Toimistyötä lukion käyneelle

utelias124213

Voiko mitään toimistotyötä saada lukiopohjalta? Onko jotain toimistötyötä missä vain naputetaan tietoja koneelle jne?

13

1533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimistotöitä tehnyt

      Lukiopohjalla ei tietysti ammattitaitoa vielä ole, ja monet firmat haluavat, että on esimerkiksi korkeakouluopiskelija. Esimerkiksi tallentajan työtä voisit kuitenkin saada (juuri tuota tietojen naputtelua koneelle). Myös jonkin tyyppisestä contact centeristä (asiakas/palveluneuvoja, ei puhelinmyyntiä) on hyvä alottaa, se on kuitenkin yhdistelmä asiakaspalvelua ja toimistotyötä. Yleisesti ottaen voisin oman kokemukseni perusteella sanoa, että kaikissa työpaikoissani on arvostettu työkokemusta erityisesti asiakaspalvelutyöstä. Eli vaikka myyjän tai tarjoilijan hommat saattavat tuntua tylsiltä, ne ovat erittäin arvokasta työkokemusta jota arvostetaan jatkossa työmarkkinoilla!

    • Velma/

      Nykyään se toimistotyön saanti on paljon vaikeampaa kuin ennen (siis jos haluaa vaikka sihteeriksi tms). Hakijamäärä on lisääntynyt ja monella on jo enempi koulutusta/työkokemusta. Olen huomannut, että ainakaan tallennustyöhön ei ilmoituksissa yleensä vaadita mitään korkeakoulututkintoa. Kun pitää silmät auki, jotain saattaa löytyä. :)

    • 6r74ryt

      Eiköhän pelkältä lukiopohjalta voi olla aika vaikea saada minkäänlaista toimistotyötä kun siitä tstotyöstä kilpailee tällä hetkellä useampi kouluttautunut ryhmäkin esim. merkonomit, tradenomit ym.

      Kokeile jotain työharjoittelua esim. Papula nevinpat etsii molissa aika usein toimistoharjoittelijoita naurettavan pienellä palkalla johon ei toivottavasti merkonomit tai tradet sorru hakemaan.

      • 6427

        Hae jonkun operaattorin leipiin?? Vastailet puhelimeen, saat olla toimistossa ja palkkakaan ei tolle koulutukselle mitenkään huono. Esim. lahdessa ja J-kylässä taitaa olla denalla paikkoja tasaseen tahtiin haussa. Tarvii toki olla 18 et pääsee...

        Nykyisin toki porukka enemmän koulutettua ku esim. silloin ku itse tulin..joten voipi olla että tiukempaa on päästä töihi...


    • onnea etsintään!

      Joo, samalla linjalla kuin muutkin vastaajat. Nykyään on niin järkyttävä kilpailu ihan tavallisesta toimistotyöstäkin, missä selviäisi jopa peruskoulupohjalla... On paljon työttömiä merkonomeja, tradenomeja ja ekonomeja puhumattakaan niistä joilla on 20v kokemus vaikka ei kouluja olekaan käyneet.

      Toki voi käydä ihan mieletön tuuri tai saada tutun-tutun kautta.

    • vaikeaa on

      Aika vaikeaa on ollut saada noita toimistohommia, vaikka on lukio käytynä ja yliopisto-opintojakin jo yli 4 vuotta takana kaupan ja hallinnon alalta. Kilpailu mitä yksinkertaisimmastakin hommista on melko kovaa, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, ehkä jossain pienellä paikkakunnalla noita toimistohommia saisi jos vain kävisi paikan päällä kyselemässä. Mutta ainakin täällä päin pitää joko olla vuosien työkokemus tai sitten jotain suhteita että pääsee edes siihen toimistoapulaisen hommaan. Ja aina joskus tulee sitten vastaan niitä toimistohommia jotka ovat naamioituja puhelinmyynti tai jopa kaupparatsun hommia, ja yleensä vielä provikka palkalla ja kaikki tuo selviää vasta kun menee työhaastatteluun. Ja sitten on vielä niitä "harjoittelijan" hommia joista ei makseta yhtään palkkaa, mutta hommia on40h viikossa ja ennemmänkin jos vain tekee.

      Toivottavasti tuo työnhaku edes vähän helpottuu kun saan tutkinnon tässä keväällä ulos, mutta ei se kyllä kovin hyvältä vaikuta jos tulevalla kauppatieteen maisterilla on vain 2 kuukauden postittajan/toimistolähetin työkokemus ja sitten jotain rakennusapulaisen ja siivoojan sekalaista työkokemusta. En usko että tällä kokemuksella mitään ekonomin hommia saa...

      • Toimistotöitä tehnyt

        Pääkaupunkiseudullahan niitä työpaikkoja nimenomaan riittää, eli aika kummalta tuntuu, ettet neljän vuoden kauppakorkeaopinnoilla ole mitään toimistotöitä saanut? Jos on valmis aloittamaan vähemmän haastavista tehtävistä, esim. puhelinvaihteenhoidosta tai aulapalvelusta, niin luulisi melko pian pääsevän ihan "oikeisiin toimistotöihin" ja siitä etenemään koulutustasoa vastaaviin tehtäviin. Aulapalveluhenkilöitä ja puhelinpalvelutyöntekijöitä (ei puhelinmyyjiä) etsitään kuitenkin koko ajan eri vuokrafirmojen kautta (mm. ISS, Eilakaisla, Manpower, Barona, Staffpoint), eli niihin nyt ainakin luulisi pääsevän. Tosin kohta alat olla jo ylikoulutettu työnantajien mielestä noihin tehtäviin, eli aikamoinen noidankehä...

        Itse olen 4 vuoden valtiotieteilijä ja tehnyt koko opiskeluajan toimistotöitä (on käynyt myös hyvä tuuri, ainakin ekan paikan suhteen, tosin takana oli jo vuosikausia asiakaspalvelukokemusta). Ja meillä pitäisi olla paljon huonompi työllisyystilanne..!


      • Toimistorotta
        Toimistotöitä tehnyt kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudullahan niitä työpaikkoja nimenomaan riittää, eli aika kummalta tuntuu, ettet neljän vuoden kauppakorkeaopinnoilla ole mitään toimistotöitä saanut? Jos on valmis aloittamaan vähemmän haastavista tehtävistä, esim. puhelinvaihteenhoidosta tai aulapalvelusta, niin luulisi melko pian pääsevän ihan "oikeisiin toimistotöihin" ja siitä etenemään koulutustasoa vastaaviin tehtäviin. Aulapalveluhenkilöitä ja puhelinpalvelutyöntekijöitä (ei puhelinmyyjiä) etsitään kuitenkin koko ajan eri vuokrafirmojen kautta (mm. ISS, Eilakaisla, Manpower, Barona, Staffpoint), eli niihin nyt ainakin luulisi pääsevän. Tosin kohta alat olla jo ylikoulutettu työnantajien mielestä noihin tehtäviin, eli aikamoinen noidankehä...

        Itse olen 4 vuoden valtiotieteilijä ja tehnyt koko opiskeluajan toimistotöitä (on käynyt myös hyvä tuuri, ainakin ekan paikan suhteen, tosin takana oli jo vuosikausia asiakaspalvelukokemusta). Ja meillä pitäisi olla paljon huonompi työllisyystilanne..!

        Koeta valtsikkalainen saada alan hommia jo nyt. Tein toimistotöitä opiskeluaikana ja teen edelleen sihteerinhommia 4 vuotta VTM:ksi valmistumisen jälkeen. Muuta en ole saanut. Enkä varmaan saakaan nyt kun on tämä sihteerikön leima otsassa.


      • Toimistotöitä tehnyt
        Toimistorotta kirjoitti:

        Koeta valtsikkalainen saada alan hommia jo nyt. Tein toimistotöitä opiskeluaikana ja teen edelleen sihteerinhommia 4 vuotta VTM:ksi valmistumisen jälkeen. Muuta en ole saanut. Enkä varmaan saakaan nyt kun on tämä sihteerikön leima otsassa.

        Olen kuullut muiltakin, että riski "jämähtää toimistotöihin" (tai jopa kaupan kassalle) on aikamoinen ja melko yleistä ainakin meidän alalla. Pitää varmaan tämän vuoden aikana alkaa katsella enemmän niitä oman alan töitä ja viimeistään, kun gradu alkaa valmistua, niin hakea oman alan töitä ihan ympäri Suomea. Itse asiassa henkilö, kenen loma ym. tuuraajana tälläkin hetkellä toimistotöissä olen, on jo hieman vanhempi, katkeroitunut VTM, joka valittelee myös, että omana alan töihin olisi pitänyt aikoinaan hakeutua eikä jämähtää kyseiseen työhön...


      • Örvsy
        Toimistorotta kirjoitti:

        Koeta valtsikkalainen saada alan hommia jo nyt. Tein toimistotöitä opiskeluaikana ja teen edelleen sihteerinhommia 4 vuotta VTM:ksi valmistumisen jälkeen. Muuta en ole saanut. Enkä varmaan saakaan nyt kun on tämä sihteerikön leima otsassa.

        että oikein "sihteerikön leima otsassa" olipas alentavasti sanottu! Sihteerintöitä on erittäin vaativallakin tasolla ja paikasta riippuen työnkuva on hyvin moninainen...nimim. sihteeri ja ylpeä työstään


      • Toimistotöitä tehnyt
        Örvsy kirjoitti:

        että oikein "sihteerikön leima otsassa" olipas alentavasti sanottu! Sihteerintöitä on erittäin vaativallakin tasolla ja paikasta riippuen työnkuva on hyvin moninainen...nimim. sihteeri ja ylpeä työstään

        Alkuperäinen kirjoittaja ei varmaan millään lailla tarkoittanut halventaa sihteereitä, mutta ymmärrät varmaan itsekin, etteivät sihteerin työt vastaa maisterin koulutusta. Siihteereitä tarvitaan toki ja varmasti paljon pätevämpiä ja parempia sihteereitä ovatkin esimerkiksi merkonomit, sihteerin ammattitutkinnon käyneet tai tradenomit. Monet sihteerithän tekevät kirjanpitoon ja taloushallintoonkin liittyviä tehtäviä, mihin valtiotieteilijöillä tuskin on minkäänlaista pätevyyttä toisin kuin alan ammattitutkinnon käyneillä! Sihteerin tehtäviä on toki erilaisia ja osa niistä voi olla ylemmän korkeakoulututkinnon käyneillekin soveltuvia, mutta ns. perustehtävät eivät sitä kuitenkaan ole. Sitä alkuperäinen kirjoittaja varmaan tarkoitti. Onhan se nyt inhottava, jos joutuu koulutustaan vastaamattomia tehtäviä tekemään ja koko yliopistokoulutus on mennyt "hukkaan".


    • 2010-

      Se on historiaa.

    • 15

      onnesta. Itse olin lukiolaisena kansainvälisessä firmassa kirjeenvaihtajana ja yläasteella kansainvälisessä firmassa puhelinvaihteenhoitajana... Näistä sain kiitettävät arvostelut.


      Mutta valmistuttuani tradenomiksi en saanutkaan mistään töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe