Schipperke!

kkallio

Hei!

Haluaisin tietoja Schipperkestä! Olen harkinnut itselleni jo monen montaa rotua paimenista kääpiörotuihin ja nyt törmäsin Schipperkeen jossa on molempia. Pienuutta ja paimenta.

Heti alkuun haluan kysyä tärkeimmät:
Voiko schipperken ottaa kerrostaloon? Kokemuksia?
Onko sillä haukkuherkkyyttä?
Kuinka helposti vartioimisviettiä pystyy koulutuksella hillitsemään?
Tulevatko miten toimeen muiden koirien kanssa? Voisiko esimerkiksi ottaa huoletta kaksi urosta samaan talouteen?
Onko tässäkin rodussa narttu urosta helpompi?
Onko koiralla taipumusta dominointiin?

Kuulisin todella mielelläni porukan kokemuksia ihan yleisesti tästä rodusta :)

5

4448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkallio

      Eikö kenelläkään ole mitään tietoa kyseisestä rodusta?

      • teppanainen

        saisi jonkinlaista kuvaa erilaisista skipeistä, tai voit mennä näyttelyihin (esim. 29.8 Kääpiökoirien erikoisnäyttely /Kaivopuisto, Helsinki) joissa joku ehtii varmasti muutaman sanan vaihtamaan kehän laidalla koirastaan. Käy Schipperkekerhon nettisivuilla lukemassa myös uusi rotumääritelmä. Pähkinänkuoressa: Skipi on vilkas ja utelias, todella oppivainen. Vaatii hyvän sosiaalistamisen -kuten mikä tahansa koira, että sen kanssa on kiva kulkea ihmisten ilmoilla. Paimentyyppisenä (Suomessa tosin lähinnä seura/agility/näyttelykoira) omaa jonkin verran itsenäistä työskentelytaipumusta joten jos tottelevaisuus/tapakoulutus on vajavaista, saattaa skipi tehdä joissain tilanteissa omia todella nopeita "päätöksiä" ja salamana siirtyy tekemään jotain ei ehkä niin fiksua. Toisaalta edelleen paimen ja -seurakoirataustaisena haluaa lähtökohtaisesti olla kontaktissa ja tehdä asioita yhdessä.


    • laivakoirallinen

      Mulla on schipperke!
      Schipperkeistä (kuten koirista yleensä) kaikki on erilaisia yksilöitä ja luonteita! Itselläni on ollut kaksi aika vastakohtaista yksilöä. Näitä erilaisia schipperkejä yhdistää itsevarmuus, päättäväisyys, rakkaus omistajaansa mutta välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan, uteliaisuus, ketteryys sekä halu ilmoittaa ympäristön häiriötekijöistä. Eroja olen löytänyt vilkkaudessa, hallitsevuudessa ja mukavuudenhalussa. Toisin sanoen schipperke voi olla esimerkiksi hyvin rauhallinen, mukavuudenhaluinen tai sitten erittäin itsepäinen adhd-tapaus, ja tietysti kaikkea siltä väliltä. Näitä eroja kasvattaja näkee pennuissa ja auttaa valitsemaan ostajalle sopivimman.
      Kerrostalossa on asuttu, ihan ok. Turha haukku vaan pitää opettaa pois heti pikkupentuna. Ja rauhallinen yksinolo. Haukkuherkkyyttä on ja ei, vahtikoiruus on skipun taustalla ja se ilmoittaa esim. kolauksista. Kannattaa opettaa, että esim. "riittää" tarkoittaa hiljenemistä välittömästi. Oma skippeni haukkuu todella vähän.
      Mulla on parhaillaan kaksi uroskoiraa, ei ongelmia. Ajattelen niin, että koirien pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että minä päätän yhteisistä asioista, keskinäiset välinsä selvittäkööt itse. Schipperke voi olla hyvinkin dominoiva, mun 5-kiloinen schipperkeni pomottaa 20-kiloista kaveriaan epäröimättä, ja varmasti pomottaisi minuakin jos saisi mahdollisuuden. Kahden uroksen yhteensopivuudessa taas muistetaan yksilölliset erot... Eläinten kanssa ei voi koskaan mennä takuuseen, pohjimmiltaan ne on kuitenkin eläimiä ja toimii paljon viettiensä varassa.
      Nartuista mulla ei ole kokemusta mutta kuulemma ne voi olla helpompia. Schipperke voi olla tosi ihana ja helppo, tai sitten toisesta ääripäästä yksilö, jonka kanssa saa vääntää monet tahtojen taistot ennenkuin se hyväksyy että sen on toteltava, suostuttava kynnen leikkuuseen jne. Mulla on vähän sellainen fiilis et itsepäisyys on yleisempää. Uros voi protestoida ja merkata sisälle - raivostuttavinta ikinä!! Schipperken kanssa pitää olla jämäkkä ja itsevarma. Pienellä (mielettömän söpöllä nappisilmäisellä) pennullakin voi olla iso ego.
      Paljon kärsivällisyyttä ja huumorintajua toivon tällaisen ihanan koiran omistajalle!
      Jos on hankkimassa schipperkeä, kannattaa kysyä kasvattajalta epilepsiasta. Se on tosi yleistä.

      • ottovilionni

        löytyy täältä...eikä suinkaan vain pahassa mielessä. Meillä sipukka-uros 7v , leikattu ysikilonen ukkeli...Todellakin rakastettava/raivostuttava välillä...kaksi muutakin koiraa kotoo löytyy ja kissa.Luonne, pysyy pihalla, haukkuu aika herkästi, kerrostalossakin viihtyy. Välillä seurallinen, yksinkin viihtyy, merkkailee sisälle joskus...laaja skaala itsensä ilmaisuun, lelufriikki, pesu ja pukeminen onnistuu aikast helposti. Kova vahtimaan, autoa,kotia,mökkiä ym... vieraat siedetään , mutta ei saa koskea ! Oman perheen koira !
        tehokas pakkaus kaikin puolin, kompaktissa koossa


    • Anonyymi

      Ööööölö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe