Ennenaikainen luutuminen

Äiti76

Terve! Löytyisikö kokemuksia lapsen pään luiden ennenaikaisesta luutumisesta? Nyt 2,5 kk vanhalle pojalle on näin käynyt ja on leikkaus edessä. Juttelisin mielelläni kohtalotovereiden kanssa.

92

32562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L70

      Joo, löytyy kokemuksia. Nimittäin omalta kohdalta. Olen 33-v. mies, jolle on tehty kalloleikkaus puolen vuoden iässä. Syynä oli venekalloisuus eli skafokefalia, joka kuuluu kallon luutumishäiriöihin eli kraniosynostooseihin ja johtuu päälaen pitkittäissauman ennenaikaisesta luutumisesta. Olen kerännyt niin paljon lääketieteellisiä artikkeleita aihepiiristä, kuin olen löytänyt.

      Minkälaisesta jutusta on kysymys? Mikä sauma /mitkä saumat? Miten voin auttaa?

      terv. L70

      • Äiti76

        Terve! Soittelin lääkärille, joka sanoi, että luutuminen on päälaella, aukileesta taaksepäin ja noin 1,5 cm:n matkalla. Olen saanut jonkin verran lisätietoa asiasta, mutta tällä hetkellä eniten askarruttaa se, mikä tällaisen ennenaikaisen luutumisen aiheuttaa? Ilmeisesti kyseessä on kautta aikain havaittu asia, jos sinulle on myös kyseinen leikkaus tehty. Onko asiasta aiheutunut harmia myöhemmin? Kuinka pitkän matkaa päätä avataan ja onko vaarana, että aivoihin osuu jotakin? Mitä riskejä tällaisissa leikkauksissa on? Kiitos lisätiedoista jo etukäteen!


      • L70
        Äiti76 kirjoitti:

        Terve! Soittelin lääkärille, joka sanoi, että luutuminen on päälaella, aukileesta taaksepäin ja noin 1,5 cm:n matkalla. Olen saanut jonkin verran lisätietoa asiasta, mutta tällä hetkellä eniten askarruttaa se, mikä tällaisen ennenaikaisen luutumisen aiheuttaa? Ilmeisesti kyseessä on kautta aikain havaittu asia, jos sinulle on myös kyseinen leikkaus tehty. Onko asiasta aiheutunut harmia myöhemmin? Kuinka pitkän matkaa päätä avataan ja onko vaarana, että aivoihin osuu jotakin? Mitä riskejä tällaisissa leikkauksissa on? Kiitos lisätiedoista jo etukäteen!

        Jaa, sitä on vain 1,5 cm matkalla. No se on hyvä, koska silloin ei tarvita isoa operaatiota. Leikkauksessa on kysymys siitä, että luutuneesta kohdasta poistetaan luuta, niin että luiden sauma aukeaa ja luut pääsevät kasvamaan normaalisti. Tätä varten tarvitsee tuskin tehdä muuta kuin muutaman sentin viilto päänahkaan ja jyrsiä liika luu pois. Se tapahtuu jyrsimen tyyppisellä värkillä, jossa on sellainen rajoitin, että terä ei vahingossakaan voi yltää aivoihin asti. Aivot ovat siis täysin turvassa. Tällaisesta leikkauksesta ei jää muuta jälkeä kuin lyhyt arpi päälaelle, ja senkin voi tarvittaessa myöhemmin poistattaa. Leikkauksessa ei ole kummempia riskejä kuin muissakaan pienissä leikkauksissa.

        Tämmöinen päälaen sauman osittainen ennenaikainen luutuminen aiheuttaisi hoitamattomana ns. satulakallon, jolloin kallo olisi keskeltä päälakea paljon matalampi kuin edestä ja takaa. Tämä voisi aiheuttaa ulkonäön lisäksi neurologisia ongelmia. Leikkauksen ansiosta pää muotoutuu normaalisti, eikä mitään jälkeä jää, paitsi arpi.

        Kallon luutumishäiriöitä tunnetaan jo antiikin ajoilta asti. Niitä on kuitenkin osattu hoitaa vasta sata vuotta. Suomessa on hallittu nämä leikkaukset jo 1950-luvulla.

        Minulla oli sikäli paljon huonompi onni, että päälaen sauma ehti luutua umpeen koko matkalta ennen leikkausta. Operaatio oli isompi, puolen vuoden iässä. Silloin katsottiin tarpeelliseksi tehdä kaksi uraa oikean sauman molemmin puolin. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut fiksumpaa tehdä yksi ura sauman kohdalle, koska saumaan oli jo muodostunut harjanne, jonka olisi samalla saanut pois. Harjanteen ja urien vaikutuksesta päälakeni muistuttaa kyntöpeltoa. Onneksi tukka on pysynyt päässä. Onneksi tuo hoidettiin, koska ilman leikkausta kalloni olisi pitkä, korkea ja kapea lituska, ja saattaisin olla debiili. Ja onneksi tällaista ei satu kovin monelle: näitä on vain pari tapausta vuodessa koko Suomessa. Onneksi myös leikkaukset ovat kehittyneet todella hurjasti vuoden 1970 jälkeen.

        Ennenaikaisen luutumisen syistä ei ole tietoa. Muutamia vaikuttavia tekijöitä on löydetty kani- ja rottakokeilla ja solubiologisilla tutkimuksilla, mutta mitään selvää syytä ei ole tiedossa.


      • Pia
        Äiti76 kirjoitti:

        Terve! Soittelin lääkärille, joka sanoi, että luutuminen on päälaella, aukileesta taaksepäin ja noin 1,5 cm:n matkalla. Olen saanut jonkin verran lisätietoa asiasta, mutta tällä hetkellä eniten askarruttaa se, mikä tällaisen ennenaikaisen luutumisen aiheuttaa? Ilmeisesti kyseessä on kautta aikain havaittu asia, jos sinulle on myös kyseinen leikkaus tehty. Onko asiasta aiheutunut harmia myöhemmin? Kuinka pitkän matkaa päätä avataan ja onko vaarana, että aivoihin osuu jotakin? Mitä riskejä tällaisissa leikkauksissa on? Kiitos lisätiedoista jo etukäteen!

        Hei!

        Tyttäreni ennenaikaisesti luutunut sagittaalisauma leikattiin kuukauden ikäisenä (nyt 3 kk). Keskustelisin mielelläni "kohtalotovereiden" kanssa. Minut saa kiinni numerosta 040 7048 799.


      • Maria
        Pia kirjoitti:

        Hei!

        Tyttäreni ennenaikaisesti luutunut sagittaalisauma leikattiin kuukauden ikäisenä (nyt 3 kk). Keskustelisin mielelläni "kohtalotovereiden" kanssa. Minut saa kiinni numerosta 040 7048 799.

        Hei ! Meidän vauvalta leikattiin tammikuussa -04 täysin luutunut pitkittäissauma. Luuta poistettiin etuaukileesta takaaukileeseen.
        Ennen leikkausta ollut selvä harjanne kallossa
        poistui kun luuta poistettiin yksi leveämpi suikale.Nyt päänmuoto on normaali.Kiitokset vaan taitavalle neurokirurgille!


    • janivaanjoo

      meidän tytöllämme todettiin koronaarisauman luutuminen, nyt odotellaan leikkausta, olisi kiva viestitellä sähköpostin välityksellä?

      • -tiina-

        Meidän lapsella myös koronallisaumat molemmin puolin luutuneet umpeen jo sikiö aikana. Joko olette käyneet leikkauksessa? Haluaisin lisää keskustella aiheesta, jos jollain olisi vain tietoa....


      • janivaanjoo
        -tiina- kirjoitti:

        Meidän lapsella myös koronallisaumat molemmin puolin luutuneet umpeen jo sikiö aikana. Joko olette käyneet leikkauksessa? Haluaisin lisää keskustella aiheesta, jos jollain olisi vain tietoa....

        moro, laita sähköpostia os. [email protected] jos haluat kirjoitella.

        t. jani


    • ElliElmeri

      Poikani pää "sahattiin" useasta kohtaa auki, hänen ollessaan neljän kuukauden ikäinen (lääkärilakko oli tuolloin ja tämä viivästytti leikkausta). Aika oli todella rankkaa, mutta kaikki meni lopulta oikein hyvin ja poikani toipui todella nopeasti. Sairaalassa vietimme aikaa muistaakseni 10 päivää joista leikkauksen jälkeisen vuorokauden teholla. Joitain valokuvia minulla hänestä on toipumisajalta (ei ikävä kyllä koneella). itselleni leikkauksesta tietäminen oli täysi shokki enkä saanut mistään lisätietoa, tuntui, että poikani oli ainoa koko maapallolla, kun ei kukaan tiennyt mistä puhuin, se oli aika ahdistavaa. Vasta plastiikkakirurgi kertoi minulle asiasta enemmän. Kysele toki mieltäpainavia asioita, kerron mielelläni.

      • cashu

        Meidän 11-v. tytöltä leikattiin 9 vuotta sitten pää auki korvasta korvaan ja koko otsa rikottiin ja rakennettiin uudestaan. Joku sauma oli luutunut ilmeisesti etu-ohimolta liian aikaisin ja pää kasvoi lommolle. Leikkaus oli kosmeettinen, mutta lommo olisi ilmeisesti haitannut myös kehitystä ajan kanssa ilman korjausta. Leikkaus meni hyvin ja tyttö on muuten "täysin normaali" tänä päivänä. Emme silloin saaneet kovin paljon tietoa asiasta ja nyt kiinnostaa onko Suomessa muita? Diagnoosia en muista.


      • janivaanjoo
        cashu kirjoitti:

        Meidän 11-v. tytöltä leikattiin 9 vuotta sitten pää auki korvasta korvaan ja koko otsa rikottiin ja rakennettiin uudestaan. Joku sauma oli luutunut ilmeisesti etu-ohimolta liian aikaisin ja pää kasvoi lommolle. Leikkaus oli kosmeettinen, mutta lommo olisi ilmeisesti haitannut myös kehitystä ajan kanssa ilman korjausta. Leikkaus meni hyvin ja tyttö on muuten "täysin normaali" tänä päivänä. Emme silloin saaneet kovin paljon tietoa asiasta ja nyt kiinnostaa onko Suomessa muita? Diagnoosia en muista.

        sähköpostini on [email protected] jos haluat skriivailla aiheesta, meidän tytöllä on just sama leikkaus tulossa. Koronaarisauman ennenaikainen luutuminen ja vinokalloisuus on diagnoosit.


      • TAATI

        HEIPPA!
        OLEN 3kk:nIKÄISEN JERE-POJAN ÄITI JA TÄLLÄ HETKELLÄ SAMASSA TILANTEESSA KUIN SINÄ AIKOINAAN.
        JERE SYNTYI OULUSSA rv.41 4-20.12.06-.
        LÄHTÖTARKASTUKSESSA LÄÄKÄRI KIINNITTI HUOMION nk.VENEENMUOTOISEEN PÄÄHÄN.(TÄMÄ OLI ITSELLENI JO NELJÄS SYNNYTYS JA SILTI EN HUOMANNUT PÄÄN MUODOSSA MITÄÄN POIKKEAVAA).LÄÄKÄRI JO SILLOIN SANOI ETTÄ KYSEESSÄ VOISI OLLA KALLON ENNENAIKAINEN LUUTUMINEN,MUTTA HALUSI VARMISTUA ASIASTA JA KÄVIMME
        KALLORÖNTGENISSÄ JEREN OLLESSA 2vk:n IKÄINEN. SIITÄ PARIN VIIKON PÄÄSTÄ MEIDÄT KUTSUTTIIN UUDELLEEN OYS:IIN LÄÄKÄRIN VASTAANOTOLLE.ITSE OLIN
        VARAUTUNUT SIIHEN,ETTÄ OTETAAN UUDET KUVAT.KUINKAS OLLAKKAAN KUN MENIMME VASTAANOTOLLE NIIN LÄÄKÄRI TOTESI HETI ,ETTÄ VAIN LEIKKAUS TULEE KYSYMYKSEEN!
        OLIN AIVAN SHOKISSA. MINULLE EI OLE KERROTTU MISTÄ TÄMÄ AIHEUTUU,KERTOI KYLLÄ ETTÄ TEKEVÄT NÄITÄ LEIKKAUKSIA N.20 VUODESSA,JOTEN HEILLE "RUTIINI TOIMENPIDE".LEIKKAUS ONNISTUISI KERRALLA, VAIN HARVOIN PITÄÄ TEHDÄ KORJAUS LEIKKAUSTA.MINULLE,EIKÄ VARMAAN MUILLEKKAAN ÄIDEILLE,OLE RUTIINI JUTTU.OLEN KYLLÄ TÄMÄN 2KUUKAUDEN AIKANA JOKA PÄIVÄ MIETTINYT ASIAA,ENTÄ JOS JOKIN MENEE PIELEEN.....
        MENEMME OSASTOLLE 27.3 JA LEIKKAUS TEHDÄÄN 28.3.07.
        OLISI KIVA KUULLA SINUN KOMMENTTEJA ONKO KAIKKI HYVIN NÄIN JÄLKEENPÄIN.
        TERV."TAATI" JA HYMYPOKA JERE


      • 5v Elmerin äiti
        TAATI kirjoitti:

        HEIPPA!
        OLEN 3kk:nIKÄISEN JERE-POJAN ÄITI JA TÄLLÄ HETKELLÄ SAMASSA TILANTEESSA KUIN SINÄ AIKOINAAN.
        JERE SYNTYI OULUSSA rv.41 4-20.12.06-.
        LÄHTÖTARKASTUKSESSA LÄÄKÄRI KIINNITTI HUOMION nk.VENEENMUOTOISEEN PÄÄHÄN.(TÄMÄ OLI ITSELLENI JO NELJÄS SYNNYTYS JA SILTI EN HUOMANNUT PÄÄN MUODOSSA MITÄÄN POIKKEAVAA).LÄÄKÄRI JO SILLOIN SANOI ETTÄ KYSEESSÄ VOISI OLLA KALLON ENNENAIKAINEN LUUTUMINEN,MUTTA HALUSI VARMISTUA ASIASTA JA KÄVIMME
        KALLORÖNTGENISSÄ JEREN OLLESSA 2vk:n IKÄINEN. SIITÄ PARIN VIIKON PÄÄSTÄ MEIDÄT KUTSUTTIIN UUDELLEEN OYS:IIN LÄÄKÄRIN VASTAANOTOLLE.ITSE OLIN
        VARAUTUNUT SIIHEN,ETTÄ OTETAAN UUDET KUVAT.KUINKAS OLLAKKAAN KUN MENIMME VASTAANOTOLLE NIIN LÄÄKÄRI TOTESI HETI ,ETTÄ VAIN LEIKKAUS TULEE KYSYMYKSEEN!
        OLIN AIVAN SHOKISSA. MINULLE EI OLE KERROTTU MISTÄ TÄMÄ AIHEUTUU,KERTOI KYLLÄ ETTÄ TEKEVÄT NÄITÄ LEIKKAUKSIA N.20 VUODESSA,JOTEN HEILLE "RUTIINI TOIMENPIDE".LEIKKAUS ONNISTUISI KERRALLA, VAIN HARVOIN PITÄÄ TEHDÄ KORJAUS LEIKKAUSTA.MINULLE,EIKÄ VARMAAN MUILLEKKAAN ÄIDEILLE,OLE RUTIINI JUTTU.OLEN KYLLÄ TÄMÄN 2KUUKAUDEN AIKANA JOKA PÄIVÄ MIETTINYT ASIAA,ENTÄ JOS JOKIN MENEE PIELEEN.....
        MENEMME OSASTOLLE 27.3 JA LEIKKAUS TEHDÄÄN 28.3.07.
        OLISI KIVA KUULLA SINUN KOMMENTTEJA ONKO KAIKKI HYVIN NÄIN JÄLKEENPÄIN.
        TERV."TAATI" JA HYMYPOKA JERE

        Elmeri täyttää kuukauden päästä 6-vuotta. Muistona leikkauksesta on korvasta korvaan komea sahalaita arpi ja hienoisesti päärynän muotoinen pää (taikka sitten vain pulleat posket..). Missään jälkitarkastuksessa ei ole havaittu mitään ongelmia. Pään muotoa voidaan kasvuiän jälkeen korjata mikäli se poikaa haittaa.

        Ikävintä oli alkuun epätietoisuus, sitten pitkä leikkaus, ja odotus, että sai jotain tietoa miten se oli mennyt. Itkuun purskahdin ihan täysin, kun vihdoin näin pojan leikkauksen jäljiltä. Hurjan näköinen ja melkoisen kipeä hän oli, mutta toipui ihan mielettömän nopeasti! Viikon päästä päästiin jo kotiin ja jatkettiin siitä mihin oltiin ennen leikkausta jääty eli ihan tavallista vauvaperheen arkea :o) Varovaisuutta piti tietysti noudattaa, mutta muutoin ihan normaalisti.

        Leikkaushan sinäänsä on näin jälkikäteen ajateltuna "suht" yksinkertainen ja turvallinen, koska aivokuoren sisälle ei tarvitse mennä vaan tehdään lähinnä "kosmeettinen" leikkaus, millä tosin on tietenkin huomattavasti suurempi merkitys, kuin jollain nenänkorjauksella tms. Ajatuksena edelleen tuntuu ihan kamalalta koko toimenpide, miten pojan päätä on käsitelty, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja niin toivon myös Jerellä menevän!!! Onneksi asumme Suomessa, missä lasten kirurgia yms. on ihan huippuluokkaa!

        Mitään syytä luutumiseen ei löytynyt. Useilla potilailla on myöhemmin havaittu ylivilkkautta. Näin myös meidän Elmerillä, mutta ei mihinkään toimenpiteisiin tai diagnooseihin ole tarvittu ryhtyä, ainakaan toistaiseksi. Saa nähdä miten koulu lähtee vuoden päästä sujumaan, malttaako pehva pysyä penkissä, sen näkee sitten. Mutta kaikin puolin muuten poika on oikein fiksu, aktiivinen, iloinen, hyväntahtoinen, aivan ihana äitin kullanmuru.

        Olisi kiva kuulla kuulumisianne miten on mennyt ja kysy toki jos jokin tietty asia painaa mieltäsi.

        Luottavaisin mielin, hyvin kaikki menee :o)

        T.Elli ja pojat -3/00, -4/01 ja -5/03


      • TAATI
        5v Elmerin äiti kirjoitti:

        Elmeri täyttää kuukauden päästä 6-vuotta. Muistona leikkauksesta on korvasta korvaan komea sahalaita arpi ja hienoisesti päärynän muotoinen pää (taikka sitten vain pulleat posket..). Missään jälkitarkastuksessa ei ole havaittu mitään ongelmia. Pään muotoa voidaan kasvuiän jälkeen korjata mikäli se poikaa haittaa.

        Ikävintä oli alkuun epätietoisuus, sitten pitkä leikkaus, ja odotus, että sai jotain tietoa miten se oli mennyt. Itkuun purskahdin ihan täysin, kun vihdoin näin pojan leikkauksen jäljiltä. Hurjan näköinen ja melkoisen kipeä hän oli, mutta toipui ihan mielettömän nopeasti! Viikon päästä päästiin jo kotiin ja jatkettiin siitä mihin oltiin ennen leikkausta jääty eli ihan tavallista vauvaperheen arkea :o) Varovaisuutta piti tietysti noudattaa, mutta muutoin ihan normaalisti.

        Leikkaushan sinäänsä on näin jälkikäteen ajateltuna "suht" yksinkertainen ja turvallinen, koska aivokuoren sisälle ei tarvitse mennä vaan tehdään lähinnä "kosmeettinen" leikkaus, millä tosin on tietenkin huomattavasti suurempi merkitys, kuin jollain nenänkorjauksella tms. Ajatuksena edelleen tuntuu ihan kamalalta koko toimenpide, miten pojan päätä on käsitelty, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja niin toivon myös Jerellä menevän!!! Onneksi asumme Suomessa, missä lasten kirurgia yms. on ihan huippuluokkaa!

        Mitään syytä luutumiseen ei löytynyt. Useilla potilailla on myöhemmin havaittu ylivilkkautta. Näin myös meidän Elmerillä, mutta ei mihinkään toimenpiteisiin tai diagnooseihin ole tarvittu ryhtyä, ainakaan toistaiseksi. Saa nähdä miten koulu lähtee vuoden päästä sujumaan, malttaako pehva pysyä penkissä, sen näkee sitten. Mutta kaikin puolin muuten poika on oikein fiksu, aktiivinen, iloinen, hyväntahtoinen, aivan ihana äitin kullanmuru.

        Olisi kiva kuulla kuulumisianne miten on mennyt ja kysy toki jos jokin tietty asia painaa mieltäsi.

        Luottavaisin mielin, hyvin kaikki menee :o)

        T.Elli ja pojat -3/00, -4/01 ja -5/03

        KIVA KUN EHDIT LUKEA VIESTINI JA VASTATA SIIHEN.
        HELPOTTI JOILTAIN OSIN,KUN SAI KUULLA KOKEMUKSIA SAMAN LÄPI KÄYNEELTÄ.
        VARMASTI LAITAN VIESTIÄ KUINKA LEIKKAUS MENI.
        TERV.SARI JA LAPSET 03/93,08/00,02/04 JA 12/06


      • TAATI
        5v Elmerin äiti kirjoitti:

        Elmeri täyttää kuukauden päästä 6-vuotta. Muistona leikkauksesta on korvasta korvaan komea sahalaita arpi ja hienoisesti päärynän muotoinen pää (taikka sitten vain pulleat posket..). Missään jälkitarkastuksessa ei ole havaittu mitään ongelmia. Pään muotoa voidaan kasvuiän jälkeen korjata mikäli se poikaa haittaa.

        Ikävintä oli alkuun epätietoisuus, sitten pitkä leikkaus, ja odotus, että sai jotain tietoa miten se oli mennyt. Itkuun purskahdin ihan täysin, kun vihdoin näin pojan leikkauksen jäljiltä. Hurjan näköinen ja melkoisen kipeä hän oli, mutta toipui ihan mielettömän nopeasti! Viikon päästä päästiin jo kotiin ja jatkettiin siitä mihin oltiin ennen leikkausta jääty eli ihan tavallista vauvaperheen arkea :o) Varovaisuutta piti tietysti noudattaa, mutta muutoin ihan normaalisti.

        Leikkaushan sinäänsä on näin jälkikäteen ajateltuna "suht" yksinkertainen ja turvallinen, koska aivokuoren sisälle ei tarvitse mennä vaan tehdään lähinnä "kosmeettinen" leikkaus, millä tosin on tietenkin huomattavasti suurempi merkitys, kuin jollain nenänkorjauksella tms. Ajatuksena edelleen tuntuu ihan kamalalta koko toimenpide, miten pojan päätä on käsitelty, mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja niin toivon myös Jerellä menevän!!! Onneksi asumme Suomessa, missä lasten kirurgia yms. on ihan huippuluokkaa!

        Mitään syytä luutumiseen ei löytynyt. Useilla potilailla on myöhemmin havaittu ylivilkkautta. Näin myös meidän Elmerillä, mutta ei mihinkään toimenpiteisiin tai diagnooseihin ole tarvittu ryhtyä, ainakaan toistaiseksi. Saa nähdä miten koulu lähtee vuoden päästä sujumaan, malttaako pehva pysyä penkissä, sen näkee sitten. Mutta kaikin puolin muuten poika on oikein fiksu, aktiivinen, iloinen, hyväntahtoinen, aivan ihana äitin kullanmuru.

        Olisi kiva kuulla kuulumisianne miten on mennyt ja kysy toki jos jokin tietty asia painaa mieltäsi.

        Luottavaisin mielin, hyvin kaikki menee :o)

        T.Elli ja pojat -3/00, -4/01 ja -5/03

        Leikkaus on onnellisesti ohi!
        Menimme oys:iin 27 pvä ja leikkaus tehtiin eilen aamulla.Itku tuli kun sain viedä Jeren leikkaussalin
        ovelle saakka ja siinä piti hänet luovuttaa hoitajalle.Odottelu alkoi klo 9 ja kesti klo 12.30 saakka.Itse leikkaus oli kestänyt tunnin ja lääkäreiden mukaan leikkaus sujui odotusten mukaan.
        Pääsin katsomaan häntä sitten teholle.Siinä hän nukkui "turbaani" päässä ja kipu/ravintotippa letkuissa,jotka menivät
        käsiin ja jalkoihin.
        Tulin illalla kotiin ja menen takaisin kunnes Jere pääsee vuodeosastolle.Todennäköisesti viikonlopun aikana.
        Tässäpä kuulumiset tällä erää.
        Terv.Sari


      • ElliElmeri
        TAATI kirjoitti:

        Leikkaus on onnellisesti ohi!
        Menimme oys:iin 27 pvä ja leikkaus tehtiin eilen aamulla.Itku tuli kun sain viedä Jeren leikkaussalin
        ovelle saakka ja siinä piti hänet luovuttaa hoitajalle.Odottelu alkoi klo 9 ja kesti klo 12.30 saakka.Itse leikkaus oli kestänyt tunnin ja lääkäreiden mukaan leikkaus sujui odotusten mukaan.
        Pääsin katsomaan häntä sitten teholle.Siinä hän nukkui "turbaani" päässä ja kipu/ravintotippa letkuissa,jotka menivät
        käsiin ja jalkoihin.
        Tulin illalla kotiin ja menen takaisin kunnes Jere pääsee vuodeosastolle.Todennäköisesti viikonlopun aikana.
        Tässäpä kuulumiset tällä erää.
        Terv.Sari

        Oikein ihana kuulla!!!
        Meidän Elmerin leikkaus toimenpide kesti 3 tuntia, koska häneltä piti avata kaikki mahdolliset saumat.
        Tultiin juuri 5 päivän lomalta Polvijärveltä. Elmeri oppi reissun aikana uimaan 15m altaan päästä päähän eli kehitys on enemmän kuin kohdillaan.

        Terkuin Elli ja pojat


      • tuitzi
        ElliElmeri kirjoitti:

        Oikein ihana kuulla!!!
        Meidän Elmerin leikkaus toimenpide kesti 3 tuntia, koska häneltä piti avata kaikki mahdolliset saumat.
        Tultiin juuri 5 päivän lomalta Polvijärveltä. Elmeri oppi reissun aikana uimaan 15m altaan päästä päähän eli kehitys on enemmän kuin kohdillaan.

        Terkuin Elli ja pojat

        hei! olen innolla seurannut tätä aihetta, meidän poika syntyi 8.10.2006, sairaalassa ollessamme lääkäri huomasi pojallammen fontanellin otsan (normaalia ulospäin suuntautuneempi) ja suipon mallisen pään, kk päästä oli käynti pkks:llä lasten kirurgilla löyti päästä n,1,5 cm harjanteen. mutta sanoi jotta ei näillä näkymin tarvitse leikata. nyt neuvolan tarkkailussa pään takia.. itse huomasin eilen jotta harjannetta on otsassakin ja takanakin pidentynyt.voisiko tämä merkitä jotta pää on luutunut? mutta kuitenkin pää on kasvanut käyrillä normaalisti ja pään muoto ei ole enää niin suippo mitä oli. onko teillä ollut jonkunlaisia oireita tämän luutumisen takia? meillä kun ei mitään oireita ole. Veeti on todella iloinen ja pirteä pikku kaveri.


      • ElliElmeri
        tuitzi kirjoitti:

        hei! olen innolla seurannut tätä aihetta, meidän poika syntyi 8.10.2006, sairaalassa ollessamme lääkäri huomasi pojallammen fontanellin otsan (normaalia ulospäin suuntautuneempi) ja suipon mallisen pään, kk päästä oli käynti pkks:llä lasten kirurgilla löyti päästä n,1,5 cm harjanteen. mutta sanoi jotta ei näillä näkymin tarvitse leikata. nyt neuvolan tarkkailussa pään takia.. itse huomasin eilen jotta harjannetta on otsassakin ja takanakin pidentynyt.voisiko tämä merkitä jotta pää on luutunut? mutta kuitenkin pää on kasvanut käyrillä normaalisti ja pään muoto ei ole enää niin suippo mitä oli. onko teillä ollut jonkunlaisia oireita tämän luutumisen takia? meillä kun ei mitään oireita ole. Veeti on todella iloinen ja pirteä pikku kaveri.

        Ei Elmerillä ainakaan ollut mitään oireita. Oireet olisivat varmaan ilmenneet jos ei olisi leikattu eli aivot eivät olisi saaneet tarvitsemaansa tilaa kasvaa. Silloinen lääkärilakko kieltämättä suututti, koska leikkaus venyi niin pitkälle.

        Jos Veeti alkaa itkeskelemään tai muuttuu jotenkin esim.unisemmaksi tms. kannattaa varmaan pyytää lääkäriä tutkimaan asiaa paremmin.

        Nyt lettujen paistoon..

        Terkuin

        Elli ja pojat


      • Taati
        tuitzi kirjoitti:

        hei! olen innolla seurannut tätä aihetta, meidän poika syntyi 8.10.2006, sairaalassa ollessamme lääkäri huomasi pojallammen fontanellin otsan (normaalia ulospäin suuntautuneempi) ja suipon mallisen pään, kk päästä oli käynti pkks:llä lasten kirurgilla löyti päästä n,1,5 cm harjanteen. mutta sanoi jotta ei näillä näkymin tarvitse leikata. nyt neuvolan tarkkailussa pään takia.. itse huomasin eilen jotta harjannetta on otsassakin ja takanakin pidentynyt.voisiko tämä merkitä jotta pää on luutunut? mutta kuitenkin pää on kasvanut käyrillä normaalisti ja pään muoto ei ole enää niin suippo mitä oli. onko teillä ollut jonkunlaisia oireita tämän luutumisen takia? meillä kun ei mitään oireita ole. Veeti on todella iloinen ja pirteä pikku kaveri.

        Jerellä myös oli "harjanne" pään päällä ja suiponmallinen takaraivosta. Kyllähän pään kasvua seurattiin neuvolassa ja kasvoihan se -yläkäyrillä tosin-,mutta kasvua tuli pituus suuntaisesti.Kannattaisiko pyytää tarkempaa tutkimuksia ettei luutumista olisi tapahtunut/tapahtumassa....Minustakin näytti siltä kuin Jerelläkin olisi synymästä-2kk:n välisenä aikana pään muoto tasoittunut.


      • Huolestunut Äippä
        TAATI kirjoitti:

        HEIPPA!
        OLEN 3kk:nIKÄISEN JERE-POJAN ÄITI JA TÄLLÄ HETKELLÄ SAMASSA TILANTEESSA KUIN SINÄ AIKOINAAN.
        JERE SYNTYI OULUSSA rv.41 4-20.12.06-.
        LÄHTÖTARKASTUKSESSA LÄÄKÄRI KIINNITTI HUOMION nk.VENEENMUOTOISEEN PÄÄHÄN.(TÄMÄ OLI ITSELLENI JO NELJÄS SYNNYTYS JA SILTI EN HUOMANNUT PÄÄN MUODOSSA MITÄÄN POIKKEAVAA).LÄÄKÄRI JO SILLOIN SANOI ETTÄ KYSEESSÄ VOISI OLLA KALLON ENNENAIKAINEN LUUTUMINEN,MUTTA HALUSI VARMISTUA ASIASTA JA KÄVIMME
        KALLORÖNTGENISSÄ JEREN OLLESSA 2vk:n IKÄINEN. SIITÄ PARIN VIIKON PÄÄSTÄ MEIDÄT KUTSUTTIIN UUDELLEEN OYS:IIN LÄÄKÄRIN VASTAANOTOLLE.ITSE OLIN
        VARAUTUNUT SIIHEN,ETTÄ OTETAAN UUDET KUVAT.KUINKAS OLLAKKAAN KUN MENIMME VASTAANOTOLLE NIIN LÄÄKÄRI TOTESI HETI ,ETTÄ VAIN LEIKKAUS TULEE KYSYMYKSEEN!
        OLIN AIVAN SHOKISSA. MINULLE EI OLE KERROTTU MISTÄ TÄMÄ AIHEUTUU,KERTOI KYLLÄ ETTÄ TEKEVÄT NÄITÄ LEIKKAUKSIA N.20 VUODESSA,JOTEN HEILLE "RUTIINI TOIMENPIDE".LEIKKAUS ONNISTUISI KERRALLA, VAIN HARVOIN PITÄÄ TEHDÄ KORJAUS LEIKKAUSTA.MINULLE,EIKÄ VARMAAN MUILLEKKAAN ÄIDEILLE,OLE RUTIINI JUTTU.OLEN KYLLÄ TÄMÄN 2KUUKAUDEN AIKANA JOKA PÄIVÄ MIETTINYT ASIAA,ENTÄ JOS JOKIN MENEE PIELEEN.....
        MENEMME OSASTOLLE 27.3 JA LEIKKAUS TEHDÄÄN 28.3.07.
        OLISI KIVA KUULLA SINUN KOMMENTTEJA ONKO KAIKKI HYVIN NÄIN JÄLKEENPÄIN.
        TERV."TAATI" JA HYMYPOKA JERE

        Huh, ihanaa, että täällä on muitakin! (Tai siis ei varmaan ole niin ihanaa joutua asiasta keskustelemaan, mutta että emme ole asian kanssa yksin!) Meillä on vielä tutkimukset edessä, mutta huoli on jo hirmuinen, kun en asiasta juurikaan tiedä. Meidän poika on jo 8½ kk ja käytettiin häntä omasta aloitteesta yksityisesti lastenlääkärillä, kun kallon muoto on jotenkin "poikkeava". Päänympärys on kasvanut normaalisti. Lastenlääkäri otatti sitten samantien rtg-kuvat ja rtg-lääkärin kanssa siinä pohtivat, että kallon sivu(?)saumat voivat olla luutuneet ikään nähden hieman liian nopeasti. Laittoi lähetteen eteenpäin ensin Lastenklinikalle, josta lähete on ohjattu Töölön sairaalan Husuke-polille, jossa on joku erityinen kalloryhmä. Mutta tietysti se poli on ollut nyt juuri suljettuna yli viikon!! Olen täällä ihan paniikissa miettinyt, mitä tuleman pitää. Vaikka järjellä tiedän, että jos leikkaukseen joudutaan, niin kyseessä ei ole mikään henkeä uhkaava leikkaus, mutta, mutta... Menettämisen pelko on äitylillä niin valtava. Meillä esikoinen syntyi kuolleena ja mitään syytä ei ruumiinavauksessa eikä muissa tutkimuksissa löytynyt. Nyt on jo kauhea pelko tuon pikkukakkosen nukuttamisesta yms., kun ainahan noihin leikkauksiin sisältyy riski! Ja me ollaan jo yksi lapsi haudattu, joten mulle on turha puhua todennäköisyyksistä! No se siitä, mutta ihanaa on, jos täältä tarvittaessa löytyy vertaistukea! heti huomenna alan pommittamaan tuota polia, että koska saamme ajan sinne. Kuinka nopeasti teillä muilla on lapset päässeet leikkaukseen sen jälkeen, kun tarve on todettu??


      • TAATI
        Huolestunut Äippä kirjoitti:

        Huh, ihanaa, että täällä on muitakin! (Tai siis ei varmaan ole niin ihanaa joutua asiasta keskustelemaan, mutta että emme ole asian kanssa yksin!) Meillä on vielä tutkimukset edessä, mutta huoli on jo hirmuinen, kun en asiasta juurikaan tiedä. Meidän poika on jo 8½ kk ja käytettiin häntä omasta aloitteesta yksityisesti lastenlääkärillä, kun kallon muoto on jotenkin "poikkeava". Päänympärys on kasvanut normaalisti. Lastenlääkäri otatti sitten samantien rtg-kuvat ja rtg-lääkärin kanssa siinä pohtivat, että kallon sivu(?)saumat voivat olla luutuneet ikään nähden hieman liian nopeasti. Laittoi lähetteen eteenpäin ensin Lastenklinikalle, josta lähete on ohjattu Töölön sairaalan Husuke-polille, jossa on joku erityinen kalloryhmä. Mutta tietysti se poli on ollut nyt juuri suljettuna yli viikon!! Olen täällä ihan paniikissa miettinyt, mitä tuleman pitää. Vaikka järjellä tiedän, että jos leikkaukseen joudutaan, niin kyseessä ei ole mikään henkeä uhkaava leikkaus, mutta, mutta... Menettämisen pelko on äitylillä niin valtava. Meillä esikoinen syntyi kuolleena ja mitään syytä ei ruumiinavauksessa eikä muissa tutkimuksissa löytynyt. Nyt on jo kauhea pelko tuon pikkukakkosen nukuttamisesta yms., kun ainahan noihin leikkauksiin sisältyy riski! Ja me ollaan jo yksi lapsi haudattu, joten mulle on turha puhua todennäköisyyksistä! No se siitä, mutta ihanaa on, jos täältä tarvittaessa löytyy vertaistukea! heti huomenna alan pommittamaan tuota polia, että koska saamme ajan sinne. Kuinka nopeasti teillä muilla on lapset päässeet leikkaukseen sen jälkeen, kun tarve on todettu??

        Ymmärrän huolesi! Jere syntyi oys:ssa 20.12.06.
        Lähtötarkastuksen yhteydessä lääkäri kiinnitti huomion päärynänmuotoiseen päähän(minusta se oli norm.näköinen;jokaisella lapsella omanlaisensa)nk.venekalloon. Vuoden alussa n.2vk:n iässä saimme kutsun Ouluun kallortg:iin.Siitä kuukauden kuluttua(5.2.07)menimme lääkärin vastaanotolle.Willy Serlo oli tutkinut röntgenkuvat ja piste iin päälle oli kun näki Jeren pään,hän totesi heti että vain ja ainoastaan leikkaus tulee kysymykseen.Päälaella kun oli nk.harjanne johon saumat olivat luutuneet limittäin. Siispä ajan saimme siltä istumalta;27.3.07 sisälle sairaalaan (jolloin otettiin vain verikokeita),leikkaus 28.3.07. Tietenkin tuli kaikenlaista mieleen.Mm."Oppiiko puhumaan" vastaus oli kyllä.Tämä on "vain"kosmeettinen leikkaus ja riski on yhtä suuri
        kuin ajat talvikelillä autoa....
        Leikkaus aamu koitti huonosti nukutun yön jälkeen.
        Jere oli leikkaussali reissulla 3tuntia,joista itse leikkaus kestänyt 1 tunnin. Leikkaus sujui lääkäreiden mukaan odotetusti. Leikkauksesta (norm.tapaan) teholle jossa hän oli ke-pe välisen ajan.Sen jälkeen vuodeosastolle,jossa olimme pe-ke välisen ajan.Jerellä oli nk.turbaani päässä maanantaihin saakka.Sairaalareissulla meni yht.1 vko.Nyt sitten poitsulla onkin komea "niittirivistö" päässä joita on n.50 kpl:tta.
        Leikkaus on tehty korvasta päälaenkautta toiseen korvaan"siksak" ompeleentapaan.Hakasista poistettiin joka toinen jo kotiin tuloa seuraavana pvnä.Loput poistetaan huomenna.
        Vuodeosastolla meni tietenkin vielä tipan kautta kipulääkettä ja lisäksi annoimme suppoja.Jere on toipunut leikkauksesta kyllä hyvin.Kotiin saimme suppoja ja pitää muistaa suihkuttaa leikkaushaavaa.
        Kysyin lääkäreiltä että tietävätkö mistä nänä luutumiset johtuu,mutta "syytä" ei ole löydetty.
        Kallonkorjaus leikkauksia tehdään vain Oulussa ja Helsingissä.Pelkästään Oulussa n.20 vuosittain.
        Tuli vielä mieleen,kun olimme lääk.Serlon vastaanotolla hän sanoi että nämä korjaus leikkaukset pyritään tekemään 3kk:n-1v:n iässä.Myöhemminkin onnistuu,mutta toimenpide vaikeutuu kun lapsi kasvaa.
        Toivottavasti oli apua kysymyksiisi.Kysy vain jos jotain tulee vielä mieleen.Ja heti kun aamu koittaa rupeat soittelemaan,jotta saat ajan varattua.Teillä on jo kuitenkin aika "iso"poitsu.
        Minullehan sanoi eräs lääkäri että aivan suotta on jo näin varhaisessa vaiheessa laitettu kalloröntgeniin,koska pään kasvua kyllä seurataan neuvolassa ja jos pää ei kasva niin sitten kuviin.
        Seurataanhan neuvolassa tarkasti.Pää kyllä kasvoi -käyrän mukaan yläkäyrällä-,mutta pituussuuntaan.
        Nyt hyvää yötä!!


      • Huolestunut Äippä
        TAATI kirjoitti:

        Ymmärrän huolesi! Jere syntyi oys:ssa 20.12.06.
        Lähtötarkastuksen yhteydessä lääkäri kiinnitti huomion päärynänmuotoiseen päähän(minusta se oli norm.näköinen;jokaisella lapsella omanlaisensa)nk.venekalloon. Vuoden alussa n.2vk:n iässä saimme kutsun Ouluun kallortg:iin.Siitä kuukauden kuluttua(5.2.07)menimme lääkärin vastaanotolle.Willy Serlo oli tutkinut röntgenkuvat ja piste iin päälle oli kun näki Jeren pään,hän totesi heti että vain ja ainoastaan leikkaus tulee kysymykseen.Päälaella kun oli nk.harjanne johon saumat olivat luutuneet limittäin. Siispä ajan saimme siltä istumalta;27.3.07 sisälle sairaalaan (jolloin otettiin vain verikokeita),leikkaus 28.3.07. Tietenkin tuli kaikenlaista mieleen.Mm."Oppiiko puhumaan" vastaus oli kyllä.Tämä on "vain"kosmeettinen leikkaus ja riski on yhtä suuri
        kuin ajat talvikelillä autoa....
        Leikkaus aamu koitti huonosti nukutun yön jälkeen.
        Jere oli leikkaussali reissulla 3tuntia,joista itse leikkaus kestänyt 1 tunnin. Leikkaus sujui lääkäreiden mukaan odotetusti. Leikkauksesta (norm.tapaan) teholle jossa hän oli ke-pe välisen ajan.Sen jälkeen vuodeosastolle,jossa olimme pe-ke välisen ajan.Jerellä oli nk.turbaani päässä maanantaihin saakka.Sairaalareissulla meni yht.1 vko.Nyt sitten poitsulla onkin komea "niittirivistö" päässä joita on n.50 kpl:tta.
        Leikkaus on tehty korvasta päälaenkautta toiseen korvaan"siksak" ompeleentapaan.Hakasista poistettiin joka toinen jo kotiin tuloa seuraavana pvnä.Loput poistetaan huomenna.
        Vuodeosastolla meni tietenkin vielä tipan kautta kipulääkettä ja lisäksi annoimme suppoja.Jere on toipunut leikkauksesta kyllä hyvin.Kotiin saimme suppoja ja pitää muistaa suihkuttaa leikkaushaavaa.
        Kysyin lääkäreiltä että tietävätkö mistä nänä luutumiset johtuu,mutta "syytä" ei ole löydetty.
        Kallonkorjaus leikkauksia tehdään vain Oulussa ja Helsingissä.Pelkästään Oulussa n.20 vuosittain.
        Tuli vielä mieleen,kun olimme lääk.Serlon vastaanotolla hän sanoi että nämä korjaus leikkaukset pyritään tekemään 3kk:n-1v:n iässä.Myöhemminkin onnistuu,mutta toimenpide vaikeutuu kun lapsi kasvaa.
        Toivottavasti oli apua kysymyksiisi.Kysy vain jos jotain tulee vielä mieleen.Ja heti kun aamu koittaa rupeat soittelemaan,jotta saat ajan varattua.Teillä on jo kuitenkin aika "iso"poitsu.
        Minullehan sanoi eräs lääkäri että aivan suotta on jo näin varhaisessa vaiheessa laitettu kalloröntgeniin,koska pään kasvua kyllä seurataan neuvolassa ja jos pää ei kasva niin sitten kuviin.
        Seurataanhan neuvolassa tarkasti.Pää kyllä kasvoi -käyrän mukaan yläkäyrällä-,mutta pituussuuntaan.
        Nyt hyvää yötä!!

        Kiitos paljon kokemuksenne jakamisesta! Ja Jerelle halaus - kuulostaa niin reippaalta pojalta!!
        Tänään soitin sinne Töölön sairaalaan (Helsingissä siis ollaan), mutta se lääkäri, joka ottaa kantaa asiaan, on paikalla vasta torstaina. Töölössä lasten kalloasioihin perehtynyt lääkäri on Jyri Hukki - pitäisi olla maan parhaimmistoa. Juttelin sairaanhoitajan kanssa ja hän sanoi, ettei asian kanssa ole vielä kiirettä, mutta lupasi laittaa pojan papereihin viestin lääkärille, että äiti on hyvin huolestunut;-).
        Moni on puhunut täälläkin noista harjanteista. Millaisia ne oikein ovat, ts. erottaako maallikko ne lapsen päästä? Meidän pojan pää oli vastasyntyneenä oikein kauniin muotoinen (vaikka synnytys oli vähän rankka) eikä sairaalassa tai neuvolassa ole kiinnitetty kallon muotoon huomiota. Mutta neuvolalääkäri on ollut viimeeksi 4 kk:n iässä ja nyt tällä viikolla on vasta 8 kk:n tarkastus lääkärillä. Itse aloin kiinnittää kallon muotoon huomiota ehkä noin 6 kk:n iässä, jolloin neuvolan terkkarilta asiasta kysäisin, mutta hän vain sanoi, että kysy seuraavalla kerralla lääkäriltä. Sitten, kun muutama ulkopuolinen myös kummasteli pojan pään muotoa, niin varasimme ajan yksityiselle lastenlääkärille, josta tämä vyyhti lähti purkautumaan.
        Teillä siis riitti diagnoosiin kalloröntgen ja lääkärin (Serlo) tapaaminen? Ei tarvittu tietokonetomografiaa?
        Onko Jere ollut vielä kotihoidossa kuinka kipeä? Tarviiko päätä varoa kuinka paljon, ts. rajoittaa vauvan liikkumista leikkauksen jälkeen? (Meidän poika kun jo liikkuu jonkin verran: ryömii, pyörii ja pyrkii pystyyn, joten päätänsä muksii aina välillä lattiaan tai huonekaluihin.)
        Tuo tohtori Hukki tekee kai jotain tutkimusta, että voiko ennenaikainen luutuminen vaikuttaa jollain lailla myöhempään kehitykseen. Ei kai suuria vaikutuksia pitäisi olla, jos ajoissa hoidetaan, mutta mitäpä sitä ei äitinä huolehtisi...
        Mutta kiitos tosiaan paljon. Kirjottelen, jos ja kun saamme lisää tietoa meidän pojan tilanteesta.


      • TAATI
        Huolestunut Äippä kirjoitti:

        Kiitos paljon kokemuksenne jakamisesta! Ja Jerelle halaus - kuulostaa niin reippaalta pojalta!!
        Tänään soitin sinne Töölön sairaalaan (Helsingissä siis ollaan), mutta se lääkäri, joka ottaa kantaa asiaan, on paikalla vasta torstaina. Töölössä lasten kalloasioihin perehtynyt lääkäri on Jyri Hukki - pitäisi olla maan parhaimmistoa. Juttelin sairaanhoitajan kanssa ja hän sanoi, ettei asian kanssa ole vielä kiirettä, mutta lupasi laittaa pojan papereihin viestin lääkärille, että äiti on hyvin huolestunut;-).
        Moni on puhunut täälläkin noista harjanteista. Millaisia ne oikein ovat, ts. erottaako maallikko ne lapsen päästä? Meidän pojan pää oli vastasyntyneenä oikein kauniin muotoinen (vaikka synnytys oli vähän rankka) eikä sairaalassa tai neuvolassa ole kiinnitetty kallon muotoon huomiota. Mutta neuvolalääkäri on ollut viimeeksi 4 kk:n iässä ja nyt tällä viikolla on vasta 8 kk:n tarkastus lääkärillä. Itse aloin kiinnittää kallon muotoon huomiota ehkä noin 6 kk:n iässä, jolloin neuvolan terkkarilta asiasta kysäisin, mutta hän vain sanoi, että kysy seuraavalla kerralla lääkäriltä. Sitten, kun muutama ulkopuolinen myös kummasteli pojan pään muotoa, niin varasimme ajan yksityiselle lastenlääkärille, josta tämä vyyhti lähti purkautumaan.
        Teillä siis riitti diagnoosiin kalloröntgen ja lääkärin (Serlo) tapaaminen? Ei tarvittu tietokonetomografiaa?
        Onko Jere ollut vielä kotihoidossa kuinka kipeä? Tarviiko päätä varoa kuinka paljon, ts. rajoittaa vauvan liikkumista leikkauksen jälkeen? (Meidän poika kun jo liikkuu jonkin verran: ryömii, pyörii ja pyrkii pystyyn, joten päätänsä muksii aina välillä lattiaan tai huonekaluihin.)
        Tuo tohtori Hukki tekee kai jotain tutkimusta, että voiko ennenaikainen luutuminen vaikuttaa jollain lailla myöhempään kehitykseen. Ei kai suuria vaikutuksia pitäisi olla, jos ajoissa hoidetaan, mutta mitäpä sitä ei äitinä huolehtisi...
        Mutta kiitos tosiaan paljon. Kirjottelen, jos ja kun saamme lisää tietoa meidän pojan tilanteesta.

        On mukava jakaa kokemuksia ja olla jollainlailla avuksi toisille.
        Jeren leikannut lääkäri-Serlo- on myös alansa parhaita,niin hän sanoi että pyrkivät tekemään nämä
        leikkaukset ennen yhtä ikävuotta,koska leikkaukset jollain tapaa "vaikeutuvat"mitä vanhemmaksi lapsi tulee...En oikein luottaisi sairaanhoitajan sanaan.Eihän heillä ole samaa tuntemusta asiasta kuin itse lääkäreillä.
        Kysyit niistä harjanteista.Ei niitä erota silmämääräisesti,mutta jos silität lasta päästä ne tuntuvat aivan selvästi.Itselleni tuli mieleen ensiksi lohikäärme,sillähän menee sellaiset nystyrät niskassa,eikös?
        Kyllä vain,ensin otettiin kalloröntgen ja sitten lääkärin tapaaminen.Kun sitten katsoimme osastolla kuvia ennen ja jälkeen leikkauksen niin jopa MINÄ huomasin pään muodossa huomattavan eron.
        Jere leikattiin keskiviikkona ja "turbaani" otettiin pois päästä sitten maanantaina,niin silloin kitisi normaalia enemmän.Itse ajattelin niin,että kun se sideharso kuitenkin varmaan lämmitti jonkin verran ja kun yht'äkkiä otettiin se pois niin varmaan tuli kylmä ja jotenkin turvaton olo.Onneksi supot on kuitenkin yllättävän tehokkaita.....Itse asiassa kyllä pelotti tulla kotiin kuinka pärjään,mutta tosi hienosti on mennyt.Ainoastaan yöt on nukkunut vähän huonommin,koska ennen leikkausta nukkui kuitenkin koko yön yhtäjaksoisesti,mutta leikkauksen jälkeen pari yötä heräili lähes tunnin välein.Nyt kuitenkin jo pari viimesintä yötä on mennyt jo aivan kuin ennenkin.Suppoja laitoin n.viikon verran lähes 3 kertaa/pv ettei tulisi kipuja.
        Lastahan hoidetaan aivan norm.leikkauksen jälkeen. Ei tarvitse varoa normaalia enempää.Huomasin kyllä kun poika oli minun sylissä
        -ja hänen pää kun on vielä heiluvaa sorttia-pää kopsahti minun poskipäähän niin että minnullakin tuntui niin silloin hän kyllä itki aivan kipeästi. Varmaan se tärähti jotenkin ja onhan se arka varmaan vielä pitkään.....Tosin kaikki hakaset on jo poistettu ja leikkaushaava siistin näköinen.Haavaa pitää muistaa suihkutella.....
        Teillä on jo kuitenkin aika iso lapsi,niin entäs kun hän vaikka kaatuilee Tuli mieleen,että sun varmaan tarttee ostaa sellainen pehmustettu suojakypärä....
        Minulle ainakin sanottiin(oikeastaan vannottiin)ettei vaikuttaisi esim.puheen oppimiseen.Ja kun leikkaus tehdään,niin se onnistuu yleensä kerralla.Vain harvoin tarvii korjausleikkausta. Meillä on nyt kontrolli käynti 4.6.jolloin otetaan kalloröntgen.
        Kirjoitellaan.


      • hubabu
        TAATI kirjoitti:

        On mukava jakaa kokemuksia ja olla jollainlailla avuksi toisille.
        Jeren leikannut lääkäri-Serlo- on myös alansa parhaita,niin hän sanoi että pyrkivät tekemään nämä
        leikkaukset ennen yhtä ikävuotta,koska leikkaukset jollain tapaa "vaikeutuvat"mitä vanhemmaksi lapsi tulee...En oikein luottaisi sairaanhoitajan sanaan.Eihän heillä ole samaa tuntemusta asiasta kuin itse lääkäreillä.
        Kysyit niistä harjanteista.Ei niitä erota silmämääräisesti,mutta jos silität lasta päästä ne tuntuvat aivan selvästi.Itselleni tuli mieleen ensiksi lohikäärme,sillähän menee sellaiset nystyrät niskassa,eikös?
        Kyllä vain,ensin otettiin kalloröntgen ja sitten lääkärin tapaaminen.Kun sitten katsoimme osastolla kuvia ennen ja jälkeen leikkauksen niin jopa MINÄ huomasin pään muodossa huomattavan eron.
        Jere leikattiin keskiviikkona ja "turbaani" otettiin pois päästä sitten maanantaina,niin silloin kitisi normaalia enemmän.Itse ajattelin niin,että kun se sideharso kuitenkin varmaan lämmitti jonkin verran ja kun yht'äkkiä otettiin se pois niin varmaan tuli kylmä ja jotenkin turvaton olo.Onneksi supot on kuitenkin yllättävän tehokkaita.....Itse asiassa kyllä pelotti tulla kotiin kuinka pärjään,mutta tosi hienosti on mennyt.Ainoastaan yöt on nukkunut vähän huonommin,koska ennen leikkausta nukkui kuitenkin koko yön yhtäjaksoisesti,mutta leikkauksen jälkeen pari yötä heräili lähes tunnin välein.Nyt kuitenkin jo pari viimesintä yötä on mennyt jo aivan kuin ennenkin.Suppoja laitoin n.viikon verran lähes 3 kertaa/pv ettei tulisi kipuja.
        Lastahan hoidetaan aivan norm.leikkauksen jälkeen. Ei tarvitse varoa normaalia enempää.Huomasin kyllä kun poika oli minun sylissä
        -ja hänen pää kun on vielä heiluvaa sorttia-pää kopsahti minun poskipäähän niin että minnullakin tuntui niin silloin hän kyllä itki aivan kipeästi. Varmaan se tärähti jotenkin ja onhan se arka varmaan vielä pitkään.....Tosin kaikki hakaset on jo poistettu ja leikkaushaava siistin näköinen.Haavaa pitää muistaa suihkutella.....
        Teillä on jo kuitenkin aika iso lapsi,niin entäs kun hän vaikka kaatuilee Tuli mieleen,että sun varmaan tarttee ostaa sellainen pehmustettu suojakypärä....
        Minulle ainakin sanottiin(oikeastaan vannottiin)ettei vaikuttaisi esim.puheen oppimiseen.Ja kun leikkaus tehdään,niin se onnistuu yleensä kerralla.Vain harvoin tarvii korjausleikkausta. Meillä on nyt kontrolli käynti 4.6.jolloin otetaan kalloröntgen.
        Kirjoitellaan.

        heippa!

        miten teillä "huolestunut äippä" ja "taati" on mennyt loppu kevät ja kesän alku?
        epäilen 1,5kk ikäisellä pojallani ko. ongelmaa. ylihuomenna on neuvolassa terkkarin ja lääkärin vastaanotto ja aion ottaa tuon harjanteen pojan päässä puheeksi.


    • äiti 78

      Moi!
      Mulla on poika jolle on tehty leikaus juuri ton luutumisen takia. Poika oli tolloin 4kk ikäinen ja leikkaus tehtiin oulus. Oulun yliopistollinen sairaala on hyvä sairaala ja lääkäri on aivan mahtava. leikkaus meni hyvin ja toipuminen kesti meillä noin kuukauden. sairaalas oltihin kaikenkaikkiaa viikon. poika on nyt 4,5v. Jos halut lisää kysellä niin mä kerron mielelläni omat kokemukset.

    • äiti ja poika(4,5v)

      Hei!!
      Onko kenellekkään tarvinnu tehdä uusinta leikkausta päänsaumojen takia?????? Meillä on poika joka on pian 5v. ja hänelle on tehty 4kk ikäisenä leikkaus juuri ton ennenaikaisen luutumisen takia ja nyt on ilmennyt että poika joudutaan leikkaan uudelleen koska aivoilla ei olis muuten tilaa kasvaa.. leikkaus tehään oulus marraskuulla 2007
      Kertokaa kokemuksia.....

      • 4vuotiaan äiti

        jos nyt kirjoitin oikein tuon nimen, mutta siis poika leikattu oulussa syksyllä 2004 jolloin oli 1v4kk ikäinen, pään malli edestä päin oli "päärynänmuotoinen" ja kaikki meni oikein hyvin siellä.
        Nyt syksyllä tulossa kontrolliköäynti jossa aion ottaa puheeksi vaivanneen asin joka koskee sitä että mielestäni pää hiukan alkanut mennä takaisin samaan muotoon ja pelkään että meilläkin tulisi eteen uusintaleikkaus..mutta tämä tosiaan omaa mielipidettäni..
        poika nyt 4v.
        Millainen tilanne teillä,mitkä osat luutui ennenaikaisesti?


      • äiti ja poika (4,5v)
        4vuotiaan äiti kirjoitti:

        jos nyt kirjoitin oikein tuon nimen, mutta siis poika leikattu oulussa syksyllä 2004 jolloin oli 1v4kk ikäinen, pään malli edestä päin oli "päärynänmuotoinen" ja kaikki meni oikein hyvin siellä.
        Nyt syksyllä tulossa kontrolliköäynti jossa aion ottaa puheeksi vaivanneen asin joka koskee sitä että mielestäni pää hiukan alkanut mennä takaisin samaan muotoon ja pelkään että meilläkin tulisi eteen uusintaleikkaus..mutta tämä tosiaan omaa mielipidettäni..
        poika nyt 4v.
        Millainen tilanne teillä,mitkä osat luutui ennenaikaisesti?

        Pään takaosa elikkä sagittaalisauman takaosa oli luutunut. Kontrollikäynnissä (Oulus) toi huomattiin kun otettiin rtg.kuvat. Ny täs vain ootellaan että tulis aika OYSiin ja että kaikki menis hyvin eikä enää 3 leikkausta tarviis koskaan tehdä.


      • äiti76
        äiti ja poika (4,5v) kirjoitti:

        Pään takaosa elikkä sagittaalisauman takaosa oli luutunut. Kontrollikäynnissä (Oulus) toi huomattiin kun otettiin rtg.kuvat. Ny täs vain ootellaan että tulis aika OYSiin ja että kaikki menis hyvin eikä enää 3 leikkausta tarviis koskaan tehdä.

        Heip! Aika hurjaa, että joudutte leikkaukseen uudelleen. Meillä kontrollit loppuivat 2 -vuotiaana, koska silloin pään koko on saavuttanut riittävät mitat. Olen kyllä kuullut kouluikäisestä lapsesta, joka oppimishäiriöiden kautta pääsi ensimmäiseen leikkaukseensa. Aivoilla ei ollut riittävästi tilaa. Nyt (alle 4 v.) meidän kaverin kaali on kyllä sen verran iso, että ei toivottavasti enää paljoa kasva =)


      • Äippä

        Hei!
        Meidän pojan sagittaalisauma leikattiin 2kk iässä.Leikkauksesta kulunut aikaa lähes 1,5 vuotta. Nyt olemme menossa Ouluun tietokonetomografiaan, koska keväällä röntgenissä näkyi "kuplia". Poika kehittynyt täysin normaalisti ja haluavatkin vain tarkentaa löydöksen. Silti pelkään mahdollista uusintaleikkausta.
        Onko teidän lapsella ollut jotain "oireita" koska päädytty uusintaleikkaukseen?


      • äiti ja poika (4,5v)
        Äippä kirjoitti:

        Hei!
        Meidän pojan sagittaalisauma leikattiin 2kk iässä.Leikkauksesta kulunut aikaa lähes 1,5 vuotta. Nyt olemme menossa Ouluun tietokonetomografiaan, koska keväällä röntgenissä näkyi "kuplia". Poika kehittynyt täysin normaalisti ja haluavatkin vain tarkentaa löydöksen. Silti pelkään mahdollista uusintaleikkausta.
        Onko teidän lapsella ollut jotain "oireita" koska päädytty uusintaleikkaukseen?

        Minkäänlaisia oireita ei ole ollut. Poika on aivan normaali ja terve. Useasti kuulemma on pääkipua, oksentelua, huonovointisuuta,,,,


      • Äippä
        äiti ja poika (4,5v) kirjoitti:

        Minkäänlaisia oireita ei ole ollut. Poika on aivan normaali ja terve. Useasti kuulemma on pääkipua, oksentelua, huonovointisuuta,,,,

        Meillekin sanottiin, että pojan pitäisi olla huonovontinen. Parempi tietenkin, että asia korjataan ennen kuin oireita tulee. Meillä pojan pää on otsasta hieman kapea. Uskon (ja pelkään) että uusintaleikkaus on edessä. Raskasta on, mutta onneksi lapset ovat muuten terveitä.
        Voimia teille!


      • åiti ja poika (4,5)
        Äippä kirjoitti:

        Meillekin sanottiin, että pojan pitäisi olla huonovontinen. Parempi tietenkin, että asia korjataan ennen kuin oireita tulee. Meillä pojan pää on otsasta hieman kapea. Uskon (ja pelkään) että uusintaleikkaus on edessä. Raskasta on, mutta onneksi lapset ovat muuten terveitä.
        Voimia teille!

        Voimia myös teille (ja niitä tarvitaan)! Onneksi on lääketiede sen verran pitkällä että tälläiset jutut voidaan korjata. Onneksi lapset paranee ja toipuu nopeeta leikkauksista. Ilmoittele tänne jos teille tulee uusinta leikkaus eteen.


      • Äippä
        åiti ja poika (4,5) kirjoitti:

        Voimia myös teille (ja niitä tarvitaan)! Onneksi on lääketiede sen verran pitkällä että tälläiset jutut voidaan korjata. Onneksi lapset paranee ja toipuu nopeeta leikkauksista. Ilmoittele tänne jos teille tulee uusinta leikkaus eteen.

        Kiitos, vertaistuki on korvaamatonta. Vain saman kokeneet voivat tietää miltä tämä tuntuu. Meillä on Oulun käynti ensi kuussa, ilmoittelen sitten mitä Serlo meille sanoo.


      • Äippä

        Hei!
        Kuinka teidän leikkaus sujui ja miten olette toipuneet?
        Kävimme tietokonetomografiassa ja tammikuussa on vuorossa aivopaineen mittaus. Silloin varmaankin selviää uusintaleikkauksen tarpeellisuus.


      • äiti ja poika 4,5v
        Äippä kirjoitti:

        Hei!
        Kuinka teidän leikkaus sujui ja miten olette toipuneet?
        Kävimme tietokonetomografiassa ja tammikuussa on vuorossa aivopaineen mittaus. Silloin varmaankin selviää uusintaleikkauksen tarpeellisuus.

        Hyvin voidaan!! Leikkaus meni hyvin ja toipuminen on mennyt hyvin. Leikkaus oli iso ja pojalle jätettiin päähän metallilevyt jotka poistetaan leikkauksella helmikuulla. Levyt on ihon alla. 3vk oltiin sairaalas ja tämä LEIKKAUSTYYLI (huom! tyyli) oli ensimmäinen suomessa. Oli raskasta aikaa. Tästä asiasta vois kirjoittaa vielä paljon joten jos halut jotain tietää niin saa kysellä.Meillä on tammikuulla kontrolli oulus. Onko teillä ollu ennen aivopainemittausta? Sehän kestää vuorokauden ja teholla tehdään mittaus. 3pv me jouduttiin oleen sairaalas ku pojalle tehtiin toi aivopaine mittaus!!


      • Äippä
        äiti ja poika 4,5v kirjoitti:

        Hyvin voidaan!! Leikkaus meni hyvin ja toipuminen on mennyt hyvin. Leikkaus oli iso ja pojalle jätettiin päähän metallilevyt jotka poistetaan leikkauksella helmikuulla. Levyt on ihon alla. 3vk oltiin sairaalas ja tämä LEIKKAUSTYYLI (huom! tyyli) oli ensimmäinen suomessa. Oli raskasta aikaa. Tästä asiasta vois kirjoittaa vielä paljon joten jos halut jotain tietää niin saa kysellä.Meillä on tammikuulla kontrolli oulus. Onko teillä ollu ennen aivopainemittausta? Sehän kestää vuorokauden ja teholla tehdään mittaus. 3pv me jouduttiin oleen sairaalas ku pojalle tehtiin toi aivopaine mittaus!!

        Hei,
        Varmasti oli raskasta, ymmärrän. Onneksi olette jo paremmalla puolella. Jouduitte olemaan todella kauan sairaalassa. Kuinka kauan varsinainen leikkaus kesti?
        Tämä on ensimmäinen kerta, kun pojalle tehdään aivopainemittaus. Meillä ei ole oikein mitään tietoa miten se tehdään..muutakun, että päähän porataan reikä. Itse olen miettinyt miten iso reikä ja mihin kohtaan ja pitääkö hiuksia ajella pois jne. Meidän pojalla leikattiin alunperin sagittaalisauma ja se on luutunut odotetusti. Nyt sitten koronaarisaumat ovat luutunet ennenaikaisesti. :( Kallon sisäpinnalla on runsaasti poimuja mikä viittaisi, että aivot ovat ahtaalla. Toisaalta taas pää on malliltaan Serlon mielestä niin normaali ja kehitys sekä vointi puhuvat kohonnutta aivopainetta vastaan.


      • äiti ja poika 4,5v
        Äippä kirjoitti:

        Hei,
        Varmasti oli raskasta, ymmärrän. Onneksi olette jo paremmalla puolella. Jouduitte olemaan todella kauan sairaalassa. Kuinka kauan varsinainen leikkaus kesti?
        Tämä on ensimmäinen kerta, kun pojalle tehdään aivopainemittaus. Meillä ei ole oikein mitään tietoa miten se tehdään..muutakun, että päähän porataan reikä. Itse olen miettinyt miten iso reikä ja mihin kohtaan ja pitääkö hiuksia ajella pois jne. Meidän pojalla leikattiin alunperin sagittaalisauma ja se on luutunut odotetusti. Nyt sitten koronaarisaumat ovat luutunet ennenaikaisesti. :( Kallon sisäpinnalla on runsaasti poimuja mikä viittaisi, että aivot ovat ahtaalla. Toisaalta taas pää on malliltaan Serlon mielestä niin normaali ja kehitys sekä vointi puhuvat kohonnutta aivopainetta vastaan.

        Leikkaus kesti 7h ja mukana serlon lisäksi leikkauksessa oli kanadasta lääkäri sekä yks naislääkäri. Pojalle tehtiin mittaus niin että tohon otsan hiusrajaan porattiin reikä muutaman millin kokoinen, hiuksia piti vähän ajaa pois. Reikään laitetaan se anturi joka mittaa painetta. Anturi on pieni. Mittauksen ajan joutuu oleen teholla ja seuraavana aamulla pääsi osastolle. Naislääkäri tekee ton porauksen mut se käy päivää ennen juttelees teillekkin. Kamalemalle kuulostaa mitä se oikeestaan on (mun mielestä). Meillä poitsu ei kauaa nukutuksessa ollu ja aamulla se jo juoksi teholla pitkin huonetta kun anturi oltiin poistettu. Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta teille ja voimia myös!


      • Äippä
        äiti ja poika 4,5v kirjoitti:

        Leikkaus kesti 7h ja mukana serlon lisäksi leikkauksessa oli kanadasta lääkäri sekä yks naislääkäri. Pojalle tehtiin mittaus niin että tohon otsan hiusrajaan porattiin reikä muutaman millin kokoinen, hiuksia piti vähän ajaa pois. Reikään laitetaan se anturi joka mittaa painetta. Anturi on pieni. Mittauksen ajan joutuu oleen teholla ja seuraavana aamulla pääsi osastolle. Naislääkäri tekee ton porauksen mut se käy päivää ennen juttelees teillekkin. Kamalemalle kuulostaa mitä se oikeestaan on (mun mielestä). Meillä poitsu ei kauaa nukutuksessa ollu ja aamulla se jo juoksi teholla pitkin huonetta kun anturi oltiin poistettu. Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta teille ja voimia myös!

        Voi että, teillä on ollut aivan liian paljon aikaa ajatella tuon 7 tunnin aikana. Onneksi poikanne on ollut parhaitten mahdollisten käsissä.
        Voit varmaankin arvata miten paljon tieto tuosta mittaustavasta helpottaa mieltä, kiitos!
        Hyvää ja Rauhallista Joulua ja Onnea ensi vuodelle myös teille!


      • Äippä
        äiti ja poika 4,5v kirjoitti:

        Leikkaus kesti 7h ja mukana serlon lisäksi leikkauksessa oli kanadasta lääkäri sekä yks naislääkäri. Pojalle tehtiin mittaus niin että tohon otsan hiusrajaan porattiin reikä muutaman millin kokoinen, hiuksia piti vähän ajaa pois. Reikään laitetaan se anturi joka mittaa painetta. Anturi on pieni. Mittauksen ajan joutuu oleen teholla ja seuraavana aamulla pääsi osastolle. Naislääkäri tekee ton porauksen mut se käy päivää ennen juttelees teillekkin. Kamalemalle kuulostaa mitä se oikeestaan on (mun mielestä). Meillä poitsu ei kauaa nukutuksessa ollu ja aamulla se jo juoksi teholla pitkin huonetta kun anturi oltiin poistettu. Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta teille ja voimia myös!

        Hei,
        Pääsittekö aivopainemittauksen jälkeen jo seuraavana päivänä kotiin vai jouduitteko yöpymään vielä osastolla?


      • äiti ja poika 4,5v
        Äippä kirjoitti:

        Hei,
        Pääsittekö aivopainemittauksen jälkeen jo seuraavana päivänä kotiin vai jouduitteko yöpymään vielä osastolla?

        Me oltiin mittauksen jälkeen 1 yö osastolla ja heti aamulla ku herättiin niin päästiin kotia. kaiken kaikkiaan me oltiin sairaalas 3 yötä eli yhtenä (ekana) päivänä oli kuvaus ja seuraavana pv mittaus joka kesti seuraavaan aamuun ja sit vielä yö osastolla.


      • Äippä
        äiti ja poika 4,5v kirjoitti:

        Me oltiin mittauksen jälkeen 1 yö osastolla ja heti aamulla ku herättiin niin päästiin kotia. kaiken kaikkiaan me oltiin sairaalas 3 yötä eli yhtenä (ekana) päivänä oli kuvaus ja seuraavana pv mittaus joka kesti seuraavaan aamuun ja sit vielä yö osastolla.

        Hei, kävimme mittauksessa ja uusintaleikkaus on helmikuussa. Kaikki kokemukset niin sairaalassaoloajalta kuin kotoakin ovat enemmän kuin tervetulleita. Meidän poika on vasta 2v. ja mua mietityttää kovasti miten pärjäämme kotona, kun on suht menevää sorttia.


      • äiti ja poika 5
        Äippä kirjoitti:

        Hei, kävimme mittauksessa ja uusintaleikkaus on helmikuussa. Kaikki kokemukset niin sairaalassaoloajalta kuin kotoakin ovat enemmän kuin tervetulleita. Meidän poika on vasta 2v. ja mua mietityttää kovasti miten pärjäämme kotona, kun on suht menevää sorttia.

        Moi! Meillä sairaalassa oleminen meni aika nopeeta kun me ei oikeen tiedetty silloin kauanko joudutaan oleen oulus niin ei aateltu kotia pääsyä paljoakaan. Silloin toivottiin että jos jouluksi pääsis kotia ja lopuksi me päästiin jo itsenäisyyspv. Pahin aika oli se teholla olo ja silloin meni aika hitaasti. Eipä toi meidänkään poika ole rauhallista sorttia mut ihmeen hyvin se varoo tota päätänsä vieläki kun on pakko vielä varoa mut onhan sillä jo ikää toi 5v niin se ymmärtää jo vähän paremmin kun 2v. Voi olla että teidän pojalle tehdään sellainen kypärä kipsistä (hieno kypärä)mut varmaa en mee sanoon kun en ole lääkäri. Saako kysyä minä pv helmikuuta teillä on leikkaus?? Me nimittäin tullaan helmikuun vipa vk (25.2) ouluun ja pojalta leikataan noi metallit pois että ollaako yhtä aikaa silloin osastolla. Olemme viikon verran sielä. Muista että lääkäri on paras ja pojan takia toi leikkaus tehään. Tiedän miltä susta tuntuu!!


      • Äippä
        äiti ja poika 5 kirjoitti:

        Moi! Meillä sairaalassa oleminen meni aika nopeeta kun me ei oikeen tiedetty silloin kauanko joudutaan oleen oulus niin ei aateltu kotia pääsyä paljoakaan. Silloin toivottiin että jos jouluksi pääsis kotia ja lopuksi me päästiin jo itsenäisyyspv. Pahin aika oli se teholla olo ja silloin meni aika hitaasti. Eipä toi meidänkään poika ole rauhallista sorttia mut ihmeen hyvin se varoo tota päätänsä vieläki kun on pakko vielä varoa mut onhan sillä jo ikää toi 5v niin se ymmärtää jo vähän paremmin kun 2v. Voi olla että teidän pojalle tehdään sellainen kypärä kipsistä (hieno kypärä)mut varmaa en mee sanoon kun en ole lääkäri. Saako kysyä minä pv helmikuuta teillä on leikkaus?? Me nimittäin tullaan helmikuun vipa vk (25.2) ouluun ja pojalta leikataan noi metallit pois että ollaako yhtä aikaa silloin osastolla. Olemme viikon verran sielä. Muista että lääkäri on paras ja pojan takia toi leikkaus tehään. Tiedän miltä susta tuntuu!!

        Sattuipa sopivasti, ollaan yhtäaikaa osastolla! Tulemme 24.päivä ja leikkaus 26.päivä.
        Onpa kiva tavata ja saadaan jutella kaikessa rauhassa. Tämä oli päivän paras uutinen!


      • äiti ja poika 5v
        Äippä kirjoitti:

        Sattuipa sopivasti, ollaan yhtäaikaa osastolla! Tulemme 24.päivä ja leikkaus 26.päivä.
        Onpa kiva tavata ja saadaan jutella kaikessa rauhassa. Tämä oli päivän paras uutinen!

        Voi että :) kiva saada tavata sellaisia ihmisiä joiden lapsille tehään tälläisiä leikkauksia. Auttaa paljon kun tietää ettei ole yksin noitten asioiden kanssa ja muutenki kiva jutella kun tietää että toinen ymmärtää miltä itestä tuntuu ja ymmärtää mistä on kysymys! Me ollahan paljon sit (kun pojan kunto sallii) siinä leikkihuonees ku meillä on mukana toi 1v poika niin on paremmin tilaa leikkiä kun pienes huonees. kyllä sä meidät varmasti huomaat! Jos saa niin me yleensä ENNEN leikkauspäivää lähetään illax/yöx pois osastolta seikkaileen oulun keskustaan kun esim: 26pv on vain meillä verikokeitten otto eikä mitään muuta niin ei toi osastolla kuitenkaan oon niin kiva olla että sinne jäis illax ku vois tehä kaikkea muuta. (leikkauksen jälkeen ollaan osastolla) Voimia teille ja nähään sit oulus:)


      • Sagittaali
        äiti ja poika 5v kirjoitti:

        Voi että :) kiva saada tavata sellaisia ihmisiä joiden lapsille tehään tälläisiä leikkauksia. Auttaa paljon kun tietää ettei ole yksin noitten asioiden kanssa ja muutenki kiva jutella kun tietää että toinen ymmärtää miltä itestä tuntuu ja ymmärtää mistä on kysymys! Me ollahan paljon sit (kun pojan kunto sallii) siinä leikkihuonees ku meillä on mukana toi 1v poika niin on paremmin tilaa leikkiä kun pienes huonees. kyllä sä meidät varmasti huomaat! Jos saa niin me yleensä ENNEN leikkauspäivää lähetään illax/yöx pois osastolta seikkaileen oulun keskustaan kun esim: 26pv on vain meillä verikokeitten otto eikä mitään muuta niin ei toi osastolla kuitenkaan oon niin kiva olla että sinne jäis illax ku vois tehä kaikkea muuta. (leikkauksen jälkeen ollaan osastolla) Voimia teille ja nähään sit oulus:)

        Ä&P:lle

        Meillä leikelty myös sagittaalia..

        Minkä perusteella teillä lääkärit tekivät tuon uusintaleikkauspäätöksen? Oliko kyse siis samasta saumasta kuin aiemminkin? Ymmärtääkseni nuo leikatut saumat eivät luuduttuaan usein käyttäydykkään kuten normi saumat, eli luutumisen jälkeen eivät salli kasvua kuten normi sauma luuduttuaan.

        Alkoiko teillä pään muoto muuttua oudoksi, ilmestyikö harjanne, loppuiko pään kasvu vai mistä tuo uusintaleikkauksen tarve pääteltiin? ( jotain rtg:stä mainitsitkin.. )

        vai oliko luutuminen jotenkin epänormaali muuten?

        eikai sitä pelkastä sauman luutumisesta voi päätellä, sillä eikös sagittaaliasauma ole 4,5v jo luutunut ihan normaalistikkin, ainakin jollain tasolla - ei toki umpiluuksi ole muuttunut - kasvun sallien jossain määrin.


      • äiti ja poika 5
        Sagittaali kirjoitti:

        Ä&P:lle

        Meillä leikelty myös sagittaalia..

        Minkä perusteella teillä lääkärit tekivät tuon uusintaleikkauspäätöksen? Oliko kyse siis samasta saumasta kuin aiemminkin? Ymmärtääkseni nuo leikatut saumat eivät luuduttuaan usein käyttäydykkään kuten normi saumat, eli luutumisen jälkeen eivät salli kasvua kuten normi sauma luuduttuaan.

        Alkoiko teillä pään muoto muuttua oudoksi, ilmestyikö harjanne, loppuiko pään kasvu vai mistä tuo uusintaleikkauksen tarve pääteltiin? ( jotain rtg:stä mainitsitkin.. )

        vai oliko luutuminen jotenkin epänormaali muuten?

        eikai sitä pelkastä sauman luutumisesta voi päätellä, sillä eikös sagittaaliasauma ole 4,5v jo luutunut ihan normaalistikkin, ainakin jollain tasolla - ei toki umpiluuksi ole muuttunut - kasvun sallien jossain määrin.

        Poika joutui uusinta leikkaukseen sen takia koska aivoilla ei ollut tilaa kasvaa eli hänellä oli jatkuvasti aivopaineet jonkin verran koholla. Pää oli aivan normaalin kokoinen, vähän littetä takaraivo. (nyt pyöreä takaraivo) Rtg-kuvista ja aivopainemittauksesta näkyi että ei ole tilaa aivoilla tarpeeks. Ilman leikkausta paine olis kasvanut aivois koko ajan ja se olisi tehnyt lopuksi vahinkoa kehitykselle yms... Onneksi on mahdollista tollaiset leikkaukset. Poika on terve ja normaali.
        No itseasiassa 4 eri kohtaa aukaistiin saumat= takaa ja pään päältä. Toi on aika harvinaista että ylipäätänsä luutuu liikaa uudelleen. (pää luutui liikaa) Eipä meidän pojan tarvi juoda maitoa että tulis hyvät ja kestävät luut!! heh heh


      • Äippä
        Sagittaali kirjoitti:

        Ä&P:lle

        Meillä leikelty myös sagittaalia..

        Minkä perusteella teillä lääkärit tekivät tuon uusintaleikkauspäätöksen? Oliko kyse siis samasta saumasta kuin aiemminkin? Ymmärtääkseni nuo leikatut saumat eivät luuduttuaan usein käyttäydykkään kuten normi saumat, eli luutumisen jälkeen eivät salli kasvua kuten normi sauma luuduttuaan.

        Alkoiko teillä pään muoto muuttua oudoksi, ilmestyikö harjanne, loppuiko pään kasvu vai mistä tuo uusintaleikkauksen tarve pääteltiin? ( jotain rtg:stä mainitsitkin.. )

        vai oliko luutuminen jotenkin epänormaali muuten?

        eikai sitä pelkastä sauman luutumisesta voi päätellä, sillä eikös sagittaaliasauma ole 4,5v jo luutunut ihan normaalistikkin, ainakin jollain tasolla - ei toki umpiluuksi ole muuttunut - kasvun sallien jossain määrin.

        Hei,
        meillä myös täysin normaalisti kehittynyt poika. Päällisin puolin ei huomaa mitään. Röntgenkuvissa näkyy, että aivot ovat painaneet kalloon poimuja ja meillä myöskin aivopaineet koholla. Aivopaine on suurin peruste uusintaleikkaukselle, aivoilla ei ole yksinkertaisesti tilaa. Onneksi näitä seurataan ja toimitaan ennen kuin mitään pahaa pääsee tapahtumaan.
        Kohonneeseen aivopaineeseen liittyy pahoinvointia, mutta meillä ei mitään merkkejä vaan täysin pirteä poika.


      • äiti ja poika 5v
        Äippä kirjoitti:

        Hei,
        meillä myös täysin normaalisti kehittynyt poika. Päällisin puolin ei huomaa mitään. Röntgenkuvissa näkyy, että aivot ovat painaneet kalloon poimuja ja meillä myöskin aivopaineet koholla. Aivopaine on suurin peruste uusintaleikkaukselle, aivoilla ei ole yksinkertaisesti tilaa. Onneksi näitä seurataan ja toimitaan ennen kuin mitään pahaa pääsee tapahtumaan.
        Kohonneeseen aivopaineeseen liittyy pahoinvointia, mutta meillä ei mitään merkkejä vaan täysin pirteä poika.

        Moro!
        Meillä siirty se leikkausaika viikolle 11 eli olemme oulus vasta 10.3 Siirtykö teidän aikanne??


      • Äippä
        äiti ja poika 5v kirjoitti:

        Moro!
        Meillä siirty se leikkausaika viikolle 11 eli olemme oulus vasta 10.3 Siirtykö teidän aikanne??

        Hei!
        Onpa kurja juttu, että siirsivät. Sitä kun toivoo, että kaikki olisi jo ohi.
        Jotain tarvikkeita pitää tilata ulkomailta ja meille sanottiin, että aika voi siirtyä, jolleivat ehdi tulla. Vielä ei ole siis siirretty. Serlo arveli, että olemme sairaalassa 2 viikkoa, joten olemme varmastikin vielä 10.3. paikalla. Onko teillä leikkaus vai osastolle saapumispäivä 10.3.?


      • Äiti ja poika 5v
        Äippä kirjoitti:

        Hei!
        Onpa kurja juttu, että siirsivät. Sitä kun toivoo, että kaikki olisi jo ohi.
        Jotain tarvikkeita pitää tilata ulkomailta ja meille sanottiin, että aika voi siirtyä, jolleivat ehdi tulla. Vielä ei ole siis siirretty. Serlo arveli, että olemme sairaalassa 2 viikkoa, joten olemme varmastikin vielä 10.3. paikalla. Onko teillä leikkaus vai osastolle saapumispäivä 10.3.?

        Me tullaan tolloin 10.3 osastolle ja leikkaus on sit seuraavana päivänä. Toivottavasti ootta silloin vielä sielä olisi vain kiva tavata teidä.


      • Äippä
        Äiti ja poika 5v kirjoitti:

        Me tullaan tolloin 10.3 osastolle ja leikkaus on sit seuraavana päivänä. Toivottavasti ootta silloin vielä sielä olisi vain kiva tavata teidä.

        Kyllä mä uskon, että ollaan. Eilen tulleessa epikriisissä arvioitiin sairaalassaoloaika reiluksi kahdeksi viikokosi.
        Harmi sinänsä...elättelin toiveita, että oltais oltu teholla jopa samassa huoneessa. Mutta uskon, että tavataan 10.3.!


      • maaliskuu08
        Äippä kirjoitti:

        Kyllä mä uskon, että ollaan. Eilen tulleessa epikriisissä arvioitiin sairaalassaoloaika reiluksi kahdeksi viikokosi.
        Harmi sinänsä...elättelin toiveita, että oltais oltu teholla jopa samassa huoneessa. Mutta uskon, että tavataan 10.3.!

        Hei,

        meidän pienokainen syntyi kuun alussa ja lähtötarkastuksessa lääkäri totesi sagittaalisauman olevan liikkumaton, siis ehkä ennenaikaisesti luutunut. Totesi, että katsellaan ja seurataan.. mistä saamme parhaiten tähän apua? Lähinnä tällähetkellä epätietoisuuteen siitä mistä on kyse, ja mitä tulee tapahtumaan.

        Oletteko käyneet yksityisen kautta, vai neuvolalääkärin kautta? Mitä tutkimuksia on tehty? Mitä suosittelette?

        Helpottaa lukea muiden kokemuksia, pelottaa niin paljon eikä halua uskoa todeksi että jotakin vikaa voisi olla.


    • äiti ja poika5v.

      Moi!!
      Maillä todettiin heti syntymän jälkeen että pojalla oli luutunu kallon saumat liian aikaisin kiinni. sairaalas otettiin kuvia jotka lähetettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan Serlolle. Sitten ruvettiin hyppään oulus ja poika leikattiin siellä 4kk ikäisenä ekan keran ja sit viime marraskuus oli toka leikkaus.. Kyllä ne neuvolas seuraavat pään kasvua ja jos teillä on pään takia sairaalas kontrollia niin laittavat asian eteen päin jos tarvii. Oulun yli.op.sairaala on mahtva sairaala ja samoin toi Serlo on aivan upea lääkäri (en vaihtais lääkäriä). Meillähän poika on leikattu 3 kertaa (oot varmaan lukenu näitä juttuja) oulus (ja toi 3 leikkaus oli viikko sitten joka oli pieni leikkaus.) Tällä hetkellä meidän pojalla on kaikki hyvin ja syksyllä on kontrolli. Ny vain pitää toivoa että päätä ei enää koskaan tarvi leikata. Meidän pitää käydä kontrolleis niin kauan kun kasvua riittää. Toivon että teidän vauvalle ei tarviis tehdä leikkausta mutta jos niin käy niin tiedät että meitä on monia joilla on samanlainen kohtalo ja teidän myös miltä teistä vanhemmista tuntuu. Joillekki riittää yksi leikkaus joillekki joudutaan tekeen useampi leikkaus. Helsingiski kuulemma tehään joitain leikkauksia. Voimmia teille valtavan paljon!!

      • maaliskuu08

        Kiitos paljon vastauksesta!!

        Meitä ihmetyttää kun todettiin sagittaalisauman olevan mahdollisesti luutunut, mutta mitään kuvia ei ole otettu.. Nyt terveydenhoitaja sanoi, että kaikki näyttää normaalilta ja lääkäri katsoo 6 viikon ikäisenä.. eli aika pitkä aika taas odottaa. No, katsotaan nyt, ja toivotaan että mitään hätää ei ole.

        Kiitos siis vastauksesta ja voimia teillekin, toivottavasti teidän pojalla on nyt jo kaikki kunnossa!


      • äiti ja poika 5v
        maaliskuu08 kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta!!

        Meitä ihmetyttää kun todettiin sagittaalisauman olevan mahdollisesti luutunut, mutta mitään kuvia ei ole otettu.. Nyt terveydenhoitaja sanoi, että kaikki näyttää normaalilta ja lääkäri katsoo 6 viikon ikäisenä.. eli aika pitkä aika taas odottaa. No, katsotaan nyt, ja toivotaan että mitään hätää ei ole.

        Kiitos siis vastauksesta ja voimia teillekin, toivottavasti teidän pojalla on nyt jo kaikki kunnossa!

        Moi!
        Jännä juttu kun kuvia ei otettu jos ne epäili luutumista. Meidän toinen poika synty yli vuosi sit ja sillä oli aivan muusta asiasta kontrolli keskussairaalas lääkäri kokeili päätä johna tuntui pieni harjanne tos edes ja mä kerroin hänelle toisesta pojasta niin se lääkäri varas heti röntgenkuvaukseen ajan samalle päivälle. Kaikki saumat oli onneksi aivan auki ja kaikki muutenki kunnossa. Jos mä olisin sä niin mä VAATISIN että vauvan päästä otetaan toi röntgenkuva. Toivotaan ettei ole mitään hätää vauvalla.


      • maalikuu 08
        äiti ja poika 5v kirjoitti:

        Moi!
        Jännä juttu kun kuvia ei otettu jos ne epäili luutumista. Meidän toinen poika synty yli vuosi sit ja sillä oli aivan muusta asiasta kontrolli keskussairaalas lääkäri kokeili päätä johna tuntui pieni harjanne tos edes ja mä kerroin hänelle toisesta pojasta niin se lääkäri varas heti röntgenkuvaukseen ajan samalle päivälle. Kaikki saumat oli onneksi aivan auki ja kaikki muutenki kunnossa. Jos mä olisin sä niin mä VAATISIN että vauvan päästä otetaan toi röntgenkuva. Toivotaan ettei ole mitään hätää vauvalla.

        Kiitos vastauksestasi!

        Näin tosiaan meille todettiin, että mitataan pään kasvua ja seuraillaan.. Kerroimme huolemme PAINOKKAASTI ja synnytyssairaalan havainnon, mutta 6 viikon päästä näemme lääkäriä tosiaan seuraavan kerran.

        Kävimme sitten viime viikon lopulla vielä yksityisellä lääkärillä "tarkistamassa" asian, ja nyt pään saumat kaikki liikkuvat. Se oli suuri helpotus kuulla ja nyt voimme asian ainakin hetkeksi unohtuu ja keskittyä muuhun vauvan hoitoon.

        Kiitos vielä vastauksista ja tsemppiä teille!!


      • äittä71

        Hei,

        Olen lukenut näitä teidän juttuja ja kovin huolissani, kun meidän tyttö on jo 4 v ja nyt ollaa menossa Husin kyseiselle osastolle kallotutkimuksiin. Kaikki alkoi vain silmälääkäristä. Meidän tytöllä ei päällepäin oikein paljon mitään muuta näy kuin että toinen alaluomi on kovin erilainen ja sitte kun rupeaa tarkemmin katsomaan niin huomaa että koko toinen puoli kasvoista on hieman vinossa. Otsalla on myös pieni tuskin huomattava pystysuuntainen kohouma. Neiti on muuten kehittynyt täysin normaalisti, iloinen ja vilkas tyttö. Nyt kovin huolestuttaa tämä mahdollinen kallon luutumisongelma. Eivät paljoakaan kertoneet lastenklinikalla. Laittoivat vain eteenpäin lähetteen. Eikö se ole aika paha jos asia nyt vasta huomataan, vai voiko olla että se luutumishäiriö on vasta nyt tullut? Mielestäni hänen otsansa on myös hieman litteämpi toiselta puolelta. Minua suoraan sanottuna peloittaa aika lailla. Kertokaa kokemuksia ja varsinkin jos tiedätte voiko toi ongelma syntyä myöhemminkin. Aika vahavana on itsesyytökset minulla myös pinnalla, etten äitinä ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Ei kyllä kukaan lääkärikään itse ole asiaa noteerannut aiemmin. Silmälääkärissäkin itse otin puheeksi alaluomen erikoisen mallin.

        T äippä vm 71


      • äiti ja poika5v
        äittä71 kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut näitä teidän juttuja ja kovin huolissani, kun meidän tyttö on jo 4 v ja nyt ollaa menossa Husin kyseiselle osastolle kallotutkimuksiin. Kaikki alkoi vain silmälääkäristä. Meidän tytöllä ei päällepäin oikein paljon mitään muuta näy kuin että toinen alaluomi on kovin erilainen ja sitte kun rupeaa tarkemmin katsomaan niin huomaa että koko toinen puoli kasvoista on hieman vinossa. Otsalla on myös pieni tuskin huomattava pystysuuntainen kohouma. Neiti on muuten kehittynyt täysin normaalisti, iloinen ja vilkas tyttö. Nyt kovin huolestuttaa tämä mahdollinen kallon luutumisongelma. Eivät paljoakaan kertoneet lastenklinikalla. Laittoivat vain eteenpäin lähetteen. Eikö se ole aika paha jos asia nyt vasta huomataan, vai voiko olla että se luutumishäiriö on vasta nyt tullut? Mielestäni hänen otsansa on myös hieman litteämpi toiselta puolelta. Minua suoraan sanottuna peloittaa aika lailla. Kertokaa kokemuksia ja varsinkin jos tiedätte voiko toi ongelma syntyä myöhemminkin. Aika vahavana on itsesyytökset minulla myös pinnalla, etten äitinä ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Ei kyllä kukaan lääkärikään itse ole asiaa noteerannut aiemmin. Silmälääkärissäkin itse otin puheeksi alaluomen erikoisen mallin.

        T äippä vm 71

        Hei!
        Nyt en osaa sanoa onko toi paha asia kun nyt vasta huomataan mutta ei välttämättä luulisin. Luulisi että lääkärit olisivat jutelleet teidän kanssa tai edes kertonut jotain. Voihan olla että lääkärit haluavat ensin varmistua asiasta onko luutumis ongelmia. Tää on vain mun mielipide ja mun ajatus!
        Toi pelko on meille tuttua jotka ovat käyneet ton asian läpi. Kyllä mua aina pelottaa kun me mennään ouluun kontrolliin (kontrolli syksyllä joskus) ja pelottaa niin kauan kun poika kasvaa ja joudutaan käymäs kontrolleis. Pelko taitaa loppua sitten vasta kun lääkäri sanoo ettei enää koskaa tarvi tulla pään takia kontrolleihin!! Mä tänä päivänäki säikähdän esim: jos poika kolauttaa päänsä johonki niin kyl mä oon heti kattoos tuliko jotain vaikka olis pieniki kolahdus.
        Älä syytä itteäs millään lailla toi on noita luonnon oikkuja mille me ei voida tehdä mitään mutta siitä saa olla iloinen että jos jotain ongelmia on niin, niille voidaan tehdä jotain ja sen ku muistaa että ne ovat sitten tytön parhaaksi. Meille sanottiin ettei vielä tänä päivänä tiedetä mistä johtuu pään ennenaikaiset luutumiset sitä on tutkittu n:60vuotta vaikka olisit jounut raskauden aikana parit kaljat tai polttanu niin ne eivät vaikuta luutumis ongelmaan. Niin meille on sanottu heti silloin ku poika ekan kerran leikattiin ja nyt sanottiin marraskuulla. Raskasta aikaa toi on ja voimia vaativa. Jos oot selaillu näitä sivuja niin jossain sivulla on esim: kuvia luutumisien takia mut en kyl yhtään muista missä. Kaikkia hyvää teille ja pidetään peukkuja että tytöllä olis kaikki ok


      • äittä71
        äiti ja poika5v kirjoitti:

        Hei!
        Nyt en osaa sanoa onko toi paha asia kun nyt vasta huomataan mutta ei välttämättä luulisin. Luulisi että lääkärit olisivat jutelleet teidän kanssa tai edes kertonut jotain. Voihan olla että lääkärit haluavat ensin varmistua asiasta onko luutumis ongelmia. Tää on vain mun mielipide ja mun ajatus!
        Toi pelko on meille tuttua jotka ovat käyneet ton asian läpi. Kyllä mua aina pelottaa kun me mennään ouluun kontrolliin (kontrolli syksyllä joskus) ja pelottaa niin kauan kun poika kasvaa ja joudutaan käymäs kontrolleis. Pelko taitaa loppua sitten vasta kun lääkäri sanoo ettei enää koskaa tarvi tulla pään takia kontrolleihin!! Mä tänä päivänäki säikähdän esim: jos poika kolauttaa päänsä johonki niin kyl mä oon heti kattoos tuliko jotain vaikka olis pieniki kolahdus.
        Älä syytä itteäs millään lailla toi on noita luonnon oikkuja mille me ei voida tehdä mitään mutta siitä saa olla iloinen että jos jotain ongelmia on niin, niille voidaan tehdä jotain ja sen ku muistaa että ne ovat sitten tytön parhaaksi. Meille sanottiin ettei vielä tänä päivänä tiedetä mistä johtuu pään ennenaikaiset luutumiset sitä on tutkittu n:60vuotta vaikka olisit jounut raskauden aikana parit kaljat tai polttanu niin ne eivät vaikuta luutumis ongelmaan. Niin meille on sanottu heti silloin ku poika ekan kerran leikattiin ja nyt sanottiin marraskuulla. Raskasta aikaa toi on ja voimia vaativa. Jos oot selaillu näitä sivuja niin jossain sivulla on esim: kuvia luutumisien takia mut en kyl yhtään muista missä. Kaikkia hyvää teille ja pidetään peukkuja että tytöllä olis kaikki ok

        Kiitos viestistäsi. On tosi tärkeetä saada keskustella tästä toisten kokeneempien kanssa. Lohduttaa tietää, että muutkin ovat kokeneet saman ja että olette selvinneet. Me ei todellakaan tiedetä mitään vielä. Joka päivä kotiin mennessä jännään postilaatikkoa, josko nyt olisi jotakin tietoa. Tiedän vain sen, että ennen kesälomia haluaisin jonkinlaisen käsityksen missä mennään. Löysin niitä kirjoituksiakin googlen avulla ja sieltä niitä henkilöitä, jotka asiassa on spesialisteja. Ainakin yksi toimii näemmä Lauttasaaren Laserissa ja koska meillä on vakuutus, niin käynpä sitten siellä jos ei ennen lomia kuulu mitään. Kuviakin selailin ja jotkin piirteet siellä pistää silmään, että tollai se meidän tytölläkin on, mutta lievempänä. Ei siitä tosiaan vieras osaa edes kattoo ja oma silmä on ajankuluessa tottunu. Kaikista kauheinta on, kun miettii, ett jos sen kallo on jotenkin hauras myös.. niissä kuvissa joissakin tapauksissahan kallon luut ovat tosi reikäsiä ja hauraita. Tästäkään eivät mitään siellä sanoneet, en sitten ole ottanut mitään ylimääräistä varovaisuutta mukaan arkeen. On neiti 4 v selvinnyt, ei sen pää ihan munankuorta voi olla. Silti sekin vähän mietityttää.????

        Epätietoisuus on kai se kaikista hirvein. Mutta onneksi asutaan Suomessa,missä nämä leikkaukset ovat kuitenkin mahdollisia. Nyt olo on vähän rauhoittunut, mutta mielessä asia koko ajan kuitenkin on.


      • Äippä
        äittä71 kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi. On tosi tärkeetä saada keskustella tästä toisten kokeneempien kanssa. Lohduttaa tietää, että muutkin ovat kokeneet saman ja että olette selvinneet. Me ei todellakaan tiedetä mitään vielä. Joka päivä kotiin mennessä jännään postilaatikkoa, josko nyt olisi jotakin tietoa. Tiedän vain sen, että ennen kesälomia haluaisin jonkinlaisen käsityksen missä mennään. Löysin niitä kirjoituksiakin googlen avulla ja sieltä niitä henkilöitä, jotka asiassa on spesialisteja. Ainakin yksi toimii näemmä Lauttasaaren Laserissa ja koska meillä on vakuutus, niin käynpä sitten siellä jos ei ennen lomia kuulu mitään. Kuviakin selailin ja jotkin piirteet siellä pistää silmään, että tollai se meidän tytölläkin on, mutta lievempänä. Ei siitä tosiaan vieras osaa edes kattoo ja oma silmä on ajankuluessa tottunu. Kaikista kauheinta on, kun miettii, ett jos sen kallo on jotenkin hauras myös.. niissä kuvissa joissakin tapauksissahan kallon luut ovat tosi reikäsiä ja hauraita. Tästäkään eivät mitään siellä sanoneet, en sitten ole ottanut mitään ylimääräistä varovaisuutta mukaan arkeen. On neiti 4 v selvinnyt, ei sen pää ihan munankuorta voi olla. Silti sekin vähän mietityttää.????

        Epätietoisuus on kai se kaikista hirvein. Mutta onneksi asutaan Suomessa,missä nämä leikkaukset ovat kuitenkin mahdollisia. Nyt olo on vähän rauhoittunut, mutta mielessä asia koko ajan kuitenkin on.

        Näin alkajaisiksi voin kertoa, että mä todellakin tiedän miltä susta tuntuu! Meidän pikkuruinen poika on leikattu 2 kertaa ja ikää miehellä vasta 2 vuotta(oot varmaan lukenutkin noita meidän kirjoituksia).
        Lohdutukseksi voin sanoa, että tänkin kanssa oppii elämään - kun on pakko. Sairaaloissa näkee niin paljon kaikkea pahaa mitä ei voi korjata. Onneksi tämän voi ja lapset ovat aivan terveitä ja normaalisti kehittyviä.
        Itse en pidä leikkausta enää niin pahana. Meillä leikkaukselle oli todellinen tarve, jotta aivot saivat tarvitsemansa tilan. Ja näin jälkeenpäin ajatellen kyllä se oli ihan hyvä tehdä ihan kosmeettisistakin syistä. Loppuviimeksi leikkaus ja paranemisaika on aikasta pieni aika, kun ajatellaan ihmisen elämää.
        Toivottavati teillä menee kaikki parhain päin. :)


      • äippä71
        Äippä kirjoitti:

        Näin alkajaisiksi voin kertoa, että mä todellakin tiedän miltä susta tuntuu! Meidän pikkuruinen poika on leikattu 2 kertaa ja ikää miehellä vasta 2 vuotta(oot varmaan lukenutkin noita meidän kirjoituksia).
        Lohdutukseksi voin sanoa, että tänkin kanssa oppii elämään - kun on pakko. Sairaaloissa näkee niin paljon kaikkea pahaa mitä ei voi korjata. Onneksi tämän voi ja lapset ovat aivan terveitä ja normaalisti kehittyviä.
        Itse en pidä leikkausta enää niin pahana. Meillä leikkaukselle oli todellinen tarve, jotta aivot saivat tarvitsemansa tilan. Ja näin jälkeenpäin ajatellen kyllä se oli ihan hyvä tehdä ihan kosmeettisistakin syistä. Loppuviimeksi leikkaus ja paranemisaika on aikasta pieni aika, kun ajatellaan ihmisen elämää.
        Toivottavati teillä menee kaikki parhain päin. :)

        Hei,

        Nyt me ollaan sitten käyty kuvissa ja lääkärillä HUSUKE plk. Ensiksi vähän säikähdin kun niitä lääkäreitä oli siellä 2. Sitten säikähdys hävisi, kun kertoivat, ettei mitään hätää ole ja meidän nedin kohdalla kyseessä on hyvin paikallinen luultavasti geneettinen poikkeama toisessa poskiluussa. Näkyi tosi selvästi siinä kuvassa. Asiaa seurataan ja kontrolloidaan, mutta varsinaisesti korjataan joskus 16 v sitten luusiirännäisellä. Silloinhan neiti itsekin on sen ikäinen, että voi jo päättää haluaako sellaisen leikkauksen. Minulla helpotti olo kovasti, kun ei vakavammasta ollut kysymys. Ja pelkkä tieto mistä on kysymyt aina helpottaa tosi paljon. Tsemppiä ja voimia sinulle


    • Muzi

      Viikko sitten tunnustelin vauvani (9,5kk) päätä kuhmua etsien, kun kaatui ja huomasin hiusrajasta aukileeseen ulottuvan harjanteen leveydeltään n 1,5 cm. Nyt neuvolan kautta on lähete mennyt lastenkirurgille, jotta mahdollinen sauman ennenaikainen luutuminen voidaan todeta ja hoitaa.
      Pojassa ei mitään näy päällepäin ja kehitys on ok.
      Olisinkin kiinnostunut, onko kellään sellaista kokemusta, että jonkinlainen harjanne olisi sauman kohdalta löytynyt, mutta kaikki silti kuvauksissa ok? Toivo tietty elää, ettei mitään olisi vialla. Kauheesti kun ei leikkaukseen meneminen mieltä ilahduta, vaikka tietty mennään, jos aihetta on...
      Toivottavasti saadaan asiaan selvyys pian eli kutsu sieltä sairaalasta...

      • äiti ja poika 5v

        Moi!
        Meillä on myös toinen poika joka on nyt 1,5v ja myös vauvana parin kuukauden ikäisenä lääkäri tunnusteli päätä ja tos edes on kans harjanne. Lääkäri laittoi heti röntgenkuvaan kun vanhemmalla pojalla on tota ennenaikaista luutumista. Saumat oli hyvin auki. Eikä tarvinnu sen jälkeen mennä mihinkään uusinta tarkastuksiin. Pikkuusen kyllä säikähdin että eikö ny yksi luutumispää riitä mut onneksi kaikki oli hyvin. Vielä tänä päivänä tos edessä on harjanne, aika pieni, eikä muut osaa sitä katsoa eikä se näy päällisin puolin mutta se tuntuu kun kädellä koittaa sitä. Muutenki tällä nuoremmalla on pienempi pää ja se menee neuvolakäyrien melki ala viivalla. Niin me käytiin aivan muun asian takia keskussairaalas silloin ku poika oli vauva eli siinä samalla se tunnusteli päänki. Pidän peukkuja myös teille että ei olisi luutumisia.


      • Muzi
        äiti ja poika 5v kirjoitti:

        Moi!
        Meillä on myös toinen poika joka on nyt 1,5v ja myös vauvana parin kuukauden ikäisenä lääkäri tunnusteli päätä ja tos edes on kans harjanne. Lääkäri laittoi heti röntgenkuvaan kun vanhemmalla pojalla on tota ennenaikaista luutumista. Saumat oli hyvin auki. Eikä tarvinnu sen jälkeen mennä mihinkään uusinta tarkastuksiin. Pikkuusen kyllä säikähdin että eikö ny yksi luutumispää riitä mut onneksi kaikki oli hyvin. Vielä tänä päivänä tos edessä on harjanne, aika pieni, eikä muut osaa sitä katsoa eikä se näy päällisin puolin mutta se tuntuu kun kädellä koittaa sitä. Muutenki tällä nuoremmalla on pienempi pää ja se menee neuvolakäyrien melki ala viivalla. Niin me käytiin aivan muun asian takia keskussairaalas silloin ku poika oli vauva eli siinä samalla se tunnusteli päänki. Pidän peukkuja myös teille että ei olisi luutumisia.

        Kiitos kommentista! Kiva kuulla, ettei sen harjanteen väistämättä tarvitse merkitä luutumista. Tietenkin siihenkin vaihtoehtoon tulee varautua, mutta näin odotusaika tuntuu kevyemmältä,kun tietää,että saattaa ihan viatontakin olla! Mukavaa kesää teille ja muille saman huolen kanssa painiskeleville!


      • Lambaada
        Muzi kirjoitti:

        Kiitos kommentista! Kiva kuulla, ettei sen harjanteen väistämättä tarvitse merkitä luutumista. Tietenkin siihenkin vaihtoehtoon tulee varautua, mutta näin odotusaika tuntuu kevyemmältä,kun tietää,että saattaa ihan viatontakin olla! Mukavaa kesää teille ja muille saman huolen kanssa painiskeleville!

        Onko täällä ketään, jonka vauvalla/lapsella on luutunut takaraivon sauma eli lambda-sauma?

        Minkä ikäisenä leikkaus on tehty ja kuinka lapsi voi nyt?
        Meillä on vielä arvailu menossa, käytiin neurologilla, joka pisti lähetteen Husukeen. Ei ole vielä aikaa sinne tullut.

        Vauvamme on nyt 5kk, ja 2kk ikäisenä huomasin, että takaraivo on littana, mutta "möykkyinen".
        Tämä on aika raastavaa. Olisi kiva löytää kohtalotovereita. Siis minkä tahansa sauma luutumisen osalta.


      • äiti ja poika5v
        Lambaada kirjoitti:

        Onko täällä ketään, jonka vauvalla/lapsella on luutunut takaraivon sauma eli lambda-sauma?

        Minkä ikäisenä leikkaus on tehty ja kuinka lapsi voi nyt?
        Meillä on vielä arvailu menossa, käytiin neurologilla, joka pisti lähetteen Husukeen. Ei ole vielä aikaa sinne tullut.

        Vauvamme on nyt 5kk, ja 2kk ikäisenä huomasin, että takaraivo on littana, mutta "möykkyinen".
        Tämä on aika raastavaa. Olisi kiva löytää kohtalotovereita. Siis minkä tahansa sauma luutumisen osalta.

        Meillä pojalla oli takaraivo luutunut eli se oli niin ku sellainen kulmikas eli muodolta se oli tämän näköinen > takaraivo.
        Huomattiin heti kun syntyi leikattiin 4kk ikäisenä ja silloin muotoiltiin takaraivo pyöreeksi.
        Poika tällä hetkellä 5,5v. ja normaali. Mä olen kirjottanu paljon samalla nimierkillä. Lue niitä jos niistä olis teille apua.


      • äiti ja tyttö 5v
        äiti ja poika5v kirjoitti:

        Meillä pojalla oli takaraivo luutunut eli se oli niin ku sellainen kulmikas eli muodolta se oli tämän näköinen > takaraivo.
        Huomattiin heti kun syntyi leikattiin 4kk ikäisenä ja silloin muotoiltiin takaraivo pyöreeksi.
        Poika tällä hetkellä 5,5v. ja normaali. Mä olen kirjottanu paljon samalla nimierkillä. Lue niitä jos niistä olis teille apua.

        Hei,
        Huomasin kallon- ja kasvonluiden kasvuhäiriöitä koskevan pitkän keskustelun tällä palstalla vasta tänään. Itselläni on 5-vuotias tyttö jolla myös tehty kallon saumojen avausleikkaus OYS:ssa.

        Tiesittekö muuten, että Cranio ry on Suomessa toimiva valtakunnallinen yhdistys, jossa erilaisia kallon- ja kasvonluiden kasvuhäiriöitä omaavat perheet saavat näistä asioista lisää tietoa, vertaistukea ja pääsevät tapaamaan toisiaan. Samoin Invalidiliiton Harvivaiset-yksikkö Lahdessa välittää vertaistukiperheiden tietoja myös kallon saumojen avausleikkauksissa käyville perheille sekä Lahdessa järjestetään myös ihania perheleirejä (ent. sopeutumisvalmennusleirejä) kyseisille perheille. Kannattaa Googlettaa tarkemmat yhteystiedot ja ottaa yhteyttä. Itse olen saanut ihania ystäväperheitä "kohtalotovereista", joita en olisi omalla paikkakunnallani muita nähnyt.
        Mukavaa syksyä kaikille!


      • Pieni turbaani
        äiti ja tyttö 5v kirjoitti:

        Hei,
        Huomasin kallon- ja kasvonluiden kasvuhäiriöitä koskevan pitkän keskustelun tällä palstalla vasta tänään. Itselläni on 5-vuotias tyttö jolla myös tehty kallon saumojen avausleikkaus OYS:ssa.

        Tiesittekö muuten, että Cranio ry on Suomessa toimiva valtakunnallinen yhdistys, jossa erilaisia kallon- ja kasvonluiden kasvuhäiriöitä omaavat perheet saavat näistä asioista lisää tietoa, vertaistukea ja pääsevät tapaamaan toisiaan. Samoin Invalidiliiton Harvivaiset-yksikkö Lahdessa välittää vertaistukiperheiden tietoja myös kallon saumojen avausleikkauksissa käyville perheille sekä Lahdessa järjestetään myös ihania perheleirejä (ent. sopeutumisvalmennusleirejä) kyseisille perheille. Kannattaa Googlettaa tarkemmat yhteystiedot ja ottaa yhteyttä. Itse olen saanut ihania ystäväperheitä "kohtalotovereista", joita en olisi omalla paikkakunnallani muita nähnyt.
        Mukavaa syksyä kaikille!

        Hei!
        Olen pian 13-vuotias tyttö. Willy Serlo leikkasi oman venekalloni kun olin 3½kk. Toivin leikkauksesta ennätysajassa ja 5 päivän jälkeen leikkauksesta pääsin kotiin. Huhtikuun tienoilla vuonna -97 koko Suomesta leikattiin lisäkseni vain neljä lasta. Onneksi asun Oulussa, joten matka OYS:iin ei ollut pitkä. Saan kutsun Willy Serlolta jonkilaiseen tarkastukseen kuulemma 11-14-vuoden iässä. Vielä ei ole kutsua kuulunut, eiköhän kohta tule. Leikkaus ei ole vaikuttanut juurikaan elämääni, joskus esim. kampaamossa saattaa kampaaja kysäistä arvesta joka ulottuu minulla korvasta korvaan. Muutoin ihmiset eivät sitä edes huomaa. Koulussa menestyn hyvin ja minulla on paljon ystäviä, en ole yhtään syrjääntynyt tms.
        Jaksamisia teille!


      • liisasu
        Pieni turbaani kirjoitti:

        Hei!
        Olen pian 13-vuotias tyttö. Willy Serlo leikkasi oman venekalloni kun olin 3½kk. Toivin leikkauksesta ennätysajassa ja 5 päivän jälkeen leikkauksesta pääsin kotiin. Huhtikuun tienoilla vuonna -97 koko Suomesta leikattiin lisäkseni vain neljä lasta. Onneksi asun Oulussa, joten matka OYS:iin ei ollut pitkä. Saan kutsun Willy Serlolta jonkilaiseen tarkastukseen kuulemma 11-14-vuoden iässä. Vielä ei ole kutsua kuulunut, eiköhän kohta tule. Leikkaus ei ole vaikuttanut juurikaan elämääni, joskus esim. kampaamossa saattaa kampaaja kysäistä arvesta joka ulottuu minulla korvasta korvaan. Muutoin ihmiset eivät sitä edes huomaa. Koulussa menestyn hyvin ja minulla on paljon ystäviä, en ole yhtään syrjääntynyt tms.
        Jaksamisia teille!

        Minuakin askarruttaa 2-vuotiaan poikani pää..
        Pojallani on ollut laitokselta asti otsassa haikarannokanjälki, eli siis v-kirjainta muistuttava jälki. Jälki alkaa nenän yläosasta ja jatkuu hiusrajaan.
        Nyt pojalla kulkee tämän lisäksi keskellä otsaa ihan selvä harjanne, ja sen näkee jopa paljaalla silmällä. En muista tarkkaan, koska huomasin harjanteen ensimmäisen kerran, mutta muistelisin pojan olleen alle vuoden ikäinen. Olen tästä pariin otteeseen neuvolassa maininnut, mutta kommentti on aina vaan "Onpa jännä" :o/ Koskaan asiaa ei ole tutkittu. koska ilmeisesti tämä "Onpa jännä" on sitten neuvolan mielestä riittävä diagnoosi.
        Pojan pään kasvutahti on normaali, kehitys hyvää ja pään malli otsaa lukuunottamatta symmetrinen ja kaunis. Asia vaivaa mieltäni, varsinkin kun jatkuvasti saan vastailla kyselyihin kun ihmiset luulee että poikani on kävellyt jotain ovenkulmaa päin.


      • 1412
        Lambaada kirjoitti:

        Onko täällä ketään, jonka vauvalla/lapsella on luutunut takaraivon sauma eli lambda-sauma?

        Minkä ikäisenä leikkaus on tehty ja kuinka lapsi voi nyt?
        Meillä on vielä arvailu menossa, käytiin neurologilla, joka pisti lähetteen Husukeen. Ei ole vielä aikaa sinne tullut.

        Vauvamme on nyt 5kk, ja 2kk ikäisenä huomasin, että takaraivo on littana, mutta "möykkyinen".
        Tämä on aika raastavaa. Olisi kiva löytää kohtalotovereita. Siis minkä tahansa sauma luutumisen osalta.

        hei meillä oli juuri tämä. leikkaus tehtiin pojan ollessa 1w ja 2kk alle vuoden ikäiselle ei tehdä tätä leikkausta. meillä siis juuri leikattu pojan takaraivo joka oli täysin litteä ja vielä oikeapuoli viistossa. leikkaus tehtiin oys ja willy serlo sai pojan takaraivosta kauniin pyöreän. asumme vaasassa ja viikko meni oys:sissa
        poika voi todella hyvin, kehitys liikkumisen kannalta on myöhassä juuri vanhan päänmuodon vuoksi ja on keskonen. mutta nyt kovasti yrittää eteenpäin ja pysyy tasapainossa.


      • 1416
        Lambaada kirjoitti:

        Onko täällä ketään, jonka vauvalla/lapsella on luutunut takaraivon sauma eli lambda-sauma?

        Minkä ikäisenä leikkaus on tehty ja kuinka lapsi voi nyt?
        Meillä on vielä arvailu menossa, käytiin neurologilla, joka pisti lähetteen Husukeen. Ei ole vielä aikaa sinne tullut.

        Vauvamme on nyt 5kk, ja 2kk ikäisenä huomasin, että takaraivo on littana, mutta "möykkyinen".
        Tämä on aika raastavaa. Olisi kiva löytää kohtalotovereita. Siis minkä tahansa sauma luutumisen osalta.

        yritin vastata sinulle mutta texti hyppäsi tuonne alemmas. 1412 on nimimerkki


    • PäÄn

      Mulla luutu liian aikaisin mutta en oikein muista olin 2-v
      Mun äiti itki paljon .Käyn töölös tarkastuksissa

      • p.a.m.u

        Hei. Terveen kauniin 3v poikani takaraivo on vasemmalta puolelta litteä. Pikkuvauvasta lähtien olen esitellyt poikkeavaa kallonmuotoa neuvolatädeille ja sekä kunnallisen että yksityisen terveydenhuollon lääkäreille. Pojalta poistettiin yksivuotiaana pieni harmiton kysta toisen korvan yläpuolelta ja tässä yhteydessä pää röntgenkuvattiin ja sekä minulla että miehelläni on mielikuva että meille tuolloin sanottiin kallonsaumojen olevan auki. Alkuun odottelimme päänmuodon korjautuvan itsekseen (koska näin meille väitettiin käyvän). Myöhemmässä vaiheessa hyväksyimme että takaraivo jäänee vinoksi (kuvittelimme litteyden olevan ainoastaan kosmeettinen haitta) ja lohduttauduimme sillä ettei ulkopuolinen vaivaa edes huomaa (jäähän se tukan alle piiloon). Poikamme on kaksikielinen ja täyttää juuri nyt tuon 3v. Minun tahdostani olemme käyneet puheterapiassa jo pidemmän aikaa. Pojan puheenkehitys on jäljessä ja hidasta. Puhe on epäselvää eikä oikeaoppisia lauseita juuri synny. Nyt näkemykseni alkaa saada tukijoita ja litteän takaraivon uskotaan vaikuttavan puheenkehitykseen. Edessä on siis kallon röntgen- ja magneettikuvaus sekä neurologinen tutkimus. Oletuksena on että aivot tarvitsevat lisää tilaa ja että sitä leikkauksella aivoille järjestetään. Raivostuttaa ajatus siitä että kaikki tämä olisi pitänyt tehdä kaksi vuotta sitten. Uskomattoman huonoa tuuria ettei kukaan niistä ammatti-ihmisistä joille takaraivoa esittelimme osannut ohjata meitä asianmukaiseen hoitoon ajoissa. Mietityttää olisiko tältä puheenkehityksen ongelmalta vältytty jos aivoille olisi järjestetty tilaa jo vauva-aikana. Jossittelua enemmän kiinnostaisi tietenkin mitä tulevaisuudelta sopii odottaa nyt kun tilanne on mikä on? Voisiko pojan puheenkehityksen ongelma parantua kuin taikaiskusta (tietenkin pienellä viiveellä, eiväthän aivot tietenkään yhdessä yössä pullahda normaaleihin mittoihin jos nyt ovat ahdingossa) kalloleikkauksen myötä? Miten todennäköistä on että vaikka kallo leikattaisiin niin sillä saavutettaisiin ainoastaan kosmeettinen hyöty (jos sitä nyt hyödyksi voi sanoa, jäähän leikkauksesta valtava arpi eikä kallonmuoto nykyisellään kiinnitä huomiota)? Ymmärrän etteivät tälle palstalle kirjoittelevat ihmiset ole asiantuntijoita ja ettei edes asiantuntijoilla ole tulevaisuutta paljastavaa kristallipalloa, mutta pääsinpähän tuulettamaan ajatuksiani ja mielelläni kuulisin vastaavista tapauksista tai tarinani synnyttämiä ajatuksia. Huokaus.


      • äiti ja poika 8v
        p.a.m.u kirjoitti:

        Hei. Terveen kauniin 3v poikani takaraivo on vasemmalta puolelta litteä. Pikkuvauvasta lähtien olen esitellyt poikkeavaa kallonmuotoa neuvolatädeille ja sekä kunnallisen että yksityisen terveydenhuollon lääkäreille. Pojalta poistettiin yksivuotiaana pieni harmiton kysta toisen korvan yläpuolelta ja tässä yhteydessä pää röntgenkuvattiin ja sekä minulla että miehelläni on mielikuva että meille tuolloin sanottiin kallonsaumojen olevan auki. Alkuun odottelimme päänmuodon korjautuvan itsekseen (koska näin meille väitettiin käyvän). Myöhemmässä vaiheessa hyväksyimme että takaraivo jäänee vinoksi (kuvittelimme litteyden olevan ainoastaan kosmeettinen haitta) ja lohduttauduimme sillä ettei ulkopuolinen vaivaa edes huomaa (jäähän se tukan alle piiloon). Poikamme on kaksikielinen ja täyttää juuri nyt tuon 3v. Minun tahdostani olemme käyneet puheterapiassa jo pidemmän aikaa. Pojan puheenkehitys on jäljessä ja hidasta. Puhe on epäselvää eikä oikeaoppisia lauseita juuri synny. Nyt näkemykseni alkaa saada tukijoita ja litteän takaraivon uskotaan vaikuttavan puheenkehitykseen. Edessä on siis kallon röntgen- ja magneettikuvaus sekä neurologinen tutkimus. Oletuksena on että aivot tarvitsevat lisää tilaa ja että sitä leikkauksella aivoille järjestetään. Raivostuttaa ajatus siitä että kaikki tämä olisi pitänyt tehdä kaksi vuotta sitten. Uskomattoman huonoa tuuria ettei kukaan niistä ammatti-ihmisistä joille takaraivoa esittelimme osannut ohjata meitä asianmukaiseen hoitoon ajoissa. Mietityttää olisiko tältä puheenkehityksen ongelmalta vältytty jos aivoille olisi järjestetty tilaa jo vauva-aikana. Jossittelua enemmän kiinnostaisi tietenkin mitä tulevaisuudelta sopii odottaa nyt kun tilanne on mikä on? Voisiko pojan puheenkehityksen ongelma parantua kuin taikaiskusta (tietenkin pienellä viiveellä, eiväthän aivot tietenkään yhdessä yössä pullahda normaaleihin mittoihin jos nyt ovat ahdingossa) kalloleikkauksen myötä? Miten todennäköistä on että vaikka kallo leikattaisiin niin sillä saavutettaisiin ainoastaan kosmeettinen hyöty (jos sitä nyt hyödyksi voi sanoa, jäähän leikkauksesta valtava arpi eikä kallonmuoto nykyisellään kiinnitä huomiota)? Ymmärrän etteivät tälle palstalle kirjoittelevat ihmiset ole asiantuntijoita ja ettei edes asiantuntijoilla ole tulevaisuutta paljastavaa kristallipalloa, mutta pääsinpähän tuulettamaan ajatuksiani ja mielelläni kuulisin vastaavista tapauksista tai tarinani synnyttämiä ajatuksia. Huokaus.

        Meillä pojalla on ollut puheen tuoton erityisvaikeus pienenä eli 3 vuotiaana ei tullu juurikaan sanoja.. 4v.poika poika puhui mut oli epäselviä lauseita yms... puheen tuotto/ ymmärtäminen rupes meneen takapakkia ja tällöin hänellä todettiin aivopainetta ja uusinta leikkaus edessä. Leikkaus meni hyvin ja kuukausi leikkauksesta pojan kehitys oli menny 1v ylöspäin ja muutaman kuukauden kuluttua hänen puhe/ ikätasoisensa mukainen...
        Poika on pian 8v vilkas ja ilmeisesti hänellä on lievä luki häiriä joka nyt ei ole 100 % varmaa.. Tässä oli meidän tarina. P.s olen ennenki kirjoottanu tänne nimimerkillä äiti ja poika 4,5v / äiti ja poika 5v lue noita niin tiedät paremmin kuinka meillä on päänmuodot huomattu yms...
        En halua kuitenkaan sua pelotella mut toivon että sulle on apua noista kirjoituksista.
        Vuoden välein käymme kontrollis oulus niin kauan kun poika kasvaa..


      • huolestunut äiti
        äiti ja poika 8v kirjoitti:

        Meillä pojalla on ollut puheen tuoton erityisvaikeus pienenä eli 3 vuotiaana ei tullu juurikaan sanoja.. 4v.poika poika puhui mut oli epäselviä lauseita yms... puheen tuotto/ ymmärtäminen rupes meneen takapakkia ja tällöin hänellä todettiin aivopainetta ja uusinta leikkaus edessä. Leikkaus meni hyvin ja kuukausi leikkauksesta pojan kehitys oli menny 1v ylöspäin ja muutaman kuukauden kuluttua hänen puhe/ ikätasoisensa mukainen...
        Poika on pian 8v vilkas ja ilmeisesti hänellä on lievä luki häiriä joka nyt ei ole 100 % varmaa.. Tässä oli meidän tarina. P.s olen ennenki kirjoottanu tänne nimimerkillä äiti ja poika 4,5v / äiti ja poika 5v lue noita niin tiedät paremmin kuinka meillä on päänmuodot huomattu yms...
        En halua kuitenkaan sua pelotella mut toivon että sulle on apua noista kirjoituksista.
        Vuoden välein käymme kontrollis oulus niin kauan kun poika kasvaa..

        Haluan kertoa oman tilanteemme, koska kaipaan vertaistukea ja tietoa.. POikamme on nyt 9kk ja korjattu ikä 8kk.
        Hänen päänsä on niin sanotusti epäsymmetrinen,eli vino.
        Otsa oikealta prominoi eli korkeahko ja kasvot muutoinkin.
        Oikealta puolelta sivu litteä ja vasemmalla suurehko pingispallon kokoinen patti.
        Takaraivo epäsymmetrinen.
        Olimme husukessa leikolan vastaanotolla ja päästä otettiin viime viikolla ct kuva. Leikola soitti ja sanoi että saumat on auki,mutta se patti ei kuulu olla päässä.Ja että koska pää on silminnähden vino,niin hän keskustelee kollegansa kanssa,joka on neurokirurgi,niin asiasta ja he katsovat kuvat vielä yhdessä.
        Sitten sanoi että asiaa normaalisti seurataan,mutta tätä ei jäädä seuraamaan,vaan tilanne vaatii selvitystä.Magneettikuva pitäisi saada,mutta en tiedä koska onnistuu.
        Kun on alle vuoden ja nyt 6 korvatulehdus putkeen menossa ja erittäin limainen ja rohiseva jatkuvasti :(

        Onko muilla tietoa tästä,että pää on vino,mutta saumat onkin auki???
        Koska lääkäri sanoi että oli lähes 100 varma että luutunut on,mutta yllätys olikin suuri että näin ei ole.


      • äiti ja tyttö 2v
        huolestunut äiti kirjoitti:

        Haluan kertoa oman tilanteemme, koska kaipaan vertaistukea ja tietoa.. POikamme on nyt 9kk ja korjattu ikä 8kk.
        Hänen päänsä on niin sanotusti epäsymmetrinen,eli vino.
        Otsa oikealta prominoi eli korkeahko ja kasvot muutoinkin.
        Oikealta puolelta sivu litteä ja vasemmalla suurehko pingispallon kokoinen patti.
        Takaraivo epäsymmetrinen.
        Olimme husukessa leikolan vastaanotolla ja päästä otettiin viime viikolla ct kuva. Leikola soitti ja sanoi että saumat on auki,mutta se patti ei kuulu olla päässä.Ja että koska pää on silminnähden vino,niin hän keskustelee kollegansa kanssa,joka on neurokirurgi,niin asiasta ja he katsovat kuvat vielä yhdessä.
        Sitten sanoi että asiaa normaalisti seurataan,mutta tätä ei jäädä seuraamaan,vaan tilanne vaatii selvitystä.Magneettikuva pitäisi saada,mutta en tiedä koska onnistuu.
        Kun on alle vuoden ja nyt 6 korvatulehdus putkeen menossa ja erittäin limainen ja rohiseva jatkuvasti :(

        Onko muilla tietoa tästä,että pää on vino,mutta saumat onkin auki???
        Koska lääkäri sanoi että oli lähes 100 varma että luutunut on,mutta yllätys olikin suuri että näin ei ole.

        Tyttömme täyttää helmikuussa 3-vuotta. Kehitys ollut jäljessä mutta hänellä diagnoosina sellainen sairaus joka hidastaa muutenkin kehitystä. Tytöllä ollut 9kk ikäsestä lähtien vasen puoli takaraivosta litteämpi ja oikea puoli normaali. Päänymrpäyyden kasvu alkoi hidastumaan vuosi sitten ja nyt ei oe puolessa vuodessa kasvanut lainkaan. Lääkäri sitä katsoi ja saatiin lähete lasten neurologiselle puolelle ja lääkäri epäilee myös tätä luiden luutumista. Jännä juttu on kuitenkin se ettei tähän asiaan puututtu aikasemmin kun kerta se takaraivo on vino toiselta puolen ja pään ympäryys ei kasva. Nyt kuitenkin asia hoidossa ja saa nähdä miten asiat loppupeleissä on.
        Lääkäri sanoi että jos se kallon poikkeuksellinen muoto ei johdu luiden luutumisesta niin johtuu todennäköisesti siitä että tyttö on tykännyt käyttää selällään enemmän tuota litteämpää puolta. saa nähdä.


    • Heli

      Hei!

      Minun pojalla myös pienen pieni harjanne otsassa ja sitä menossa näyttämään neuvolaan. Onko teillä muilla ollut imukuppisynnytys?

    • Annespallo

      Moikka!

      Meille syntyi 28.5 poika ja nyt on pään luiden luutumisen vuoksi sama ruljanssi edessä, kun täällä muillakin olevilla on ollut.

      Lapsi syntyi Helsingin Kätilöopistolla, eikä kotiutusvaiheessa lastenlääkäri juurikaan reagoinut lapsemme pään muotoon ja mielestäni hän muutenkin kiinnitti huomion aina johonkin vähäpätöisempään seikkaan, eikä siihen mikä on tässä tilanteessa se tärkein asia ja oli enemmän huolissaan siitä, että poltanko tupakkaa ja jos poltan teenkö sitä parvekkeella vai sisällä. Sanoin kyllä polttavani mutta parvekkeella ja siihen hän tokaisi, että pitää muistaa nikotiinin siirtyvän vaatteiden kautta lapseen....Tämä oli siis nuoren (n. 25-30-vuotiaan) lääkärin hädänaihe vaikka päässä oli nähtävissä selvä "harjanne" ja muita sinne kuulumattomia seikkoja.

      Kävimme Helsingissä normaalisti neuvolassa ja päänympärystää mittailtiin ja todettiin sen hyvin kasvavan. Eli siellä vain sanottiin, että seurataan tilannetta, eikä mistään puhuttu mitään.
      Mieheni kanssa olimme hieman huolesuneita mutta koska pää kasvoi ja poika voi hyvin, ajattelimme toimia neuvolasta saamiemme ohjeiden mukaisesti...siis seurataan pään kasvua.

      Muutimme Ouluun heinäkuussa ja kävin heti tänne tultua neuvolassa ja lääkärin puheilla. Hän sanoi, että pään luut ovat hyvin todennäköisesti luutuneet liian aikaisin ja pisti lähetteen Oulun yliopistolliseen.
      Ajan saimme todella nopeasti ja kävimme täälläkin ilmi tulleen lääkäri Willi Serlon luona, joka passitti meidän samantien röngteniin.

      Siinä selvisi, että on hyvin todennäköistä, että poika joudutaan leikkaamaan pikaisesti ja JOPA kahteen kertaan. Toinen siis vanhemmalla iällä.

      Menin itse niin sokkiin , eikä mieskään siinä tilanteessa osanut juurikaan mitään kysellä, kuuntelimme vain mutta jälkeenpäin en edes muista mitä lekuri silloin sanoi. Tilanne oli jotenkin aivan outo, sillä mielestäni lääkäri sanoi vain, että katsotaan ja puhutaan magneettikuvauksen jälkeen.

      Aika meillä on OYS:iin 30.7 jolloin magneettikuvaus suoritetaan ja mietinkin sitä, että miten nopasti te muut olette lastenne kanssa päässeet leikkaukseen?

      No tossa eräänä päivä olin lähdössä kauppaan lapsikatraiden kanssa ja ulko-ovella seisoi kaksi minulle tuntematonta naista. Kysyin ketä he ovat ja he kertoivat olevansa SOSIAALIVIRASTON LASTENSUOJELUSTA!!!

      Olin ihmeissäni ja kysyin, että MIKSI he oven takanamme seisoo ja sanoi, että OYS:N lääkäri Willi Serlo on tehnyt teistä lastensuojeluilmoituksen, koska on ollut huolestunut siitä että vanhemmat eivät juurikaan reagoineet näinkin suureen asiaan (että olisimme olleet välinpitämättömiä tai vähätelleet asiaa) ja myös siksi kun meillä on turvakielto osoiteenluovutuksessa.
      Mutta lapsen pahoinpitely oli kuitenkin lääkärin mukaan poissuljettu. (TOTTA HELVETISSÄ) anteeks kiroilu.

      Haloo, itse menin aivan paniikkiin ja ehkä siksi en juurikaan kysellyt/osannut kysellä tulevasta, koska epätietoisuus asiasta on vielä niin suuri ja järkytys aivan valtava. En tiedä miten siellä olisi pitänyt olla mutta, lastensuojeluilmoitus. ....Onko kenellekään tapahtunut vastaavaa?????

      Olemme käyneet aina lapseen liittyvissä asioissa tarvittavilla taholla, pidän huolen siitä, lapsellani on hyvä olla ja muutenkin kaikki hyvin. En voi käsittää näitä lääkäri oman näkemyksen väittämiä ja tein sen myös hyvin selväksi näille kahdelle lastensuojelun työntekijälle.
      Se myös ilmetyttää, että he eivät soittaaneet tai lähettäneet postin välityksellä mitään vaan pamahti vain oven taakse. Vaikka esitteessä jonka heiltä sain luekee, että he ottavat yhteyytä puhelimitse tai kirjeitse. No ei sillä, asuntomme on aina suht kunnossa vaikka kaksi muuta pikkuista pojan lisäksi onkin, eikä siinä mitään TERVETULOA mutta kyllä ihmetyttää tämä touhu kuitenkin.

      30.7 on siis samalle lääkärille aika magneettikuvauksen jälkeen ja meinaankin kysyä siltä, että onko lastensuojeluilmoitus sitä tukea vanhemmille, jota sairaala voi tarjota??? AINUT TUKI??? Näissä tilanteissa näyttää siltä, että vanhemmat unohdetaan täysin ja virkakoneisto alkaa niittämään omien juttujensa perusteella ja se tässä vituttaakin, kun asia on täysin aiheeton.

      No toivottavasti pian tulee leikkaus ja saamme pienen tuhinapussimme ja niin rakkaan poikamme kuntoon, että voimme joskus jättää taaksemme nämä kaikki ja että elämä jatkuu kaikesta huolimatta valoisasti eteenpäin.

      Tsemppiä myös muille samassa tilanteessa oleville ja hyvää kesän jatkoa

    • Valan tehnyt lekuri

      on virkavastuussa tekemänsä lastensuojeluilmoituksen perusteista.
      Vanhemmilla on oikeus saada kopio tehdystä ls-ilmoituksesta, mistä selviää tarkemmat perusteet. Jos kantelette / valitatte ls-ilmoituksen tehneestä lääkäristä, hän ei voi enää jatkossa olla hoituvastuussa lapsestanne.

    • Katjuska 66

      Hui kauheeta!!!
      Eihän sitä uskalla kohta enää mennä lapsen kanssa lääkäriin, jos näin tehdään.

      Varmasti siinä ihan jokainen menee sanattomaksi tuossa tilanteessa ja sitten vielä lastensuojeluilmoitus!?

      Pitäisiköhän teidän ilmoittaa Valviralle jo tuosta kätilöopiston pentulääkäristä ja hänen vähättelystä asiaan ?

      • Pertti Jiiii

        Jos ei todellakaan ole aihetta ja huolta lapsen terveydestä muuten, kyllä menee täällä ainakin ihan sanattomaksi toi lääkärin ja lastensuojelun toiminta.

        Tosin onhan aiheellisiakin ilmoituksia ja niihin pitää oitis puuttua mutta jos tehdään ilmoitus vanhempien olemuksesta, alkaa pikkusen huolestuttaa se, että mihin tämä maailma on menossa.


    • Katariina koho

      Mistä tommonen ennenaikainen luutuminen voi johtua?

    • Lastensuojelulain

      mukaan vanhempien tulee saada ensin ilmoitus ja kopio tehdystä lastensuojeluilmoituksesta. Sen jälkeen vanhempia tulee kuulla ja vasta sitten lähdetään kotikäynteihin ym. käytännön toimiin.

      Ls-ilmoitus on käsiteltävä 7 päivässä, jonka jälkeen pätevät ls-työntekijät tekevät arvion mahdollisesta lastensuojelutarpeen arvioinnista. Ls-tarpeen arviointi on tehtävä 90n päivässä, JOS siis tehdylle ls-ilmoitukselle on laillisia perusteita.

      Lääkäri, joka tekee ls-ilmoituksen ilmoittamatta siitä vanhemmille, ei toimi vilpittömästi ja rehellisesti. Hoitosuhteeseen kuuluu rehellisyys ja avoimuus, molemmin puolin. JOS ls-ilmoituksen perusteena on lapsen geneettinen tai synnynnäinen vika tai vaiva, ei sellaisesta ls-ilmoitusta tule tehdä.

      Jos kaikki pienen lapsen geneettiset vaivat johtavat nykyään ls-ilmoituksiin, ymmärrän oikein hyvin miksi sosiaalisektori ei enää ehdi normi asioita hoitaakaan.

    • Annespallo

      Joo o. Kyllä mua hieman, eikä niin hiemankaan ihmetytti se, ettei lekuri antanut mitään aihetta ymmärtäää meille sitä, mitä tuleman pitää. Ei esittäny kysymyksiä mistään, eikä mitään muutakaan. Nihkeesti irtos jopa tietoa leikkauksesta ja tulevasta muutenkin.
      Sit pamahtaa lastari kotikäynnille ja vielä tälläsessä asiassa. Olin kýllä HIEMAN huuli pyöreenä.

      Johtuiko hänen mielipide vaan siitä, että isällä hieman pidempi tukka ja mulla pari tatuointia, en tiedä.

    • knvf

      Hei!

      Kallon saumojen luultumisesta ja vauvan kallon poikkeavasta muodosta on ollut yllättävän hankalaa löytää tietoa, joten kiitos tästä palstasta, ja asiallisista sekä omakohtaisista kertomuksista.

      Poikamme on nyt hieman yli 3 kk. vanha, ja päässä on syntymästä asti ollut isohko patti. Synnytyssairaalassa sitä kutsuttiin synnytyspahkaksi, ja sanottiin sen painuvan pois ajan kanssa, mutta nyt ultraäänellä tarkasteltuna patti onkin luuta. Sijaitsee melko keskellä päätä, takaraivon puolella. Muutoinkin pää on hieman vino ja oudon mallinen. Kasvot ovat mielestäni symmetriset. Itse asiasta lukeskelleena epäilen vinouden johtuvan todennäköisemmin takaraivon lambdasauman synostoosista, eli ennenaikaisesta sulkeutumisesta.
      Poikamme on itse aurinkoisuus, aivan mahtava pieni mies, eikä tunnu kärsivän asiasta. Mutta äitiä pelottaa. Onko kenelläkään kokemusta ko. sauman ongelmista tai leikkauksesta? Olemme menossa lääkärille parin päivän päästä, ja sen jälkeen toivottavasti saamme lähetteen HUSUKEEN.
      Kiitokset!

    • taati ja jere

      Mitäs teille kaikille kuuluu tänään?Jere siis leikattiin 3kk:n iässä, 03/07,mutta jouduttiin tekemään korjausleikkaus 3.5v iässä 04/10.Korjausleikkauksessa laitetttiin 3 ruuvia-ohimoille ja keskelle päätä- joita sitten ruuvasin ja putsasin hyvin 1 kk:n ajan ja "ruuveja"käännettiin 1mm/pv.
      Jere on tänään reipas eskarilainen. Syksyllä huomasin toiseen silmään tulleen karsastuksen.Oli aika lievä,sanoisinko näin.Joulun tietämissä karsastus oli aika pahan näköinen:(on vaikeaa katsoa häntä silmiin kun puhuu hänelle).
      Itse hän on sanonut opelle"näen kirjaimet kahtena" .Tänään olimme sitten lääkärineuvolassa ja lääkäri laittoi lähetteen neurologianosastolle.lääkärin mielestä aika saattaa tulla hyvinkin pian. Totesi siinä samalla että näkö on mainio näki pienetkin kirjaimet,muttaJerellehän on tehty kalloleikkaus.
      Liittyvätkö nämä 2 asiaa toisiinsa;leikkaus ja karsastus?
      Onko kenelläkään kokemuksia asiasta?

    • Äiti & poika 10kk

      Hei,

      Poikamme syntyi kesäkuussa 2013, ja heti ensimmäisellä lääkärineuvola käynnillä lääkäri kiinnitti huomiota melkein umpeutuneeseen aukileeseen, jonka vuoksi kävimme ultratutkimuksissa samaisena kesänä. Kaikki oli ok, ja jatko-ohjeena pään kasvun seurannat neuvolassa. Joulun aikoihin huomasimme, että poikamme korvat ovat eri kohdilla päässä. Tammikuun neuvolassa totesimme pään kasvun olleen hidastunutta jo kahden kuukauden ajan, jonka vuoksi saimme ajan röntgen tutkimuksiin neuropolille. Kuvista selvisi, että poikamme sagittaalisauma oli luutunut ja myöskin toinen lambdasaumoista osittain luutunut. Saimme ajan ct-kuviin ja leikkaukseen maaliskuulle, jotka kyllä valitettavasti peruuntuivat sairastumisen takia.

      Uudet ajat tulivat huhtikuulle, ja ovat nyt onnistuneesti takanapäin

    • mammamia2

      hei. meillä poika 1v 3kk ja juuri käyty suuri kalloleikkaus. oli mennyt aukileet molemminpuolin takaa kiinni. eli poika oli täysin D pää. aluksi lässytettiin vain siitä että poika nukkunut liikaa seljällään, mutta aikaa kului ja alkoi oikea puoli takaa vielä enemmän kääntyä. fysioterapiassa kun käydään, tuli neuroligi katsomaan poikaa ja huomasi pään muodon, siitä meillä sitten kaikki alkoi. nyt on leikkaus takana. takaraivo on pyöreämpi ja pyöristyy edelleen, laatat otavat vielä jonkin aikaa pitämässä aukileita auki ja pyöristämässä päätä.
      tämä oli äitinä kamala reissu ja kokemus, mutta myös kiitollinen kirurgeihint joka teki pojalle ihmeitä :) (oys)

    • raikku5

      Hei!

      Olen 4½ vuotiaan Elias pojan äiti Torniosta. Eliaksella huomattiin (itse huomasimme, ei synnärillä kukaan eikä oma terkkari edes) venekallo oikeestaan syntymästä asti 5 kk ikään saakka, kunnes lääkäri laittoi lähetteen eteenpäin koska harjanne tuntui ihan selvästi, sen lisäksi että pää oli pitkulainen.
      Elias leikattiin 7kk ikäisenä Oyssissä. Viikon päivät oltiin osastolla, joista teholla 2½ päivää. Leikkaus meni hyvin, ja lapsi oli kuin oma itsensä heti sen jälkeen kun "ahdistava" turbaani saatiin päästä pois. :)

      Nyt 4½ vuoden iässä, alkoi kesän alussa valittaan useaan otteeseen päänsärkyä, joten olin yhteydessä Oyssiin ja saatiin kohtapuoliin aika aivopaineen mittaukseen. Muutama päivä sitten saavuttiin mittauksesta kotiin, ja todellakin paineet oli koholla. Kun normaali on kuulemma 10-15, Eliaksella ne oli päiväsaikaan 20-25 ja yöaikaan 25-35. Toimenpide sinänsä oli pieni, harmituksena vain tuo teho-osasto aika kun ei siellä oikeen voi mitään tehdä, ja olokin on eka huono nukutuksesta.

      Tuomio sitten Serlolta tuli, että syyskuun alkuun todennäkösesti uusintaleikkaus on tulossa. :( Eli tuo ruuvihoito. Itseäkin mietityttää eniten hoito kotona ja se miten sen kanssa normielämä onnistuu. Onneksi meidän poika ei hirmu vilkas ole, ennemminki rauhallinen tapaus. :)

      Mieluusti kuulisin, jopa tapaisin muita, ennenkaikkea venekallo lapsen omaavia perheitä, joten kiinnostuneet ottakaa yhteyttä sähköpostiin osoitteeseen [email protected]

    • reija_81

      Hei!

      Onpas kiva lukea teidän kokemuksia kallon saumojen ennenaikaisesta luutumisesta. Meillä 4 kk:n ikäinen poika ja odotellaan aikaa röntgeniin. Neuvolalääkäri laittoi lähetteen kuviin, kun kiinnitti huomiota umpeutuneeseen etuaukileeseen ja littanaan takaraivoon.

      Kävimme myös toisella lääkärillä, kun "paniikissa" varasin ajan. Hän oli sitä mieltä, että voitaisi vielä odottaa kk ja sitten mennä uudestaan. Tätä ennen pitää poikaa nukuttaa kyljellään. Ymmärrän hänen nälemyksensä ja itsekin toivon, että huoli on ennenaikaisesta luutumisesta turha. Päätimme kuitenkin, että menemme röntgeniin, kun aika sinne tulee. Lisäksi lääkäri sanoi, että leikkausta ei missään tapauksessa tehtäisi vielä. Ihmettelin tätä, koska alle puolivuotiaillekin näitä leikkauksia on tehty.

      Tsemppiä kaikille tämän asian kanssa taivaltaville vanhemmille ja lapsosille.

      • Äiti83

        Hei!
        Meillä huomasi kirurgi lonkkaluxatio tutkimuksessa keskellä päätä oudon harjanteen kun vauva oli noin kuuden viikon ikäinen. (13vuotiaalla isoveljellä oli lonkkaluxatio syntyessään)Olin itsekin sitä ihmetelly mutta ajatellut johtuvan synnytyksestä jossa pää ei kerinnyt muotoutua, kalvot puhkaistiin juuri ennen ponnistusta.
        Saimme lähettiin TAYSiin erikoilääkärille ketä tutki huolellisesti, harjanne hieman jousti ja hän tuntui olevan lähes varma että saumat ovat umpeituneet ja laittoi lähetteen kerroskuviin jotka tehdään nukutuksessa, kävimme myös leikkauksenkin alustavasti lävitse. Tieto oli lamaannuttava, ja se että päähän kohdistuva tuntui vielä paisuttavan asiaa! Yritin netistä hakea tietoa ja näitä keskustelupalstoja, aika laihalla tuloksella.
        Kuvissa olimme nyt ystävänpäivänä vauvan ollessa 14viikkoa vanha. Lastenlääkäri kokemus kanyylin laitossa oli aivan järkyttävä! Lääkäri tuntunut muutenkaan tulevan "toimeen" pienten kanssa, ja meitä vanhempia kohteli kuin ilmaa! Onneksi anestesialääkäri oli näppärä eikä vauvaa enään satutettu enempää, olen hieman herkkä lapsieni kivun suhteen, itkin rokotuksiakin laittettaessa :D
        No kuvaus meni nopeaa ja hyvin, vauva oli hieman pöllyssä kun heräämöstä haettiin ja höpötteli ja naureskeli kaikille! Pitkä syömättömyys rupesi jo tuntumaan ja pikku hiljaa sai maitoa rupea antamaan. Onneksi pysyi kaikki sisällä eikä pahaa olia tullut. Pullolinen maitoa ja päikkärit niin poika oli ihan oma itsensä jo! Yö ollaan osastolla tarkkailussa kun noin pieni nukutetaan. Lähetteen tehnyt lääkäri lupasi tulkita heti samana päivänä kuvat mutta harmikseen hän ollut koko talossa enään ja viikonloppu tuloillaan. Eilen maanantaina sovittiin puhelusta hänen kanssaan. Olimme mieheni kanssa varmoja leikkauksesta, päässä tuntuu entistä enemmän harjanteita ja on hieman pitkulainen takaraivolta MUTTA lääkäri sanoikin saumojen olevan kauniisti auki! Todella iso kivi tipahti sydämeltä joka sielä oli ollut jo pari kuukautta!


        Haluan tällä meidän tarinalla kertoa että lääkäritkin erehtyvät joskus (onneksi tässä tapauksessa) että odottakaa kuvien tulokset ennen "toivon" menettämistä! Kuvat kertovat vasta sen totuuden.
        Tsemppiä kaikille asian kanssa tavalla tai toisella painiville! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe