9-vuotiaan pituuskasvu

bhjfgiohsd

juurikin huomasin, että tänä vuonna 10-v täyttävä tyttö on kasvanut vuoden ja 9 kk aikana 5,5cm. eikö se ole aika vähän?

mitäs teen?

6

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juukelisböö

      Et sä sille asialle mitään voi...mun 10v poika on kasvanut todella vaihtelevasti,joskus vuodessa 10cm ja joskus taasen 4cm...nyt tällä hetkellä ikästään pidempi,kun otti jonkin ihme pyrähdyksen.. :) Lapsi kasvaa miten kasvaa,miksi siitä pitää huolestua jos ei ole todella jostakin vakavasta kyse..siis että pituutta ei ole tullut tasaiseen tahtiin missään vaiheessa jne...

      • Sopeuduttava vaan

        Kasvu menee niinkuin menee, joskus senttejä kertyy paljon, joskus vähemmän.
        Tytöillä kasvupyrähdys tulee usein ennen kuukautisia. Olen myös kuullut, että kasvu pysähtyy pari vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen. En tiedä varmaksi pitääkö paikkansa.
        Pojilla tilanne on kait toinen. voivat kasvaa vielä armeijassa ollessaankin parikymmentä senttiä.
        Eli yksilöllinen juttu, johon ei kait voi vaikuttaa.


    • huoli pois

      Kasvupyrähdys ei ole alkanut vielä. Kun se alkaa, niin venähtänee parin vuoden sisään 15-20 cm, sitten alkaa taas hitaan kasvun aika ja kuukautisten alkamisajankohdasta riippuen loppuu 14-16 -vuotiaana.

      Et kerro, onko tyttö poikkeuksellisen lyhyt. Vaikka olisikin, niin voi hyvin kasvaa yli 160-senttiseksi, ei voi vielä tietää. Lähinnä voi arvioida loppupituutta vanhempien pituudesta, mutta sekin ennuste voi heittää tosi paljon.

      Yhdessä tuttavaperheessäkin on äiti 175-senttiä, isä liki 190 ja tyttö, joka ei enää kasva on vain 162-senttinen. Jostain suvusta se lyhyysgeeni oli putkahtanut juuri hänen kohdalleen. Perhee poika on yli 190.

      • bhjfgiohsd

        kiitos vastauksista!

        on kyllä luokkansa lyhyimpiä. hassua sinänsä, koska itse olen 169cm, perheeni lyhin, isänsä 184cm. luulisi, että kasvaisi edes keskitasoa. oma jalkanikin kokoa 43.

        täytynee siis vain odotella sitä pyrähdystä. voi kun se olisi edes yksi sentti....


      • j
        bhjfgiohsd kirjoitti:

        kiitos vastauksista!

        on kyllä luokkansa lyhyimpiä. hassua sinänsä, koska itse olen 169cm, perheeni lyhin, isänsä 184cm. luulisi, että kasvaisi edes keskitasoa. oma jalkanikin kokoa 43.

        täytynee siis vain odotella sitä pyrähdystä. voi kun se olisi edes yksi sentti....

        Meillä tytön 11vee kasvu tyssännyt kasvaa vuodessa n 1cm... Kaikki arvot on katsottu ja mitään rakenteellista vikaa ei löydy, lääkäreiden mukaan mitään ei tehdä kun ei vikaa löydy. Tyttö itse kärsii suunnattomasti kun on kohta muita koulukavereita päätä lyhempi. Joten enpä sinuna vielä huolestuisi, meillä kasvetaan vain leveyssuuntaan!


      • bhjfgiohsd
        j kirjoitti:

        Meillä tytön 11vee kasvu tyssännyt kasvaa vuodessa n 1cm... Kaikki arvot on katsottu ja mitään rakenteellista vikaa ei löydy, lääkäreiden mukaan mitään ei tehdä kun ei vikaa löydy. Tyttö itse kärsii suunnattomasti kun on kohta muita koulukavereita päätä lyhempi. Joten enpä sinuna vielä huolestuisi, meillä kasvetaan vain leveyssuuntaan!

        nyt vasta tulin katsomaan josko joku vielä olisi vastannut.

        missä kohtaa tutkimukset aloitettiin, kauanko tyttönne kasvu oli pysähtyneenä?

        mitäs teillä nyt sitten jatkossa?

        (toivottavasti tulet vielä katsomaan ketjua...)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe