Miksi välittää

Jopel

Tuolla Venäjän maalla palaa metsät iloisesti, eikä kukaan tuntunut välittävän niiden palamisesta. Vasta kun taloja alkoi palamaan ja kaupungit peittyivät savuun, herättiin sammutustöihin.

Suomessa lennetään palolentoja ja metsäpalot sammutetaan mahdollisimman nopeasti.

Meillä metsät ovat tuon mainion jokamiehen oikeuden ansiosta kuin kansalliomaisuutta, mutta Venäjällä näin ei ole. Yksituisiin metsiin ei ole menemistä, jos omistaja sen kieltää.

Miksi siis välittää metsien palamisesta, hoitakoon omistajat metsänsä.

20

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 77373

      propakandalle tuo ajatuksesi, kyylä siellä kärsitään pienhiukkasista huomattavan paljon enemmän kuin meillä, maan laajuudenkin huomioiden ei ole verrattavissa meidän oloihimme!

      • J

        lukihäiriölle tuo vastauksesi.


    • 7+5

      suuria alueita, ne pistää heti aidat ja piikkilankaesteet tai muurin ympärille.

    • Uutisvähähdyksessä mies kantoi rauhallisesti kävellen ämpärin kokoista astiaa ja kaatoi siitä vettä liekkeihin. Joten tuntui meikäläiseltä siltä, että suomipoika olisi edes kipaissut vähän nopeammalla tahdilla.
      Toisaalta,samantekeväähän se oli, kaatoiko veden liekkeihin vai ei.
      Soromnoo.

      • tuulten tupia

        iskiessä helpommin hosuessa, vallitsevissa olosuhteissa! Kertoivatko uutiset kuinka monta tuntia oli jo työskennellyt? Yhtä hankalia ovat suuret maastopalot Austraaliassakin, kun ne pääsevät valloilleen, Californiassa kuitenkin on kutakuinkin onnistuttu saada hallintaan aiemmin. Hirveitä ovat, aiheuttaen suurta tuhoa kotien ja omaisuuden menetyksiä, jopa kuolonuhreja, kärsimystä astmaatikoille ja sydänsairaille vanhuksille. Huomenna kääntyy tuuli toivottavasti, että saisimme raikkaampia tuulia vähitellen.


    • Venäjän metsäpalot ovat laajenneet jo katastrofaaliselle tasolle. Tänään kerrottiin, että Naton sääsatelliitti oli paikantanut maastopaloja yli 500 eri kohteessa.
      Kokonaisia kyliä on palanut. Valtio on luvannut kotinsa menettäneille 2000 € EU- rahayksiköllä laskettuna. Luulisi, että ainakin Moskova menettää matkailutulojakin savusumun takia.

      • mutkainen tie

        savusumut maapallon ilmakehään pyörimään vai tuulettuuko ne jonnekin avaruuteen?


      • 0001+
        mutkainen tie kirjoitti:

        savusumut maapallon ilmakehään pyörimään vai tuulettuuko ne jonnekin avaruuteen?

        tullakseen alas sateen mukana. Ravinteita siinä syntyy metsäpalossakin, tuhka lannoittaa hyvin, ja koivut ja muut lehtipuut tulevat nopeasti täyttämään aukkoja ensimmäiseksi.


      • mutkainen tie kirjoitti:

        savusumut maapallon ilmakehään pyörimään vai tuulettuuko ne jonnekin avaruuteen?

        Jos maapallon vulkaanisten kaasujen, fossiilisten polttoaineiden käytöstä tai maastopaloista tulevat saasteet tuulettuisivat ohi ilmakehän avaruuteen, huonosti meitin ehkä kävisi.
        Se ihmetytti, että maailmassa käytettävien ponnekaasujen käytön vähentäminen olisi suitsinut elämälle välttämättömän otsonisuojan katoamista. Puhuvat otsoniaukosta napa-alueiden yllä.

        Ilman ilmakehän antamaa suojaa, jo aurinkomme kärventäisi Maan asumiskelvottomaksi. Tämä tilannehan oli vallitseva Maapallon esihistorian aikoina. Elämää oli vain bakteeritasoisena.
        Ne on meitinkin kaukaisia esivanhempiamme.


      • onneks olkoon
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Jos maapallon vulkaanisten kaasujen, fossiilisten polttoaineiden käytöstä tai maastopaloista tulevat saasteet tuulettuisivat ohi ilmakehän avaruuteen, huonosti meitin ehkä kävisi.
        Se ihmetytti, että maailmassa käytettävien ponnekaasujen käytön vähentäminen olisi suitsinut elämälle välttämättömän otsonisuojan katoamista. Puhuvat otsoniaukosta napa-alueiden yllä.

        Ilman ilmakehän antamaa suojaa, jo aurinkomme kärventäisi Maan asumiskelvottomaksi. Tämä tilannehan oli vallitseva Maapallon esihistorian aikoina. Elämää oli vain bakteeritasoisena.
        Ne on meitinkin kaukaisia esivanhempiamme.

        Minä sentään poveudun Aatamista ja Eevasta.


      • capt.cöpenick kirjoitti:

        Jos maapallon vulkaanisten kaasujen, fossiilisten polttoaineiden käytöstä tai maastopaloista tulevat saasteet tuulettuisivat ohi ilmakehän avaruuteen, huonosti meitin ehkä kävisi.
        Se ihmetytti, että maailmassa käytettävien ponnekaasujen käytön vähentäminen olisi suitsinut elämälle välttämättömän otsonisuojan katoamista. Puhuvat otsoniaukosta napa-alueiden yllä.

        Ilman ilmakehän antamaa suojaa, jo aurinkomme kärventäisi Maan asumiskelvottomaksi. Tämä tilannehan oli vallitseva Maapallon esihistorian aikoina. Elämää oli vain bakteeritasoisena.
        Ne on meitinkin kaukaisia esivanhempiamme.

        Minua on askarruttanut, mihin otsoonikerros siis katosi. Eihän ulkoavaruudessa ole tuulta, joka kuljettaisi Maan ilmakehästä jotain jonnekin muualle. Eikö Maan vetovoima pidä kaikkea otteessaan, ilmakehän uloimmat kerrokset mukaanluettuina?
        Kun sanotaan, että mikään ei katoa, muuttaa vain muotoaan, niin eikö se sääntö koske otsoonia!

        En minä tiedä, siispä kysyn.
        Ihan vaan tässä otan kantaa tuohon esivanhempi-asiaan samalla. Minäkin sukututkijana kallistun Aatamin ja Eevan puolelle. :)


      • Äitsykkäinen
        Makriina kirjoitti:

        Minua on askarruttanut, mihin otsoonikerros siis katosi. Eihän ulkoavaruudessa ole tuulta, joka kuljettaisi Maan ilmakehästä jotain jonnekin muualle. Eikö Maan vetovoima pidä kaikkea otteessaan, ilmakehän uloimmat kerrokset mukaanluettuina?
        Kun sanotaan, että mikään ei katoa, muuttaa vain muotoaan, niin eikö se sääntö koske otsoonia!

        En minä tiedä, siispä kysyn.
        Ihan vaan tässä otan kantaa tuohon esivanhempi-asiaan samalla. Minäkin sukututkijana kallistun Aatamin ja Eevan puolelle. :)

        Aatamista Eevasta,

        mutta minä taas poveudun Eevasta.


      • povikuningatar**
        Äitsykkäinen kirjoitti:

        Aatamista Eevasta,

        mutta minä taas poveudun Eevasta.

        ei se ollut painovirhe, tule mukaan povikuningatarten kerhoon ! Me pärjätään aina :)


    • Ilma on katkuinen ja harmaa.

      Jos meíltä päin pöllyteltäisi likimainkaan näin pahasti niin haloska olisi ollut puhuttelussa, Suomi olisi hauktutu mennen tullen, venäläisten viranomaisvalvonta olisi vaatimuslistalla ja helvetinmoiset korvausvaatimukset tekeillä.

      Mitä tekee valtiojohtomme?
      Kastelee nenäliinaa hengityssuojaksi?

      • naapurinpojittelee

        sitä KGB:n jätkää. Kuin kusi sukassa rähmästellään, saadaan karjalaa takaisin hiukkanen kerrallaan.


      • Lorena*

        Saamme maailmalla kyseenalaista mainetta, savusumun ja tämän saunomisoperaation vuoksi. Ollaan me niin luovia kun moinen löylykisa ideoidaan suureksi tapahtumaksi. Minusta se on kyllä hulluden huippu koko kisa, ja vielä että lauteille menehtyy ja toinen saa palovammoja.

        Jos ajattelee mitä 110 asteen kuumuus saa aikaan ihmisessä, höyry joka kiukaalta löylynheiton jälkeen nousee täytyy olla tulikuumaa, ottaen huomioon veden kiehumispiste on 100 astetta. Ei ihme jos polla alkaa viheltämään ja itsesuojeluvaisto pettää. Onneksi tämä älytön kisa on päätetty lopettaa.

        Sorry, tämä saunajuttu on vähän aiheesta poikkeava suonette anteeksi !!!!


      • on tämä
        naapurinpojittelee kirjoitti:

        sitä KGB:n jätkää. Kuin kusi sukassa rähmästellään, saadaan karjalaa takaisin hiukkanen kerrallaan.

        kyllähän tässä on naurussa pitelemistä kun ei kohta ilmaakaan pysty hengittämään
        on kuin paksua taikinaa


      • Lorena* kirjoitti:

        Saamme maailmalla kyseenalaista mainetta, savusumun ja tämän saunomisoperaation vuoksi. Ollaan me niin luovia kun moinen löylykisa ideoidaan suureksi tapahtumaksi. Minusta se on kyllä hulluden huippu koko kisa, ja vielä että lauteille menehtyy ja toinen saa palovammoja.

        Jos ajattelee mitä 110 asteen kuumuus saa aikaan ihmisessä, höyry joka kiukaalta löylynheiton jälkeen nousee täytyy olla tulikuumaa, ottaen huomioon veden kiehumispiste on 100 astetta. Ei ihme jos polla alkaa viheltämään ja itsesuojeluvaisto pettää. Onneksi tämä älytön kisa on päätetty lopettaa.

        Sorry, tämä saunajuttu on vähän aiheesta poikkeava suonette anteeksi !!!!

        miksi välittää ja kyllä tuo sopii hyvin sen piiriin, koska kyllä venäläiset välittää.
        Saunakuolemasta on noussut häly ja sitä vaaditaan tutkittavaksi.
        Kohta varmaan asiasta vastaava ministeri tulee pikavisiitille opastamaan suomalaisia poliiseja.


    • Tämän aamun tv-keskustelusta jäi mieleen, että keskimäärin metsäpalossa kerkiää palamaan noin 0,5 hehtaaria metsää, ennen kuin se saadaan sammumaan.

      • Siis Suomessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe