Miksi igbot ympärileikkaa pojat

äimänä...

Tuttavapariskunnalle jossa äiti on Suomalainen ja isä Nigerialainen (Igbo) syntyi poika ja hänelle tehtiin ympärileikkaus, miksi ihmeessä? Ei viitsi alkaa kyselemään heiltä itseltään. Ilmeisesti ihan normaalia noissa piireissä vaikka mies onkin Kristitty.

3

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15

      Suomen lakien mukaan uskonnollinen ympärileikaus on rikos. Tee ilmoitus.

      • MusliminainenTurusta

        Korkein oikeus on tehnyt päätöksen jonka mukaan ympärileikkaus ei ole rikos, huomioitava on että tekijä on lääkäri ja tekotapa on turvallinen ja hygieeninen.


    • pojanäiti.

      Länsi-Afrikan maissa kaikki pojat ympärileikataan oli sitten muslimi, kristitty tai jokin muu. On osa alueen kulttuuria. Toisaalta myös ihan käytännön syystä.

      Vasta kuukausi sitten kävin Ghanassa mieheni ja 1½-vuotiaan poikamme kanssa. Poikaamme ei ole ympärileikattu. Pienen pojan esinahkaahan ei ole tarkoitus vetää taakse pestessä vaan "paikka pitää itsensä puhtaana" - no ei pidä paikkaansa!

      35 asteen helteessä, kosteassa ilmastossa, vaikka kuinka pesi ja kylpi niin kyllä haisi pienen pojan pippeli PAHALLE! Siis ihan niin pahalle, että olin jo viemässä sairaalaan josko siellä on jokin bakteeri tai muuten vaan ässehtinyt niin että tulee pian ihottumaa ja on kipeä. Näin siitäkin huolimatta, että yritin huljuttaa pojan jalkoväliä runsaalla vedellä ja saippualla useaan kertaan päivässä.

      Suomessa ympärileikkausta ei tarvitse samasta syystä suorittaa, täällä kun ei ole muutamaa päivää pitempiä yli 35 asteen helteitä ja kosteaa ilmastoa. Kuitenkin jos perhe aikoo asua jossain vaiheessa Afrikassa niin ympärileikkaus kannattaa tehdä jos lapsi on pieni siellä asuessa. Isompi lapsi pystyy hyvin pitämään jalkovälinsä puhtaana esinahkoineen.

      Tähän vielä omalta osaltani lisään, ettemme aio tulevaisuudessakaan ympärileikkauttaa poikaamme, vaan opetamme hänet pitämään hyvää huolta henkilökohtaisesta hygieniastaan. Pidemmäksi aikaa Ghaanaan muutamme vasta pojan ollessa niin iso että riittävä peseytyminen onistuu omatoimisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe