Kultsu ekaksi koiraksi?

kultsurakas-96

Täytän kohta 15, ja olisin todella innostunut kultaisestanoutajasta. Tosin en vielä voi koiraa ottaa, mutta opiskelemaan lähtiessäni aion ehkä hankkia koiran. Asuisin siis pienehkössä kerrostalokämpässä, opiskeluasunnossa. Muutama kysymys olisi, joihin toivon vastauksia!
Sopiiko kultsu ekaksi koiraksi ihmiselle, jolla ei ole mitään aiempaa kokemusta koirista?
Onko helppo kouluttaa?
Sopiiko kerrostaloon?
Mitä kaikkea sen kanssa voisi harrastaa?
Kannattaisikohan ottaa uros vai narttu (uros vaikeampi kouluttaa?)?

Asun kaupungissa, joten ihan päivittäin ei pääsisi metsässä vapaana juoksemaan. Koirapuistossa kylläkin.
Saksanpaimenkoirasta olen myös kiinnostunut, joten mitä luulette, kumpi sopisi ekaksi koiraksi paremmin?

6

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultsurakas-96

      Ja jos mieleenne tulee joku muu minulle sopiva iso (iso pitää olla!!) koira, niin voitte tietty kertoa! =)

      • kultsun omistaja -95

        Omalla koiralla tuli puolivuotta täyteen muutama päivä sitten ja hyvin on mennyt. Oma kultsuni on uros ja aijon ottaa mukaani asumaan sitten kun alan opiskella. Helppo on kouluttaa, vaikka minulla on jo aijempaa kokemusta koirista, koska meillä on aina ollut ainakin kolme koiraa kerrallaan. (Metsästyskoiria, cottoni ja yksi collie) En kuitenkaan ole itse kouluttanut yhtään koiraa kokonaan itse (joskus olen auttanut pikkutemppujen opettamisessa) ja voin sanoa että kultsu on helppo kouluttaa ainakin omista kokemuksistani. Minua itseäni harmittaa se että joudun muuttamaan kuitenkin opiskelu aikoinani kerrostaloon ja en usko koirani hyppivän riemusta kun joutuu muuttamaan maalta ahtaaseen kerrostaloon.
        Kultsun kanssa on helppo harrastaa kaikenlaista, oma koirani oli oikea luonnon lahjakkuus kun hyppyytin sillä pieniä esteitä ensimmäistä kertaa muutama viikko sitten. En ole koittanut muita agility juttuja jotta en vaurioita vielä nuoren koiran niveliä. Ja tietenkin noutaja osaa noutaa ja on todella hyvä pelastuskoira ja pakko myöntää että on hyvä puolustamaan isäntäänsä. Oma koirani melkein hyökkäsi naisen kimppuun jo 3 kk iässä kun vein koirani koiralenkille (useat koiran omistajat kokoontuvat yhteiselle lenkille.) ja yksi nainen tuli takaa päin juttelemaan, muulloinkin sen jälkeen on ollut aina valmis puolustamaan minua jos joku tulee liian lähelle.
        Monesti puhutaan että kultsut syövät kaikkea toisten koirien ulosteesta, kaukosäätimiin ja sohviin, mutta oma koirani ei ole ikinä hajoittanut mitään muuta, kuin puri pikkupentuna mattoon pienen reijän. Kunhan vain muistaa antaa hampaanvaihdon aikaan (ja muullonkin) luita ja muita virikkeitä. Oma koirani rakastaa luita ja aktiivileluja, aktiivilelujen kanssa meni aikaa, kunnes koira tajusi mikä on homman nimi ja sitten on aina tykännyt leikkiä niillä.
        Yksi asia mikä minua ihmetyttää on myös se että monet puhuvat, että heidän kultsit vetävät hihnassa. Ei minun koirallani ollut tällaista ongelmaa missään välissä. Aloin talutella joka päivä pikkuisen pentua se saapuessa taloon, eikä oma koirani vedä etes silloin kun saa jonkun turbo jännittävän vainun. Katsotaan sitten kun alkaa narttujen juoksut kiinnostamaan, mutta vielä ei ole ollut ongelmaa... :)


      • kultsin omistaja -95
        kultsun omistaja -95 kirjoitti:

        Omalla koiralla tuli puolivuotta täyteen muutama päivä sitten ja hyvin on mennyt. Oma kultsuni on uros ja aijon ottaa mukaani asumaan sitten kun alan opiskella. Helppo on kouluttaa, vaikka minulla on jo aijempaa kokemusta koirista, koska meillä on aina ollut ainakin kolme koiraa kerrallaan. (Metsästyskoiria, cottoni ja yksi collie) En kuitenkaan ole itse kouluttanut yhtään koiraa kokonaan itse (joskus olen auttanut pikkutemppujen opettamisessa) ja voin sanoa että kultsu on helppo kouluttaa ainakin omista kokemuksistani. Minua itseäni harmittaa se että joudun muuttamaan kuitenkin opiskelu aikoinani kerrostaloon ja en usko koirani hyppivän riemusta kun joutuu muuttamaan maalta ahtaaseen kerrostaloon.
        Kultsun kanssa on helppo harrastaa kaikenlaista, oma koirani oli oikea luonnon lahjakkuus kun hyppyytin sillä pieniä esteitä ensimmäistä kertaa muutama viikko sitten. En ole koittanut muita agility juttuja jotta en vaurioita vielä nuoren koiran niveliä. Ja tietenkin noutaja osaa noutaa ja on todella hyvä pelastuskoira ja pakko myöntää että on hyvä puolustamaan isäntäänsä. Oma koirani melkein hyökkäsi naisen kimppuun jo 3 kk iässä kun vein koirani koiralenkille (useat koiran omistajat kokoontuvat yhteiselle lenkille.) ja yksi nainen tuli takaa päin juttelemaan, muulloinkin sen jälkeen on ollut aina valmis puolustamaan minua jos joku tulee liian lähelle.
        Monesti puhutaan että kultsut syövät kaikkea toisten koirien ulosteesta, kaukosäätimiin ja sohviin, mutta oma koirani ei ole ikinä hajoittanut mitään muuta, kuin puri pikkupentuna mattoon pienen reijän. Kunhan vain muistaa antaa hampaanvaihdon aikaan (ja muullonkin) luita ja muita virikkeitä. Oma koirani rakastaa luita ja aktiivileluja, aktiivilelujen kanssa meni aikaa, kunnes koira tajusi mikä on homman nimi ja sitten on aina tykännyt leikkiä niillä.
        Yksi asia mikä minua ihmetyttää on myös se että monet puhuvat, että heidän kultsit vetävät hihnassa. Ei minun koirallani ollut tällaista ongelmaa missään välissä. Aloin talutella joka päivä pikkuisen pentua se saapuessa taloon, eikä oma koirani vedä etes silloin kun saa jonkun turbo jännittävän vainun. Katsotaan sitten kun alkaa narttujen juoksut kiinnostamaan, mutta vielä ei ole ollut ongelmaa... :)

        Ja unohdin eilen tossa kirjotuksessa sanoa, että toinen hyvä iso koira olisi lyhytkarvainen collie. Meillä oli ennen sellainen ja oli aivan upea koira


      • kultsurakas-96
        kultsin omistaja -95 kirjoitti:

        Ja unohdin eilen tossa kirjotuksessa sanoa, että toinen hyvä iso koira olisi lyhytkarvainen collie. Meillä oli ennen sellainen ja oli aivan upea koira

        Kiitos vastauksesta! Olenkin muuten miettinyt myös collien ottamista :)

        Ja luin yhdestä koirakirjasta, että kultsun turkinhoito on melko vaativaa. Onko tämä totta? Miten itse hoidat?


      • kultsin omistaja -95
        kultsurakas-96 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olenkin muuten miettinyt myös collien ottamista :)

        Ja luin yhdestä koirakirjasta, että kultsun turkinhoito on melko vaativaa. Onko tämä totta? Miten itse hoidat?

        Ei minulla ole ainakaan ollut vielä vaikeuksiani koiran turkin kanssa, vaikkakaan koirani karva ei ole vielä karvanut täyteen mittaansa... En ole ainakaan koskaan vielä saanut koirani karvaan takkua, enkä edes harjaa aivan joka päivä.
        Karvasta lähtee lika kohtuu helposti, oma koirani seikkaili kerran auton alla ja sai kauniin öljy piirron niskaansa. :) Se ainakin lähti kun vähän vain hankasi koiran shamppoolla...
        Turkki kuivuukin melko helposti, hylkiihän se vettä.
        Riippuu tietenkin tuleeko koiralle aikuisena pitkäkarva vai jääkö se kohtuu lyhyeksi. Omalle koiralleni en usko kasvavan kauhean pitkää karvaa, koska sen emälläkää ei ollut hirveän pitkää karvaa. Kannattaa ottaa lyhytkarvaisten emien pentu jos ei tahdo turkin hoidosta ylinmääräistä stressiä. :)
        Toisaalta kyllähän kultsi on trimmattava rotu, mutta en minä ainakaan leikkaa sen karvaa kummemmin kun jos tassujen pohjiin kasvaa karva liian pitkäksi, niitä leikkelen aina kynsien leikkuun yhteydessä tai jos käymme mätsäreissä tai näyttelyissä niin vähän vain etujalkojen nilkka karvoja leikkelen. Itse olen aina trimmannut koiraani ihan vain saksilla, ei siihen mitään trimmeriä tarvita... Ja kun katsoo esim. mätsäreissä kultseja ei niiden karvaa ole kummemmin trimmailtu.
        Ei ainakaan minun mielestäni kultsin karvassa ole pahempaa haastetta, joten ei ainakaan sen takia kannata luopua kultsi haaveista... :)


    • tsiiitsuu puu

      mutta sähän vaikutat sangen fiksulta, muutat itseksesi asumaan ja opiskelemaan ja olet päivät koulussa ja ajattelet että otanpas nyt sitten kultsun tähän pieneen kerrostalokämppääni homehtumaan yksinään koska onhan se ihanaa että tälläinen reipas kultsu istuskelee yksin kerrostalokämpässä haisevan sohvan vieressä 8h päivässä ja jos sattuu että menet kahville kavereiden kanssa niin vielä pidemmäksi ajaksi tai jos lähet bilettämään niin vielä ja jos jos jos...Eli en suosittele kuten varmaan jo arvasitkin!!!!!!!!!!! Ota kultsu(tai mikä lemmikki tahansa) vasta kun sinulla on sille aikaa eikä sen tarvitse istuskella yksin pienessä luukussa odotellen milloin pääsee pihalle kuselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe