kuitenkin kaikki yhdessä samassa taloudessa nämä lapset, jolloin ovat "sisaruksia" - olishan heitä nyt hölmöä ja vähän julmaakin erottaa kesäksi toisistaan.

        Sinänsä tuo koko 6vkoa mummolla on julmaa sekä mummolle ttä lapsille!


    • lillukanmarja 82

      Mulla on joka kesä oma poika 10v kuukauden mummolassa. Ikinä en lasta veisi sinne tai matkaan laittaisi ellei mummo ja poika kumpikin halua! Pojalla on oikea mummola jossa saa olla lellittävänä mummon hoivassa, jossa saa kaiken huomion vaan ja ainoastaan itselleen! Mummo on oikeasti kirjoittajan äidin mummo mutta onneksi niin nuorekas ja täysissä voimissaan! Monesti tulee mummolla oikein pettymys kun on taas aika pojan palattava arkeen. Välimatkaa on useampi sata kilometri eli heidän tapaamiset tosiaan rajoittuu kesään ja syksyyn jolloin ollaan muutama päivä! Pojalla on siellä mahtavat ystävät ja todella vaivaton lapsi. Mulla on muitakin lapsia mutta en mä niitä sinne raahaa, ne on pieniä jotka vaatii koko aika huomiota ja valppautta. En ikinä voisi laittaa mummolle sellaista vastuuta ja varsinkaan 6 viikon ajaksi! On todella itsekästä käytöstä niin miniältä kuin myös pojaltasi jonka lapsia ne 4 on. Otappas puhutteluun se poikasi ja jätä miniä omaan arvoonsa. Jos hän on kiittämätön paska ni sille et sinä voi mtn.

      • äitini "murhe"

        Minun anoppini ilmoitti heti, kun lapsenlapsia alkoi tulla, että hän ei hoida yhtäkään. Upea ilmaisu ja kunnioitettava, kun 9 lasta maailmaan saattoi todella puutteellisissa oloissa.

        Oma äitini ei tätä tehnyt, vaikka 4 lasta hänkin maailmaan pukersi sodanmelskeissä, mutta eihän nykynuoriso tunnu tietävän, mitä se todellinen "leivänhankkiminen" silloin oli, siis minun lapsuudessani.

        En tainnut itsekkään ajatella, kun vein lapseni synt. 65 ja 67 aina kesäksi mummolaan, kun he "kynnelle kykeni". Koskaan ei äitini valittanut, vaikka hänellä oli karjaa hoidettavana. Siellä lapseni oppivat lypsämään, paistamaan karjalanpiirakoita, joista myöhemmin kuulinkin heidän rahoittaneen hieman iltarientojaan.

        Onneksi ei viellä silloin mitään v a a r a l l i s t a, mutta kuitenkin jo johonkin baariin. Siis lapseni olivat siellä melkoisenkin 15-vuotta.

        No, mitä itse nyt mummina? En todellakaan ole noin höveli, kuin äitini, mutta kuitenkin joskus aivan liianpaljon myötäilevä, sillä lapsukaiset asuvat (4-km) naapurissa. Pappa on taas 100 km päässä ja se on taas "retki" lapsukaisille, kun pappa osaa kaiken.

        Sanon suoraan, että olen väsynyt, kun olin 2 vko lapsukaisten kanssa, jossa oli myös omat vanhemmat osittain, mutta itse olin pois omasta kodistani,

        Jotenkin nukuttaisi, mutta haluaisin myös puhekaveria ikäisteni parista. Siksi kirjoittelen täällä, mutta korostan ,että TÄRKEIN maailmassa on minulle näiden lapsukaisten elämän seuranta.

        Omat lapseni kun jäivät hiukan huonolle seurannalle, mutta eivät taloudellisen hyvinvoinnin huonolle kohtelulle. Päinvastoin.

        Tavallaan tein oikein, että pistin lapseni ummikkona ruotsinkieliseen kouluun ja heidän jatko-opiskelu mahdollisuutensa "tuplautuivat" tämän ruotsinkielisten kiintiöiden turvin! Näin olen ymmärtänyt.

        Tämä nyt meni asiasta viidenteen, mutta muistakaa mummot. Nyt ei eletä sota-aikaa, kuten minullekin totesi eräs nuori konttoristi, kun kynä hieman takkuili. Nokian bosset taas heittivät roskiin nitojat, jos oli niitit loppu ja reijittäjän, jos säiliö oli täytsi.

        Jotain tällaista tuhlausta huomaan lapseni perheessä ja mikä kiusallisinta, nämä lapsukaiset kertovat, että ehkä mummi haluaa säästää tämän???


    • elli-iita

      Pojallani on kaksi poikaa(4 ja 2 vuotiaat). Hoidin vanhempaa poikaa paljonkin, vanhempien lomien ja hankalien työaikojen aikana. Antamani lahjat eivät kelvanneet, ilmainen hoitoapu kyllä. Noin vuosi sitten kuulin miniäni haukkuneen minua ystävilleen ja pojille. Lopulta hän soitti minullekin ja kertoi mielipiteensä minusta, kun sanoin lopettavani puhelun ennen kuin sanon mitään, mitä kadun jälkeenpäin hän kielsi minua uhkailemasta itseään. Tuon puhelun jälkeen en ole soittanut, eivätkä hekään ole soittaneet.
      Koen olevani isoäiti, mutta en ole halunnut puuttua perheen asioihin. Itse ajattelen, että asiasta kärsivät eniten lapsenlapseni. En tiedä, onko päätökseni antaa asian olla oikea vai väärä.
      Ehkäpä perheen käsitys todellakin on muuttunut ja perheen muodostavat ystävät. MIniun perheeni on siinä tapauksessa laaja ja olen tärkeä myös pienelle veljentyttärelleni, joka pitää minua mummonaan, jota hänellä ei ole.

      • Jennylina

        vastuuttomat vanhemmat, kun jättävät lapset isovanhemman hoitoon noin pitkäksi aikaa. Vielä kun olettavat mummolan automaattisesti olevan täysihoitola, tosin maksuton sellainen. Toisilla isovanhemmilla tosin on rahaa siihen, mutta ketjun aloittaneella ei näköjään sitten ollut. Toisaalta tästä koko jutusta nyt ei oikein saanut selvää, mikä oli se asian ydin.. Pojan siivoton asunto, hankala nykyinen miniä vaiko se raha mitä lasten hoitamisesta ei maksettu.

        Itse olen vielä sen verran nuori ja lapseni niin pieniä ettei tuollaista tilannetta varmaankaan seuraavaan 15 vuoteen nyt ainakaan tule kohdallemme osumaan. Meille ei tosin tulisi mieleenkään viedä lapsiamme mummuloihin hoitoon siksi aikaa, että itse lomailisimme jossain. Meidän lapsemme ovat vierrailleet mummuloissa toki, mutta lapsista vanhin vain ollut yökylässä, silloin jopa viikon yhteen menoon, mummu ja vaari reissasivat silloin lapsemme kanssa suomessa. Meidän mummulat tosin eivät hinnoittele sitä aikaa minkä lapsenlapsien kanssa viettävät, eivätkä missään nimessä suostuisi mitään rahallista korvausta ottamaan vastaan, se olisi enemmänkin loukkaus heitä kohtaan. Toki ymmärrän sen, ettei kaikilla ole tällaista tilannetta kuin meillä ja ymmärrän sen, että jotkut joutuvat kituuttamaan hyvinkin pienellä eläkkeellä tai palkalla. Ei siinä paljon 5 lapsen 6 viikon ruokalaskuja maksella silloin, joten siitä sympatiat aloittajalle. Poikasi on joka tapauksessa tässä tilanteessa se joka on toiminut todella väärin, miniäsi vaikuttaa olevan mitätön ihminen kaikinpuolin, hänen alentuessaan haukkumaan ex-miniääsi eli todennäköisesti näitä poikasi lasten äitiä. Toivottavasti sinä et vain alennu nyt samalle tasolle nykyisen miniäsi kanssa. Rohkeasti voisit ottaa poikasi kanssa puheeksi nämä rahalliset asiat, miniältäsi tuskin sympatiaa tulet saamaan. Lasten heitteillejättö on jokatapauksessa rikos ja jos tuota tilannettanne alettaisiin vähän enemmän penkomaan, voisi joku viranomaistaho senkin tuosta jutusta löytää.. Sinähän olet toki syytön siihen asiaan ja olet hoitanut isovanhempana heitä kuitenkin käsittääkseni hyvin.

        Ehkä lapsille oli kuitenkin parempi olla se 6 viikkoa sinun luonasi kuin kotonaan jos tilanne siellä on niinkin outo kuin kirjoituksestasi voisi päätellä.

        Mukavaa kesän loppua ja syksyn alkua itsekullekin :)


      • paras kesäni mummuna

        Hoidin viime viikolla lapsenlapsiani tarjoten heille, nuoremmalle tyttärelleni ja mieskaverilleni ihanan mökkiviikon. Lasten kanssa meni hyvin, tosin uupuneina kaaduimme helteisen päivän jälkeen aina sänkyyn. Mikään ei ole niin ihanaa, kun pihamaalta kuuluu mummu-mummu. Minua tarvitaan taas.. halit ja pusut kuittasivat paljon muuta, kuten mieskaverini jatkuvan kiukuttelun ja oikeassaolemisen joka asiassa. Kiitos ihanat mummun muruset!!!


    • 87rt

      Mutta ei saisi julkaista toisen nimeä, jos ei laita omaakaan. Sen verran siitä.

      No, jos molemmat ovat työttömiä, niin ainakin heillä olis stressi noista hankkimistasi asioista, siis kengistä ja vaatteista, mutta eihän tuo iso korvaus ole, mitenkään päin.
      Tuntuu vaan, että teille on tullut isoakin riitaa, ja koska sinä tänne julkisesti kirjeen levität ja oikein nimen kanssa, tulee mieleen, että taidat se sinäkin osata olla aika vittumainen ja todella kostaa asioita? Tulee vaan mieleen, että aivan varmasti on väärin laittaa lapset noin pitkäksi aikaa hoitoon, eikä maksaa siitä kunnolla, mutta jotensakin en vaan usko, ettei sinulla mitään tekemistä olisi välien kanssa.

      Minun täytyy nimittäin olla äitini kanssa hyvin tarkka: hän ei tajua aina, että voi olla parhaaksi ja voi ajatella miten vaan, mutta minulla ei todellakaan ole rahaa maksaa... Hän tarkoittaa monesti hyvää, muttei osaa ajatella asianomaisia, vaan itse vaan päättää. Lupaa hoitaa ja joo, hoitaakin, muttei ajattele että jos ottaa TOISEN lapset, niin ei hoida omiaan. No, meillä ei tuommoista ole, mutta tulee siis vaan mieleen.

      Poikasi kodin siivo nyt ei kuulu sinulle, ellei se ole lasten suojelun asia jo. Ja voithan sanoa ihan ystävällisestikin, ettet haluaisi enää kuulla ex-miniän haukkumista, sano vaikka että tykäät exästä ja et halua kuulla. Oli tilanne mikä tahansa: heillähän se voi olla hankalampi kuin mitä sinä tiedätkään.

      Tuntuu että teillä on ristiriitoja, mutta syyttääkö hän sinua todella jokapäiväisest huutamisesta turhaan? Äitini on kova pottuilemaan ja tiuskimaan, mutta arvaapa tajuaako hän sitä itse, ellei ihan suoraan sano ja siltikin selitä. Itsehän ei saa hermostua mistään. Äitini myös nalkuttaa asioista aika nopeaan, hänen rytminsä kun on se, että heti, nyt ja tällä sekunnilla, ja minä käyn ensin tupakalla :) Mutta se ei tarkoita etten hoida asiaa, olen sanonut, että voisi hieman rauhoittua... Ja onhan se. Mutta se vaatii kyllä pitkiä keskusteja ja aikaa asioista. Ei ne hetkessä tule kuntoon.

      Jotenkin tuo kirje viittaisi siihen, ettei sinäkään ole aina oikein toiminut. Jos ei ole miniäkään. Ensi kerralla ehkä voisitte sopia suoraan että max. 2 viikkoa ja sinä otat käyttörahat etukäteen! Sovitte että he antavat 300 euroa etukäteen, niin sinulle ei tule niin tukalaa. Jos aika pitenee, niin se on satanen ja viikko vaikka?

      Voit myös mielestäni vastata miniälle, asiallisesti, että tässä on nyt hermo mennyt molemmilla, mutta voisiko hän yrittää nähdä sinunkin kantasi ja miksi se hermo on mennyt? Että onkohan se nyt ihan niin hänenkään puoleltaan että syy on aina vain toisessa ja eikö kiittäminen pitäisi silti niistä asioista, mitkä hyviä ovat, olla vilpitöntä eikä pelkkää pottuilua: koska saivathan he olla kuitenkin lomalla ja kyllähän sinä parhaasi teit. Voit aivan hyvin sanoa, että hän olkoon hyvä vain loukkauksista: niin hänkin loukkasi sinua, äitiä ja mummua. Ja voisit kyllä myös sanoa, (ja yrittää myös tosissaan löytää) että löydät kyllä hänestä positiivisiakin asioita, mutta tälläinen ei todellakaan ole enää mummun velvollisuuksia ja että ei, tämä ei ole sellainen miniä-suhde mitä haluat.
      yrittäkää selvittä asiat ja molemmat nähdä omakin osuutenne.

      Tsemppiä sulle paljon, toivottavasti nyt saisitte jotenkin sovittua, onhan mummut kuitenkin tärkeitä ja sinäkin ilmeisen tärkeä!

      • haloohalooga

        suomi on täynnä kirsi nimisiä naisia. En minä ainakaan kyseistä kirsiä tästä jutusta tunnistanut keneksikään tutuksi kirsiksi.


      • Epäkirsi
        haloohalooga kirjoitti:

        suomi on täynnä kirsi nimisiä naisia. En minä ainakaan kyseistä kirsiä tästä jutusta tunnistanut keneksikään tutuksi kirsiksi.

        Et sinä tunnista, mutta Kirsin ja tämän kirjoittajan hyvät tutut (joille hän on tämänkin asian tarkkaan selittänyt) ja sukulaiset kyllä tunnistavat! Siinäkin on ihan tarpeeksi haittaa.


      • Nojust
        Epäkirsi kirjoitti:

        Et sinä tunnista, mutta Kirsin ja tämän kirjoittajan hyvät tutut (joille hän on tämänkin asian tarkkaan selittänyt) ja sukulaiset kyllä tunnistavat! Siinäkin on ihan tarpeeksi haittaa.

        Entäs jos nimi olikin muutettu? Kirsin onkin oikeesti Jaana? Eiku Henna? Eiku Anna?


    • sivusta seurannut

      Tänä päivänä lapset viedään jatkuvasti mummulaan hoitoon, niin ainakin naapureilla. Aika pienet lapset jätetään jatkuvasti mummun hoitoon. Mummo joutuu myös hoitamaan lapsia, kun äidillä on uusi mies ja haluavat viettää "laatulomaa" ja tätä saattaa kestää parikin viikkoa. On se maailma muuttunut. Itse olen lapseton.

      Olet kyllä aika lailla joutunut huolehtimaan lapsenlapsistasi... Ei ihme, että olet väsynyt. Eikä ruoka ole tänä päivänä halpaa. Jatkossa mieti tarkkaan, otatko lapset hoitoon...

    • poika viaton ?

      Kaikki moittiminen kohdistuu miniään ja hänen toimintaansa. Entäpäs oma poikasi, mitä tuumit hänen tavastaan hoitaa asiaa ? Eiköhän nämä neljä ns. oikeaa lapsenlastasi ole hänen vastuullaan, johon ei uusi miniä paljon saisi edes sanoa tai vaikuttaa, niin että otitkos kultapoikasi puhutteluun ja annoitkos hänelle palautetta ? Tilanne on ollut ihan älytön - ei sinun olisi alunperinkään pitänyt luvata kaikkia lapsia joten itse saat myöskin katsoa peiliin. Sitten olisi pitänyt sopia ylläpitokorvauksesta - he eivät ehkä oikeasti tienneet tilannetta ja olisit välttänyt hankaluudet puhumalla asioista etukäteen eikä nyt jälkikäteen netissä likapyykkiä pyörittelemällä.
      Niin, ja missä niiden neljän lapsen äiti, entinen miniäsi sitten on ? Otan osaa, jos on kuollut, jos on elossa, niin ehkäpä voisit hänellekin terveisiä laittaa...

      • tietoa kaipaa

        Eikä tekstistä käynyt selväksi millaiseksi ajaksi alunperin lupasit lapset luoksesi - pitkä aika se on ilmeisesti joka tapauksessa ollut, joten kannattaa miettiä mitä lupautuu tekemään ja huolehtimaan jos ei kerran pysty ja jaksa. Jos olit luvannut likikään tuota aikaa, niin turha täällä nyt marista. Olisit sanonut ei.


      • lapsen parhaaksi!
        tietoa kaipaa kirjoitti:

        Eikä tekstistä käynyt selväksi millaiseksi ajaksi alunperin lupasit lapset luoksesi - pitkä aika se on ilmeisesti joka tapauksessa ollut, joten kannattaa miettiä mitä lupautuu tekemään ja huolehtimaan jos ei kerran pysty ja jaksa. Jos olit luvannut likikään tuota aikaa, niin turha täällä nyt marista. Olisit sanonut ei.

        Siis pojan (ja 4. lapsen isän) äiti on vittumainen uudelle anopilleen,
        Äidin olisi pitänyt sopia loma-ajasta, ruuasta, vaatetuksesta ym ylöspidosta etukäteen ja pojan siis lasten isän olisi pitänyt ainakin puhua rahakorvauksesta äidilleen, koska nuo 4 olivat edellisestä liitosta ja yksi lapsi oli uuden miniän.
        Ehkä uusi miniä sen takia mielellään halusikin lapset mummolaan turvalliseen hoitoon, koska tämä avaaja nähdäkseni on mummon hänen pikansa ja tämän ex-miniän neljälle lapselle. Ja miksei myös neuvoteltu ex-miniän kanssa, asiahan koski häntäkin?
        Kyllä asiat ovat kaikkien kesken jotenkin pielessä, kun täytyy yleisellä palstalla vielä vittuilla erikseen.
        Ja loppujen lopuksi, ajatelkaa mitä vaikuttaa aikuisten käyttäytyminen lapsiin, he ovat syyttömiä kärsimään niin mummojen, pappojen, miniöitten, vävyjen ja aikuisten lastemme riidoista.
        Luulisi, että me vanhemmat ja isovanhemmat kuitenkin ajattelisimme lastemme parasta.


    • sano se

      ei miniä vienyt omaa tytärtään Omille vanhemmilleen 6:ksi viikoksi ?

      • Yx äiti

        Kuka lapsia nyt hoitaa ? Kysypä pojaltasi ? Vai ovatko he heitteillä ? Kysypä sosiaaliviranomaisilta ?


      • amö

        Sanottiin vaan asiat miten ne oikeasti oli.


      • kun ajattelee

        oli tarkoitus kirjoittaa, mutta tuli ensimmäisessä lauseessa virhe korjaan ...... siis vittumainen anoppi uudelle miniälleen......


    • Haadidi

      Äitini asuu etelä-suomessa ja pitää ainoaan lapsenlapseensa tiiviisti yhteyttä(tyttäreni on 9.v) . Hän käy meillä melko usein ja tyttäreni on lomillaan mummin luona paljon. Tänä kesänä oli yhteenmenoon n. 7 viikkoa äitini luona. Minulla oli rakas mummi ja sain olla hänen luonaan niinpaljon kuin oli mahdollista ja nyt saan olla niin suuresti kiitollinen, että äitini mahdollistaa sen tyttärelleni, välimatkasta huolimatta. Rahaa en ole äidilleni antanut ja tiedän, ettei äitini sitä ottaisi vastaan, vaan on onnellinen, kun saa viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa. Äitini myös sanoo rehellisesti,jos ei pysty jostain syystä auttamaan tai ottamaan tytärtäni luokseen. Isovanhemmat eivät ole sitävarten,että heidän velvollisuus on hoitaa lapsenlapsiaan, mutta minusta se on luonnollista, että perheet pitävät yhtä. Voimia kaikille mummeille, anopeille ja äideille!

    • mummoden ihanuus

      Itse sain pitää lapsen lastani luonani vain kolme yötä ja neljä päivää. Pirpana oli kuitenkin vasta 1 v 2 kk, joten vaatii huomattavasti enemmän hoivaa ja aikaa, kuin 4 - 12 vuotiaat. Varmasti tulen aikanaan pitämään lastenlapsiani luonani ja ostelen heille kaikenlaista kivaa. Mikä sen hauskempaa, kuin jälkikasvun hemmottelu. En kuitenkaan ole rikas mutta enpä kuoltuani mitään mukanani vie joten haluan tehdä tulevan jälkikasvun ja heidän aviopuolisot onnelliseksi. Ikävä kyllä en koskaan voi saada miniää kun kaikki lapseni on tyttöjä. Toivon kuitenkin etteivät he saa sinua anopiksi, et ole heidän arvoinen. Kun mietit niitä hetkiä jotka nyt rasittaa ja verottaa kukkaroa toivo, että ne vaikuttaisivat heidän ajatuksiin sinusta ja sinun hyvinvoinnin huolehtimiseen, kun itse sitä tarvitset. Vaikka nykyään on kaikenlaisia hienoja vanhainkoteja ja palvelutaloja ei ne mitään siihen verrattuna, että voi asua omassa kodissaan. Sinä nyt petaat sitä mahdollisuutta joten älä pilaa sitä typerillä jutuilla. Asenteesi uutta miniää kohtaan näkyy jo kirjoituksen alusta kun sanot: 4 lastenlasta yksi lapsi, itse sanoisin 5 lastenlasta. Kohtelitko heitä myös samaan tapaan? Tottakai saat tuollaisen kirjeen, me naiset huomataan, kun meistä ei pidetä. Vain miehet on niin typeriä etteivät huomaa pikkuisia tahattomia eleitä. Mitä ex-iin tulee toiset meistä naisista pilaa miehet passaamisellaan niinkuin varmaan olet itse syyllistynyt poikasi passaamisessa. Omat tyttöni osasivat laittaa ruokaa itselleen jo 6 vanhoina, kun mummo opetteli heille. Mummo= allekirjoittaneen oma äiti. Muuten ole ylipäätään iloinen, että saat nähdä heitä. Mikäli liikaa suututat heidät voi käydä, että et näe heitä lainkaan.

      • jotain ymmärrystä

        Helppoa ja kivaa pitää moraalisaarnaa ja tuomita toista ihmistä kun tietää ettei itse IKINÄ tule joutumaan hänen saappaisiinsa.

        Sinulla on vain tyttöjä ja suret sitä että et tule koskaan saamaan miniää, ajattelet ilmeisesti ettei Sinulla voisi olla ongelmia miniänkään kanssa, olethan mielestäsi niin erinomainen ihminen. Vaan kun se anoppi-miniä suhde on kahden kauppa, niin sitä ei voi koskaan yksi määrittää millaiseksi se muodostuu.

        Sinä voit ostella lapsenlapsillesi kaikkea kivaa, syöttää ja vaatettaa heitä mielin määrin, mutta koeta ymmärtää että joillakin ihmisillä vain on niin pienet eläkkeet ettei siitä riitä YHTÄÄN MIHINKÄÄN ylimääräiseen, vaikka kuinka koettaisi centtiä venyttää. Sinä katsot asiaksesi syyllistää ap.tä jopa hänen vähävaraisuudestaan.

        Kirjoituksestasi ymmärsin että sinulla on toistaiseksi vain yksi lapsenlapsi, eli elät uutuuden viehätyksen aikaa. Vaan annas olla kun aika kuluu ja joka ainut tyttäresi pykää jälkikasvua, mummu vanhenee kunto hupenee mutta hoidettavat vaan lisääntyy. Ehkä sinunkin euforiasi vähenee ja alat ymmärtämään itseäsi väsyneempiäkin.


    • ........

      Onhan tuo pitkä aika lapsille, itse en lapsiani laittaisi tuoksi ajaksi hoitoon. En kuitenkaan ikinä oo maksanut äidilleni tai mieheni äidille korvausta lastemme hoidosta eivätkä mtn vastaan ottaisivatkaan. Ei ole heidän tehtävänsä ostella lapsille vaatteita ja ruokia jne, mutta silti niin tekevät oma-aloitteisesti ja omista pienistä rahoistaan - ihan positiivisena yllätyksenä. Lapsille ei kuitenkaan voi kiukuta vaan sun pitäisi olla aikuinen ja sanoa vanhemmille suoraan. Ilmeisesti nyt oot valittanut juur lapsille.

      • mene itseesi!

        Missähän kohtaa ap kirjoitti valittaneensa lapsille? Eikös se ap.n miniä lähettänyt haukkumakirjeen kiitokseksi juurikin siksi että ap oli sanonut suorat sanat, kun viimeinkin vaivautuivat lapsiaan hakemaan.

        Vanhempiaan on niin helppo käyttää hyväkseen ja kuvitella mielessään että ihan tyytyväisenä ne koko eläkkeensä lapsiinsa laittaa. Vanhuksilla kun ei useinkaan ole vaihtoehtoja jos haluavat ylipäätään saada olla lapsenlapsiinsa yhteydessä, niinhän näiltäkin sivuilta useinkin saa lukea, että olkoot omissa oloissaan kun eivät hoida eivätkä lahjoja ostele.


    • topakka mummi

      Onpas jäätävä luettavaa!! Otan osaa. Otit varmasti tästä opiksesi ettei sama toistu jatkossa. Tee ihan selväksi että mummolaan saa tulla mutta myös ruoka ja muut käyttörahat on annettava etukäteen. Ymmärtääksei tottakai sinäkin jotakin maksat mutta et saa maksaa kaikkea! Perustele rohkeasti jos raha ei riitä. Isommat lapsetkin sen ymmärtää kun sanot mikä raha tilanne on ja että rakastat heitä haluaisit olla heidän kanssaan.
      Voi vitsi että sappi kiehuu kun luen tuota kiitos kirjettä ja lapset jätetään noin pitkäksi aikaa!!! Järkyttävää keljuilua. Pysy vahvana, älä anna heidän kohdella sinua noin ja anna sille lötvänä miniälle kunnon palutetta niin ettei lapset kuule!Muuten se jatkaa samaa tyyliä. Todennäköisesti jatkaa muutenkin. Kaikkea hyvää tarkoittaen tulee mieleeni oletko liian kiltti, vähän niinkuin nyhverö (en halua loukata, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan). Olen jatkossa jämäkkä! Pärjäile!

    • minevaan

      Itse olen opiskelija, mies on viikot töissä 24/7 sukulaisillaan 20km:n päässä, en valita vaikka rahaa voisi jäädä enemmän käteen. Tämä työjärjestely ei kestä enää montaa kuukautta. Tyttäremme on kohta 11kk vanha, aloittelee päivähoitoa, mutta ei sielläkään ole koko päivää.

      Meillä mummo ja pappa (minun vanhemmat) hoitaa mielellään vaikka vknlopunkin, mutta en mielellään jätä pitkäksi aikaa hoidettavaksi. Meillä kotona puhutaan asioista suoraan, eli ymmärrän kun sanoo ettei jaksa. Rahaa olen antanut ruokiin ja vaippoihin ilman mitään erillisiä neuvotteluja, samat rahat menisi kuitenkin kun lapsi on kotona.

      Miehen puolelta käy pappa väh. kuukausittain kylässä, mummo asuu Helsingissä uuden miehensä kanssa. Sinällään harmillista että tapaa niin harvoin anoppia, harvoin puhelimessakaan puhutaan. Ehkä olen hieman jäänyt katkeraksi riidoista joihin olen liittynyt mutta minun kanssa ei ole niitä puhunut läpi, odotan mahdollisuutta kasvokkain keskusteluun.

      Sinulle AP, poikasi että miniäsi ovat vastuuttomia tai todella ajattelemattomia, mutta myös sinunkin pitäisi mennä vastaan. Niin ja nuo taloudelliset ja terveydelliset/iän tuomat rasitteet kannattaa kertoa suoraan niin kuin ne on. Voimia ja onnea sinulle, myrskyn jälkeen on poutasää. =)

      Niin ja vielä, muistakaa ihmiset että ajatuksia luetaan vaan telkkarissa! =)

      • Huokauksia

        Sitten olemme me joiden luo lapsenlapsia ei tuoda toivomallakaan, yhtälailla syytä sanomatta.


      • Just joo
        Huokauksia kirjoitti:

        Sitten olemme me joiden luo lapsenlapsia ei tuoda toivomallakaan, yhtälailla syytä sanomatta.

        meni vanhemmille eli lapsilisät x 5 ja soskun toimeentulotuki x 5 lapsesta....aikamoinen kasa rahaa ja silti mummolle vain 290 euroa raaskivat antaa, vaikka itse säästivät kaikista kuluista sen 6 viikkoa...voi voi


    • katsoppa peiliin

      Turhaan haukut miniääsi. Poikasi on vastuussa omista lapsistaan ja kodistaan. Hänhän jätti omat lapsensa sinun hoiviisi ja hänen kotinsa on siivoton yms. Itse olet poikasi kasvattanut, ja hän on vaimovalintansa tehnyt.

      • Mumetsu Kai

        En tiedä ilmaisinko asiat jotenkin väärin, lähinnä kai olin vastaavanlaisia kokemuksia etsimässä etten ehkä ole ainoa? En ole pihi tai rahanhimoinen. Se että minulla on pienet tulot ovat lasten vanhempien tiedossa, samoin elämäntilanteeni ja terveyteni. On ihan eri asia olla lasten kanssa muutama päivä tai viikko, kuin yksi ja puoli kuukautta, Sitä mielellään antaisi enemmän, lapsille haluaisi myös heidän saavan lomallaan joitain erityisiä ikimuistoisia hetkiä, muutakin kuin mustikkametsää ja uimarantaa. 5 lasta kuluttaa kuitenkin enemmän kuin 1-2 joten se että jotkut mummot voi hoitaa paria lasta ihan ilmaiseksi ei ole verrattavissa. Minä huudan ja puhun painokkaasti, mutta ei se luita riko. Minä myös halaan ja suukotan sylitän ja höpötän. Värjään hiuksia ja lakkaan kynsiä...kaikien tasapuolisesti. Kuuntelin jokaisen ajatuksia ja mielipiteitä toiveita elämästä. Ja Rakastan Heistä jokaista.Lapsista ei yksikään valittanut kukaan ei kaivannut kotiin yksikään ei olisi halunnut lähteä kotiin...Jos olisin ollut joku huutava hirviö niin tuskin he olisivat niin hyvin viihtyneet. En minä puolustele itseäni, miniäni äidiltä kysyin kuinka olen häntä loukannut, samoin tyttäreltä ja molemmat vastasivat etten mitenkään. Lasten äiti luovutti huoltajuuden kun ei jaksanut tapella poikani kanssa, joka nyt kaikki lapset saanut joka voisi heistä myös pitää huolta, oikein panostaa siihen laatuaikaan kun ei työtkään häiritse, kyse kun ei ole työn puutteesta vaan halusta tehdä töitä. Ja ihan hänen äitinään tuollaiseksi minä en häntä kasvattanut, mutta aikuinen mies on itse vastuussa omista teoistaan ja lapsistaan.
        Siis se mikä eniten satuttaa on se välinpitämättömyys, ettei heillä tullut ikävä lapsiaan. Etteivät he hakamaan tultuakaan näyttäneet sitä kiintymystä ja hellyyttä mitä olisi odottanut.
        Riitoja tulee,erimielisyyksiä, se on osa elämää, Ne voidaan sopia ja unohtaa taikka vain jättää taakseen ja jatkaa eteenpäin. Syytä on varmasti myös minussa tavassa vaatia että asiat puhutaan selviksi reilusti päin näköä, mutta kaikista ei ole siihen ja sekin pitää ymmärtää. Sanoin miniälle että minulle voi puhua suoraan olla erimieltä ja perustella/vaatia perustelemaan en minä siitä suutu enkä mene rikki,
        Tätä ketjua en enää jatka tapahtunut mikä tapahtunut, tuon kirjeen säilytän seinälläni opetuksena ja muistutuksena kuinka ja miksi osata sanoa ei, niinkuin myös poikani kirjeen että kiitti vitusti, hänellä kun tuo kirjallinen ilmaisutaito ei ole niin kehittynyt. Mummo nimeltä Raili


      • halinalle***
        Mumetsu Kai kirjoitti:

        En tiedä ilmaisinko asiat jotenkin väärin, lähinnä kai olin vastaavanlaisia kokemuksia etsimässä etten ehkä ole ainoa? En ole pihi tai rahanhimoinen. Se että minulla on pienet tulot ovat lasten vanhempien tiedossa, samoin elämäntilanteeni ja terveyteni. On ihan eri asia olla lasten kanssa muutama päivä tai viikko, kuin yksi ja puoli kuukautta, Sitä mielellään antaisi enemmän, lapsille haluaisi myös heidän saavan lomallaan joitain erityisiä ikimuistoisia hetkiä, muutakin kuin mustikkametsää ja uimarantaa. 5 lasta kuluttaa kuitenkin enemmän kuin 1-2 joten se että jotkut mummot voi hoitaa paria lasta ihan ilmaiseksi ei ole verrattavissa. Minä huudan ja puhun painokkaasti, mutta ei se luita riko. Minä myös halaan ja suukotan sylitän ja höpötän. Värjään hiuksia ja lakkaan kynsiä...kaikien tasapuolisesti. Kuuntelin jokaisen ajatuksia ja mielipiteitä toiveita elämästä. Ja Rakastan Heistä jokaista.Lapsista ei yksikään valittanut kukaan ei kaivannut kotiin yksikään ei olisi halunnut lähteä kotiin...Jos olisin ollut joku huutava hirviö niin tuskin he olisivat niin hyvin viihtyneet. En minä puolustele itseäni, miniäni äidiltä kysyin kuinka olen häntä loukannut, samoin tyttäreltä ja molemmat vastasivat etten mitenkään. Lasten äiti luovutti huoltajuuden kun ei jaksanut tapella poikani kanssa, joka nyt kaikki lapset saanut joka voisi heistä myös pitää huolta, oikein panostaa siihen laatuaikaan kun ei työtkään häiritse, kyse kun ei ole työn puutteesta vaan halusta tehdä töitä. Ja ihan hänen äitinään tuollaiseksi minä en häntä kasvattanut, mutta aikuinen mies on itse vastuussa omista teoistaan ja lapsistaan.
        Siis se mikä eniten satuttaa on se välinpitämättömyys, ettei heillä tullut ikävä lapsiaan. Etteivät he hakamaan tultuakaan näyttäneet sitä kiintymystä ja hellyyttä mitä olisi odottanut.
        Riitoja tulee,erimielisyyksiä, se on osa elämää, Ne voidaan sopia ja unohtaa taikka vain jättää taakseen ja jatkaa eteenpäin. Syytä on varmasti myös minussa tavassa vaatia että asiat puhutaan selviksi reilusti päin näköä, mutta kaikista ei ole siihen ja sekin pitää ymmärtää. Sanoin miniälle että minulle voi puhua suoraan olla erimieltä ja perustella/vaatia perustelemaan en minä siitä suutu enkä mene rikki,
        Tätä ketjua en enää jatka tapahtunut mikä tapahtunut, tuon kirjeen säilytän seinälläni opetuksena ja muistutuksena kuinka ja miksi osata sanoa ei, niinkuin myös poikani kirjeen että kiitti vitusti, hänellä kun tuo kirjallinen ilmaisutaito ei ole niin kehittynyt. Mummo nimeltä Raili

        miten oma poikasi voi kohdella sinua noin rumasti ja olla noin kiittämätön, miniästäsi puhumattakaan...todella ikävää lasten kannalta, ettei oikea äitinsä ole heidän elämässään...onneksi sinä olet lapsenlapsillesi näyttänyt mitä on oikea rakkaus ja välittäminen, toivottavasti voit jatkossakin näyttää! voimia!


    • Mummi minäkin

      miniän kirje anopille oli hävytön, mutta on toisaalta ymmärrettävää, että hän suuttui. Oli tietysti kysynyt tyttäreltään, miten olit tilanteeseen suhtautunut ja lapsia kohdellut. Tyttö oli kertonut äidilleen, että olit koko ajan haukkunut tytön äitiä, tyttöä itseään ja tytön isoäitiäkin. Sinun ei ole mikään pakko ottaa lapsenlapsiasi saati sitten vierasta lasta hoitoosi, ja jos joskus hoidat heitä, voit itse määritellä kuinka kauan jaksat heitä pitää. Mutta jos otat lapset, kohtelet heitä kunnolla ja jätät haukkumiset ja huudot pois.

      Jos ex-miniäsi on elossa, niin luulisi, että hän hoitaisi itse lapsiaan lomillaan? Vai onko exä alkoholisti tai vakavasti sairas? Nykyisen miniän tytär taas voisi mennä lomalle oman isoäitinsä luokse.

      Ruokarahasta on sovittava reilusti. Saamasi rahasumma ei riitä mihinkään. Itse vaatisin ainakin 700e ruokarahaa, sillä käsitin, että lapsia oli viisi vai neljäkö heitä oli? Ei tavallisella palkansaajalla tai eläkeläisellä ole varaa ruokkia tuollaista katrasta ilman kunnollista ruokarahaa. Tavallisestihan vierailut kestävät korkeintaan kolme päivää.

    • F4U

      Kirsi on perseestä. Tyypillinen esimerkki nykyajan velliperse naisesta, joka ei osaa mitää, ei tajua mistään mitään eikä osaa arvostaa yhtään mitään muuta kuin uutta meisseliä ja korkokenkiä.

    • hah hah

      Ei ku opeta lapsellesi, että kyllä äiti tekee kaiken ettei vaan tartte kuulla mitään kiukuttelua ja vastoinkäymisiä koska maailmassa joku tekee kaiken valmiiksi!!! Minkä taakseen jättää sen eestään löytää!! Opeta tekemään asiat nuorena niin osaa tehdä jotain isona ja arvostaa toisten tekemistä sinua kohtaa!! Ei tartte naukua jos on lirittänyt itse aikoinaan omaan nilkkaan!!

      • aina on ratkaisu

        Ensinnäkin, vinha tosiasia on se, että isovanhemmilla ei ole minkäänlaisia velvoitteita kustantaa tai edes nähdä lapsenlapsiaan, jollei itse halua, joten molemmat perustuvat täydelliseen vapaaehtoisuuteen.

        Manipuloivat vanhemmat kyllä osaavat syyllistää isovanhemmat siten, että isovanhemmat jo pian alkavat kuvitella, että heillä jotain laillisia velvoitteita lapsenlapsiaan kohtaan olisi, mutta kun ei vaan ole! Edes vanhemmat eivät joudu lapsiaan nykyään kustantamaan tai katsomaan heitä tässä yhteiskunnassa, jos ei satu huvittamaan! Kyllä yhteiskunta siitä huolen pitää, että lapsillle hoitopaikka, vaatteet ja ruoka löytyvät, jos äiskää ja iskää kiinnostavat enemmän muut asiat. Sitä sanotaan huostaanotoksi, mutta tällaiset vanhemmat taitavat kutsua sitä enemmänkin ryyppylomaksi.

        Olet siis (sinä aloituksen tehnyt mummo) ensinnäkin hyvin pitkäpiimäinen ja armollinen tässä lasten hoitamisasiassa. Eri asia, oletko ihan viisas, jos suostut kustantamaan ja katsomaan lapsenlapsiasi miten sattuu, vaikka et jaksa ja rahaakin on vähän. Jos myös olisit valituksissasi pysynyt pelkästään tuossa lapsiasiassa, olisin ollut täydellisesti sinun puolellasi, mutta koska katsoit olevasi arvollinen arvostelemaan myöskin heidän kotinsa siivottomuutta ym. asiaankuulumatonta, niin sain sinustakin vähän arvelluttavan kuvan. Kirjeen perusteella vikaa löytyy vähän yhdestä jos toisestakin osapuolesta, mutta jotenkin siitä kuvastui pieni toivonpilkahduskin siitä, että miniäsi haluaisi tulla hyväksytyksi sinun silmissäsi ja myös paremmin toimeen sinun kanssasi. Katsos, niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

        Jos täysin tosissasi olit tuossa lasten kaitsemisessa ja kustantamisessa, niin sinulla on kyllä halutessasi yhteiskunta tukenasi: ilmoitus vain lastensuojeluviranomaisille, että poikasi ja miniäsi jättivät lapset sinulle, eivätkä ole tulleet sovittuna aikana heitä noutamaan, eikä sinulla ole rahaa heitä ruokkia, niin aivan varmasti on sosiaalitantat viiden minuutin kuluttua oloasi helpottamassa ja menossa poikasi oven taakse koputtelemaan. Joten kuinka iso tuo ongelmasi siis todella on, se jää sinun ratkaistavaksesi.


    • Perheellinen mies

      Typeryyttä on mukana jos on luvannut ottaa hoitoon ison läjän muksuja. ei se todellakaan väärin ole ja isovanhemman ehkä joskus jopa vähän ehkä kuuluukin ottaa lapsenlapsia hoitoon. siinä vain väärin teit että SINÄ et sanonut kuinka pitkään olisit valmis hoitamaan lapsia. viikko on jo pitkäaika tuollaiselle lapsikatraalle ja kaksi menee siinä missä viikkokin, mutta jos kuusi viikkoa on sama läjä muksuja aamusta iltaan hoidossa niin ohhoh..

      itse kyllä uskalla pyytää vanhempiani kaitsemaan omia muksujani vaikka pari viikkoa mutta silloin pitää kyllä olla jo aika kova syy miksi ja sekin on säätämisen takana (se myös tulee joskus tapahtuman kun olen ajatellut että ainakin yhden ja samalla sen ensimmäisen ulkomaan reissun teen ilman lapsia). edelleenkin taivastelen kuusi viikkoa!

      jätä miniäsi omaan arvoon ja sano suoraan pojallesi että mikä sinua kiikastaa hänen vaimokkeensa kanssa. kerran se vain kirpaisee kun sanot siitä ja varmasti tulee sanominen, olet ainakin omanmielipiteesi sanonut. sekä jos heidän asunnossaan tai kenen siivottomasta kämpästä kirjoititkaan niin siitäkin sopii sanoa ihan suoraan.. itse olen myös aika sotkuinen ja siivoton mutta siihen auttoi vain appeni motkotus, otti pattiin mutta asiasta kyllä sanoi. nykyään asunto on aika 50-50 siisti sekä sotkuinen mutta se kuullemma on lapsiperheen normaalitaso :D

    • 19886

      pidä suostua lastensa kotkotuksiin, käyttävät vain hyväkseen
      kun olet liian kiltti. Sinulla on oma elämä ja elä sitä. Nykyajan
      äidit keplottelevat mielellään lapset hoitoon ja millä oikeudella ?
      Pidä puolesi ja sano omat sääntösi ja pysy niissä !
      Vierestä myös seurannut.

    • kesänsä viettänyt

      Olen itse ollut kaikki lapsuuteni kesät mummolassa, siis koko koulujen kesäloman aina 14 ikävuoteeni saakka. Oli pakko ja jos ei mennyt niin selkään tuli.

      Mummolassa oli kivaa, hiljaista eikä loppujen lopuksi ikävääkään. Ikävä oli jättää kaikki kaverit kesäksi. Joka syksy olin kummajainen, joka ilmestyi syksyisin ja hävisi keväisin...

      Ei ole tietoa paljonko vanhemmat jätti rahaa mummolle, mutta toivottavasti jotain kuitenkin. Emme koskaan huomanneet, etteikö mummo olisi halunnut pitää meitä. Tosin hän oli maalla ja maalaiset eivät paljoa kesälomaa viettele kuten "kaupunkilaiset". Me menimme siinä sivussa :-) eikä kotiintuloaikoja tarvittu. Sitten kun tuli pimeä mentiin sisälle, kun ulkona ei nähnyt mitään. Toisin sanoen, joskus pelattiin jalkapalloa joukolla aamuyöhön asti siihen saakka, että väsymys voitti.

      Itse en lapsiani ole mummolaan jättänyt ja siitä vuosia valitusta kuunnellut. On kyllä ihan riittänyt äitini oma vaikutus hänen käydessään meillä. Meillä kun on ihan erillaiset kasvatusarvot. Minä vietän kesät mielelläni koko perheen kanssa yhdessä tekien kaikkea kivaa. Eipä lapsetkaan ole halunneet mummon luokse kyläreissua pitemmäksi ajaksi ja jo 12-vuotiaina olivat että "täytyyks meidän".

      Ehdotus sinulle Mummu, muuta kauemmaksi tai älä ole tavoitettavissa niin ei niitä lapsia voi oven taakse jättää.

      • asiat muuttuvat

        En sitä kadehdi, että olisit selkääsi saanut, jollet mummolaan mene, mutta itseltäni on puuttunut tuollainen mummolassa oleilu kokonaan. Olisin mielelläni ottanut tuollaisen mummolan, jossa voi oleilla koko kesäloman. Oma lapseni sitten saikin vähän samanlaisen mummolan ja vietti lapsuusaikana hyvin pitkiä aikoja kesällä mummolassa ja kiersi jopa maailmaa näiden kanssa! Koskaan ei penniäkään pyydetty korvauksia, mutta he tekivätkin näin ihan vapaaehtoisesti ja omasta halustaan, eivät minun pyynnöstäni. Nyt on kuitenkin eri ääni kellossa, kun lapsi on täysikäinen: tulee isovanhempiensa kanssa hädin tuskin toimeen. Nytkin on taas riita päällä. Maailma on ihmeellinen, eikö... Kenties selvä raja vanhempien ja isovanhempien kanssa kuitenkin olisi ollut paikallaan silloin lapsena.


    • ei isovanhemmilla pitäisi antaa täyttä vastuuta enää kantaa lapsen lapsistaan.he ovat jo omansa kasvaneet ja vapautuneet kasvatus/huoltamisprojektista.lapsenlapset ovat isovanhemmille tärkeitä,ja yhteydenpito on tärkeää,mutta mielestäni täysi vastuu kuuluu omille vanhemmilleen.kiitos ois voinu olla kauniimminkin kerrottuna,joskus vain"ikävät"asiat on hyvä antaa olla ja nauttia siitä mitä lapsilla on.

    • äiti41v

      he, anteeksi mutta ihan alkoi naurattamaan...sarkastisesti.
      Lapsia on kyllä jaksettu tehdä, mutta tämän päivän kysymys kuuluukin, kuka kumma niitä jaksaa hoitaa ???
      Nykyisin vanhemmuus on katoava asia, ja sen kyllä huomaa tässä yhteiskunnassa joka saralla, valitettavasti.
      Lapsia tehdään ihan hullun lailla, ei ilmeisesti "jakseta" hakea ehkäisyä!?? Ne mukelot pukataan päiväkotiin heti kun sinne vaan saa viedä, ja sit kouluu.Odotetaan, että nää "hoitajat" ja opettajat hoitaa lasten huolehtimisen ja kasvatuksen kun nykyihmisillä on niin julmetun vaikeeta, ollaan niin hurjan väsyneitä ja sitä omaa lomaakin pitää olla ruhtinaalisesti.

      Itselläni on kaksi lasta ja elämme ilman lähisukulaisia.Itse olen tenavani hoitanut ja tarvittavat ruuat ja vaatteet ostellut vaikka pieni palkkaista hommaa teenkin, mutta vaikka minulla olisikin mummeja/ukkeja käytössä, ei mieleeni tulisi laittaa lapsia johinkin koko kesäksi hoitoon.Pariskunnan pitää ottaa lomansa niin limittäin, että voidaan olla lasten kanssa vuoroon, ja siinä sivussa olla myös koko perheen kokoonpanolla.lapset tarvitsevat myös lomaa ja samallaluonnollisesti vanhempiaankin.

      Olet aika teräs mummu ku jaksanut tuollaisen katraan kanssa, ja noinkin pitkään.Mitäpä jos puhuisit pojallesi asiasta ja harkitsisit, jos ensi kesänä hoitaisitkin huomattavasti lyhyemmän ajan, jos ollenkaan.Olisi aika vanhempienkin ottaa vastuu lapsistaan!
      Tsemppiä vaan sinne ja mukavaa syksyn odotusta!

    • Isä 31v.

      Miten joku Isä ja "Äiti" voivat olla kuusi viikkoa erossa lapsistaan..? En itse voisi vaan viettää lomaa ja lytätä lapsia mummolaan. "Kiittämättömyys on maailman palkka".

      • Haadidi

        Jos tyttäreni haluaa viettää lomansa mummolassa, miksi kieltäisin sen vain sentakia, että itse haluan olla lapseni kanssa? En minä lasta ole tehnyt itseäni varten pelkästään, enkä voi pitää häntä narussa lähelläni kokoajan. Hänen onnellisuutensa ja hyvinvointinsa on minulle tärkeintä. Itse olen SAANUT viettää mummolassa kesiä ja ne oli parhaita muistoja ne!


    • Onnen mummi

      koet lapsesi ja lastenlapset taakkana ja ikävänä velvollisuutena. Eihän sun ole pakko, voit jäädä pois koko onnellisesta ajasta ei ketään väkisin pidetä suvussa tai lastenlasten elämässä.

      Minä nautin aina kun lapsenlapseni tai lapsenikin ovat luonani. Hoidan ilomielin heitä ja se on suurin lahja että he ovat olemassa.

      Olisitko tyytyväinen jos sua kehuttaisiin säälittäisiin ja palvottaisiin?
      Sitäkö odotat?

      MInä en koe olevani hyväksikäyttetty hoitoapuna, vaan koen että minua tarvitaan ja olen tärkeä. Jos joskus en jaksa ottaa lapsia vastaan sanon sen, mutta yleensä aina otan, sillä he ovat rahaakin arvokkaampia minulle.

      • mummo myös

        muistaa,kaikki ei vaan jaksa ja en kyllä itsekkään jaksas hoitaa viikkokaupalla lapsenlapsia.Eikä se tarkoita,ettei pidä heistä,päinvastoin,on vastuuntuntonen kun myöntää olevansa väsynyt.
        Seläntakan ei kannata valittaa vaan sanoa asiallisesti,ettei jaksa,eikä ole varaa.

        Turha tuntea syyllisyyttä,ettei jaksa.Jos on liian kiltti,tulee katkeraksi.


      • onnellinen mummi

        Omistan rakkaita poikani lapsia kaksi,siis sana omistan on suuri kunnia minulle,ja hoidan vanhempaa lasta jota ei hoidoksi voi sanoa vaan olen hänen seurassa ja hän minun rakas seuralainen,Silti en pitkiin hoito jaksoihin suostuisi, ja en voisi kuvitella poikani edes vaatisi sellaista,vaan vastaavat itse lapsistaan, ja onhan toinenkin mummo .Siinä mummina olon ihanuus, voi antaa vastuun vanhemmille,eikä muutenkaan puuttua heidän elämämään,parhaiten itse tietävät.Poikani ei laittaisi minua lapsenpiiaksi,saan olla muummo. Tosin saan moitteita hieman kun käytän lapsiin hieman liikaa rahaa, melkein kaiken mitä pyytävät,sanoinkin en osaa kieltää mitään heiltä,poikani hymyili hieman ymmärtäen kuitenkin mummi on mummi.Niin hänenkin mummo on hänelle tärkeä ja arvokas ihminen,jonka luona käyvät useinkin perheineen, elämä on kunnioitusta terveellä tapaa.


      • määvaa

        Ei kenenkään ole PAKKO hoitaa toisten lapsia edes lasten lapsiaan jolle jostain syystä halua/jaksa/pysty,,,,,ei ole mummun ongelma jos matka on pitkä,ei ketään voi orjuuttaa viikko kausiksi elättämään ja hoitamaan,ei ole mitään mummujen velvollisuuksia olemassakaan,eihän kaikilla ole edes mummua tai pappaa elossakaan,mihin ne lapset silloin laitetaan.......hommataan kunnalta maksullinen hoitopaikka niinku normaalit ihmiset tekee..........ja kuka edes halua omista lapsistaan eroon 6 viikoksi??????


    • äiti,puolisoja miniä

      Minulla on kohta 4-vuotias lapsi. Itse käyn 3-vuorotöissä ja puolisoni on myös töissä. Vanhempani asuvat ihan lähellä, mutta hoitavat lastamme todella harvoin.. en nykyään edes pyydä, kun tuntuu olevan hankalaa ottaa edes päiväksi.. mutta anoppini hoitaa melkeinpä aina kun pyydetään(sitäkin omasta mielestäni harvoin) hän asuu valitettavasti aika kaukana. Mutta olen niin onnellinen kun lapsellamme on niin ihana mummi, lapsi tykkää kovasti hänestä ja hän siitä tietysti.. Minä ja anoppini emme pahemmin soittele tms. ja juttelemme niitä näitä.. ehkä pelkään vieläkin mitä hän minusta ajattelee.. mutta kyllä me toimeen tulemme, mutta haluaisin ehkä olla lähemmissä väleissä. Mutta yövierailut ym. eivät onneksi ainakaan minun puolelta ole piinaa tms. Mummi ottaisi lapsen pitemmäksi ajaksi itselleen kesälomalla n.viikoksi, mutta minusta 4-vuotiaalle liian pitkäaika olla vanhemmistaan erossa.. on yökylässä yleensä 1yön ja sitäkin varmaan 3-4kk välein.. ei välttämättä niinkään usein, koska anoppi on monesti meillä yötä ja silloin miehemme kanssa pääsemme kahdestaan käymään jossain ja tulemme kotiin yös..

    • Siffeli

      Ei tuota lomailuksi voi sanoa. Onhan se kun poikasikin lykkää lapsosensa & uuden miniän sinun huollettavaksesi moneksi viikoksi osallistumatta asiallisesti ja todellisuutta vastaavasti kustannuksiin. Vaatettaminen ynnä uimapuvut jne. eivät kuulu pakettiin. Kait niillä kotoota vaatteet löytyy? isovanhemmuus ei edellytä automaattista hyväksi käyttöä ja jokainen voi varmasti sanoa milloin ja kuinka pitkään lomailu sopii. Nämä asiat kandee puhua selviksi ettei lapset tosiaan kuvittele voivansa pyöritellä vanhempiaan mennen-tullen. Oma elämä on kaikilla, terveys ja tulotkin asettaa rajoituksia. Eikä tarkoita vähempää kiintymystä yhtään.

    • Vaikea asia?

      Joo onhan tuo aika järkkyä toimintaa että isovanhemille kärrätään lapset kesäksi hoitoon. Luulisin että hekin haluaisivat nauttia kesästä ilman raskasta työtä. Tyypillinen esimerkki itsekeskeisyydestä: minä minä minä..menee lähes brutaaliksi jos vanhukset vielä heikkokuntoisia. Ei siinä mitään jos asiallisesti tiedustellaan voisitteko katsoa muutaman päivän(6 viikkoa huh huh) ja jos kieltäytyy niin ok. Näin ihanne tapauksessa. Yleensä se vaan menee näitten narsisti tyyppien kanssa niin että te katsotte ja muita vaihtoehtoja ei ole. Jos sitten kuitenkin uskaltaa kieltäytyä niin välit poikki, olette paskoja ihmisiä jne jne Omaa typeryyttä ei tietenkään huomata se kuuluu taudin kuvaan, kuten myös tuollaiset "kiitos" kirjeet.

      Me vaimoni kanssa hoidimme omat lapsemme kyllä itse kesäisin ja tai siis olivat maksullisessa päivähoidossa työssä ollessamme. Niin ja jos on työttömänä miksi niitä ei katsota itse? Omia lapsia haloo, miksi niitä hankitte?

      • tytteli-62

        Tässä kyse samasta mummelista, joka halusi lapset lomailemaan luokseen vanhempien vastustelusta huolimatta, koko kesäksi (koulujen loppumisesta - koulujen alkamiseen)?
        Sama mummeli jolle ei raha aluksi kelvannut ja oli sitä kuitenkin vailla?
        Joka myös haukkui poikansa exää laiskaksi, saamattomaksi, h***** jne...?
        Joka on koko elämänsä ajan yrittänyt kontrolloida lastensa elämää?
        Taisit unohtaa kertoa toisten osapuolten version tässä asiassa?

        Tulipa vaan mieleen koska tunnistin tekstistä pariskunnan ja esittämäsi väitteet eivät todellakaan pidä paikkaansa. Itselläsi on huostaan otettu lapsi, joten olisit tyytyväinen, että edes sait tavata lapsia koko kesänä ollenkaan. Ja lasten kertomana olen kuullut kesän tapahtumista ja osa heistä ei edes halua tavata sinua enään. Olin myöskin läsnä kun huusit pojallesi puhelimeen useita kertoja viime kesänä milloin mistäkin asiasta. Eikä miniäsi todellakaan ole sellainen, mitä annat täällä ymmärtää. Olen laittanut pojallesi linkin tästä viestiketjusta, jotta hän voi katsoa mitä äitinsä täällä kirjoittelee.


      • ...
        tytteli-62 kirjoitti:

        Tässä kyse samasta mummelista, joka halusi lapset lomailemaan luokseen vanhempien vastustelusta huolimatta, koko kesäksi (koulujen loppumisesta - koulujen alkamiseen)?
        Sama mummeli jolle ei raha aluksi kelvannut ja oli sitä kuitenkin vailla?
        Joka myös haukkui poikansa exää laiskaksi, saamattomaksi, h***** jne...?
        Joka on koko elämänsä ajan yrittänyt kontrolloida lastensa elämää?
        Taisit unohtaa kertoa toisten osapuolten version tässä asiassa?

        Tulipa vaan mieleen koska tunnistin tekstistä pariskunnan ja esittämäsi väitteet eivät todellakaan pidä paikkaansa. Itselläsi on huostaan otettu lapsi, joten olisit tyytyväinen, että edes sait tavata lapsia koko kesänä ollenkaan. Ja lasten kertomana olen kuullut kesän tapahtumista ja osa heistä ei edes halua tavata sinua enään. Olin myöskin läsnä kun huusit pojallesi puhelimeen useita kertoja viime kesänä milloin mistäkin asiasta. Eikä miniäsi todellakaan ole sellainen, mitä annat täällä ymmärtää. Olen laittanut pojallesi linkin tästä viestiketjusta, jotta hän voi katsoa mitä äitinsä täällä kirjoittelee.

        Eipä ole mummo enää vastannut ketjuun. Minnekähän katosi...


    • ....................

      Minä en oikein usko, että tässä on kaikki mitä tiedämme tästä jutusta. Alkuperäinen voisi mennä vähän itseensäkkin:

      Esimerkiksi kohta "anteeksi että asuntomme on täynnä tavaraa!" Mistä tämä kohta on peräisin? Et kai vain ole mennyt moittimaan heidän huusholliaan, että siellä on liikaa tavaraa? Mitä se sinulle kuuluu?

      "Kiitos myös siitä, että olet joka päivä huutanut milloin mistäkin"

      Miksi olet huutanut miniällesi? Mikä antaa sinulle oikeuden huutaa toiselle, edes nuoremmallesi?

    • pävö

      Itse olen ainoa lapsi ja itselläni on 2 lasta vanhempani eivät ole kovin lapsirakkaita ja ehkä lapseni ovat sen vaistonneet joten se muutama päivä on heille tuottanut jo tuskaa puolin ja toisin mutta siltikin en koskaan olisi vienyt 6 viikoksi kenellekkään hoitoon.Olen halunnut lomilla vietytää laatuaikaa lasteni kanssa.Nyt minulla on ihana ensimmäinen lapsenlapsija hän on satunnaisesti ollut minulla viikonloppuja hoidossa olen iloinen että edes joskus saan häntä nähdä.Toinen lapsistani on kehitysvammainen hän on satunnaisia viikonloppuja ja kesäaikaan kork5päivää sijais perheessä että olen saanut omaa aikaa mutta kovin vaikeaa on silloinkin olla erossa puolin ja toisin joten hänellä on oma puhelin mukana ja soittelemme kerran pari toisillemme.

    • MINIÄSI

      Kiitos anoppi-riepu tästäkin, niinikuin viime kesästä ja kaikesta muustakin!!!!!
      Halusit lapset kesäksi, en minä ollut niitä tyrkyttämässä!
      Siivoamme asuntoamme lähes joka päivä, meillä oli vain kahden omakotitalon verran tavaraa tungettuna 3h k kokoiseen asuntoon! ( EI OLE ENÄÄ)
      Meillä lapset saavat puhtaita ja sopivan kokoisia vaatteita!
      Meillä he saavat syödä vatsansa täyteen ruokaa joka päivä, monta kertaa päivässä!
      Meillä lasten ei tarvitse katsoa juopottelua, eikä kännisten örinää tai oksentelua!!!
      Meillä lapset saavat myös rakkautta, tukea ja turvaa!
      Meillä lapset saa olla lapsia!
      Lapsille kyllä opetetaan elämisen taitoja, sitä mukaan kun ikää ja taitoja karttuu, eikä niin kuin sinä heitä kesän opetit!!! (mm.4v. imuroimaan )
      Minun mielestäni tämä ei olisi ollut oikea paikka näitä asioita puida, mutta olethan jo sosiaalinkin kautta elämäämme puinut ja yrittänyt tuhota, niin miksipä ei!!!!
      Rahaa et ollut ottaa, kun lapset luoksesi hait.... Mutta kylläpä kelpasi kun lapset olivat olleet jonkin aikaa luonasi. (RAHAA TARJOTTIIN ENNEN LASTEN MUMMOLAAN MENOA)
      Niin ja kun ollaan niin huonoja vanhempia, niin sitten järjestit sosiaaliin lastensuojelun tarpeen tutkinnan, kiitos siitäkin! Nyt on ainakin varmaa, että lapset asuvat meillä!!!!
      EMME OLE ENÄÄ laittamassa lapsia mummolaan tai muuallekkaan yökylään tai lomanviettoon, opimmepa kantapään kautta monta elämässä tärkeää asiaa, kuten SUKU ON PAHIN!
      EIKÄ TÄMÄ ANOPPI OLE TERVETULLUT KOTIINI, niinkuin eivät muutkaan asian osaiset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Näihin muihin asioihin en edes viitsi ottaa kantaa, sillä mielestäni ei ole sen arvoista!!!!!!!!!!

      Tämä kyseinen anoppini tuskin vastailee näihin kielteisiin kommentteihin, koska ei pysty sellaista ottamaan vastaan.

      Enkä minäkään taida kummemmin tämän jälkeen vaivautua.
      Ajatus oli että valaisen vain hiukan, ettei ne asiat aivan niin huonosti meillä ole, kuin anoppi väittää....
      ANOPISTA EN TIÄ KUIN MENEE, EIKÄ KIINNOSTAKKAAN!

      • yxmuzi

        Vaikutat huolestuttavan vihaiselta ja ahdistuneelta.
        Eikö sinun kannattaisi edes lasten takia pyrkiä normalisoimaan suhteesi anoppiisi?


      • mummikka

        Kuullostaa hirveältä, nyt pitäisi varmaan saada jotain apua ulkopuolelta. Lasten kannalta tollanen asenne on kamala, koska hehän ottavat sen opikseen, että noin käyttäydytään ihmisiä kohtaan joiden kanssa ei tulla toimeen. Saattaa tulla lapsilla ongelmia tulevaisuudessa ihmissuhteissa jos näkee äidin noin aggressiivisesti asioita hoitavan.

        Hakekaa nyt kiireesti apua jostakin, ennenkuin lasten tunne-elämä on aivan hukassa.


      • Välit vaan poikki
        yxmuzi kirjoitti:

        Vaikutat huolestuttavan vihaiselta ja ahdistuneelta.
        Eikö sinun kannattaisi edes lasten takia pyrkiä normalisoimaan suhteesi anoppiisi?

        Parasta on lopettaa suhde, niin silloin ei ole kenelläkään vaikeaa.

        Huonoa kohtelua saa ihan pyytämättäkin, ei sitä tarvi tahallaan hankkia.


    • mummikka

      On se muuten jumaliste kumma juttu, että tekemällä tehdään niitä pentuja ja sitten ihmetellään, kun isovanhemmat ei niitä hoida. Kyllä minä olen omat lapseni hoitanut, enkä koskaan odottanut kenenkään muun niitä hoitavan, enkä usko tyttärenikään tunkevan kakaroitaan minun riesakseni. Kyllähän jokainen jo lapsia tehdessään suunnittelee, miten niiden hoito järjestetään. Mummit ja vaarit ansaitsevat jo vapaapäivänsä ja lapsenlapset tulevat vierailulle ilahduttamaan eivät hoitoon.

      • yllätysmummeli

        Joku voi kuvitella että isovanhemmat hoitaa lapsen lapsia kuten omassa lapsuudessa on oltu isovanhemmilla hoidossa.

        Ilmoita lapsellesi hyvissä ajoin ennen kuin saavat lapsia ettet sitten tule niitä sietämään, ettei tule yllätyksiä.


      • mummikka
        yllätysmummeli kirjoitti:

        Joku voi kuvitella että isovanhemmat hoitaa lapsen lapsia kuten omassa lapsuudessa on oltu isovanhemmilla hoidossa.

        Ilmoita lapsellesi hyvissä ajoin ennen kuin saavat lapsia ettet sitten tule niitä sietämään, ettei tule yllätyksiä.

        "yllätysmummelille" tiedoksi : minulla on yksi lapsenlapsi ja toinen syntyy pian. Lapsenlapset ovat erittäin rakkaita ja tänäänkin oli pikkuinen, 3,5-v. kylässä koko päivän vanhempiensa kanssa ja meillä oli tosi ihana päivä. En vaan ymmärrä sitä, että pikkupennut lykätään jatkuvasti isovanhempien hoitoon, kun pitää mennä bailaamaan ! Ihanaa kun kyläilevät ja ovat koko porukalla seurustelemassa. Hoidan kyllä, jos on oikeasti tarvetta, mutta miettiköön itse, mihin lapsenlikkaa tarvitsevat. Onneksi tyttäreni ja miehensä ovat tehneet itselleen selväksi, että hoitelevat itse jälkikasvunsa ja pyytävät apua silloin kun sitä oikeasti tarvitsevat. Minä mummina ehdotan itse pikkuisen tuloa mummilaan hoitoon omaksi ilokseni ja se toimii.


    • marttyyrin ainesta

      no mitä menit suostumaan? Äly hoi

    • ........

      ja kaikista pahinta kun isovanhemmat jo keskenään kinastelee, ketkä hoitaa useimmin, eli ovat jo uupuneet, eikö nuoret tajua yhtään mitään enää

      • jotain rajaa

        lopulta vaan odottaa, et lapsenlapset kasvaa nopeasti, sillä ei jaksa kohta yhtään mitään ja lapsenlapsetkin alkaa inhota isovanhempia


      • yxmuzi
        jotain rajaa kirjoitti:

        lopulta vaan odottaa, et lapsenlapset kasvaa nopeasti, sillä ei jaksa kohta yhtään mitään ja lapsenlapsetkin alkaa inhota isovanhempia

        Omituisia ovat lastenlapset, jos he alkavat inhota isovanhempiaan, kun nämä tulevat vanhoiksi ja huonokuntoisiksi. Missä lienee vika?


      • Ongelmat
        yxmuzi kirjoitti:

        Omituisia ovat lastenlapset, jos he alkavat inhota isovanhempiaan, kun nämä tulevat vanhoiksi ja huonokuntoisiksi. Missä lienee vika?

        Luin huolella aloittajan tesktin ja rupesin miettimään tapahtuman taustoja:
        Perheessä on uusioäiti, jolla on yksi tytär.
        Hän on erehtynyt menemään yhteen miehen kanssa, jonka perheessä on 4 lasta.

        On helppo ajatella, että suuri rakkaus helpoittaa sopeutumista, mutta olen satavarma, että uusioäidille tuli vaikka kuinka ihmeellisiä ongelmia uuden lapsikatraan kanssa, puhumattakaan tyttärestä, joka joutui sisarpuoleksi neljälle lapselle.

        Suuri kiitos isoäidille, joka otti kaikki kesäksi kotiinsa, ilmeisesti kesäpaikkaan maalle, missä oli enemmän ilmaa ja tilaa.
        Mutta jos vanhemmat eivät edes uimapukuja olleet lapsilleen hommanneet, niin on pakko sanoa, että aika epäkäytännöllisiä he olivat.
        Perheen isällä ei ilmeisesti ole mitään ymmärrystä lasten vaatemenoista. Vaimo nro 1 on varmaankin vaatettanut kaikki 4, ja nyt sitä yrittää tämä uusi äiti.

        Omakohtaisesti en voisi kuvitella ottavani 5 lasta viikkokausiksi huusholliini, vaikka olisivat kuinka rakkaita tahansa. Ikäihmisen työkyky ei riitä, eikä riitä monen nuoremmankaan, kuten tämä isoäitikin totesi. Miniän ja pojan koti ei ole kunnossa. En nostaisi syyttävää sormea kuitenkaan. 7 hengen perhe kuin sillit suolassa! Uusioäiti on varmasti turhautunut rahattomuuteen ja työttömyyteen.
        Mutta onko se ihme, kun lapsia on 5, ja vain yhteen lapseen on pysyvä suhde. Uusiolapset kuittailevat varmasti joka asiassa.

        Kyllä siinä menee hermot enkeliltäkin ja varmasti isoäitikin tuli sanoneeksi paljon sellaista, joka olisi pitänyt jättää sanomatta. Suuttuminen ja huutaminen on aivan ymmärrettävää. Jos mummu ei olisi suuttunut mistään, olisi ollut jo ihan huolestuttavaa.

        Varmasti huutaa uusioäitikin. Ei vain jaksa, vaikka kuinka ymmärtäisi, että kiukku ei auta.
        Hän ei varmaankaan jaksa kauan tätä ruljanssia. Siinä kysytään myös aviomiehen hermoja ja paneutumista. Usein voi vain havaita, että vastaavissa tapauksissa mies alkaa harrastaa vaikka mitä tahansa kodin ulkopuolella, että ei joudu mukaan riitoihin ja komentamaan turhanpäiväisissä riidoissa.

        On vahinko, jos anoppi ja miniä eivät tule toimeen keskenään. Yhteistyöllä he saattaisivat onnistua lasten kanssa, vaikka välimatka onkin pitkä. Tukea voi matkankin päästä puhelimella ja muilla yhteenottotavoilla.
        Aikaansa kutakin, pian tämä on ohi ja lapset itsenäistyvät. Nyt vain kaikki voimavarat käyttöön.

        Aloituksesta on jo kauan. Toivottavasti asiat ovat nyt selkiytyneet.


    • mimmelit

      Kuinka nykyään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe