Jarrukellon purkaminen

Vuotaa

Miten puretaan MGM jarrukello turvallisesti? Eli miten saan purettua vetoakselin jarrukellon jossa on käsijarru. Pitääkö käsijarrujarru ruuvata auki vai miten homma hoituu turvallisesti, kun ei uskalla ruveta summassa kokeileen.

12

8547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ScanMan

      Älä ihmeessä ala purkamaan jos et tiedä mitä olet tekemässä !!!! Semmonen käsijarrukello on ihan oikeasti vaarallinen purettaessa, voipi "räjähtää" silmille. Ja miksi se pitää purkaa? Hanki uusi jos on vikaa.

      • Varaosakauppuri

        Isännät on oikeassa, käsijarrupuolen jousi on ihan yhtä kovaa rautaa kuin henkilöauton jousi. Pingotuksesta kun lähtee niin menee, ja muuten kauas..


        Saatana ei ruveta leikkimään!

        Peukaloista/ ehjästä naamavärkistä on hyötyä tulevaisuudessakin!!

        Uusi kello maksaa n 240ee


    • sisuilia...

      Jarrukellon ja jousijarrukellon purkaminen on tai avatun asentaminen on luvanvarainen työ ja kysymyksestä päätellen et omaa tarvittavia lupia. Uuteen sen saa vaihtaa kuka vain, joten uusi tilalle tai mars korjaamolle!

      • Kuuluisia viimeisiä lauseita,että mikä siellä vielä pidättelee.Olen purkanut 70 luvun alussa 110 Scanian
        jarrukellon,itse korjattiin autoa,kello vuoti ilmaa,piti ottaa irti ja tutkia asia,ruuvipenkkiin kiinni,ruuvattiin
        panta auki ja kaikkea muuta mikä piti kasassa,en oikein muista tarkkaan,muuta kuin että mikä siinä vielä
        pidättelee,koppasin vasaralla kellon kylkeen,niin silloin lähti,ei jäänyt kuin kuoret ruuvipenkkiin,ei oltu kumpikaan isännän kanssa tuli linjalla jousi löytyi viikon päästä marjapuskasta puutarhasta,oli sentään
        tallinovet auki,siihen aikaan olivat käsijarrukellot uutta,oltiin tietämättömiä sen suhteen,vanhoihin 76:siin
        vaihdeltiin itse kalvokumit.Kokemuksesta tiedän että on HENGENVAARALLINEN mennä itse aukomaan
        käsijarrukelloa,jos tuli linjalla on niin kyllä pää lähti.Että ammatti miesten hommia,ketkä tietävät....


    • Vuotaa

      Kiitos ohjeista. Nyt on kellot purettu ja kasattukin uudestaan, eikä ilmavuotoja enää ole. Toisesta kellosta oli jousikin poikki. Eihän tuo ollutkaan mitenkään ihmeellinen, kun hiukan mietti miten se toimii. Onnistui turvallisesti.

    • Dewandre

      Joo, tietämättömät ei uskalla niitä avata.
      Totta on että pitää tietää mitä tekee.

      Itse purin Clayton Dewandre jousi jarrukellon.
      Tein korvikkeen Churchill RG 61 työkalulle.
      Samoin sorvasin avaimen jolla avataan kalvoa vasten olevan männän päässä oleva laippa.
      Jousikammioon ja paineilmapuolelle oli kertynyt smegmaa josta syystä mäntä liikkui tahmeasti. Seurauksena jarrun laahaaminen.
      Ensin kalvo irti.
      Sitten puristetaan jousta hiukan jotta lukkorengas on mahdollista irroittaa (0,8mm)
      Sitten taistellaan lukkojousi irti, se ei ole seegeri.
      Laippamutteri auki, alta paljastuu käsijarrun vapautuspultin lukkomutteri joka irroitetaan.
      Nyt ruuvataan vapautuspultti kokonaan auki (tässä tapauksessa kierteet ovat vastapäivään (vasenkätiset).
      Jousen jännitys puretaan varovasti siten etteivät laipat mene vinoon. Laipat avautuvat noin 110 mm ennen kuin jousi on vapaa.

    • Westinhouse usa

      tulee mieleen Westinhousen jarrukello,jota käytettiin caterpillarin suurissa
      pyöräkuormaajissa,ja volvon k-autoissa.Sylinterin sivussa 8 kpl 12mmin
      pulttia.ne auki ja tunkilla pitäen jousi ylös.Tosihelppo.Tein kymmeniä tiivisteen vaihtoja.olikin se heikkokohta niissä.
      Dewanden sylinteriä yritin purkaa kerran,,,mutta katoin(kuten Devande kirjoittaa)
      että vaatis omat avaimet.Joten hain uuden vaihto-osan.

    • R143

      Jos ja kun joku haluaa multa ostaa jarrukellon kalvon.Kysäisen ensimmäiseksi.Tiedätkö mitä olet tekemässä?Jotain "Vanhaa partaa"voi ehkä ärsyttää.Mutta parempi kuin sormeton tai nenätön ensikertalainen.

    • Clayton Dewandre

      Kalvon vaihto on vasemmankäden juttu kelloissa joissa on mäntä. Jousi on ja pysyy kammiossaan koko ajan. Kalvo ei edes maksa kuin 3-6 euroa paikasta riippuen. Uudemmissa MGM kaksoiskalvokelloissa ei ole mahdollista avata käsijarrupuolta. Uutta suoleen kun entinen kuolee.
      Miksi minä purin kellon ja sain kuntoon on se että uusi mäntäkello alkuperäisenä maksaa 850€ ja tarvike 260€ kun autokin maksoi vain alle 2k€. ajotkin satunnaisia omia ajoja.
      DW jousikammio on alumiinia ja vika on usein männän tiivisteessä joka on tavallinen O-rengas. Se ei välttämättä ole puhkisyöpynyt.

    • kellokalle

      Kannattaa vähän kysellä ennenkuin purat:Voipi hypätä silimille:Tee työkalut.Mutta mieti kannataako.Yleensä ei vaan uutta kehiin.

      • Oskari Hösseli

        Yksi "tee se itse" kuorma-autoilija toi korjaamolle käsijarrukellon jota oli alkanut purkaa. Kello oli mallia joka on ympäriltä pultattu (oisko 8 pulttia). Isäntä sanoi että muut pultit lähti helposti mutta viimeinen jumittaa eikä avaudu. :D Heh onneksi ei ollu auennut. Käsijarrupuolella oleva jousi on hemmetin riski ja sillä saa kyllä miehen kahtia jos tähtää kunnolla keskelle miestä.


    • hhjbbvh

      .......

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe