Ostimme vuonna 1968 uuden MF 165, joka tuotiin meille Tsekkoslovakian miehityspäivänä. Traktori on palvellut uskollisesti ilman suurempia vikoja. Koska maataloutta on välillä hoitaneet naapurit, ajotunteja on vasta n. 3500.
Nyt siihen on ilmaantunut sellainen vika, että se saattaa sammua kesken ajon aivan äkisti. Josku käy niin, ettei se kuumanakaan starttaa. Ensiksi tulee mieleen ilmavaivat. Käsipumppauksella polttoainetta tulee ruiskutuspumpun kyljessä olevista ilmausruuveista niitä löysättäessä, mutta suuttimille asti sitä ei startatessa tule. Akku pyörittää konetta hyvin, mutta mitään ei tapahdu. Ja sitten se mystisin puoli. Kun traktori on seisonut laturissa vaikkapa tunnin, se pyörähtääkin käyntiin. Onko ruiskutuspumpussa (cav) sellaista mekanismia, joka voi itsestään sulkea polttoaineen kulun suuttimiin ja jälleen avautua. tarkoitan sitä, että onko mahdollista tulla sellainen vika, joka toimii kuin sammuttaisi koneen?
Jos tätä lukee joku asiantuntija tai vanhemman polven traktorimies, niin voisitko antaa vinkkejä, mistä moinen vika voi johtua. Missään ei näy polttoainevuotoja.
Tämä ei ole keksitty juttu. Voin antaa vaikka nimeni ja puhelinnumeroni
MF 165 sammuu äkisti
36
11521
Vastaukset
- iojfiof
en tiädä varmasti missä vika mutta meillä on 168 ja välillä imasee ilmaa ja sitten saa olla polttoaine letkua aukomassa ja sitten ilmailemassa
- Dieselasentaja
Annosteluventtiili takertelee.
Kun käy seuraavan kerran, koetappa näin
Pysäytysvipu käyntiasentoon.
Kaasuvipu täysille
Kopauta muutama kerta esim lenkkiavaimella säätimen kopan sivuun. On koppa missä kaasu ja pysäytysvipu.
Löysää kaasu joutokäynnille.
Starttaa käyntiin.
Johtuu yleensä epäpuhtauksista polttoaineen joukossa. Jos onnistuu kerron jatkotoimet. Älä pyöritä konetta enempää.- Massikka palvelee
sinulle Dieselasentaja. Olen tekniikan suhteen melko uuno, mutta tuo teoriasi annostusventtiilin (en ole koskaan kuullutkaan sellaista sanaa) takertelusta on hyvin perusteltu. Siksi kysyinkin ruiskutuspumpun mekanismeistä, jotka voisivat aiheuttaa polttoaineen kulun äkillisen katkemisen. Ruiskutuspumppua ja siihen johtavia putkia ei ole avattu kertaakaan 42 vuoden aikana.
Noudatan ohjettasi seuraavan katkoksen yhteydessä. - Massikka palvelee
Tervehdys taas. Aloitin tänään rukiin kylvön. Naapuri kynti pellon ja minä äestin. Juuri kun olin saanut ensimmäisen 2 ha muokattua, traktori sammui äkisti, kuin olisi kiinni leikannut. Kokeilin ohjeittesi mukaista menettelyä, mutta ei mitään vaikutusta. Kyntäjä vetäisi massikan pihaan, jossa tarkistimme mahdolliset ilmat. Ei ollut. Kun traktori oli seisonut pari tuntia, pyörähti se heti käyntiin. Kävin kylvämässä äestetyn lohkon, eikä mitään ongelmia ollut. Ellen itse olisi näitä kokenut, sanoisin vian olevan kuskin korvien välissä, mutta kun muutkin pitävät vielä tolokussaan olevana, en voi muuta kuin ihmetellä.
Kun ruis on kylvetty, pitää kutsua lääkäri paikalle. Mutta sitä ennen on mielenkiintoista keskustella. Kun sairaus löytyy, kerron sen sitten tällä foorumilla - Dieselasentaja
Massikka palvelee kirjoitti:
Tervehdys taas. Aloitin tänään rukiin kylvön. Naapuri kynti pellon ja minä äestin. Juuri kun olin saanut ensimmäisen 2 ha muokattua, traktori sammui äkisti, kuin olisi kiinni leikannut. Kokeilin ohjeittesi mukaista menettelyä, mutta ei mitään vaikutusta. Kyntäjä vetäisi massikan pihaan, jossa tarkistimme mahdolliset ilmat. Ei ollut. Kun traktori oli seisonut pari tuntia, pyörähti se heti käyntiin. Kävin kylvämässä äestetyn lohkon, eikä mitään ongelmia ollut. Ellen itse olisi näitä kokenut, sanoisin vian olevan kuskin korvien välissä, mutta kun muutkin pitävät vielä tolokussaan olevana, en voi muuta kuin ihmetellä.
Kun ruis on kylvetty, pitää kutsua lääkäri paikalle. Mutta sitä ennen on mielenkiintoista keskustella. Kun sairaus löytyy, kerron sen sitten tällä foorumillaOhjeet tulee illalla
- Dieselasentaja
Dieselasentaja kirjoitti:
Ohjeet tulee illalla
Ensin tunnistetaan annosteluventtiili joka on käyntiasennossa
Moottori ei käynnissä
Käsikaasu täysille, pysäytysvipu käyntiasentoon tanko irti pysäytysvivusta.
Lähde herkin sormin kiertovastusta tunnustellen kiertämään pumpun pysäytysvipua pysäytysasennon suuntaan.
Jos asia kunnossa noin puolessa välissä matkaa kiertovastus lisääntyy hieman.
Toista muutama kerta palauttaen aina pysäytysasentoon.
Jos vastus ei lisäänny kierron puolessa välissä tai sen jälkeen ennen pysäytysasentoa on annosteluventtiili jumissa pysäytysasennossa.
Moottori ei nyt käynnisty, kuitenkin se voi itsekseen ja varsinkin kun liikuttelee kaasua tai pysäytintä yks kaks naksahtaa käyntiasentoon. Tämä on DPA pumpun yleisin oire tähän kohtaan jos se pysähtelee ja lähtee kuitenkin ilmaamatta käyntiin.
Onhan joutokäynti säädetty pumpun syylärinpuoleisesta säätöruuvista 800 rpm
No nyt sitten tiedätkin mitä teet kun asia sattuu seuraavan kerran.
Tälle vialle on tyypillistä myös se että kun esim täysiltä kierroksilta löysätään joutokäynnille nopeasti nin moottori käy jonkunverran joutokäynnin alapuolella ja palaa joutokäyntiin vasta sitten, voi myös sammua näin tehtäessä.
Myös hidastelu kierroksien noustessa jos täysiltä pudotetaan joutokäynnille päin nopeasti ja tarjotaan jossain 1500 rpm kohdalla taas uudestaan täydet kuuluu asiaan.
Tämä johtuu lähes aina epäpuhtaudesta polttoaineessa.
Kaksitahtiöljyä monet lisää esim tässä vaiheessa, se voi hieman auttaakin hetkellisesti.
Kalliimmat vauriot on kuitenkin edessä jos ei tässä vaiheessa suoriteta järjestelmän puhdistusta.
Pumppuremontista voi selvitä tällöin vielä tiivistesarjalla ja uudella annosteluventtiilillä.
Pumpun kyljessä on sivuluukku. Kun sen avaa ja laskee polttoaineet puhtaaseen astiaan ja katsoo luukusta pumpun sisälle taskulampulla sekä tutkii polttoaineen puhtautta voi päätellä jo aika paljon.
Ilmaus tämän jälkeen ylemmästä ruuvista ja käyntiin. Meinaan jos on puhdasta
Miten on polttoainesuotimien vaihto ollut . Markkinoilla on paljon huonoja suodattimia eikä niissä kannata säästää.
CAV LUGAS DELPHI valtuutuksen omaava dieselkorjaamo osaa kyllä järjestää oikeat suotimet kun kerrot että alkuperäiset on CAV- 296.
Konehan on toiminut aika kauan luotettavast tältä osin, mitenkähän nämä nykykoneet kestää vertailun.
Kyllä vika siitä vielä löytyy - Massikka palvelee
Dieselasentaja kirjoitti:
Ensin tunnistetaan annosteluventtiili joka on käyntiasennossa
Moottori ei käynnissä
Käsikaasu täysille, pysäytysvipu käyntiasentoon tanko irti pysäytysvivusta.
Lähde herkin sormin kiertovastusta tunnustellen kiertämään pumpun pysäytysvipua pysäytysasennon suuntaan.
Jos asia kunnossa noin puolessa välissä matkaa kiertovastus lisääntyy hieman.
Toista muutama kerta palauttaen aina pysäytysasentoon.
Jos vastus ei lisäänny kierron puolessa välissä tai sen jälkeen ennen pysäytysasentoa on annosteluventtiili jumissa pysäytysasennossa.
Moottori ei nyt käynnisty, kuitenkin se voi itsekseen ja varsinkin kun liikuttelee kaasua tai pysäytintä yks kaks naksahtaa käyntiasentoon. Tämä on DPA pumpun yleisin oire tähän kohtaan jos se pysähtelee ja lähtee kuitenkin ilmaamatta käyntiin.
Onhan joutokäynti säädetty pumpun syylärinpuoleisesta säätöruuvista 800 rpm
No nyt sitten tiedätkin mitä teet kun asia sattuu seuraavan kerran.
Tälle vialle on tyypillistä myös se että kun esim täysiltä kierroksilta löysätään joutokäynnille nopeasti nin moottori käy jonkunverran joutokäynnin alapuolella ja palaa joutokäyntiin vasta sitten, voi myös sammua näin tehtäessä.
Myös hidastelu kierroksien noustessa jos täysiltä pudotetaan joutokäynnille päin nopeasti ja tarjotaan jossain 1500 rpm kohdalla taas uudestaan täydet kuuluu asiaan.
Tämä johtuu lähes aina epäpuhtaudesta polttoaineessa.
Kaksitahtiöljyä monet lisää esim tässä vaiheessa, se voi hieman auttaakin hetkellisesti.
Kalliimmat vauriot on kuitenkin edessä jos ei tässä vaiheessa suoriteta järjestelmän puhdistusta.
Pumppuremontista voi selvitä tällöin vielä tiivistesarjalla ja uudella annosteluventtiilillä.
Pumpun kyljessä on sivuluukku. Kun sen avaa ja laskee polttoaineet puhtaaseen astiaan ja katsoo luukusta pumpun sisälle taskulampulla sekä tutkii polttoaineen puhtautta voi päätellä jo aika paljon.
Ilmaus tämän jälkeen ylemmästä ruuvista ja käyntiin. Meinaan jos on puhdasta
Miten on polttoainesuotimien vaihto ollut . Markkinoilla on paljon huonoja suodattimia eikä niissä kannata säästää.
CAV LUGAS DELPHI valtuutuksen omaava dieselkorjaamo osaa kyllä järjestää oikeat suotimet kun kerrot että alkuperäiset on CAV- 296.
Konehan on toiminut aika kauan luotettavast tältä osin, mitenkähän nämä nykykoneet kestää vertailun.
Kyllä vika siitä vielä löytyyKiitokset taas vaivannäöstäsi. Hieman harmittaa, että Sinulla oli näköjään mennyt yötyöksi kirjoittelu.
Tuon 10.8.tapahtuneen pysähtymisen jälkeen kone on pelannut moitteettomasti. Vaihdoin lauantaina 14.8. polttoainesuodattimet, jotka olivat sattumalta juuri suosittelemiasi. Epäilin kyllä liikkeessä niiden laatua, koska hinta oli vain 2,50 eur/kpl.
Aion kokeilla ohjeittesi mukaan. Olen tulostanut paperille. Tuo sivuluukku onkin mielenkiintoinen. Sehän oli alunperin sinetöity, mutta viime kesänä huomasin sinettilankojen katkenneen ja samalla tein havainon, että ruuvit olivat löysällä. Kiristin niitä jonkin verran. En ole uskaltanut avata luukkua, jos sieltä vaikka sisäkalut hyppäisivät silmille.
Annoit ohjeen tarkistaa polttoaineen laatu luukun kautta. Kysynkin, voisiko sisustaa huuhdella vaikka esim lasten lääkeruutalla painetulla dieselöljyllä? Entä peräti bensiinillä?
Ruis on jo 5 cm:n oraalla ja Jymykin selvisi taas mitalipeleihin. ( oliko viimeisestä kommentintani enemmän haittaa kuin hyötyä?) - Dieselasentaja
Massikka palvelee kirjoitti:
Kiitokset taas vaivannäöstäsi. Hieman harmittaa, että Sinulla oli näköjään mennyt yötyöksi kirjoittelu.
Tuon 10.8.tapahtuneen pysähtymisen jälkeen kone on pelannut moitteettomasti. Vaihdoin lauantaina 14.8. polttoainesuodattimet, jotka olivat sattumalta juuri suosittelemiasi. Epäilin kyllä liikkeessä niiden laatua, koska hinta oli vain 2,50 eur/kpl.
Aion kokeilla ohjeittesi mukaan. Olen tulostanut paperille. Tuo sivuluukku onkin mielenkiintoinen. Sehän oli alunperin sinetöity, mutta viime kesänä huomasin sinettilankojen katkenneen ja samalla tein havainon, että ruuvit olivat löysällä. Kiristin niitä jonkin verran. En ole uskaltanut avata luukkua, jos sieltä vaikka sisäkalut hyppäisivät silmille.
Annoit ohjeen tarkistaa polttoaineen laatu luukun kautta. Kysynkin, voisiko sisustaa huuhdella vaikka esim lasten lääkeruutalla painetulla dieselöljyllä? Entä peräti bensiinillä?
Ruis on jo 5 cm:n oraalla ja Jymykin selvisi taas mitalipeleihin. ( oliko viimeisestä kommentintani enemmän haittaa kuin hyötyä?)Hei
Kerroppa mitä suotimissasi lukee kaikki tekstit ja minkä värisiä ovat - Massikka palvelee
Dieselasentaja kirjoitti:
Hei
Kerroppa mitä suotimissasi lukee kaikki tekstit ja minkä värisiä ovatSuodattimissa ei ole mitään muuta tekstiä, kuin tuo tunnus ja kirjaimet GCV. Pohjaväri on valkoinen, jossa tekstien kohdalla punaiset ja mustat pohjaraidat. sanoin tosiaan kaupiaalle epäileväni noin halpojen suodattimien toimivuutta, mutta hän vakuutti toisin. Meillä Sotkamossa ei ole muita liikkeitä.
Kysyin aiemmin ruiskutuspumpun pesusta luukun kautta. Onnistuuko ehdottamallani tavalla? Käykö tiivisteeksi tiivistepaperista leikattu, vai pitääkö tilata aito? Entä silikoni?
Etukäteen kiittäen. - Dieselasentaja
Massikka palvelee kirjoitti:
Suodattimissa ei ole mitään muuta tekstiä, kuin tuo tunnus ja kirjaimet GCV. Pohjaväri on valkoinen, jossa tekstien kohdalla punaiset ja mustat pohjaraidat. sanoin tosiaan kaupiaalle epäileväni noin halpojen suodattimien toimivuutta, mutta hän vakuutti toisin. Meillä Sotkamossa ei ole muita liikkeitä.
Kysyin aiemmin ruiskutuspumpun pesusta luukun kautta. Onnistuuko ehdottamallani tavalla? Käykö tiivisteeksi tiivistepaperista leikattu, vai pitääkö tilata aito? Entä silikoni?
Etukäteen kiittäen.Suodattimet ei ole alkuperäiset CAV 296 eikä sen uudet mallit
Pumpun pesu ei noin onnistu
Koska täällä ei saa mainostaa en kerro oikean suotimen tyyppiä.
Jos saan yhteystietosi voin kertoa vaikka puhelimessa missä mennään ja mitä kannattaa tehdä
- vedä ilmoja
sammutusvivun akselin tiivisteestä, olisiko mahdollista.
Olet kai vaihtanut suodattimet, olisko sihti tankissa tukkoinen.
Kummalliselta vaikuttaa, vielä kun ajotunteja on noinkin vähän.
Siirtopumpun kunto, tullut tiensä päähän??- Massikka palvelee
suodattimia ja siirtopumppuakin useita kertoja. Putkistojen ja sihtien tukkoisuusteoria lienee suljettu pois, koska käsipumpulla ja startatessa ruiskutuspumpun molemmista ilmausruuveista suiskuaan polttoainetta. Kun sammuminen tapahtuu, starttaaminen on yhtä toivotonta. kuin sammutusvipu olisi sammutusasennossa. Kiitos kuitenkin ajatuksista. Tämä on nyt selvitettävä ja korjattava, koska vika stressaa, vaikka se käynnistyykin odottelun jälkeen. Vai haluaako vanhus pitää välillä tunnin siestan?
Massikka palvelee kirjoitti:
suodattimia ja siirtopumppuakin useita kertoja. Putkistojen ja sihtien tukkoisuusteoria lienee suljettu pois, koska käsipumpulla ja startatessa ruiskutuspumpun molemmista ilmausruuveista suiskuaan polttoainetta. Kun sammuminen tapahtuu, starttaaminen on yhtä toivotonta. kuin sammutusvipu olisi sammutusasennossa. Kiitos kuitenkin ajatuksista. Tämä on nyt selvitettävä ja korjattava, koska vika stressaa, vaikka se käynnistyykin odottelun jälkeen. Vai haluaako vanhus pitää välillä tunnin siestan?
En ole virallinen dieselasentaja! Omia kokemuksiani ja ohjeitani tuossa alla!
Ota polttoainesuodattimille, tankista tuleva putki irti. Puhalla paineilmalla se suodattimeen tuleva banjoliitin auki. Minulla on vanha Fiat 780 DT, CAV:n täydellisesti itseimemättömällä pumpulla, kuten sinun Massikkasikin. Minulla tukkeentui tuo banjoliitin muutamia vuosia sitten. Ei meinannut äly riittää! Se tukos ei näy päälle päin, tai reikiin kurkistellen mitenkään, mutta, kun painat ilmaa lävitse pumpulla, tai kompressorilla, kuulet pienoiskiväärimäisen pamahduksen, kun tukos lähtee. Voineeko sitten Massikassa olla sama tukos myös tankin puoleisessa liitoksessa? Tutki! Minulla ei ole siitä kokemusta. Traktori sammahtelee mielivaltaisesti tuon suodattimelle tulevan liitoksen tukosten kanssa! Mielestäni sinulla on tukos polttoaineputkessa, ennen polttoainesuodattimia! On kuule Massikassa lyhyt matka putkia aukoa ja puhallella paineilmalla!
Siihen ruiskutuspumpun mahdolliseen takerteluun on olemassa myös yksinkertainen korjaus noin vanhaan tekniikkaan: Litra kaksitahtiöljyä tankkiin vaikkapa kerran vuodessa tankkauksen yhteydessä. Nämä vanhat dieselit eivät pane sitä pahakseen ja sillä saadaan lisävoitelu jo hieman "koinsyömään pumppuun". Älkää käyttäkö tätä uusiin tietokonetraktoreihin! Ei toimi varmastikaan niissä! Itse olen käyttänyt noihin jakajapumppuisiin vanhoihin koneisiin ja kummasti korjaantuu nilkuttava, tai häiriinynyt käynti.
Puhtaushan se on yleisestikin puoli ruokaa! Mistä tiedät ettei naapuri ole käynyt tankkiin paskalla? tai ettei siellä ole muuta sopimatonta? : Käsipyyhettä, trasselia... Kannattaa ehkä käyttää tankki kaikkine liittimineen pois ja siis tyhjentää esihistoriallinen polttoöljy kokonaan pois?
Kokeile ensin kuitenkin nimenomaan polttoainesuodattimille tuleva letkuliitos paineilmalla ja siis irroitettuna, sekä seuraavana 2-tahtiöljyä tilkkanen tankkiin!
Työniloa ja moottorin pärinää!- on
Yökyöpelix kirjoitti:
En ole virallinen dieselasentaja! Omia kokemuksiani ja ohjeitani tuossa alla!
Ota polttoainesuodattimille, tankista tuleva putki irti. Puhalla paineilmalla se suodattimeen tuleva banjoliitin auki. Minulla on vanha Fiat 780 DT, CAV:n täydellisesti itseimemättömällä pumpulla, kuten sinun Massikkasikin. Minulla tukkeentui tuo banjoliitin muutamia vuosia sitten. Ei meinannut äly riittää! Se tukos ei näy päälle päin, tai reikiin kurkistellen mitenkään, mutta, kun painat ilmaa lävitse pumpulla, tai kompressorilla, kuulet pienoiskiväärimäisen pamahduksen, kun tukos lähtee. Voineeko sitten Massikassa olla sama tukos myös tankin puoleisessa liitoksessa? Tutki! Minulla ei ole siitä kokemusta. Traktori sammahtelee mielivaltaisesti tuon suodattimelle tulevan liitoksen tukosten kanssa! Mielestäni sinulla on tukos polttoaineputkessa, ennen polttoainesuodattimia! On kuule Massikassa lyhyt matka putkia aukoa ja puhallella paineilmalla!
Siihen ruiskutuspumpun mahdolliseen takerteluun on olemassa myös yksinkertainen korjaus noin vanhaan tekniikkaan: Litra kaksitahtiöljyä tankkiin vaikkapa kerran vuodessa tankkauksen yhteydessä. Nämä vanhat dieselit eivät pane sitä pahakseen ja sillä saadaan lisävoitelu jo hieman "koinsyömään pumppuun". Älkää käyttäkö tätä uusiin tietokonetraktoreihin! Ei toimi varmastikaan niissä! Itse olen käyttänyt noihin jakajapumppuisiin vanhoihin koneisiin ja kummasti korjaantuu nilkuttava, tai häiriinynyt käynti.
Puhtaushan se on yleisestikin puoli ruokaa! Mistä tiedät ettei naapuri ole käynyt tankkiin paskalla? tai ettei siellä ole muuta sopimatonta? : Käsipyyhettä, trasselia... Kannattaa ehkä käyttää tankki kaikkine liittimineen pois ja siis tyhjentää esihistoriallinen polttoöljy kokonaan pois?
Kokeile ensin kuitenkin nimenomaan polttoainesuodattimille tuleva letkuliitos paineilmalla ja siis irroitettuna, sekä seuraavana 2-tahtiöljyä tilkkanen tankkiin!
Työniloa ja moottorin pärinää!Mulla oli sama sammumisvika omassa 265 massikassa . Etsin vikaa ja huomasin,että polttoaine tuli verkkaisesti suodattimelle tankista. Putsasin johdot ja sieltä löytyi punainen muovinpala ,joka oli peräisin jäänestoainepullon korkin sinettirenkaasta. tämän jälkeen kone alkoi pelata.
- fm
Voiko massikalta muuta odottaakaan?
- 185MP ja 165S
Polttoainehanalta lähtevän putken kumitiiviste painuu asennusvaiheessa helposti putken edellä sisälle. Siirtopumppu imaisee irrallaan olevan kumitiivisteen putken päähän kiinni tukkien virtauksen. Tämä voi tapahtua vasta aikojen päästä putken asennuksesta.
Kyseisen tiivisteen asennus on aina tehtävä niin, että kumirengas ensin putken päälle ja sitten putki reikään. Ei pidä yrittää työntää putkea kierrereiän sisällä olevaan kumirenkaaseen. Helposti käy kuten edellä.
CAV-pumpun syötön katkaisumekanismi menee väkisin päälle sammutusvivusta vetämällä. Sisällä olevan mekanismin palautuminen tapahtuu ohuen jousen avulla. Pitkään ajamatta ja sammutusvipu ulos vedettynä ollut kone saattaa olla mykkä koska pumpun sisällä jousivoima ei riitä palauttamaan venttiiliä. Pumpusta kuuluu pieni naksahdus kun sammuttimen palauttaa hitaasti ja oikein tarkasti kuuntelee. Naksahdus syntyy kun jousi palauttaa venttiilin käyntiasentoon.
Massikka käy siististi ja varmasti jos polttoainepuoli on kunnossa. Syöttöpumpun kunnostus ja uudet suutinkärjet maksoivat töineen 600€. 10000 tuntia kovassa käytössä ollut ja huonosti huollettu 165S oli kolaroinnin jälkeen ulkona seisseenä jumissa vähän joka puolelta. Nyt ei juuri uutta häpeä.
- melkonen massikka
vikaa, isäntä sammuu aina perjantaisin ennenkuin ehtii saunaan ja tussun päälle. Harmittaa kun pitää aamuun asti yrittää sitä hereille ja pukin päälle. Oisko ilmavaivoja.
- naapur
seuraavan kerran kun vikaa ilmenee tarkista ettei tavaran tarjonnan välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä ole ajouraanpäin haittaavaa aluskasvillisuutta. Ne voit poistaa kätevästi raappapuukolla.
vaikeissa tapauksissa kutsu naaapurin ukko hoonaamaan reitit kuntoon. - VECTARISTI
naapur kirjoitti:
seuraavan kerran kun vikaa ilmenee tarkista ettei tavaran tarjonnan välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä ole ajouraanpäin haittaavaa aluskasvillisuutta. Ne voit poistaa kätevästi raappapuukolla.
vaikeissa tapauksissa kutsu naaapurin ukko hoonaamaan reitit kuntoon.MINULLA MF 135-69 TEKI SAMAA MUUTAMA VUOSI SITTEN.
VIKA LÖYTYI POLTTOAINETANKIN SIHDISTÄ, JONKA LÄPI POLTTOAINE LÄHTEE PYTKEA PITKIN SIIRTOPUMPULLE.
SIHTI OLI TUKKEUTUNUT. SIINÄ OLI TÖHKÄT 40 VUODEN AJALTA. - opex
VECTARISTI kirjoitti:
MINULLA MF 135-69 TEKI SAMAA MUUTAMA VUOSI SITTEN.
VIKA LÖYTYI POLTTOAINETANKIN SIHDISTÄ, JONKA LÄPI POLTTOAINE LÄHTEE PYTKEA PITKIN SIIRTOPUMPULLE.
SIHTI OLI TUKKEUTUNUT. SIINÄ OLI TÖHKÄT 40 VUODEN AJALTA.Teksti kirjoitetaan pienillä kirjaimilla, lauseen alkuu ISO kirjain. Siinä kaikki.
- TIEKONEENKONEEN
opex kirjoitti:
Teksti kirjoitetaan pienillä kirjaimilla, lauseen alkuu ISO kirjain. Siinä kaikki.
SÄHKÖJOHTO IRTI PISTORASIASTA, SE AUTTAA SINUN MAASIKASI KÄYNTIINLÄHTÖÄ !
- Vectaristi
TIEKONEENKONEEN kirjoitti:
SÄHKÖJOHTO IRTI PISTORASIASTA, SE AUTTAA SINUN MAASIKASI KÄYNTIINLÄHTÖÄ !
No mikä oli vika MF165 pysähtymisille.
Kiinnostaisi tietää kun tuli ohjeitakin annettua?
- Massikoiden rassaaja
Ilmeisesti Massikan käynti pelittää kun viestit loppui.
4212 koneissa on eroja käyntiinlähdön suhteen. Oma kunnostettu 165S uusilla suuttimilla ja uusitulla pumpun syöttöpäällä vaatii kylmänä hehkutusta. Kaverilla on -69 mallinen 165, joka helähtää käyntiin oitis kun avainta kääntää.
Lupauduin tekemään siihen jarruremontin. Ilmeisesti oikeaan jarruun on vuotanut öljyä. En ole avannut kuivajarruisen Massikan oikeata puolta kuin joskus -70 luvulla. Voiko öljyvuoto johtua tasauspyörästön lukosta vai vetoakselin stefasta. Jos joku sattuisi tietämään. - 135 verku
Mikäs mf 135 -65 vaivailee kun lämpöisenä tyhjäkäyinti hakee ja joskus sammuukin raskaammassa työssä, esim äestäessä kun höllää tyhjäkäynnille.
vika on sitä pahempi mitä kuumempi kone on. kylmänä ja vajaa lämpöisenä ei oireile.
kun sammuu niin lähtee käyntiin vasta kun painaa hieman lisää syöttöä.
sammutin ei mene päälle, eikä 2-t öljy auta asiaa.
vika ollut parina kesänä, eli noin 200h ajan.- Dieselasentaja
Jos joutokäynti on säädetty esim 800 rpm tasolle ja ongelma jatkuu.
Annosteluventtiili ruiskutuspumpussa takertelee epäpuhtauden takia.
Kaksitahtiöljy ei ole tähän se lääke. Joskus se auttaa mutta kalliimpi remppa tulee jos ajoa jatkaa väkisin ilman että järjestelmä puhdistetaan mukaanlukien pumppu.
- 135 verku
Onnistuuko tämän annaosteluventtiilin puhdistus tuon päälli kannen kautta, jos irroitan nuo sinetit ja koitan jarruclenerillä ja imuvaihtajalla puhdistaa sisuksi?
mikä on oikea konsti tuon pumpun ja annostelu venttiilin puhdistukseen?- Dieselasentaja
Avaa ensin pumpun sivuluukku ja ota polttoaine puhtaaseen astiaan.
Katso luukusta sisään hyvällä valolla.
Millaista on polttoaine.
Näkyykö pumpun sisällä likaa.
Onko polttoainetankissa puhdasta vedetöntä polttoainetta
Milloin on polttoainesuodattimet vaihdettu.
Millaiset suodattimet on paikallaan. Markkinoilla paljon halpoja toimimattomia suodattimia.
Jos käynnistät ilmaa ylemmästä ruuvista ennen sitä.
- 135 verku
Kerran vuodessa olen suodattimet vaihtanut.
Tankissa on puhdasta dieseliä ja viime syksynä on sakkakuppi puhdistettu ja suodattimet uusittu viimeksi. suodattimet on hankkijalta ostetut muistaakseni delphi merkkiset.
Laitoin tänään pumpun tiivistesarjan tilaukseen ja polttoainehanan siivilä putken.
Täytyy irroittaa tankki kun se tyhjenee,katsoa se hanan sihti ja samalla voisi venttiilien välykset katsoa vaikka viime kerrasta ei ole kuin 300h.
samalla sen pumpun saa katsottua sitten.
Vettä ei pitäisi, sillä olla olen pitänyt tankin aina täynnä ja siirtopumpun sakkakupin puhtaana.- Dieselasentaja
Hommaa hiomanestettä FINE = hieno pieni määrä. Sillä voi putsata vanhan annosteluventtiilin.
Onko pumpun sisällä puhdasta sivuluukusta
Kerro pumpun tyyppi DPA 323 ...
Kirjoita kun saat tavarat.
Ongelmana on annosteluventtiilin reiän putsaus jos siellä likaa. Silloin on koko pumppu purettava. Otatko haasteen vastaan. Tarvii pari erikoistyökalua tai ne on tehtävä.
- 135 verku
kiitos hyvistä neuvoista. palailen asiaan ensikuussa, kun olen sen pumpun sivukannen käyttänyt auki. jos näyttää pahalta, eikä putsaamalla tule kuntoon niin vien koko pumpun kunnostettavaksi paikalliseen dieselkorjaamoon.
- 135 verku
nyt on pumpun sivukansi AVATTU ja puhdasta dieseliä tuli purkkiin ja pumppu sisältäkin ihan putipuhdas.
mitä seuraavaksi kannattaisi katsoa?
tankin hanan sihdin katsoin myös, mutta puhdas oli sekin, löytyi kyllä samalla tankista ylimääräinen mittarinanturin koho... - Masikkaomistaja185
Olipa asiallinen keskustelu. Sain MF 185 käyntiin ohjeiden mukaan. Pumpun sisällä jokin venttiili jumissa ja ongelmana jatkuva sammuminen 10 sekunnin käynnin jälkeen. Kiitos !
- Jobee
Noniin tässä joulun alla kävi näin. MF165 vm 75 on pelannut niinkuin pitääkin mutta nyt käännösjarruttaessani meni kierrokset niin vähiin että sammui. Eikä käyntiin! Pitäiskö aamulla kokeilla uudelleen vai mitähän tekis?
- ihanrikkieivoimitään
Soita romumiehelle, hakee pois!
ps. mitä me muutakaan voidaan neuvoa, kun ei tiedetä miten olet huoltanut traktoriasi.
Hei
Teeppä pieni koe.
Sammutin käyntiasentoon.
Käsikaasusta hieman kierroksia päälle.
Käy kopauttamassa pari kertaa kevyesti vaikka listalenkillä ruiskutuspumpun yläosaan säätimen kanteen.
Löysää kierrokset.
Koeta käyntiin- Jobee
Kävikin vanhanaikainen, löpö oli sen verran vähissä että haukkas ilmaa. Nyt ilmattu ja pelaa taas, ehkä tämänkin joulutuiskun lumet saa lingottua. Tässä mallissa ei tainnut sitä käsipumppua ollakaan. Ilmasin starttaamalla ensin pumpun kannesta, sitten parista suutinputkesta ja vielä yhdestä, siitä lähti. Hyvät joulut itse kullekin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448299Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462268Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262132- 951728
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321467
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081093Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870