Eläkkeensaajan asumistuki loppuu.

Petu...

Eläkeläisten ja opiskelijoiden asumistukijärjestelmät lakkautetaan:
http://petun.blogit.uusisuomi.fi/2010/08/08/opiskelijoiden-ja-elakelaisten-asumistukijarjestelmat-lopetetaan/

4

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otsikko.

      Tuo otsikkosi "Eläkkeensaajan asumistuki loppuu" on väärä.

      Pitäisi olla, että "Petun mielestä asumistukiin pitäisi saada muutos".

      Siinä on vissi ero, halutaanko yleisesti tukiin muutos, vai onko joku yksittäinen henkilö sitä mieltä, että muutos pitäisi saada.

      • todellisuudessa.

        Minä voisin yhtä hyvin kirjoittaa blogiin, että asumistukia tullaan korottamaan reilusti, ihan yhtä uskottavaa.

        Petun muita ihmeellisiä kirjoituksia:

        "Onko työttömien suosiminen hyväksyttävää? Ja Minä kysyn tietysti myös: onko se laillista? Työttömät saavat monissa kunnissa alennuksia mm. uimahallin pääsylipuista. Niin ikään joissakin kunnissa, kuten täällä Harjavallassa, työttömät voivat osallistua joillekin kansalaisopiston kursseille ilmaiseksi!"

        "Yh-korotuksen maksaminen on perustuslaissa kiellettyä syrjintää. Siksi koko yh-korotuksen maksaminen pitäisi mahdollisimman pian lopettaa."

        "Mieleeni tuli kuitenkin ajanjakso jolloin olin tutkittavana Harjavallan päiväsairaalassa ja minulla diagnosoitiin bipolaarihäiriö, eli kaksisuuntainen mielialahäiriö, eli entinen maanis-depressiivisyys. Siellä oli sellainen keskustelukerho, ja tulin sitten kerran todenneeksi, että minä pystyn valehtelemaan niin, että likimain kaikki pitävät totena sitä mitä sanon"

        "No joo, rattijuopumuksesta tuomittuna otsikko, ja kysymys, minulta sallittakoon. Olen ajanut autoa aika pätkässä, ja joskus jopa niin, että muistan ajaneeni :D"


      • kohtia.
        todellisuudessa. kirjoitti:

        Minä voisin yhtä hyvin kirjoittaa blogiin, että asumistukia tullaan korottamaan reilusti, ihan yhtä uskottavaa.

        Petun muita ihmeellisiä kirjoituksia:

        "Onko työttömien suosiminen hyväksyttävää? Ja Minä kysyn tietysti myös: onko se laillista? Työttömät saavat monissa kunnissa alennuksia mm. uimahallin pääsylipuista. Niin ikään joissakin kunnissa, kuten täällä Harjavallassa, työttömät voivat osallistua joillekin kansalaisopiston kursseille ilmaiseksi!"

        "Yh-korotuksen maksaminen on perustuslaissa kiellettyä syrjintää. Siksi koko yh-korotuksen maksaminen pitäisi mahdollisimman pian lopettaa."

        "Mieleeni tuli kuitenkin ajanjakso jolloin olin tutkittavana Harjavallan päiväsairaalassa ja minulla diagnosoitiin bipolaarihäiriö, eli kaksisuuntainen mielialahäiriö, eli entinen maanis-depressiivisyys. Siellä oli sellainen keskustelukerho, ja tulin sitten kerran todenneeksi, että minä pystyn valehtelemaan niin, että likimain kaikki pitävät totena sitä mitä sanon"

        "No joo, rattijuopumuksesta tuomittuna otsikko, ja kysymys, minulta sallittakoon. Olen ajanut autoa aika pätkässä, ja joskus jopa niin, että muistan ajaneeni :D"

        Joskus siis muistaa autoakin ajaneensa. no hyvä!


      • liian pitkä pätkä?
        kohtia. kirjoitti:

        Joskus siis muistaa autoakin ajaneensa. no hyvä!

        Opiskelijoiden ja eläkeläisten asumistukijärjestelmät lopetetaan.
        8.8.2010 13.46 | Nurminen | Yleinen, Asuminen, Sosiaali- ja perhepalvelut, Kuntaliitokset, Politiikka, Yleinen asumistuki
        Opiskelijoiden asumislisä, ja eläkkeensaajien asumistuki, joudutaan tulevaisuudessa lakkauttamaan. Suomessa on tällä hetkellä voimassa kolme (tai neljä) asumistukijärjestelmää. Neljä jos sotilaiden saama sotilasavustus otetaan huomioon.

        Suomessa voi nykyisin saada asumiseen tukea seuraavasti:

        Yleinen asumistuki
        Eläkeläisen asumistuki
        Opiskelijan asumislisä
        (sotilasavustus)
        Miksi sitten opiskelijoiden asumislisä lakkautetaan? Miksi eläkeläisten saamaa tukea alennetaan? Tähän joudutaan menemään koska kansalaisia tulee kohdella yhdenvertaisesti. Heitä ei saisi nykyisinkään asettaa erilaiseen asemaan sen perusteella mihin väestöryhmään he kuuluvat. Myös syrjintä asuinpaikan perusteella on kiellettyä.

        Tarkastelen nykytilannetta yksinasuvan kohdalta. Ongelmat kuitenkin koskevat kaiken suuruisia talouksia - joskin eriarvoisuus talouden koon kasvaessa vähenee.

        Yleistä asumistukea saavalla hyväksytään asumistukeen oikeuttavana asunnon pinta-alana korkeintaan 37 m2. Yksin asuvalla eläkeläisellä maksimipinta-ala on 70 m2. Opiskelijalla ei asumislisään oikeuttavaa pinta-alaa ole rajoitettu.

        Yleistä asumistukea, ja eläkkeensaajan asumistukea, saavilla asumistuen määrää laskettaessa otetaan huomioon neliövuokran määrä. Liian korkeaa neliövuokraa ei hyväksytä tukeen oikeuttavaksi. Opiskelijalla asumislisässä ei neliövuokran määrällä ole merkitystä.

        Yleisessä asumistuessa, ja opiskelijan asumislisässä, maksimi tuki on rajoitettu 80%:iin hyväksyttävistä asumismenoista. Eläkeläisen kohdalla maksetaan 85% omavastuun ylittävistä asumiskuluista.

        Eläkkeensaajan asumistuessa kunnat on jaettu kolmeen eri kalleusluokkaan (kuntaryhmät). Yleisessä asumistuessa näitä ryhmiä on neljä. Yleisessä asumistuessa Helsinki on eriytetty omaksi ryhmäkseen koska asunnot ja vuokrat Helsingissä ovat kalliinpia. Olen tiedustellut ministeriöltä, että miksi eläkeläisten kuntaryhmäjaossa ei Helsinki ole omana ryhmänään. Ministeriön mukaan eläkeläisten kohdalla ei asumiskuluihin ole merkitystä sillä, asuuko eläkeläinen Helsingissä, Espoossa, Kauniaisilla, tai Vantaalla.

        Suomessa tehdään paljon kuntaliitoksia. Hiljattain esimerkiksi Noormarkku liittyi Poriin. Mikä merkitys tuolla liitoksella oli asumistuen saajalle? Porilaiselle asumistuen saajalle se ei merkinnyt mitään. Sen sijaan Noormarkussa asuminen ”kallistui” heti. Ennen kuntaliitosta Noormarkussa asumismenot 37 m2.:n yksiössä olivat enintää 9,60 €/m2. Kuntaliitoksen jälkeen asuminen sai maksaa 10.44 €/m2. Erotus 31 euroa kuukaudessa. Mutta nousivatko asumiskulut Noormarkussa oikeasti? Kysykää asuntosijoittajilta

        Asumistuen määrään voi vaikuttaa moni muukin seikka. En lähde niitä tässä nyt selvittämään. Pointtini on se, että asumistukijärjestelmä on remontoitava - remontti on toteutettava pian, ja se on tehtävä ammattitaidolla!

        Lähtökohtana asumistukijärjestelmässä tulisi olla, että kaikkia väestöryhmiä kohdellaan samalla tavalla. Huomiota ei tule niinkään kiinnittää asunnon kokoon, vaan asumiskustannuksiin. Nykyjärjestelmän mukaan jos esim. asumistukea saava Harjavallassa asuva (iV-kuntaryhmä) eronnut isä muuttaa vuonna 1996 rakennetusta 37m2:n 400€/kk maksavasta yksiöstä 60 m2:n 380 €/kk maksavaan v. 1984 valmistuneeseen kaksioon, jossa hän voi paremmin pitää viikonloppusin, ja kesälomilla, etä-lapsiaan, tuelle käy seuraavasti: yksiöön tuli vuokratukea maksimissaan 309 €/kk, eli tuen saajan piti itse maksaa 91 €/kk. Muutto asuntoon joka maksaa kuukaudessa 20 €/kk vähemmän tietysti alentaa maksettavaa asumistukea, mutta kuinka paljon?

        Muuton jälkeen asumistuen määrä tälle etä-isälle on 253 €/kk, ja omavastuu siten 127 €/kk. Edullisempaan asuntoon muuttaminen tuo siis etä-isälle lisää maksettavaa 36 €/kk.

        - - -

        ja blogissaan loput.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe